Klas 2 en 3 VO, 2024/2025

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Marthe

Klas 2 en 3 VO, 2024/2025

Bericht door Marthe »

Hallo allemaal, hier begint morgen de school voor jongste weer.
Hij gaat naar 3 HAVO. Krijgt een mentor die we kennen van één van de andere kinderen. Iemand die stevig in de schoenen staat en vriendelijkheid en duidelijkheid op een fijne manier weet te combineren.

Dee85

Re: Klas 2 en 3 VO, 2024/2025

Bericht door Dee85 »

Hoi, ik sluit ook weer aan. Middelste heeft vandaag introductiedag van 3VWO. Dit jaar geen kunstklas meer - ze wil meer vrije tijd en zich beter concentreren op school en muziek.

Fijn dat de jongste een bekende en goede mentor heeft, Marthe.
Schooljaar '24-'25: oudste 5 HAVO, middelste 3 atheneum en jongste groep 7.

Marthe

Bericht door Marthe »

Ha Dees, fijn je weer te lezen.
Wat een verstandige dochter om meer ruimte te willen voor de dingen die ze echt belangrijk vindt.
3 V is ook best een pittig jaar. Dan heb je alle vakken.

We zijn er inmiddels achter dat jongste en zijn vriend de enigen zijn uit zijn vorige klas die overgeplaatst zijn.
Dat is heerlijk. Deze klas is een stuk rustiger. De leraren zijn daardoor tenminste te verstaan en hij komt niet meer compleet overprikkeld terug uit school. In huis scheelt dat ook een hoop frustratie.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Dat is heel fijn en dat belooft hopelijk veel goeds!

Eerste week zit er hier op en verliep zonder gemopper. Wel moe en weer erin komen. Dochter is zeker verstandig en ook zelfstandig. Ik was op die leeftijd van het lang leve de lol. :lol:
Schooljaar '24-'25: oudste 5 HAVO, middelste 3 atheneum en jongste groep 7.

Vlinder42
Moderator

Bericht door Vlinder42 »

Hoe gaat het met jullie? Onze dochter zit nu in de 3e. Het gaat niet zo goed. We zijn verhuisd en ze heeft het helemaal niet naar haar zin. Ze heeft daardoor ook nauwelijks iets uitgevoerd de afgelopen periode en dat bleek helaas dus ook tijdens de toetsweek. Ik twijfel nu of ik moet denken Jammer dan en haar de consequenties zelf moet laten dragen of dat ik nog een keer haar zal helpen. Het zal het laatste wel worden, maar ik zie er erg tegenop. Vorig jaar heeft het al veel inspanning gekost, maar nu zijn de onvoldoendes dusdanig dat we waarschijnlijk het hele jaar nodig zullen hebben om dit recht te trekken. En op de vorige school ging ze in elk geval met plezier naar school en dat is hier ook niet zo.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo

Bericht door Baloo »

Hier gaat het ook niet zo erg goed. Vooral de klassieke talen blijken erg lastig, dochter denkt nu over overstappen naar een scholengemeenschap om VWO toe doen ipv gymnasium. Zou ook wel beter bij haar passen denken wij, maar een schooloverstap is niet niks dus het wordt sowieso een lastige periode de komende tijd. Ook omdat je het niet voor het kiezen hebt meer, er moet maar net plek zijn ergens.

Vlinder42
Moderator

Bericht door Vlinder42 »

O, dat is jammer, Baloo. Als het niet per se hoeft en ze heeft wel vriendinnen, dan zou ik toch niet zo snel zijn met een overstap. Het is nog 1 jaar, dan kan ze 1 van de 2 laten vallen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo

Bericht door Baloo »

ze heeft zeker vriendinnen, en vindt de school ook verder erg leuk. Maar ze heeft echt zo'n weerstand tegen grieks en latijn. Ik weet niet of ze zelfs voor 1 taal nog wel wil werken. Hoe lastiger het gaat hoe minder gemotiveerd ze is om er wat aan te doen, en hoe lastiger het dan dus weer gaat. Eerst maar eens met school praten.

Noelle

Bericht door Noelle »

Wat jammer Vlinder dat de nieuwe school zo moeizaam gaat. En lastig het dilemma of je gaat helpen of hoopt dat t een les is. Geen tips. Heb zelf toen dochter erg lui was niet geholpen maar vooral ook omdat ik het (voor m’n gevoel iig) te druk had. Ze is wel wat meer gaan doen. Maar kan nog steeds wel beter want enigszins huiswerk bijhouden vind ik niet heel raar. Ze is nu van nooit naar af en toe iets gegaan….

En van school veranderen als je kind vriendinnen heeft en t naar de zin heeft op sociaal gebied zou ik niet snel aanraden. Wij hebben t overwogen juist omdat ze de klas niet heel leuk vond en (was bijkomend voordeel geweest) omdat school juist de vakken die ze wilde combineren niet mogelijk maakte (was heel apart: latijn en tekenen kon niet samen als examenvak en zo waren er ook wat andere combi’s die niet mochten die dochter precies wilde doen. Geloof wiskunde D en muziek ofzo. Onderliggende reden was ook dat je maar weinig extra vakken kon doen. Maar ze durfde de wissel niet aan. En ik denk dat geen enkele school ideaal is en ik een vak dat niet zo leuk is op de koop toe zou nemen. Leid uit t verhaal niet echt af of ze de vakken ook lastig vindt. Als dat zo is maakt dat het wel lastiger lijkt me…maar alleen maar leuke vakken is hier nooit echt t geval geweest….

Baloo

Bericht door Baloo »

Hoi Noelle, klassieke talen zijn ook echt lastig, maar ik vind het nog steeds lastig te beoordelen of dat komt doordat ze zo achterloopt, of doordat het echt te lastig is. We gaan ook op ADD laten testen, we zien namelijk wel dat de vakken waarbij de methode veel structuur biedt (zoals bio of scheikunde) wel beter gaan (hoewel ze dat minder leuk vindt) dan de talen (maar aan de andere kant, juist Latijn is een super gestructureerde taal. Ik weet het niet. We gaan in gesprek met school en ondertussen heb ik bewondering voor hoe mijn dochter niet bij de pakken gaat neerzitten.

Paula

Bericht door Paula »

@Baloo: Ik ken jouw dochter natuurlijk helemaal niet, maar soms kan de weerstand voor Latijn en Grieks hem ook simpelweg zitten in dat een kind niet gewend is om inspanning te moeten leveren om tot goed resultaten te komen. Bij andere vakken hebben ze vaak (gefragmenteerde) voorkennis die houvast biedt, kunnen ze verbanden leggen en pikken ze de nieuwe stof snel op. Bij de oude talen ontbreekt die voorkennis. Het is helemaal nieuw en je moet domweg stampen, oefenen en herhalen. Bij mijn jongste leverde dat heel veel weerstand op. Want het ging niet vanzelf en dat was hij wel min of meer gewend. Hij stopte daardoor al snel met inspanning leveren en toen hij eenmaal achterliep en onvoldoendes haalde, was zijn argument "ja maar het is ook moeilijk, het lukt niet".

Baloo

Bericht door Baloo »

Ja, dat kan hier ook zeker meespelen.

Noelle

Bericht door Noelle »

Weet je of ze vooral op de proefvertalingen slecht scoort of ook op andere toetsen? Dat eerste hangt is mijn indruk (eigen ervaring lang geleden en kids niet zo mededeelzaam maar is denk ik nog steeds zo) vooral samen met begrip: andere toetsen worden vaak ook beter gemaakt. Als proefvertalen lastig is kan oefenen helpen.

Vlinder42
Moderator

Bericht door Vlinder42 »

In de 3e moet je ook gewoon voor Latijn heel veel grammatica beheersen. Heb je je rijtjes niet geleerd, dan heb je echt een probleem, want het zijn er veeel en de werkwoordstijden lijken erg op elkaar. Misschien kan een bijspijkerprogrammaatje helpen.

Wat zei school?

Baloo

Bericht door Baloo »

Het is een beetje van alles wat. Met rijtjes en woordjes loopt ze achter, en stopt ze er niet genoeg tijd in. Met vertalen pakt ze het niet altijd goed aan en maakt ze veel slordigheidsfoutjes door niet precies genoeg te zijn. En dan telt elke fout best zwaar mee. ze is op school nu voor beide talen in een bijspijkerprogramma geplaatst, hopelijk levert dat wat op. Ze zit nu ook op huiswerkbegeleiding en wil daarbovenop niet nog eens bijles, dat wordt haar teveel zegt ze. We hebben het gesprek op school gehad, er zijn nu twee opties. Ofwel toch doorzetten en proberen G en L naar acceptabele cijfers te halen (komt neer op een 4 en een 6 met maximaal 1 tekort in andere vakken). Ofwel toch besluiten van school af te gaan (kan pas per september blijkt nu), dan kan ze de klassieke talen loslaten en die tijd besteden aan de andere vakken. Optie 3 is natuurlijk blijven zitten, dat kan ook nog. Ze heeft nu toch besloten het wel te willen gaan proberen, maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat het gaat lukken. Ze zegt dat ze komende toetsweek nog wil proberen haar cijfers op te halen (in januari), daarna moeten we wel knopen gaan doorhakken denk ik. Ik merk dat ik er zelf ook onrustig van word.... :confused:

Paula

Bericht door Paula »

De opties zijn dus in feite
1) Doorgaan zoals nu en dan doubleren.
2) Extra inzet voor G en L en hopen dat de cijfers voldoende omhoog gaan om naar de 3e klas door te kunnen.
3) G en L loslaten, focussen op de overige vakken en volgend schooljaar naar de 3e klas op een andere school.

Kan je dochter aangeven wat ze zelf zou willen? Overziet ze de voor- en nadelen van elke optie?
Als ze doubleert of doorgaat naar de 3e klas op deze school, hoe kijkt ze dan naar G en L? Want dan moet ze in elk geval één van die vakken t/m de 6e klas blijven doen. Niet fijn als je het écht een rotvak vindt.
Hoe staat ze tegenover een start op een andere school waar groepjes al gevormd zijn en ze dus 'opnieuw' moet beginnen? Kent ze er al andere leerlingen?

Gaat school wel een positief overgangsadvies geven naar de 3e klas VWO/Atheneum als ze voor G en L onvoldoendes heeft op haar cijferlijst? (er even van uitgaand dat de overige vakken voldoende zijn en ze wat dat betreft aan de overgangsnorm voldoet). Want mocht het dan toch niet lukken in januari om de cijfers op te halen, dan kan ze zich inderdaad gaan focussen op de overige vakken en per september naar een andere school gaan waar ze gewoon naar de 3e klas kan.

Met onze kinderen (en dan vooral jongste) heb ik geleerd dat hoe graag wij als ouders soms ook iets wilden, het trekken aan een dood paard was als het kind in kwestie zelf niet 100% achter een optie stond. En dat betekende soms dat we moesten loslaten op een moment dat dat helemaal niet comfortabel voelde, en jongste zijn eigen 'fouten' laten maken (ik zet 'fouten' tussen haakjes omdat het in feite een leerproces was, zijn keuzes waren niet per se fout maar ze weken af van wat school adviseerde en wat wij als gewenst zagen).

Baloo

Bericht door Baloo »

Hoi Paula,
ze zit al in de derde. Inderdaad, dat zijn de drie opties. Dochter had eerst besloten dat ze zeker geen G+L meer wilde doen, en had dus de keus gemaakt van school te wisselen. Maar ze vindt dat ook een lastige stap; op een nieuwe school kent ze niemand en zijn de groepjes al gevormd, er is misschien geen keuze voor een specifieke school (hangt af van of er plek is), en ze gaat haar vriendinnen van deze school kwijtraken. Dus nu twijfelt ze toch weer. Nu zegt ze 'als Latijn wel een voldoende is en ik op deze school door kan, dan wil ik dat, en ik wil dat wel proberen'. Maar ik weet niet of het realistisch is, ze mag Grieks dus ook niet compleet laten schieten. Daar had ik eigenlijk een beetje op gehoopt (grieks nu al laten vallen). Als ze definitief besluit van school te gaan dan zal een nieuwe school de cijfers voor G+L niet meewegen, en kan ze dus over als ze aan de overgangsnormen zonder g+l voldoet. Ze mag dan op de huidige school de lesuren gebruiken voor andere vakken, en heeft geen huiswerk en toetsen meer voor G+L. Dat zou haar veel lucht geven. Ze mag van ons deze keuze echt zelf maken. Overziet ze die? Ik denk dat niemand dat totaal overziet, wij ook niet. Het zou best een heel goede keuze kunnen zijn om over te stappen, en goed voor haar zelfvertrouwen als het daar beter gaat en ze ook snel nieuwe vrienden maakt. Het zou ook heel vervelend kunnen uitpakken als ze niet makkelijk aansluiting vindt op de nieuwe school. En blijven zitten is ook een optie, ze is nog jong en zou dan zowel haar vrienden kunnen behouden als wat meer zelfvertrouwen kunnen opbouwen en een goede basis voor de bovenbouw. Lastig hoor, waar doe je goed aan...

Paula

Bericht door Paula »

Ah, ik dacht dat ze nog in de 2e zat. Maar inderdaad, dat zijn de opties dan. En helaas is het tot op zekere hoogte altijd koffiedik kijken, welke beslissing ze ook gaat nemen. Want inderdaad, er zijn ook factoren waarvan je niet kunt inschatten welke impact ze gaan hebben (wel/niet aansluiting op een nieuwe school bijvoorbeeld). Maar een 2-sporenbeleid zou mijn voorkeur hebben. Enerzijds nog doorwerken en proberen Latijn te halen zodat ze kan blijven op deze school (want volgend jaar geen Grieks meer), anderzijds alvast bedenken welke school een passend alternatief kan bieden als plan A niet mocht lukken. Dan kan ze in elk geval de beslissing nog even uitstellen. Want eerlijk gezegd vind ik december best vroeg om al te beslissen over het volgende schooljaar.
Ons hielp het bij dit soort lastige dingen nog wel eens om heel simpel lijstjes te maken en dan per keuze de voor- en nadelen op een rijtje te zetten. De kunst is om het dan vooral bij feiten te houden, en onderbuikgevoelens en angsten niet mee te rekenen. Al kun je ze natuurlijk wel in het lijstje opnemen, bijvoorbeeld onderaan. Vaak ontstaat er zo een wat duidelijker beeld.
Ik moet er wel bij zeggen dat onze kinderen meestal zelf weinig twijfels hadden, die lagen vooral bij ons en bij school. Op de een of andere manier maakte dat het wel gemakkelijker.

Hanneke

Bericht door Hanneke »

Hoe gaan Frans en Duits? Dat wordt dan natuurlijk ook een examenvak ( als G en L geen optie meer zijn).
Grieks is in de bovenbouw wel iets makkelijker dan Latijn is hier de ervaring.
En ook is de ervaring dat december nog wel heel vroeg is om een vak al af te schrijven.

Vlinder42
Moderator

Bericht door Vlinder42 »

Gelukkig 2025!

Plaats reactie