Muziekinstrument

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Muziekinstrument

Bericht door Vlinder42 »

Mijn kinderen spelen allebei van kleuter af aan een muziekinstrument. De oudste begon met viool, maar wilde al gauw gitaar spelen. De jongste speelt piano. Ze oefenen bepaald niet uit zichzelf, maar ze willen ook niet stoppen. Ze hebben op dit moment allebei individueel les.

Dit is in mijn beleving een vrij saaie manier om met muziek bezig te zijn. Ik heb zelf vroeger eerst piano gespeeld en ben later dwarsfluit gaan spelen en heb daarmee mijn hele middelbare schooltijd in allerlei kwartetten, orkesten etc gezeten en daar veel plezier aan gehad. Maar met piano en gitaar gaat dat niet.

Ze worden allebei groter en ik vraag me af of het de moeite waard zou zijn om aan ze voor te stellen om eens een ander instrument te proberen zodat er meer mogelijkheden komen om samen te spelen. Wat denken jullie?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Muziekinstrument

Bericht door Noelle »

Mijn eerste reactie is of dat met gitaar en piano. Ik zie op gitaarles groepjes met meerdere gitaren samen spelen en een (denk elektrische) piano bij orkest waar kind van ons in speelde....maar los daarvan: 1 van onze kinderen vindt meerdere instrumenten leuk. Combineert het. Schoolband en dergelijke kan op middelbare bij ons ook.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Muziekinstrument

Bericht door Dee85 »

En is er geen bandcoaching bij jullie in de buurt? Hier is dat wel en ga je dus begeleid in een bandje spelen. De groepjes worden samengesteld op basis van ervaring en muzieksmaak.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Muziekinstrument

Bericht door Vlinder42 »

Bandcoaching weet ik niet.

Bij de pianoles hebben ze alleen eens in de zoveel tijd een voorspeelavond. Alleen is dat net op de tijd dat ze turnen heeft. Maarja, dat is ook weer alleen oefenen en alleen voorspelen.

Bij gitaarles hoor ik ook niets over samen spelen. Bij mij werden de kwartetten/trio’s/duo’s idd door de docent voorgesteld. Maar hier gebeurt dat niet. Ik kan het wel nog eens vragen.

Voor zover ik weet is er op de VO-school van de oudste geen schoolorkest of band.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Muziekinstrument

Bericht door Karan_1 »

Mijn ervaring is dat het samenspelen heel veel plezier oplevert. Ik heb twee kinderen, die een instrument spelen en ze spelen beiden in een jeugdorkest en ook in ensembles. Ze hebben beiden les bij een privédocent, maar deze docenten organiseren wel diverse samenspeelmomenten.
Spelen je kinderen op de muziekschool? Dan zou ik daar informeren. En anders bij de docent, mijn ervaring is dat deze vaak wel diverse contacten hebben.

Studeren is ook nog weleens een probleem, maar ik ben daar wel streng in. Ze moeten elke dag studeren, nog niet eens omdat dat per se van mij moet, maar omdat ze het anders niet redden in het orkest en de ensembles, de eisen en de lat liggen hier redelijk hoog.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Muziekinstrument

Bericht door Querzyx »

Ja, doen! Onze zoon speelt piano "in zijn eentje" en trombone in een orkest. Hij heeft individueel les op allebei de instrumenten. De ene week pianoles en de andere week tromboneles.
Dat orkest is zo leuk!

Op zijn middelbare school komt de piano goed van pas bij het samenspelen, want piano's (en gitaren) hebben ze volop. Als ze dan een bandje moeten vormen kan T. piano spelen. Hij sleept niet elke week zijn trombone mee naar school en zijn muziekdocenten hebben helaas ook amper kennis van blaasinstrumenten.

Maar buiten school is die trombone juist een geweldig instrument. Weinig kinderen spelen trombone, dus elk orkest zou T. wel erbij willen hebben. Hij heeft het voor het uitkiezen.

Ik raad je aan om bij orkesten in de omgeving na te vragen (of op de website te kijken) aan welke instrumenten ze het meeste behoefte hebben. Soms heeft een orkest bijvoorbeeld zes saxofonisten en maar één hoorn. Of acht cellisten en maar drie violisten. Dan hangt het dus van je instrumentkeuze af of er plek is voor je kind.

Het leukste zijn misschien wel de instrumenten die in meerdere soorten orkesten en muziekstijlen passen. Altsaxofoon, trompet, slagwerk, contrabas. Daarmee kun je nog veel kanten op.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Muziekinstrument

Bericht door Von »

Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik het samenspelen een enorme meerwaarde vind hebben. Onze kinderen spelen viool en cello en van jongs af aan ook in strijkorkesten.
De oudste twee nu ook allebei in studentenorkesten, en dat is zo gaaf! Het zijn symfonieorkesten, en ze vinden het heel geweldig om echt grote stukken te spelen. (de Notenkraker, het requiem van Mozart, ver Vuurvogel, echt orkestwerk dus). Het niveau is hoog en zo moeten ervoor studeren, maar omdat ze het zo leuk vinden doen ze dat ook. Het voelt heel rijk dat we ze deze liefde voor muziek hebben kunnen doorgeven.

Ik zou dat inderdaad ook wel echt een nadeel vinden van een instrument als piano, dat het altijd alleen is.
En bovendien is het sowieso heel erg leuk om meer instrumenten te kunnen bespelen. Ik heb zelf altijd blokfluit gespeeld en gezongen, en speel nu sinds vijf jaar cello. Ontzettend leuk en uitdagend om iets heel anders te leren.

Plaats reactie