Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ik trap af!

Dochter zit dit schooljaar in 3VWO. Een aantal nieuwe vakken erbij en natuurlijk aan het einde van het jaar de profielkeuze. Ik ben benieuwd wat het jaar gaat brengen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Baloo »

Hier een dochter in 2gym. De vakantie zou hier best nog wat weekjes mogen duren!

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Maccupid »

Zoon in 3 gym, dochter eigen leerlijn (ca 3 vwo). Een spannende start van het schooljaar, want we hebben vrij plotseling voor een schoolwissel voor dochter gekozen. Ze start bij een mooi, nieuw VO-initiatief. Zo benieuwd hoe dat uit gaat pakken. En dan gaat ze in september ook nog 3 weken op een zeilboot langs allerlei duurzaamheidsprojecten.

Maar eerst nog lekker een week vakantie!

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hier 3 gymnasium dit schooljaar. We kregen vandaag een mail dat de verbouwing is gelukt, maar de inrichting wat vertraging oploopt. Daardoor zijn nog niet alle meubels voor de nieuwe aula en domein er, maar ook de hieuwe kluisjes zijn er nog niet. Dus het schooljaar word gestart zonder kluisjes en gedurende de tijd die het kost tot de kluisjes er zijn mogen de jassen mee de klas in.

Tevens komt het rooster maandagmiddag in magister (ipv afgelopen week wat aan het einde van het schooljaar gecommuniceerd was). Maandag is studiedag.

K is nu nog op scoutingkamp, morgen ophalen.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Anne72 »

Ons menneke gaat voor derde jaar brugklas havo/vwo. Hij had afgelopen jaar voor helft vakken havo, voor helft vwo advies en Duits was het onvoldoende en dus geen advies. Voorkeur voor profiel Natuur en techniek. Op havo kan hij dan Duits en Frans laten vallen. Alleen wil hij eigenlijk vwo gaan doen. Benieuwd wat het gaat worden!

@maccupid: gaaf die zeilreis!!!!

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ons mannetje gaat naar de 2e (Gym). Dinsdag een startdag en woensdag de eerste lesdag. Boeken zijn gekaft, vandaag even een grondig opruimactie in zijn kamer en dan kan hij fris het nieuwe jaar beginnen. Hij heeft vooral zin om zijn vrienden weer te zien.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Missy
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 aug , 2022 10:35 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Missy »

Mijn zoon start in 2vwo dit schooljaar. Hij heeft nog 2 weken vrij, maar langzaamaan komt het einde van de vakantie in zicht. Ik ben zo benieuwd hoe het zal gaan dit jaar. Vorig jaar was met hoge pieken en diepe dalen en had hij erg veel hulp nodig. Ik hoop dat het dit jaar iets minder intensief zal zijn.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ik zie een heleboel bekende namen maar ook een nieuwe naam. Welkom allemaal!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Missy
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 aug , 2022 10:35 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Missy »

Dankjewel Dee!

Ik ben nieuw hier inderdaad. Maar ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden en ik hoop dat ik mee kan schrijven hier.
Ik herken veel in de verhalen die hier al geschreven zijn. Mijn zoon heeft nog steeds moeite met het feit dat hij niet altijd alles meteen weet als hij er één blik op werpt, zoals op de basisschool wel altijd het geval was. De frustratie (en faalangst) slaan dan toe en dan doet hij liever niets meer, want stel je voor dat je leert en het dan alsnog niet goed gaat. Lastig om die gedachtengang tw doorbreken, maar hopelijk hebben we vorig jaar al wat stappen gemaakt.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Herkenbaar Missy. Ik heb die frustratie soms ook. ;) En ik denk dat mijn middelste, die dit jaar in de 1e klas zit, hier ook tegenaan zal lopen. Heel lastig inderdaad.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Welkom Missy!

Ik ben er ook weer bij, met dit jaar een dochter in de derde en een dochter in de tweede.

Deze week wordt er opgestart in onze regio en beide pubers hebben er maar weinig zin in. De jongste heeft voor de helft een nieuwe klas, na de brugklas wordt er op deze school blijkbaar drastisch herverdeeld. Gelukkig zit ze in de klas met haar twee vriendinnen van vorig jaar en is de klas met 26 ll aanzienlijk kleiner dan vorig jaar, toen ze met z’n 32en waren en de klas niet in sommige lokalen paste. Ze doet technasium en er zitten maar 10 meiden in de klas. Vandaag hebben ze een teambuilding.

De gymnasiumklas van de oudste is wat uitgedund en er komen twee zittenblijvers bij. Er is nog geen leerlingenlijst, de klas ziet elkaar vandaag voor het eerst. Van haar 4 vriendinnen zijn er twee afgestroomd, onder wie haar BFF. Maar oudste is in de zomervakantie weer uit haar sociale schulp gekomen (ZO blij mee), dus ik denk dat dat wel goed gaat komen.

De grote vraag hier is of de dames zichzelf dit jaar wél gaan verwaardigen om huiswerk te maken en te leren voor so’s en proefwerken. Daar zal het op gaan hangen. Zowel de scholen als wij hebben alles in stelling gebracht, maar ze moeten het wel zelf gaan doen…
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Clnl »

Ik schrijf hier ook graag mee. Ik heb dit jaar een zoon in de derde en een zoon in de tweede. Allebei atheneum maar niet op dezelfde school.

Over oudste maak ik me niet druk, hij is heel zelfstandig maar vraagt hulp indien nodig, leert makkelijk, haalt mooie cijfers en heeft het naar zijn zin op school.

Mijn zoon in de tweede is een ander verhaal. Hij zit aankomend jaar bij 4 vrienden in de klas en heeft het wat dat betreft echt fijn op school. Maar het naar school moeten, leren en voor zijn spullen zorgen dat is echt een dingetje. Hij is ontzettend eigenwijs, neemt niks van ons, heeft nooit leren leren en het fietsen naar school valt hem zwaar. Vorig jaar had hij regelmatig discussies met docenten, omdat hij meer wilde weten, het volgens hem niet klopte of er iets niet eerlijk was. In de zomervakantie was hij moeilijk zijn kamer uit te krijgen (behalve als hij iets met die 4 vrienden ging doen), erg down en hij wilde eigenlijk niet mee op vakantie. Hij gaf zelf aan dat hij de hele zomer nodig had om bij te komen van het schooljaar. Hij is vandaag gestart en leek blij zijn vrienden te zien. Ik ben met hem heel benieuwd hoe dit schooljaar gaat verlopen.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Baloo »

Hier zijn ze ook weer begonnen. Vandaag de eerste dag, die mega veel energie kostte (een nieuwe klas met overwegend nieuwe gezichten). We gaan het zien!

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hier is het eerste geklaag alweer begonnen (en ik snap het). Morgen eerste lessen, ze moet van half 3 tot half 5 naar school morgen. Echt wie heeft dat verzonnen met deze temperaturen? De kids op het heetst van de dag naar school laten fietsen en dan de eerste lessen geven...

Vandaag ook het voorlopig rooster ontvangen (gelukkig voorlopig en hopelijk veranderd er nog veel). Alle dagen tot half 5 les, 2 dagen pas om 11 uur beginnen en heel veel tussenuren (opvallend vaak direct na de dagstart of voor de dagafsluiting, hopelijk fijne coach die die uren dan verschuift naar de tussenuren, evt zelfstandig thuis te doen).
Met dit rooster kan ze niet naar schoolcafe en dus ook geen d&d met haar vrienden (waar ze vorig jaar echt heel veel aan heeft gehad om de rest van school draaglijk te houden).

Ze was wel blij haar vrienden weer te zien.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Jeetje Petrak, wat een *** rooster! Een gatenkaasrooster noemden wij dat vroeger. Wat jammer dat ze hier door haar vrienden minder kan zien.

Oudste begint altijd wel in de eerste drie uren met de schooldag. Gister was goed verlopen, ze was wel moe maar vond het leuk iedereen weer te zien.
De introductiedag verliep ook goed. Er waren vier kinderen nieuw in de klas, maar drie ervan kende ze al uit haar oude gymnasiumklas. Ze is blij dat het leren kennen van nieuwe kinderen dit jaar weinig energie zal kosten.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Nou, dat is inderdaad niet leuk, Petrak! Hier voor de jongste ook een zwaar rooster met drie keer per week t/m het achtste uur (16.00 uur uit), maar het rooster van jouw dochter slaat alles.

Oudste heeft juist een heel mooi rooster met vier dagen t/m het zesde uur en één dag t/m het vijfde. Oudste was vanochtend al meteen te laat vanwege verslapen en moet zich morgen om 8.00 uur melden op school. Een goed begin, maar niet heus. Ze baalt dat haar BFF is afgestroomd (haar twee overgebleven vriendinnen in de klas zijn elkaars BFF en zitten dus naast elkaar), maar zegt wel dat ze nu veel beter kan opletten in de les. Hopelijk blijft dat zo [snorkel]
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

@dee85, haar vrienden zitten grotendeels bij haar in de klas (2 een klas hoger en 1 in een andere stamgroep), dus ze ziet ze wel de hele dag. Maar met dit rooster hebben ze geen tijd om naar schoolcafe te gaan (vrijdags tot half 5).

@inde, mijn dochter versliep zich ook 1e schooldag, maar ik maakte haar nog op tijd wakker zodat ze wel op tijd op school was. Ipv rustig opstarten en ontbijten, moest ze nu haasten en een ontbijtreep op de fiets eten.

Wij duimen hier dat dit stomme rooster alleen volgende week is en dan al aangepast word.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Anne72 »

Even bijgelezen!
@cini: voor jullie geen lekker begin van het schooljaar als het jongste zo zwaar viel deze vakantie. Ik hoop dat hij een fijne mentor vindt. Heeft hij buiten school om iets van ondersteuning. Het klinkt zo zwaar allemaal.

@petrak: balen zo’n uitgesmeerd rooster. Ons Xke had dat vorig jaar. Gelukkig is daar het systeem veranderd hoop dat helpt. Ons menneke heeft nooit gaten in zijn rooster. Misschien omdat alle vakken in dubbel blok worden gegeven?

Hier is het nog heel relaxed: ze gaan naar de zwemplaats in de buurt morgen!

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

@PetraK: Wat een raar rooster. Hier waarschuwen ze dat het in de bovenbouw wel kan voorkomen dat je gaten hebt, maar ze hebben nog een (redelijk) aansluitend en compact rooster in de onderbouw.

Zoonlief kwam vandaag helemaal uitgeteld thuis. Hij had vandaag 8 uur en was dus pas om 16:15u uit (en gisteren ook), maar de laatste twee uur heeft hij LO op vrijdag. (Hij heeft ma 6, di 6, wo 6, do 8, do 8/ (dochter in de bovenbouw heeft 4 tussenuren en een keer een 9e uur).

Verder is hij wel goed gestart en is hij blij zijn vrienden weer te zien en is hij best tevreden (tot nu toe) over de docenten.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Missy
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 aug , 2022 10:35 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Missy »

@Petrak: waardeloos zeg zo'n rooster! Zoveel verpilde tijd waarin ze meestal niks nuttigs (kunnen) doen.

Wij zouden deze week het rooster/planning voor de kennismaking met de klas en mentor ontvangen, maar niets gehoord.
School start dit jaar met lesuren van 60 minuten, dus ik ben benieuwd hoe zich dat vertaald tot aantal lesuren per vak/week.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door loekie »

Zoveel verspilde tijd waarin ze meestal niks nuttigs (kunnen) doen.
Is huiswerk maken in de schoolbibliotheek of studiezaal geen optie?

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Een aantal lege uren blijken keuze uren te zijn, maar dan alsnog een rot rooster.
Ma 8.30 tot 16.30, halverwege de dag gym met aansluitend een tussenuur.
Di 8.30 tot 15.30 beginnend met weekstart, dus mogelijk beginnen om 9.00, gevolgd door keuzevak of domeinuur*
Wo 9.30 tot 16.30, beginnend met keuzevak of domeinuur
Do 8.30 tot 16.30, 2e uur tussenuur, voorlaatste uur tussenuur, eindigend met weekafsluiting (wat mogelijk maar een kwartier is)
Vr 9.30 tot 16.30 (geen tussenuren)

Dl heeft vrijwel nooit zin in keuzevakken, want weinig extra uitleg nodig.
Ze heeft hekel aan gym, maar op deze manier ook niet handig om (tand)arts bezoek op dit tijdstip te plannen.

Ze gaat wel vragen of de weekafsluiting op donderdag een uur eerder kan. Dan is ze mogelijk om 15.30 of eerder vrij. En de coachgesprekken misschien in een tussenuur (is maar een kwartier eens in de 2 of 3 weken).


*domeinuur is onder leiding van een docent huiswerk maken, verplicht aanwezig.
Keuzevak is mogelijkheid tot vragen stellen bij een vak naar keuze waar je ook huiswerk maakt of een bepaald onderdeel nog een keer word uitgelegd. Docent hoeft niet de eiegen docent te zijn, wel een docent dat ook dat vak geeft.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

We zijn halverwege de tweede schoolweek en oudste is er nu al klaar mee :pale: Dat is een record, we kennen de mentor zelfs nog niet. De manier van leren op de middelbare school past gewoon niet bij haar, lijkt het wel, ze wordt er doodongelukkig van. Het ligt niet aan de school, daar gaat ze graag heen, kan goed opschieten met haar medeleerlingen en de docenten, doet aan activiteiten, zit in een commissie, maar de manier van kennisoverdracht zuigt haar leeg, lijkt het wel. Heb haar vandaag een baaldagje gegeven. Hoop dat ik daar goed aan heb gedaan [snorkel]
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ojee Inde, wat vervelend, sterkte voor dochter en jou!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Wat vervelend inde. Sterkte voor het komende jaar, hopelijk komen jullie tot een oplossing.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Balen Inde...
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Querzyx »

He Inde, dat klinkt niet goed. Hebben jullie een beetje een idee hoe nu verder?

Hier een prima start. En een heel fijn rooster. De meeste dagen van ongeveer 9:00 tot uiterlijk 15:00. Geen tussenuren. Knappe roostermakers hoor!

T. is vooral druk met het sociale gebeuren. Vanmiddag ging hij op een pleintje sporten en kletsen met vrienden. Morgen naar de verjaardag van een andere vriend.

Verder heeft hij een nieuwe kamer gekregen deze zomer en kan hij nu heerlijk gamen op zijn eigen kamer aan een goed bureau. We zien hem nu wel nog minder beneden.

Hij zei gisteren dat hij dit schooljaar wat serieuzer aan de slag wil met huiswerk en toetsen. Heel benieuwd of hij dat echt gaat doen. Hij vindt in zijn muziek en sport veel meer uitdaging dan op school. Schoolwerk is vaak overbodig, stom of saai in zijn ogen. Zeker als het een beetje creatieve opdrachten zijn of 'vage' open vragen. Maar die heb je op je eindexamen ook, dus hij zal daar tocht echt zijn weg in moeten vinden de komende jaren.

De leeslijst van dit jaar is wel heel leuk! Het Wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht staat erop. En Perenbomen bloeien wit. Twee van mijn favoriete boeken toen ik zo oud was.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Goede voornemens, Querzyx. Hoop dat hij het zal doorzetten. ;) En fijn, een nieuwe kamer. Ligt hier ook in de planning.

Wat een verschil met onze school wat betreft lezen. Dochter mag alles lezen wat ze wil, zelfs stripboeken of B boeken. We hebben geen boekenlijst.

Dochter kwam gister overprikkeld thuis. Lange schooldag en ze had een presentatie gehad. Het waren maar twee zinnen met spiekbrief maar ze vindt het zo eng. Tijdens gym had ze ook buikpijn. Vermoedelijk van de stress. Gister vroeg naar bed en vandaag had ze er wel weer zin in want leuke vakken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
do 01 sep , 2022 8:04 am

Dochter kwam gister overprikkeld thuis. Lange schooldag en ze had een presentatie gehad. Het waren maar twee zinnen met spiekbrief maar ze vindt het zo eng.
Dat kan ook best overweldigend zijn. Knap dat ze het toch gedaan heeft!

Querzyx, fijn dat jullie een goede start hebben gehad en dat zoon er zelf mee komt dat hij serieuzer aan de gang wil met school. Dat geeft hem op de langere termijn ook meer ruimte voor juist zijn hobbies, want als je continu bij bent met je schoolwerk, scheelt dat zo ontzettend veel gedoe en chaos.

Bij jongste lijkt (ik durf er niet te stellig over te doen…) er nu ook een kwartje aan het vallen te zijn. Doordat ze op de eerste dag aan de late kant waren en er weinig meer te kiezen was qua zitplaatsen, zitten jongste en haar BFF nu helemaal vooraan in de klas. Wat betekent dat ze niet meer wegkomt met de hele tijd op haar iPad gamen tijdens de les. Dus nu maakt ze aantekeningen tijdens de les. En ja hoor, gisteren kwam ze met de openbaring dat het huiswerk daarom een fluitje van een cent was omdat ze alles nog wist. Voor een kind van mij is dit een enorme doorbraak :)

Dank voor alle steunbetuigingen m.b.t. de oudste. We zijn er alweer druk mee bezig. Mijn man heeft de mentor gemaild (die blijken we zijdelings te kennen). Oudste heeft vandaag een mentorgesprek. Ze heeft ook een gesprek met de ggz-psycholoog waar ze voor de zomer al heen ging omdat ze ook vorig jaar doodongelukkig werd door school. Ze spreekt waarschijnlijk ook deze week weer met haar persoonlijk begeleider binnen de school. Ze kan het allemaal heel goed onder woorden brengen, dus ik heb haar aangeraden om dat ook te doen. Gewoon haar kaarten op tafel leggen. Zelf zie ik nog wel wat opties en mogelijkheden, en de school is in principe van goede wil. Maar laat oudste nu eerst maar eens zelf haar zegje doen, daar is ze uitstekend toe in staat.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

En hoe is het gesprek gegaan, Inde?
Fijn dat er een kwartje is gevallen bij je jongste. ;)

Hier dienen de eerste tussentoetsen zich aan. Ze had vorig jaar een hele overzichtelijke planagenda maar dit jaar heeft ze die niet. Ik ga even vragen of ze daar wel weer mee kan werken. Nu hebben we niets om de leerplanning in te noteren. Verder gaat alles z'n gangetje.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hier ook geen verplichte leeslijst, wel boekopdrachten (wisselende opdrachten zoals een boekendoos maken of een pitch).

Hier word gedoe met rooster steeds erger. De roostermaker blijkt ziek te zijn. Rooster van donderdag met 2 tussenuren is opgelost met docent, hierdoor ook om half 3 vrij ipv half 5.
Verschillende lessen vervallen op laatste moment, daardoor had ze afgelopen maandag 1e uur les en dan 4 tussenuren! Na het 1e tussenuur waren ze voor gym naar sportveld gegaan, om er daar achter te komen dat er geen docent was. De docent volgens het rooster begint pas volgende week (nieuwe docent), 10 minuten voor aanvang les werd de docent veranderd, maar die had dat niet meer op tijd gezien (lijkt me ook niet zo gek als je niet persoonlijk word ingelicht maar het zelf in magister moet zien).

Verder had k deze week haar keuze uren voor domeinuren gekozen. Deze vielen zowel gister als vandaag uit. Vandaag zou ze om 11.00 moeten beginnen daardoor. (Heb ik gister zelf nog gezien in magister). Vandaag staat ze ineens ingeroostert voor natuurkunde om 9.30. Dat zag ze te laat (wekker op 9.00, dan douchen, tijdens ontbijt nog even in magister kijken of Frans niet is uitgevallen en welk lokaal dat is). En heeft ze nu een ongeoorloofd afwezig staan. (Haar vrienden hadden overigens nog gewoon een vervallen domeinuur staan en dus niet ongeoorloofd afwezig).

Ik heb coach gemaild dat ik het daar niet mee eens ben. Zij communiceren te laat (of eigenlijk helemaal niet maar passen gewoon rooster aan), maar dan wel ongeoorloofd afwezig schrijven....
Komende maandag zowieso ontwikkelingsgesprek met de coach, dus dan bespreek ik het nogmaals.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Dat klinkt allemaal nogal chaotisch, Petrak. Vooral dat geschuif steeds op het laatste moment. Voor school lijkt het me een ramp dat de roostermaker is uitgevallen zo aan het begin van het schooljaar!

Hier ging het mentorgesprek goed, aldus oudste. Niet dat er dingen opgelost zijn, maar de problemen liggen nu duidelijk op tafel en de mentor was verrast geweest dat oudste zichzelf al zo goed kent en ook zelf al met oplossingsrichtingen was gekomen. Mentor stuurde ons ook meteen een mail met datumvoorstellen, omdat het duidelijk is dat er gehandeld moet worden. Mijn man heeft volgende week een eerste gesprek met de mentor. Daarna zal er nog een gesprek volgen met mij erbij en nog een aantal betrokkenen (onder wie haar ggz-psycholoog).

Hoewel ik er al bijna twee jaar druk mee ben geweest en erg betrokken ben, besefte ik gisteren ineens hoe zwaar het eigenlijk voor oudste is en is geweest. Hoezeer ze zich steeds weer van goede wil heeft getoond, om daarna weer gedesillusioneerd in te storten. Het gekke is dat het echt puur schoolgerelateerd lijkt te zijn. Ze is een communicatieve en relatief zelfverzekerde tiener zoals ze ook een communicatief en zelfverzekerd kind was. Maar door de middelbare school raakt ze tegelijkertijd overprikkeld en onderprikkeld. Ik vind het echt heel sneu voor haar.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat een gedoe PetraK! Ik hoop dat de problemen snel opgelost zijn en ik ben ook wel eens verbaasd dat we bv om 22:30u een mailtje krijgen voor de volgende dag. Dan ligt iedereen bij ons al op 1 oor.

Inde, wat vervelend voor je dochter. Wel fijn dat ze zichzelf zo goed kan uiten.

Hier heeft de 2e klasser vooral moeite met de dagen dat hij 8 uur heeft (tegenover 3 keer 5uur). Vooral vrijdag het 7e en 8e uur LO valt hem zwaar vorige week gingen we op kraambezoek bij ons nieuwe neefje en kon ik hem ophalen en heb ik gelijk bij het tankstation tegenover de school ijsjes gekocht voor de kinderen. Die week daarvoor kwam hij volledig uitgeput uit school, tranen stonden nader dan lachen. Hij heeft het wel naar ze zin, maar moet weer wennen aan het huiswerk (vorig jaar had hij vaak alles al klaar in de klas, maar dit jaar blijkbaar niet.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Ik kan hier dus echt niet tegen. Coach zou het navragen (ze is nieuw op school dus weet zelf ook nog niet veel) en kreeg dit terug van de roostermaker:

Leerlingen zijn in het weekend automatisch geplaatst voor de inschrijflessen of het domeinuur dat daarnaast is geroosterd. Wanneer leerlingen kiezen, worden ze voor die betreffende les ingeroosterd. Kiezen ze niet, dan plaatst de roosterautomaat de leerling. Dit is door ons ook niet meer te wijzigen.

Op het domeinuur zijn inderdaad geen inschrijvingen. Voor de les Nak wel, en daar is K sinds het weekend dan ook op geplaatst.

Er hebben gisteren dus geen wijzigingen plaats gevonden.


Het eerste deel wist ik al, K had daar voor domeinuur gekozen en dat was al vanaf donderdag te zien in magister.
De rest klopt dus niet, er waren wel inschrijvingen op domeinuur (ik dacht 23, maar is dus niet meer te zien door ons). En K was dus ook niet vanaf het weekend al in Nak geplaatst (althans niet zichtbaar in mijn magister of haar eigen magister).
En er hebben dus wel wijzigingen plaats gevonden in onze magister!

Het voelt nu alsof mijn dochter en ikzelf als leugenaars weggezet worden, zo onterecht!
(Uiteraard heb ik de coach al teruggemaild, maar tegelijk zitten de tranen mij hoog. Ik kan ook (nog steeds) niet tegen onrecht).

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik leef met je mee! Ik kan ook slecht tegen dit soort onrecht (of onrecht in het algemeen)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Jeetje Petrak wat een gedoe! Echt geen leuke manier om het schooljaar te beginnen!

Inde, wat fijn dat het mentorgesprek goed ging en dat er gelijk gehandeld wordt. Ik kan me voorstellen dat het je verdrietig maakt om haar zo te zien worstelen. Alsof de pubertijd al niet ingewikkeld genoeg is, krijg je ook nog de onder -en overprikkeling erbovenop. Ik hoop voor je dochter dat er wat verlichting komt.

Ik heb nu nog een kind op het VO, in de eerste klas. Ik zie haar tot nu toe er best makkelijk doorheen gaan - ze maakt haar huiswerk uit zichzelf, werkt vooruit en als ze het zelf niet overziet, geef ik een tip waarmee ze direct aan de slag gaat. Zo werkt ze nu in de ochtend al aan haar huiswerk als ze vroeg wakker is en pas het derde uur op school moet zijn. Als er lesuitval is op de dag dat ze muziekles heeft, gaat ze daar in alle stilte al vast wat huiswerk maken. Ze heeft dan de avond lekker vrij. Ze heeft al twee oefentoetsen gemaakt en die waren allebei ruim voldoende. Het doet mij beseffen hoe moeilijk het voor oudste was. Natuurlijk het eerste jaar 1e klas, maar ook toen ze doubleerde en in de tweede klas. Middelste heeft ook direct heel veel aansluiting in haar nieuwe klas en lijkt een soort van meer ontspannen daardoor. Bij oudste was dat helemaal anders. Aan de ene kant verdrietig, maar aan de andere kant ben ik ook ontzettend trots op haar. Hoe moeilijk het was en hoe goed ze heeft doorgezet en grenzen heeft leren aangeven.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Anne72 »

Goedemorgen

Hier heeft ons menneke een goede start gemaakt. Rooster is stabiel. Maandag tot de lunch, andere dagen tot 14.30 en di wo en do verlengde dag met keuze vakken voor ondersteuning, verdieping, verbreding sporten cultuur. En als verlengde activiteiten heeft hij oa informatica en ondersteuning natuur. En hij is geplaatst bij ondersteuning wiskunde. Dat is jammer want dat heeft hij echt niet nodig. Hij gaat vragen of dat nog verandert kan worden of dat hij juist verrijking kan krijgen in dat blok. We gaan het zien.

Verder hebben we het planbord weer opgepakt. Hij voelde veel weerstand. Wil het zelf doen en dat ik dan achteraf controleer. Maar dat weiger ik. Nu compromis gevonden in de gedetailleerdheid en afgesproken dat hij de lead neemt. Eerste sessie ging goed.

@petrak gedoe met roosters is nooit leuk en Magister is magisch zeggen we hier wel eens. Vak verschijnselen en verdwijnselen schijnbaar willekeurig zo nu en dan. Ik denk wel eens dat ze dingen “live” veranderen per blok en vak. Soms is het een al weg en het ander nog niet verschenen. dat Magister soms ineens is gewijzigd en dat ze dan te laat komen of afwezig zijn herken ik ook. Als ik het zo lees heb ik daar wel meer gemak in dan jij Vanwege fietsenafstand komt ons Xke daar altijd te laat achter.aan dat te laat komen en afwezig zijn zitten op zich weinig consequenties. Xke reageert vaak zelf naar de docent en als het daarna blijft staan laten we het er maar bij.
Wat zijn de consequenties bij jullie op school?

Anne72
Laatst gewijzigd door Anne72 op za 10 sep , 2022 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij onze kinderen hebben ze magister (waar je als ouder bv het rooster kan zien) en Zermelo, en die is meer up to date omdat de rooster app is. De kinderen moeten dus op Zermelo kijken voor roosterwijzigingen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Anne72 schreef:
za 10 sep , 2022 6:34 am
Goedemorgen

Hier heeft ons menneke een goede start gemaakt. Rooster is stabiel. Maandag tot de lunch, andere dagen tot 14.30 en di wo en do verlengde dag met keizerlijke. En als verlengde activiteit heeft hij oa informatica en ondersteuning natuur. En hij is geplaatst bij ondersteuning wiskunde. Dat is jammer want dat heeft hij echt niet nodig. Hij gaat vragen of dat nog verandert kan worden of dat hij juist verrijking kan krijgen in dat blok. We gaan het zien.

Verder hebben we het planbord weer opgepakt. Hij voelde veel weerstand. Wil het zelf doen en dat ik dan achteraf controleer. Maar dat weiger ik. Nu compromis gevonden in de gedetailleerdheid en afgesproken dat hij de lead neemt. Eerste sessie ging goed.

@petrak gedoe met roosters is nooit leuk en Magister is magisch zeggen we hier wel eens. Vak verschijnselen en verdwijnselen schijnbaar willekeurig zo nu en dan. Ik denk wel eens dat ze dingen “live” veranderen per blok en vak. Soms is het een al weg en het ander nog niet verschenen. dat Magister soms ineens is gewijzigd en dat ze dan te laat komen of afwezig zijn herken ik ook. Als ik het zo lees heb ik daar wel meer gemak in dan jij Vanwege fietsenafstand komt ons Xke daar altijd te laat achter.aan dat te laat komen en afwezig zijn zitten op zich weinig consequenties. Xke reageert vaak zelf naar de docent en als het daarna blijft staan laten we het er maar bij.
Wat zijn de consequenties bij jullie op school?

Anne72
Klinkt als een fijn rooster voor jullie menneke. Succes met plannen en met de wiskunde ondersteuning.

Consequentie is in eerste instantie gesprek met coach, bij geldige reden kan het dan verwijderd worden (maar dat weigert deze coach nu dus). Bij meerdere keren om 8.00 uur melden bij conciërge en gesprek met leerjaar Coördinator (conrector).
Als ik zie hoe deze coach hier nu al mee omgaat vermoed ik zomaar dat ze ook niet flexibel om zal gaan met de voorgeschreven maatregelen.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Anne72 »

Nee erg flexibel klinkt het niet.
Misschien een schermafbeelding maken als er veel niet door gaat? Dan heb je iets van bewijs.

Bedenk me nu dat ik heel vroeg op sta en dan de roosters check. Als ze vroeg op moeten zie ik dat en speel ik voor wekker.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Schermafbeelding maakt ze vanaf nu standaard zodra de keuze-uren ingepland staan. Hadden we zelf al bedacht.

Eerder opstaan hiervoor weiger ik. We bekijken de dag van tevoren hoe laat ze op moet (in verband met delen badkamer, wie douched het eerst enzo), maar dat is niet altijd in de avond. Vaak direct uit school of ze heeft tijdens schooltijd al gekeken. Ik wil ook niet terug naar rooster controleren, daarin was ze al heel zelfstandig en gaat goed (tenzij dus het rooster ineens op het laatste moment gewijzigd word), het was toevallig dat ik dit wel zelf had gezien omdat het begin schooljaar was en ik afspraak moest verzetten van de tandarts (en dus wilde weten welke dag en tijdstip het handigst zouden zijn).

Voor wekker speel ik ook regelmatig, als ze door haar eigen wekker heen is geslapen. Maar wel op het tijdstip (of kwartier later) als dat ze had aangegeven dat ze zou opstaan.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Anne72 »

Ik sta er ook niet eerder voor op hoor. Ik ben gewoon een vroege vogel. Ben eigenlijk altijd tussen half 6 en 6 wakker, doe oefeningen, de was, ruim op en zet ontbijt klaar en ga om half 8 de deur uit. Ik vind het fijn onze kinderen in de ochtend even in de ogen te zien. In Magister kijk ik wat daarvoor een handige tijd is. Onze kinderen zorgen er daarnaast voor dat ze zelf op tijd op staan.

De vraag is wat een school een redelijk moment vindt om nog wijzigingen door te geven via Magister. En als school zo weinig flexibel is zou ik ze ook om die norm vragen. Als de norm is dat dit nog tot aan het eind van de werkdag mag of zelfs tot 21.00 s avonds en jullie kijken meteen na schooltijd dan mis je het dus en zijn de consequenties voor je kind. Ook al voelt dat als niet eerlijk.

Wat dat betreft was het vroeger eenvoudiger. Wat als je naar huis ging niet op het bord stond, telde niet. En dat gebeurde ook niet. Want ze konden je niet op een andere manier bereiken. Andere consequentie was dat je ook regelmatig te vroeg op school was als er weer eens iemand ziek was die het eerste uur gaf.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ik ben meer een niet-uit-bed-te-slaan-vogel. Vroeg opstaan was nooit mijn hobby, maar door slaapproblemen heb ik er de laatste jaren extra moeite mee. Oudste is wel een vroege vogel, altijd geweest.

Hier gaat alles wel lekker. Eerste toetsen zijn al weer geweest, tot nu toe allemaal voldoendes gehaald. Fanatiek geleerd voor Duits, kwam gister uit zichzelf vragen of ik haar kon overhoren.
Ik merk wel dat ze nog veel boeken mist. Middelste ook. Deels mijn fout want ik was te laat met bestellen. Maar we merken hier duidelijk dat er leveringsproblemen zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Boeken druppelen langzaamaan binnen, zowel fysiek als digitaal. Ze mist nog 2 vakken geloof ik, maar die docenten maken pdf's van de benodigde lesstof.
K klaagt meer over gebrek aan kluisjes (komen in de herfstvakantie), er is een grote verbouwing geweest in de zomervakantie, maar niet alle materiaal kon op tijd geleverd worden waaronder dus de kluisjes. En nu het weer regent baalt ze enorm dat ze natte kleding mee moeten slepen van de ene naar de andere klas.

Het ongeoorloofd afwezig is verwijderd. Er is een nieuwe regel dat ongeoorloofd gemiste uren dubbel ingehaald moeten worden, maar het is ook bekend dat er veel problemen met magister/roosteren zijn. Meerdere ouders waren hier boos over op de informatie avond. Aangeraden word om vooral in gesprek te gaan met de coaches. Dat doen we dus.
Ik had afgelopen maandag een fijn gesprek met de coach en K. K zelf had er ook wel vertrouwen in, totdat de coach die ook haar Frans docent is dat gisteren helemaal verprutst heeft tijdens de frans les. (Helemaal snapte ik het niet, maar er is iemand uit de les gestuurd omdat hij de stof niet begreep (net als K) en dat het volgens de docent simpel zou zijn, en de docent was aan het schreeuwen. Faalangst speelt nu ineens weer op K, tegen schreeuwen kan ze kan en tegen onrecht al helemaal niet.) Ze gaat vanmiddag met haar coach van vorig jaar hierover praten, naar huidige coach durft ze niet.

Verder had ze zelf gevraagd (2 weken geleden) aan Engels docent of ze tijdens Engels aan project mag werken. Die docent zou het gaan bespreken met coach en coordinator. En nu heeft ze ineens een andere docent Engels, wel vast voor de rest van het jaar. geen idee hoe dat nu met project zit, dus daar moet ze ook weer achteraan.

Wel uitleg gekregen over dat gedoe met roosters. Er zijn nieuwe docenten aangenomen, maar hun oude school houdt ze aan opzegtermijn dus ze kunnen pas 1 oktober beginnen. Tot die tijd worden de gaten opgevuld met andere docenten of andere lessen. Het vooruitzicht is wel dat er vanaf oktober een vast rooster is en de problemen met roosteren dan voorbij zijn.

Echt, deze eerste maand geeft al meer problemen dan de afgelopen 2 jaar bij elkaar (en dat liep ook niet altijd soepel vanwege corona).

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hoe is het hier inmiddels?
Petrak, is de rust al wedergekeerd?

Hier is het een beetje wisselend. Op schools gebied gaat het heel goed. Huiswerk op tijd af en geleerd en ze haalt goede cijfers. Goede start van het schooljaar en inmiddels ook het boekenpakket compleet.
In sociaal en emotioneel opzicht minder. Dochter voelt zich erg alleen in de klas, moet daar ook geregeld om huilen. Ze is onlangs jarig geweest en niemand had haar gefeliciteerd terwijl er ook 2 andere kinderen in de klas jarig waren die wel werden gefeliciteerd. Breekt je hart om dat te horen. Ze geeft aan dat ze het eng vindt om nieuwe contacten aan te gaan omdat ze bang is dat ze haar dan uiteindelijk toch niet aardig vinden. Dat komt door wat er in het verleden is gebeurd met oud klasgenoten. Ze geeft ook aan dat ze zich soms paniekerig voelt en dan bang is flauw te vallen. Ze heeft al 1 keer gehad dat het zwart voor haar ogen werd en dat ze door haar knieën zakte.
Op school al aangeklopt bij de autisme coach en die geeft aan dat ze zich alleen beperkt tot het geven van ondersteuning op schools gebied. Dus nu even kijken hoe verder. Ik heb een vriendin die ook een dochter met autisme heeft die nu door ongeveer hetzelfde heen gaat als dochter (we wonen helaas ver van elkaar af). Ik kan wel fijn sparren met haar.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Wat naar om te horen dee. Knuffel voor je dochter en voor jou.

Hier gaat het redelijk, per 1 oktober wat wisselingen in docenten en daardoor het rooster. Nog wel een paar tussenuren maar dan maakt K haar huiswerk zodat ze thuis niets meer hoeft te doen. Gym is nu de laatste 2 uur ipv midden op de dag en daardoor was ze nu ook al 2x eerder thuis (gister door de regen, vorige week omdat de docent half uur eerder stopte).

De (tijdelijke) coach heeft nog geen gesprek met K gehad (alleen 1 waar ik ook bij was) en heeft als docent zijnde zelfs een toets ingepland tijdens de projectweek (wanneer er geen gewone lessen zijn en geen toetsen gegeven mogen worden). En nog wat kleine dingen waardoor K geen vertrouwen in haar heeft als coach. Wanneer ze echt ergens mee zit vraagt ze het aan haar oude coach, die ze ook nog als docent heeft.

Door wisseling van docent Engels is het werken aan een project tijdens de Engelse les ook nog niet rond, maar daar is K wel zelf mee bezig om dat te regelen. Verder telt ze af tot vakantie, deze week laatste lessen, volgende week projectweek en dan vrij. Na de herfstvakantie beginnen de koreaanse lessen waar ze erg naar uitkijkt en de audities van schooltoneel waar ze ook nu al mee bezig is.

En waar ik mij erg over verbaas is dat ik tijdens online les wel werd gebeld door school dat K 1e uur absent was geweest (computerproblemen, ze was er wel maar slechte verbinding waardoor ze niet kon reageren), maar op een gewone schooldag, midden op de dag, ik niets van school hoor maar alleen in magister kan zien dat ze afwezig was (stond bij beide ongeoorloofd). Coach handelt dat gelukkig wel af inmiddels.
Ach, het zal wel. Ik weet dat K niet spijbelt en een reden heeft als ze niet bij de les aanwezig is. Ze heeft een goed contact met docenten en een leuke vriendengroep.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Koreaanse lessen?! Oh laat mijn dochter het niet horen. Wat gaaf!
Al met al is er dus wel iets meer rust bij jullie door de nieuwe docenten per 1 oktober en K die wel een docent op school heeft waar ze vertrouwen in heeft en waar ze belangrijke zaken mee bespreekt. Wel jammer dat dit niet de coach is...maar die moet zo te lezen ook iets harder haar best doen om het vertrouwen te winnen.

Het is inderdaad naar dat dochter zich zo alleen voelt in de klas. Maar wij zijn inmiddels ook op school geweest voor een info avond en hebben de mentor erover gesproken. Hele aardige man die dochter al 4 jaar les geeft. Hij geeft aan dat hij wel ziet dat dochter stil is in de klas - wat hij helemaal oké vindt, net als wij. Maar hij wist niet dat ze stiller is dan ze zou willen. De klas zelf is rustig en veilig - er wordt niet gepest en het is niet verdeeld in allemaal subgroepjes. Omstandigheden dus gunstig zou ik zeggen. Dochter moet zich echter veilig gaan voelen voordat ze de stap maakt om contact te leggen.

Verder hebben we een hoop info gekregen over de profielkeuze. Ik denk dat het wel duidelijk is welke het gaat worden (C&M). Ze moet alleen gaan kiezen tussen Duits en Chinees. En tussen muziek en beeldende kunst. Ze vindt alles heel leuk - ze zou dan extra vakken kunnen doen. Maar daar moet de docentenvergadering het over eens zijn en dan moet ze dat nog met de betreffende docenten gaan regelen. Daarbij is het voor haar ook zeker belangrijk dat we kijken naar de belastbaarheid. Dus daar ligt nog een aandachtspunt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hopelijk voelt je dochter zich snel veilig genoeg in de klas om contacten te gaan leggen.
Profiel ouderavond krijgen wij in december, maar k weet wel al ongeveer wat ze wil (twijfelt alleen tussen grieks en latijn).

Koreaanse lessen heeft ze ook zelf geregeld, helaas maar 6 weken. Vorig jaar kreeg ze 6 weken japans en kwam erachter dat die docent ook koreaans kent. Volgend jaar gaat ze met scouting naar korea (world jamboree), dat heeft ze met die docent besproken en gevraagt of ze ook koreaans kon en wilde geven. Vanwege voorbereiding kon dat vorig jaar niet meer maar beloofde de docent dat wel voor dit jaar. En dat begint dus na de herfstvakantie.
Vorig jaar wilde ze de Japanse lessen voor de bovenbouw ook nog volgen, maar dat mocht niet van die docent. Ze kreeg ook te horen dat ze daar niets aan had want dezelfde lessen als die van de onderbouw, die k al had gevolgt. Ze mocht toen wel 1 van de laatste lessen helpen met de restaurantles (met verschillende hapjes) en kreeg toen leuke opmerkingen van de bovenbouw leerlingen omdat haar japans beter was dan die van hen.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Hallo, hier ben ik ook weer even. Heel heel heel erg veel gebeurd hier [snorkel] Relevant voor dit topic is dat de oudste, de derdeklasser, inmiddels een adhd-diagnose heeft gekregen. Hoewel we dit nooit van tevoren hadden kunnen bedenken, kunnen we hiermee zo goed als alle puzzelstukjes leggen. Wij hadden een clichébeeld van adhd, gebaseerd op externaliserende jongetjes die irritant en druk zijn. Maar het blijkt zich bij meisjes en vrouwen totaal anders te uiten. Haar hoogbegaafdheid heeft de adhd-verschijnselen tot en met groep 8 volledig weten te compenseren/camoufleren. Door corona en het hybride onderwijs bleef het ook daarna nog onder de radar. Erg blij dat ze hierop getest is!! Dochter richt zich nu op een vervroegde profielkeuze, hopelijk gaat dat snel lukken want anders zie ik het heel somber in dit schooljaar.

Mijn tweedeklasser gaat ondertussen qua cijfers nog redelijk op school, maar doet eigenlijk niets. Is vooral heel druk bezig met haar vriendengroep. Nooit gedacht dat uitgerekend zij een grote vriendengroep zou krijgen! Voor haar enorme motivatie- en planningsproblemen heeft ze een BPO’er toegewezen, dat gaat volgende week allemaal beginnen.

Hoe is het verder met de tweede- en derdeklassers?
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wat fijn dat jullie meer duidelijkheid hebben Inde! Lijkt me wel even wennen ook als je de diagnose niet zag aankomen. Hoe vindt je oudste het?
Wat is een BPO'er precies?

Hier gaat oudste in de derde klas wel oké. Er zijn drie tekorten. Een 5 voor natuurkunde en een 4 voor geschiedenis. Verwacht dat die laatste zeker wel is opgehaald met de eindtoets deze periode, had in dit geval heel duidelijk te maken met 'het onderwerp boeit me helemaal niets'.
Oudste heeft de laatste maanden wat last van paniekaanvallen. Dat lijkt nu in frequentie toe te nemen. We weten nog niet goed wat te doen. Wel zijn mentor en ASS coach hiervan op de hoogte, ook dat ze aangeeft zich vaak alleen te voelen. E.e.a.houdt ook verband met pestverleden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Querzyx »

Wat een nieuws ineens Inde! Gaan jullie nu ook een vervolgtraject in en / of medicatie proberen?

Dee, wat naar van de paniekaanvallen. Op welke plekken of momenten krijgt ze ze? Heeft ze in haar huidige klas vrienden die lief voor haar zijn als ze zich rot voelt?

Hier is alles rustig. Zoon zit lekker in zijn vel. Is druk met zijn vrienden, hobby's en gamen. Minder druk met schoolwerk, maar alsnog haalt hij goede cijfers.

Qua profielkeuze zijn er twee goede opties. T. wil sowieso graag de vakken muziek, informatica en wiskunde B. Dat kan òf in combinatie met geschiedenis en economie (profiel C&M) òf in combinatie met natuurkunde en scheikunde (profiel N&T).

Voor die laatstgenoemde vakken heeft hij tot nu toe geen leuke docenten gehad. Dat beïnvloedt zijn mening over de vakken enorm. Lastig!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Zeker lastig, Querzyx. Maar volgens mij kom je in de bovenbouw vaak andere docenten tegen dan in de onderbouw. Misschien kan hij daar eens naar informeren?

Dochter heeft geen vrienden in de klas. Wel een meisje waar ze vaak mee zit, maar dit meisje is behoorlijk verlegen/heeft moeite met contact leggen. Dat is op zich helemaal niet erg, maar dochter is exact hetzelfde. Dus het blijft bij samen lopen en naast elkaar zitten. ;) Ze heeft nog een vriend die ze kent vanuit haar gymnasiumklas. Ze spreken buiten school niet af, maar brengen de pauzes vaak samen door en gamen veel online met elkaar. Ze voelt zich bij hem wel veilig. Ze merkte zelf eens heel droogjes op: volgens mij is hij ook autistisch hoor mam, hij weet zoveel van treinen en bussen. :lol:
Qua paniekaanvallen valt op dat ze erg gespannen kan raken van een drukke verkeerssituatie. Het gaat dan om het gedrag van andere verkeersdeelnemers, met name fietsers, die weinig geduld hebben en weleens boos reageren op dochter. Verder kan het van alles zijn dat ze spannend vindt. Laatst kreeg ze het nadat we gaatjes in haar oren hadden laten prikken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Vervelend Dee, dat je dochter zich (weer) zo onfijn voelt. Vorig jaar ging het toch wel weer beter?

Hier gaat het niet super, voor de vakantie klaagde zoon veel over hoofdpijn en buikpijn, we hebben hem in totaal bijna een week thuis gehouden. Huisarts kon niets vinden (had ik ook niet verwacht), maar gaf wel aan dat hij het wel even rustig aan kon doen, en dat hij naar buiten moest (altijd fijn als een huisarts dat zegt, want als je ouders dat zeggen heeft het toch niet het juiste effect. Hij zegt dat het niet door school komt, maar komt af en toe toch heel gestresst/verdrietig bij ons dat hij zoveel toetsen heeft. Hij moet nu ook nog best wat toetsen inhalen, dus dat geeft extra spanning. Over twee weken begint ook de toetsweek. Gisteren had hij nog stress omdat hij veel voor Latijn moest inhalen (docent was ook ziek geweest, en hij ging de studieplanner aanhouden. Uiteindelijk hebben we gezegd dat het niet erg als hij niet alles af heeft, omdat hij normaal wel zijn werk af heeft en dat hij beter met zijn toetsen aan de slag kon (vandaag twee inhaaltoetsen).Hij wilde uiteindelijk een briefje van mij voor de Latijn docent dus dat heb ik geschreven.

Hij is gewoon nog niet gewend om wat te moeten doen voor school, en dat is soms lastig voor hem.

@Inde: interessant dat de ADHD diagnose wel veel duidelijk maakt. Is ze ook medicijnen gaan gebruiken?
Zelf kreeg ik gisteren ook (weer) te horen dat ze er bij mijzelf ook over denken, en dat geeft wel veel nadenken. En als ik het zelf heb denk ik dat onze dochter het ook heeft.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Dee, oudste vindt het heel fijn dat ze nu de diagnose adhd heeft gekregen. Sterker nog, ze is bij de ggz op eigen verzoek daarop getest. Ze heeft echt flink geleden de afgelopen twee jaar en het is dan wel prettig om te weten waarom dat is. Er is nu weer perspectief voor haar.

Wat naar dat je dochter minder goed in haar vel zit. Misschien is het toch goed om het pestverleden nog eens “door te nemen” met een professional om het beter te kunnen afkaderen? Want gepest zijn geweest is niet niks…

Querxyz, het vervolgtraject komt nog niet echt op gang. We hebben wel wat psychoeducatie opgestuurd gekregen, maar ik heb vooral behoefte aan een gesprek waarin ik vragen kan stellen over de dingen waar we nu tegen aanlopen. Want zowel dochter als ik zijn inmiddels al helemaal ingelezen natuurlijk, maar het verandert niets aan de knelpunten, omdat dochter het allemaal zelf wil doen en ons niet echt toestaat om haar bij te sturen.

Fijn dat je zoon lekker gaat op het moment!

Eekhoorntje, bij jullie ook zorgen dus. Vervelend dat je zoon zo veel stress heeft. Het klinkt alsof hij steeds achter de feiten aanloopt en dat is een heel vervelend gevoel.

Wil je je laten testen op adhd? Als je echt tegen dingen aanloopt, kan dat misschien best inzichtelijk zijn. Ik ben er door de diagnose van dochter achter gekomen dat ik er zelf ook veel trekken van heb. Dochter lijkt namelijk heel erg op mij. Maar ik heb inmiddels compensatiemechanismen aangeleerd en ben toevallig tegen de juiste man en de juiste baan aan gelopen: mijn man compenseert mijn zwakke kanten en in mijn werk kan ik juist mijn sterke kanten kwijt :smile: Maar voor mijn dochter ben ik wel heel blij dat de diagnose er nu is, want zij heeft momenteel maar weinig handvatten.

Dochter wil zelf graag medicatie maar daar is de ggz nog niet aan toe. Dochter heeft gewoon nog haar gesprekken met de psycholoog die ze voor haar diagnose al had, maar die heeft geen specifieke adhd-expertise.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Inde »

Oh ja, de profielkeuze. Daar zijn ze bij de oudste nu ook mee bezig. Dat is een heel traject en het aanmeldingsformulier is heel erg ingewikkeld [elton] Maar dochter heeft haar profiel en keuzevakken al helemaal op een rijtje. Moet ook wel, want ze is hard aan het lobbyen voor een vervroegde profielkeuze.

En iemand vroeg nog wat een BPO’er is. Dat is een Begeleider Passend Onderwijs. Die zou deze week beginnen met de jongste, maar we horen maar niets :roll:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Ollie »

m.b.t. ADHD is dr. Russell Barkley ook een aanrader: https://www.youtube.com/watch?v=SCAGc-rkIfo

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

[quote=Inde post_id=7087 time=1667509943 user_id=104
Wil je je laten testen op adhd? Als je echt tegen dingen aanloopt, kan dat misschien best inzichtelijk zijn. Ik ben er door de diagnose van dochter achter gekomen dat ik er zelf ook veel trekken van heb. Dochter lijkt namelijk heel erg op mij. Maar ik heb inmiddels compensatiemechanismen aangeleerd en ben toevallig tegen de juiste man en de juiste baan aan gelopen: mijn man compenseert mijn zwakke kanten en in mijn werk kan ik juist mijn sterke kanten kwijt :smile: Maar voor mijn dochter ben ik wel heel blij dat de diagnose er nu is, want zij heeft momenteel maar weinig handvatten.

Dochter wil zelf graag medicatie maar daar is de ggz nog niet aan toe. Dochter heeft gewoon nog haar gesprekken met de psycholoog die ze voor haar diagnose al had, maar die heeft geen specifieke adhd-expertise.
[/quote]
Ik zit er nu inmiddels wel aan te denken. Ik ben al lang met een psycholoog bezig geweest en heb inmiddels ook een traject om te kijken of ik restschade heb van een (zware) hersenschudding en pre-eclampsie vele jaren geleden. Ik heb een slaaptraining gevolgd en vanuit daar ook een slaapscan gehad en er komt tot nu toe niets echt iets uit. AD(H)D zou wel dingen op kunnen lossen als ik het heb en medicijnen ga nemen. Vermoeidheid, niet uitgerust wakker worden, concentratieproblemen, etc. Het lijkt alleen alsof ik daar als puber geen last van had, maar het kan ook zijn dat ik het door mijn eigen omstandigheden in die tijd, en aardige intelligentie wel heb gered.

Als ik het heb, zou dochter het denk ik ook hebben, want dat is altijd al een dromer geweest en heeft veel moeite zich bij een taak te houden.

Maar ook de overlap met Hb vind ik lastig om te zien. Moet echt dat boek over misdiagnoses eens gaan lezen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat was ik die dat vroeg Inde, dank voor het uitleggen. :) Inmiddels al wel iets van de BPO'er gehoord?
Fijn dat ze nu weer perspectief ziet. Ik kan me voorstellen dat het wel even pijn doet om die afgelopen twee jaar te verwerken.

En wat het pestverleden van mijn dochter betreft, ik heb er ook aan gedacht om daar nog eens aandacht aan te laten besteden door een professional. Maar vind het moeilijk om de juiste behandeling te vinden. Ik hoop dat het in een kort traject kan, want het is ook weer belastend voor haar.
Net was ze erg verdrietig om er een onvoldoende voor wiskunde binnen kwam. Ze gaf aan een soort black out te hebben tijdens de toets. Ze heeft daarvoor de stof goed doorgenomen met degene die haar bijles geeft en die bevestigde ook dat het er goed in zat.
Verder gaat het met de cijfers redelijk tot goed. Ze heeft deze periode voor het eerst scheikunde en dat vindt ze erg leuk. Economie weer minder.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hoe gaat het met jullie kids?

Hier gaat het eigenlijk best goed. Goede cijfers, vooral enorme motivatie voor Duits op het moment en stuitert nogal omdat ze vrijdag naar een kerstmarkt in Duitsland gaat met school. Daar bezoekt ze o.a. een chocolademuseum. Ik ben stikjaloers. En heel blij voor haar, dat deze uitjes weer kunnen. Toch de kers op de taart.
Ze moet deze week haar voorlopige profielkeuze inleveren en het ziet er naar uit dat ze Chinees toch gaat laten vallen. Het wordt C&M met, muziek, Duits en in het vrije deel Aardrijkskunde. Ze lijkt er heel content mee en pakt ook echt de autonomie hierin. Ik heb tweemaal het gesprek aangeknoopt over Chinees omdat ik toch een beetje bang was dat ze er misschien spijt van zou krijgen omdat Azië nog steeds een passie van haar is. Maar ik kreeg een lekker grumpy puberreactie terug dat ik me er niet mee moest bemoeien. En over die andere vakken was ik toch ook niet aan het zeuren?! Oke, is goed hoor. :lol:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Maccupid »

Hier alles z'n gangetje. Zoon heeft in een Sinterklaasgedicht laten weten dat hij een vriendin heeft (in reactie op mijn geplaag en gevis...). Heel stoer!

Vorige week gesprek gehad met wiskundeleraar over toestemming voor wiskunde B (ze moeten een 7 voor wiskunde staan om dat te mogen kiezen). Zoon hangt rond die 7, maar het leek me wel een risico. De docent gaf echter aan dat hij sowieso gaat adviseren dat zoon wiskunde b mag doen, omdat die regel van die 7 gebaseerd is op een verval van 1,5 punt, wat de meeste leerlingen tov het 3e jaar laten zien. Dat verwacht hij bij zoon niet, omdat die op zowel moeilijke als makkelijke toetsen een beetje hetzelfde scoort en standaard vergeet stappen uit te schrijven. Ik vroeg of hij extra zou moeten oefenen om die gewoonte erin te krijgen en toen zei hij: " doe dat maar niet, dan gaat hij zich helemaal vervelen" . Hij meldde gelukkig ook dat ze nu al wel met wat pittigere onderwerpen aan de slag gaan, want het voelde een beetje dubbel. Aan de ene kant blij dat de leraar ziet dat er bij hem wat anders speelt dan gemiddeld, aan de andere kant...als hij ziet dat het saai is voor hem, waarom doet hij daar dan niet aan?

Maar goed, profielkeuze NT komt dus niet in gevaar.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Maccupid, is wiskunde D dan geen optie als verdieping?
Wat leuk, verkering! Weer een fase verder. Zie dat hier niet heel snel gebeuren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier gaat het met de 2e klasser een beetje zozo. Hij heeft de toetsweek redelijk doorstaan. Maar blijkbaar was er door alle jaarlagen heen slecht gescoord. (Hoorde we ook van 4e klasser). Hij had ook redelijk snel weer toetsen na de toetsweek inclusief een toets op 6 december. Daar was hij niet over te spreken.
Hij is ook al weer een keer ‘ziek’ thuisgekomen. Ik weet niet zeker of hij nu echt zo slecht voelde of het toch door stress komt ofzo. (En daar kun je natuurlijk ook ziek van zijn) Hij doet nog steeds niet veel voor school en dan komt hij er vaak laat achter dat hij het toch nog niet echt onder controle heeft. Hij is vooral heel veel aan het gamen en youtuben. Ik probeer dit wel te beperken, maar mijn eigen energie is ook nog niet zo hoog. We willen hem ook zelf laten ervaren dat hij soms iets langer dan 10 minuten aan zijn huiswerk moet zitten om een voldoende te halen. Hij is nogal makkelijk en heeft vooral veel in zijn hangmat gezeten.
Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat hij ook een nieuwe bril had en die had hij gelijk vol de hele dag op gedaan en hij had hoofdpijn. Dus nu maar weer even in stapjes laten wennen.

Hij doet wel met twee clubjes/teams mee. Dat is het extraatje wat je kunt doen, en waarmee je 1 les in de week kunt skippen. Hij doet mee met sterrenkundeclub en Scienceteam. Hij wil niet mee doen met Science4U, wat dochter juist weer erg leuk vond. (Met een echt onderzoek meedoen). We zijn blij dat hij dit doet, want hij toonde in het verleden weinig interesse in extraatjes.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hier gedoe met school. Duits docent voldoet niet en is per direct van al haar onderwijstaken afgehaald, dus tot er een vervanger is heeft K geen Duits (vind ze niet erg want ze vind Duits stom en heeft ze volgend jaar niet meer).

Verder heeft school om budgettechnische redeneren besloten dat er volgend jaar geen Grieks word gegeven in de 4e. En dat is wel heel erg balen want K wil heel graag Grieks in haar pakket, Latijn twijfelde ze nog over maar dat is dus nu verplicht. Geschiedenis als keuzevak blijft nog onzeker want dat is afhankelijk of het in rooster past. Verder word het NT met biologie.

Verder gaat het goed. Paar onvoldoendes op tempo, maar laagste cijfer is 7.2 verder veel 8,5 tot 9,5.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Jeetje, wat balen van het gedoe PetraK, en ook irritant dat er dan volgend jaar geen Grieks gekozen mag worden. En dat het keuzevak dan ook nog onzeker is.

Dee gaat je dochter naar Keulen? Dan heb ik denk ik kennis gemaakt met een docent van de school van jouw dochter(s?).

En inderdaad wordt er wiskunde D gegeven op de school van je zoon Maccupid?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Maccupid »

Wiskunde D werd altijd aangeboden, maar daarvan is nu aangekondigd dat bij te weinig belangstelling het niet gegeven zal worden (en de verwachting is dat die er niet is...). Bovendien heeft zoon het idee dat hij dan aan de bak moet (en dat klopt waarschijnlijk ook :lol: ) en dáár heeft hij niet zoveel zin in...

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Oh dat is dan weer jammer, Maccupid.

Hier is de toetsweek aangebroken. Het was een druk weekend met een concert, middelste had er zelfs twee. Oudste heeft van de week nog een samenspeelmoment met de kinderen van muziekles en dan is het voorlopig even klaar met lessen en clubjes.
Geen idee hoe de toetsweek tot nu toe gaat. Duits was als eerst aan de beurt, daar heb ik wel vertrouwen in. Dagje Duitsland vond dochter ook heel erg leuk. Ze heeft echt genoten. Het was ook heel erg koud, maarja, lekker je herfstjas dragen en je moeder negeren die aangeeft om meerdere laagjes kleding te dragen en een dikke sjaal mee te nemen. :roll:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

De tweede klasser kwakkelt weer. Vandaag weer naar huis, vorige week ook een dag thuis en volgens mij ook een keer naar huis. Hij heeft hoofdpijn en buikpijn, maar ik vermoed dat het stress is, maar waarvan??? Hij weet het zelf ook niet. Ik had vorige week al contact opgenomen met de mentor, nu maar weer en een gesprek op school aangevraagd. Hij ligt nu wel in bed en dan gaat het daarna vaak wel weer beter. Maar ik weet het ook niet meer. Ik vind dat hij te veel op schermpjes zit, maar hij heeft weinig andere dingen die hij doet, dus als hij niet op een schermpje zit loopt hij te irriteren.

Zelf ben ik ook nog niet optimaal, dus voel me ook schuldig dat ik het voor hem moeilijker maak, door af en toe de discussie niet aan te gaan. En dat hij ziet dat ik soms ook veel stress heb en soms ook te moe ben voor iets zinnigs.

We willen dat hij gaat sporten, maar hij wil dat zelf niet in trainingsvorm doet. Hij wil bv zwemmen, maar er is geen zinnige tijd dat hij doordeweeks gewoon baantjes kan trekken. Hij had golflessen, maar daar heeft hij al geen nieuwe afspraak voor staan.

Hij heeft een klein wereldje, hij heeft weinig hobby’s en interesses, en zoals gezegd hij sport ook niet. Hij eet ook niet al te best, dat zijn we nu al een beetje aan het verbeteren, maar kwa groente eet hij eigenlijk alleen rauwkost (bij voorkeur peen julienne). Ik had al een multivitamine gehaald, maar die kan hij moeilijk doorslikken.

Hij is lang ons zorgenkind geweest, maar de laatste twee jaar (gr8 en 1e) gingen zo goed……
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wat rot om te lezen Eekhoorntje. Ik kan me voorstellen dat dit weer veel zorgen met zich meebrengt. Heb je inmiddels al een gesprek gehad op school? Dat veel op schermpjes zitten herken ik wel van mijn brugklasser, maar die doet wel de nodige dingen naast school. Echt rot dat je tweede klasser zo met zichzelf in de knoop zit en het zelf ook niet weet. Ik snap dat het extra moeilijk is als je zelf ook niet 100% fit/in orde bent.
Heeft je tweede klasser wel een vriend of vrienden?


Hier kabbelen we de derde klas door met oudste. Er valt een 2 voor Engels, maarja, als je het boek niet leest... :roll: Gelukkig gaan er ook een heleboel toetsen goed en is ze gemotiveerd. De voorlopige profielkeuze is dus C&M en er komen langzaam wat adviezen binnen van de C&M vakken. Voor muziek alvast een heel dik positief advies binnen. Dochter denkt dat ze nu muziekdocent wil worden. Dat is al iets concreter dan 'iets met muziek'. Ze is 14 en het kan zo weer veranderen, maar ik ben blij voor haar dat ze een stipje op de horizon heeft gevonden. Ze is veel stappen aan het zetten op weg naar zelfstandigheid. In het voorjaar op tournee naar het buitenland met haar orkest, ze heeft aangegeven dat ze er voor gaat. Zo knap van haar! En ze heeft zich ingeschreven voor een bandcoachingstraject. Muziek maken op een instrument dat je nog amper kent, met mensen die je nog niet kent. Ze doet het maar mooi. Laatst ook voor het eerst gekeken voor een bijbaantje. Helaas ging dat niet door, maar weer een stap in de richting van zelfstandig worden. Aan het begin van het VO zoveel problemen en zorgen, maar kijk nu eens. :grin:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wow Dee dat klinkt goed de stappen die je oudste maakt!

Om op je vraag te antwoorden, hij heeft iig twee vrienden en daar zit hij ook naast. Van de mentor ook de bevestiging gekregen dat die jongens het ook fijn vinden om naast hem te zitten. Ze spreken soms ook wel buiten school af, maar dat was tot nu toe nog vaak in de vakantie (logeerpartij, gamemiddag), in de pauze zitten ze samen te gamen.

Nog geen afspraak voor een gesprek, maar de mentor is op dinsdag en woensdag hoogleraar op de Universiteit. Gisteren wel de coördinator gesproken tijdens mijn biebdienst, maar dat was meer zo’n tussendoor gesprek. Ze heeft wel al wat dingen in haar hoofd om hem samen een beetje meer uit zijn telefooncelletje te halen. Soms werk het bij hem nl ook meer als een docent oid iets zegt dan als papa of mama iets zegt.

Vandaag bij schematherapie wel ook weer een mooi inzicht gekregen, waarmee manlief en ik het misschien samen iets beter kunnen aanpakken.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Fijn dat hij in ieder geval twee goede vrienden heeft. Als je je ook nog eenzaam zou voelen op school, is dat extra zwaar. Fijn ook dat je al een gesprekje hebt gehad met de coördinator. Hopelijk zien jullie snel resultaat van haar ideeen. En dat ze soms meer aannemen van een docent, klinkt herkenbaar. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Querzyx »

Het is weer even geleden, hoe gaat het met jullie kinderen?

Hier stelt zoon ineens veel vragen over studeren. Vanwege de profielkeuze gaat het er op school ook over. Hij is benieuwd wat voor studies er zijn binnen zijn interessegebieden en hoe studeren überhaupt gaat. (Maak je wel nieuwe vrienden? Hoe leer je andere studenten kennen?)

Na wat gesprekken en rondkijken op sites van universiteiten en hogescholen, komen we er eigenlijk op uit dat een hbo-opleiding beter bij hem past. Misschien conservatorium, maar waarschijnlijk zoiets als HBO-ICT. Het lijkt hem fijn dat het praktisch is, in een schoolse setting (niet teveel zelfstudie) en dat je opgeleid wordt voor een heel concreet beroep.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Is de stof straks niet te makkelijk voor hem? En vindt hij als hb'er wel aansluiting op het hbo? Tegelijkertijd ben ik bang dat de universiteit teveel van zijn (matig ontwikkelde) executieve vaardigheden vraagt.

Profielkeuze is nu wel definitief: N&T met informatica en muziek.

Is bij jullie derdeklassers de knoop al doorgehakt?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Baloo »

Of hbo aansluit of niet is denk ik heel afhankelijk van zijn interesses. Als het een opleiding is die hem echt interesseert en motiveert, dan kan het best passen. Afhankelijk van de opleiding is de universiteit trouwens niet perse altijd heel moeilijk, zeker niet voor een vwo-er die goede cijfers haalt, en ook zeker niet altijd minder schools (vooral in het begin). Executieve functies komen vaak pas tot ontwikkeling als kinderen een noodzaak zien om ze te gaan gebruiken. Ik heb eens een presentatie gezien over de leeraanpak op deze opleiding https://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/ ... vormen.htm, de 'open' leervorm is er een waarbij je zelf bepaalt wat je wilt leren en hoe. Dat klinkt misschien te open voor jouw zoon, maar dit soort programma's bieden denk ik juist aan de slimme student een heleboel vrijheid om zelf te bepalen hoe diep ze gaan en hoe snel.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hier ook een dame die nu een HBO vervolgstudie overweegt, het conservatorium. Ik kan me vinden in wat Baloo schrijft. Het is afhankelijk van je interesses of het past en ook diezelfde interesse bepaalt hoe je je inzet. En of er noodzaak is je executieve functies in te zetten.

Ik merk bij mijn dochter ook dat ik me er niet teveel mee mag bemoeien, ze wil echt zelf bepalen wat ze straks gaat doen en hoe. Ik wijs haar soms de weg (hier kun je lessen nemen ter voorbereiding op een auditie voor het conservatorium, deze kennis van me heeft daar op school gezeten en ze vindt het oké om een keer met je te kletsen als je vragen hebt). Dochter heeft een tweede instrument opgepakt en luistert veel muziek. Ik heb haar weleens gezegd dat ik haar ook wel les zie geven, misschien aan kinderen met special needs, maar toen keek ze me een beetje verbaasd aan. Niet omdat ze dacht dat wil ik totaal niet, maar omdat ze dacht: zo heb ik mezelf nog nooit gezien. Misschien denkt ze erover na.

Zij heeft op haar jeugdorkest een andere dame met autisme die een paar jaar ouder is dan dochter. Die heeft zo'n beetje dezelfde muzikale ambities als dochter en dochter trekt zich daaraan op, ziet haar als een voorbeeld. Mooie ontwikkeling om te zien.

Het tweede instrument dat ze heeft opgepakt, beoefent ze nu in een groep bijna geheel onbekende kinderen en dat is een megastap. Dat hadden we 3 jaar geleden nooit zien gebeuren. Dus ik vind het heel goed gaan met dochter. Cijferlijst vraagt hier en daar wel wat aandacht. ;) De profielkeuze is op C&M gevallen met kunst, muziek, Duits en aardrijkskunde en vooral geschiedenis behoeft aandacht.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik denk ook dat een HBO prima kan passen, als er meer mensen zijn die dezelfde motivatie hebben. De stof zou te makkelijk kunnen zijn, maar is dat echt een probleem voor hem.

Zelf weet ik niet of ik hb ben. Ik heb een “vage” schooltijd gehad. Van 3 atheneum naar 4 Havo om talen te laten vallen. Daarna 2 jaar erg makkelijk gehad op de Havo, want ja, al die betavakken waren voor mij erg makkelijk. Terug naar het VWO (5VWO), biologie erbij en moest opeens weer wat doen. De betavakken gingen nog steeds best makkelijk, helaas een hele slecht docent in 6VWO bij Wiskunde B en daar ging mijn goede wiskunde cijfer. Vervolgens Scheikunde aan de Universiteit, achteraf gezien heb ik het daar niet gered omdat ik niet weet hoe ik grote stukken stof tot me moet nemen. En van alles uit je hoofd moet weten. Overstap gemaakt naar HBO Chemische technologie en het daar weer makkelijk gehad. Ik had het voordeel dat ik daar startte samen met een paar afgezakte Tu-ers, gezellige tijd daar gehad, veel stage ( in totaal 1,5 jaar). Wel kwamen toen mij. Psychische klachten naar boven, en heb ik een stage afgebroken, dus uiteindelijk iets langer over de studie gedaan. Maar dus wel veel tijd voor mijn sociale leven gehad.

Deze schoolhistorie heeft bij mij wel voor een negatieve gedachte opgeworpen. Want waarom het een niet redden en het ander (veel) te makkelijk.
Maar als je je kind hier goed in kunt begeleiden is dat zeker niet een reden om HBO te gaan doen. (Mijn ouders wisten op het VO al niet meer wat ze moesten met mij. De overstap naar de Havo heb ik zelf geregeld, kwa studeren wisten ze ook niet wat ze daar mee moesten, etc. Ik ben bewust in een stad gaan studeren die ver genoeg was, zodat ik op kamers kon. En ben vervolgens ook heel vroeg gaan samenwonen)

In het werk wat ik uiteindelijk ging doen, werd weinig verschil gemaakt tussen HBO en TU mensen.
Dus als je kind gemotiveerd genoeg is voor zijn/haar studie en wat medestudenten vind die dezelfde motivatie hebben, dan maakt het lagere niveau niet uit en kan hij fijn veel tijd aan zijn hobby’s en sociale leven besteden. Of misschien zelfs wat andere vakken oppakken die zijn/haar interesse hebben.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dee85, wat fijn dat het zo goed gaat met je dochter!

Hier gaat het nog steeds niet helemaal lekker. Donderdag weer een stresskipje (of eigenlijk haantje) in huis. De toetsweek begon…. Hij had die dag ook nog gym na de toetsen, komt hij ‘s middags thuis:”ik denk dat ik koorts heb”, en dat was ook zo, uiteindelijk zelfs boven de 40°. Dus vrijdag de hele dag in bed gelegen, in het weekend ging het beter. Gisteren leek het over te zijn, maar ‘s avonds toch weer boven de 39°. Dus hij mocht van mij vandaag ook nog thuis zijn. Maar nu heeft hij wel al 4 toetsen gemist, en die moeten natuurlijk ook nog ingehaald worden.

Ik heb bij school wel al een paar keer aangegeven dat hij waarschijnlijk wel baat heeft bij de faalangsttraining die ze geven, maar als de mentor het aan zoon vraagt zegt zoon altijd dat hij geen last heeft van stress vanwege een toets, maar dat is niet wat ik thuis zie. En nu is hij dus te laat voor die training, etc..
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Als hbo te makkelijk blijkt, kan dat heel veel andere mogelijkheden geven. Ook vanwege de talen van gym afgestroomd naar havo en toen hbo. Doordat dat niveau zo makkelijk was, kon ik een rijker sociaal leven ernaast houden, veel vrijwilligerswerk, meerdere bijbaantjes en lekker bezig zijn met hobby’s. Ik kwam zo overal en deed veel levenservaring op. Later nog een tweede hbo ernaast gestart voor wat uitdaging en toen was vooral het goed plannen van twee studies naast elkaar en al het groepswerk (ik kon m’n studiegenoten toch niet laten zitten) de uitdaging. Daar leer je wel executieve vaardigheden van!

Ik heb twee totaal verschillende hbo-studies gedaan en uit die ervaring heb ik ontdekt dat niet het niveau, maar de inhoud bepaalt of je aansluiting vindt. Bij de eerste studie had ik geen aansluiting, maar bij de tweede die inhoudelijk veel beter bij mij lag had ik veel betere aansluiting met de klas. Andere type mensen, andere interesses, andere cultuur zelfs.
Laatst gewijzigd door merriedroom op ma 20 mar , 2023 9:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Eekhoorntje, ik herken wel wat van jouw zoon in mijn middelste dochter. Die zit nu weer ziek thuis (laatste keer was net voor de voorjaarsvakantie). En die is dan erg verdrietig want hoe moet het dan met die toetsen die ik moet inhalen? Ze mist er vandaag twee. Rot is het om ze daarmee zo te zien worstelen. Ook dat hij wat anders zegt tegen de mentor dan jij thuis ziet, is herkenbaar. Ik was laatst bij een mentorgesprekje aanwezig op school en heb dat toen heel duidelijk aangegeven bij de mentor; dat ik thuis het tegenovergestelde zag van het positieve verhaal dat dochter vertelde. Faalangst is het niet bij haar, meer perfectionisme en de druk die komt kijken bij school. Ze maakt verder hele lange dagen (2 keer tot 16.00 uur en 1x tot 17.00 uur vanwege een extra programma) en dat breekt op. Ze overweegt het extra programma te laten vallen volgend jaar.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier ook wel redelijk lange dagen en vooral niet goed verdeeld. Het is na de kerst iets beter geworden. Begin van het schooljaar was het 5, 5, 6, 8, 8. En 8 is 16:15u en op vrijdag heeft hij dan ook nog de laatste twee uren gym. Nu is het iets verdeelder, maar ook omdat hij op dinsdag en woensdag naar clubjes gaat (buitenschoolse activiteit van school).
Hij heeft helemaal geen andere activiteiten en wil wel gaan zwemmen en hardlopen, maar dan in het weekend (hij moet van ons wat actiever worden en meer naar buiten).
Hij is alleen niet heel lang met huiswerk bezig, maar dat breekt dan op met toetsen want daar moet hij toch wat langer mee bezig zijn.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Noelle »

Ik kan me zeker ook voorstellen dat hbo opleidingen kunnen trekken. Wat mij ook een groot verschil lijkt is de setting. Studeren doe je vaak ook in een andere stad en dat betekent veelal ook op kamers. Ik weet dat dat tegenwoordig minder zo is dan vroeger maar nog steeds lijkt de setting mij anders. Hbo-ers zoeken is mijn indruk toch vaak een opleiding in de buurt en blijven thuis wonen. Ook dat lijkt me een groot verschil waarbij het een ook beter kan passen dan het ander.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Maccupid »

Of hbo'ers thuis blijven wonen hangt ook af van waar de studie, die ze willen volgen aangeboden wordt. Niet elke opleiding vind je bij elke hbo, unieke opleidingen slechts op 1 plek, en dan gaan veel hbo' ers wel degelijk op kamers (als ze die kunnen vinden, maar dat geldt voor wo' ers ook, natuurlijk).

Volgens mij zijn steeds meer hbo's ook bezig met een excellent programma. De invulling daarvan wisselt nogal, is mijn indruk, maar als het bij je kind past kan dat net die extra uitdaging bieden.

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Jess »

Hallo Allemaal,

Ik lees hier af en toe mee. Ik heb een zoon(16) in inmiddels 5 vwo( vorig jaar opgestroomd vanaf de havo- gevalletje van onderschat worden door docenten) en een dochter van 14 in 3 vwo die moeite heeft met het kiezen van vakken binnen haar profiel.

Met mijn zoon ben ik al op de onderwijsbeurs en hbo- opleidingen geweest. Hij weet nu welke richting hij uit wil (finance & control) maar weet nog niet of hij dat op het HBO of wo gaat doen. We denken(hijzelf ook) dat hbo misschien te makkelijk zou kunnen zijn, maar het praktische ligt hem wel heel erg.
Mijn dochter heeft écht keuzestress. Nu is dat niet iets nieuws voor haar. Moeten kiezen tussen dingen die ze eigenlijk niet leuk genoeg vindt is een lastige voor haar. Ze leert zichzelf liever de dingen die ze interessant vindt. Daarbij is ze op dit moment vooral bezig met 'wie ben ik" en in wat voor een mate bepaald mijn hoogbegaafdheid wie ik ben". Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk? Ze zoekt herkenning en erkenning lijkt het.
Is dit herkenbaar voor jullie? Zijn er boeken die aan te raden zijn voor haar? Ze is toen ze jonger was al een tijdje naar een peers groep geweest maar dat heeft voor haar niet goed uitgepakt.
Daarnaast is ze behoorlijk angst- en fobie gevoelig(ook op sociaal vlak) dus een nieuwe peersgroep lijkt op dit moment geen goed idee. Inmiddels zit ze in een therapietraject om dat enigszins onder controle te houden.
Mochten jullie tips hebben dan hoor ik dat graag!
2006
2008HB

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Bissi »

Jesse, ik ga even in op de profielkeuze en de verschillen hbo en universiteit.
Wat betreft de profielkeuze merk ik in mijn omgeving dat -als alles haalbaar is- heel vaak NG/ NT gekozen wordt, omdat je daarmee naar bijna alle vervolgstudies kunt doorstromen. Je kunt economie of geschiedenis studeren zonder dat je die vakken op het vo in je pakket had. Maar voor technische studies heb je bijna altijd wiskunde B nodig en natuurkunde. Als die vakken je goed afgaan, maakt de rest niet zo veel uit: je kunt gewoon kiezen wat je leuk vindt. Dat kan natuurlijk eigenlijk altijd, kiezen wat je leuk vindt, maar veel decanen op school adviseren dat niet.

Met als gevolg dat veel klasgenoten van mijn dochter met dat NT/ NG pakket geen bèta studies kozen.

Mijn zoon heeft een NT NG pakket met geschiedenis als extra vak, omdat hij vanalles leuk vindt. Hij hoeft minder uren aan de gewone lessen te besteden, zodat hij het extra vak makkelijker kan combineren.
Dat kan dus ook. Bij het zoeken naar een vervolgopleiding komt hij daardoor vaak uit bij 'brede' studies, waarbij verschillende vakgebieden aan bod komen binnen een opleiding.

Ik werk in het hoger onderwijs. Op universiteiten is het denk ik zo dat er hoogbegaafden bij alle studies rondlopen, maar extra veel op technische universiteiten. Daar is het niet per se iets waar je door opvalt, omdat allerlei schoolse problemen meer een ding zijn op de basisschool. Wel heb je begaafde studenten die de diepgang binnen de studie missen op de universiteit die ze daar verwacht hadden. Maar je hebt er natuurlijk veel mogelijkheden buiten de opleiding om je bezig te houden met je interesses en peers tegen te komen. Als hoogbegaafde studenten vastlopen, ligt dat meestal aan gebrek aan studievaardigheden: plannen, doorzettingsvermogen. Hoe makkelijker het leren ging op het vo, hoe lastiger het kan zijn om echt te gaan studeren op stof die je niet onmiddellijk snapt. Ze beginnen dan te laat en geven te snel op.

Op het hbo heb je ook redelijk wat hoogbegaafden. Niet alle hbo's zijn heel praktisch, dat hangt ook van het vakgebied af. Wel zijn er meestal twee stages van een half jaar waarbij je in een bedrijf meedraait en zo uit de praktijk leert. Hoogbegaafden worden daar ofwel over het hoofd gezien, omdat ze zelf niet weten dat ze hb zijn of kmdat hun omgeving het niet herkent of verwacht op het hbo. Soms worden ze gesignaleerd door docenten die zelf op de uni gestudeerd hebben en de andere manier van denken herkennen. Soms krijgen ze dan het advies om alsnog naar de universiteit te gaan van begeleiders. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Er zijn overal op het hbo ook studenten die heel goede resultaten hebben en bijzondere dingen doen binnenof buiten hun studie. Maar door de bocht genomen zit je net als op de basisschool in een klas met mensen die mbo, havo, vwo afstroom of een paar mensen die vwo afgerond hebben voordat ze naar het hbo gingen. Past dat bij je? Heb je er in die fase van je leven iets aan?

Het is handig om op open dagen te ervaren: waar voel je je het meeste thuis? Tussen welke ouderejaars en medestudenten voel ik me op mijn gemak, merk ik herkenning?

HBO is 4 jaar bachelor en dat is een einddiploma. Universiteit is 3 jaar bachelor en dat is geen einddiploma, een master is nodig om het af te ronden.
Je kunt vaak met een propedeuse hbo door naar de universiteit of na 4 jaar hbo naar een universitaire master (vaak met schakelprogramma). Maar de manier van leren en het hogere tempo op de uni zijn dan wel vaak erg wennen.

In het werk kun je afhankelijk van de sector met een hbo-diploma goed terecht komen.
Als het studeren niet zo makkelijk gaat, is m.i. het hbo de betere optie. Door het systeem van klassen is het overzichtelijker en er is relatief meer zicht op studenten. Als je op de universiteit je vakken niet makkelijk haalt, doe je al gauw 1 of 2 jaar langer over de bachelor en ook nog eens langer over de master.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Hanneke »

Hier is de optie hbo ook bekeken door middelste.
Haar interdisciplinaire studie op de uni was veel te simpel, waardoor ze er echt niets aan had. Zij is gestopt en oriënteert zich nu op iets anders.

Ik denk dat vooral de technische hbo studies uitdagend zijn. Sws vaak wat meer praktisch en ook beroepsgerichter misschien? ( dat hoor ik terug).
Jongste startte met werktuigbouw, maar had geen wis b en natuurkunde gedaan op de havo. Dat brak hem echt wel op, en de motivatie om dan wat bij te werken ontbrak ( 16 jaar in de hangmat gelegen, dus ergens voor werken gaf weerstand)

Zelf deed ik de Pabo. Wij deden in 2 .jaar wat andere pabo's in 4 jaar deden, en gebruikten de overige tijd voor verdieping en extra's.
Het was prima, maar zeker niet uitdagend.
Dat zullen veel hb- studenten op het hbo ervaren denk ik. De uitdagingen zitten niet altijd in de moeilijkheidsgraad van de stof. Maar ook op de uni is dat meestal niet het geval bij heel veel studies. Ook daar zit de uitdaging toch vaak in iets anders.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wij hadden gisteren 10 minuten gesprekjes en dat verliep heel anders dan verwacht.
We hadden voor oudste een afspraak met de docent geschiedenis. Maar diegene is ook bouwcoördinator. En die trapte hem even lekker hard in: ik denk niet dat het haalbaar is dat jij geschiedenis gaat doen op VWO en eigenlijk denk ik ook niet dat het haalbaar is op de HAVO.
Dochter in shock. :shock: Wij verbaast. Ja, ze staat een 5 voor geschiedenis en ja, ze vindt het een lastig vak. Maar de rest van het C&M profiel is zo passend, dat we dachten dat geschiedenis uiteindelijk wel haalbaar zou zijn. Met een 6 slaag je ook.
Maar het gesprek kreeg een heel andere wending. Ik zei dat er eigenlijk geen andere keuze was; dat er geen ander profiel is dat aansluit bij haar wensen en talenten. Waarop de bouwcoördinator opperde om dan N&G te doen, want blijkbaar is daar nog ruimte voor een kunstzinnig vak of een taal. Ik weet het niet precies. Maar dochter heeft echt 0,0 interesse in biologie. Dat gaat een strijd worden.
Bouwcoördinator wilde dochter eigenlijk vooral belonen voor haar harde werk en dat kan op de HAVO - want dan haal je hogere cijfers en word je beloond voor je inzet.

Uiteindelijk was dochter in tranen, want HAVO zou betekenen dat ze weer opnieuw moet beginnen in een klas met gezichten die ze niet kent, met vriendengroepjes die al gevormd zijn in de jaren daarvoor. Het is al heel moeilijk om daar tussen te komen, laat staan als je ook nog ASS hebt. Verder was haar eerste gedachte vooral als ik afstroom, dan faal ik. En ik kan me dat zo goed voorstellen, ik had dat zelf ook op die leeftijd en wilde absoluut niet afstromen naar de MAVO om die reden. Ik wil dat gevoel dan ook serieus nemen, alleen zie ik nu nog niet in op welke manier.

Ik heb zoveel vragen. Met HAVO komt het eindexamen nu ineens een jaar dichterbij, is ze daar wel klaar voor? Ze is een jonge leerling en in sociaal en emotioneel opzicht ook nog wat jonger dan haar kalenderleeftijd. Is daarna naar het HBO dan wel de juiste keuze? Zijn er tussenjaar opties? Dochter wil zelf graag een muzikale opleiding doen, maar heeft nog helemaal geen beeld van de mogelijkheden en van wat ze zelf precies wil. En is HAVO wil de route, ik weet het niet. Ik weet niet hoe 4 VWO is.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Allereerst, wat vervelend dat de docent geschiedenis het zo heftig bracht!

Zelf heb ik ook een overstap gemaakt van 3 atheneum naar 4 havo. In mijn geval op eigen initiatief om talen te kunnen laten vallen.

Toentertijd was het nog zo dat er ook veel leerlingen vanuit de Mavo erbij kwamen. En wat mij nu opvalt bij onze dochter in de 4e is dat de klassen weer helemaal gehusseld zijn. Dus misschien is het niet eens zo dat er al helemaal groepjes gemaakt zijn. Mijn dochter gaat nu met kinderen om die ze vorig jaar amper kende, en ze is bijna dagelijks aan het afspreken met die kinderen.
Maar ik snap wel dat het voor jou dochter heel vervelend en lastig is om weer opnieuw te beginnen, nu ze net beter in haar vel zit (wat ik een beetje begrijp uit je verhaal, na een moeilijke start op het VO).

Kwa niveau kan ik wel een beetje meegaan in het verhaal van de docent, ook daarbij alleen door mijn eigen ervaring van 30 jaar geleden. Ik vond zelf het verschil in niveau echt heel groot en ging dus fluitend door de HAVO. (Ik had dan ook wel alleen maar vakken waar ik in 3 VWO ook heel goed in was, op Nl en En na.) terug op het VWO was het echt wel weer even ploeteren na 2 jaar weinig hoeven doen.

Het zelfvertrouwen heeft bij mij ook wel een knak gekregen doordat ik vervolgens ook de Uni niet haalde en terug stapte naar de HTS. Dus dat is dan wel een ding om op te pakken om te zorgen dat ze daar niet te veel last van heeft.

Mag ze op de HAVO wel C&M gaan doen? Een 5 in 3 VWO lijkt me toch goed genoeg? En misschien gaat geschiedenis ook wel beter als ze minder vakken heeft die haar niet liggen zoals Biologie?

De muziekopleidingen zijn volgens mij allemaal HBO, dus waarom dan nog 3 jaar VWO doen? Ik snap dat je je zorgen maakt dat ze dan over 2 jaar al een vervolgopleiding moet doen, maar ze kan natuurlijk nog heel veel groeien in die 2 jaar.

Ik hoop dat je misschien iets kunt mij mijn “two cents”.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik zie nu na het nalezen van alle berichten dat ik in herhaling val, sorry daarvoor.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ons mannetje was in de toetsweek (echt) ziek en moest dus 8 toetsen inhalen. Nu hoeft hij er nog maar 1, maar morgen van de nieuwe module ook al weer 3 toetsen (SO). Dit is het maximum wat ze op een dag mogen krijgen…..
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Lotje72 »

Hoi allemaal, ik schrijf hier ook even mee. Dochter zit in 2 gym en het gaat dramatisch. Ik herkende dus wel veel in de worsteling van Dee85. Dee, hoeveel andere onvoldoendes staat ze? Klinkt bijzonder dat een vijf voor een specifiek vak al reden zou zijn om af te stromen of dat vak te laten vallen. Je mag op je eindexamen toch twee vijven of een vier hebben, mits gecompenseerd? En gaven ze aan waarom nu juist geschiedenis zo lastig gaat? Heeft dat met haar ASS te maken? Is dochter te motiveren om er extra veel tijd in te steken, en durft school dat aan?

Even ter vergelijking: mijn dochter staat nu 6 onvoldoendes. Ze had in de brugklas huiswerkbegeleiding, maar ze vond het drukke lokaal steeds vervelender en leerde er ook niet echt leren. Omdat het jaar prima verliep spraken we toen af het in haar tweede jaar af te bouwen, en na de herfstvakantie zijn we helemaal gestopt. Dat hebben we geweten... Ze is in een spiraal terechtgekomen van zeer slechte concentratie waardoor de les grotendeels langs haar heen gaat, moeite zich tot haar huiswerk te zetten, paniek over het feit dat ze achterop is geraakt, en nu nog meer vluchtgedrag. We hebben een onderzoek lopen naar ASS/ADD maar wachten nog op de uitslag. We zitten bij een tweede instituut voor studiebegeleiding die hopelijk meer aan haar executieve functies kan werken. Manlief heeft in de toetsweek wis- en natuurkunde met haar gedaan, en probeert met die vakken de vaart erin te houden.

Ik vind het vooral heel moeilijk haar zo te zien worstelen. Ik hoop dat er uit de onderzoeken iets komt waar we houvast aan hebben. Als het haar niet lukt om in het 3e trimester de cijfers op te halen, vrees ik dat ook zij aan een andere klas zal moeten wennen (op welk niveau hebben we nog niet met school besproken). En ook zij krijgt heel moeilijk aansluiting in de klas, maar heeft het wel gewoon OK nu en wordt niet gepest. Als dat er in een nieuwe klas ook nog bij zou komen... En ik vind deze leeftijd als ouders ook enorm pittig. Je wilt ze zo graag helpen, maar de mate waarin die hulp ook wordt geaccepteerd is ineens een enorme factor geworden. En je voelt al die tiener-emoties weer met ze mee, terwijl je die toch echt achter je dacht te hebben gelaten. Pfff, adem in, adem uit...
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Noelle »

Ik kan niet inschatten of deze vakken in de bovenbouw veel lastiger worden. Bij de keuze voor NT hoor ik wel dat de natuurvakken steeds stukje lastiger worden bij de kinderen die dat niet heel makkelijk afgaat. Ik snap je aarzelingen voor een wissel maar áls het zo zou zijn dat de onvoldoendes daarmee verleden tijd zijn lijkt me dat ook lucht en vertrouwen geven. Dat overgaan een onzekerheid is lijkt me toch niet fijn zeker niet als je wel je best doet. Sociaal gezien is het hier bij dochters ook zo dat met de profielkeuze de (stam)klas wijzigt en ook de sociale dynamiek en er nieuwe groepen ontstaan.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Eekhoorntje, dat klopt, muziekopleidingen zijn op HBO niveau (of MBO niveau).
Natuurlijk hoeft ze niet perse nog 3 jaar VWO te doen als ze nu al weet dat ze naar het HBO wil. Ik denk dat het HBO ook goed kan passen bij haar en die gedachte is niet nieuw, die heb ik al een tijdje.

Dochter heeft best een bijzondere VO carriere achter de rug - kwam als 10 jarige binnen, doubleerde bij hoge uitzondering het eerste jaar, kreeg de diagnose ASS, ging van gymnasium naar atheneum en dan nu komt toch de HAVO weer om de hoek kijken. De HAVO is in de eerste klas al eerder ter sprake gekomen. Toen was er nog volop vertrouwen in dochter dat ze het VWO aan kon qua niveau - ook die geschiedenis docent die wij gister spraken, vond dat. Ik kan me ook voorstellen dat na zoveel jaar inzet (vanuit dochter, school en ons) en zo weinig verbetering bij het vak geschiedenis, zij ook een keer denkt: volgens mij hebben we hier een grens bereikt.
Ik vind geschiedenis zelf een leuk vak en het ligt me ook goed, dus ik help dochter geregeld met het leren en dan merk ik ook dat het heel moeilijk voor haar is om met de gelezen informatie verbanden te trekken en een kloppend antwoord te formuleren. Het vraagt ook best wat herhaling om de tijdlijnen erin te stampen. Dus ik snap en zie wat de docente bedoelt. Overigens is dat met een gestrekt been erin gaan kenmerkend voor deze docent. Echter is ze ook echt heel begaan met de leerlingen en snap ik dat ze het beste voor heeft met dochter. Ik kan dat dus wel plaatsen en ik kan ermee omgaan. Voor dochter is dat moeilijker, waarvoor alle begrip.

Voor nu raadt die docent dus af om C&M op de HAVO te doen. N&G is leuk, maar voor biologie staat ze ook een 5. En volgens mij kan ze in het vrije deel dan muziek kiezen, maar geen Duits, wat ze heel graag wil doen.
Natuurlijk kan ze nog veel groeien in 2 jaar tijd. Ik was zelf net 17 toen ik naar het HBO ging en dat ging me redelijk goed af - was zelfstandig genoeg, maar ook niet bloedserieus (nog steeds niet, aard van het beestje ;) ). Had naast studie volop tijd om te ontwikkelen op andere gebieden en te genieten van het jong zijn. En dat is natuurlijk ook heel waardevol.

Lotje, ik heb even niet de mentale ruimte om heel inhoudelijk op je verhaal in te gaan, sorry daarvoor. Maar ik herken veel van je verhaal. De intensieve begeleiding die je zelf geeft en die ze krijgt bij studiebegeleiding en het moeilijk vinden je kind zo te zien worstelen. Al die tieneremoties ook weer ja....goh wat herken ik veel van mijn jongere zelf in mijn oudste. Sterkte ermee Lotje, ik hoop dat jullie snel meer duidelijkheid krijgen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Kleine update.
Dochter neigt nu naar HAVO C&M. Helemaal prima, wij volgen haar.
Moet nu wel goed gaan uitzoeken wat de mogelijkheden qua vakken zijn. En gesprek aan met bouwcoordinator, die groot voorstander van N&G is. Maar dochter vindt die vakken niet zo leuk. Alleen scheikunde trekt haar.
Dochter geeft wel aan dat ze veel druk voelt nu. Snap ik goed. Ik voel het zelf ook. Ineens ook (school)examens en studiekeuze een jaar dichterbij.
Gisteren hadden we het ook over een tussenjaar. Alleen geen idee of dat uberhaupt wel kan. Ik vind het best even schakelen zo. Echter, met mijn lieve oudste kuiken gaat het altijd net even anders, ook vaak op het laatste moment. Het is nooit saai. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Maccupid »

Ik kan me voorstellen dat zo'n mening even alles op zijn kop zet, Dee!

Bij zoon op school geldt alleen voor wiskunde een bindend advies. Bij de andere vakken is het een advies, dus wil je toch geschiedenis, dan kan dat gewoon. Jouw opmerking over de muziekopleidingen triggerde me. Die zijn dus op hbo en mbo niveau? Na vwo3 kan ze ook naar het mbo. Is het geen idee dat ze dan volgend jaar een muziekopleiding op het mbo start?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Ik herken veel in jouw verhaal, Lotje72. Wat sneu, 6 onvoldoendes, dan zinkt de moed je toch ook in de schoenen.

Mijn dochter heeft add en zit in gym 1, maar met die achterstanden enzo gaat het hier hetzelfde. In de lessen gaat veel langs haar heen. De schooldagen zijn eigenlijk te lang, dus ze komt al overbelast thuis. Huiswerk maken gaat op allerlei punten mis. Aan inzet en intelligentie ligt het bij mijn dochter niet, maar wij hebben vaak dat docenten het huiswerk niet in de app zetten en dat vergeet m’n dochter het of ze maakt het verkeerde of ze gaat heel langzaam omdat ze al overbelast is door de schooldag. Of er gaat van alles mis bij de toets zelf.

En dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Ze loopt achter en moet dus voor een toets veel extra doen, heeft dan geen tijd voor het normale huiswerk, krijgt een aantekening voor niet gemaakt huiswerk, is de toets geweest dan komt van een ander vak een toets waar ze voor achterloopt, ze moet daar dus extra werk voor doen om dat in te halen en heeft geen tijd voor het normale huiswerk… etc… etc.

Het is tot nu toe wel gelukt om de schade te beperken en alles op te halen, maar wel met enorme inspanning van ons als ouders. Ze is gewoon overbelast en heeft naast school nauwelijks tijd voor andere dingen.

Wij zitten er om die reden nu ook over te denken om haar naar een andere school te laten overstappen, waar het vwo wat minder opgeklopt is en waar ze deels ook huiswerk maken op school. Maar ik vind het nogal wat, weer van school af. Daarom twijfel ik nog wel.

Ik vind het sneu voor mijn kind en andere kinderen. Ze is er slim genoeg voor. Maar er is geen enkele mogelijkheid om bij te komen. Het is meteen lik op stuk. Terwijl ik dan denk: die kinderen zouden dit best kunnen leren als ze de kans zouden krijgen een keer te resetten, maar die ruimte is er niet, tenminste niet op onze school.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Maccupid schreef:
wo 12 apr , 2023 4:29 pm
Ik kan me voorstellen dat zo'n mening even alles op zijn kop zet, Dee!

Bij zoon op school geldt alleen voor wiskunde een bindend advies. Bij de andere vakken is het een advies, dus wil je toch geschiedenis, dan kan dat gewoon. Jouw opmerking over de muziekopleidingen triggerde me. Die zijn dus op hbo en mbo niveau? Na vwo3 kan ze ook naar het mbo. Is het geen idee dat ze dan volgend jaar een muziekopleiding op het mbo start?
Het mbo is wat mij betreft zeker een optie. Maar ik merk aan dochter dat die keuze voor een vervolgstudie nog veel stress oplevert, dus daarom toch nu op het VO blijven. En dan is er ruimte om te kijken naar een vervolgstudie. Ik heb bijvoorbeeld ook weleens de opleiding tot geluidstechnicus bij haar geopperd. In mijn directe omgeving is iemand die die opleiding heeft afgerond. Ook heb ik iemand in mijn omgeving die het conservatorium heeft afgerond. Ze kan zo bij deze mensen terecht om vragen te stellen, dus dat is fijn. :)
Ik heb gisteren een beetje zitten zoeken naar opties voor een tussenjaar. En er blijkt best wat aanbod te zijn. Van reizen tot heel gericht een jaar lang je talenten ontdekken, meelopen in bedrijven en luisteren naar gastlessen van allerlei beroepsgroepen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Lotje72 »

Poeh, herkenbaar, Vlinder. Het is wel echt een andere wereld hè, op het voortgezet. Voor je het weet heb je een enorme achterstand in te halen. Bij onze dochter denkt de LOG gelukkig goed mee, maar dit was pas nadat ze een paar keer een soort paniekaanval heeft gehad.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat is de LOG?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Lotje72 »

De locatie-ondersteuningsgroep. Zij hebben een stilteruimte waar leerlingen een deel van de lessen mogen volgen indien nodig (wel met zelfstudie, want hybride lessen zijn inmiddels niet meer gangbaar). Dochter zag hier helaas niet zoveel in. Ze houden wel regelmatig contact hoe het met haar gaat, en mochten we straks een diagnose hebben, dan komen zij ook weer in beeld om eventuele aanpassingen te bespreken.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wij hebben vandaag een goed gesprek gehad met de bouwcoördinator.
We hebben de keuze van dochter toegelicht; de affiniteit met de C&M vakken, de ontbrekende affiniteit met de meeste N&G vakken, het probleem dat wiskunde mogelijk gaat opleveren bij dat laatste profiel en tenslotte de richting die ze na het VO uit wil. De bouwcoördinator begreep dit volledig. HEt enige is dan dat ze wel geschiedenis zal blijven houden, maar ergens denken wij dat ze bepaalde onderwerpen ook best interessant vindt. En dat dit dan dus nog altijd een betere keuze is dan bijvoorbeeld biologie.
Dochter was van plan om wiskunde uit haar pakket te knikkeren, maar we hebben haar aangeraden het toch wel te doen. Je vergroot er je mogelijkheden mee na het VO. En toevallig kwamen wij gister een opleiding tegen binnen haar interessegebied waar wel wiskunde A voor nodig is.
Later schoof ook de decaan aan bij het gesprek, dat was ook fijn. Echter is er binnen de school wel iets misgegaan; we zouden namelijk in januari al een telefoontje gehad moeten hebben van de mentor over 4 HAVO. Dat verklaarde dus ook dochter haar schrik en onze verbazing. Bouwcoordinator ging er tijdens het gesprek vorige week vanuit dat de HAVO dus al met dochter en ons besproken was, maar dat was niet zo.

Fijn gesprek, fijne school, fijne bouwcoördinator en ASS coach die terloops ter sprake kwam. Al deze mensen zetten zich zo in voor dochter om haar alle kansen te geven. Het was echt een positief gesprek en ik merkte dat dochter gezien wordt.

Ook ontnuchterende info gekregen; dochter denkt nu dat HAVO een stapje terug is. Is het in zeker opzicht ook wel. Maar doordat ze minder diep op de stof in gaan, ligt het tempo wat hoger. En ze begint natuurlijk al met schoolexamens volgend jaar.
Wat betreft het sociale aspect, gaf de bouwcoördinator ons mee dat het waarschijnlijk prima zal gaan lukken om weer nieuwe contacten te leggen. Zeker omdat ze begin van het jaar al op buitenlandreis gaan met de HAVO en VWO club bij elkaar.

Voor nu rest ons alleen nog de definitieve profielkeuze met dochter te bespreken en dit voor te leggen aan de decaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Lotje72 »

Fijn Dee, dat school zo meedenkt. Hopelijk heb je nu een opgelucht meisje thuis, ook al voelde het 'afstromen' (bleeh) negatief voor haar. Tenminste, als ik uit je post goed begreep dat de keuze op havo is uitgekomen.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hoi Lotje, dankjewel voor je reactie.
De keuze is inderdaad op HAVO gevallen en inmiddels lijkt ze daar vrede mee te hebben.

Hoe is het met iedereen hier? Het schooljaar is voorbij gevlogen - wij zitten hier al weer in de 5e en laatste periode van het schooljaar en op 7 juli begint de zomervakantie al. :shock:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hier gaat alles goed. Ik krijg niet zoveel mee over school, behalve het gemopper op de inval leraar Frans en de docent Duits. De laatste geeft opdrachten waarvan K vind dat ze dat niet kan omdat ze zoveel lessen gemist hebben (ze hebben laatste half jaar gemist in de 2e en het eerste half jaar in de 3e, maar de opdrachten zijn gewoon eind 3e jaar). En met Frans klikt het niet. Gelukkig is de eigen docent ook haar coach, en heeft die wel de coaching weer opgepakt, en beloofd dat hun klas de 1e zal zijn als ze weer zelf les gaat geven. Ze spuien dus wel bij hun coach.
Over Duits zei ik tegen K dat ze zich niet druk moet maken, zelfs met een onvoldoende staat ze gemiddeld nog goed (misschien net onvoldoende bij een echt laag cijfer), maar K moppert dat dat haar mooie cijferlijst zal verpesten (waar het laagste cijfer tot nu toe een 7,4 is).

Verder gaat ze met de techniek helpen bij groep 8 musicals die op school worden gedaan. En heeft ze 2 juni audities voor jubileum toneel en thriller festival. Daar zit wel de restrictie aan dat als ze bij 1 een rol krijgt ze bij de ander niet mee mag doen. Maar dan wil ze daarvoor wel bij techniek gaan helpen. Lawtste week voor de vakantie nog 2 dagen naar Trier.

Naast school heeft ze net 4 dagen contingentskamp gehad. Ongeveer 2000 scouts + leiding + vrijwilligers die in juli en augustus 3 weken naar zuid korea gaan voor de world scout jamboree. Dit was het laatste voorbereidingskamp in Nederland. Kledingpakket is nu ook in huis. Badges moeten nog op de blouse. En het aftellen is begonnen. Eerst de laatste weken school, dan vanaf start vakantie minder dan 3 weken tot vertrek naar Korea. Ze vertrekt 24 juli en komt 14 augustus weer thuis.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wat gaaf Petrak, Zuid Korea! Ik ken er eentje hier in huis die heel jaloers zal zijn. ;)
K is een bezig bijtje en wat fijn dat alles zo lekker loopt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Oh wow Petrak, Zuid Korea. Heel gaaf!

Hier vliegt het haar ook voorbij, met gevolg dat hier nu wel een beetje stress komt om deze korte module. De module heeft waarschijnlijk net zoveel weken. (Ik heb het niet gecheckt), maar met zoveel vrij vanwege feestdagen, vakantie, examenstunt, begrafenis van conciërge, dagje Duinrell en studiedagen lijkt het veel korter.

Zoon had problemen met Grieks, maar het blijkt dat hij alleen op woensdag Grieks heeft en laat dat nu net de dag zijn dat hij vaak ziek is geweest vorige module. Met de Grieks docent had hij een plan besproken en moest hij elke dag in de vakantie een kwartier aan Grieks werken dit heeft hij gedaan. Vorige week zouden ze toets hebben en was de docent ziek, dus werd verplaatst naar deze week. Maar woensdag is de begrafenis van mijn oma, en de kinderen willen hier toch ook wel bij zijn. Dus heeft hij van het weekend al een mailtje gestuurd naar Grieks docent. We hebben ook even gekeken naar de planning van de studiewijzers zodat hij een wat beter overzicht heeft, en straks ook de toetsplanning erbij, en dan nog een paar weekjes! Hij doet een stuk relaxter dan de vorige module. Ben benieuwd hoe het de aankomende weken gaat.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Lotje72 »

hee wat leuk PetraK, wat voor beestje heb jij in huis? Hier een Spekkever (ja, dit is geheimtaal voor de troepen van de jamboree: https://wsj.scouting.nl/nederlands-contingent/troepen/).

Hier zijn we na een gesprek met school + psychologen nu op zoek naar een andere school. Dochter is ongelukkig in de klas, haar resultaten zijn gekelderd, en met haar autismediagnose erbij zien we meer heil in een schoolwissel. We hebben er 2 op het oog en gaan hopelijk snel bij allebei praten.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Lotje72 schreef:
ma 22 mei , 2023 12:13 pm
hee wat leuk PetraK, wat voor beestje heb jij in huis? Hier een Spekkever (ja, dit is geheimtaal voor de troepen van de jamboree: https://wsj.scouting.nl/nederlands-contingent/troepen/).

Hier zijn we na een gesprek met school + psychologen nu op zoek naar een andere school. Dochter is ongelukkig in de klas, haar resultaten zijn gekelderd, en met haar autismediagnose erbij zien we meer heil in een schoolwissel. We hebben er 2 op het oog en gaan hopelijk snel bij allebei praten.
Succes met de keuze van nieuwe school!

Hier een Vuurvlinder. Ik zie dat ze de voorreis vrijwel tegelijk hebben. Relax vluchtschema heeft Spekkever. K vertrekt van Brussel en moet overstappen in Dubai.

@eekhoorntje, laatste periode is inderdaad altijd veel uitval door vrije dagen. En als er door ziekte dan ook nog uitval is blijft er weinig over. Hier 2 dagen in de week grieks. Hopelijk snel een inhaalmoment voor je zoon.
Gecondoleerd met jullie verlies van je oma.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Eekhoorntje, gecondoleerd met het verlies van oma.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hoe is het met de 2e en 3e klassers van dit topic?

Hier gaat alles z'n gangetje. Cijferlijst van oudste is grillig. Een paar zesjes, maar ook een 8,5 voor wiskunde. De wiskundetoets was op wiskunde A niveau. Ze heeft ook voor wiskunde A gekozen, dus mooie beloning voor haar inzet. :grin: We zijn hier erg druk met muzikale activiteiten aan het einde van het schooljaar.
Volgend jaar gaat oudste op de havo C&M doen met AK in het vrije deel, muziek als examenvak en beeldende vorming als module, Duits als vreemde taal en wiskunde A erbij.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Klinkt goed Dee! Zoon heeft nu toetsweek, ziet er tegen op, maar dat is vooral omdat hij nog even moeite moet doen. Grieks heeft hij inmiddels ingehaald en helaas weer een 4. Ik kan hem zo goed als niet helpen met Grieks, maar zijn zus wel, maar die kans grijpt hij ook niet. Naast Grieks staat hij geloof ik overal voldoende voor, dus het gaat wel goed komen denk ik.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Kiest hij voor Latijn volgend jaar? Dan lijkt me dat er geen man over boord is?
En ik merk hier dat de kinderen al met 1 been in de vakantie staan. Ook zij hebben geen zin meer om nog even moeite te doen, maar er zit niets anders op.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hij zit nog in de 2e! Hij zegt nu dat hij inderdaad Grieks gaat laten vallen, maar misschien dat het kwartje nog moet vallen! Hij heeft gewoon heel veel Grieks lessen gemist doordat hij alleen op woensdag Grieks heeft en vaak op woensdag ziek was.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Oh oeps...dan is het anders ja. Balen dat er zoveel lessen gemist zijn!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Querzyx »

Dee, wat fijn dat je dochter eruit is!

T. gaat voor N&T met Duits, muziek en informatica. Ik ben heel benieuwd hoe 4vwo zal gaan, hij heeft tot nu toe nog steeds nergens hard voor hoeven werken.

Mijn man en ik willen graag dat hij een bijbaantje neemt deze zomer, maar hij zit liever gewoon hele dagen achter zijn computer... Zucht.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Baloo »

Hier is oudste ook heel blij dat het erop zit voor dit jaar. Mega hard gewerkt. Wat is die gegroeid het afgelopen jaar! Zelf regie gepakt over het leerwerk, zorgvuldig plannen, serieus werken. De klas trekt zich aan elkaar op, zoveel fijnere klas dan vorig jaar. En dat alles laat zich zien op een rapport met alleen maar negens en tienen. Nu vakantie!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wow Baloo, wat een groei en wat een prestatie. Proficiat en fijne vakantie.

Querzyx, herkenbaar van dat hangen voor de computer. Heb hier ook twee exemplaren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Petrak »

Hier helpt K met de groep 8 musicals die op haar school gehouden worden. Theater in orde maken, helpen met de techniek voor licht en geluid. En ze hoeft daardoor niet naar de workshops in de connectweek (dat vind ze altijd stom).

Een mooi stukje van de coach: Beste K, bravo! Volgens jouw en mijn berekeningen ben je volgens de regels van de universiteit "cum laude" over naar de bovenbouw. Dat is een behoorlijke prestatie, ook nu al. Ik wens je hoe dan ook een hele fijne vakantie en heel veel plezier in de bovenbouw. Tot bij toneel!

Volgend jaar 4 gym.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wow Baloo en PetraK, wat een cijfers! Hier heeft de tweedeklasser zich door de toetsweek heen geslagen, donderdag is het toetsuitdeeldag, we gaan het zien. Eigenlijk is alleen Grieks een probleem, voor de rest stond hij goed tot zeer goed.

Ook hier een kind wat graag achter een scherm zit, zeker nu hij gisteren een nieuw spel heeft een een maandje geleden ook de nieuwste Zelda heeft. Morgen gaan we een dagje uit met z’n vieren, al vast een beetje vakantie ;) .

Dochter (4e klasser) werkt sinds kort bij de supermarkt en heeft haar krantenwijkje opgegeven. Hier in de buurt kan je pas vanaf 15 iets anders doen dan een krantenwijkje (veel studenten). De 2e klasser is nog 12 dus dan is een bijbaantje nog lastig. We proberen hem af en toe maar een beetje naar buiten te krijgen (voordeel dat ik nog steeds thuis zit ivm burnout achtige klachten) en (bord) spelletjes met hem te doen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Querzyx »

Hee leuk, Zelda spelen we hier ook! Met het hele gezin :mrgreen:
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Man en ik zijn nog even onze skills aan het updaten in Breath of the Wild en ik ben daar vooral nog Koroks aan het zoeken ;)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door boom »

:thinking: abracadabra
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

Sorry, off topic!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door boom »

Geen sorry nodig, hoor! :lol: Ben alleen bekend met Harry Potter, daar houdt mijn fantasywereld op. :magic: ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dochterlief heeft weer een truc uitgehaald die ze vaker uithaalt aan het einde van het schooljaar: haar cijfers dermate goed ophalen dat ze geen tekorten meer staat (in de profielvakken dit jaar). Ze staat dus op overgaan naar 4vwo. De vraag vanuit de mentor is wat we nu willen gaan doen. Wij, zowel ouders als dochter, neigen erg naar 4 havo. We verwachten allemaal dat geschiedenis een probleem zal gaan worden op het vwo. Dat zal op de havo al lastig worden. Maar: die 7,5 die ze heeft gehaald voor de laatste toets, was omdat het onderwerp haar heel erg aansprak. Motivatie speelt dus een grotere rol dan aanvankelijk gedacht. We dachten vooral dat het door begrijpend lezen lastig voor haar is.
Verder staat ze voor alle kernvakken een 6. Dat is mager, maar wel voldoende.
Dochter zelf heeft op dit moment niet de ambitie om naar de universiteit te gaan. Mocht ze dat wel willen, dan staat die eoute via het hbo altijd open.
Voor nu dus vooral de afweging zal 4 vwo betekenen dat ze op haar tenen moet lopen of niet. Met 4 havo is er hopelijk wat meer lucht en kan ze ook lekker met muziek bezig blijven en dat eventueel uitbreiden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Eekhoorntje76 »

@Dee: Allereerst fijn dat ze haar cijfers heeft op te weten halen, en tja wat is wijsheid. Als ze toch een hbo opleiding wil doen is het VWO papiertje niet nodig. Maar ben je bang dat ze minder gemotiveerd is als het niveau (iets) lager is. (Mij ervaring zelf 30 jaar geleden is wel dat het niveau echt lager is iig bij de betavakken.) met Havo hoeft ze nog maar 2 jaar, VWO nog 3 en ze heeft dan inderdaad bij Havo ook meer tijd voor andere dingen, waarschijnlijk.

De tweede klasser heeft gisteren al zijn toetsresultaten terug, een voldoende voor Grieks, maar een onvoldoende voor Wiskunde en Aardrijkskunde, twee vakken die hem eigenlijk heel goed liggen, maar waar hij duidelijk te makkelijk over heeft gedacht. Ik was hem bij het leren al hiervoor aan het waarschuwen. Nu hopen dat hij volgend jaar ook voor die vakken iets meer zijn best doet. Hij is over met 2 tekorten (voor Grieks)! Dus op naar het drukke derde jaar.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Gefeliciteerd Eekhoorntje!

Qua bèta blijft alleen wiskunde over en dat zal voor haar op havo wel gunstig uitpakken. Aangezien ze daar al 3 jaar bijles voor heeft. Qua talen absoluut geen zorgen. Alleen geschiedenis dus.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Hanneke »

Mijn ervaring is dat geschiedenis in de bovenbouw VWO echt ook veel pittiger wordt. Je kind groeit natuurlijk ook, maar wat is de meerwaarde van vwo?
Daarnaast ben ik sws erg voor het volgen van je kind. Hier mag je met vooral zessen voor kernvakken ook niet naar 4 vwo trouwens, maar dat is per school ( programma) natuurlijk anders.
Als ze zelf neigt naar havo zou ik dat volgen denk ik.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Meerwaarde vwo is er nu eigenlijk niet. Ik denk dat havo haar meer lucht geeft. Ik denk dat de bovenbouw ook echt weer heel andere koek voor haar is. We zien nu eigenlijk vooral de voordelen van havo tov vwo. Dochter is een harde werker en wat haar geschiedenis docente zei, vond ik ook belangrijk: namelijk dat ze ook mooie resultaten mag zien voor haar inspanningen. Dat zal op havo beter lukken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door ElizaDay »

Ik haak even in, want ik zag een post van Dee :grin:

Dee, op het nippertje overgaan naar 4V hoeft geen voorspeller van afstromen te zijn, maar er is niets mis met overstappen naar 4 havo. Het verschil tussen havo en vwo is best groot weet ik uit eigen ervaring, maar dat hoeft niet negatief te zijn. Geschiedenis en wiskunde zijn op de havo stukken makkelijker (eigenlijk alle vakken zijn makkelijker) en het kan heel fijn zijn als je kind niet meer op de tenen hoeft te lopen.

Dat ze vwo-niveau aakan, betekent niet dat ze dat ook moet doen of willen. Een overstap naar havo kan heel goed uitpakken en eerlijk gezegd zou ik willen dat meer ouders (bij mij op school) denken zoals jij.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Elizaday, dankjewel voor je mooie compliment. :) Het doet me goed dat te lezen. Vooral omdat ik op de basisschool nog weleens te horen kreeg dat ik teveel aan het pushen was.

Ik herhaal het vaak: als ik 1 ding heb geleerd op dit forum, dan is het wel dat je niet te ver vooruit kunt kijken en dat je moet kijken naar wat er nu nodig is. Voor nu is havo the place to be. Misschien gaat ze hierna toch weer het vwo doen. Of er komt een tussenjaar. Of HBO en een baan of doorstromen naar de universiteit. Alle wegen liggen nog open. Wat ik zelf heel waardevol vind, is dat ze op sociaal gebied enorme stappen heeft gezet. Twee weken mee op tour naar het buitenland in een grote groep pubers zonder ouders. Op eigen houtje haar mentor mailen over jongens die haar aan het pesten waren (en wat heeft die mentor dat goed opgepakt, schat van een man!). Ze groeit keihard in haar zelfstandigheid. Die groei vind ik waardevoller dan een 4vwo rapport.
Ik ben erg blij dat we destijds voor een lyceum hebben gekozen. Altijd rekening gehouden met de mogelijkheid tot afstromen. Ze kan lekker op deze school blijven, voor haar een vertrouwde en fijne plek.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Anne72 »

Vanwege zeer intensieve mantelzorg dit jaar maar weinig op het forum geweest.
Al is er wel veel gebeurd. Einde tweede trimester gaf ons menneke aan dat hij dacht dat hij ADHD had. Op dat moment liep school ook niet lekker. Hij leek controle over zichzelf kwijt. Hij stond voor sommige vakken op blijven zitten (vreemde talen), voor sommige op havo, en voor andere op vwo (drie jarige brugklas).

We hebben hem op wachtlijst voor ondersteuning gezet bij Spoor030 (specialistische jeugdhulp). Mentor gesproken maar die kwam niet verder dan een andere plek in de klas. En wilde eerst een diagnose. Omdat dat te lang duurde via de heb specialist waar hij op het BO heeft gewerkt een HB-coach ingeschakeld. Dat pakte heel goed uit. Zij heeft 10 keer met hem gewerkt en hem zijn grip, zelfkennis en zelfvertrouwen teruggegeven. Echt zo fijn. Kost best veel maar iedere euro waard.

Inmiddels weten we dat hij over is naar 4vwo. Natuur en techniek met Duits, informatica en drama. Daar ben ik blij om omdat hij de cognitieve uitdaging nodig heeft en de kinderen met wie hij het beste kan samenwerken ook naar vwo gaan.en omdat hij het zelf wilde. Voor een groot deel om dezelfde redenen.

Ondanks dat het beter gaat toch gisteren de afspraak met spoor030 gedaan. Daarvan horen we na de zomer meer.


Genoeg over ons.

Las dat dochter van Dee85 ook haar plek gevonden heeft: mooi zo. En jeetje Baloo: wat een rapport en ook mooi het proces daar naar toe.
En tja Grieks: dat lijkt me ook heel lastig om zelf te doen hoor Eekhoorntje. Dus hopelijk kan hij volgend jaar inhaalslag maken.

Maar nu eerst vakantie!

Anne72

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Anne, gefeliciteerd met de overgang naar 4V. Voor jullie een druk en overweldigend jaar geweest in meerdere opzichten. Hopelijk krijgen jullie nu wat meer rust en kunnen jullie genieten van de zomervakantie.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie