Engels bijspijkeren

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Onze oudste gaat na de zomervakantie naar de brugklas. Ik wil met haar in de zomervakantie Engels bijspijkeren, want daar heeft ze echt geen kaas van gegeten. Door de Corona is de afgelopen jaren bij haar op de basisschool nauwelijks Engels gegeven en doordat de lessen ook compleet in het Engels werden gegeven en zij pas later instroomde, heeft ze van de lessen die er waren weinig opgestoken omdat ze het niet verstond.

Ik heb wel in groep 7 een tijdje met haar thuis gewerkt in een boekje dat ik van school mocht lenen van groep 6. Maar volgens mij is ze daar 95% weer van vergeten. Vooral de uitspraak onthoudt ze niet.

Weet iemand wat ik concreet met haar kan doen? Wat is het instapniveau op het vwo? Mijn dochter is niet iemand die een taal leert door tv te kijken. Een tip voor een lesboekje zou heel welkom zijn!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door MrsBucket »

Op vakantie naar Engeland, als je nog niets geboekt hebt.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door boom »

Engels leer je toch het snelst door het te horen en te spreken. Houd je dochter van muziek luisteren? Lyrics erbij en je lievelingsnummer grijs draaien/meeblèren. :rockit1:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

We zijn net terug uit de VS, vakantie helpt helaas niet echt..

Ze is niet zo van auditief dingen leren. Ze mist ook vaak instructies of ‘hoort’ niet wat er wordt gezegd. Ze is niet doof en ook niet Oost-Indisch doof.. :-) Maar ze leert beter door dingen echt aangeleerd te krijgen en tegelijk te zien.

Daarom wil ik het liefst beginnen met schrijven ipv spreken. Want andersom hebben ze 4 jaar gedaan op de basisschool bijna zonder resultaat..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Bissi »

Dit is heel bekend: https://www.bbc.co.uk/learningenglish/
Staat daar niets tussen wat haar helpt?

Op veel basisscholen leren ze niet zo heel veel Engels, dus in de brugklas beginnen ze vaak van voor af aan.
Wat kinderen ervan leren op de basisschool hangt mede af van wat ze ernaast thuis doen qua Engels.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Ja, daar staat misschien wel wat tussen. Bedankt, Bissi! Maar het ging me eigenlijk ook om het instapniveau in de brugklas. Maar dat is dus 0?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Baloo »

Onze oudste begon dit jaar in de brugklas met het boek Stepping Stones. Het eerste hoofdstuk daarvan heet Bridging the Gap en is bedoeld om de hele klas (die met en zonder voorkennis) min of meer op een niveau te brengen waarmee klassikaal gewerkt kan worden. Niveaus verschilden van kinderen die niks wisten en nooit les hadden gehad in Engels, tot kinderen die young adult boeken lezen of zelf native speaker zijn. Op onze school betekende dat, dat degenen die al behoorlijk Engels beheersten een project mochten doen op de gang terwijl de rest van de klas de eerste weken door het eerste hoofdstuk heen werkte. Bij de school van een kennis van ons hebben ze Bridging the Gap overgeslagen en daar zijn nu problemen met kinderen die direct teveel op hun tenen moesten lopen. Wat je zou kunnen doen is zo'n boek ergens tweedehands op de kop tikken en vast de eerste paar hoofdstukken met haar doorwerken. Dan is het niet allemaal helemaal gloednieuw meer. Wat ook fijn kan zijn, als ze al iets verder is, is om kinderboeken waarvan ze de inhoud goed kent, opnieuw te lezen maar nu in het Engels. Of als luisterboek en dan tegelijk zelf meelezen (de uitspraak en match met spelling is in het Engels notoir lastig, het helpt als je dat veel hoort en ziet tegelijk).
(off-topic misschien, maar vindt ze alleen Engels moeilijk of speelt wat je beschrijft bij alle vakken (lastig onthouden, vooral uitspraak, instructies niet helemaal meekrijgen)? Ik zou dat een beetje in de gaten houden. Mijn neefje heeft dat ook, vooral bij Engels. Hij bleek dyslectisch en hij heeft ook een probleem met zijn werkgeheugen).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Baloo, voor de tip. Ik ga kijken of ik dat boekje kan vinden.
Baloo schreef:
za 18 jun , 2022 11:28 pm
(off-topic misschien, maar vindt ze alleen Engels moeilijk of speelt wat je beschrijft bij alle vakken (lastig onthouden, vooral uitspraak, instructies niet helemaal meekrijgen)? Ik zou dat een beetje in de gaten houden. Mijn neefje heeft dat ook, vooral bij Engels. Hij bleek dyslectisch en hij heeft ook een probleem met zijn werkgeheugen).
Ze heeft add. De tester heeft jaren geleden gezegd dat ze mogelijk dyslectisch is, maar school heeft daar nooit iets aan willen doen omdat het niet slecht genoeg was (ze scoorde altijd IV), en avi was wel goed. Het lukte ook niet om iemand in te huren, want alles is hier met de subsidies heel strak geregeld. Daarom ben ik zelf thuis met haar gaan oefenen.

Ze heeft ook moeite met automatiseren met rekenen. Andere dingen onthouden zoals topo of zaakvakken lukt wel goed.

Thuis oefenen heeft wel geholpen. Lezen blijft wel langzaam gaan, maar spelling heeft ze geen problemen meer mee. De laatste paar Cito’s scoorde ze I. Dus dat zit nu in haar langetermijngeheugen denk ik :-). En optellen/aftrekken tot 20 en de tafels enzo gingen uiteindelijk ook.

Maar dan Engels. Tja. Dat is moeizaam. Ik dacht eerst dat het kwam doordat ze in groep 5 was ingestroomd op een school die vanaf groep 1 Engels krijgt. Maar na 2 jaar kon ze nog steeds niets. En ze sprak dingen ook helemaal verkeerd uit, my family sprak ze uit als mi famili. I see als ie zee (in het Nederlands). Een paar keer goed voorzeggen, want bij kleine zus voldoende is, helpt bij haar niet.

Maar school vond Engels geen prioriteit hebben tijdens Corona. Ik heb wel een boekje gekregen om met haar uit te werken. (Dat deden ze op school niet, daar deden ze Engels praten, songteksten, quizzen etc). Met dat boekje en flitskaarten en zo nog wat dingen, pikte ze het wel goed op.

Maar zulke dingen hebben bij haar veel meer herhaling nodig dan bij een gemiddeld kind. Dus dat is allemaal weer weggezakt. Het is niet dat ze het niet kan leren, maar het kost veel meer inspanning.

Daarom wil ik nu een van die ‘herhalingen’ alvast doen. Zodat ze een beetje een opstapje heeft. Want ik denk dat vwo voor haar best pittig gaat worden om deze reden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Baloo »

Dit klinkt heel erg als de dochter van een vriendin van ons, die dyslectisch is en helemaal stuk loopt op Engels. De engelse spelling is zo onregelmatig en er is heel weinig match met de uitspraak. Logisch, mi famili, als je hebt geleerd dat de y in family als i klinkt. Maar Engels is helemaal niet logisch. Vraag ook aan school of de Engelse les in het Engels wordt gegeven, of in het Nederlands. Als je de instructie al niet verstaat dan wordt het wel heel lastig. Mijn neefje was trouwens ook eerst met ADD gediagnosticeerd maar dat bleekt net even anders te liggen, hij heeft geen aandachts probleem maar een werkgeheugen probleem. Van een opdracht die uit meerdere onderdelen bestaat raakt hij zodanig de draad kwijt dat hij niet meer weet wat hij moet doen. Hij heeft heel erg directe instructie nodig. De tester die onze dochter testte, antwoordde op mijn vraag of ze wellicht dyslectisch kon zijn: kan ze meekomen met Engels? Toen ik ja zei, zei hij dat het dan onwaarschijnlijk is dat ze (met haar taalscores) dyslectisch is. Nou is dat misschien wel erg kort door de bocht maar dat Engels lastiger is voor dyslectici lijkt duidelijk. Voordat je zomaar veel gaat oefenen loont het misschien om te bepalen waar je precies veel mee gaat oefenen. https://dyslexieacademy.nl/waarom-is-en ... -moeilijk/. En zo kun je zelf ook veel bij elkaar googlen. De Engelsen doen trouwens zelf heel heel erg veel aan woordbeeldherkenning en klank/schrift koppeling, mijn dochters hebben op een engelse school gezeten in hun kleuterjaren en daar werd al vanaf een jaar of 4 gewerkt met 'sight reading' met klankzuivere woorden zodat ze met zes jaar klaar waren om de diepte in te gaan. Zou het de moeite zijn om ergens een stapel first grader books op de kop te tikken (kwa inhoud veel te kinderachtig) om in elk geval de gemakkelijke woorden erin te stampen? Bv Biff Chip and Kipper

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Eekhoorntje76 »

Kwa niveau. Bij onze kinderen gebeurt hetzelfde als bij Baloo.

Stepping Stones, eerste kijken wie welk niveau heeft, daarna voor de kinderen die geen/weinig engels hebben gehad de eerste paar weken instructies en de rest van de klas een boek lezen en daar opdrachten bij doen. Verder kunnen ze op deze school ook nog na de eerste module een soort bijles krijgen. ( geldt voor meerdere vakken, er is een uur in geroosterd voor steunles.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Axator »

Hier kregen ze begin 1e klas een cito. Engels, NL en rekenen. Afhankelijk daarvan kregen ze extra hulp buiten de reguliere les om dat Engels bij te trekken.

Je kunt ook nog duolingo proberen? Kan ze wat zelfstandig mee bezig. Dat is wat minder schools dan aan boek. Maar of ze dat fijn vindt/of dat werkt?

Misschien toch ook eens kijken naar het proces erachter, wat de rest ook zegt. Waarom gaat dit leren zo lastig? Wat is voor haar een geschikte leerstrategie.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor jullie tips. Superfijn! Die link ziet er ook goed uit, Baloo. Het is inderdaad zo dat ik indertijd me erg heb verdiept in dyslexie. Toen heb ik dus zeker niet maar zo wat gedaan. Ik heb toen voor lezen en spelling gebruik gemaakt van een speciaal computerprogramma voor woordbeeld en klankkoppeling, en voor sneller lezen heb ik de alfabetcode gebruikt. Dat heeft beide goed gewerkt. Dat heb ik toen ook gedaan omdat ‘gewoon meer lezen’ niet hielp, want ze las al elke dag.

Maar ik had me nog niet gerealiseerd dat voor Engels dat dan ook een probleem is. Ze heeft niet snel een woordbeeld en combinatie van de uitspraak en het woordbeeld gaat lastig. Het zou eigenlijk mooi zijn om een soort app te hebben ofzo waarbij ze het woord kan zien met een plaatje en tegelijk de goede uitspraak van de eerste 1000 woorden ofzo. Luisterboeken en meelezen is ook een goed idee als ze dat wil.

Die boekjes van Biff zou misschien ook iets kunnen zijn. Al is het wel zo dat ik wel eerder wat Engelse boekjes aan haar heb gegeven en ook geprobeerd samen te lezen, maar daar had ze niet zoveel animo voor.

Het voordeel van dat Nederlandse computerprogramma was dat ze dat zelf kon doen en ik niet ‘de juf’ werd, want het was een zelfregulerend programma, dus het niveau paste zich vanzelf aan. Maar we hebben ook wel een tijdje dictee gedaan thuis.

Wat ik zo gauw kan vinden over Engels leren en dyslexie richt zich vooral op de organisatie van het leren en op overzicht (top-down leren en/of mindmaps). Op zich heel nuttig, maar ik denk dat het bij mijn dochter vooral een soort auditieve blindheid is (dus niet weten hoe een woord klinkt als je het leest).

Maar eigenlijk is dat ook niet zo gek. Ik las ergens een rijtje zoals great, eight, straight, date.. dat is gewoon eigenlijk heel onlogisch dat die woorden hetzelfde klinken maar allemaal anders worden geschreven..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door boom »

Vanwege dat auditieve aspect was dus mijn suggestie om de lyrics (songteksten) erbij te houden terwijl ze haar favoriete Engelstalige muziek luistert. Dan kan ze het heel snel woord voor woord meezingen. Zo heeft dochter vloeiend Engels leren spreken.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat is idd ook een heel goed idee!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Baloo »

Het zou eigenlijk mooi zijn om een soort app te hebben ofzo waarbij ze het woord kan zien met een plaatje en tegelijk de goede uitspraak van de eerste 1000 woorden ofzo.
Zoiets moet te vinden zijn online denk ik. Er zijn tegenwoordig zoveel apps en games. 1000 woorden is al superveel!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Bissi »

Ik las een artikel op LinkedIn waarin iemand onderzoek gedaan had naar hoe je dyslexie bij hoogbegaafden beter kon vaststellen. Daar hadden ze extra testen voor ontwikkeld.
Het is een master thesis van onderzoekster Kim Lijbers over Twice exceptionals en leesproblemen. Op te vragen via mail: Kimlijbers@sspoh.nl

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Dankjewel, Bissi!
Baloo schreef:
ma 20 jun , 2022 10:47 pm
Het zou eigenlijk mooi zijn om een soort app te hebben ofzo waarbij ze het woord kan zien met een plaatje en tegelijk de goede uitspraak van de eerste 1000 woorden ofzo.
Zoiets moet te vinden zijn online denk ik. Er zijn tegenwoordig zoveel apps en games. 1000 woorden is al superveel!
Ja, dat is zo. Het gaat mij niet zozeer om het aantal, maar dat is zo’n begrip ‘my first 1000 words’. In het Nederlands heb je ook zulke boeken voor kleine kinderen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Marthe »

Is het een idee om Engelse luisterboeken te luisteren en tegelijk de tekstversie mee te lezen?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Vlinder42 »

Op zich is dat een goed idee, maar ze kent nog te weinig Engels om dat goed te kunnen volgen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Bloemetje75 »

Zijn er tv programma's die ze leuk vindt? Koken bijvoorbeeld? Op de bbc kun je overal normaal via teletekst pagina 888 de ondertiteling aan zetten. Zo kun je lezen en luisteren tegelijk.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Bissi »

Dit zijn grappige ebook voor Engelse kinderen: https://www.oxfordowl.co.uk/for-home/fi ... rary-page/. Allerlei niveaus.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Engels bijspijkeren

Bericht door Marthe »

Vlinder42 schreef:
ma 27 jun , 2022 7:34 pm
Op zich is dat een goed idee, maar ze kent nog te weinig Engels om dat goed te kunnen volgen.
Je zou ook duolingo kunnen gebruiken. Daar leer je woord voor woord, zit ook herhaling in én de uitspraak zit er gelijk bij.

Plaats reactie