hb kind/thuiszitter en particulier onderwijs via swv

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
AnnaMaria75
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mei , 2022 4:33 pm

hb kind/thuiszitter en particulier onderwijs via swv

Bericht door AnnaMaria75 »

Onze jongste van 4 hb kinderen is op en af een thuiszitter. Hij is uhb maar lijkt maar niet te passen in het onderwijs wat wij en school allemaal al niet geprobeerd hebben hij wordt er letterlijk ziek van (therapie want zorg is voorliggend, emdr, medicijnen, tijdelijk thuis, deels thuis, aangepast programma, extra vakken, minder vakken, vervroegd eindexamen, versnellen en weer terug en alles er tussen in)
Enfin we zijn nu bezig hem volgend schooljaar op de vavo te plaatsen op een particuliere school. Kleine klassen en veel ritme en regelmaat. In een jaar (minder zelfs) een papiertje halen en daarna door. Maar het is allemaal moeilijk moeilijk.
Een jaar vavo kost bijna 30 k. Met de beste wil van de wereld is dat niet optioneel om zelf te betalen. Ook niet met ophogen van de hypotheek of verkopen van de auto. Het kan gewoon niet. We hebben nog 3 studerende kinderen en een modaal inkomen. Hebben het niet slecht maar het past allemaal zeg maar net. Het is van de zotte dat passend onderwijs in deze vorm dus niet bekostigd kan worden en je aangewezen bent op ivio ttvo of speciaal onderwijs en anders afstromen (je kan die van mij dan beter meteen opnemen hij is 3 jaar zo knetter depressief en suicidaal geweest dat dat gewoon echt geen optie meer is)

Wie kan mij al dan niet prive vertellen wat jullie weg was naar passend onderwijs/particulier onderwijs en wat jullie ervaringen daar mee zijn. Mag ook als je het welk zelf betaald want ben sowieso geinteresseerd in je verhaal. Pb voor persoonlijke info.

Groeten Anna

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: hb kind/thuiszitter en particulier onderwijs via swv

Bericht door Anne72 »

Pittig Anna!
Helaas kan ik je niet helpen. Onze kinderen redden het vooralsnog in het reguliere onderwijs. Hier gelukkig veel keuze gehad in type en aard scholen: van heel veel structuur tot heel veel vrijheid.

Maar daar heb jij niets aan.
Wat ik wel in je bericht lees is dat je een sterke overtuiging hebt wat nu moet. Goed om die optie te onderzoeken. Zonder iets over jullie te weten (anders dan dat je veel hebt gedaan en gezocht) kan het zijn dat je in een fuik terecht komt.
daarom zou ik je mee willen geven om nog een keer een stap terug te zetten en het brede veld te overzien. Welke goedkopere alternatieven zijn er dan. Is er ie te nieuws bijgekomen? Of is iets anders iig beter.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: hb kind/thuiszitter en particulier onderwijs via swv

Bericht door Geertje »

Hoe oud is je kind? Is de reguliere VaVo een optie? Als hij nog geen 18 is, is daarvoor wel detachering nodig van een gewoon VO. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of op Luzac oid mijn uitvaller wel een diploma gehaald zou hebben, maar hier is daar ook geen geld voor. Dat is dus gewoon geen reële optie.

Is er nog sprake van leerplicht? Of is kind al 18?
Als er IVIO via een thuiszittersvoorziening aangeboden is, wat is daar dan jullie probleem mee? Als dat niet lukt waarom denk je dan dat een dure VaVo wel gaat bieden?

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: hb kind/thuiszitter en particulier onderwijs via swv

Bericht door Zoonmoeder01 »


Plaats reactie