Zorgen om dochter in klas 3

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Ik maak mij zorgen om mijn dochter. Haar prestaties op de basisschool zijn nooit geweldig geweest. Uit een IQtest in groep 6 op de basisschool kwam min of meer verrassend een hoge score.

Ze zit nu in 3 gym en eigenlijk zijn haar cijfers ook op het VO nooit geweldig geweest. Ook als ze de stof goed snapt haalt ze een zesje of een krappe voldoende. Dit jaar begon ze gemotiveerd en met prima cjfers. Ergens na de kerstvakantie daalde haar motivatie en haalt ze bjna alleen maar onvoldoendes. Gemiddeld zijn haar cijfers nog redelijk, maar de onvoldoendes baren mij zorgen.

Daarnaast lijkt ze niet lekker in haar vel te zitten. Ze vlucht in youtube en dat gaat ten koste van haar hobby's en cijfers. Omdat ze continu achter de feiten aanrent, is ze ook continu gestresst. Ik probeer haar te helpen met een planning, maar het werkt alleen als ik er naast zit. Hetgeen praktisch niet haalbaar is.

Ik twijfel heel erg. School ziet haar potentie, ik zie vooral dat dat ze struikelt op ijver en doorzettingsvermogen. Het doet mij echt pijn haar zo gestresst en ongelukkig te zien en ik vraag mij regelmatig af of vwo niet gewoon te hoog gegrepen voor haar is. Ze maakt best stappen, maar het schoolwerk is gewoon te veel en ik vermoed dat ze als gevolg van de scholensluiting ook enorme hiaten heeft.

Zoon had deze hiaten ook en is mede daardoor vorig schooljaar afgestroomd naar havo. Havo is feitelijk te makkelijk voor hem en hij doet nog steeds niets, maar hij zit zoveel beter in zijn vel, is weer actiever, onderneemt meer, is veel minder online etcetera. Dat zou ik dochter ook zo gunnen, dat ze ruimte heeft in haar hoofd om dingen te ondernemen.

Ik vind het een lastige: wat doe je met een kind dat het misschien qua intelligentie wel aan kan (alhoewel ik regelmatig twijfel aan haar IQscore) maar volledig vastloopt op zelfdiscipline en de hoeveelheid werk en toetsen? Dochter wil graag gym blijven doen, maar ik maak mij echt zorgen over de komende jaren, tenzij ze ineens grote stappen maakt.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Vlinder42 »

Wat naar voor je dochter, Karan. Als ze zelf graag gym wil blijven doen, zou je kunnen overwegen dat ze een tijdje bijles gaat volgen of naar een huiswerkinstituut gaat. Misschien kunnen ze dan ook iets aan de hiaten doen. Mocht dat niet helpen, dan kunnen jullie daarna alsnog overwegen dat ze bijv na de zomervakantie naar de havo gaat. Maar misschien geeft het net een steuntje in de rug en gaat het daarna weer beter. Tenzij je echt denkt dat ze het eigenlijk niet kan of dat het te zwaar is. Of misschien is atheneum een optie, dat scheelt in elk geval veel Latijn en/of Grieks straks.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Axator »

Lastig is dat. We hebben hetzelfde met mijn oudste. Slim genoeg voor vwo, maar alleen slimheid is niet genoeg. Je hebt ook wat doorzettingsvermogen en planvaardigheid nodig. De vorige 2 jaren ging hij steeds net over, maar dit jaar valt het niet mee. Meer vakken, dus meer planvermogen&tijdsinzet nodig. Met meer vakken heb je ook meer kans op onvoldoendes en die waren er ook.

School heeft hem het eerste half jaar een steunuur Duits aangeboden en dit half jaar heeft hij Frans. Daar behandelen ze alles vanaf het begin in een groepje van 4-6 kinderen. Daarnaast hebben ze ergens een studiecoach opgetrommeld. Die kijkt sinds 2 maanden met hem mee. 1 uur per week zitten ze samen en kijken naar de diverse vakken. Wat werkt er om te leren, wat werkt er niet. Flitskaartjes voor definities aardrijkskunde en jaartallen van geschiedenis. Een mindmap voor grammatica Nederlands. Online overhoren van Duits en Franse woordjes. Ook plannen ze samen de vakken waar toetsen voor zijn. Het reguliere huiswerk doet hij zelf, maar die lange termijn planning doen ze samen.
Ik merk dat hij meer overzicht heeft en daarmee ook meer rust. En dan kun je gewoon makkelijker leren.

Er is nog steeds een kans dat hij volgend jaar naar 4 havo moet, maar zijn vrienden gaan naar 4 vwo, dus hij wil wel zijn best doen. Eindelijk is dat 'zelf willen' kwartje gevallen. Als het nu niet lukt, dan is 4 havo ook prima, hij heeft zijn best gedaan.

(hij mocht gymnasium doen, maar hij is echt geen talenwonder, dus vandaar atheneum)
(De online lessen hebben hem juist geholpen, minder op school is minder sociale prikkels en dat gaf ook rust)

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Axator schreef:
do 31 mar , 2022 7:21 am
Lastig is dat. We hebben hetzelfde met mijn oudste. Slim genoeg voor vwo, maar alleen slimheid is niet genoeg. Je hebt ook wat doorzettingsvermogen en planvaardigheid nodig. De vorige 2 jaren ging hij steeds net over, maar dit jaar valt het niet mee. Meer vakken, dus meer planvermogen&tijdsinzet nodig. Met meer vakken heb je ook meer kans op onvoldoendes en die waren er ook.

School heeft hem het eerste half jaar een steunuur Duits aangeboden en dit half jaar heeft hij Frans. Daar behandelen ze alles vanaf het begin in een groepje van 4-6 kinderen. Daarnaast hebben ze ergens een studiecoach opgetrommeld. Die kijkt sinds 2 maanden met hem mee. 1 uur per week zitten ze samen en kijken naar de diverse vakken. Wat werkt er om te leren, wat werkt er niet. Flitskaartjes voor definities aardrijkskunde en jaartallen van geschiedenis. Een mindmap voor grammatica Nederlands. Online overhoren van Duits en Franse woordjes. Ook plannen ze samen de vakken waar toetsen voor zijn. Het reguliere huiswerk doet hij zelf, maar die lange termijn planning doen ze samen.
Ik merk dat hij meer overzicht heeft en daarmee ook meer rust. En dan kun je gewoon makkelijker leren.

Er is nog steeds een kans dat hij volgend jaar naar 4 havo moet, maar zijn vrienden gaan naar 4 vwo, dus hij wil wel zijn best doen. Eindelijk is dat 'zelf willen' kwartje gevallen. Als het nu niet lukt, dan is 4 havo ook prima, hij heeft zijn best gedaan.

(hij mocht gymnasium doen, maar hij is echt geen talenwonder, dus vandaar atheneum)
(De online lessen hebben hem juist geholpen, minder op school is minder sociale prikkels en dat gaf ook rust)
Fijn dat het herkenbaar is. Ik vind het echt lastig, omdat school ook aangeeft dat ze vwo gewoon aan moet kunnen qua intelligentie. Maar het is net wat je zegt: er is zoveel meer nodig.

Ik ga op korte termijn overleggen. Het vervelende is dat ze begin dit jaar heel goed ging. Ergens is het misgelopen, maar ze weet zelf ook niet waar en waarom helaas. Ik hoop dat school iets kan betekenen hierin.

Geen gym is voor haar eigenlijk geen optie: ze vindt Latijn en Grieks heel leuk. Jammere is dat er zoveel uitval voor Grieks is geweest, dat het eigenlijk niet reëel is om Grieks te kiezen (enorme achterstand).

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Vlinder42 schreef:
wo 30 mar , 2022 11:02 pm
Wat naar voor je dochter, Karan. Als ze zelf graag gym wil blijven doen, zou je kunnen overwegen dat ze een tijdje bijles gaat volgen of naar een huiswerkinstituut gaat. Misschien kunnen ze dan ook iets aan de hiaten doen. Mocht dat niet helpen, dan kunnen jullie daarna alsnog overwegen dat ze bijv na de zomervakantie naar de havo gaat. Maar misschien geeft het net een steuntje in de rug en gaat het daarna weer beter. Tenzij je echt denkt dat ze het eigenlijk niet kan of dat het te zwaar is. Of misschien is atheneum een optie, dat scheelt in elk geval veel Latijn en/of Grieks straks.
Huiswerkbegeleiding zou kunnen helpen. Waar we heel praktisch tegenaan lopen is dat we nog 2 kinderen hebben voor wie dit een goed idee zou zijn. Maar drie kinderen is een dermate groot bedrag, dat we dat eigenlijk slecht kunnen missen. En het zou ook weer ongemakkelijk zijn om dit voor 1 kind te kunnen betalen en voor de andere niet.

Ik vind dit een lastige kwestie.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Bloemetje75 »

Kun je dat laatste omdraaien? Dus niet je kinderen naar huiswerk instituut maar een student in huis een aantal uren per week om ze alle 3 "onder toezicht" huiswerk te laten maken met hulp van de student die dan 1 op 1 helpt plannen terwijl de 2 anderen op dat moment zelfstandig werken?

Verder weinig tips, mijn jongste, ook 3 gym, is ook zoekende, veel afleiding van zijn telefoon, geen intrinsieke motivatie ("het leven is zinloos, na school ga je werken en dan nooit meer tijd voor iets leuks" uitspraken...).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Dee85 »

Herkenbaar wat je schrijft, over het struikelen over de hoeveelheid huiswerk, het plannen en het feit dat huiswerkbegeleiding zo duur is.

Onze oudste ging een tijd 4 dagen per week naar huiswerkbegeleiding. We hebben toen aangegeven dat we dat niet konden betalen. Ze kreeg toen een gesubsidieerde plek. Heeft jullie school zoiets?

Ook hebben ze bij ons op school studiecoaches. Misschien zou dat ook iets voor jouw dochter kunnen zijn. Wat Bloemetje zegt, vind ik ook een goede tip. Wat Axator omschrijft over de studiecoach, doet bij ons de autismecoach in grote lijnen. Ik merk hier ook dat dit rust geeft.

Wij hebben al sinds het eerste jaar brugklas een student van de uni die dochter met wiskunde helpt, maar daarnaast ook heel veel tips geeft over plannen en leren. De twee hebben een goede klik, de student herkent ook wel de struggles van dochter. Het kost ons 10 euro per uur.

Ook hebben ze bij ons op school bovenbouwleerlingen die bijles geven. Hebben ze dat bij jullie? Bij ons kost dat 5 euro per uur.
Hebben ze ook nog een speciaal programma opgezet van de coronagelden? Bijles, zomerschool, etc?

Rot om te lezen dat het bij jullie nog steeds niet lekker loopt. Ik had natuurlijk ook het nodige gelezen in het klas 2 en 3 topic. Zou het ook een stukje puberteit kunnen zijn? Ik merk om me heen dat kinderen rond deze leeftijd ineens wat neerslachtiger zijn, op zoek zijn naar wie ze zijn, wat ze willen, etc. Ik kan me voorstellen dat dat een hele dobber voor ze is. Kan het althans nog goed herinneren van mezelf.

Totaal out of the box en echt geen idee of het haalbaar is: zou de derde klas over doen rust kunnen brengen? En dan de tijd nemen om te werken aan plannen en leren en bijwerken van Grieks?
Onze persoonlijke ervaring is dat het uiteindelijk veel rust bracht. (oudste deed de 1e klas opnieuw).
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Axator »

Karan_1 schreef:
do 31 mar , 2022 8:41 am

Fijn dat het herkenbaar is. Ik vind het echt lastig, omdat school ook aangeeft dat ze vwo gewoon aan moet kunnen qua intelligentie. Maar het is net wat je zegt: er is zoveel meer nodig.

Ik ga op korte termijn overleggen. Het vervelende is dat ze begin dit jaar heel goed ging. Ergens is het misgelopen, maar ze weet zelf ook niet waar en waarom helaas. Ik hoop dat school iets kan betekenen hierin.

Geen gym is voor haar eigenlijk geen optie: ze vindt Latijn en Grieks heel leuk. Jammere is dat er zoveel uitval voor Grieks is geweest, dat het eigenlijk niet reëel is om Grieks te kiezen (enorme achterstand).
School is heel pro-actief bezig. Hij heeft nu een mentor die echt ermee aan de slag gaat. Maar school zet het NPO geld dat ze krijgen ook goed in. Dat is nu even winst voor mijn puber.

Het zou mooi zijn als ze op school iets kunnen bieden ipv particuliere begeleiding.

(Maar mijn jongste, de hb-er hier, gaat niet naar die school, want op dat gebied kunnen ze niet veel bieden.)

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Dee85 schreef:
do 31 mar , 2022 9:37 am
Herkenbaar wat je schrijft, over het struikelen over de hoeveelheid huiswerk, het plannen en het feit dat huiswerkbegeleiding zo duur is.

Onze oudste ging een tijd 4 dagen per week naar huiswerkbegeleiding. We hebben toen aangegeven dat we dat niet konden betalen. Ze kreeg toen een gesubsidieerde plek. Heeft jullie school zoiets?

Ook hebben ze bij ons op school studiecoaches. Misschien zou dat ook iets voor jouw dochter kunnen zijn. Wat Bloemetje zegt, vind ik ook een goede tip. Wat Axator omschrijft over de studiecoach, doet bij ons de autismecoach in grote lijnen. Ik merk hier ook dat dit rust geeft.

Wij hebben al sinds het eerste jaar brugklas een student van de uni die dochter met wiskunde helpt, maar daarnaast ook heel veel tips geeft over plannen en leren. De twee hebben een goede klik, de student herkent ook wel de struggles van dochter. Het kost ons 10 euro per uur.

Ook hebben ze bij ons op school bovenbouwleerlingen die bijles geven. Hebben ze dat bij jullie? Bij ons kost dat 5 euro per uur.
Hebben ze ook nog een speciaal programma opgezet van de coronagelden? Bijles, zomerschool, etc?

Rot om te lezen dat het bij jullie nog steeds niet lekker loopt. Ik had natuurlijk ook het nodige gelezen in het klas 2 en 3 topic. Zou het ook een stukje puberteit kunnen zijn? Ik merk om me heen dat kinderen rond deze leeftijd ineens wat neerslachtiger zijn, op zoek zijn naar wie ze zijn, wat ze willen, etc. Ik kan me voorstellen dat dat een hele dobber voor ze is. Kan het althans nog goed herinneren van mezelf.

Totaal out of the box en echt geen idee of het haalbaar is: zou de derde klas over doen rust kunnen brengen? En dan de tijd nemen om te werken aan plannen en leren en bijwerken van Grieks?
Onze persoonlijke ervaring is dat het uiteindelijk veel rust bracht. (oudste deed de 1e klas opnieuw).
Derde klas opnieuw doen zou voor mij een zeker een overweging zijn. Dochter wil het alleen per se niet. Net als bij mijn zoon vorig jaar is het vermaledijde Frans de boosdoener (en dan te bedenken dat Frans studeren voor mijzelf een serieuze overweging was).

Qua helpen: ik heb zelf heel lang bijles gegeven en snappen en doorgronden van de stof lijkt het probleem niet. In de toetsen gaat het mis, is ze te onzeker en maakt ze veel onnodige fouten.

Dochter is ook wel somber, zal ook met de beginnende puberteit en hormonen te maken hebben. En ze laat veel dingen, die ze leuk vond, nu versloffen en afvallen. Dan vallen ook de leuke dingen die energie geven een beetje af.

Volgens school moet ze het niveau makkelijk aankunnen. Ikzelf twijfel wel een beetje. En dan vooral over de studiebelasting.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Bloemetje75 schreef:
do 31 mar , 2022 9:16 am
Kun je dat laatste omdraaien? Dus niet je kinderen naar huiswerk instituut maar een student in huis een aantal uren per week om ze alle 3 "onder toezicht" huiswerk te laten maken met hulp van de student die dan 1 op 1 helpt plannen terwijl de 2 anderen op dat moment zelfstandig werken?

Verder weinig tips, mijn jongste, ook 3 gym, is ook zoekende, veel afleiding van zijn telefoon, geen intrinsieke motivatie ("het leven is zinloos, na school ga je werken en dan nooit meer tijd voor iets leuks" uitspraken...).
Herkenbaar ja (leven is zinloos enzo).

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Baloo »

de derde is volgens mij een berucht jaar. Je hebt alle vakken nog (dus veeel) en je bent op een leeftijd waarop je niet goed weet wat je met jezelf moet, wilt loskomen en zelf bepalen maar ook weer niet. Het nieuwe is van de middelbare af en het duurt daarna nog eens drie jaar. Je eerste beschrijving was dat het aan het begin van het jaar lekker ging (ze kan het dus, en heeft de intelligentie (waarom twijfel jij daar aan?)) maar ze toen de motivatie verloor. Wat was er aan het begin van het jaar waardoor ze er wel zin in had en er tegenaan ging? Soms moeten kinderen dat zelf uitvinden. Wat wil ze zelf? Dan moet ze dat ook gaan waarmaken. Wat is voor haar belangrijk? Latijn/grieks. In dezelfde klas blijven als vrienden, niet blijven zitten? Niet nog langer dan 6 jaar met school bezig zijn? Als ze dat voor elkaar krijgt met zessen op haar lijst, is dat toch genoeg voor nu? Opties als blijven zitten en naar de havo of atheneum zijn geen oplossingen voor haar motivatieprobleem, dat wordt daar misschien alleen maar erger. Bovendien is ze dan haar klas kwijt. Straks mag ze profiel kiezen en wordt het daardoor al beter. Misschien is het beter om haar te vragen wat ze nodig heeft van jullie. Is dat ondersteuning bij huiswerk en plannen, nadenken over andere scholen? Of is dat juist de ruimte om zelf uit te mogen glijden, fouten te maken, risico te nemen, onderuit te hangen? Heeft het wel met school te maken eigenlijk? Als het schoolwerk minder wordt, gaat ze dan wel dingen ondernemen? Of kijkt ze dan gewoon nog meer youtube? IJver en doorzettingsvermogen zijn niet af te dwingen, die moeten gestuurd worden door haar intrinsieke motivatie. Als ik het zo lees zou ik niks aan school veranderen, maar met haar praten (of met een ander laten praten?) over waarom ze zo somber is, geen plezier heeft in de dingen, haar hobby's laat versloffen. Als je niet lekker in je vel zit kun je ook niet goed presteren.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Anne72 »

Allereerst een virtuele knuffel: ik lees je betrokkenheid en zorgen. Het valt je duidelijk zwaar. En het is ook heftig: je wilt zo graag helpen en haar zo graag beschermen tegen haar eigen ambitie. Mooi hoe je dat verwoordt.

Al lezende bedacht ik dingen die ik wilde schrijven en zag toen dat Baloo me voor was. Ook ik was nieuwsgierig of dochter kan aangeven wat zij denkt dat ze nodig heeft. En ook ik kreeg een soort kip ei gevoel. In de reacties gaat veel over prestaties beter terwijl er misschien iets anders speelt. Voelt ze zich slecht door iets wat gebeurd is of heeft ze last van depressieve gevoelens, wellicht door hormonen.

Je eindigt je eerste post met de vraag: wat doe je met een kind dat het misschien kan en vastloopt op vaardigheden. Toen dacht ik meteen het misschien toch onvoorwaardelijk steunen. Zou het kunnen dat jou gevoel dat het misschien te veel voor haar is, haar zelfvertrouwen ondermijnt. Dat ze daar, ook al bedoel jij het zeker niet zo, negatief door beïnvloed wordt.
Soms hebben ze gewoon onvoorwaardelijke steun in een (te) hoge ambitie nodig in plaats van een aangedragen escape.

Heel concreet: Misschien heeft ze nu meer aan faalangst training meer nodig dan inhoudelijke ondersteuning. Omdat je zegt dat ze het wel doorgrond.

Ik snap trouwens dat je er niet altijd naast kunt zitten. Ons menneke en ik zitten 1 keer per week en lopen dan alle vakken langs en bespreken ook het leren leren. We kijken terug naar afgelopen week en kijken vooruit. Rest van de week vraag ik hooguit 1 keer per dag heel open hoe het gaat met thuiswerken aan school en probeer dan zonder oordeel te luisteren ( een mooie beoefening voor mij). De rest van de tijd, niet dat hij veel tijd voor zijn ouders heeft hoor maar we gaan nog wel eens samen wandelen en eten samen, hebben we het over leuke dingen, zijn vrienden of de toestand in de wereld. Hij geeft aan dat hem dat heel erg helpt. En het helpt mij ook om het overzicht te hebben zodat ik het beter los kan laten. Geeft mij het gevoel dat ik genoeg doe.

Sterkte!

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Janneke
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:18 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Janneke »

Naast de vele goede dingen die al gezegd zijn: zou ze een vitamine D tekort kunnen hebben? Zeker omdat het in de loop van de winter verslechterde? Daarnaast is de derde klas wel echt een berucht jaar, met nog alle vakken, waarvan het niveau en tempo toch behoorlijk hoog liggen. Door onze beide kinderen werd het 4e jaar echt een heel stuk rustiger ervaren. Die wetenschap zou haar misschien kunnen helpen om toch nog een tandje bij te zetten? Zijn ze al met de pakketkeuze bezig?

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Dee85 »

Mooie aanvullingen en na het lezen van je reactie op mijn post Karan, dacht ik eigenlijk hetzelfde als Anne72. Misschien heeft ze meer aan zoiets als faalangsttraining.
Lastig hoor, die puberteit. Ik kan me herinneren dat je dochter het altijd moeilijk heeft gehad op het gebied van aansluiting vinden (verbeter me als ik het fout heb, hoor). Misschien dat dit gevoel van er niet bij horen nu uitvergroot, in een fase dat de puberhormonen in het rond vliegen en het steeds belangrijker wordt dat je juist ergens bij hoort.
Anyway, ik hoop dat jullie er samen goed over kunnen praten. En dat jullie kunnen uitvogelen wat ze nu nodig heeft. Kan soms knap lastig zijn, ontdekken wat het beste is voor je kind. Sterkte. :flower:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Mooie reacties, die stof tot nadenken geven.

Als ik op een paar dingen zo kan reageren:
Dochter heeft haar hele leven al weinig aansluiting met anderen. Ze heeft dit jaar voor het eerst aansluiting met een klasgenoot. Helaas staat deze er ook vrij slecht voor. Met de rest van de klas heeft ze nul aansluiting.

Ik probeer mij, hoe lastig ook, zo min mogelijk met school te bemoeien. Wel spreek ik elke zoveel dagen even kort de planning met dochter door. Bij vragen help ik haar uiteraard.

Dochter heeft zelf aangegeven dat ze weet dat ze teveel youtube kijkt en het niet lukt om te minderen. Begin van het jaar was ze gemotiveerder, keek ze minder en waren haar cijfers beter. We hebben vorige week afgesproken dat ze na school haar laptop bij mij inlevert. Lastige is wel dat ze op school heel veel online werken. Voor dochter is dat om meerdere redenen niet handig. Ik ga hierover nog in overleg met school en wellicht gaan we iets blokkeren met software.

Dochter doet het slecht op veel belasting. Ze heeft relatief veel frutseltijd nodig. Dat zien we haar hele leven al, wij hebben haar altijd iets minder laten doen dan onze andere kinderen, die veel belastbaarder zijn.

Aan haar intelligentie twijfel ik niet zozeer, wel aan haar vermogen om haar intelligentie in de praktijk te brengen op het gebied van schoolse zaken. Ze is op school nooit een uitblinker geweest: haar cijfers zijn naar mijn gevoel altijd lager dan haar beheersingsniveau. Docenten herkennen dat gevoel. Ik houd niet zo van hokjes, maar als ik dochter zou willen categoriseren dan zou ze in het hokje creatief begaafd vallen.

Dochter heeft altijd al periodes gehad, waarin ze zich somber en onbegrepen voelt. Ik vermoed dat haar sombere gedachtes nu gestuurd worden door de aankomende puberteit. Ze wil het er niet over hebben, maar ze heeft zich haar hele leven al gemanifesteerd als een non-binair/androgyn persoon. Volgens haar begeleider komt dit vaak voor bij hoogbegaafde kinderen. Ik kan mij voorstellen dat de puberteit lastig voor haar is.

Voorheen stak ze veel van de lessen op. Ik vind het nu opvallend dat de lesstof volledig langs haar heen lijkt te zijn gegaan. Ze kan zelf niet aangeven waarom dit zo is.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Karan, ik wil jou en je dochter vooral even een soort van knuffel geven.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Karan_1 »

Eekhoorntje76 schreef:
vr 01 apr , 2022 7:39 pm
Karan, ik wil jou en je dochter vooral even een soort van knuffel geven.

Wat lief! Dankjewel.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Marthe »

Ik heb dit draadje even door zitten lezen. Wat ik mis is de invloed van veel lesuitval en de onrust die de pandemie en nu ook de oorlog in Ukraïne in de scholen teweeg brengt. Het is niet niets als je regelmatig moet schakelen tussen les op school, lessen online, misschien zelf wel corona gehad hebt met alle gevolgen van dien (ook brain fog waardoor concentreren moeilijk is), veel lesuitval.
Als je nu in de derde klas zit heb je het grootste deel van je leven op de VO-school in een crisissituatie gezeten. Dat kost enorm veel energie.
Is het een idee om je dochter het jaar over te laten doen? Zeker als degene met wie ze wel aansluiting heeft dat ook doet?
Mijn dochter doet nu voor de tweede keer een jaar over en heeft juist met deze leerlingen veel meer aansluiting dan de leerlingen waar ze in eerdere jaren mee zat. Deze klas heeft meer hb-ers en zeker meer creatievelingen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat een jaar overdoen betekent dat je minder aansluiting zult hebben.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Zorgen om dochter in klas 3

Bericht door Inde »

Zelf zou ik geen bezwaren hebben tegen de havo-route voor mijn kinderen. Ze hebben niet de werkhouding die past bij vwo-plus. Zelfs de dingen die bedoeld zijn als verrijking of verdieping sluiten niet aan op hun manier van leren. Ze zien vrijwel alle lessen als dodelijk saai en zinloos. Het huiswerk en de opdrachten ook. Vinden de sfeer en de contacten op de school wel heel gezellig.

Dan liever afstromen naar de havo, waar ze met kortere lesdagen, minder vakken en minder tijdrovende opdrachten alle tijd hebben om zich buiten school om te ontplooien. Maar ja, ze zien dat zelf niet zitten…
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Plaats reactie