Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Esk »

Ik ben al 3 keer begonnen aan dit topic en ik krijg er geen goede titel bij, maar ik laat het even zo. Het zit zo: mijn zoon van 11 is dit jaar gestart in VWO 1 en het gaat hartstikke goed. Hij haalt hele goede cijfers met (in mijn ogen) minimale inspanning. Hij maakt netjes z'n huiswerk, bereidt zich voor op toetsen en op die manier is z'n gemiddelde nu net iets boven de 8 voor alle vakken. Klinkt als een ideaalplaatje, toch?
En toch denk ik dat ik het gesprek met school moet aangaan. Maar ik ben onzeker over hoe ik dit in moet steken en ik ben zelfs ambivalent over welk resultaat ik wil behalen. Vandaar dat ik het hier eens neertyp. Misschien lees ik een suggestie die ik nog niet bedacht had of kom ik tot nieuwe inzichten.
Mijn zoon zit op een "normale" scholengemeenschap, dus geen hoogbegaafdheidsprofielschool o.i.d. Ze zijn dit jaar wel gestart om meer aandacht te geven aan hoogbegaafdheid en vanuit dat aspect zit zoon in een wekelijkse klas met de hoogbegaafdheidsmentor. Hierin kan hij aangeven waar hij tegenaan loopt en dan kunnen ze, binnen de kaders die de school goed vindt, afspraken maken over diverse zaken. Zo is het mogelijk een kaart te krijgen waarmee instructie bij bepaalde vakken geskipt kan worden, om maar eens een voorbeeld te noemen. Ik begrijp van zoon dat er in dat ene uur ook vaak klassikaal gesproken wordt (hoewel ik weinig hoogte krijg waarover dan).
Zoals gezegd doet zoon het goed, maar hij geeft wel aan dat hij sommige lessen, waaronder het vak Nederlands, erg saai vind. Het is nu op het punt dat hij achterin de klas gaat zitten en huiswerk gaat maken omdat het zo saai is. Als ik vraag waarom hij z'n kaart dan niet neerlegt, dan geeft hij aan dat het een "algemene kaart is, waarop staat dat ik ADHD heb en even rust nodig heb en dat is niet waar, dus die leg ik niet neer". Dat is zeker een punt wat ik wil aankaarten bij school (don't worry). Ik snap dat het niet fijn is zo'n kaart neer te moeten leggen. Maar buiten dat, ik denk dat met het skippen van lessen we er gewoon niet zijn.
Mijn ambivalentie zit op het punt dat ik niet weet of het uberhaupt wel beter gaat worden. Zoonlief heeft al eens geopperd mogelijk een klas op het VWO te willen overslaan, maar ziet dat zelf niet zo zitten omdat hij nu wel in een leuke klas zit en zowaar vrienden heeft. Om weer opnieuw te moeten beginnen en dan bij leerlingen te zitten die niet 1 jaar ouder zijn maar zeker 2 jaar ouder zijn (en al in de puberteit), ziet hij absoluut niet zitten. Ik weet ook niet of de school hiervoor openstaat, maar dat vind ik nog van latere zorg. Ik zou graag willen weten wat wél een optie zou kunnen zijn. Mijn zorg zit 'm er in dat zoon nu aangeeft dat hij het saai vindt, maar hij haalt goede cijfers. Wat als die motivatie straks inzakt? Dat wil ik graag voorkomen.
Hij moet straks kiezen voor atheneum, Technasium of Gymnasium en geeft nu aan Gymnasium te willen doen "want dan heeft hij tenminste genoeg werk".
Ik hoor graag jullie advies of tips. Als je meer info nodig hebt, dan kan dat ook. Misschien nog belangrijk te moeten melden dat zoon op 6 jarige leeftijd een IQ test aflegde met een IQ van 145+ met een harmonieus profiel. Op basis daarvan is hij overgestapt naar voltijds HB onderwijs in groep 4, heeft daar een klas overgeslagen (van 4 naar 6) en is na groep 8 doorgestroomd naar het VWO. Ook op deze basisschool zagen we dat de stof vaak "te simpel" was, maar gelukkig konden ze daar nog wel wat doen aan verdiepen en verbreden, dus dat viel niet zo op.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Querzyx »

Welkom (terug) Esk!

Wat goed dat je zoon een leuke klas en vrienden heeft, ondanks het leeftijdsverschil. Hoe zit hij verder in zijn vel? Hoe komt hij over na een schooldag? In hoeverre denk je dat hij last heeft van de verveling?

Je verhaal lijkt op hoe mijn zoon 1vwo heeft ervaren. Ook zeker het vak Nederlands inderdaad. Er moest klassikaal een boek gelezen worden - wekenlang - dat hij thuis al in één weekend had uitgelezen (hij vindt lezen heel leuk en leest snel). De rest van de tijd waren ze basisschoolstof aan het herhalen die hij op de basisschool ook al makkelijk vond. Bij bijvoorbeeld wiskunde leerde hij wel nieuwe dingen, maar daar vond hij het tempo te laag liggen en teveel herhaling. Hij zag er echter vooral de voordelen van in. Hij maakte tijdens de instructie alvast zijn huiswerk ('stiekem', docenten zeggen er nooit wat van). En als de school uit was hoefde hij bijna niks te doen. Lekker veel tijd over voor zijn hobby's en vrienden.

De tweede klas is al anders, nu wordt er meer van hem verwacht en moet hij beter opletten en harder werken. Hij gaat nog steeds met plezier naar school. Mijn zoon zijn IQ-score was echter 131 i.p.v. 145+ dus dat is denk ik een ander verhaal.

Heb je een beeld van de mate waarin je zoon 'voorloopt' op de stof?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Noelle »

Vraag lijkt mij of hij het naar zijn zin heeft. Het klinkt alsof dat wel zo is. Dat niet alle vakken altijd leuk zijn lijkt me een gegeven. School kan ook zelf voorstellen doen-bij ons vroegen ze of de kids klas wilden overslaan maar geen interesse. Hier zien ze het als een voordeel dat hoge cijfers halen makkelijk voor ze is. De gemiddelden van 8,5/9 hier gebleven in de opvolgende klassen. Het weinig moeite voor hoeven doen tot nu toe ook. Maar het is zo kindsafhankelijk of dat voor een kind fijn of lastig is.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Anne72 »

Welkom terug Esk

Wat ik je mee zou willen geven is de vraag waar jij denkt dat je zoon nog iets te leren heeft. En als vervolg: wat heeft hij daarvoor nodig van school en wat kan hij op een andere plek leren. En bij school: wat zijn de mogelijkheden buiten het basiscurriculum als naschoolse activiteiten

Zelf vind ik goed op je plek zitten en sociaal aangehaakt zijn wel heel erg fijn. Versnellen lijkt me ook op het vo maar een tijdelijke oplossing. Sommige kinderen leren anders en sneller…

Voor onze kinderen geldt dat ze op scholen zaten waar zelfstandig werken heel belangrijk is. En dat ze dus zelf veel kunnen bepalen wat ze wanneer en op welke manier willen leren. Zeker als de slresultaten goed zijn kan daar heel veel.
Ik heb dat ook steeds aangegeven bij mentorgesprekkeb dat dat voor hen heel belangrijk is. Dat ze daar ook op kunnen vertrouwen (of in geval van ons menneke: dat er weinig alternatief is. Hem dwingen steeds door een hoepeltje te springen werkt sowieso niet.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Bissi »

Mijn zoon zat ook op voltijds HB-onderwijs vanaf groep 3.
Bij Nederlands deed hij op de basisschool bijv Nieuwsbegrip op niveau 3 vwo, volgde in groep 8 al Engels op een middelbare school. Had daar wiskunde, filosofie, Engels en Spaans vanaf groep 3, twee jaar Chinees. Niet al die extra vakken werden heel systematisch gegeven, wisselde nogal per leerkracht. Ze hebben er wel gewerkt aan mindset, executieve functies e.d. Veel verrijking. De klasgenoten daar vond hij niet allemaal even leuk. Zeker de kinderen die in de bovenbouw instroomden, waren al eerst vastgelopen op hun vorige school, wat tot ongewoon gedrag leidde.

Hij wilde graag naar een gewone VO school, waar HB geen ding was. Hij vond de brugklas ook heel erg makkelijk, dat is denk ik ook vooral herhaling van groep 8 met een beetje extra erbij.

Bij het mentorgesprek in Teams begin dit jaar vertelde hij dat hij vorig jaar 'zeker een half uur per dag' huiswerk maakte. Bij zijn bij NT/NG profiel heeft hij geschiedenis als extra vak, waar hij uit vrije wil tijd in steekt, leest ook weer graag boeken. Leert nu wel iets meer, voorafgaand aan toetsen. Hij vindt het een fijne school, heeft vrienden, leuke klas, docenten 'niet al te erg' ;-).
Zijn docent Engels sprak ik een keer uitgebreid. Zij vond hem 'a very intelligent young man, not at all arrogant, as you would expect from such a bright person'. Dat vond ik dan wel weer leuk om te horen, ze weten volgens mij niet dat hij HB is. Ze doen op zijn school veel aan literatuur en maatschappijleer en daar discussieert hij flink in mee blijkbaar. Zijn mentor wil dat hij in de leerlingenraad gaat, misschien doet hij dat nog ooit. Hij is ook brugklasbegeleider. Hij volgt nu een pre-class in Leiden, vond hij ook wel leuk.

Je hebt hier in de buurt ook vo-scholen met een plusklas, maar daar hangt een hele andere sfeer op school, zo van 'we gaan het BESTE uit uw kind halen! Als het bij je past, is het OK. Ik denk dat hij op deze school gelukkiger is, waar hij nu zit.

Hij wordt op zijn school niet 'bezig gehouden' met verrijking of plusklas. Hij doet meer dingen vanuit zichzelf, qua ontwikkeling. Hij zou cognitief op zich meer aankunnen. Ik zie het nu meer als een soort persoonlijke vorming waar hij zelf voor kiest.

Wat wil jouw zoon zelf?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Vlinder42 »

Hij kan vakken saai vinden, maar hij heeft vrienden en een leuke klas. Dat is voor zijn ontwikkeling op die leeftijd ook erg belangrijk. Er zijn natuurlijk op die leeftijd heel veel kinderen die vakken saai vinden op school. En vakken op het VO zijn soms ook saai. Ik begrijp wel als moeder dat je je zorgen maakt om zijn motivatie, maar aan de andere kant, waarom zou ook een hb-kind soms school niet saai mogen vinden? Dat lijkt mij heel normaal. Misschien vindt hij Nederlands gewoon niet zo leuk. Je krijgt natuurlijk naarmate kinderen groter worden ook dat sommige vakken of sommige leraren hen gewoon beter liggen dan andere.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Baloo »

Als ik het zo lees heeft je zoon zelf goede ideeen over hoe het zit. Dit is denk ik een mooi moment om hem langzaam meer in de regie te laten zijn, wat wil hij eigenlijk? Als hij gymnasium doet en het nog steeds makkelijk heeft, maar hij zich op zich goed voelt, vrienden heeft en lekker in zijn vel zit, zou ik het zo laten. Maar misschien zou je wel met hem moeten afspreken dat hij aan de bel trekt, als het niet meer zo goed met hem zou gaan. Of dat dan aan school ligt of niet, moet je tzt bezien.

Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Esk »

Dank allen! Ik heb hier nieuwe inzichten aan opgedaan en dat was precies de bedoeling. Wat ik veel lees is dat "het op zijn plek zitten en het naar de zin hebben" nu misschien belangrijker is dan uitgedaagd houden. En dat uitgedaagd houden kan misschien ook op een andere manier (buiten school). Dat vind ik dingen om eens goed met mijn zoon over na te denken. Hemzelf meer betrekken vind ik ook een goede, we doen dat wel, maar misschien niet voldoende (het is onze oudste, loslaten moeten we nog leren ;) ).
Stof tot nadenken, maar wel zeker met nieuwe inzichten.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Querzyx »

Esk schreef:
di 01 mar , 2022 8:35 am
het is onze oudste, loslaten moeten we nog leren ;)
Zooo herkenbaar!

Houd je ons op de hoogte?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Noelle »

Erg herkenbaar- niet eenvoudig dat loslaten al helpt t wel (is mijn ervaring) als ze erg gaan puberen. Je wordt op afstand geplaatst en op een gegeven moment gaat t gevoel zoek t maar uit dan ook overheersen (althans hier).

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door boom »

Toch is het goed dat je deze vraagt stelt, Esk. Je zoon is versneld op de basisschool, dat zal ook niet voor niets zijn geweest. Had hij toen ook fysiek last van een gebrek aan uitdaging? Hoe uitte zich toen de verveling bij hem? Ik zou alert zijn op die signalen. Zolang hij goed in zijn vel zit, lekker zo doorgaan en genieten van het hier en nu. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Maccupid »

Eens met een van de eerdere opmerkingen;het is soms ook gewoon saai. Eigenlijk best veel 'onderbouwwerk', denk ik. Sommige universiteiten hebben ook een pre-U programma voor de onderbouw, dus misschien valt daar wat uitdaging te halen.

Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Esk »

boom schreef:
di 01 mar , 2022 5:52 pm
Toch is het goed dat je deze vraagt stelt, Esk. Je zoon is versneld op de basisschool, dat zal ook niet voor niets zijn geweest. Had hij toen ook fysiek last van een gebrek aan uitdaging? Hoe uitte zich toen de verveling bij hem? Ik zou alert zijn op die signalen. Zolang hij goed in zijn vel zit, lekker zo doorgaan en genieten van het hier en nu. ;)
Het probleem is dat je aan mijn zoon niks merkt, maar dat dan ineens de grens bereikt is en hij de kont tegen de krib gooit. Hij is dan niet meer in beweging te krijgen. Ik wil dat punt graag voorkomen.

Overigens, wij hebben uiteraard ook met zoon gesproken en het is hem wel duidelijk dat school nooit zo ver gaat komen dat het "moeilijk" voor hem gaat zijn en dat sommige dingen inderdaad behoorlijk "saai" zullen blijven. Het is alleen dat er een balans moet zijn tussen saaie vakken en minder saaie vakken. Dat 'ie makkelijk leert, dat weet hij wel, maar er moet wel wat nieuws te leren zijn en dat ziet hij te weinig.

Als we de gelegenheid zien, zullen we wel een keer het gesprek met school aangaan om te kijken of we sommige dingen misschien wat minder saai kunnen krijgen (bv door het overslaan van bepaalde lessen) en dan zien we het wel. Het gaat er ons om dat hij niet gaat uitvallen. We grijpen liever in vóór het mis gaat. Achteraf is moeilijker (is onze ervaring).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Hanneke »

Dat is een goed inzicht, dat school misschien nooit voldoende uitdagend gaat zijn.
Voor sommige mensen komt die uitdaging ook op de universiteit niet.
Goed dat je alert bent, vaak moet de uitdaging ook juist buiten school/ opleiding/ werk gezocht worden.

Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Esk »

Het is al weer een paar weken verder en inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met school, specifiek om eens te praten over HB en waar kansen liggen voor de school en dus een win-win situatie kan ontstaan.
Waarom ik toch de afspraak gemaakt heb, is omdat ik het niet goed vind dat mijn zoon in sommige lessen achterin gaat zitten om dan verder te kunnen werken aan huiswerk "want de stof is alweer een herhaling" (zijn woorden, niet de mijne). Hij vind dat hij dan beter wat nuttigs kan gaan doen door huiswerk te gaan maken. Uiteraard vind de leerkracht dat een minder goed idee (want voor je het weet haakt de hele geoep af), die kant van het verhaal snapt zoon ook wel, maar het voelt niet lekker.
Ik verwacht geen wonderen, wil het gesprek ook niet specifiek insteken op mijn zoon, maar meer op de groep HB en wat er mogelijk wel kan.
Ik voel dat de school er open voor staat dus ga mijn geluk eens beproeven ;)

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door loekie »

Waarom ik toch de afspraak gemaakt heb, is omdat ik het niet goed vind dat mijn zoon in sommige lessen achterin gaat zitten om dan verder te kunnen werken aan huiswerk "want de stof is alweer een herhaling" (zijn woorden, niet de mijne). Hij vind dat hij dan beter wat nuttigs kan gaan doen door huiswerk te gaan maken. Uiteraard vind de leerkracht dat een minder goed idee (want voor je het weet haakt de hele geoep af), die kant van het verhaal snapt zoon ook wel, maar het voelt niet lekker.
In het basisonderwijs mogen leerlingen die het al begrijpen op sommige scholen wel zelfstandig aan de slag. Dus het is de vraag waarom het in de brugklas geen goed idee zou zijn.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Ollie »

Ik deed in mijn schooltijd precies het zelfde. Ik maakte al mijn huiswerk tijdens de lessen, maar deed wel ondertussen ook mee met de les. De leerkrachten hebben mij altijd m’n gang laten gaan. Voor mij was dat nu achteraf gezien de redding. Ik ben op de middelbare nooit met tegenzin naar school gegaan en had buiten school zeeën van tijd om mijn eigen ding te doen. Op deze manier heb ik een hele fijne tijd gehad op de middelbare. Ik zie dus ook niet waarom het een slecht idee zou zijn. Al helemaal niet als het ervoor zorgt dat je kind aangehaakt blijft.

Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Esk »

Ik vind het geen goed idee als de leraren dit niet willen. Dit levert frustratie op bij beiden partijen. Als leraren dit tolereren, dan maakt het mij niet uit. Alhoewel ik liever zou zien dat er mogelijkheden waren voor andere zinvolle besteding van deze tijd.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door loekie »

Esk, dat ben ik met je eens. Het is de vraag waarom de leraren het niet willen. Zien ze de voorsprong niet? Zijn ze bang dat er hiaten ontstaan?
Mijn kinderen vonden huiswerk maken in de klas goed bestede tijd, want dan konden ze thuis tijd besteden aan dingen waar ze wel wat leerden (muziek, sport). Zelf dacht ik dat ze in de klas wellicht verrijkingsstof aangeboden zouden kunnen krijgen, maar daar hadden mijn kinderen op het VO eigenlijk geen zin meer in.

Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Esk »

Dat gaan we uitzoeken. Ik neem aan dat ze het wel weten. Hij staat gemiddeld een 8,1 voor alle vakken bij elkaar, dus het gaat prima. Dat is met netjes huiswerk maken en iet of wat extra leren voor de pww. Er is een CITO afgenomen waarbij hij overal VWOx scoorde (Zo'n voortgezet onderwijstoets waarbij ze kijken welk niveau je scoort, VWOx is dan het hoogste niveau.). De brief met dat hij over is naar klas 2 volgend schooljaar is ook al binnen. Ik gok dat het meer in zit dat er geen beleid is waar de leraar op terug kan vallen en dus verschilt het per leraar hoe hiermee om te gaan? Ik weet het niet, nogmaals; het zijn aannames.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door loekie »

Ik neem aan dat ze het wel weten. Hij staat gemiddeld een 8,1 voor alle vakken bij elkaar, dus het gaat prima.
Mijn ervaring is dat leraren wel zien dat een kind makkelijk leert, maar dat ze niet altijd doorhebben dat een kind het al weet voordat de uitleg is gegeven of de uitleg niet nodig heeft. Succes met het uitzoeken.

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Hoge cijfers in VWO 1 en verveling ligt op de loer

Bericht door Rianne2 »

Mijn oudste zoon is ook uhb en moest destijds versnellen van gr 1 naar gr 3. Dit heeft goed uitgepakt. Hij liep 4 jaar voor op zijn leeftijdsgenootjes (op alle vlakken) maar toch was hij tevreden met zijn versnelling. Eindelijk mocht hij toen aan een tafeltje zitten en schrijven/rekenen (wat hij allang kon). Vanaf gr 6 heeft hij 3 jaar lang in een prof. plusklas gezeten alwaar hij sociaal opbloeide.

Vervolgens ging hij naar een categoraal gym (hb profielschool) en behoorde hij weer tot de top van zijn klas, maar had hij wel vrienden. Wij waren daar erg blij mee. Op het gym zaten meerdere versnelde kinderen en viel hij minder op. School bood wel het nodige qua verrijking/compacten aan maar daar heeft hij weinig gebruik van gemaakt; hij valt liever niet op. Uiteindelijk heeft hij het gym vrij gemakkelijk gehaald.

Op de uni ging het ook prima. Daar vond hij wel meer uitdaging, maar ook daar rolde hij vrij gemakkelijk door. Inmiddels werkt hij een aantal maanden en heeft hij het erg naar zijn zin. Eind goed, al goed.

Mijn advies zou zijn: Laat je zoon voor gym kiezen (toch de meeste uitdaging) en zoek diverse bezigheden buiten school (sport, muziekinstrument, tekenen, drama etc.) zodat hij daar zijn energie in kwijt kan.

Succes met de keuze! En bedenk je dat het op geen enkele school volmaakt is. Het is in ieder geval superfijn dat je zoon goed in zijn vel zit qua sociale contacten!

Plaats reactie