Waar op letten bij schoolkeuze?

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Rabbit »

Een vraag voor de ouders met iets oudere kinderen. Onze dochter zit in groep 7 en er wordt hier aangeraden om nu al te beginnen met oriënteren op middelbare scholen. Hebben jullie tips voor waar op te letten? Terugkijkend, zijn er wellicht dingen waar je meer of juist minder aandacht aan had besteed? Natuurlijk is veel afhankelijk van het kind, daarom wat achtergrond: dochter is versneld dus jong, functioneert momenteel prima op school, maar heeft een hekel aan toetsen en competitie en ook aan plusklassen. Wil graag leren, maar ook tijd voor hobbies en vrienden en rust. Waarschijnlijk VWO advies. Alleen in onze buurt zijn er al 20 VWO scholen, van grote scholengemeenschappen tot kleine gymnasia, dus waar te beginnen?
Dochter 2012
Zoon 2014

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Vlinder42 »

Wij zijn zelf begonnen met het maken van een selectie voor scholen met havo/vwo of alleen vwo. De andere scholen vonden we te groot. De fiets/reisafstand hebben we ook naar gekeken, wij vinden het belangrijk dat ze er zelfstandig kan komen. Vervolgens hebben we met onze dochter de sites bekeken van de scholen die over bleven. En daaruit hebben we een selectie gemaakt van scholen om te bezoeken. Je kunt deze sites gebruiken www.devogids.nl voor oriëntatie en open dagen plannen, en meer info over onderwijskwaliteit kun je vinden op www.scholenopdekaart.nl . En vragen aan mensen met grotere kinderen op welke school zij zitten en hoe dat bevalt. Als je je dan een beetje georiënteerd hebt, kan ze volgend jaar misschien een paar open lesmiddagen bezoeken.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Anne72 »

Wij zijn toen ze in groep 7 zaten naar 3 heel verschillende type scholen gegaan: een traditionele school met een 50 minutenrooster en losse vakken, een brede scholen gemeenschap die door de omvang ook echt mooie voorzieningen had en een vernieuwende school met eigenlijks onderwijs zoals ze dat vaak noemen. Gewoon om eens wat gevoel te krijgen bij wat een middelbare school kan zijn en waar je op kan letten. In groep 8 zijn we toen gerichter gaan kijken binnengetrokken type dat het meest aansprak. Ons meiske is toen ook naar een gymnasiummiddag geweest.
Voor die school heeft ze uiteindelijk ook gekozen. Ons menneke voor een vernieuwende school.

Er zijn bij ons eigenlijk geen echt slechte scholen. Alleen slecht passende scholen.
De basisschool besteedde daar ook veel aandacht aan: wat heb jij nodig en waar let je op. Niet op het chocokraampje dat buiten staat wel op het naschools aanbod enz. En vrienden kun je overal maken.

Ik vond het alles bij elkaar een leuk proces.

Snne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Axator »

Ik heb hier het geluk dat oudste al weer een paar jaar op het VO zit EN een HB-vriendje had. Dus ik had wat extra info. Is er iemand in jou omgeving die je kunt vragen naar ervaringen?

Jongste zit nu in groep 7, jonge leerling. En emotioneel ook echt jong. Dus daar moet wel iets steun voor zijn op school. Ik zal de huidige stand van zaken tikken:

Er zijn hier een stuk of 13 scholen voor VWO, maar ik heb er al wat geschrapt ivm reistijd icm eerste indruk..

Hij wil zelf geen gymnasium, dus die meest "beschutte" school valt al af, al is het ook niet mijn favoriet gezien de streberige sfeer. Ze hebben wel voor hem de ondersteuning die hij nodig heeft. De leerkrachten van de plusklas werken daar ook. Het is wel ver fietsen.

School van oudste heeft destijds tegen HB-vriend al gezegd dat ze niks aanpassen aan roosters. Ook hebben ze alleen steun voor autisme-achtige problemen, maar HB deden ze niet echt veel mee. Dus die school valt ook al af. (Werkt voor oudste, meerbegaafd, helemaal prima)

Dan blijven hier nog 3 scholen over die ik zelf wel zie zitten. 2 grotere, 1 middenmoter. Die allemaal een eigen aanpak hebben voor HB..
School 1 is groot, maar specifieke hoek in school voor gymnasium en deel atheneum, wel internationaal gericht en algemene aanpassingen. Ze hebben wel extra ondersteuning voor HB-ers vanuit de mentor. Maar echt veel maatwerk is er niet.
school 2 is ook groot, wel wat aanpassingen mogelijk, maar ook daar schuiven ze uitdaging af op bijv 2 talig onderwijs. Maatwerk is er niet veel, wel leuke trajecten (bijv science)
School 3, is een middenmotor qua grootte, mavo-havo-vwo, topsportschool en begaafdheidsprofielschool. Dus alle ervaring met aanpassingen van roosters, maatwerk is gewoon voor ze. Compacten kan, extra vakken, vakken van andere niveau's, eigen projecten. Ze hebben daar elke week keuze uren om zelf in te vullen met steun/plus/sport/wat-dan-ook-lessen.. Lessen van 30 minuten, 2 mentoren per klas, extra HB-coach, HB-werkplek voor hulp en peer-ontmoetingen.

Bij die laatste school zijn mijn man en jongste al wezen kijken. En jongste is erg enthousiast. Hij is ook wel bewegelijk, dus een uurtje of wat extra sport ziet hij ook wel zitten. En dan ook nog trajecten die je elk jaar opnieuw kan kiezen (wisselen is geen optie bij traject oudste, 3 jaar vast dat traject of naar regulier). Hij wil graag science doen, maar ook wel iets met media, en iets met sport&health.
Ik ken 1 moeder met haar kind daar en die is tevreden over de school, maar haar kind is niet HB. Dus ik wil komend jaar nog even zoeken naar een ouder die haar HB-kind er heeft zitten.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Anne72 »

Even nav reactie Axator: ervaringen met HB zijn natuurlijk goed om na te vragen.
Wel zou ik dan goed navragen wat voor type HB kind die ouders hebben en wat dat kind van school nodig heeft om tot leren te komen. Dit ook nav een school die aangaf helemaal ingericht te zijn voor HB kinderen. Ik dus doorvragen en toen bleek dat ze van type creatieve uitdagende energieke leerling eigenlijk niks begrepen: docent daar sprak de illustere woorden: dat alles kon als ons menneke maar op zijn stoel bleef zitten. Terwijl ik al had gezegd dat hij (145+, heel gevoelig en energiek) bewegen nodig heeft om te kunnen leren en ontladen
Voor hem zijn we terecht gekomen op een school met 3 jaar havo vwo brugklas met veel aandacht voor autonomie en jezelf leren kennen en sturen. En met 0 extra cognitieve uitdaging: wel veel vakken die jezelf in mag vullen.
Ons meiske voelde zich qua sfeer helemaal thuis daar alleen wilde zij echt vooruit in de stof: verbreden en verdiepen. En geen 3 jaar brugklas. Zij is dus naar een gymnsium op een brede scholen gemeenschap gegaan met een kunst en cultuur profiel. Inmiddels doet ze daar atheneum.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Axator »

goede aanvulling Anne72..

Niet elke HB-er is hetzelfde. De mijne heeft qua cognitie niet eens zoveel ondersteuning nodig. Maar wel extra aandacht voor planning, emotieregulatie, etc. Dus een HB-coach heeft echt meerwaarde bij hem.

Moppetoet
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 nov , 2021 7:29 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Moppetoet »

Vraag goed na voor wie "de leuke dingen voor de mensen" zijn.

Onze zoon selecteerde zijn middelbare school op het aanbod van dans- en toneellessen. Achteraf bleken die alleen voor Atheneum-plus te zijn.

Belachelijke manier van kinderlokken, waarom zou TL, Havo of Atheneum geen behoefte hebben aan die lessen? Echt misselijk.
Moeilijke kinderen bestaan niet.
Moeilijke omgevingen bestaan wel.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door loekie »

Het is ons goed bevallen om in groep 7 redelijk wat scholen te bezoeken met het uitgangspunt dat we alleen wilden weten of we de school op het lijstje moesten houden voor de bezoeken in groep 8. In groep 7 bleek dat oudste al heel snel kon aangeven waarom hij zich op een school wel of niet thuis voelde. In groep 8 zijn we nog maar op 2 scholen gaan kijken en gevoel bleef hetzelfde. Hij voelde zich thuis op een klein, zelfstandig gymnasium waar veel ruimte is voor 'jezelf zijn'.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Bloemetje75 »

Vraag ook bij de zorgafdeling wat de begeleiding is die ze voor jonge leerlingen bieden. Hoeveel ervaring ze hebben.
Bij 1 school kreeg ik een :"Als er problemen zijn, dan kunnen we kijken of we zorg kunnen inkopen bij school X want daar zit de kennis". Mooi die school kon direct van de lijst want a) ze wachten tot er problemen zijn en b) dan is het nog niet eens zeker of er zorg kan komen en moet het vanaf een andere school komen.

Op school X was een hele enthousiaste HB begeleidster maar in de stad was het heel onrustig qua beleid van de gemeente en het LVO over verschillende scholen. Dus ik vroeg "wat als u hier niet meer werkt"... Zo mocht ik niet denken..... Jaar later bleek de begeleidster iets heel anders te zijn gaan doen overkoepelend en ik heb geen idee hoe het is gelopen met het HB beleid.

Nu is er hier veel minder keus in aantal scholen (er zit geen categoriaal gymnasium bijvoorbeeld binnen uur met fiets/ov) dus voor ons waren welke extra vakken kunnen in de bovenbouw, geen zaken om op te beslissen. Ze moeten immers eerst al tot de bovenbouw komen.....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Rabbit »

Dank, dat zijn allemaal al nuttige ervaringen en goede punten om op te letten. Iemand had het over een standaard rooster met lessen van 50 minuten. Naar aanleiding daarvan keek ik op de websites van een paar scholen hier uit de buurt en ik zie dat daar heel grote verschillen tussen zijn. Het loopt uiteen van 30 minuten tot 90 minuten per les. De school met 90 minuten zegt dat dit goed is voor rust in het rooster en rust in de school. Dat kan ik me goed voorstellen en dat past ook wel bij mijn dochter. Maar 90 minuten concentreren op een les lijkt mij dan wel weer erg lang, voor een kind van 10/11 jaar (en trouwens ook voor oudere kinderen). Heeft iemand daar ervaring mee?
Dochter 2012
Zoon 2014

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Querzyx »

Ik had onderstaand epistel al getypt voordat je zelf reageerde, haha. Hier 45 minuten per lesuur en dat bevalt prima. Bij blokuren is het alsnog 90 minuten. Dat vindt zoon soms wat lang voelen.

Wat een luxe dat je zoveel keus hebt! Maar het lijkt me ook lastig. Hoe Loekie 't heeft aangepakt, hebben wij het ook gedaan. Ik zit met je mee te denken wat criteria zouden kunnen zijn om de eerste selectie op te baseren:

- scholen waar vriendjes naartoe gaan of waar je veel goede verhalen over hebt gehoord van andere ouders (daar zou ik sowieso gaan kijken, ondanks dat dat de keuze natuurlijk niet moet bepalen)

- rooster en hoeveelheid huiswerk. Je schrijft dat je dochter genoeg tijd wil hebben voor hobby's en rust. Misschien is gymnasium dan niet handig. Meestal draai je op het gymnasium meer uren dan op het atheneum. Tegelijkertijd verschilt het enorm per school hoe ze roosteren in de onderbouw. Je krijgt het beste beeld als je gewoon eens een weekrooster van een eerste klas kunt bekijken. Misschien bij een docent of leerling naar vragen op de open dag? Bij sommige scholen staat het rooster openbaar op de website. Vraag ook hoe vaak het rooster wisselt. Op de school van mijn zoon is het rooster het hele jaar hetzelfde. Dat is met hobby's heel handig.

- bijzondere vakken in de onder- en bovenbouw, of speciale aandacht voor bijv. techniek, toneel, sport of beeldende vorming (als je dochter nu al specifieke interessegebieden heeft). Ben het wel eens met degenen boven mij dat je dan goed door moet vragen wie die vakken wel of niet kunnen kiezen. Op de school van mijn zoon bleken een paar leuke vakken juist alleen voor de havo. Of je blijkt bij populaire keuzevakken 'ingeloot' te moeten worden. Dus laat je niet teveel lokken inderdaad.

- of de school met boeken, laptops of een combi werkt en wat ouderwetser is of wat moderner (afhankelijk van wat jullie denken dat bij jullie dochter past)

- welke begeleiding er is voor de problemen waar je dochter tegenaan loopt. Mijn ervaring is dat de schoolwebsite daarover vaak onvoldoende duidelijkheid geeft. Je kunt er beter naar vragen bij de school. De ene school heeft bijvoorbeeld een gratis huiswerkbegeleidingsklasje, de andere school werkt samen met een duur huiswerkinstituut. En qua persoonlijke begeleiding doorvragen hoe dat er dan precies uitziet. Mijn zoon bleek een eigen coach te kunnen krijgen in de school, met wie hij één op één gesprekken kan voeren en die hem kan helpen plannen en organiseren. Daar kwamen we pas in de brugklas achter toen de zorgcoördinator ons belde n.a.v. het inschrijfformulier. Op de schoolsite staat alleen iets over een groepscursusje voor AD(H)D'ers.

Je vraag over hoe we terugkijken op de keuze en wat we anders hadden gedaan, vind ik een heel leuke! Ik denk dit:

- de school die we uiteindelijk hebben gekozen, blijkt bijna elk jaar de klassen te husselen om roostertechnische redenen. Dat geeft enorm veel onrust bij die pubers. 'Kom ik wel bij mijn vrienden in de klas?' Dit had ik graag vooraf geweten, dan hadden we dat meegenomen in de schoolkeuze.

- het rooster (bijna elke dag van 9u tot 15u) en de geringe hoeveelheid huiswerk blijkt echt ontzettend fijn op deze school. En dat maakt dus zoveel uit! Zoon kan naar al zijn hobby's blijven gaan, zelfs nu het vóór 17u moet ivm de huidige coronamaatregelen. Dit was helemaal geen criterium bij de schoolkeuze, maar blijkt dus wel heel belangrijk.

- we zijn heel blij dat zoon in groep 8 een dag mee kon lopen met de speciale hb-klas op een kleine school waarvoor hij was toegelaten. Het bleek toch niet zijn ding. Hij zit nu op een heel grote scholengemeenschap in een normale atheneumklas, zonder extra uitdaging of zo, en blijkt daar prima op zijn plek. We kijken er dus positief op terug dat we zijn gevoel hebben gevolgd, en niet dat hb-onderwijs er 'doorheen hebben gedrukt'.

- uiteindelijk hangt ook veel af van de klas waar je kind in belandt en de mentoren en docenten die je kind krijgt. Daar heb je, zeker bij grote scholen, geen invloed op. Als ik me daar bewuster van was geweest, had ik misschien wat relaxter in de schoolkeuze gestaan. Uiteindelijk is het ook gewoon geluk hebben met hoe je keuze uitpakt. In ons geval heel goed :D
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Anne72 »

Bij onze kinderen is de dag verdeeld in blokken van 45 min of 1,5 uur. De docenten weten dat leerlingen geen 1,5 uur gefocust kunnen luisteren. Dus gebruiken ze verschillende Werkvormen en wisselen ze momenten waar ieder voor zich in stilte werkt af met momenten van samenwerken en van luisteren. Dat werkt volgens mij prima.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Noelle »

Op de school van onze middelste hebben ze blokuren. Zij vindt het fijn. Minder huiswerk - immers minder vakken de volgende dag en minder boeken mee.

Verder erg afhankelijk van het kind denk ik. Een tip: kijk verder dan de eerste klas. Mogelijkheden in de bovenbouw verschillen enorm.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Baloo »

Wij hebben vorig jaar de keuze gemaakt met oudste en kijken nu met jongste. Wat ons proces vorig jaar was (door corona waren er niet veel open dagen dus moest alles van online info komen):
- wat zijn de interesses van je kind? onze dochter houdt van techniek, ontwerpen, onderzoeken, science. we zochten dus scholen die binnen het lesaanbod voldoende aandacht hieraan besteden, liefst veel meer dan de 'normale' vakken en ook op andere manieren. Dus O&O, Science+, techniek/natuurkunde in de brugklas ipv de derde, etc. Let vooral op het aanbod binnen de normale vakken. Extracurriculaire dingen zijn uiteraard ook leuk, maar in de praktijk vaak erg beperkt van omvang of niet voor iedereen haalbaar.
- wie is je kind en wat heeft het nodig om te bloeien? onze dochter heeft behoefte aan een kleinschalige, veilige omgeving waar ze zichzelf mag zijn, en gedijt niet in een omgeving met teveel kliekjes, pesters, door andere opgelegde normen.
- welk schoolsysteem (regulier of een specifieke methodiek zoals Montessori?) wij waren hier redelijk neutraal in
- een gemengde brugklas of liever zo snel mogelijk met ll van hetzelfde niveau optrekken? onze dochter had enorme behoefte om nu eindelijk eens te mogen gaan leren, en we hadden het gevoel dat meer peers beter zou zijn ook sociaal. Een gemengde havo/vwo brugklas had niet onze voorkeur
- we hadden toen ca. 3-4 scholen over. Daarvan heb ik werkelijk alle informatie die ik kon vinden doorgenomen. Niet alleen de website en de schoolgids, maar ook wat ik maar vinden kon op social media en internet. Ik heb speciale aandacht gehad voor zaken over het sociale klimaat: heeft de school een duidelijk doordacht pestbeleid of staan er drie obligate regeltjes in de schoolgids? Komt de school in het nieuws of op social media met 'rottigheid' tussen leerlingen of juist met leuke dingen? Wat heel informatief was (maar verre van objectief) waren de reviews op google maps. Probeer maar eens.
- we hebben zoveel mogelijk scholen bezocht (soms kon dat nog net) en online open dagen bezocht. Bij de online activiteiten heb ik vooral gelet op: krijgen ll het vertrouwen en de ruimte om vrijelijk te antwoorden? Is het van te voren opgenomen en gescript, of is er een spontaan gesprek? En hoe is de sfeer dan?
- van de scholen waar interesse in was heb ik geprobeerd zoveel mogelijk ouders en leerlingen te vinden die nu op de school zitten. Daar hebben we ook heel erg veel aan gehad.

Mijn oudste heeft het enorm naar de zin, ondanks dat ze echt ver moet fietsen. Ze is helemaal op haar plek.
Voor jongste doen we het nu dunnetjes over; het is veel minder werk omdat ik de feitelijke informatie over de scholen al ken. Maar zij moet haar eigen keuze maken. Hopelijk kunnen we in januari nog fysiek bij een paar scholen langs!

Overigens, iemand hierboven zei dat op het gymnasium meer lesuren zijn. Dat is heel vaak niet het geval; er zijn ongeveer evenveel uren, maar voor elk vak is er minder tijd voor instructie. Dat maakt het gymnasium een uitdagender opleiding dan atheneum (en niet alleen een 'vwo+oude talen' zoals veel mensen denken).

Succes met rondkijken, nadenken, en kiezen! Het is een leuk proces waarin je elkaar ook beter leert kennen! :grin:

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Querzyx »

Dat beweert de school van mijn zoon ook, dat het wel meevalt met de meeruren die de gymnasiasten maken, maar als ik naar hun rooster kijk, hebben die écht langere dagen hoor. En meer huiswerk, want meer vakken. Op een andere school in de stad net zo. Zeker in de tweede klas als Grieks erbij komt.

Het gaat op de school van zoon trouwens alleen ten koste van één of twee uurtjes wiskunde per week. Dus de wiskundestof moeten de gymnasiasten zich inderdaad in minder uren eigen maken. Bij andere vakken geen verschil. Zoon vindt wiskunde juist leuk, dus hij is blij dat hij dat lekker veel uren heeft. En door het relaxte tempo, kan hij zijn wiskundehuiswerk al in de les maken en hoeft hij thuis nooit iets aan wiskunde te doen.

Waarschijnlijk verschilt het gewoon heel erg per school hoe ze het aanpakken. En is gymnasium op sommige scholengemeenschappen wel echt atheneum + klassieke talen. Heb er hier op het forum al vaker verschillende ervaringen over gelezen.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Rabbit »

Dank voor de uitgebreide reacties, zeer gewaardeerd!

We hebben nu even gekeken of er schooltijden en voorbeeldroosters op de websites staan en dat is bij veel scholen gelukkig zo. De gymnasia hier in de buurt hebben inderdaad lange dagen, elke dag van 8.15 tot ver na 16 uur. Terwijl de scholengemeenschappen met blokuren standaard rond 15 uur klaar zijn. Dochter keek ook even mee en nu vallen er voor haar al veel scholen af. Ze wil ook liever gelijk in een VWO brugklas en daardoor vallen er ook een paar af die alleen Havo/VWO brugklassen hebben, soms twee jaar lang. Er zijn allerlei aansprekende activiteiten bij veel scholen, maar we gaan er goed op letten of iedereen dat mag doen en ook hoe het in de bovenbouw gaat.

Zo wordt het lijstje al een stuk kleiner, van scholen waar we echt willen gaan kijken, fijn!
Dochter 2012
Zoon 2014

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb bijna alle reacties gelezen, dus misschien zeg ik wat dingen dubbel.

Wij hadden ook redelijk veel keuze omdat we in 2 plaatsen keken. Maar onze dochter wilde heel graag Grieks en Latijn, waardoor er (gelukkig) heel wat afvielen. Wij hebben ook geluk gehad dat we Open dagen konden bezoeken. We hebben in groep 7, 8 scholen bekeken, 6 scholengemeenschappen en 2 (of eigenlijk 1 met 2 locaties) cathegorale gymnasia. Nu helpt het bij ons dat onze 145+-ers wel gewoon schools kunnen werken. Ze zijn beide ook een jaarje jonger en zoon is ook nog van september. Door de sfeer op de open dagen vielen er een paar duidelijk af, en voor ons ook verbazend dochter wilde geen tweetalig doen. Dochter heeft haar keuze in groep 7 al gemaakt, waardoor we in groep 8 niet meer verder hoefde te kijken.

Maar het is heel verstandig denk ik met zoveel opties om in groep 7 al een flinke selectie te maken.

Kwa huiswerk, is het wel erg kind-afhankelijk denk ik. Deze school zegt dat de kinderen ongeveer 2 uur met hun huiswerk bezig zijn. Maar dit halen mijn beide kinderen tot nu toe alleen in de twee weken in aanloop naar de toetsweek. (Dochter zit nu in de 3e) het rooster is wel vol 50 minuten per les, soms dagen tot 16:15. (Bovenbouw dit jaar soms tot 17:05, bij gebrek aan oude talen docenten)

Dochter is ondanks HB basisschool nu pas in een warm bad gekomen, en het voordeel van het (cathegoraal) Gymnasium wat ze heeft gekozen, is dat er meer versnelde kinderen zitten en dat je een ezelsbrugliedje voor uitgangen van Latijn of het Griekse alfabet gewoon in de gang kunt zingen en dat er meerdere leerlingen uit verschillende klassen gewoon mee gaan zingen. Ze kan er ook lekker haar zelf zijn, en het is een hele sociale school. Geen rare opmerkingen door bovenbouw over onderbouw, behalve dan “het lijkt of de brugggers elk jaar kleiner worden”. Een 6e klasser helpt bv een eersteklasser die zich opsluit in de wc vanwege stress.

Zoon heeft zijn keuze denk ik op basis van de school van dochter gemaakt, vertrouwd voor hem. Maar ook fijn voor hem, omdat hij jonger is.

Deze school heeft niet een speciale hb aanpak, maar gaan er vanuit dat deze kinderen allemaal niets hebben hoeven te doen op de basisschool en zetten in op het aanleren van goede plan- en leeraanpak. Dochter blijkt nu in de derde een beetje vast te lopen en heeft binnen een week een gesprek met de docent die op dat gebied gespecialiseerd is. Zelfde bij zoon, die had zeer veel stress over de toetsweek en die heeft dezelfde week dat dit geconstateerd werd een gesprek gehad met de docent die een faalangst aanpak training geeft.

Bij een van de andere scholen waren we met zoon in groep 7 bij een open dag en stelde hij vragen aan docenten daar en gaven de docenten antwoord aan mij. Deze school viel dus zeker af.. Bij een andere school kreeg mijn zoon juist een heel uitgebreid antwoord en werd het echt een gesprek tussen zoon en docent.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Hanneke »

Rabbit schreef:
do 09 dec , 2021 12:23 pm
Dank, dat zijn allemaal al nuttige ervaringen en goede punten om op te letten. Iemand had het over een standaard rooster met lessen van 50 minuten. Naar aanleiding daarvan keek ik op de websites van een paar scholen hier uit de buurt en ik zie dat daar heel grote verschillen tussen zijn. Het loopt uiteen van 30 minuten tot 90 minuten per les. De school met 90 minuten zegt dat dit goed is voor rust in het rooster en rust in de school. Dat kan ik me goed voorstellen en dat past ook wel bij mijn dochter. Maar 90 minuten concentreren op een les lijkt mij dan wel weer erg lang, voor een kind van 10/11 jaar (en trouwens ook voor oudere kinderen). Heeft iemand daar ervaring mee?
Vaak is een groot deel van de tijd zelf werken. 90 minuten echt les is nergens denk ik.

Hier hebben we vooral gekeken naar sfeer en populatie. Ik kende een school waar ik een heel goed gevoel bij had.
Daar hebben alle 3 de kinderen uiteindelijk gezeten.

Qua sfeer en instelling en levenshouding past de school als een warme jas. Qua aanbod zijn ze juist heel beperkt. Ouderwets bijna. Ondanks dat hebben mijn kinderen een enorme groei doorgemaakt daar, hun talenten leren kennen, zich sociaal ontwikkeld.

We zijn ook bij scholen gaan kijken die een breed aanbod hadden, vernieuwend zijn, enz. Maar omdat ik zelf niet echt geloof dat dat ingrediënten zijn voor een ontwikkeling waarvan ikdenk dat je daar ver mee komt, was ik blij dat mijn kinderen met gevoel hebben gekozen.

Ik denk dat je tot bloei komt op een plek waar je geaccepteerd wordt zoals je bent, en waar niet alleen de nadruk ligt op presteren . Dat past bij hoe wij in het leven staan, en daarom paste deze school.
Dat de profielkeuze beperkt was en het aanbod van extra vakken beperkt/ afwezig vond ik achteraf wel jammer , maar mijn kinderen zouden nu weer voor deze school gaan.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Rabbit »

Dat denk ik ook Hanneke, dat we/dochter uiteindelijk zullen kiezen voor een school waar ze zich het meest thuisvoelt. Dat jezelf mogen zijn vindt onze dochter ook erg belangrijk, ze heeft een hekel aan gedoe over merkkleding en ook aan veel aandacht voor cijfers en andere prestaties. Ik denk dat we er pas achter komen welke school past als we er een paar gaan bezoeken. En toch ook fijn als we er alvast een stuk of 10 kunnen wegstrepen (is natuurlijk een luxe probleem, zoveel scholen in de buurt die op zich ook allemaal prima lijken te zijn)
Dochter 2012
Zoon 2014

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Waar op letten bij schoolkeuze?

Bericht door Querzyx »

Mooi gezegd Hanneke!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Plaats reactie