“Plannen met Pubers”

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

“Plannen met Pubers”

Bericht door Eekhoorntje76 »

Is er iemand bekend met dit boek van SKUR?

Ik wil wel graag mijn (pre)pubers helpen met plannen, maar het schooljaar is nu een paar weken bezig en ze hebben beide nog zo weinig huiswerk ( en van dochter weet ik dat ze de afgelopen twee jaar ook niet veel huiswerk meer had, behalve bij een toetsweek).

Heeft het nut om veel tijd te stoppen in het plannen van huiswerk als het plannen dan zo veel langer duurt dan het daadwerkelijke huiswerk.

Voor Toetsweken help ik dochter wel met een planning maken, en we vragen wel regelmatig of we ze ergens mee moeten helpen. Maar maakwerk hebben ze meestal al af voor ze thuis komen en leerwerk hoeven ze ook niet veel voor te doen?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: “Plannen met Pubers”

Bericht door loekie »

Mijn jongens hebben nooit een planning gemaakt. Ze overzagen het zonder schriftelijke planning ook. Ze leerden overigens wel plannen, want ze hadden veel buitenschoolse activiteiten en moesten dus steeds zorgen dat ze daar op tijd waren, hun spullen op tijd gepakt hadden en hun huiswerk toch af hadden. Ik zou pubers die hun huiswerk steeds op tijd af hebben niet lastig vallen met planopdrachten.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: “Plannen met Pubers”

Bericht door Paula »

Hier hetzelfde als bij Loekie. Oudste had het niet nodig, ze maakte haar maakwerk op school tussen de bedrijven door en hoefde thuis niet veel te doen. Doordat ze veel sportte én 4 profielen deed in de bovenbouw, moest ze automatisch plannen om alles rondgebreid te krijgen. Maar dat heeft ze nooit met een formele planning op papier gedaan, alles zat in haar hoofd.
Jongste heb ik de eerste 3 jaren op het VO wel moeten helpen, maar dat had meer te maken met zijn leeftijd (9 toen hij begon) en weerstand doorbreken (fixed mindset) dan niet kúnnen plannen. Alle activiteiten en bezigheden rondom zijn sport kon hij namelijk uitstekend plannen.

Het belangrijkste is denk ik dat de puber in kwestie het nodig heeft én ziet zitten om te leren plannen. Want anders wordt het trekken aan het spreekwoordelijke dode paard. En eens met Loekie, als het huiswerk steeds op tijd af is, zou ik ook niet met planopdrachten beginnen. Die zijn blijkbaar niet nodig in dit stadium.

Plaats reactie