Fijn Boom, al die informatie maar ik moet een en ander nog wel bestuderen. Ik ben door jou informatie en de summiere reacties van mijn zoon, ondertussen wel wat meer gerust gesteld. Maar mijn ongerustheid gaat het niet alleen over het slagen, maar ook of zijn cijfers hoog genoeg zijn om naar het vwo te kunnen. (De inschrijving voor de VAVO is nog niet rond) En ondertussen kan er van alles mis gaan. (De eerste dag dat mijn zoon dit jaar examen moest doen, was de taxi veel te laat en was zijn vaste rijder ziek, dat was nog nooit voorgekomen) Doordat er geen schoolcijfers zijn, de jongeren in de plaats daarvan staatsexamen doen, zijn de komende weken nog spannend. Mogelijk anders dan jou zoon, mag mijn zoon, zijn CE niet in de tweede termijn herkansen want dan heeft hij voorbereiding van het staatsexamen op school. Een evt. herkansing moet hij in derde termijn doen. En dan nog die mondelingen, mijn zoon is geen prater (hoewel hij dat beslist kan) en ook tijdens de mondeling, van het staatsexamen, kan er van alles mis gaan, de race is gewoon nog niet gelopen. Hij heeft ook niet altijd het geduld of het vermogen, om iets wat voor hem vanzelfsprekend is, aan een ander uit te leggen, sommige dingen zijn voor hem logisch maar een ander kan daar heel anders over denken.
@ Hanneke. Misschien ontstaat door de volgorde van de examens onbewust de verwarring. Staatsexamenkandidaten doen eerst het CE en dan de staatsexamens. De staatsexamens komen in de plaats van de schoolexamens, het PTA. Anders dan bij schoolexamens, bevat bij staatsexamens bij elk vak een mondeling examendeel. Als ik het goed begrijp (geen informatie gehad) wordt ook het profielwerkstuk door de "staat" nagekeken. Op het speciaal onderwijs hoeven de staatexamenkandidaten (meestal) niet naar een centrale plek in het land om de staatsexamens te doen maar komen de leerkrachten die beoordelen naar de school. Mede daardoor is het rooster voor de staatsexamen nu nog niet bekend, deze krijgen ze pas een week van te voren. Als ik de brief van school goed begrijp, krijgen de kandidaten pas nadat alle examens afgelopen zijn, hun cijfers te horen. De komende maanden zijn spannend en ik begin dat nu te voelen en het is voor een ouder extra lastig als je kind zich (emotioneel) zo moeilijk uit.
"Gelukkig" gaf mijn zoon gisteren terloops aan dat Nederlands tekstverklaring goed was gegaan, hij had zijn antwoorden vergeleken met de voorlopige antwoorden. (Ik was vergeten dat dat kon) Mogelijk valt zijn wiskunde ook mee, maar hij vond het wel moeilijk! Eigenlijk kan ik mijn zoon niet volledig af gaan op zijn signalen, terwijl hij totaal in zak en as zat, was vorig jaar zijn eindcijfer voor Engels een acht. Hoewel zijn mondeling mogelijk minder lekker liep, heeft hij, het kan niet anders, zijn CE vorig jaar voor Engels uitstekend gemaakt. Wat je bij mijn zoon terug ziet, is dat de bandbreedte van zijn frustratiegrenzen smal is, het is snel te makkelijk en snel te moeilijk. Als het moeilijk wordt dan klapt hij dicht en dat kan je bij je examen niet hebben. Juist daarom zijn mondelinge examens, afgenomen door vreemde docenten, niet voor alle jongeren op het speciaal onderwijs geschikt. Maar er zijn ook kandidaten die van de mondelinge afname juist profiteren. In ieder geval stopt de school van mijn zoon, binnen een paar jaar met het doen van staatsexamen en gaan ze meedoen met het PTA van een reguliere school.
Komende maandag staat scheikunde op het programma en dan zijn we voor enkele weken van de examens af, om in juli weer met de staatsexamens te starten. Als mijn zoon mogelijk ook herkansingen en/of toelatingsexamen voor de VAVO moet doen, dan houdt mijn zoon weinig vakantie over.
https://duo.nl/images/regeling-examenre ... o-2022.pdf