Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Succes alvast voor na de vakantie!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ons meiske begint na de zomer in 4 atheneum. Ze heeft er veel zin in: nieuwsgierig naar de nieuwe vakken docenten en klas. Vooral of ze nog bij gymnasium leerlingen terecht komt. Dat zou ze best willen. Een deel van de vriendengroep die ook Economie en Maatschappij doen houden nl een klassieke taal. De vrienden die ook de klassieke talen laten vallen gaan huis de natuur profielen doen

Anne
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Goed bezig Boom! Volgende maand 1 in 6 gym en 1 in 5 Havo.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Vroeg erbij Boom :-)
Zoon schuift alle schoolzaken nog lekker even voor zich uit. In september naar 4 gym, NT/NG met geschiedenis als extra vak.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Middelste gaat naar 4vwo en dan NT/NG doen met extra economie. Hij is blij van de klassieke talen en frans af te zijn....
Verder duurt het nog heel lang eer het september is.
Wel spreekt hij regelmatig af met vrienden om door de stad te lopen en gisteren om bordspellen te doen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

De mijne gaat ook naar een nieuwe school naar de bovenbouw. NG/NT met filosofie en kunst, en als er ruimte is beide, anders één van de klassieke talen, en ook weer als er ruimte is wiskunde D. We hebben weinig ervaring met regulier onderwijs en zijn benieuwd.
Ze is een beetje jong. :-)
Verder heeft ze al meerdere vakken via het staatsexamen afgerond, maar die moeten overnieuw volgens het reguliere PTA gehaald worden, want dat is met regulier onderwijs niet te combineren.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Gezellig druk al hier!
Mijn jongste gaat komend jaar naar 5 havo. Wat klinkt dat lekker vanzelfsprekend! :mrgreen: Hij volgt een individueel programma en zal volgend jaar proberen de resterende deelcertificaten te behalen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Spannend Tapijt en Boom, deze koerswijziging. Mooi, die individuele routes door het schoollandschap.
Naar aanleiding van de link die Boom elders plaatste over staatsexamens, vroeg ik me af of die te combineren zijn met gewone examens tijdens school. Dus stel een school biedt geen standaard vervroegde eindexamenmogelijkheid (om een vak alvast eerder af te ronden), mag je dat dan via een staatsexamen doen? Aan Tapijt's keuze te zien niet dus. Waarschijnlijk moet je het PTA van een school in z'n geheel volgen.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier een dochter die naar 6 vwo gaat en een zoon, die naar 4 havo gaat. Ik kom weer af en toe meeschrijven.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Bissi schreef:
do 12 aug , 2021 2:54 pm
Spannend Tapijt en Boom, deze koerswijziging. Mooi, die individuele routes door het schoollandschap.
Naar aanleiding van de link die Boom elders plaatste over staatsexamens, vroeg ik me af of die te combineren zijn met gewone examens tijdens school. Dus stel een school biedt geen standaard vervroegde eindexamenmogelijkheid (om een vak alvast eerder af te ronden), mag je dat dan via een staatsexamen doen? Aan Tapijt's keuze te zien niet dus. Waarschijnlijk moet je het PTA van een school in z'n geheel volgen.
Bissi, nee, helaas is dat niet mogelijk. Je haalt je diploma óf via de staatsexamen, óf via school via het centrale examens. Je moet bij een van de twee je hele vakkenpakket afronden.

Hoewel, als 16+ bent en je diploma via CE niet haalt, dan zijn er mogelijkheden. Bijvoorbeeld deelcertificaten via het VAVO. Misschien is er ook ruimte om te onderhandelen als je bijna 16 bent. Ik heb geen idee, het was voor ons niet relevant (voor jou verhaal geloof ik ook niet).

Verder weet ik dat als je van school wisselt, je best wel vrijstelling kunt halen voor de schoolexamens. Waarschijnlijk helpt het als je een paar deelcertificaten hebt. Maar ook dat was voor ons niet relevant (en ook voor jouw verhaal niet want je hebt het niet over een schoolwissel).

Mijn dochter haar eerste doel is ervaren hoe een reguliere school eruit ziet, het tweede doel is daar puberen. Niet cognitieve uitdaging zoeken. :grin:

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Mijn dochter doet komend jaar TVWO5 nog een keer.
Heeft wel al GPR afgesloten dus iets minder druk op de ketel.
Ze heeft vooral weer in zin om haar vriendenkring te zien.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Marthe schreef:
do 12 aug , 2021 7:54 pm
Mijn dochter doet komend jaar TVWO5 nog een keer.
Heeft wel al GPR afgesloten dus iets minder druk op de ketel.
Ze heeft vooral weer in zin om haar vriendenkring te zien.
Wat is GPR?

En zin om vrienden te zien herken ik helemaal bij onze kinderen
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

GPR = Global Perspectives Research.
Het is een onderdeel van het programma van Cambridge English dat in het TTO het vak maatschappijleer vervangt.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Hier gaan ze dat volgend jaar ook als nieuw vak krijgen. Ook het PWS wordt dan gedaan binnen die lessen. De vijfde overdoen lijkt me fijner dan mogelijk niet slagen in de zesde. Hoe kijkt jouw dochter daar tegen aan Marthe?

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Dochter heeft er zelf voor gekozen om 5VWO over te doen.
Ze heeft al heel lang een lagere belastbaarheid door postviraal syndroom na Pfeiffer.
Daar kwam in het afgelopen schooljaar een operatie bij waarna ze ivm besmettingsgevaar ook een hele maand niet naar school kon.
Er was veel uitval van leerkrachten. Dus ondanks hard werken zag ze in maart al dat een degelijke basis voor het examenjaar niet echt tot de mogelijkheden behoorde. School begreep het helemaal maar wilden haar dan af laten stromen naar HAVO omdat ze anders pas op haar 20ste van school zou komen. Voor ons is dat geen probleem. Zeker in deze tijd is alles zo onzeker.
Maar ook op HAVO-niveau had ze nog hiaten op wiskunde waardoor ze dan nog niet zeker zou zijn van een diploma. Er was een flink deel van de leerkrachten die de kans op een VWO-diploma voor haar echt wel reëel vonden en zo is de beslissing gevallen.
Ze is gewoon de lessen blijven volgen. Heeft twee vakken afgesloten. Tegelijk zagen we haar ook sterker worden omdat de druk eraf was. Inmiddels is ze ook volledig gevaccineerd. Er gaan een aantal van haar vrienden ook het jaar overdoen. (het was haar grote angst om weer in haar eentje in een vervelende klas terecht te komen, ze heeft 3VWO tenslotte ook al twee keer gedaan).
Ze begint inmiddels weer zin te krijgen om naar school te gaan. Doordat die twee vakken al binnen zijn zit er meer lucht in haar rooster. We gaan gelijk aan het begin van het jaar een goed overzicht maken van wat er allemaal moet dit jaar. En dan hebben we er alle vertrouwen in dat ze in 2023 met een diploma van school komt en ook qua gezondheid er een stuk beter voorstaat.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Pittig voor je dochter, Marthe. Knap dat ze doorzet. Hopelijk knapt ze weer helemaal op!

Hier nu nog lekker twee weken vakantie en daarna moet zoon voor het eerst sinds lange tijd weer écht aan de bak. Zal niet meevallen, maar volgens mij heeft hij er best zin in. Uitdaging doet hem goed. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Ja, het is heel pittig. Maar ze is vastbesloten.
Zolang ze geen covid krijgt zie ik het wel weer de goede kant op gaan.

Uitdaging is zo belangrijk. Zie het hier bij alle drie de kinderen.
Ik hoop dat je zoon een goede start heeft en plezier houdt/krijgt in zijn school.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Goed van haar Marthe! Wijze beslissing ook.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Hier werd vorige week klas en rooster bekend.

Jongste blij, want bij alle vrienden in de stamklas en een fijn rooster.

Middelste verdrietig, want vrienden in andere klas en allemaal nieuwe docenten. Zij geplaatst bij veel ll waarmee ze in de brugklas zat, en die haar heel slecht liggen.

Geheel tegen mijn gewoonte in hierover naar school gemaild. Helaas is de klas van vorig jaar ( superleuk en lieve mentor) opgesplitst, en die waar nu alle vrienden zitten gebaseerd op wisB. Wisselen dus niet mogelijk.
Inmiddels is dochter er rustig onder, omdat ze wel haar mentor houdt, en de mentorklas anders is dan de stamklas. Wat betekent dat de stamklas verder niet veel waarde heeft, behalve dat ze met hen ned, eng en lo heeft. En een goede vriend switcht van klas dus komt bij haar. En ze heeft haar favoriete geschiedenisdocent uit de vierde terug. Ook fijn.

Reden voor dit " gedoe" is dat er veel ll bleven zitten in 5V. Daarom moesten ze van 4 klassen 3 klassen maken. Ingewikkeld gedoe, maar blij dat dochter er wat rust mee heeft nu.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Komt vast goed voor je middelste, Hanneke. Mijn dochter had vorig jaar hetzelfde, maar ik heb haar er de rest van het jaar niet meer over gehoord. In de pauzes zoeken ze elkaar toch ook wel weer op.

Zoonlief is vandaag gestart. Reacties op de app (heb hem nog niet gesproken) waren positief. Hij moet alleen nogal een afstand afleggen op de fiets en hij appte op de terugweg “Ik heb een toeristische route genomen en ben nu de weg kwijt. Ik weet niet of er iemand op mij rekende, maar ik ben dus wat later” :lol:
Zo saai ook, altijd maar dezelfde route. :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

:lol: :lol: :lol:

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier dochter deze week begonnen in de vierde. Een nieuwe klas maar gelukkig wel wat oude klasgenoten uit haar vriendinnengroep in dezelfde klas.

Rooster viel goed uit-maar 1 vak waarvan ze maar 1 van de 2 uren kan volgen. Ze vond het vooral gezellig weer naar school te gaan - vooral de verplichte vakken (maatschappijleer en kunstgeschiedenis) vindt ze niet erg leuk. Het nieuwe vak wiskunde D was wel leuk en voor de rest niet heel veel over school gehoord. Was wel blij te zien dat het gezellig was met het oude clubje vriendinnen ondanks de verschillende klassen waar ze in terecht zijn gekomen.

Is het jouw dochter idd meegevallen Hanneke in de nieuwe klas die op het eerste gezicht qua medeleerlingen niet meeviel? Hier op zich dus blij met de herindeling maar heb het idee dat het wel echt een verandering is.

Benieuwd naar jullie verhalen!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Een goed begin Noelle. En wiskunde D......pittig hoor!

Hier is het prima gegaan. Erg mee gevallen. Gelukkig.
En de opmerking gekregen dat haar pws van heel hoog niveau is, dus dat mogiveert ook extra.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Fijn hanneke, die feedback op haar pws!

@Tapijt, hoe bevalt het je dochter tot nu toe?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Redelijk.
Ze heeft rugpijn van het dragen van een zware rugzak. Heeft nog geen kluis. De instroom is niet goed geregeld. Werd halverwege de week per ongelijk van stamklas gewisseld door de roostermaker. Heeft soms twee lessen in een lesuur, want nu heeft ze de lessen van twee stamklassen tegelijk. Neemt alle boeken mee. Heeft vrienden gemaakt in de eerste week in haar stamklas, maar nu zijn ze niet meer in haar klas. Verder zijn de docenten lief en de kinderen best leuk. Maar nu is rugpijn het ergste. Rugzakdraagpijn en menstruatie tegelijk. Voor morgen ziekgemeld!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Ai, dat is niet fijn, die pijn aan de schouders Tapijt.
Mijn zoon is brugklasbegeleider, hij wist te vertellen dat veel brugklassers met een rugzak op wieltjes, zo'n trektas, rondliepen. Nieuwe trend, wel goed voor de rug en schouders.
Maar in de vierde gaat stijl soms boven gezondheid natuurlijk...

Gebruikersavatar
Poppiesmoeder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:13 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Poppiesmoeder »

Vervelend van de rugpijn Tapijt: de eerste 2 jaar heb ik zelf een extra boekenpakket gekocht, dus ze had een set op school en een set thuis. Sommige scholen geven een dubbele boekenpakket (bij jonge kinderen), zou het even navragen. Mijn dochter pakte ‘s ochtends de helft van de boeken uit haar kluisje en in de middagpauze wisselde ze de boeken. Hoop dat je dochter zsm een kluisje heeft.
Don’t cut down the tall poppies..

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Vandaag dus even bijkomen, Tapijt. Vanochtend toevallig al een paar moeders gesproken met kinderen die echt even moeten wennen weer en een paar die al even een dagje thuis gehouden werden. Hopelijk went het snel en vindt ze aansluiting bij een paar leuke klasgenoten!

Zoon moest ook alweer wakker gemaakt worden vanochtend, ipv dat hij zelf de wekker zet en opstaat. Ook een teken aan de wand. Hij is wel gegaan gelukkig. Volgende week hebben we een mentorgesprek en gaan we alles goed afstemmen met elkaar. Wat ik opvallend vond: zoon vroeg gisteravond of ik een groot planbord (whiteboard) voor hem wilde kopen. Dan kon hij daar zijn weekplanning op bijhouden van school en sport. :shock: :grin: Wat een zelfinzicht! Hij heeft behoefte aan overzicht en komt zelf met deze oplossing. Top, heb er meteen eentje besteld. Morgen in huis.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier is het voordeel dat ze alle lesstof ook online beschikbaar hebben. Als ze de laptop hebben, kunnen ze alles. Ene kind heeft hier alle boeken op school in de kluis. Andere kind vergeet altijd een kluis aan te vragen en heeft alles dus thuis.

En hier ook weer een nieuw rooster. Meestal duurt het 3-4 keer voordat ze een werkend rooster hebben. Heel vervelend allemaal, want voor jongste dochter heb ik allerlei afspraken en dan kan het logistiek schema weer meerdere keren omgegooid worden.

Zoon in 4 havo heeft voor de verandering zelf initiatief genomen en afgesproken dat hij geen lessen Duits hoeft te volgen en ook geen portfolio-opdrachten hoeft te doen. Fijn dat hij dit nu een keer zonder aandringen geregeld heeft. Verder voert hij nog niet zoveel uit en is hij vooral met vrienden aan het sporten en werken. Ik ben benieuwd naar de eerste cijfers... Volgens zoon is het vooral allemaal makkelijk en saai.

Dochter in de zesde doet het ook kalm aan. Ik geloof niet dat het in haar opkomt dat niet slagen voor je eindexamen ook een optie is. Ze heeft al bedacht dat ze een tussenjaar wil, maar weet nog niet zo goed wat ze in het tussenjaar wil, ik denk vooral werken en reizen. Ik heb haar al wel voorzichtig gevraagd of ze niet denkt dat een half jaar achter de kassa niet een beetje saai wordt (al vind ik op zich een tussenjaar geen verkeerd idee).

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

@Karan_1: misschien leuk om eens samen met je dochter naar sites als workaway en travelactive te kijken. Wellicht komt ze nog op leuke(re) ideeën. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

boom schreef:
wo 08 sep , 2021 12:00 pm
@Karan_1: misschien leuk om eens samen met je dochter naar sites als workaway en travelactive te kijken. Wellicht komt ze nog op leuke(re) ideeën. ;)
Zal ik haar eens doorgeven, bedankt voor de tip!

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Hallo,

Hier gaat het eindelijk ook beginnen. Middelste had gisteren intro op school en kennismakingsgesprek (1 op 1) met zijn mentor. Vandaag hebben ze klasactiviteit, maandag beginnen de lessen echt!

Hij moet nog vragen welke uren/dagen economie is omdat hij dat als extra vak doet en het niet ingeroosterd is. Zelf kijken of je dan kunt en rest zelf studie of zelf regelen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Hij moet nog vragen welke uren/dagen economie is omdat hij dat als extra vak doet en het niet ingeroosterd is.
Toevallig zag ik in magister dat het extra vak bij onze zoon wel ingeroosterd is, maar dus tegelijk met een ander vak. Hij moet het ook zelf zien te combineren natuurlijk. Maar op die manier zijn de huiswerkopdrachten en toetsen wel meteen zichtbaar voor hem.
Moet jouw zoon daar dan zelf achteraan Bloemetje?

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ja hij moet zelf de decaan mailen voor wanneer het vak gegeven wordt. Ik hoop wel dat ze het huiswerk makkelijk vindbaar in itslearning/somtoday of wat dan ook zetten.

Ook zelf regelen dat hij toetsen kan bijwonen (per mail of via bepaald briefje regelen met docent van vak wat hij skipt). Er zijn veel leerlingen die extra vak doen en school was altijd flexibel. Robotica volgde hij ook met handtekening van docent welk uur hij mistte.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier ook 1 extra vak niet geheel ingeroosterd en deels overlappend met ander (ook extra) vak maar wel zichtbaar in magister. Nog los van huiswerk en toetsen gaf dochter aan dat het handig is omdat het huiswerk ook een beeld heeft van de te verwachten les. Zij heeft Bio en Frans op hetzelfde uur en haar idee is meestal naar Bio te gaan maar als ze in magister ziet dat Frans echt interessant kan zijn daar toch voor te kiezen. Beide docenten weten van de samenloop en de zichtbaarheid in magister helpt zeker.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

M is nu twee weken bezig.
Op papier heeft ze een vierkant rooster maar in de praktijk valt het mee.
Ik merk wel dat ze behoorlijk moe is. Ze kan ook niet zo goed tegen de warmte dus het zal vast beter gaan als het weer iets koeler wordt.
In haar nieuwe klas heeft ze het wel naar haar zin.
Ze heeft een hele jonge docente Duits. Die had in de klas het systeem van de geslachten van de woorden en de naamvallen uitgelegd.
Nu snapte ze tenminste waar ze mee bezig was. Daarvoor heb je dan al 6 jaar Duits gehad van een prijswinnende docent. :roll:
Ze is ook erg blij dat ze dit jaar geen grote groepsprojecten meer heeft.
De druk die dat opleverde met het vaak afwezig zijn was enorm. Ik hoop dat de ontspanning die dit oplevert ook zorgt dat het haar allemaal wat minder energie kost.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier worden extra vakken niet ingeroosterd. Het is de bedoeling dat leerlingen dat zelf met de desbetreffende leerkracht regelen, ook wat betreft toetsen. Zoon heeft het wel naar zijn zin in de nieuwe klas (hij is afgestroomd), maar vindt veel vakken wel kinderachtig. Dat zal wel een beetje het verschil tussen havo en vwo zijn.

School heeft wel apart regelingen overigens: een zeer groot deel van 4 havo bestaat ook doubleurs., die vakken waarvoor ze vorig jaar een voldoende hadden niet meer hoeven volgen (kernvakken uitgezonderd). Ik weet nog niet zo goed wat ik hier van moet vinden (geldt niet voor mijn zoon, maar zijn afstromen ging afgelopen schooljaar op een vreemde manier, dus ik weet niet of ik nog zo blij ben met school).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ons meiske heeft de eerste echte week er op zitten. Eerste drie dagen vorige week waren gericht om kennismaking en groepsvorming. Nu dus echt aan het werk.

Ze doet 1 extra vak en dat is gewoon ingeroosterd. Rooster heeft aardig wat KeuzeWerkTijd-blokken. Dat maakt samen dat ze drie dagen tot en met het 9e blok les heeft, tot half 5!! Volgens mij waren bij ons de KWT uren gewoon tussenuren waarin je of kon proberen in de aula je huiswerk te maken of maar wat rond hing. Zij zitten in een domein (ander woord voor gigantisch leslokaal) waar ook 1 klas in een afgeschermd deel instructie krijgt en evt 1 klas onder begeleiding van een docent aan een vak werkt. Heb je KWT dan mag je zelf kiezen aan welk vak / project je werkt en is er een domeinbeheerder die je op weg kan helpen en in kan grijpen als de sfeer niet taakgericht is. Dat zou kunnen betekenen dat ze heel veel maak en leerwerk op school kan doen en dus weinig huiswerk heeft. Al zal ze dan nog steeds liever kortere dagen hebben en thuis haar eigen tijd in kan delen. Alleen liever koekjes worden niet gebakken. ;)

Aanhakend op Karan: Dat je vakken die je hebt gehaald niet helemaal hoeft te doen dat snap ik. ben wel nieuwsgierig is of als je helemaal niets hoeft te doen de stof niet enorm wegzaakt als je volgend jaar weer wel schoolexamens en centraal schriftelijk moet doen. Helemaal niet klinkt rigoreus.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Vrolijk »

Hier is dochter nu zo’n kleine 2 weken bezig in de 4e. Vorig jaar een paar maanden uitgevallen, en nu pakt ze de draad weer wat op. Nog niet volledig naar school, dat lukt nog niet, maar ze probeert het schoolwerk wel goed bij te houden. Ze vindt het aantal vakken heel overzichtelijk in de 4e en grotendeels eigen gekozen vakken, dat scheelt. Verder zien we wel hoe het jaar zal gaan.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Dochter heeft vandaag het eerste mentorgesprek gehad. Ze heeft verteld dat ze meer uitdaging of vrijheid (vrijstelling?) wil. Ze heeft voor vier vakken al staatsexamen gedaan, met een ander vak is haar niveau midden klas 6, met twee andere vakken eind klas 5/begin klas 6. Ze is nu alle vakken vanaf begin met klas 4 aan het volgen. Ze krijgt ook het reguliere huiswerk van klas 4. Dat is veel van hetzelfde, van wat ze al lang kent. Ze moet voor het hele bovenbouw met het reguliere PTA doorgaan.

Ze spreekt tijdens de lessen met haar docenten over uitdagend werk. De ene zegt dat hij over uitdaging gaat nadenken, de andere zegt "Wacht even, het niveau is nu laag maar na de herfstvakantie gaat snel omhoog", enzovoort.

Dochter doet sportief mee met de lessen. Ze vindt de herhaling (nog?) niet heel vervelend. Want de school is nieuw voor haar. Van het gebouw en kluisjes tot cultuur en kinderen, alles is leuk. Maar ik ben benieuwd hoe lang het leuk blijft.

De mentor zei vandaag dat ze eventueel in sommige vakken eerder examen kan maken. Dat is een uitdaging. Een andere uitdaging is extra vakken volgen.

Maar ze heeft al extra vakken. Over twee jaar, een jaar eerder examen maken, in een vak waarin ze anderhalve jaar geleden examen heeft gemaakt en 8 heeft gekregen, is geen uitdaging. En voor de extra vakken die ze nu op het niveau van klas 4 volgt, geldt dat ze in een of staatsxamen gemaakt heeft, of het op het niveau van begin klas 6 beheerst.

Ik ben heel benieuwd hoe dit schooljaar gaat verlopen.

Ze is wel in een vriendengroep opgenomen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Vrolijk, succes voor je dochter. Hopelijk een veel beter jaar dan vorig jaar!

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Fijn dat ze de draad weer heeft opgepakt, Vrolijk. Hopelijk lukt het haar om met zelfstudie bij te blijven en geven school en leerplicht haar de tijd en ruimte die ze nodig heeft.

En Tapijt: de schooltijd uitdagend maken voor je dochter is al een hele uitdaging op zich! :mrgreen: Het zou wel wat schelen als ze haar examens zou mogen spreiden. Daarvoor in de plaats is er dan misschien nog ruimte om een ander examenvak te kunnen doen? Geen idee, lijkt me lastig om haar nog drie jaar bezig te houden. Maar dat ze nu al aansluiting heeft gevonden is misschien wel het allerbelangrijkste!!! :rainbow:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Tapijt, is er geen hb-begeleider op de school van je dochter die het vinden van uitdaging in goede banen kan leiden?
Zeker nieuwe leerkrachten zijn vaak nog aan het zoeken en vinden het al lastig genoeg om een klas gemiddelde leerlingen bij te benen.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hi Tapijt, heb de voorgeschiedenis van je dochter niet maar is blanco lezend vraag ik me af waarom ze is ingestoomd in de vierde als ze zelfs al staatsexamen heeft gedaan of iig zover vooruit is. Vermoed vanwege haar leeftijd maar volgt ze dan ook precies dezelfde vakken? Of heeft ze alle vakken die enigszins haar belangstelling hebben al gevolgd? Lijkt en dan wel heel lastig om het uitdagend te vinden. Neem aan dat t doel idd is als ze lang thuis zitten is geweest te integreren in t schoolse en aansluiting te vinden. Ziet ze dat zelf ook zo? Super natuurlijk dat ze al aangesloten is bij een vriendengroepje.

Zijn er geen activiteiten als hulp mentor zijn voor jongere jaren; model united Nations; schooltoneel oid in dat kader (als haar belangstelling daar ligt) of deels naar een pre University of een dergelijk programma dat veel universiteiten aan scholieren vanaf de vierde aanbieden.

Ik denk dat met instromen in de vierde en staatsexamen hebben gedaan het niet te verwachten is dat datzelfde vak inhoudelijk ook maar enigszins uitdaging gaat geven.
als ik nog nalezend een opsomming lees lijkt t alsof wat ze nu doet idd overlapt met wat ze al deed maar misschien noem je alleen die vakken. Is t niet logischer als ze bv NT profiel zoveel vakken al heeft gedaan nu een EM/CM pakket te volgen? Er zullen vast verklaringen voor zijn hoor maar dit is wat in mij opkomt als ik het lees....gr Noelle

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

De mentor gaat nadenken. Er is een HB coordinator en er zijn activiteiten. Misschien lukt het om verdieping te bieden. Ik denk dat vrijheid en vrijstelling van huiswerk fijner is. Dochter wil niet veel schoolse uitdaging krijgen. Ze leest liever haar eigen boeken (niet school gerelateerd). Ze is ook niet geïnteresseerd om alle vakken te doen. Twee profielen vindt ze voldoende. Sommige vakken interesseren haar helemaal niet.
@Noelle: de hoofdreden om in 4e in te stromen is dat je voor het schoolexamen heel PTA moet doorlopen. Dus klas 4, dan 5, dan 6. Maar ook leeftijd.

Sociaal gaat het goed. Dat is leuk.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hoe vinden de andere 4de klassers die hier in een nieuwe (stam)klas zijn gekomen het? Merk hier dat t best wennen is met al die nieuwe klasgenoten en een vriendinnengroep die verspreid is over de klassen. Ook de steeds andere klassensamenstelling is wel even wennen. Dochter zit wel met vriendinnen in de stamklas maar heeft heel weinig vakken met haar stamklas. Voordeel is dat ze met iedereen uit haar verspreide clubje wel een les heeft. Het werkstukken en opdrachten met nieuwe groepjes maken is toch weer anders dan met je vriendinnen merk ik. Bij Frans en Spaans is de hele klas nieuw - Frans deed eerst een vriendin ook maar die is er nu mee gestopt. Dat is jammer vooral ook omdat dochter maar 1 van de 2 uren kan volgen. Een vriendin die aantekeningen kan fotograferen is natuurlijk fijn. Hopelijk lukt het haar ondanks weinig aanwezigheid toch wat mensen in de Frans klas te leren kennen. Het lijkt ook een vak met veel gezamenlijke opdrachtjes...

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Noelle, is je dochter een beetje gewend aan de verschillende clusters en haar nieuwe stamklas? Ik begrijp van mijn dochter dat de vriendengroep van voorgaande jaren elkaar in de cantine en gangen opzoeken, en dat de samenstelling van vriendengroepen nog niet aan de vakclusters aangepast is. Misschien verandert dat langzaam in de bovenbouw (?).

Mijn dochter haar rooster is nog niet compleet. Het komt volgens mij omdat met corona veel leerlingen zijn blijven zitten en plotseling sommige clusters te druk werden. Ze werd sinds begin schooljaar een keer van stamklas veranderd. Een andere keer is haar rooster veranderd, en nu nog steeds mist ze sommige vakken (die gewoon niet op jaar rooster staan). Bij die vakken heeft ze ook geen cluster en dus ook toegang tot digitale materiaal. Sommige vakken heeft ze wel officieel, maar kan ze niet volgen omdat ze overlappen. Volgens mij is dat een beetje normaal? Dat lees ik vaker in deze topic. Er zijn op de school van mijn dochter meerdere leerlingen bij wie vakken op hun rooster overlappen. Een positieve bijkomstigheid is dat ze twee heel rustige dagen heeft. (Met 1 of 2 vakken in een dag). En veel gezellige tussenuren. Soms een tussenuur van 3 uur lang. Dan gaan ze buiten school hangen.

Opgenomen in een vriendengroep! :smile:

Het is een relaxte start van het jaar. Even afwachten of de toetsen ook net zo relaxt gaan zijn als het rooster.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Relaxt klinkt goed toch Tapijt? De wisselingen wel een beetje chaotisch. Vakken niet kunnen volgen hangt van wat ik begrijp af van hoeveel extra vakken worden ingeroosterd. Dat scheelt nogal per school. Mijn dochter volgt veel extra vakken (5) waarvan er maar 1 niet volledig is ingeroosterd. 1 of 2 vakken per dag klinkt heel erg rustig. Hier heel anders - geen tussenuren en op 1 dag na eerste uur beginnen en paar keer negende uur en rest achtste.....en de toetsen ook al begonnen.

Tussenuren en hangen klinkt als goed voor de sociale kant en kan me voorstellen dat dat leuk is voor je dochter. Hier is het nog wel wennen aan de nieuwe samenstellingen maar krijg de indruk dat het inmiddels ook duidelijk is dat (daardoor) meer mensen leren kennen ook leuke kanten heeft.

grappig te lezen hoe groot de verschillen per school zijn.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

5 extra vakken?...dat is echt veel. Ik kan het me voorstellen dat het leuk is voor je dochter.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Zeker leuk en fijn dat het kan met dus maar 1 vak met deels een overlapping. Veel van haar vriendinnen hebben op deze manier een veelzijdig pakket gekozen. Een gymnasium NT pakket biedt niet zo heel veel keuze ruimte - mijn dochter kon sowieso moeilijk kiezen maar vindt talen heel leuk en heeft oa Spaans en Frans als extra vakken. Maar hoor ook wel veel over vriendinnen met kunstvakken als extra vakken. Mijn dochter doet ook bedrijfseconomie en economie en hoor dat ook wel meer in combinatie met NT. 5 extra wel veel idd maar 2 of 3 hoor ik veel in het clubje van dochter net als zowel wiskunde D als bio. Ze komen elkaar iig zo altijd wel ergens tegen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Hier hebben we bericht gekregen dat ze in december de Cambridge Advanced English examens gaan afnemen bij jaar4 en 5. Dit jaar voor het eerst, dochter had nog IB English. Ik weet niet of ze dan volgend jaar nog een keer dat examen doen (het is B2-C2, afhankelijkvanhethuidigeniveau).

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Pompom »

@Tapijt: dat roosters regelmatig veranderen is heel normaal. Elke keer dat een docent uitvalt en er een vervanger komt, wordt de puzzel aangepast.
Van stamgroep veranderen is zeldzaam.

Hoeveel vakken je op een dag hebt hangt ook samen met de lengte van de uren. Op de middelbare school van mijn kinderen zijn lesuren 60 minuten, de pauzes 30 minuten. Er zijn maar 7 uren op een dag. Doordat ze een deel van de uren zelf inplannen, bepalen ze ook een beetje zelf of ze eerste uren, zevende uren, of tussenuren hebben.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Dank je, pompom.

Ik heb de indruk dat het lastig was ineens zij-instromers in de klassen te laten passen. Sommige klassen zijn te groot en er is geen ruimte om haar erbij te hebben. Er er was nog een probleem in haar rooster, wat school in de tweede week probeerde op te lossen. De oplossing was van stamklas veranderen. Maar nu overlappen haar profielvakken met de verplichte vakken van haar nieuwe stamklas. De school weet dat ze qua niveau de verplichte vakken niet perse hoeft te volgen. Dus zei: ga maar voorlopig naar je profielvakken en niet verplichte vakken.

Daarna was haar rooster weer veranderd. En er waren nog meer overlappingen. Ze ging naar de schoolleiding. Schoolleiding zei: oh, de roostermaker was bezig jouw rooster aan te passen, waarschijnlijk heeft hij per ongeluk voortijdig op 'opslaan' gedrukt. Dus ze hebben mondeling gekozen naar welke overlappende vakken ze wel of niet gaat. Heel chill en heel relaxt! Maar dat komt omdat ze flexibel met haar omgaan en omdat ze rommel goed aan kan. Ook omdat ze qua niveau wat lesuren missen kan.

Gisteren zagen wij dat haar rooster opnieuw veranderd is. Het is iets beter. Enkele problemen zijn opgelost. Maar er zijn nog steeds overlappingen. En er is nog steeds een vak wat ze moet volgen maar nog mist.

Was het een instromers met een andere karakter, zou dit een groot probleem kunnen worden. Want dit is nou echt zwemmen. Maar gelukkig kan deze leerling het hebben.


Verder zijn we vooralsnog erg blij met de aandacht voor haar en de flexibiliteit op school. Haar docenten, mentor en schoolleiding zijn onwijs lief.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Pompom »

Zijinstroom komt op het VO niet heel veel voor, soms vanwege verhuizing, soms vanwege problemen op (de oude) school. Extra vakken of een bijzondere combinatie van vakken maakt het meteen ingewikkeld (en moet je dus alleen doen bij kinderen die dat kunnen hebben, zoals die van jou).
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Precies. We zien ook dat het voor school een puzzel is. Ze doen het prima en vooral fijn dat school ook chill (of flexibel) hiermee wil omgaan.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Wat fijn dat zowel school als jullie dochter als jullie er zo ontspannen en flexibel mee om gaan!

Ik heb de middelste dag thuis want verkouden. Zijn informatica docent doet niet aan online lessen.. de rest van de docenten gelukkig wel.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Bloemetje75 schreef:
do 23 sep , 2021 12:21 pm
Zijn informatica docent doet niet aan online lessen..
:lol: wat een contradictio in terminis. En de bakker eet geen brood, de schoenmaker loopt op kapotte schoenen.
Hij zou hen toch desnoods een online tutorial kunnen geven.
:roll:

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

We hebben er ook heel hard om gelachen. Want wat moet je anders…
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Zij is al wat ouder en vorige week oma geworden dus de informatica docent had andere dingen aan haar hoofd...

Gisteren info avond gehad voor 4vwo. Leuke, hele jonge mentor (28) met adhd. Duidelijk daar wel zelf mee aan de gang geweest want we kregen een "stuur vooral een email bij vragen want dan zie ik wat ik al beantwoord heb en wat niet, anders vergeet ik het". Mooi, mijn favoriete manier van communiceren ook want dan ben ik niet afhankelijk van andermans werkdagen/uren en kan het kwijt wanneer het mij schikt.

Het 4de is een beetje tussenjaar op school, ze beginnen pas echt aan schoolexamens etc in het 5de. Er wordt in de mentorlessen vooral ingezet op plannen en wie ben ik en wat werkt voor mij (samenvatten, mindmap, steekwoorden). Ook meer nadruk op oefeningen maken en niet alleen reproduceren.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Hier hebben ze na de herfstvakantie wel het eerste SE van social studies. Dat wordt dit schooljaar in een paar rondes afgerond, net als het PWS.
Binnenkort zijn er ook oriënterende open dagen van de bacheloropleidingen op de universiteit. Vooral online nog, dus handig om vast eens te bekijken.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Dat is wel een fijne tip! Ik zal zoon eens online laten zoeken of er iets is waar hij al eens wil kijken.

Vakantie is hier komende week, ze hebben 3 echte toetsweken dit schooljaar. De eerste net voor de Kerstvakantie.

Zoon heeft gisteren bij Engels voor de hele klas uitstel geregeld voor een opdracht. Met het logische argument dat het wel een grote opdracht was om op te geven voor de dag er na terwijl bijna iedereen nog een 8e uur les had dus laat thuis en er meer huiswerk voor vandaag stond.
Ze moeten een presentatie van een half uur gaan doen voor Engels, de ruwe versie moesten ze gisteren inleveren. Maar van ruwe versie naar definitieve versie is echt wel meer dan halfuur werk.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Hier is deze week het eerste SE gemaakt.
Verder gaan we ook naar een open dag volgend weekend.
Zijn er nog meer pubers die al een klein beetje weten wat ze willen?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Yes! Onze zoon gaat (ook, net als onze dochter) voor een buitenlandavontuur. Dat begint nu langzaamaan concrete vormen aan te nemen. :gousa:

Over loslaten gesproken… :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Dat klinkt heel leuk Boom. Wil mijn dochter ook zo graag. Zit nu in de vierde. Wanneer zijn jullie begonnen met oriënteren/voorbereiden om het concreter te maken?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Hij zit nu in zijn laatste jaar. Het idee ontstond denk ik zo’n 1,5 jaar geleden. Een half jaar geleden is hij echt begonnen met de eerste dingen regelen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Ik ben ook wel nieuwsgierig Boom.
Een vriendin van mijn zoon wil ook volgend jaar naar Amerika, doet dit jaar eindexamen havo. Maar ze heeft nog geen concreet plan. Kun je een tipje van de sluier lichten?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

@Bissi en Noelle: zie pb!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Jazeker, zoon zit in het laatste jaar en heeft zijn studiekeuze teruggebracht tot 2 studies, 1 op universitair-, 1 op HBO-niveau. Bij allebei gaat hij dit najaar nog eens kijken / meelopen. In dezelfde richting heeft hij ook zijn Profielwerkstuk gemaakt. Die is goed gelukt. De begeleider gaf naar aanleiding van de conceptversie aan dat die minimaal een 8 gaat opleveren. :dance: Op naar de eerste tentamenperiode.
Moeder van één sinds 2005

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Leuk dat hij al zo'n duidelijk beeld heeft! Het profielwerkstuk is eigenlijk bedoeld om verder te onderzoeken wat je het leukst vindt binnen een profiel, maar dat doet niet iedereen.
Als je hb bent en vwo hebt gedaan, is extra uitdaging vragen wel een must. Je start samen met studenten van havo en mbo. Maar het kan een fijnere manier van leren zijn dan op de universiteit. En afhankelijk van de opleiding ook kleinschaliger.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Dat kan ik me voor sommige hbo-opleidingen wel voorstellen, maar ik denk ook dat er uitzonderingen zijn. In dit geval gaat het om een kunstvakopleiding op een gebied waar hij al van kinds af aan zijn eigen uitdagingen creëert. Het heeft alleen lang geduurd voordat hij bedacht dat hij daar ook zijn beroep van kan maken. Maar goed, wie weet kiest hij alsnog voor universitair.
Moeder van één sinds 2005

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Ik merk nu dat ik heel erg redeneerde vanuit opleidingen die zowel op HBO als op universitair niveau voorkomen. Bij kunstvakopleidingen speelt dat onderscheid volgens mij helemaal niet.
Mooi dat hij die mogelijkheden ziet voor zijn studie en ze overweegt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Hier denkt dochter er veel over na. Ze twijfelt over een tussenjaar, en over 3 studies. Engels, ISW en psychologie.
Vorige week de UvA bezocht, dat wordt het in ieder geval niet. Leiden is 10 minuten met de trein hier vandaan, maar trekt haar ook minder. Utrecht lijkt haar leuk, maar ze wil niet op kamers. Buitenland lijkt haar ook leuk, maar daar is ze niet klaar voor denkt ze. Veel mitsen en maren dus. Ze gaat volgende week een psych bezoeken gespecialiseerd in hb en hsp. Heel verstandig denk ik, ze loopt echt tegen dingen aan.

Zoon doet havo. Hij twijfelt tussen een technische studie oo het hbo in Delft, of misschien laboratorium studie( ben even de naam kwijt).
Mbo, wat hij eerst wilde, lijkt van de baan.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Wat een leuke studieplannen allemaal.
M is er wel uit dat ze Engels wil gaan studeren.
Waar ze dat gaat doen is nog de vraag.
Ze draait dit schooljaar tot nu toe heel erg lekker, afgezien van een week griep.
De NPO-gelden worden goed besteed. Leerkrachten krijgen daarvan extra uren toebedeeld om tijdens de kwt-uren bijles te kunnen geven.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Fijn Marthe!

Hier krijg ik weinig mee van de NPO gelden. School communiceert er wel over, maar ik lees het eigenlijk niet. Dochter krijgt wel een extra uur Latijn per week, ik neem aan dat ze dat daarvan betalen.
Ze had overigens 0 van de 35 punten voor haar vertaling, dus echt zoden aan de dijk heeft het niet gezet :lol: :lol:

Zoon heeft deze toetsweek hele mooie cijfers. Met een 8 voor wiskunde de beste van de klas, en voor bio was hij één van de 4 leerlingen met een voldoende. Scheikunde ook een 8, dus hij gaat echt lekker. Heeft de smaak ook opeens te pakken lijkt het. Nu is het niveau ook wel wat laag voor hem, maar ook weer niet zo dat hij er niets voor hoeft te doen. Hij leert wel echt, scheikunde en wiskunde vindt hij niet makkelijk, daar zitten veel uren werk in. Fijn dat hij dat in zijn cijfers terug ziet, dat motiveert heel erg. Tot nu toe lijkt het dus ook niet zo dat het lagere niveau ervoor zorgt dat hij zich verveelt. Hij zit echt veel beter in zijn vel dan de afgelopen 10 jaar. Dat kan dus ook, (iets) onder je niveau werken en het toch leuker vinden.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Lekker succeservaringen opdoen! Heerlijk toch, Hanneke

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Leuk dat jullie dochters allebei aan Engels denken, Marthe en Hanneke. Ben wel benieuwd wat ze ermee zouden willen doen?

En fijn, Hanneke, die goede cijfers van je zoon. En wie weet zien onze dochters elkaar volgend jaar terug in Leiden. Vond altijd al dat die twee veel overeenkomsten hebben. Misschien zelfs dezelfde studie! :grin:
Telt die vertaling zwaar mee voor een cijfer? Ik moest opeens denken aan mijn schooltijd. Ik had een Latijnse tekst vertaald en na afloop van de toets vroeg ik mijn vriendin waar die tekst nou eigenlijk over ging… bleek ze er een compleet ander verhaal van te hebben gemaakt! :lol: Ik was nogal creatief met de Latijnse taal en als je íets wel moet doen met Latijn is het volgen van de regeltjes… daar was ik niet heel sterk in. Nog steeds niet eigenlijk. :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Wat fijn, Hanneke, dat de overstap zo goed uitpakt voor je zoon!
Moeder van één sinds 2005

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

boom schreef:
di 09 nov , 2021 9:11 pm
Leuk dat jullie dochters allebei aan Engels denken, Marthe en Hanneke. Ben wel benieuwd wat ze ermee zouden willen doen?

En fijn, Hanneke, die goede cijfers van je zoon. En wie weet zien onze dochters elkaar volgend jaar terug in Leiden. Vond altijd al dat die twee veel overeenkomsten hebben. Misschien zelfs dezelfde studie! :grin:
Telt die vertaling zwaar mee voor een cijfer? Ik moest opeens denken aan mijn schooltijd. Ik had een Latijnse tekst vertaald en na afloop van de toets vroeg ik mijn vriendin waar die tekst nou eigenlijk over ging… bleek ze er een compleet ander verhaal van te hebben gemaakt! :lol: Ik was nogal creatief met de Latijnse taal en als je íets wel moet doen met Latijn is het volgen van de regeltjes… daar was ik niet heel sterk in. Nog steeds niet eigenlijk. :mrgreen:
🙂🙂🙂🙂

Vertaling was de helft. Ze had gelukkig de theorie heel goed gedaan, dus een 4.8 gehaald.
Dochter denkt er over docent Engels te worden op haar huidige school.
Maar isw trekt ook. Beide dingen passen heel goed bij haar denk ik.

Zou wel leuk zijn boom, dochters bij elkaar , zelfde studie.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

boom schreef:
di 09 nov , 2021 9:11 pm
Leuk dat jullie dochters allebei aan Engels denken, Marthe en Hanneke. Ben wel benieuwd wat ze ermee zouden willen doen?
M wil graag eerstegraads docent Engels worden en dan ook een deel van haar inkomen verdienen met haar tekeningen en schilderijen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

boom schreef:
di 09 nov , 2021 9:11 pm
Ik had een Latijnse tekst vertaald en na afloop van de toets vroeg ik mijn vriendin waar die tekst nou eigenlijk over ging… bleek ze er een compleet ander verhaal van te hebben gemaakt! :lol: Ik was nogal creatief met de Latijnse taal en als je íets wel moet doen met Latijn is het volgen van de regeltjes… daar was ik niet heel sterk in. Nog steeds niet eigenlijk. :mrgreen:
Grappig Boom. Ik was bij mijn eerste toets ooit bij Latijn ook zo creatief met de regels dat ik er een 1 voor haalde. Bij de tweede kans, omdat veel klasgenoten ook een onvoldoende hadden, haalde ik weer een 1.
Voor mij was het de aanleiding om aan mijn fixed mindset te gaan werken (al heette dat toen nog niet zo). En om mezelf aan te leren om te gaan 'puzzelen' met Latijnse zinnen en me steeds af te vragen: wat staat hier nou eigenlijk echt en hoe weet ik dat zeker?
Ik ben er een hele kritische lezer door geworden.
Voor het CSE had ik later een 10 voor Latijn 😇

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Wow, een 10 voor CSE Latijn? Dat vind ik waanzinnig knap.🤩 Bij mij is het vertalingkwartje nooit gevallen, met een 6 op mijn eindlijst was ik dik tevreden.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

De school van mijn jongens gaat voor minimaal 2 weken over op online onderwijs. Gisteren kregen we de mail, vandaag hebben ze vrij (middelste wel online mentor gesprek want die waren gepland) en vanaf morgen weer online. Op 6 december horen we dan hoe en wat verder. Tot 8 december sowieso online les.

Middelste maakt zich zorgen om vrienden en vriendinnen. De jongens gamen vaak samen en zitten dan in discord te kletsen. De meiden minder. Ze hebben een gemengde vriendengroep en hij gaat ze erg missen. Online les vindt hij wel lekker want efficienter, geen rumoer in de klas etc. Maar sociaal gaat hij de pauzes etc verschrikkelijk missen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Och, wat een ellende toch weer, Bloemetje75. Weer terug bij af. :pale: Zoon hoorde net dat er een sportevenement is afgelast. Zo ontzettend jammer ook weer. :cry: Wat betreft school zou het wel rust geven als die dicht zou gaan en hij weer alles vanuit huis zou kunnen doen. En het versoepelen van de exameneisen zou ook welkom zijn. :mrgreen: Maar laten we vooral hopen dat deze piek snel afneemt en dat we dan eindelijk écht weer vooruit kunnen kijken.

Hoe gaat het verder met de eindexamenkandidaten? Hier is zoon sinds een weekje wakker geworden. Er moet daadwerkelijk gewerkt worden! :idea:
De Samengevatjes kwamen vandaag binnen van alle vakken. Zoon was er wel mee in zijn nopjes. Ben benieuwd of hij er ook daadwerkelijk wat aan gaat hebben.

@Tapijt, hoe gaat met Tapijtje op haar nieuwe school?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Mijn dochter met NT/NG profiel had vorig jaar maar één samengevat gekocht van AK. Ze had er uiteindelijk weinig aan zelf.
Haar advies: oefenen met oude examens. Zo leer je de vraagstelling goed. Daarnaast gebruiken docenten die vaak als inspiratiebron voor nieuwe opgaves.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

boom schreef:
di 23 nov , 2021 4:58 pm

@Tapijt, hoe gaat met Tapijtje op haar nieuwe school?
Hoi...nee, niet goed...ze is veel ziek. We weten niet meer of het psychisch of fysiek is. Ze heeft vrienden. Sociale kant van school geeft haar energie. Maar alle andere dingen kosten energie. Ik ben bang dat ze oververmoeid en ziek thuis komt zitten, maar zij wil doorgaan omdat ze er vrienden heeft. Werkdruk is heel hoog en werkniveau is onder haar niveau. Compacten is nog niet echt gelukt.

Binnenkort schoolarts ivm veel ziekteverzuim: belastbaarheidsonderzoek. Haar astma speelt een grote rol, maar is niet het enige probleem.

Ze is benauwd en moe,
En ik ben heel verdrietig.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Wat moeilijk Tapijt! Sociaal is fijn, maar blijkbaar niet voldoende om er genoeg uit te halen voor zichzelf. :(

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

boom schreef:
di 23 nov , 2021 4:58 pm


Hoe gaat het verder met de eindexamenkandidaten? Hier is zoon sinds een weekje wakker geworden. Er moet daadwerkelijk gewerkt worden! :idea:
De Samengevatjes kwamen vandaag binnen van alle vakken. Zoon was er wel mee in zijn nopjes. Ben benieuwd of hij er ook daadwerkelijk wat aan gaat hebben.
Nou, wat goed! Hopelijk kan hij dat vasthouden nu.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Ik vind het bijna een beetje vervelend om te vertellen, maar hier gaat het erg goed.
Jongste heeft voor alles prognose 1, dus dat betekent dat de verwachting is dat hij voor alle vakken slaagt met een 7 of hoger.
Middelste heeft hier en daar een 2 of een 3 ( dat betekent net voldoende of nog twijfelachtig). Maandag eerste herkansing Latijn, wat overigens de enige onvoldoende was van de eerste toetsweek. Verder staat ze er gewoon prima voor, een paar zesjes, veel zevens. Dus hier tot nu toe prima.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

@Tapijt, wat lastig om te zien dat het zo loopt en dat bijv compacten niet van de grond komt.
Bij onze oudste speelde na de overstap naar de uni haar astma ook opeens heel erg op, na jaren bijna geen last. Zou het ook niet een samenloop van omstandigheden zijn: mentaal en fysiek wennen aan veel op school tussen veel mensen zijn, wennen aan de overgang naar een nieuw dsgritme in een nieuwe omgeving, zichzelf sociaal gezien toch wat overdragen (te veel leuke dingen, te weinig rust, te veel nieuwe contacten)? En daarbij zijn bijna alle mensen verkouden geworden deze herfst.
Ook leuke dingen zijn vermoeiend en kosten energie.
Nu ze wat gesettled is, een eigen vertrouwd kringetje heeft, kan ze het beter doseren en beginnen de gezondheidsklachten te verminderen.

Hoe reageerde jouw dochter eerder op grote overgangen in haar leven?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Oei, dat is een tegenvaller, Tapijt. Lichamelijke klachten zijn wel een teken aan de wand. Wat zegt ze er zelf over? Welke indruk maakt ze op jou? Is er begrip en deskundigheid bij de school(arts) over hoe nu verder? Onderzoek naar belastbaarheid kan alleen betekenen dat ze denken dat ze overvraagd wordt, maar het is heel waarschijnlijk het tegenovergestelde. Probleem is natuurlijk dat het zich wel hetzelfde uit.
Ik zou niet teveel tijd steken in onderzoeken waar de lichamelijke klachten door worden veroorzaakt, maar vooral luisteren naar je onderbuikgevoel. Ik denk dat je heel goed weet wat er nodig is. Ik zou zsm contact opnemen met de jaarlaagcoordinator en een aangepast programma in gang gaan zetten voordat ze afhaakt. Zou zo zonde zijn, nu ze het sociaal zo naar haar zin heeft!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Hanneke schreef:
do 25 nov , 2021 5:11 pm
Ik vind het bijna een beetje vervelend om te vertellen, maar hier gaat het erg goed.
Jongste heeft voor alles prognose 1, dus dat betekent dat de verwachting is dat hij voor alle vakken slaagt met een 7 of hoger.
Middelste heeft hier en daar een 2 of een 3 ( dat betekent net voldoende of nog twijfelachtig). Maandag eerste herkansing Latijn, wat overigens de enige onvoldoende was van de eerste toetsweek. Verder staat ze er gewoon prima voor, een paar zesjes, veel zevens. Dus hier tot nu toe prima.
Heerlijk dat je zoon er zo goed voorstaat! Superbeslissing van hem om voor havo te gaan. En met je dochter komt het ook helemaal goed, slechts één onvoldoende in de eerste toetsweek?! Beetje meer vertrouwen vanuit de docenten heeft ze wel verdiend. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Verdrietig Tapijt. Virtuele knuffel! Goed om gesprek met school aan te gaan. Begrijp niet goed wat Boom bedoelt met dat het onderzoek alleen kan betekenen dat ze denken dat ze overbelast is: dat het te moeilijk is allemaal? In ieder geval goed om scherp op te zijn. Als dat hun redeneer lijn is goed om duidelijk te maken dat een bore-out net zo reeel is als een burn-out. Te veel verveling, onderpresteren en te veel te suf werk is voor niemand gezond.
Je schrijft dat de werkdruk hoog is maar geen uitdaging. ons meiske kiest dan gewoon zelf wat ze zinvol vind. Soms wordt benadrukt dat je iets echt moet maken omdat het bijv besproken wordt. Maar dat is bijna nooit zo. In andere opdrachten steekt ze juist wat meer energie. Kan/mag dat op deze school ook: dat je zelf compact en verdiept?

Hier gaat het ook goed. Ze heeft een super fijne groep vrienden die ook veel samen ondernemen (en nog veel meer appen). Resultaten eerste toetsweek waren heel goed. Laagste een 6,4 voor wiskunde. Hoogste een dikke 9.
Volgende week mentor gesprek.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Tapijt, wat verdrietig.
Kan ze niet met school afspreken om alleen de oneven opgaven te maken? Want te grote werkdruk klinkt ook alsof er een hoop "onnodige" opgaven bijzetten als de werkdruk te hoog en het niveau te laag is.

Jongste maakt voor wiskunde alleen de opgaven waar een A bij staat, want die zijn lastiger. Ook middelste maakt lang niet alle opgaven voor wiskunde en natuurkunde.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Bedankt allemaal.
We hebben een constructief gesprek gehad op school. Misschien wordt het beter.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Onderzoek naar belastbaarheid kan alleen betekenen dat ze denken dat ze overvraagd wordt, maar het is heel waarschijnlijk het tegenovergestelde.
De belastbaarheidsonderzoeken die ik in mijn werk soms aanvraag gaan niet over inhoudelijk overvraagd worden qua schoolniveau. Dat blijkt eigenlijk uit de cijfers voor toetsen.
Het zijn onderzoeken door een keuringsarts gedaan worden naar lichamelijke overbelasting, bijv na een hersenschudding of auto-ongeluk. Maar bij een chronische aandoening die niet onder controle is, kan dat ook, om iemand ruimte voor herstel te bieden en toch de mogelijkheid om deels verder te leren. Het kan ook gedaan worden bij psychische overbelasting, maar dan spelen er vaak andere zaken. Bijv ernstige depressie, trauma, familieomstandigheden.
Op het vo kan iemand dan denk ik deels vrijgesteld worden van de leerplicht op school om te kunnen herstellen.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Ja, hier ook wat Bissi zegt.
Omdat ze anders niet vrijstelling kunnen geven en te veel verzuim dan naar de LPA moet. Dit is blijkbaar een stap dat ze in haar geval bij veel ziekteverzuim willen nemen.

Want ze is oververmoeid.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Wat sneu Tapijt. Wat Anne hierboven ergens al zei maar ook voor mij vraag was. Waar zit de werkdruk in? Als mijn dochter (doet 5 extra vakken) al haar huiswerk zou maken zou de werkdruk veel te hoog zijn. Mijn dochter maakt heel vaak huiswerk niet. Weet niet of dat ideaal is hoor. Maar maakt je dochter alles of denkt ze dat dat moet? Mijn dochter doet t zonder overleg maar misscbien kan t ook met? Ze wordt er anderzijds kennelijk niet op aangesproken. Hoor dat iig niet maar als puber is ze niet zo mededeelzaam. Ik snap overigens dat het probleem bij jouw dochter groter is en de combinatie veel werkdruk en te laag niveau lastig is. Die is voor ons niet herkenbaar (in de zin dat t tot problemen leidt-gelet op cijfers zal t voor dochter hier niet moeilijk zijn maar dat vind ze woe prettig) dus wellicht daarom denk ik veel te makkelijk. Maar vraag me wel af of minder huiswerk doen niet voor wat lucht kan zorgen.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Jullie allemaal bedankt.
Ik weet niet hoe te schrijven dat niet herkenbaar wordt. Vandaar weinig reacties. Maar heel erg bedankt.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@noelle: 5 extra vakken! Heeft ze dan niet gewoon alle vakken nog steeds en hoe gaat dat roostertechnisch?

Hier wordt 1 extra vak ingeroosterd. Je mocht geloof ik meer extra vakken doen alleen moet je dan zelf veel inroosteren / plannen.

@tapijt: snap ik. Hoop in ieder geval dat je je gesteund voelt.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Dat vind ik lief. :-)

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

@Anne hier de luxe dat er veel kon worden ingeroosterd. Allen Frans en Bio overlappen dus ze gaat maar 1x per week naar Frans. Zijn niet alle vakken (basis is gymnasium NT waarbij ze zowel Bio als Wiskunde D doet) maar wel veel/bijna alle 😉 op haar school zijn er best veel vakken - ze doet bijvoorbeeld ook Spaans.

Ik wist tot voor kort niet hoe groot de verschillen op dit gebied bij verschillende scholen zijn.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Paula »

Anne72 schreef:
di 11 mar , 1975 11:14 pm
@noelle: 5 extra vakken! Heeft ze dan niet gewoon alle vakken nog steeds en hoe gaat dat roostertechnisch?
Onze dochter deed dit ook. Groot voordeel was voor haar dat vakken overlap hadden en dat ze zelf mocht kiezen waar ze wel/niet heen ging, en zelf haar huiswerk kon compacten. Ze moest wel zelf in de gaten houden dat ze geen tussentijdse toetsen en opdrachten miste. Het vroeg een grote mate van zelfstandigheid en discipline maar dat was bij dochter geen probleem (ze heeft uiteindelijk het gym afgerond met alle 4 de profielen).
Fijn dat de school van jouw dochter hier ook voor openstaat Noelle!

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk Paula om te horen dat jouw dochter een zelfde soort pakket deed. Ik vind het idd discipline vragen. Er is altijd wel iets wat nog ‘moet’ of iig tijd aan moet worden besteed - natuurlijk niet alleen school maar ook muziek sport en de sociale dingen. Hier op school wordt veel getoetst: dat betekent ook al een paar x 3 toetsen op een dag (geloof een x wiskunde D, Grieks en bedrijfseconomie). En waarschijnlijk valt het dan ook door de vele vakken zo ongelukkig uit. Dochter was en is nog steeds een last minute leerder. Nu ook omdat alles bijhouden teveel is (maar misschien is dat ook een vorm van compacten) - voorheen meer omdat t ook prima ging de avond tevoren te gaan leren. Het valt haar lastig soms te beslissen als veel samenvalt 1 in haar ogen minder belangrijk vak maar te laten gaan en te zien ‘waar het schip strandt op de toets’. De weinige keren dat ze dat deed haalde ze nog een ruime zeven dus hopelijk ziet ze zo dat je ook op die manier veel toetsen tegelijk beetje kan managen. Hoe deed jouw dochter dat Paula? Kon ze soms vakken in die zin wat laten gaan of was dat niet nodig? Weet ook niet of dit nog meer wordt en de belasting toeneemt omdat de talen ook nodige leeswerk vergen.

Hier natuurlijk nog maar in de vierde. En idd - op zich dekken al die vakken ook alle profielen. Dat is hier ook zo maar dat is eigenlijk een toevalligheid die ze laat ontdekte. Ze vindt gewoon bijna alle vakken leuk en kon niet kiezen dus maar bijna allemaal. Ook allerlei programma’s die je in de vijfde kunt doen lijken haar leuk. De pre university programma’s e.d. Dus wellicht dat er dan toch gekozen moet worden....nog meer kids hier die dat willen/zich hebben opgegeven of dit doen? Gr Noelle

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Ook allerlei programma’s die je in de vijfde kunt doen lijken haar leuk. De pre university programma’s e.d. Dus wellicht dat er dan toch gekozen moet worden....nog meer kids hier die dat willen/zich hebben opgegeven of dit doen?
De decaan kwam met pre university classes die je vanaf 4vwo kunt doen. De meeste echter vanaf 5 en 6 vwo. Zoon heeft zich aangemeld voor twee classes. Voor de kerstvakantie hoort hij of hij mee kan doen vanaf jan/februari. Het doet me denken aan de lezingen van de jeugduniversiteit die hij als kind leuk vond.
Eind van de middag zou hij dan met trein en bus naar de universiteit reizen, deels onder schooltijd. Je kunt zo ook je PWS doen. Het is een manier om te oriënteren op vervolgopleidingen eigenlijk.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leiden heeft idd ook een programma. Zowel korte cursussen maar ook een langer durend programma.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door loekie »

Oudste heeft in Leiden zo'n programma gevolgd, iets met sterrenkunde. Hij vond het heel boeiend.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ps bissi, ben wel benieuwd waar het programma is waar het gecombineerd wordt met PWS. Mag uiteraard ook via Pb

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Noelle schreef:
ma 29 nov , 2021 4:10 pm
Leiden heeft idd ook een programma. Zowel korte cursussen maar ook een langer durend programma.
Het is ook in Leiden. De korte cursus noemen zedacht ik een pre-class en de langere pre-colleges. Een enkele pre-class is toegankelijk voor 4 vwo. Verder is het 5 en 6 vwo.
Hij heeft zich aangemeld voor Taalwetenschap, daarbij staat vermeld dat je het aantal uren kunt uitbreiden en een PWS kunt doen. Oude culturen vindt hij leuk.

Er zijn trouwens ook een aantal Olympiades. Bijv de Taalkunde olympiade https://www.universiteitleiden.nl/agend ... ade-2021 en de Hersenolympiade https://hersenolympiade.nl/nieuws/ . Die laatste is in februari, staat voor iedereen open.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

https://www.honoursnetwerken.nl/Talentprogrammas-vo-ho
Daar staat ook info over hbo en wo tijdens bovenbouw vwo.

In Maastricht kan het ook vanaf vwo4, beperkte plekken volgens de info die we via school kregen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk-wel in leiden gekeken maar maar college maar classes idd ook leuk

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik heb contact gehad met de mentor van de middelste of het maken van toetsen op de pc geregeld was voor de toetsweek. Dat is het ondertussen en er komt voor middelste een kaart die hij van de toezichthouder krijgt. Daarop de werkstappen die hij moet doen, iets als
1) lees de vraag
2) formuleer je antwoord en denk aan spelling en interpunctie
3) controleer of je antwoord hebt gegeven op de vraag en niet op wat je denkt dat de vraag is
4) gebruik je extra tijd om te controleren.

Middelste werkt regelmatig veel te gehaast en heeft dysorthografie waardoor formuleren en spelling en interpunctie nog wel eens mis gaat. Nu het in 4de mag hij deze kaart gebruiken. In het 5de en 6de niet meer. We hopen dat met 1 jaar die kaart er naast, hij zijn werkwijze wat aanpast.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door loekie »

Als deze kaart helpt kan hij daarna wellicht leren om voor de start van het proefwerk de kaart in steekwoorden te reproduceren op een kladblaadje. Dan kan hij het steuntje in de 5e en 6e klas toch gebruiken.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

We gaan het eens zien komende toetsweek. We hopen dat hij inderdaad dit uit zijn hoofd leert/ gaat toepassen. Gelukkig gaat school terug fysiek door vanaf donderdag.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Het zou fijn zijn voor hem als hij hiermee hogere cijfers haalt zonder dat hij meer tijd steekt in het leren voor de toetsen.

Vindt hij het zelf een nuttige kaart?

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mmmm hij ziet in dat dit precies zijn valkuilen zijn en herkent het advies van de onderzoekster van het voorjaar.
Ik denk dat hij het nut wel in ziet want baalde wel van 2 onvoldoendes voor leestoetsen voor Engels waarvan hij zelf zei "ik heb veel te snel gelezen en antwoord gegeven". Of hij het zo zwart op wit wil en dat blad wil krijgen? Hij is ook gewoon 15 he...
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Paula »

Noelle schreef:
ma 29 nov , 2021 6:14 am
Hoe deed jouw dochter dat Paula? Kon ze soms vakken in die zin wat laten gaan of was dat niet nodig? Weet ook niet of dit nog meer wordt en de belasting toeneemt omdat de talen ook nodige leeswerk vergen.
Dochter las (en leest) heel graag, voor haar was het lezen voor de lijst geen straf. Zij heeft de vele vakken niet als belasting ervaren - eerder als ontlasting: door de dubbele roosters kon ze niet elke week alle vakken bijwonen. Ze mocht daarin haar eigen keuzes maken van school. Ze ging bijvoorbeeld om de week naar geschiedenis omdat ze tegelijkertijd ook scheikunde had. En economie vond ze gemakkelijk en niet bijster boeiend, daar ging ze zelden heen. Haar cijfers bleven goed dus die vrijheid kreeg ze van school.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk om te lezen Paula. Hier de eerste proefwerkweek inmiddels achter de rug. Ik merk wel dat dat met 5 extra vakken extra druk was en ook wel invloed had op het humeur. Benieuwd hoe t hier zal gaan als er voor de lijst gelezen moet worden: dochter is niet zo’n lezer....maar tot nu toe is ze nog steeds blij dat ze zoveel vakken kan doen (hier 1 overlapping in het rooster) en denk ik dat ook als ze t niet tot en met de zesde vol zou houden het iig voor nu leuk is zo een breed pallet aan vakken te kunnen volgen. mochten er meer kids zijn met ervaringen met veel vakken leuk om die te horen.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2022!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

De beste wensen voor het nieuwe jaar voor iedereen!
Wij genieten nog van een weekje vakantie in eigen land, ondanks het natte weer :-)
Volgende week weer naar school vindt zoon jammer. Hij vindt thuis les krijgen wel prima: later opstaan, geen fietstocht door de regen.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ook van mij alle goeds voor 2022!

Ons meiske mag ma en Di fysiek naar school. En wo en do online les. Vrijdag is ze vrij en daarna begint de toetsweek. Om te voorkomen dat veel leerlingen dan ziek zijn gaan ze dus twee dagen online lesgeven. Ze heeft wel zin om weer naar school te gaan.

Lekker hoor even weg: geniet er nog van!
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn middelste zou ook liever thuis online les hebben, inderdaad later opstaan, kost school minder tijd en niet fietsen. Ze hebben komende week gewoon fysiek les en dan begint 17 januari deel 2 van de toetsweek. Daar zaten ze namelijk midden in toen de scholen dicht gingen.

Lekker, even weg uit de dagelijkse sleur!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Hier is oudste erg blij dat ze weer mag, zij mist haar vrienden en de docenten. Jongste vindt het thuis wel best.

Beide slapen trouwens slecht nu, gebrek aan uitdaging . Bekend probleem, vooral bij oudste. De voorbereidingen voor de toetsweek lopen al volop, ze zijn beide deze week weer begonnen. Alle drie trouwens, want oudste is ook even hier, en studeert voor de tentamens op de universiteit.

Dit klinkt bijna als een voorbeeldig gezin :lol:

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

De beste wensen voor iedereen voor 2022.

Die van ons had geen zin in de lockdown, maar heeft ook de gezondheid (en kracht) niet om veel naar school te gaan. Zij wil voorlopig zo veel mogelijk naar school gaan, al blijkt dat heel weinig te zijn. Over Corona: Het plan is ook om de hele tijd een mondkapje om te hebben. Het beschermt toch een beetje.

De schoolarts heeft voor de vakantie dochter gezien. De arts concludeerde dat ze oververmoeid was, daardoor minder belastbaar was en voor volle schooldagen geen energie had, maar ook dat ze vanwege haar intelligentie de volledige lesuren niet nodig had, en vanwege haar niveau aangepast onderwijs nodig had (met name compacten en vrijstelling krijgen). Dit advies hebben we to nu toe alleen mondeling gekregen. Het is nog niet op papier, dus ook nog niet met school besproken en er is nog geen aanpassingen op school.

Of na het advies een plan komt? ...Ik weet het niet. We wachten het af.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Dat klinkt heftig Tapijt en ook sneu. Neem aan dat dat iig betekent dat ze niet voltijds kan starten na de vakantie?
Hier ben ik vooral toe aan dat ze weer beginnen. Aanvankelijk vinden ze t jammer dat ze eerder vrij waren maar inmiddels zo in de hangmodus dat t wel bevalt en vroeg opstaan en op de fiets iets is geworden om tegenop te zien. Ze gaan hier hele dagen. Ook op school middelste trouwens. Ik vind t wel spannend qua Corona. Zit niet direct te wachten op een quarantaine en nog minder op een bestemming natuurlijk....

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Ik kan niet wachten op een fijne bestemming, Noelle! :weerman:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ha ha. Ik ook niet. Hebben nog wel wat in t vooruitzicht voor de meivakantie als covid dat toelaat maar vorig jaar bleek dat te optimistisch en ik vermoed helaas dit jaar ook...
Een besmetting lijkt me minder fijn maar kennelijk denk ik eigenlijk meer aan leuke bestemmingen..:

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Goed nieuws deze week voor alle eindexamenkandidaten: er kan weer een vak worden weggestreept. Dat, in combinatie met een extra herkansingsmogelijkheid, heeft zoon doen besluiten er alsnog voor te gaan. :mukkies:

Hoe staat het verder met de bovenbouwers? Hier wordt sinds de afgelopen lockdown meer gegamed dan ooit tevoren, mede doordat de sport eruit lag. Triest om te zien wat dit gedoe allemaal teweeg brengt. Enige wat dan wel weer grappig is, is dat zoon blijkbaar best redelijk kan gamen en het online verdiende geld wil gaan beleggen. Gewoon, om daarmee kennis te maken. Het account is al aangemaakt, let the games begin! :up:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Fijn Boom! Met perspectief is het toch een stuk prettiger om je in te zetten voor je schoolwerk.

M is thuis met corona. Ze heeft het lang weten te ontlopen maar ondanks gebruik van mondkapje op school is het nu toch raak ondanks negatieve zelftest. De rest van het gezin begint zich inmiddels wat grieperig te voelen dus morgen richting teststraat.
Er vallen momenteel ontzettend veel lessen uit omdat er leerkrachten ziek zijn.
Wat dat betreft is M nog steeds blij dat ze een jaar over doet.
Ik heb het idee dat ze ondanks corona wel grip heeft op haar schoolwerk.
Ze staat nog steeds op overgaan. Maar we gaan het wel zien. Eerst maar eens goed opknappen en hopen dat ze geen long covid krijgt.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Zoon zit thuis met corona en baalt ontzettend, omdat juist deze week de schoolexamens zijn. Van school uit hebben ze hem gerustgesteld dat hij lang de enige niet is die straks een flink aantal toetsen later moet maken, maar leuk is anders.

De mogelijkheid om straks een examenvak te mogen schrappen geeft wel rust. Latijn vindt hij lastig, maar zou hij normaal niet kunnen wegstrepen (gymnasium), ondanks dat hij in extra vakken examen doet. Nu is het ineens geen ramp, hooguit jammer, als hij erop onderuit gaat.
Moeder van één sinds 2005

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Wat veel positieven.

Bij ons was de middelste op vrijdag positief terwijl op maandag de toetsweek begon (en dat was al de herkansing omdat de toetsweek voor de Kerstvakantie plots onderbroken werd door schoolsluiting). Na de toetsweek waren er zoveel positieven dat afgelopen week er weer online les was voor de hele school.
Komende week beginnen de fysieke lessen weer en moeten alle leerlingen die toetsen gemist hebben, ze inhalen smiddags. Wordt een heftige week zo. Middelste is 2 weken na de besmetting nog steeds moe. Ik denk dat meer naar buiten, hem best zou helpen. Helaas was het weer afgelopen week niet meewerkend.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

cacao schreef:
zo 30 jan , 2022 12:23 pm
Zoon zit thuis met corona en baalt ontzettend, omdat juist deze week de schoolexamens zijn. Van school uit hebben ze hem gerustgesteld dat hij lang de enige niet is die straks een flink aantal toetsen later moet maken, maar leuk is anders.

De mogelijkheid om straks een examenvak te mogen schrappen geeft wel rust. Latijn vindt hij lastig, maar zou hij normaal niet kunnen wegstrepen (gymnasium), ondanks dat hij in extra vakken examen doet. Nu is het ineens geen ramp, hooguit jammer, als hij erop onderuit gaat.
Dochter dacht dat je geen gymnasium diploma krijgt als je Latijn wegstreept. Vindt hij dat niet zonde?

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Stressvol allemaal he, besmettingen, uitval van lessen , zelf ziek, toetsen missen.......
Ik vind het echt heel heftig voor jongeren.
Dochter wilde zaterdag niet dat zoon een zelftest deed voor ze naar de bios gingen. Ze had zo lang uitgekeken naar de film, en was bang dat ze straks niet mocht vanwege positieve huisgenoot. En dat terwijl ze steeds erg gewetensvol was. Ik vind het best sneu.Gelukkig was ie negatief.

Hier gaat het verder gewoon goed.

Toetsweek 2 achter de rug. Torenhoge cijfers ( zoon) en dikke voldoendes en 2 krappe onvoldoendes (dochter) terug. Ze mag er 2 herkansen.

Het voelt een beetje als de laatste loodjes nu. Tot de voorjaarsvakantie nog les, daarna toetsweek 3. Daarna alleen nog examentrainingen.
Ze staan beide op slagen, zoon zelfs op cum laude als hij zo doorgaat, maar dat laat hem volledig koud.

En hier gelukkig niemand besmet nog, ondanks zeer intensieve contacten. Kwestie van tijd misschien, hoewel wij eigenlijk nooit ziek zijn. Misschien zijn we wel helemaal immuun doordat we al zo lang tussen de dieren met virussen werken en wonen wie weet :lol: :runningdog:

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Fijn dat het zo goed gaat, Hanneke! :grin:

Het rooster voor het tweede tijdvak is bekend en daarom vandaag even gepland wat zoon in het eerste tijdvak in mei en in het tweede tijdvak in juni gaat maken. Hij gaat het lekker spreiden: sws geen twee examens op één dag en tussendoor nog tijd om te leren. Prima!
De mondelingen (staatsexamens) in juli zijn echter wel allemaal in drie dagen gepropt en ook nog op drie dagen achter elkaar! Dat wordt nog wat. :(
Half juli de uitslag al gelukkig, de dag erna lekker op vakantie. We hebben net geboekt, heerlijk vooruitzicht!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Heerlijk!
Ik kijk ook zo uit naar vakantie. Nog niets kunnen boeken, maar ik kan niet wachten.

Waar willen jullie heen Boom?

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Hanneke schreef:
ma 31 jan , 2022 12:47 pm
Dochter dacht dat je geen gymnasium diploma krijgt als je Latijn wegstreept. Vindt hij dat niet zonde?
Geen idee of je dat dan nog een gymnasiumdiploma mag noemen eigenlijk. Maar het enige dat ze niet mogen wegstrepen zijn Nederlands, Engels en Wiskunde. Zoon vindt het allemaal wel best. Die begint het liefst zo snel mogelijk aan zijn vervolgopleiding. Waarschijnlijk heeft hij die wegstreepregeling helemaal niet nodig, maar het zorgt wel voor rust. Dat is ook wat waard.
Moeder van één sinds 2005

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

In de eindexamenklas van mijn dochter vorig jaar, waren veel leerlingen van plan de examens te verdelen over twee periodes. Uiteindelijk hebben de meesten er vanaf gezien. De stof is hetzelfde als bij de tentamens die ze door het jaar maken. Dus het is niet zoals bij een proefwerkweek, dat je alleen in de week ervoor gaat blokken. Je gaat gewoon nog een keer de stof refreshen., je hebt die al een paar keer geleerd. Afhankelijk van het profiel hadden de meesten maximaal 1 dag met twee tentamens en dan waren dat verschillende soorten. Dus een vak waarvoor je niet leert, zoals een taal, met een oefen/leervak.
Mocht je een vak niet gehaald hebben, dan is de herkansing in periode 2 en heb je alsnog tijd zat om ervoor te leren.

De klasgenoten die geen twee vakken op dezelfde dag wilden doen, hadden 1 of 2 vakken meteen al naar de tweede periode verplaatst. Zij moesten nog aan de slag, terwijl de anderen allemaal klaar waren. Ze hadden de neiging om ook 'bij te komen ' van de eerste periode en begonnen vrij laat met het open slaan van de boeken.

Haal je 1 of 2 vakken niet in de tweede periode, dan is de herkansing ongunstig. Die wordt, in ieder geval in deze regio, niet op elke school in een volledige toetsweek aangeboden. Daar doen te weinig leerlingen aan mee, dat wordt verdeeld over een paar scholen. Die doe je dus soms op een andere school die ze aanbiedt en dat kan kilometers verderop zijn. Twee herkansingen kunnen op dezelfde dag vallen op verschillende scholen, dus nog meer extra stress. Met een herkansing in de derde periode kun je ook vaak niet meedoen met de diploma uitreiking, wat wel jammer is.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Dat waren vorig jaar ook precies de overwegingen die we toen met onze dochter hebben doorgelopen, Bissi. Zij heeft toen ook alles in het eerste tijdvak gemaakt.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Hier willen ze ook alles in tijdvak 1 doen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Zijn er eigenlijk eindexamenkandidaten die hun studie een jaar uitstellen vanwege de basisbeurs die een jaar later komt, maar nog niet aankomend studiejaar?

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Stil hier.....

Voor alle eindexamenkandidaten, ik hoop dat jullie een heel leuk gala en lsd etc hebben gehad en succes met de examens.

Hier gaat het minder met middelst. Zijn eerste toetsweek was chaotisch (want in december ging halverwege alle scholen weer dicht en bij deel 2 eind januari hadden mijn jongens alletwee covid en de herkansingen waren na schooltijd vaak tussen 14.30-17.30). De resultaten waren dus ook echt niet wat we verwacht hadden.
Helaas heeft hij toetsweek 2 weer slecht gemaakt, een diepe onvoldoende voor wiskunde (waar ook de docent heel verbaast over was want vorig jaar haalde hij 8en bij dezelfde docent). Maar wel een 7 voor natuurkunde..... Zoon heeft zelf afgelopen week bij de decaan geregeld dat de uitzondering van dyslexie voor hem wordt toegepast zodat hij van Duits af is (valt een 3 wek van het rapport gelukkig) en zijn extra vak economie nu als vervanging komt (daar staat hij een 7 voor).
Maar ook dan blijft het nog heel twijfelachtig. Ik heb de mentor gevraagd of er op school iemand is die eens met hem kan gaan zitten en leerstrategieën kan bekijken. Uit het dyslexie onderzoek vorig jaar kwam een mb score dus iq genoeg. Zijn overgangsrapport van vwo 3 naar vwo 4 had voor de niet-taalvakken vooral 7's en 8en dus dit verbaast ons erg. Is het pubertijd? covid? Hij geeft eerlijk toe dat hij tot januari het wel heel gezellig had in de klas maar sinds carnaval zit hij meer vooraan en niet meer naast gezellige jongens. Hij begrijpt de stof, huiswerk maken lukt goed...

Het grootste probleem is dat ze alleen 3 toetsweken hebben, er zijn heel weinig andere extra punten tussen door te verdienen. Voor biologie was er een practicum maar dat is klassikaal zo slecht gemaakt dat het over mag (hij had met zijn buddy het op 1 na hoogste cijfer van de klas met een 5.6, het hoogste cijfer was een 5.8).

Ondertussen dus een jongen gisteren in de auto die het allemaal echt niet leuk meer vindt "school gaat kut, hockey gaat kut"... Gelukkig nu vakantie.
Ik hoop dat we hem via school kunnen helpen.
Mentor had het over eventueel afstromen met hem. Daar zie ik het nut niet van in, of hij nu vwo 4 dubbelt of naar havo 4 gaat, het kost een jaar. Sociaal zit hij echt op zijn plek op het vwo. Hij wil een natuurkundige studie doen aan de universiteit dus daar is vwo wel handig bij. Hij heeft geen hekel aan school (althans niet meer dan andere kinderen en vindt het sociaal zeker gezellig) dus ook daar geen reden om via de havo sneller klaar te zijn. Zoon zelf ziet havo ook niet echt als serieus alternatief.

Kortom, ik maak me vooral zorgen over zijn zelfvertrouwen en zijn manier van leren. Een jaar dubbelen is een jaar minder werken tot je pensioen dus daar kan ik niet mee zitten. Grootste nadeel zou zijn dat hij dan in het zelfde leerjaar zit als zijn broertje met ook nog het zelfde profiel (hoewel broertje wel Duits gaat doen en economie als extra vak).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Klinkt inderdaad niet goed. Al is het fijn dat hij van Duits af is. Zijn er bij jullie geen herkansingen? Dat zou misschien voor wis een oplossing zijn als hij het wel snapt. Hoop in ieder geval dat vanuit school wat tips en gesprekken komen. Als havo beste weg is is dat natuurlijk ook prima. Maar zo klinkt het niet.

Ons Xke heeft een prima toetsweek achter de rug. Alles tussen de 6,5 en de 8. Mentor gaf aan dat Xke kwaliteit en gezelligheid in de klas brengt. Altijd goed om te horen. Verder alleen besproken dat op tijd beginnen stress kan voorkomen. Maar ach het leven is ook vol andere dingen. Gesprek was dus snel klaar.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Het is nooit leuk om mee te maken inderdaad Bloemetje.
Aan de andere kant: beter nu vastlopen en gemotiveerd zijn om je leerstrategie aan te passen dan later op de universiteit. Nu heeft hij natuurkunde nog als vooruitzicht en daarvoor heb je wel hoge vo-cijfers (voorkennis) en goede studievaardigheden nodig. Eenmaal op de uni is die motivatie vaak veel lager om te leren leren, omdat er dan al zo veel verandert in hun leven.

Doubleren in 4VWO klinkt een stuk beter dan afstromen naar 4 havo. Dat is zoals je wel weet een ingewikkelde klas, omdat zowel afstromers van VWO4 en VWO3, als opstromers van de mavo bij de reguliere havisten in de klas komen. 4 VWO is rustiger.

Covid maakt dat het naast een persoonlijk ook een gezamenlijk fenomeen is dat er meer gedoubleerd zal worden de komende jaren.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Bissi, ik ga dat "ingewikkelde klas" naast dat we het nut niet in zien, zeker gebruiken als argument bij gesprek met school. Onze dochter heeft 2 x havo 4 gedaan en inderdaad is havo 4 een mengeling van havisten, opstromende mavo/tl'ers en afstromende vwo'ers en dat is te merken in de verschillende houdingen ten op zichte van opletten in de les en naar huiswerk toe.

Nu eerst genieten van de vakantie.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik kreeg net een hele fijne reactie van de mentor. Volgens haar heeft zoon wel de feitenkennis die nodig is maar werkt hij veel te snel. Hij gaat via de snelweg waar de toeristische route gevraagd wordt. Zoon geeft daardoor veel te beknopt antwoord. Ze herkent het bij mb/hb leerlingen en vraagt toestemming voor doorverwijzing naar de hb coördinatoren op school zodat zij kunnen uitzoeken wat zoon precies nodig heeft en dat specifiek aangeleerd/ondersteund kan worden. Ik herken zoon wel in die omschrijving (is vaak al begonnen voor de hele uitleg is geweest) en hij herkent zich er zelf ook wel in.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Wat mooi die reactie! Goed aanknopingspunt om door te praten.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Blijft volgens mij lastig de motivatie op deze leeftijd. Zie dag hier iig ook bij onze vierde klasser. En nog vervelender als het veel invloed heeft op de cijfers. Dat laatste is hier beperkt maar het blijft vervelend. We hebben hier ook gesprekken met de leerkrachten over motivatie en het niet opletten in de klas en lege schriften waar huiswerk in gedaan moet zijn...bij de ene leerkracht meer wil dan de ander....maar hopelijk zijn de paar die t wel zorgelijk vinden genoeg om de motivatie wat aan te wakkeren

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Heel veel succes voor de eindexamenkandidaten!
Zoon start donderdag, hij heeft het verspreid over twee tijdvakken en drie jaren, maar de spanning is nu echt aan het toenemen bij hem.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Succes!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Heel veel succes voor alle kandidaten!

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Succes voor alle examenkandidaten!

X gaat ook donderdag van start en kiest ervoor alles in het 1e tijdvak te doen, want dan is die er vanaf. We hebben ons gisteren samen zitten te verbazen over de gewenste antwoorden van het proefexamen Nederlands. Precies de vragen die X fout had zou ik ook fout gedaan hebben, en om dezelfde reden. X bleef er nogal nuchter onder: voor het proefexamen zou ik een voldoende hebben, dan zal me dat van de week ook wel lukken.
Moeder van één sinds 2005

Plaats reactie