Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Bloemetje75

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Hier is het ook rustig. Jongste is bij vriendje gaan logeren en dus nu moe...

Voor iedereen een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2022!

Inde

Bericht door Inde »

Gelukkig nieuwjaar iedereen! :bia:
oudste: 2 gym | jongste: brugklas

Eekhoorntje76

Bericht door Eekhoorntje76 »

Iedereen de Beste Wensen!!
Dochter (april 2008) 3 Gym
Zoon (september 2010) 1 Gym

Dee85

Bericht door Dee85 »

Voor iedereen een gezond, goed en gelukkig 2022 gewenst!
Ik begin het nieuwe jaar direct goed met een coronabesmetting. ;) Gelukkig het ergste wel gehad. Wel dus weer een hele week in quarantaine. Dat zijn we wel zat. Begin december quarantaine wegens corona dochter, toen kwam de kerstvakantie een week eerder. Ben dol op mijn gezin maar vind het heerlijk dat ze straks allemaal weer lekker op school zitten. ;)

We zijn superblij dat de scholen weer open gaan. We snakken naar wat routine.
Ondertussen kwam er nog een mooie 7,3 voor Nederlands binnen. Voor de kernvakken allemaal een voldoende. Nask, GS, AK en BI moeten worden opgehaald tot een voldoende. Uitschieters Frans (een 9) en Chinees (een 8). Hopelijk kunnen alle andere toetsen snel worden ingehaald, dat zijn ze wel van plan in ieder geval.
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Inde

Bericht door Inde »

Hoe is het nu, Dee? Al hersteld van je besmetting?

Ook hier grote opluchting dat de scholen weer open zijn. Dochter moet nu aan de bak met vooral haar instelling. Heeft een persoonlijk begeleider toegewezen gekregen, een bovenbouwmentor met wie ze in een-op-eensessies haar leerproces op gang moet zien te krijgen. Gaat ook een training volgen die wordt gegeven door haar eigen mentor. Dochter vindt vrijwel alles saai saai saai en gaat daarnaast gebukt onder puber-stemmingswisselingen: himmelhoch jauchzend, zum tode betrübt. De enige dingen die haar daadwerkelijk boeien zijn geschiedenis en de mythologie die ze bij de klassieke talen krijgt. Bij Engels moeten ze nu een speech voorbereiden voor een debatwedstrijd, ook dan bloeit ze op.

Mijn andere kind, de brugklasdochter, heeft inmiddels erkend het eerste deel van het jaar eigenlijk niets aan haar huiswerk te hebben gegaan vanwege afstompende saaiheid. Dus wij gaan hier nog een interessante tweede helft van het schooljaar krijgen :smile:

Dee85

Bericht door Dee85 »

Saaiheid speelt wel een grote rol dus bij jullie dochters. Dat lijkt me zo lastig, daar dan bovenop nog die stemmingswisselingen (wat omschrijf je dat leuk, maar herken dat zo van mijn jongere zelf!). Jong zijn is niet altijd eenvoudig. Hoop voor jullie dat de 1 op 1 sessies aanslaan en dat de leuke opdrachten en vakken een beetje kunnen compenseren voor de saaie dingen.
Ik heb bij m'n jongste dochter van 7 het idee dat saaiheid een factor is in hoe ze zich op school gedraagt en hoe ze presteert. Dat maak ik voor het eerst mee, dus voor mij een nieuwe situatie. Ze heeft net als jouw dochter dat ze wel opbloeit bij lessen die haar interesseren. Gek op de natuur bijvoorbeeld.

Corona is al weer even weg. Nog wel veel geslapen de dagen erna en ik ruik en proef nog niet optimaal. Maar het komt langzaam terug.

Dochter is de eerste dagen goed doorgekomen. Wel veel lesuitval. Maar daar kan ze prima mee leven natuurlijk. ;)

Inde

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
vr 14 jan , 2022 11:40 am

Dochter is de eerste dagen goed doorgekomen. Wel veel lesuitval. Maar daar kan ze prima mee leven natuurlijk. ;)
Haha, hier vinden ze dat ook helemaal oké, vooral als het om het eerste uur gaat ;)

Ja, saaiheid is hier wel het thema. Voor beide kinderen geldt dat de manier waarop zij leren zó ontzettend anders is dan de manier waarop ze op school kennis overgedragen krijgen.

Nu ze allebei op de middelbare school zitten, denk ik: ben ik nou ziende blind geweest toen ze op de basisschool zaten? Had ik dit moeten kunnen voorzien? De basisschoolperiode was voor beide kinderen een ronduit idyllische tijd. Atelieronderwijs, groepsoverstijgende projecten, eigen leerlijn, veilige sfeer. Terugkijkend konden ze gewoon hun eigen ding doen qua leerproces.

Wat een verschil met het middelbaar onderwijs. Ze zitten op verschillende middelbare scholen, de overeenkomst is dat ze allebei een vorm van vwo-plusonderwijs volgen. Maar de leerstof wordt eigenlijk steeds in stukjes en beetjes aangeboden. Terwijl mijn kinderen, hoe verschillend ze ook zijn, leren door zich onder te dompelen in een onderwerp en vanuit het geheel af te dalen naar de details! Dus ja, als dat niet gebeurt, wordt vrijwel elk onderwerp saai.

Het frustreert mij dat zij zich hieraan moeten aanpassen en ik vrees met grote vreze dat dit een nadelig effect heeft op hun aangeboren leergierigheid en nieuwsgierigheid.

Lisa80

Bericht door Lisa80 »

Inde schreef:
za 15 jan , 2022 11:11 am
Het frustreert mij dat zij zich hieraan moeten aanpassen en ik vrees met grote vreze dat dit een nadelig effect heeft op hun aangeboren leergierigheid en nieuwsgierigheid.
Dit raakt mij altijd erg, als ik mijn kinderen zie worstelen met hun schoolloopbaan... Dat ze van nature zo graag nieuwe dingen willen leren, daar in principe plezier in hebben en de motivatie/drive uit hun tenen komt, vrijwel altijd nieuwsgierig zijn en vele vragen stellen over van alles... en dat ze dan toch (met momenten, maar momenteel vrij heftig) zo kunnen vastlopen op de plek waar ze eigenlijk wel graag willen zijn.
O 2008
M 2010
J 2015

Maccupid

Bericht door Maccupid »

Hmmmm, zoon geeft weer aan te worstelen met de afleiding van Youtube, terwijl hij op zijn ipad schoolwerk moet doen (hij bleek behoorlijk achter te liggen). Hij noemt het zelf een verslaving en het lukt hem niet om het niet te doen. Nu met een instellingswijziging proberen, maar we vrezen dat hij die zelf aan kan passen.

Ook kwam ik er achter dat de laatste cijfers van wiskunde slecht zijn, terwijl hij normaliter heel goed is in wiskunde. Hij heeft de toetsen nog niet in kunnen kijken (vanwege de lock-down en quarantaine docent), maar zegt dat hij de onderwerpen makkelijk vond. Hij denkt dat hij te slordig geweest is, maar gooit dat zelf op dat het zoooo saai is. Binnenkort toch maar even bij de mentor aankaarten. Vorig jaar hebben we een paar keer aangedrongen op een sprintgroep voor wiskunde (ook toegezegd), maar dat kwam er niet van door corona. Fingers crossed dat ze nu niet die slechte cijfers aangrijpen om er niet mee aan de slag te gaan :roll:

Het allerlastigst vind ik dat hij nooit om hulp vraagt. Niet aan ons, niet aan zijn docenten. Op school durft hij het simpelweg niet, want te bang om te gaan huilen (de tranen zitten snel hoog bij frustratie, boosheid, schaamte, etc). Ik twijfel of ik dit bij het zorgteam van school neer zal leggen of contact op zal nemen met zijn vroegere HB-coach.

Noelle

Bericht door Noelle »

Hi Maccupid, lastig hé. Ik herken het van onze oudste. Ook altijd Netflix en loopt achter. Ik denk dat het ook puberen is. Heb je ook met hem besproken waarom die het een verslaving noemt?
Het lijkt me positief dat hij graag in een sprintgroep wil en daarmee toch extra inspanningen moet leveren / iets meer of anders wil doen dan klasgenoten. Dat klinkt toch als wel bezig met en inspanningen willen doen voor school.....wij merken bij oudste dat nu t heel druk is op school de iPad soms plaatsmaakt voor een studieboek maar dat zal vast de maanden achterstand niet direct wegwerken. Dat zal nog wel wat meer tijd en vooral inspanning en discipline vergen. Daar waar het puberen is denk ik maar wat om-beter nu dan als t serieuzer wordt....en wij zijn streng geweest in beperken contacten tijdens maatregelen dus heel veel te doen is er dan ooo niet....maar dat t laatste is herken ik. Gr Noelle

Bloemetje75

Maccupid, durft je zoon wel een docent eventueel te mailen? Want dat is veilig als tussenstap?

Hier zou het toetsweek zijn.... maar een kind positief, de andere volgens Nl regels in quarantaine. Mooie is nog dat we in België wonen en daar hoeven we niet in quarantaine want iedereen is gevaccineerd (en man en ik geboosterd). School zegt "Nederlandse regels gelden"... snap ik, maar niemand die me zegt dat wat voor test ze willen als bewijs van negatief. Is dat een NL ggd test (lastig want de kinderen hebben wel een bsn maar geen digid en die kan ik pas aanvragen nadat ze zich hebben geïdentificeerd bij de belastingdienst want bij de geboorte hebben ze bij de belastingdienst de helft niet ingevuld wat wel bekend was (zoals nationaliteit en geboorteplaats....) maar daar nu een afspraak is ook niet makkelijk en zeker voor de positieve niet toegestaan), mag ik in België met hem naar de teststraat of is zelfs een zelftest voldoende?
Ook iemand die zegt vanaf wanneer we beginnen te tellen. De dag van de test? De dag van de uitslag? Jongens delen een kamer dus van isolatie is geen sprake.

Petrak

Bericht door Petrak »

Bloemetje75 schreef:
ma 17 jan , 2022 1:27 pm
Maccupid, durft je zoon wel een docent eventueel te mailen? Want dat is veilig als tussenstap?

Hier zou het toetsweek zijn.... maar een kind positief, de andere volgens Nl regels in quarantaine. Mooie is nog dat we in België wonen en daar hoeven we niet in quarantaine want iedereen is gevaccineerd (en man en ik geboosterd). School zegt "Nederlandse regels gelden"... snap ik, maar niemand die me zegt dat wat voor test ze willen als bewijs van negatief. Is dat een NL ggd test (lastig want de kinderen hebben wel een bsn maar geen digid en die kan ik pas aanvragen nadat ze zich hebben geïdentificeerd bij de belastingdienst want bij de geboorte hebben ze bij de belastingdienst de helft niet ingevuld wat wel bekend was (zoals nationaliteit en geboorteplaats....) maar daar nu een afspraak is ook niet makkelijk en zeker voor de positieve niet toegestaan), mag ik in België met hem naar de teststraat of is zelfs een zelftest voldoende?
Ook iemand die zegt vanaf wanneer we beginnen te tellen. De dag van de test? De dag van de uitslag? Jongens delen een kamer dus van isolatie is geen sprake.
Beterschap! Balen van de onduidelijkheid. Dag van de test is bij mijn weten dag 0. Verder zou ik denken dat de test in België net zo goed geldig is als van de ggd. Wel een teststraat, want volgens de regels hier moet op dag 5 een ggd test gedaan worden (en op dag 0 een zelftest). Maar de regels zijn net weer veranderd en kan zijn dat ik nog iets gemist heb. School vraagt in ieder geval niet om bewijs van een uitslag.

Maccupid

Bericht door Maccupid »

Bloemetje75 schreef:
ma 17 jan , 2022 1:27 pm

Dat durft hij wel (als hij het niet vergeet...), maar veel docenten reageren dan met dat ze dat dan de volgende les wel even kunnen bespreken, dus dat schiet niet zo op. Dat is misschien iets om met de mentor te bespreken, of dat voor hem niet anders zou kunnen.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Bloemetje, wat een lastige situatie. De regels veranderen ook continu, ik zie soms ook door de bomen het bos niet meer. Beterschap!

Maccupid, ik denk dat de mentor mailen een goede zet is. Die kan het ook in de teamvergadering bespreken met de overige docenten.
Verder...misschien is structureel oefenen nog een idee? Daar zou de HB coach mee kunnen helpen.
Mijn dochter vond om hulp vragen ook altijd heel moeilijk. Zij heeft hier op huiswerkbegeleiding veel mee geoefend en met haar autisme coach. Telkens werd er een situatie gecreëerd waarin ze daar mee kon oefenen en het gaat nu beter. Ze is er nog niet, maar ze heeft er echt wel stappen in gezet. En natuurlijk vol lof zijn als het ze lukt! :)

Toevallig liep ik gister dochter haar kamer binnen toen ze met Duits bezig was en toen snapte ze ook iets niet. Waarschijnlijk had ze het alleen afgemaakt of de opdracht leeg gelaten als ik niet was binnen gelopen. Dus zoals ik al zei, is ze er nog niet helemaal wat betreft om hulp vragen. Uiteindelijk kwam ze er met een paar suggesties van mijn kant wel uit.

Verder gaat hier alles wel goed. Huiswerk wordt netjes en op tijd gemaakt, de planning voor de inhaaltoetsen (vanwege de lockdown) heeft ze gemaakt en daar houdt ze zich aan, ze gaat met plezier naar school. :)

Maccupid

Bericht door Maccupid »

Fijn te horen dat oefenen zo kan helpen, Dee. En het lijkt me erg prettig voor je (en natuurlijk voor haar!) dat het bij jouw dochter nu zo soepel loopt. Jullie hebben al zulke pittige tijden achter de rug.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Dat klopt, maar ik hoop het ook voor jullie hoor! Of denk je dat oefenen geen zoden aan de dijk zet bij je zoon?

Eekhoorntje76

Dochter is vandaag ziek thuis. Broertje is in afwachting van de uitslag van de GGD test van dinsdagmiddag. (Positieve klasgenoten, dus quarantaine, alleen snap ik niet dat de meeste klasgenoten al sinds gisteren (woensdag) weer naar school zijn, terwijl dinsdag pas dag 5 was.) GGD heeft het te druk, dus een test voor dochter is nog niet in te plannen. (Ze is erg verkouden en heeft mij ook al aangestoken)

We zijn op zoek naar iets of iemand die dochter kan helpen met haar concentratieproblemen. Ze heeft nu zelf aangegeven er last van te hebben. Van de week met een wandeling wel zowat rond wat voor profiel en keuze en vrije vakken ze wil kiezen. Gelukkig mogen (moeten) ze op deze school twee vrije keuze vakken nemen, maar nu heeft dochter nog een vak over wat ze graag zou willen kiezen. Dit zou ze als contractvak kunnen doen, maar ze vind het leuk om in de lessen te zitten, dan kan ze lekker over dingen discussiëren (zoals ze zelf zegt). Het lijkt er nu op dat Duits buiten de boot valt, en we hebben haar al aangegeven dat ze als ze dat wil ze dit altijd nog via de LOI of iets dergelijks zou kunnen doen.

Mocht er uitkomen dat haar concentratieproblemen komen door te weinig uitdaging, dan wil ik me wel hard gaan maken voor een contractvak. Ze hoeft nog steeds weinig te doen aan huiswerk, maar de cijfers van het vorige trimester waren niet echt heel denderend.

Bloemetje75

Mijn jongste is nu ook positief. Niet gek want de mannen delen een kamer.

Eekhoorntje, ik hoop dat je juiste hulp krijgt met haar concentratie.

Dee, wat fijn dat het zo goed gaat!

Maccupid, ik zou met mentor mailen en je zoon docenten laten terug mailen dat in de klas bespreken voor hem lastig is (want hulp vragen) maar dat hij graag als tussenstap de vragen opschrijft/mailt.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Beterschap voor een ieder die verkouden is of corona heeft.

Eekhoorntje, fijn dat jullie al zo goed als rond hebben welk profiel het wordt. Hopelijk ook snel duidelijkheid over waar de concentratieproblemen vandaan komen.

Noelle

Bericht door Noelle »

Hier ook week thuis door Corona maar uiteindelijk de klas ook. Het voelt hier als heel rommelige tijden door de vele quarantaines en besmettingen. Voor dochter fijn dat de klas ook in quarantaine ging in de zin dat ze daardoor geen toetsen hoeft in te halen maar dat ze uitgesteld zijn. Dat is relaxter dan bij oudste die nu 6 toetsen moet inhalen in een week dat ze er al 4 heeft...

Bloemetje75

Bij ons gaat de klas van de jongste komende week in quarantaine. Hij moest sowieso tot en met woensdag online volgen vanwege zijn besmetting. Nu dus met de hele klas de hele week online.

Als het goed is, heeft hij net zelf zijn mentor gemaild over hoe en wat met het inhalen van de toetsen. Het zijn er 8 en dat is teveel voor 3 dagen (ook volgens de schoolregels).

Middelste blijft snotverkouden dus die is in ieder geval nog 2 dagen thuis/online in de les. Helaas heeft de bovenbouw andere lunchtijd dan de onderbouw en mijn man wisselende lunchuren want die werkt uiteraard ook nog steeds thuis. Rommelig....

Eekhoorntje76

Oh jee Bloemetje, klinkt inderdaad rommelig. Sterkte, en beterschap voor je middelste. Balen dat hij nu zo veel toetsen moet inhalen, ik hoop dat dat een beetje verspreid kan.

Hier zijn de onder-en bovenbouw pauzes ook niet gelijk, maar zitten ze nog beide in de onderbouw. Dochter ging wel veel om (vorig jaar) met een groepje een klas hoger en die ziet ze nu bijna niet meer.

Man is ook thuis aan het werk en heeft veel vergaderingen, dus het was hier in huis ook rommelig vorige week, met beide kinderen thuis.

Plaats reactie