Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Succes alvast voor na de vakantie! 8-)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs

Bericht door Von »

Wat slim om 2 en 3 samen te nemen.
Ik sluit aan, mijn jongste dochter gaat na de vakantie naar 3TVWO.. ik vind het spannend, ze is van onze 3 kinderen degene waarbij 't leren 't minste vanzelf gaat, maar haar werkhouding is super.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs

Bericht door Bloemetje75 »

Ik sluit me aan. Jongste gaat na de vakantie naar 3gym.
Ik hoop dat hij de mentor(en) krijgt die middelste afgelopen jaar had.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Uit nieuwsgierigheid: waarom 2 en 3 samen?

Ons menneke begint na de zomer aan zijn 2e van 3 brugklasjaren

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Hier zoon, die na de vakantie naar gym2 gaat en dochter, die een eigen leerlijn volgt, maar waarschijnlijk ook ergens rond deze klassen zit :smile:

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hier een zoon die over anderhalve week naar 2 atheneum gaat. Fijne vakantie nog even!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Fijn, alvast een nieuw draadje. Hier gaat dochter in september naar 2 gym.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Jongste dochter gaat na de vakantie naar 3 gym(+). Spannend jaar, want veel vakken (ze doet ook chinees) en plannen vindt dochter heel lastig. Ik hoop dat ze stappen kan maken op dit gebied.
Vooralsnog zit dochter in de vakantiemodus (lees: niets doen).

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

2 gym na de zomer voor dochter. Ik ben benieuwd wat ze van Duits gaat vinden, Frans werd vorig jaar gehaat vanwege al het woordjes stampen :smile:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Onze dochter heeft tweemaal 1 gymnasium gedaan en gaat na de vakantie starten in 2 atheneum. Net als de dochter van Karan vindt ze plannen lastig en omdat ze Chinees doet en de nieuwe vakken Grieks, Nask en Duits erbij kreeg, leek het ons wat veel van het goede. Dus daarom atheneum met Chinees. Dit jaar zal ook de autismecoaching op school goed op gang komen als er geen lockdowns komen. Huiswerkbegeleiding is gestopt. Dochter start in een nieuwe klas met 2 a 3 mensen van haar oude klas.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Clnl »

Onze oudste gaat naar 2 atheneum, dus ik schrijf hier ook graag mee.

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Jess »

Mijn dochter gaat dit schooljaar naar de 8e klas vrije school( 2 havo/vwo) Pas in de 10e klas(4e) gaan ze richting havo of vwo.
Vooralsnog gaat het haar vrij gemakkelijk af. Door de wisselende ochtenperiodes ( eerste twee uur elke dag) per 3 weken blijft ze geprikkeld en vervalt ze niet zo snel in verveling lijkt het.
Plannen en simpele dingen zoals rooster, roostertijden, welke dag is het? onthouden is nog wel een dingetje bij haar. Hopelijk krijgt ze dat een beetje beter onder de knie dit jaar.
2006
2008HB

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter gaat naar 3 Gym en vindt (zoals gewoonlijk) dat de vakantie te lang duurt. Ze heeft nog wel zin om volgende week een weekje te kamperen, en doordat kamp en we vorige week ook een weekje weg zijn geweest en deze week vanaf thuis dingen doen, houdt ze het nog wel even vol. Er wordt wel volop gechilld (veel boeken gelezen en veel youtube, insta, en Wattpad). En ze heeft leren uitslapen!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik geloof dat vandaag of morgen de schoolboeken binnenkomen. Best een luxe dat ze aan huis worden bezorgd, voorheen was dat niet zo.
We hebben van de week (lekker last minute) de laatste schoolspullen gehaald.

Het rooster is ook al binnen en het ziet er goed uit. De school hanteert nog steeds een 40 minutenrooster. Opmerkelijk dat vorig jaar het 1e uur om 8.10 startte en nu 8.20. Er zijn dagen dat ze ook later start en dagen dat ze al na het 5e of 6e uur klaar is. Het lijkt mij echt schelen in de last, ik ben benieuwd hoe dochter dat zal ervaren.
A.s. dinsdag hebben ze de jaaropening en daarna een project met hun klas. Dochter komt in een nieuwe klas vanwege de overstap naar atheneum. Bij ons op school hebben ze in de onderbouw niet alle vakken elke periode, het wisselt om de kinderen een beetje te ontlasten. Ze start wel gelijk met nask, benieuwd hoe ze dat zal vinden. De ene les Chinees valt tijdens een uur Duits, de andere tijdens wiskunde en dat is minder. De bijles wiskunde loopt nog steeds, die is vorige week al opgestart en dat werkt goed.
De eerste mail van de muzieklessen is ook al binnen. De docente start dit schooljaar met groepslessen. Dat is best leuk, maar voor dochter met autisme ook wel erg onrustig. Afgesproken dat ze volgende week gewoon met 1 groepsles start op haar gewone lesdag, i.p.v. 2 per week. Er zullen genoeg prikkels op haar afkomen met nieuwe klasgenoten, docenten en vakken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Dee, wat fijn dat ze een prettig rooster heeft. Is er wat meer lucht doordat de klassieke talen wegvallen?
Hoe kijkt je dochter uit naar de eerste schooldag en nieuwe klasgenoten?

Hier zit de eerste week in de tweede klas erop voor zoon! Hij heeft het naar zijn zin. Nask vindt hij leuk, en Duits, aardrijkskunde en geschiedenis. Eigenlijk alle vakken behalve tekenen geloof ik, haha.

De atheneumklassen zijn gehusseld aan de hand van de talenkeuze die ze gemaakt hebben. Gelukkig is zoon bij zijn vrienden ingedeeld.

Hij heeft sinds vorig jaar voor het eerst in zijn leven écht goede vrienden. Twee van school en een uit de straat. Hij maakt ook wel eens ruzie met ze en dan leggen ze het weer bij. Vind ik een teken van echte vriendschap. Met de vriendjes op de basisschool was het oppervlakkiger en was er nooit onenigheid.
Met deze jongens hoor ik hem ook heel andere gesprekken voeren. Ze zijn allemaal 1, 2 of 3 jaar ouder dan hij, dat klikt blijkbaar beter.

Hier ook muziekles-nieuws: de tromboneleraar wil zoon in een paar maanden klaarstomen voor het B-examen in januari. (Hij heeft nog maar net A-examen gedaan, was uitgesteld door corona.) De leraar ziet echt wat in hem. Zo leuk! Ben heel benieuwd of het nog wat gaat worden met de conservatoriumdroom van zoon.

Eerst maar eens de tweede klas doorkomen ;)
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft haar rooster ook en het programma voor dinsdag. Boeken zijn al een paar weken binnen (behalve een Natuurkunde boek). Donderdag is er al gelijk een studiedag. En ze heeft een regelmatiger rooster dan haar broertje in de 1e (die heeft 2 keer 8 uur en twee keer tot het vijfde.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

Onze oudste dochter start dit jaar in 2 vwo (tweetalig), dus ik sluit hier ook graag aan.
O vond het best spannend dat ze pas begin dit jaar zou horen wie haar mentor en (grotendeels) nieuwe klasgenoten zouden zijn. Inmiddels is de eerste week met vooral aandacht voor kennismaken, wennen en regelzaken achter de rug en is O positief gestemd. Ze lijkt een leuke klik te hebben met een meisje uit haar klas. Ik heb de indruk dat O toch nog wel een kleine nasleep heeft van het langdurige online onderwijs en vooral het eenzame gevoel wat het haar gaf. Dus blij dat haar eerste gevoel in de klas nu positief is!
O 2008
M 2010
J 2015

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat fijn Lisa! Is ook spannend, zo'n nieuwe klas.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Zeker heel fijn, Lisa.
Mooie verhalen hier, alles positief.

Dochter heeft er ook zin in. De boeken voor Duits liggen beneden om door te bladeren. En de hoofdstukken China, Noord Korea en Zuid Korea uit het aardrijkskundeboek heeft ze al uit. ;)
Over de nieuwe klas hoor ik haar eigenlijk niet, volgens mij staat ze er ontspannen in.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

K. Is net thuis van scoutingkamp, daarover heel enthousiast maar ze wilde liever daar blijven. Want terug naar huis betkend echt einde vakantie en weer naar school komende week.

Bovendien vind ze haar rooster prut (bijna iedere dag van 8.30 tot 16.30 ingeroosterd, waarschijnlijk in de praktijk vaak van 9.00 tot 16.00 door de dagopening en sluiting, maar wel 1 dag tot 16.30 echt les), maar het vervelendste vind ze komende dinsdag (8.30-10.00) en woensdag (8.30-11.00), als je dan toch maar 1,5 of 2,5 uur naar school moet, doe dat dan later op de dag! (haar woorden).

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Hier de laatste vakantiedag, morgen begint mijn jongste aan haar driedaagse brugklasintroductie! Een nieuw tijdperk breekt aan: geen basisscholieren meer in huis.

Dinsdag gaat dan het circus van start voor mijn tweedeklasser, met één introductiedag. Ze houdt grotendeels dezelfde klas. Eén klasgenoot is afgestroomd naar de havo, een paar anderen gaan naar het atheneum en er komen drie zittenblijvers bij. Ik schreef al eens dat ze dezelfde mentor krijgt als in de brugklas en dat ik daar heel blij mee ben :smile:

Het rooster is inmiddels binnen. Nooit later uit dan 15.00 uur en geen tussenuren. Idealer kan niet. Ja, dochter vindt van wel: die had gehoopt op een paar keer per week het eerste uur vrij, maar ze begint gewoon elke ochtend om 8.20 uur.

We gaan het zien allemaal. Ben heel erg benieuwd. Iedereen veel succes in deze eerste weken!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Veel succes en plezier voor alle forumkinderen die deze week starten! Ben benieuwd naar de verhalen.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dank!

Dochter heeft er nu 2 dagen opzitten en het gaat best goed. Ze heeft vandaag met een vriend huiswerk gemaakt na schooltijd. Voor morgen is alles af en voor maandag ook al een deel. Ze is vrolijk, niet compleet afgemat en geprikkeld. Dat is al een heel stuk beter dan vorig jaar september.
Ze vindt nu de 1e klassers ook enorm klein. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Clnl »

Zoon is gisteren weer begonnen met echte les. Daarvoor moest hij boeken halen en hebben ze sport gehad. Ik hoor hem niet echt over hoe het is, maar hij moppert niet, dus zal het wel oké zijn. Hij is wel heel blij met zijn rooster, dat is beter dan van vrienden in andere klassen. Hij heeft dezelfde klas en mentor als vorig jaar en daar is hij erg blij mee. Omdat hij in de enige vwo sportklas zit verwacht ik dat hij volgend jaar ook nog in deze klas zit, voor hem een heel fijn idee. Hij is van de zomer flink gegroeid en nu echt een lange, slungelige, sportieve puber om te zien.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Hier vandaag de eerste lesdag. Afgelopen 3 dagen wel steeds even op school geweest: jaarstart, kennismaking met nieuwe klasgenoten en nieuwe mentor, boeken ophalen (dat vond K stom, want ze krijgt alle boeken ook digitaal. Dus de boeken zijn rechtstreeks haar kluisje ingegaan en blijven daar waarschijnlijk liggen, al,staat bij huiswerk natuurkunde wel dat ze boek A moet meenemen).

Ze heeft afgelopen week ook ontdekt dat je met je vriendin de stad in kan na school. Dinsdag had ze daar pech mee want grote stroomstoring en dus alle winkels dicht, woensdag herkansing en gister een hoodie gekocht die ze eerder had gezien.

En helaas heeft ze haar folderwijk moeten opzeggen. Die %$^$& gaan de folders op maandag leveren en verwachten dan dat ze dinsdag voor 19.00 uur zijn bezorgt. K zit op maandag en dinsdag tot 16.30 op school, dat gaat dus nooit lukken. Voorheen moesten de folders voor maandag 19.00 uur zijn bezorgt, maar dan liep ze op zaterdag, hele dag de tijd en als ze uitloop nodig had dan deed ze dat op zondag (wat vanwege leeftijd officieel niet mag, maar dat deed ze liever dan maandags). De laatste weken werden de folders al zaterdag laat bezorgt (na 16.00) en na klagen kregen we dus bericht dat ze voortaan op maandag komen. De brief daarover hebben we nooit ontvangen, is naar de vorige bezorger van de wijk gestuurd.

Als iemand nog werk weet voor een 13-jarige, op zaterdag, dan hoor ik het graag. (Geen oppaswerk of honden uitlaten, dat past echt niet bij K).

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft vandaag haar tweede lesdag nadat ze gisteren een studiedag hadden. Ik heb haar gisteren gevraagd of ze toch wel met haar broertje mee wilde fietsen (ze had eigenlijk nee gezegd. Maar het hoeft van mij normaal echt niet, maar het was zijn eerste lesdag). Dus vanmorgen gingen ze met z’n tweeën op de fiets.
Ze was woensdag al vol verhalen en ze is blij met de meiden waar ze naast zit. Ze heeft heel veel nieuwe docenten.

Balen van het folder wijkje Petrak. Dochter heeft sinds deze vakantie een krantenwijkje. Die worden op woensdagmiddag geleverd en moeten in principe donderdag in de bus liggen, maar er mag eventueel uitgeweken worden naar vrijdag. Ik zou niet weten wat 13jarige mogen doen. Ik dacht namelijk altijd dat je pas met 14 wat mocht doen. Misschien is er een supermarkt in de buurt die 13jarige aan de slag zet. (In wat kleinere dorpjes in Noord- Holland weet ik dat ze dat doen, want neefje ging ook met 13 aan de slag daar.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

@Petrak, werk in de kassen?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Goede verhalen hier tot nu toe, wat fijn.

De eerste week is hier ook bijna afgelopen. Dochter was na één dag op school al sociaal helemaal opgebloeid. Ik hoor van haar vooral verhalen over gangmaken en eindeloos kletsen met haar vriendinnen tijdens de les. Aan de ene kant geruststellend, omdat ik het zorgelijk vond hoe weinig contact met anderen ze in de zomervakantie zocht. Ineens was het: ik ben introvert (ik zie haar zelf helemaal niet zo, mijn andere kind is wel introvert en dat is echt een verschil van dag en nacht). Dat is nu als sneeuw voor de zon verdwenen. Tegelijkertijd had ik gehoopt een betere werkhouding bij haar te zien dit schooljaar. Maar goed, dat kwartje zal bij haar zelf moeten gaan vallen.

Door het introductieprogramma heeft ze nog geen Duits gehad, wel Grieks en natuurkunde, nieuwe vakken in de tweede.

Dochter (13) wil ook graag een baantje, maar geen folderwijk of krant. Ze wil graag gaan oppassen, maar onderneemt daar zelf geen stappen toe. Van mij hoeft het nog niet, dus ik bemoei me er verder niet mee.

En ook zij vindt de brugklassers ineens heel klein. Haar zusje zit nu ook in de brugklas (andere school) dus dochter heeft wel behoefte om het verschil duidelijk te markeren :mrgreen:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Ik ben benieuwd naar de verhalen, ik verwacht K nu ieder moment thuis.

Kassen, kan ik wel uitzoeken of we die op fietsafstand hebben. Supermarkt is hier pas vanaf 15 jaar.

K. Wil wel graag werken, of eigenlijk wil ze niet werken maar wel geld verdienen. Ze heeft zich opgegeven voor de world scouting jamboree in zuid Korea in 2023. Dat kost 4225 euro (en daarnaast nog zakgeld), en dat gaan wij niet volledig voor haar betalen. Ze heeft dus een groot spaardoel, maar nu geen inkomsten meer.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door loekie »

Als familie en kennissen ervoor open staan kan een 13-jarige wellicht betaald klusjes doen (boodschappen, schoonmaken, flessen wegbrengen)?

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Mijn kinderen deden altijd een huisaanhuis-wijk. Dochter vult soms ook enquetes in: dat verdient niet heel veel, maar alle beetjes helpen en het kan gewoon vanaf je bed.

Hier alweer twee weken les gehad. Dochter is nu aan het twijfelen over Goethe-Duits. Nu is ze in Duitsland opgegroeid en tot haar 10e naar school gegaan, dus de basis zit er nog wel in. Maar het wordt ook wel een heel vol programma met Grieks, Latijn en Chinees. Ik twijfel dus, vooral omdat dochter niet zo heel belastbaar is.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk al die berichten. Hier is dochter begonnen in de tweede. Helaas allesbehalve spraakzaam dus hoe ze het heeft??? Geen idee. Ze zijn op zich met dezelfde klas verder-dus wat dat betreft geen grote veranderingen. Ik hoop dat ze wat meer band krijgt met de hele klas. Dat begin een beetje te komen vorig jaar voordat ze deels online en verdeeld naar school gingen. Hoop dat het kamp dat vorig jaar niet door kon gaan of iets van dien aard dit jaar alsnog plaatsvindt.
Leuk doel om voor te sparen PetraK. Tips heb ik niet.
Hier weinig te kiezen. Muziek was het enige wat gekozen kon worden. Spijtig genoeg heeft dochter dat niet gekozen...de eerste schoolweek zit erop. Op naar de volgende.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Zoon deed vorig jaar Anglia-Engels erbij. Dat zou eens in de maand zijn en in het rooster voorgaan op het reguliere vak op dat uur. Het bleek om de week en een extra lesuur aan het eind van best een lange dag. Ondanks dat hij het pre-intermediate certficaat 'with distinction' gehaald heeft, heeft hij besloten er voorlopig niet meer aan mee te doen. Zijn week zit vol genoeg, vindt ie.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ik snap dat het soms druk kan zijn met de extra vakken. Maar wel leuk dat het aangeboden wordt. Mis dat wel op de school van middelste. Bij oudste veel keuzevakken: Spaans, Chinees, toneel. muziek... Zij heeft daar veel plezier aan beleefd en middelste heeft ook een brede interesse en had bv Spaans ook wel gewild.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Bij ons op school hebben ze al die versterkte taalprogramma's (Goethe, Delf, etc). Qua plusklassen kun je kiezen uit Chinees, Big History, Spaans, Robotica. En er is een kunstklas en schoolorkest. In de bovenbouw kun je meedoen aan een programma dat je de mogelijkheid biedt om wat lessen op de uni te volgen.

Van het weekend was dochter behoorlijk overprikkeld. Er ontstond een conflict over iets met haar vader en toen is ze huilend in bed gaan liggen. Ze kon zelf goed verwoorden dat ze overprikkeld was, ook al was de eerste schoolweek erg leuk.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Ik ben blij dat er een foutje was gemaakt op mijn werk, en ik daardoor nu thuis was (ipv op mijn werk) toen K. uit school kwam. Ik zag direct dat er iets was, ze probeerde nog wel te doen alsof alles ok was, maar dat lukte niet lang.
Een kwartier gehuild in mijn armen, toen kwam het hoge woord eruit. De gymjuf heeft bij de eerste les al gedreigd met een onvoldoende! Ze gingen voetballen, waar dl al een hekel aan heeft, maar ze deed wel mee. Totdat ze het zat was dat ze de bal al 20x tegen zich aan gekregen en de afdrukken van die bal op haar lichaam staan. Toen deed ze niet meer mee, en daar was de juf boos om, gaf geen ruimte voor uitleg, zei dat ze ongemotiveerd was, er was nog iets over praktijk en theorie-vakken wat ik niet goed begreep en de dreiging met een onvoldoende.

Echt, waarom? Lo is inderdaad het minst favoriete vak van dl, maar ze gaat altijd trouw. Zelfs de laatste dag voor de vakantie, een sportdag, mocht ze van mij thuis blijven maar ze is trouw gegaan omdat ze haar klasgenoten niet in de steek wilde laten. Maar op deze manier de eerste les van het schooljaar beginnen is geen goede start. K's vind het erg onrechtvaardig want ze deed toch haar best zo goed mogelijk mee te doen. De andere partij die de ballen schoot deed het ook niet express, die waren alleen heel fanatiek. Ze had pijn en wilde daarom niet meer meedoen en de juf wilde niet luisteren.

Ik heb aangeraden om met haar coach hierover te praten.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ah, wat rot zeg. Lekker veel inlevingsvermogen van die docente.
Dochter had het jaar hiervoor ook een docent LO die zo nu en dan ongenuanceerd kon reageren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Wat naar idd en wat weinig inlevingsvermogen van de gymjuf. Ze zal toch ongetwijfeld kunnen zien dat het geen onwil is.

En wat een aanbod Dee en zo veelzijdig. De school van deze dochter is een technasium/ gymnasium. Met dus wel (standaard) latijn en Grieks en o&o met de nodige leuke dingen rondom o&o die helaas vorig jaar niet door konden gaan of niet door gingen. Maar geen differentiatie of andere mogelijkheden. O&o is ook wat ze het allerleukste vindt maar ze had het best heel leuk gevonden ook Spaans erbij te doen of idd een taal verdieping. Maar gelukkig wel veel in de hoek die ze leuk vindt en waarom ze voor deze school koos.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Er is inderdaad best veel aanbod. Maar je vindt op meerdere scholen in de regio een dergelijk aanbod. We zijn echt vreselijk verwend hier. Tegelijkertijd is het ook wel een kunst om tussen al dat aanbod te vinden wat bij je kind past. Dit jaar zit de middelste in groep 8 en we moeten voor de inschrijving van de VO scholen een lijstje van 5 aanleveren. Inmiddels ben ik zo goed op de hoogte van het aanbod dat ik wel weet wat bij dochter past. En dan vind ik het weer lastig om die lijst tot 5 aan te vullen. Het gebeurt zelden, maar het kan voorkomen dat je kind toch op school 5 geplaatst wordt omdat je bij de andere scholen geen plek hebt/bent uitgeloot.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Dat lootsysteem lijkt mij zo lastig voor een kind, zeker wanneer je niet twijfelt en weet naar welke school je wilt. Hier gelukkig geen ervaring mee, overal gewoon plek (misschien op de vmbo wel loting, maar daar heb ik 2 jaar geleden niets over gehoord).

Ik hoop dat K's coach het gebeurde goed oppakt, en anders moet ik er maar weer achteraan. Toen ze gisteravond naar bed ging zag je nog steeds de afdruk van de naden van een bal op haar been staan. Dat moet dus wel echt hard zijn aangekomen en vind ik geen aanstellerij of met niet gemotiveerd zijn te maken hebben.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Wat gymdocenten vaak niet begrijpen is dat leerlingen zijn ingedeeld op cognitief niveau, en dus bij ontwikkelingsgelijken (ongeveer) op leergebied zitten, maar niet op sportief niveau, en dat daar dus alle niveaus en motivaties door elkaar zitten. Toch wordt iedereen hetzelfde afgerekend, wat eigenlijk heel raar is. Zo was mijn zoon een jaar versneld en (toen) bovendien klein voor zijn leeftijd, maar hij moest wel even hard en lang kunnen rennen als de rest. Dan maak je het bewegen en sporten natuurlijk niet erg aantrekkelijk voor kinderen, wat wat mij betreft toch echt het belangrijkste doel zou moeten zijn. En Gymdocenten zijn vaak een beetje gefrustreerd omdat niet iedereen hun vak even serieus neemt, terwijl ze sport zelf wel het belangrijkste op aarde vinden. Klinkt wat mij betreft in ieder geval niet als aanstellerij van je dochter.

J is ook wel lekker begonnen in de 3e. Ze zit in een andere groep, is als een van de weinigen naar TVWO gegaan en hoewel ik nog niet weet of het niveau echt passend is, is de klas dat wel, dus dat is erg prettig. Ze is een stuk vrolijker dan vorig jaar.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Veel keuze maakt t idd niet altijd makkelijk. Hier ook loting idd en er moeten een aantal scholen op volgorde van voorkeur worden benoemd. Dochter is wel op de school van haar eerste voorkeur gekomen: ze wilde uiteindelijk de combinatie gymnasium/technasium en daar was er maar 1 van. Was toen op zich ook blij dat de keuze was gemaakt want dat was niet makkelijk en meerdere scholen pasten bij dochter.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Von, herkenbaar wat je schrijft over gymdocenten. Van mezelf vroeger en van dochter. Dochter is ook niet zo atletisch maar doet wel altijd mee tijdens de gymlessen.

Dochter is vandaag niet fit, dus een dagje thuisonderwijs. Vooralsnog blijft ze heel positief over school en vertelde ze gisteren dat ze met een jongen uit haar nieuwe klas had gepraat over iets en dat een ander meisje zich mengde in het gesprek. In de namiddag had ze een sociale bijeenkomst met leeftijdsgenoten van haar muziekles, ook dat vond ze erg leuk. Al merk je wel dat ze dan moe is en het haar veel energie kost (waren zo'n 30 mensen).

Ik denk dat ik kan concluderen dat dochter na twee jaar echt helemaal is geland op het VO. Nu hopen dat er geen lockdowns meer komen!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Wat fijn Dee dat er zoveel vooruitgang is voor je dochter.

Ik kom ook weer meeschrijven. Jongste heeft vanmorgen kennismakingsactiviteit met de klas. Maandag beginnen de lessen pas echt.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter had in de eerste en tweede een gymdocent die er wel wat rekening mee hield. Maar toen zij met zwangerschapsverlof was had ze een vervanger en die was wat minder meewerkend. Maar helaas is het op deze school wel zo dat er wel cijfers hangen aan bepaalde prestaties. Dus ook al doet dochter heel erg haar best, ze staat rond de 6. (Piepjestest werd ze mee gematst, daar zou ze eigenlijk een 4 voor hebben, maar dat werd een 5,5 en bij volleybal kreeg ze een vraag over de spelregels, waardoor het een 6+ werd. Maar de vervanger gaf haar de eerste les speerwerpen een compliment omdat ze zelf had uitgedacht hoe het met links moet. (Want naast dat ze niet echt atletisch is, is ze ook nog links), maar vervolgens had ze niet ver genoeg gegooid en kreeg ze toch een minder cijfer. Nu is de “goede” gymdocent ook haar mentor, dus ik ben benieuwd. (Dochter heeft in de eerste ook soort van bijles voor gym gehad, maar door de maatregels ging dat niet meer door)

Fijn Dee dat je dochter nu een beetje geland is.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Hier werd bij zoon in ieder geval wel een prestatiecijfer en een inzetcijfer gegeven en dat werd gemiddeld. Maar op een gegeven moment had hij een docent die inzet en enthousiasme verwarde. Zoon vond er geen klap aan, maar deed vreselijk zijn best, maar had toch een laag cijfer voor inzet. Da's dan gewoon niet eerlijk. De beide dochters hebben iets meer met sport, dat scheelt. En ik geloof dat je wel kunt blijven zitten op dit soort niet-cognitieve vakken, maar alleen als je gemiddeld onvoldoende staat voor gym, handvaardigheid en muziek of zo. Dat komt nooit voor, maar is wel een stok achter de deur om wel voor die vakken ook wat te doen.

Jongste heeft gisteren vast voorlichting gehad over profielkeuze, lekker op tijd in het jaar. Ik vroeg of ze al een idee had en ze was eigenlijk meteen enthousiast over CM, en ik vermoed dat dat ook wel het meest passend is. "In ieder geval geen natuurprofiel!" zei ze hartgrondig. :lol:

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Over gym: ik ben het er niet mee eens dat kinderen niet mogen worden beoordeeld puur op de prestatie. niet fijn wel eerlijk. Want als kinderen heel erg hun best doen voor een taal en er desondanks niet goed in zijn halen ze ook geen hoog cijfer. Misschien een voldoende doordat ze sommige onderdelen wel kunnen (bijv. hun boekendossiers). Zelf deed ik enorm mijn best bij muziek kon alleen geen relatie leggen tussen noten op papier en geluiden in de echte wereld en kreeg dus ook met hangen en wurgen een voldoende. Dat is dan toch een afspiegeling van wat je kunt.

Ik heb met ons menneke besproken hoe hij kan laten zien dat hij geïnteresseerd is en mee doet. Welk gedrag hoort daarbij en welk gedrag niet. Want hij kan wel zeggen dat hij zijn best doet, als hij loopt te sloffen, dromerig voor zich uit staart of ondertussen iets totaal anders aan het doen is dan kan ik dat niet zien en zijn docenten ook niet. Was voor hem best een eye-opener.

Verder is ons menneke weer blij dat hij naar school mag en super enthousiast. ben benieuwd wanneer hij zijn schoolspullen gaat regelen...
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Dat ben ik wel met je eens, ik was ook heus tevreden met een 6,5 voor gym voor mijn zoon. Maar dan moet voor het mitivatiecijfer wel eerlijk gekeken worden.
En het is natuurlijk wel zo dat een mavoleerling voor wiskunde veel minder hoog hoeft te springen voor een 8 als een vwo-leerling. Want daarop is de indeling gebaseerd, niet op sportiviteit, conditie of lengte. Maar bij gym moeten ze even hoog.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn dochter boeit het echt geen zier wat ze voor gym krijgt. Ze doet haar best, is er niet heel handig in maar kan er niet op blijven zitten. (Als de rest dik in orde is dan neem ik aan.)
Ik ging vroeger broodjes bij de bakker halen terwijl we rondjes om het sportveld moesten rennen, dus ik vind dochter haar aanpak wel handiger.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Mijn tweedeklasser is nogal sportief van zichzelf, mijn kersverse brugklasser niet. Is wel actief en beweegt graag, maar is motorisch niet handig. Zelf was ik anti-sportief als kind. Heb het niet meegekregen vanuit huis (mijn ouders keken erop neer) en ben pas als ruim volwassene gaan sporten. Het rare aan gym op de middelbare school vind ik dat je je niet kunt verbeteren als je geen aanleg hebt. Zelf heb ik mijn hele schoolloopbaan bijvoorbeeld niet leren touwklimmen. Je kon het of je kon het niet. Kon je het niet, dan werd het nog eens op exact dezelfde manier “uitgelegd” en voorgedaan. Lukte het dan nog niet, jammer maar helaas, de gymdocent besteedde er geen aandacht aan.

Mijn brugklasser had gisteren voor het eerst slagbal. Lukte haar niet om tegen de bal te slaan. Op mijn vraag of de gymdocent haar toen extra instructie gaf, was het antwoord nee! Dat is toch heel erg raar? Of hoe kijken jullie daar tegenaan? Je kunt als docent natuurlijk niet met goed fatsoen cijfers voor motivatie gaan geven als je zelf een demotiverende manier van lesgeven hebt.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Weet niet of je met extra instructie bereikt dat kinderen het beter gaan doen met gym. Soms gaat het om puur fysieke kracht of om inoefening. Soms om wel of niet durven (ik durfde geen salto te maken).
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
za 11 sep , 2021 10:01 am
Weet niet of je met extra instructie bereikt dat kinderen het beter gaan doen met gym. Soms gaat het om puur fysieke kracht of om inoefening. Soms om wel of niet durven (ik durfde geen salto te maken).

Volgens mij spelen al deze dingen ook mee bij mijn kind, (meestal niet tegelijk) maar ik denk dan: dat gaat in ieder geval niet goed komen als het kind het gemotiveerd probeert, faalt en dan aan haar lot wordt overgelaten.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Inmiddels hebben we ook een online ouderavond gehad met de mentor van mijn tweedeklasser. Die benadrukte nogmaals dat het niet de bedoeling is dat er meer dan 1,5 tot 2 uur per dag aan het huiswerk besteed moet worden. Ze gaat daar haar collega’s ook op aanspreken! Zelf vindt de mentor de huiswerkdruk nu al te hoog. Dochter was drie dagen afwezig deze week wegens ziekte en ik kan daar nu wel in meevoelen, want het is indrukwekkend wat ze dit weekend allemaal in te halen heeft.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Dee85 schreef:
za 11 sep , 2021 10:01 am
Weet niet of je met extra instructie bereikt dat kinderen het beter gaan doen met gym. Soms gaat het om puur fysieke kracht of om inoefening. Soms om wel of niet durven (ik durfde geen salto te maken).
Mijn ervaring, niet met brugpiepers, maar met groep 6 en 8 waar ik een aantal jaren terug een paar leerlingen had waarvoor ik ter ondersteuning meeging, was dat je wel degelijk kinderen kunt helpen beter te worden met gym. Met heel gerichte aanwijzingen en kleine stapjes vooruit. Ik kreeg echt kinderen die niks dachten te kunnen over de kast. En ze hadden er ook meet lol in.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Inde schreef:
za 11 sep , 2021 10:11 am
Dee85 schreef:
za 11 sep , 2021 10:01 am
Weet niet of je met extra instructie bereikt dat kinderen het beter gaan doen met gym. Soms gaat het om puur fysieke kracht of om inoefening. Soms om wel of niet durven (ik durfde geen salto te maken).

Volgens mij spelen al deze dingen ook mee bij mijn kind, (meestal niet tegelijk) maar ik denk dan: dat gaat in ieder geval niet goed komen als het kind het gemotiveerd probeert, faalt en dan aan haar lot wordt overgelaten.

In mijn eigen geval heb ik maar geaccepteerd dat gym niet m'n sterkste vak was. En dat het een noodzakelijk kwaad was. Een zesje was er wel uit te slepen en daar nam ik genoegen mee. Ik denk niet dat er iets mis is met die insteek, er zijn nu eenmaal vakken die je niet leuk vindt en waar je hard voor moet werken zonder erin uit te blinken. Die zes was voor mij een acht voor een ander en ik was ook blij dat het geen belangrijk vak was verder.

Hebben die succesloze gymlessen m'n motivatie naar beneden gehaald? Ja, zeker wel. In groep 8 was ik superfit en liep ik de Coopertest uit met de jongens. Gaf een lekker gevoel. Maar helaas werd het daarna anders en ben ik ook gestopt met sporten buiten school, dan loopt je conditie achteruit.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
za 11 sep , 2021 10:34 am
En dat het een noodzakelijk kwaad was.

Maar juist dat vind ik jammer in het geval van mijn kind, die wel actief is en graag beweegt en ook van alles heeft gedaan, van vechtsporten tot circus tot boulderen tot zeilen. Niet dat ze daarin uitblinkt/blonk, maar dat hoeft ook helemaal niet, overal zette ze in haar eigen tempo haar ministapjes. Maar goed, we zullen zien hoe het loopt. Het is voor mij wel iets om in de gaten te houden.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Maar die dingen kan ze toch ook gewoon blijven doen? Do what makes you happy. :) De coaches van sport zullen meer tijd, begrip, geduld, mogelijkheden hebben om haar te helpen die stapjes te zetten. :)

Edit: Von, had over je bericht heen gelezen. Mooi dat jou dat is gelukt! Ik heb sowieso het idee dat gymdocenten op de basisschool wat empathischer zijn dan gymdocenten op het VO.
Nu ik erover nadenk, is de sociale situatie bij gymlessen vaak ook niet heel erg veilig. Als je slecht bent, word je als laatste gekozen. Ben je goed, dan word je als eerste gekozen en geniet je meer aanzien van je leeftijdsgenoten. Het is helemaal vervelend als je dan in het veld je stinkende best doet en je klasgenoten reageren boos omdat het je net niet lukt. En in het ergste geval doet je gymdocent er een schepje bovenop en dat vind ik ook echt niet wenselijk. Daar zou meer aandacht voor mogen zijn, dat het sociaal gezien veilig is.
Over een heel andere boeg: lang niet alle sporten komen natuurlijk aan bod tijdens de gymles. Soms ontdek je buiten school wat goed bij je past. Ik vind zwemmen leuk, vroeger skaten en ik heb ook een keer gesurfd wat ik heel gaaf vond (maar waar ik ook echt keihard voor moest werken!). Misschien vind een kind dat het tijdens de gymlessen niet zo goed doet, daar een sport die hem of haar leuk lijkt of goed ligt.
Laatst gewijzigd door Dee85 op za 11 sep , 2021 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik denk ook dat je met een beetje extra hulp wel iets beter in een sport kan worden. Dochter had dus een soort bijles voor gym, en dat was, zoals de docent beschreef, vooral om het zelfvertrouwen een beetje omhoog te helpen. Ze hadden in een kleine groep dan les en deden dan de sport/onderdeel wat de volgende periode aan bod kwam zodat ze al met een “voorsprong” begonnen aan het blok.

Dochter is dan wel niet handig met sporten, maar heeft al vele dingen geprobeerd, en elke keer heeft het haar wel iets gebracht. Nu bouldert ze en kwam net trots thuis dat ze een paar niveaus hoger twee boulders had gehaald. Dit jaar is haar rooster zo dat ze op woensdag ook kan trainen en het lijkt of het twee keer in de week trainen haar goed doet.

En Anne zoals jij het uitlegt over dat ze bij andere vakken ook beoordeeld worden op hun prestatie ben ik het ergens wel mee eens, maar toch voelt het voor mij anders bij gym.

Dochter lijkt nu naar de eerste volle week wel weer heel blij, maar het was wel weer even vermoeiend. Ze was vooral blij dat ze gelijk al wat proefjes ging doen bij Scheikunde. (Al was het een proefje wat ze al een paar keer had gedaan bij het lab in Nemo ;) )
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Pompom »

Dee85 schreef:
za 11 sep , 2021 11:15 am
Maar die dingen kan ze toch ook gewoon blijven doen? Do what makes you happy. :) De coaches van sport zullen meer tijd, begrip, geduld, mogelijkheden hebben om haar te helpen die stapjes te zetten. :)

Edit: Von, had over je bericht heen gelezen. Mooi dat jou dat is gelukt! Ik heb sowieso het idee dat gymdocenten op de basisschool wat empathischer zijn dan gymdocenten op het VO.
Nu ik erover nadenk, is de sociale situatie bij gymlessen vaak ook niet heel erg veilig. Als je slecht bent, word je als laatste gekozen. Ben je goed, dan word je als eerste gekozen en geniet je meer aanzien van je leeftijdsgenoten. Het is helemaal vervelend als je dan in het veld je stinkende best doet en je klasgenoten reageren boos omdat het je net niet lukt. En in het ergste geval doet je gymdocent er een schepje bovenop en dat vind ik ook echt niet wenselijk. Daar zou meer aandacht voor mogen zijn, dat het sociaal gezien veilig is.
Over een heel andere boeg: lang niet alle sporten komen natuurlijk aan bod tijdens de gymles. Soms ontdek je buiten school wat goed bij je past. Ik vind zwemmen leuk, vroeger skaten en ik heb ook een keer gesurfd wat ik heel gaaf vond (maar waar ik ook echt keihard voor moest werken!). Misschien vind een kind dat het tijdens de gymlessen niet zo goed doet, daar een sport die hem of haar leuk lijkt of goed ligt.
Zijn er werkelijk nog gymdocenten die het indelen in teams doen door leerlingen te laten kiezen?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ja, denk het wel. Of ben ik nu echt hopeloos ouderwets en baseer ik het alleen op eigen ervaringen van vroeger? Ik werd altijd als een vd laatste gekozen.

En zo niet, dan is commentaar van klasgenoten ook niet mals. Oudste heeft pas sinds vorig schooljaar dat niemand haar uitkaffert tijdens de gymles.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

K. zegt dat ze zelf groepjes moeten maken. Dus zit ze altijd met haar vrienden in een groepje, die ook niet goed zijn in gym en is er ook altijd een groepje dat bestaat uit leerlingen die allemaal goed zijn in gym.
Dit gaat goed voor K. omdat ze dan altijd wel bij haar vrienden zit, maar op het moment dat je dus geen vriendengroep in de klas hebt word dat tijdens gym dus ook benadrukt, lijkt mij. En dus ook geen sociaal veilige situatie.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Gym lijkt me zeker een van de vakken waar op allerlei vervelende manieren kan worden benadrukt dat minder aansluiting hebt in de klas. Ik heb soms de indruk dat dat minstens zo speelt als goed zijn in sport bij het groepjes kiezen.

Heb zelf t idee dat ook bij andere vakken waar groepswerk speelt het best per school verschilt in hoeverre dat wordt gereguleerd of dat het aan de groepsprocessen wordt overgelaten. Wat meer sturing kan heel welkom zijn idd voor het sociaal welbevinden als je kind niet zo makkelijk omgaat met klasgenoten of niet ‘in een groepje zit’.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Gym is een lastige: ik heb een zoon, die echt heel goed is in gym. Zeer atletisch en een goed spelinzicht. Toen we in het buitenland woonde haalde hij altijd negens en tienen voor gym (combinatiecijfer van inzet, kunnen, kennis spelregels en samenwerken). In NL haalt hij hooguit een 7 of 8 en het is voor hem onbegrijpelijk dat de kinderen, die ongeïnteresseerd en ongemotiveerd meedoen nog een zes krijgen.

Het blijft een lastige: ik ben er wel voorstander van dat bijvoorbeeld kennis van spelregels en fair play meegenomen worden in het cijfer. Maar vriendin van mijn dochter, die echt heel getalenteerd is, kreeg ook een 7 en dat meisje blinkt uit in meerdere sporten. Dat klopte naar mijn gevoel dan echt weer niet.

Dochter heeft een druk schema, wel goed Frans en Engels geleerd. Vooral voor Frans telt ze de dagen af dat ze het niet meer heeft. Ik vond Frans vroeger geweldig, maar mijn kinderen hebben die liefde niet geërfd. Verder maakt dochter zich nogal druk over het plusproject: ze hebben zich nogal wat op de hals gehaald. Hun onderzoeksvraag is ook tricky, maar goedgekeurd. En ze zijn lekker bezig met hun groepje, dus ik bemoei mij ook nergens mee. Gisteren zijn ze de hele middag druk geweest met hun groep (dat hoop ik dan maar, er zijn ook wel wat gegamed zijn).

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Herkenbaar wat je schrijft. Dochter is ook niet dol op Frans maar ze heeft het deze periode ook nog niet gehad. Duits vindt ze erg leuk en ook Nask valt wel in de smaak geloof ik. Dasr heeft ze volgende week de 1e toets al van.
Benieuwd hoe het project van je dochter zal verlopen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Dee85 schreef:
za 11 sep , 2021 5:59 pm
Ja, denk het wel. Of ben ik nu echt hopeloos ouderwets en baseer ik het alleen op eigen ervaringen van vroeger? Ik werd altijd als een vd laatste gekozen.
Op de basisschool van zoon en dochter gebeurde het in ieder geval nog wel zo, tot mijn verbijstering. Ik dacht ook dat dat toch al wel allang afgeschaft zou zijn.

Op de middelbare school van zoon niet, maar dan baalt zoon als hij bij bepaalde jongens zit, omdat die volgens hem vals spelen. Mijn indruk is dat dit vooral het maximaal gebruik maken van de ruimte is en niet zo'n gevoel voor/behoefte aan samenwerking bij de betreffende jongens. Zit hij bij zijn vrienden dan is dat opgelost, maar vindt hij het lastig dat een paar daarvan echt 0 sportief zijn, waardoor ze dan weg gespeeld worden. En zo goed kan zoon nog steeds niet tegen zijn verlies :lol:

Op de school van dochter ligt de nadruk meer op bewegen dan op sport en dat lost wel een boel problemen op, volgens mij.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Karan_1 schreef:
zo 12 sep , 2021 7:03 am

Dochter heeft een druk schema, wel goed Frans en Engels geleerd. Vooral voor Frans telt ze de dagen af dat ze het niet meer heeft. Ik vond Frans vroeger geweldig, maar mijn kinderen hebben die liefde niet geërfd.
Bij zoon ook weinig liefde voor Frans. Als ik naar zijn rooster kijk vind ik het vooral veel allemaal. En dat het eigenlijk nog net zo is als toen ik zelf een eeuwigheid geleden op de middelbare zat :shock: . Het lijkt me vooral lastig voor de echte beta's, want het aantal uur bèta-vakken is toch wel flink minder dan de talen in de onderbouw. Ik kan me zo voorstellen dat al die kids echt snakken naar het moment dat ze van een behoorlijk deel van de vakken af zijn. Lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de motivatie :roll:

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Het hangt nogal van de school af. Mijn tweedeklasser doet TTO gymnasium en heeft nu 2 uur per week physics, 3 uur mathematics en 2 uur biology. Dus 7 uur in totaal voor de exacte vakken.

Mijn brugklasser zit op een technasium en heeft 3 uur science (bio/sk/nk), drie uur wiskunde en 4 uur O&O. Dus 10 uur in totaal voor de exacte vakken.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

En hoeveel uren of blokken talen zijn er dan?

Ons menneke heeft
4 blokken creatieve vakken
9 blokken talen
7 blokken wiskunde en natuur
4 blokken maatschappij
2 blokken motivaktie om eigen projecten te doen.
En dan nog bewegen en mentor.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

De tweedeklasser:
7 uur exact
12 uur talen (incl Grieks/Latijn)
3 uur maatschappij (ak/gs)
2 uur gym
3 uur creatief


De brugklasser:
10 uur exact
10 uur talen
5 uur maatschappij (ak/gs/digitale vaardigheden)
4 uur gym
4 uur creatief
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Bij ons verschilt het per periode omdat ze in de onderbouw nooit alle vakken tegelijk hebben. Nu hebben ze geen Frans en biologie, de volgende periode zullen dat 2 andere vakken zijn. Alleen de kernvakken hebben ze elke periode.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Vrolijk »

Hier heeft de 2e klasser:
- 16 uur talen, incl Grieks en Latijn
- 5 uur exact (wis en nask)
- 4 uur creatief
- 2 uur gym
- 6 uur zaakvakken (bio, AK, gesch)
- 1 uur mentorles

Ik vind het echt volle dagen. Het zijn overigens 50 min lessen

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn derde klasser heeft

15 uur talen (incl Grieks Latijn)
7 uur beta (wiskunde natuurkunde scheikunde)
5 uur algemeen (economie, aardrijkskunde en geschiedenis)
2 uur lo
en 2 x mentorles

Vandaag eerste lesdag maar het lijkt in Somtoday dat hij grieks en latijn met het tweede samen heeft. Straks eens horen hoe en wat.

Er komen nog 8 denklessen over het schooljaar verdeelt bij en minimaal 1uur per week verbreding.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter (3e klas):
13 uur talen (incl Gr + LA)
10u Exact (Wi, NA, SK, Bio)
2u Creatief
2u LO
5u gammavakken GS, AK en Eco
1u mentorles.
Lesuur is 50 minuten.
Dus de balans talen exact is nog redelijk. Deze school doen geen Biologie in de 2e, zodat ze in de 3e een weloverwogen keuze kunnen maken.

In de eerste klas is de balans wel heel anders, omdat ze dan alleen maar Biologie, Wiskunde en Onderzoek hebben.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wel grappig (of gek) dat het zo verschillend is op alle scholen.

Dochter kwam net thuis en is gelijk naar boven gaan, ze moet de accusatifus (waarschijnlijk verkeerd geschreven) van Duits leren en dat is veel. (Volgens mij het rijtje Durch, Fur, Gegen, Ohne, Um, Entlang, Bis. Ik was heel slecht in Duits maar deze rijtjes weet ik nog….)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn zoon heeft dus wel biologie in het tweede en niet in het derde. Economie krijgen ze voor het eerst in het derde.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

Hier heeft de 2e-klasser in de basis:
17 uur talen (ne, en, fr, du, sp)
5 uur wis, nask
6 uur bio, ak, gs
2 uur creatief'
2 uur gym
1 uur mentor

En de brugklasser, basisrooster:
10 uur talen (ne, en, fr)
5 uur wis, nask/onderzoek
6 uur bio, ak, gs
4 uur creatief
4 uur gym
2 uur mentor
2 uur studievaardigheden en/of project/thema
O 2008
M 2010
J 2015

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

O is redelijk goed gestart, maar heeft het pittig. Moe, ziek geweest, weer wennen. Zij moet altijd echt de klas en de docenten weer even 'voelen' (als jullie begrijpen wat ik bedoel) en dat kost tijd en energie. Is lief voor haar broer, die net in de brugklas is gestart op dezelfde school.
Tegelijkertijd is O ook vrij intensief en temperamentvol van aard, wat in tijden van moeheid of spanning, een extra 'dynamiek' in het gezin brengt :roll:

Wat wel nadrukkelijk naar voren komt, is hoeveel last zij ervaart van gedachten/gedrag wat doet denken aan perfectionisme en/of faalangst. Zij kan zichzelf enorm in de weg zitten als zij schoolwerk moet maken, waar ze dan achteraf van baalt. Ook is ze zich redelijk bewust van wat er gebeurt, waardoor ze zichzelf ook streng 'beoordeelt' hierop. Zo kan ze zichzelf in een negatieve cirkel 'klem' praten/denken en is ze uren verder, voordat er daadwerkelijk een letter (of cijfer) op papier staat...
Ik vind het knap hoe ik haar hoor reflecteren op zichzelf! Een belangrijke stap is dat ze het nu als iets positiefs/constructiefs in kan zetten, in plaats van een strenge criticus op haar schouder.
Vorig schooljaar kwam dit ook naar voren, maar ging het gaandeweg redelijk. Nu speelt het behoorlijk op en hebben we meteen om een afspraak met de mentor gevraagd. Vooral om even samen te sparren hoe/wat hiermee te doen, omdat het vooral haarzelf in de weg zit (en het haar vooral een heel traag werktempo oplevert, met daarbij komende stress omdat ze haar werk niet af redt of langer bezig is dan zou hoeven).
Iemand hier ervaring mee? Wat hielp, of juist niet?

In gesprek kan O goed vertellen dat ze op de basisschool eigenlijk altijd heel 'veilig' heeft kunnen werken, mede waardoor het nu snel 'oncomfortabel' voelt als ze iets moeilijkers doet. Ze is bang dat ze 'door de mand valt' of dat anderen denken dat ze eigenlijk dom is...
Hele herkenbare thema's :roll: 8-)
Op rustige momenten kan ze hier heel goed naar kijken; op momenten van stress/spanning is het 'drama'... Het zou fijn zijn als we samen met school hier een stappenplan voor kunnen maken.

O is overigens over het algemeen weer blij om naar school te gaan!
O 2008
M 2010
J 2015

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Lisa80 schreef:
wo 15 sep , 2021 12:52 pm
Wat wel nadrukkelijk naar voren komt, is hoeveel last zij ervaart van gedachten/gedrag wat doet denken aan perfectionisme en/of faalangst. Zij kan zichzelf enorm in de weg zitten als zij schoolwerk moet maken, waar ze dan achteraf van baalt. Ook is ze zich redelijk bewust van wat er gebeurt, waardoor ze zichzelf ook streng 'beoordeelt' hierop. Zo kan ze zichzelf in een negatieve cirkel 'klem' praten/denken en is ze uren verder, voordat er daadwerkelijk een letter (of cijfer) op papier staat...
Ik vind het knap hoe ik haar hoor reflecteren op zichzelf! Een belangrijke stap is dat ze het nu als iets positiefs/constructiefs in kan zetten, in plaats van een strenge criticus op haar schouder.
Vorig schooljaar kwam dit ook naar voren, maar ging het gaandeweg redelijk. Nu speelt het behoorlijk op en hebben we meteen om een afspraak met de mentor gevraagd. Vooral om even samen te sparren hoe/wat hiermee te doen, omdat het vooral haarzelf in de weg zit (en het haar vooral een heel traag werktempo oplevert, met daarbij komende stress omdat ze haar werk niet af redt of langer bezig is dan zou hoeven).
Iemand hier ervaring mee? Wat hielp, of juist niet?
Bij dochter op school werken ze met een groepje aan RET, o.a. om om te gaan met perfectionisme. Zij vindt het prettig.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn dochter heeft ook perfectionistische trekjes, maar een stuk minder. Dat komt door de afgelopen twee jaren, waarin ze in veel opzichten op haar snuit ging. Nu zou ik je onze route absoluut niet aanraden ;) , maar een positief effect van het doubleren, de bijlessen en huiswerkbegeleiding is dat ze veel minder streng naar zichzelf toe is. Ze zet zich in en is doorgaans tevreden met het resultaat. Ze snapt wat ze moet doen om toetsen voldoende te maken en opdrachten goed af te ronden. Niet dat het altijd gebeurt, hoor. ;) Maar ze is in dit opzicht heel erg gegroeid.

Wat ik wel merk is dat de teleurstelling heel groot is als in haar ogen de inzet en het resultaat niet naar verhouding zijn. Wanneer ze veel aandacht besteedt aan wiskunde in de vorm van een extra bijles en extra sommen maken en ze haalt een 5,8, dan is ze teleurgesteld en boos. Ik zorg dan dat ik haar eerst troost. En dan gaan we samen kijken wat we kunnen doen - meestal is dat nagaan of ze alles heeft ingevuld, of de berekeningen goed zijn opgeschreven. Als ze zegt dat dat allemaal in orde is, blijft over het opvragen van de toets. Bij de nabespreking in de klas wordt vaak dan ook al duidelijk wat er mis is gegaan.

Eigenlijk heeft ze dus ervaren dat je op school bent om te leren. En dat je met goede inzet vaak succes hebt, maar soms ook niet.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Op de school van mijn oudste is er een docent die gespecialiseerd is in faalangst en trainingen geeft aan leerlingen die daar last van hebben. Alleen al in de klas van mijn oudste zijn er al een stuk of vijf kinderen die daaraan meedoen. Ik zou dus op school vragen of ze daar expertise in hebben.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Jola
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 sep , 2021 2:47 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Jola »

Mijn dochter is overgestapt van de Vrije school naar 3 VWO op regulier, best een overgang, want ze heeft voor sommige vakken best wat gemist. Voor natuurkunde kan ze zowat een jaar inhalen. Ze heeft dyslexie, dus best pittig en hard werken. Het komt haar niet aanwaaien.
Gym, in de brugklas stond er op haar rapport dat ze minder fanatiek moest zijn en had ze een 8. We hadden echt het idee dat de gymleraar gewoon het verkeerde kind in gedachten had, want als ze iets niet is, is het fanatiek. In de tweede een 7. Ze is niet handig met balspelen, maar wel met toestellen, klimmen enz.
Extra talen kunnen ze hier ook kiezen, maar ze heeft al moeite om met dyslexie om de standaard talen goed te doen, dus daar doet ze niets mee. Ze doet wel mee met de toneelgroep op school.
Gelukkig heeft ze een leuke klas en genoeg aansluiting.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat klinkt pittig, Jola. Leuk dat ze wel de aansluiting heeft en aan toneel doet.

Hier zijn twee toetsen geweest, helaas beiden onvoldoende. De ene is voor wiskunde. Ze zei dat ze daar maar een half uur voor de toets hadden en dochter werkt al wat trager. Ze kwam hierdoor niet toe aan de laatste som. Veel klasgenoten hadden een laag cijfer.
Voor geschiedenis ook een onvoldoende. Daar merk je heel erg dat het bij het leren niet goed is gegaan. En ze geeft steeds meer aan het vak niet leuk te vinden. Of dat nou is omdat het haar moeite kost of dat het altijd al was, is me niet duidelijk.

Aandacht besteden aan het leren van de zaakvakken is belangrijk, maar ik vind het ook wel jammer dat ze de kaart voor toetstijdverlenging niet mag gebruiken bij de tussentoetsen. Dat mag alleen in de toetsweek.

Er is ook een toets Duits geweest. Dochter zegt dat ze had verwacht het makkelijker te vinden omdat ze het erg op het Nederlands vindt lijken. Wel heel goed geleerd, dus ik verwacht dat ze die toets wel goed heeft gemaakt.

Nask vindt ze niet zo'n leuk vak. Ook daar was de eerste toets onvoldoende.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Jongste heeft vandaag twee toetsen, wiskunde en economie. Ze denkt dat ze er klaar voor is, en ik vind dat ze in ieder geval een voldoende verdient, want ze heeft hard gewerkt, en wiskunde snapt ze beter dan ik had verwacht.

Ze werkt sowieso erg hard momenteel, de 3e is pittig, en ze is van een zwakke en ongemotiveerde tHV-klas naar een gemotiveerde tV-klas gegaan. Ze is daar wel een stuk gelukkiger van geworden, dat alleen al is het extra harde werken waard. En ze heeft een toegankelijkere wiskundedocent, dus dat is wel heel fijn voor haar.
PE (Physics and CHemistry, NASK dus) zal ook zeker niet haar lievelingsvak worden, maar tot nu toe gaat 't redelijk goed.

Per week moeten ze 2 flexuren inplannen, in principe een werkflex en een stilteflex. Tijdens de werkflex mag er samengewerkt worden en ook hulp gevraagd aan de docenten, tijdens de stilteflex is 't als 't goed is echt stil. Ze hebben een 80-minutenrooster, dus op zich kun je best wat werk verzetten in die uren. Maar er zijn ook af en toe alternatieve flexuren waar je op kunt inschrijven, gymflex en BV-flex bijvoorbeeld. Vandaag heeft ze aan het eind van de dag een yogaflexuur, dat leek haar wel lekker na twee toetsen :grin: .

We hebben afgelopen week een online ouderavond gehad. De mentor vertelde dat ze na de meivakantie al (deels) starten met de vakken van het profiel van volgend jaar en dat de dan dus ook al vakken afvallen. Dat hebben ze afgelopen jaar uitgeprobeerd en dat beviel goed. Alleen het stukje dat dat deel niet meer meetelt voor het rapport hebben ze weggelaten, dat werkte niet zo goed.

Jola
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 sep , 2021 2:47 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Jola »

Dee, heeft ze ook dyslexie of wat anders voor extra tijd?
Dat is mijn dochter’s probleem soms ook. Ze is niet altijd op tijd klaar, zelfs niet met extra tijd. Vorig jaar zei de wiskundeleraar steeds dat hij dacht dat ze de bonusvragen niet begreep, omdat ze die vaak niet gemaakt had, maar ze had er gewoon geen tijd voor.

Von, hier ook van een gedemotiveerde klas naar een met gemotiveerde leerlingen. Dat vindt ze heel prettig.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Jola, mijn dochter heeft autisme. Vandaar de extra toetstijd.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

K heeft vorige week kamp gehad, wat ze wel ok vond (veel sport waar ze niks mee heeft en het eten was niet lekker, maar wel heel leuk met haar vriendenclub en nieuwe vrienden nog erbij gemaakt).

Waar ik zelf van baal is dat ik de informatie avond heb gemist (voor het eerst in K's schoolcarriere). Gemist doordat ml vergadering had en ikzelf niet in orde (ik heb al een paar weken problemen met mijn evenwichtsorgaan, dus veel duizelig). Maar de school deelt de informatie van die avond ook nergens.
Vanmiddag wel kennismaking met de coach. Dan vraag ik ook nog wel of de informatie van de informatieavond nog gemaild kan worden.

Dl heeft ook haar 1e online lessen weer gehad, vanmorgen. Dit heeft school zo ingepland vanwege de kennismakingsgesprekken vanmiddag. Donderdag ook weer, en volgende week dinsdag ook, maar dan vanwege studiemiddag docenten.

Verder gaat het wel goed, ze gaat uit zichzelf huiswerk maken, klaagt over de lange dagen die gymnasium heeft, terwijl vwo vaak eerder klaar is (latijn/grieks/filosofie en strategie worden vaak op de laatse en 1e uren gepland, dat zijn 4 of 5 uren in de week, terwijl vwo daarvoor in de plaats 2 uur economie heeft). Wel heeft ze moeite met overzicht en plannen, maar weigert onze hulp. Dat bespreken we vanmiddag ook gelijk, want daar waren vorig jaar al problemen dus wil wel weten of de vorige coach dat goed heeft doorgegeven.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Sorry, ik ga een beetje zeuren. Gymnasium is VWO. (VWO bestaat uit Atheneum en Gymnasium). Ik zag dit zelfs bij een Biologie boek, dus het wordt tegenwoordig zelfs daar verkeerd gebruikt.

Ik snap wel dat als je dochter in een combi zit dat je wel meer uren hebt als je ook nog Grieks en Latijn boven op de gezamenlijke uren krijgt.

Ik heb ook de ouderavond gemist. Gewoon doordat ik moe was en geen melding van mijn telefoon kreeg dat ik iets had die avond. Ik baal er wel van, want ik neem aan dat er wat besproken was over het Winterkamp en de keuze voor profielen. Ik heb de mentor gemaild, en zou eind van de week de powerpoint krijgen, helaas is dat nog niet gebeurd.

Dochter heeft nog maar een toets gehad voor Duits, weet eigenlijk niet of ze die al terug heeft, en deze week een toets voor Biologie. Deze week is een beetje een gekke week op school. De 6e klassen gaan op reis, dus redelijk wat docenten vallen uit. Woensdag een studiedag (dus vrij) en volgende week maandag een vrije dag.

Dochter vind Scheikunde geweldig, lekker proefjes doen e.d. (Fijn voor mij ook dat ze iets wat in mijn vakgebied zit leuk vindt) Natuurkunde vindt ze ook leuk, en daar heeft ze haar mentor van vorig jaar. Die vond het leuk dat hij de klas weer had, en dat dochter weer moeilijke vragen stelde. Alleen loopt ze nu tegen Wiskunde aan ( eind vorig schooljaar) Ik hoop dat ze dit nog bij kan benen, want ik denk dat ze Natuur/Techniek profiel wil kiezen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Ja, ik weet dat je vwo kunt splitsen in atheneum en gymnasium, maar bij K op school word de term atheneum niet gebruikt. De leerlingen in haar klas die atheneum doen, doen vwo en de leerlingen die Grieks en Latijn hebben doen gymnasium, zo word erover gecommuniceerd. (En dan heeft gymnasium dus ook nog filosofie en strategie en nog bepaalde gymnasium dagen (zoals prologos in de 1e schoolweek en uitstap naar rmo later dit jaar).

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Sorry dan Petrak, ik vind het wel vreemd dat school dat doet…
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Het is inderdaad wel vreemd dat de school er zo over communiceert. Bij ons is het ook gymnasium en atheneum.

Ik heb gister een ouderavond gehad. Op zich wel wat nuttige dingen opgestoken. Lezenvoordelijst.nl lijkt me een hele fijne website voor mijn dame. Is een stuk makkelijker zoeken op interesse enz. Ik heb ook de mentor ontmoet, lijkt me een aardige jongeman (hij is wel echt flink jonger dan ik nog en ik zit in de tweede helft van de 30 ;) ).

Verder gaat alles hier z'n gangetje. Er zijn wat onvoldoendes binnen, maar ook een hele dikke voldoende. De zaakvakken blijven een struikelblok - ik wil daarover een mailtje sturen naar de ASS coach, zodat ik weet wat voor tips dochter mee krijgt. Dan kunnen wij daar ook iets mee thuis. Voor nu focussen we vooral op het stampen van de begrippen, omdat je daardoor natuurlijk veel beter begrijpt waar de teksten over gaan en het benoemen van begrippen in je antwoord levert altijd punten op.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier een dochter die nog steeds moeite met plannen heeft. Begeleid ik haar met leren, dan haalt ze negens. Laat ik haar zelf haar gang gaan, dan zijn het vijven en zesjes.
Ik snap het ook wel: ze heeft gewoon met Latijn, Grieks en Chinees erbij een vol rooster en ook veel toetsen. En dat dan samen met peer group, sporten, muziekles, orkest is gewoon veel. Vorige twee weekeinden was ze ook beide dagen weg voor haar sport. Gelukkig nu even een paar weekeinden die minder vol zijn.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Hier blijven de talen problematisch, behalve Engels. Dochter maakt moeiteloos vertalingen, luistertoetsen, tekstverklaringen, maar gaat hopeloos onderuit met het reproduceren van woordjes en grammatica. Ik had dat zelf ook wel een beetje, maar ik stampte dan gewoon vlak voor de toets alles in mijn kortetermijngeheugen om de schade wat te beperken, vaak nog in de pauze voor een so of anders ‘s ochtends heel vroeg. Dochter wil of kan dat niet, ik vraag me inmiddels af of ze de onderbouw gymnasium daarmee gaat overleven…
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Wat ben je jong Dee😉 dan zul je idd niet vaak hebben dat de docenten flink jonger dan jezelf zijn.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik was er vroeg bij. ;) Vaak wel een van de jongste ouders, zelfs nog in groep 4 bij mijn jongste dochter.
Sowieso zijn er op de school van dochter veel jonge docenten. Het gross zit (ver) onder de 40.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Herkenbaar Dee. Ik ben 34. Voel me altijd zo'n jonkie op het schoolplein. Op de middelbare al helemaal!
Wel leuk als docenten dan toch jonger zijn. Zoon had in groep 7 en groep 8 een juf die een jaar of 23 was, maar zij was echt zo goed! Supergoeie klik met die kinderen, sfeer in de klas was top. Samen TikTokfilmpjes maken en zo. :grin:
Misschien kunnen jongere docenten toch wat beter aansluiten op de belevingswereld van de kinderen?

Dee, hoe gaat het op sociaal gebied met je oudste nu?

Karan, wat leuk dat je dochter zo druk is met haar hobby's! Dat is ook veel waard. Wat is die peer group precies?

PetraK: wat leuk van die nieuwe vrienden!
Hoe lang zijn de dagen van je dochter? In die overzichtjes van aantallen uren, in dit topic, viel het me op dat er enorme verschillen tussen scholen zijn!

Eekhoorntje, ik snap je ergernis. Op de school van zoon is het ook een ding. Op de open dag vertelt de school dat de gymnasiumleerlingen meer uitdaging krijgen, ook in de reguliere vakken. Vind ik apart. Volgens mij moeten ze gewoon dezelfde lesstof beheersen aan het einde van het jaar. Toch? We krijgen nu regelmatig de vraag van mensen waarom onze slimme zoon dan geen gymnasium doet. Nou, omdat klassieke talen hem niet leuk leken. En hij die extra uren liever besteedt aan zijn hobby's. Maar dat moet ik dus steeds uitleggen. Bwugh.

Hier gaat alles verontrustend goed. Zoon heeft dit hele schooljaar misschien 1 of 2 uurtjes thuis huiswerk gemaakt tot nu toe. De rest doet hij al tijdens de les. En toch negens en tienen halen. Ik vraag me af hoe lang dit nog werkt.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dan ben je jonger dan ik, ik ben 36. Was 23 toen oudste werd geboren.
Jongste heeft ook een hele jonge juf en vorig jaar mijn middelste ook. Het valt me op dat ik met de jonge leerkrachten en docenten een goede klik heb en dat ze vaak heel goed en leuk zijn.

Maar wat fijn dat het zo goed gaat met je zoon qua cijfers.

Op sociaal gebied gaat het volgens mij best oké. Ze spreekt haar vriend uit haar oude klas elke dag en ze gaan nog steeds geregeld huiswerk maken. In de nieuwe klas leert ze nieuwe kinderen kennen, zeker nu ze ook opdrachtjes samen moeten doen. Ik hoorde van de mentor dat het een klas is de grotendeels bij elkaar is gebleven sinds vorig jaar, maar dat er ook best wat instroom is van andere 1e klassen van vorig jaar. Ze nemen elkaar goed op in de groep en er heerst een goede, veilige sfeer. Hij omschreef de groep ook als harde werkers, dus ik denk dat dochter er goed op haar plek zit.

Er kwam net weer een onvoldoende binnen. Ik denk toch dat ze met leren meer begeleiding nodig heeft.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Querzyx schreef:
do 30 sep , 2021 7:50 am
Herkenbaar Dee. Ik ben 34. Voel me altijd zo'n jonkie op het schoolplein. Op de middelbare al helemaal!
Wel leuk als docenten dan toch jonger zijn. Zoon had in groep 7 en groep 8 een juf die een jaar of 23 was, maar zij was echt zo goed! Supergoeie klik met die kinderen, sfeer in de klas was top. Samen TikTokfilmpjes maken en zo. :grin:
Misschien kunnen jongere docenten toch wat beter aansluiten op de belevingswereld van de kinderen?

Dee, hoe gaat het op sociaal gebied met je oudste nu?

Karan, wat leuk dat je dochter zo druk is met haar hobby's! Dat is ook veel waard. Wat is die peer group precies?

PetraK: wat leuk van die nieuwe vrienden!
Hoe lang zijn de dagen van je dochter? In die overzichtjes van aantallen uren, in dit topic, viel het me op dat er enorme verschillen tussen scholen zijn!

Eekhoorntje, ik snap je ergernis. Op de school van zoon is het ook een ding. Op de open dag vertelt de school dat de gymnasiumleerlingen meer uitdaging krijgen, ook in de reguliere vakken. Vind ik apart. Volgens mij moeten ze gewoon dezelfde lesstof beheersen aan het einde van het jaar. Toch? We krijgen nu regelmatig de vraag van mensen waarom onze slimme zoon dan geen gymnasium doet. Nou, omdat klassieke talen hem niet leuk leken. En hij die extra uren liever besteedt aan zijn hobby's. Maar dat moet ik dus steeds uitleggen. Bwugh.

Hier gaat alles verontrustend goed. Zoon heeft dit hele schooljaar misschien 1 of 2 uurtjes thuis huiswerk gemaakt tot nu toe. De rest doet hij al tijdens de les. En toch negens en tienen halen. Ik vraag me af hoe lang dit nog werkt.
Bij mijn oudste in 6 vwo werkt het nog steeds zo. Kan dus lang goed gaan.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Querzyx schreef:
do 30 sep , 2021 7:50 am
Herkenbaar Dee. Ik ben 34. Voel me altijd zo'n jonkie op het schoolplein. Op de middelbare al helemaal!
Wel leuk als docenten dan toch jonger zijn. Zoon had in groep 7 en groep 8 een juf die een jaar of 23 was, maar zij was echt zo goed! Supergoeie klik met die kinderen, sfeer in de klas was top. Samen TikTokfilmpjes maken en zo. :grin:
Misschien kunnen jongere docenten toch wat beter aansluiten op de belevingswereld van de kinderen?

Dee, hoe gaat het op sociaal gebied met je oudste nu?

Karan, wat leuk dat je dochter zo druk is met haar hobby's! Dat is ook veel waard. Wat is die peer group precies?

PetraK: wat leuk van die nieuwe vrienden!
Hoe lang zijn de dagen van je dochter? In die overzichtjes van aantallen uren, in dit topic, viel het me op dat er enorme verschillen tussen scholen zijn!

Eekhoorntje, ik snap je ergernis. Op de school van zoon is het ook een ding. Op de open dag vertelt de school dat de gymnasiumleerlingen meer uitdaging krijgen, ook in de reguliere vakken. Vind ik apart. Volgens mij moeten ze gewoon dezelfde lesstof beheersen aan het einde van het jaar. Toch? We krijgen nu regelmatig de vraag van mensen waarom onze slimme zoon dan geen gymnasium doet. Nou, omdat klassieke talen hem niet leuk leken. En hij die extra uren liever besteedt aan zijn hobby's. Maar dat moet ik dus steeds uitleggen. Bwugh.

Hier gaat alles verontrustend goed. Zoon heeft dit hele schooljaar misschien 1 of 2 uurtjes thuis huiswerk gemaakt tot nu toe. De rest doet hij al tijdens de les. En toch negens en tienen halen. Ik vraag me af hoe lang dit nog werkt.
Ma 8.30 - 16.30 (maar in de praktijk 9.15-15.30, 1e uur is dagstart, vaak maar een kwartier en mogen ze 3 kwartier later komen, laatste uur dagafsluiting, maar de 2 uren daarvoor gym op andere locatie en vervalt de dagafsluiting)
Di 8.30 -15.30 (praktijk 9.15-16.30, vaak een extra gymnasium iets op dinsdag, lezing of prologos)
Wo 8.30-16.30 (geen dagstart en afsluiting op woensdag, beginnen met latijn, eindigen met grieks)
Do 8.30-15.15 (ook op do geen dagstart en afsluiting, beginnen met filosofie en eindigen met coachgesprek)
Vr 8.30-16.30 (praktijk 9.15 -15.45 door de dagstart en dagafsluiting. Vanaf deze week nog wel schoolcafe daarna, waar K graag naartoe wil om spelletjes te spelen met vriendengroep)

Wel genoeg tijd op school om huiswerk te maken, waardoor ze ongeveer 2x per week een uurtje thuis nog iets doet (meestal do en za).

Hoeveel uur per week ze welke vakken heeft weet ik niet precies, ze heeft ook keuze uren waardoor rooster iedere week anders is. Wel heeft ze 2 uur grieks, 2 uur latijn, 1 uur filosofie, 2 uur wiskunde, 1 uur natuurkunde, 1 uur aardrijkskunde, 1 uur geschiedenis, 2 uur gym, 1 uur Duits, maar of Frans standaard 1 of 2 uur is weet ik niet, Nederlands wel standaard 2 uur dacht ik, biologie 1 of 2 uur. 2 keuzeuren per week. En dan ook nog een uur muziek en een uur kunst, en een uur studievaardigheden. Sommige vakken komen dus in plaats van de dagstart of dagafsluiting, maar ook dat heeft ze een paar keer per week.

Een vriend van K is dit jaar ook gestopt met gymnasium omdat hij latijn en grieks helemaal niets vind. Hij zit nog wel bij K in de klas bij de andere vakken, maar is op de meeste dagen eerder vrij.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ons meiske (nu in de 4e) is ook net gestopt met gymnasium: andere vakken waren interessanter en ze vond 1 extra vak genoeg. Aan gymnasium leerlingen worden op haar school hogere eisen gesteld dan aan atheneum leerlingen. Meer kritische houding en meer zelfreflectie, aantal vakken hadden ze minder uur in de week dan de atheneum leerlingen. Dus ook al doen ze het zelfde examen de verwachting van de school was echt anders.

Ons menneke zit trouwens in een havo/vwo klas de eerste 3 jaar!

Mooi om te lezen hoe het bij jullie gaat. En dat begeleiding soms ook nodig is. Hoe geven jullie daar invulling aan?

Bij ons:
Omdat we hem wat lamlendig over vonden komen, zagen dat hij wat deadlines had gemist en thuis als “zo meteen” gaat doen (niet dus), ben ik zondag boos geworden (wat geen zin heeft) en hebben we maandag een goed gesprek gehad. Eerst gewandeld en daarbij zijn leren leren mindmap van vorig jaar doorgelopen. Zijn uitdagingen zijn hetzelfde: focus, doorzetten en inleveren wat af is.
Daarna achter de laptop planning doorgelopen. Conclusie: hij had het beter voor elkaar dan ik dacht en minder goed dan hijzelf dacht. Gaan nu iedere dag nadrukkelijker vragen wat hij moet doen. Vaak met zijn Trelloplanning erbij. Vindt hij zelf ook lekker: geeft overzicht.

Hier nog geen cijfers. Alleen een goed voor een eigen Motivaktie project. Dat was deze keer dus in ieder geval ingeleverd ;-)


Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dochter vertelde gisteren dat haar vriend die in 2 gymnasium zit, andere dingen moest leren voor de toets Engels dan zij. Ze was daar best verbaasd over. Heb haar gezegd dat ik denk dat dit komt doordat hij 2 extra vakken heeft en ze aan het einde van het leerjaar dezelfde stof behandeld moeten hebben, dus dat je dan noodgedwongen sneller door de stof heen moet gaan omdat er minder tijd is. Zo ontdekte ze nog een gevolg van de overstap naar atheneum.

Wat fijn dat je dochter de overstap kon maken, Anne.
Ik herken wel wat je zegt, voel ook de boosheid opkomen als het niet gaat zoals de bedoeling is. Nu vier onvoldoendes binnen en ik merk dat ik de boosheid beter naast me neer kan leggen. Soms even stoom afblazen als dochter nog niet thuis is en in de middag is er dan ruimte voor een gesprek. We kijken dan naar wat er mogelijk verkeerd ging bij de toets en hoe je dat anders kan aanpakken. Dat levert nieuwe inzichten op. Ik vertel ook van de acties die ik zelf onderneem, zoals contact opnemen met haar autismecoach op school zodat we beter weten wat ze daar leert en welke dingen ze moeilijk vindt en waarom. En niet te vergeten vieren we ook de successen, want die zijn er zeker.

Een andere keer geef ik haar een opdracht mee, omdat ze er dan zelf niet mee komt. Zo moet ze een toets herkansen omdat ze daar minimaal een 7 voor moest halen van de docent. Maar ondertussen staat de onvoldoende er nog steeds en is niet duidelijk wanneer de toets wordt herkanst. Ze weet dan wel dat dit tijdens een practicum moet gebeuren, maar niet wanneer dat is en dan kun je ook niet op tijd beginnen met leren. Conclusie: mail je docent, zodat je weet wanneer de toets is en wanneer je moet beginnen met leren. Dat doet ze dan ook. Ze komt er alleen zelf niet op om dat te doen. Zo is het constant afwegen van wanneer is het nodig dat we ons ermee bemoeien en wanneer mag/kan ze het zelf oplossen? Ik vind dat best lastig.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Dat is ook heel lastig Dee! En helaas, dat blijft ook nog lang lastig. Want voorlopig zijn ze nog jong en is het pubers eigen dat plannen en vooruitdenken heel moeilijk is.

Mijn jongste in 3 gym gaat wel goed denk ik. We hadden info-avond deze week en daar kwam 1,5-2u per dag huiswerk voor 5/6 dagen per week als richtlijn uit. Ik heb niet gevraagd of de tijd in de les die ze krijgen om huiswerk te maken, daar onder valt. Want thuis doet jongste hooguit 30 min per dag wat (incl in en uitpakken tas denk ik...). Er komen 3 toetsweken dit schooljaar, die toetsen tellen 3x mee. De gewone toetsen 2x en so's 1x.
Ik help jongste nergens mee behalve met vragen of hij zijn gymklerenop vrijdag alsjeblieft in de was wil gooien zodat het maandag weer schoon is.
Ze hebben 2x per week maar 1 uur LO. Dat vindt hij niets want langer bezig met van school naar gymzaal lopen en omkleden dan met sporten.

Middelste is ook nu in 4de van gym naar atheneum gegaan, maar zijn talen zijn drama. Hij vond de cultuur en goden en verhalen etc bij Grieks en Latijn wel heel interssant.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik zag op de presentatie die er gegeven is bij de ouderavond ook weer staan 2 uur huiswerk per dag. Daar komt dochter ook echt niet aan. Ze zit nu soms wel twee uur boven, maar dat is zeker niet de hele tijd huiswerk. Vergeleken met de vorige jaren heeft ze nu wel meer huiswerk, maar ook meer verschillende vakken.

Ze gaat nu op donderdag ook naar de GSA ( het 9e uur) en het tussenuur wat ze daardoor heeft vult ze niet met huiswerk maken, want dat is meer een soort preGSA. (Alle kinderen die niet het 8e uur les hebben. Ze heeft het daar heel gezellig, maar heeft ook een krantenwijk op donderdag. Dus dan is er ook geen tijd meer voor huiswerk. Ze lijkt nu wel wat meer vooruit te werken, omdat haar planning daarom vraagt. Dus het lijkt goed te lopen. We laten haar nu weer even los daarin. We hebben wel aangegeven dat ze moeten vragen als ze er niet uitkomen.

Maar we zijn vooral een kind wat eindelijk een sociaal leven aan het opbouwen is, wat we minstens zo belangrijk vinden. Maar ze wil ook goede cijfers halen zodat alle opties openliggen. We kregen vandaag ook een mail over een Science project wat buiten schooltijd om is, waar ze zich voor op wil geven. Maar ook daar zal ze wel goede cijfers moeten blijven halen.

En dochter heeft nu mensen in alle jaren die ze kent. En regelmatig spreekt ze in de pauzes ook anderen dan haar klasgenoten.

Volgens de mentor van vorig jaar wordt er op deze school (alleen gymnasium) strenger gerekend bij toetsen waardoor de cijfers gemiddeld gezien lager zijn. (Weet niet of dit echt zo is, maar hoorde van een Bieb-ouder dat haar dochter daardoor wel een beetje pech had bij inschrijven voor Geneeskunde omdat ze dan naar de schoolcijfers kijken.) Verklaard misschien wel ook het hoge slagingspercentage op deze school? En er kan niet afgestroomd worden binnen school, maar blijven zitten komt wel regelmatig voor.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

2 uur huiswerk per dag klinkt als enorm veel. Dat is het hier zeker niet en zou dochter ook niet volhouden denk ik. Ze zit nu in de tweede. Ik had gehoopt dat ze door direct weer met hele klas te zijn wat keer 1 klas zouden worden maar dochter houdt iig nog erg vast aan het kleine clubje dat ze in de eerste heeft leren kennen. Dochter blijft ook echt een puber en duldt geen inzage in wat ze doet of gesprekken erover. Omdat de resultaten vorig jaar heel goed waren heb ik het gelaten. Maar ik vind wel dat ze veel teveel op haar kamer en telefoon zit en zeker veel meer over het schoolse leven mag delen....

Eerste proefwerken en SO’s inmiddels geweest maar nog geen cijfers.

Grappig dat de jonge moeders zich een jonkie voelen. Ik zit aan het andere eind en voel me altijd direct best oud als ik in de schoolomgeving ouders tegen kom die veel jonger zijn. Zeker in de klas van jongste is het wel eens gebeurd dat moeders 20 jaar jonger bleken dan ikzelf...

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Tijdens de ouderavond hier werd ook 2 uur huiswerk gezegd. Dochter komt daar ook niet aan. Veel wordt al in de les gemaakt en leerwerk blijft dan nog over voor thuis.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier gewoon ook niet zoveel huiswerk. En ook weinig proefwerken. Alleen in de week na de herfstvakantie veel. Dat vind ik erg bijzonder maar ik kan t niet veranderen. Draagt niet bij aan het vakantiegevoel...

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft deze en volgende week redelijk wat toetsen. Alleen is ze nu al voor de tweede dag ziek thuis. Maar ze had alles wel voorbereid. Ze was op vrijdag al bezig omdat ze wist dat ze in het weekend andere dingen zou doen. Dus het vooruit plannen lijkt erin te komen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Bij dochter op school is het echt fijn geregeld qua toetsen: de toetsweek valt altijd voor een vakantie. Dus dan kan je ook echt vakantie vieren. Lijkt me heel vervelend als je in de vakantie moet leren. Ik had dat vroeger ook.

Dochter heeft met haar autismecoach een hele toetsweekplanning gemaakt. Tot nu toe houdt ze zich daar goed aan. We zijn vooral druk bezig geweest met geschiedenis. We pakken het anders aan dan eerst: we beantwoorden de vragen die achter in het hoofdstuk staan ('wat moet je kennen en kunnen?') Hierdoor begrijpt en beheerst ze de stof veel beter en kan ze ook de puntjes met elkaar verbinden. Ze schrijft haar antwoorden uit in haar schrift en ze was verbaast over de lappen tekst die ze heeft geschreven. Precies de bedoeling. :mrgreen:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dochter zit in de toetsweek. Er zijn al wat cijfers terug - wat gek is, want ze hadden besloten om de cijfers pas in te voeren als de toetsweek achter de rug is.
Hoe dan ook, geschiedenis was een 4,6. En die zag dochter niet aankomen - we hebben vorige week de hele week gewerkt aan het beantwoorden van de vragen achterin het hoofdstuk. Die antwoorden heeft ze helemaal uitgewerkt op papier. Ze heeft de begrippen geleerd en de vragen en antwoorden meermaals doorgelezen. Met het overhoren zat de stof aanzienlijk beter in haar hoofd dan normaal gesproken. Dochter was dus ook behoorlijk teleurgesteld. Ze zei dat ze zelfs een antwoord van 12 regels had geschreven (normaal zijn haar antwoorden veel te kort) en toch was het niet voldoende.
Misschien moeten we nog even geduld hebben en zal het aankomend jaar steeds iets beter gaan met geschiedenis. De profielkeuze is nog ver weg, maar dochter heeft een sterke voorkeur voor cultuur en maatschappij. En daar is geschiedenis een vast onderdeel van.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Axator »

Dee85 schreef:
do 14 okt , 2021 7:31 am
Dochter zit in de toetsweek. Er zijn al wat cijfers terug - wat gek is, want ze hadden besloten om de cijfers pas in te voeren als de toetsweek achter de rug is.
Hoe dan ook, geschiedenis was een 4,6. En die zag dochter niet aankomen - we hebben vorige week de hele week gewerkt aan het beantwoorden van de vragen achterin het hoofdstuk. Die antwoorden heeft ze helemaal uitgewerkt op papier. Ze heeft de begrippen geleerd en de vragen en antwoorden meermaals doorgelezen. Met het overhoren zat de stof aanzienlijk beter in haar hoofd dan normaal gesproken. Dochter was dus ook behoorlijk teleurgesteld. Ze zei dat ze zelfs een antwoord van 12 regels had geschreven (normaal zijn haar antwoorden veel te kort) en toch was het niet voldoende.
Misschien moeten we nog even geduld hebben en zal het aankomend jaar steeds iets beter gaan met geschiedenis. De profielkeuze is nog ver weg, maar dochter heeft een sterke voorkeur voor cultuur en maatschappij. En daar is geschiedenis een vast onderdeel van.
Heeft ze de kans om de toets nog weer in te zien? Mijn oudste had het met filosofie, maar die is in gesprek gegaan met de leraar met een toets in de hand. Toen snapte hij pas echt welke antwoorden verwacht werden. Langer van hetzelfde bleek ook niet goed. Het moest langer en anders..

Toetsweek begint hier eind van de week na de vakantie. Dus nog beetje vakantie en richting het laatste weekend weer serieus aan de slag.. Wel jammer dat ze dan eerst nog 3 of 4 dagen gewoon huiswerk hebben. En dan 2 toetsen op een ochtend. Al hebben ze ook gewoon so's tijdens de periodes. Ook niet elk vak geeft een toets in die week..

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ja, ik moedig dochter wel aan om de docente te mailen met de vraag of ze de toets kan inzien. Die docente is ook de leescoördinator van school. Aangezien dochter die achterstand bij begrijpend lezen had, hamert zij tijdens de 10 minuten gesprekken vooral op meer lezen. Hetgeen we ook stimuleren, maar dat is echt lastig voor elkaar te krijgen bij dochter. We doen ons best echter wel.
Ik denk dat het goed is om inderdaad met de docente samen eens te kijken naar wat er nou mis ging tijdens die toets. We weten dat ze meer moet lezen, maar we hebben ook concrete aanwijzingen nodig voor het maken van een toets. Het zou ook samen met de autismecoach kunnen. Die gaf de tip van die vragen achterin het hoofdstuk. En de tip van het mindmappen, maar die tip hebben we nog niet echt toegepast. We hebben alleen een schema gemaakt van het bestuur ten tijden van de Republiek der zeven verenigde Nederlanden. Ik maak ook handig gebruik van mijn interesse in geschiedenis en probeer haar op de juiste denksporen te zetten. Maar het blijft een hele kluif, hoor.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Axator »

Lastig is het zeker bij die zaakvakken waar bij elk vak andere eisen gesteld worden. Als je dan niet handig bent met taal op schrift krijgen, zoals mijn oudste, dan is het meer doorkrijgen van het trucje ipv de stof kennen.. (hij kan wel goed lezen, maar zelf produceren is wat anders)

(maar oudste weet nu als dat het N&T profiel gaat doen. Dan is hij van die vakken af). Dit derde jaar nog even doorbuffelen..

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Je schrijft precies wat ik bedoel: dat trucje doorkrijgen.
Dochter vindt het ook moeilijk om haar gedachten op papier te formuleren.

Ik snap de keuze van je zoon goed en het is ook fijn dat hij straks van die zaakvakken af is.
Het lastige bij dochter is dat ze een grote interesse in talen en cultuur heeft, C&M zou dus echt goed bij haar passen. Ik zou het sneu vinden als ze straks iets kiest wat veel minder aansluit bij haar interesses en talenten omdat er 1 vak is waar ze steeds over struikelt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Paula »

Mijn jongste kreeg pas in de bovenbouw VO door wat de bedoeling was bij de zaakvakken. Welke docent wat van hem verwachtte, en op welke manier. Voorheen waren zijn antwoorden steevast te kort (, hij bezuinigde op tekst. Dat had deels te maken met zijn zwakke schrijfmotoriek (het verbeterde iets toen hij alles mocht typen) en deels met "ja hé, dat ga ik niet allemaal opschrijven, dat is toch logisch en dat weet hij/zij toch wel?"

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Gelukkig is het hier nu herfstvakantie want het gaat ontzettend slecht met de cijfers van dochter! De school is zeer voortvarend van start gegaan met SO’s en toetsen. Van de elf cijfers tot nu toe zijn er drie voldoende (waaronder muziek en Nederlands…) en de rest zijn drieën en vieren, er zit zelfs een 2 bij. Reden: ze doet weinig tot niets. Let in de les niet goed op, want kletst 70 minuten in een uur, en doet thuis weinig tot niets aan leerwerk.

Vlak voor de vakantie heb de mentor ingeschakeld en met haar zit ik best wel op één lijn. Mentor denkt dat het een “leren leren”-probleem is en dat afstromen of zittenblijven voor dochter geen oplossing is. Ik heb zelf geen grote principiële bezwaren tegen afstromen, maar denk ook dat het weinig zal oplossen. De mentor heeft dus allerlei plannetjes voor dochter, we gaan na de herfstvakantie zien of dat vruchten gaat afwerpen.

Het ging hier even over profielen. Een C&M-profiel, hoe superinteressant ook, is eerlijk gezegd het enige profiel waar ik ze vanaf probeer te houden. Daar beperk je je studiekeuze zo enorm mee dat ik dat niet wenselijk zou vinden. Hoe kijken jullie daartegen aan?
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Als je kind weet wat hij/zij wil qua richting, dan vind ik een CM profiel geen enkel probleem. Heeft de leerling absoluut geen idee wat voor vervolgopleiding, dan vind ik CM niet handig inderdaad.

Jongste zegt nu dat hij rechten wil gaan studeren, maar gaat wel NT of NG of beide als profiel kiezen. Nu ligt daar ook zijn kracht, in wiskunde, natuurkunde, scheikunde etc. Cijfers gaan prima, op een onvoldoende voor Frans na. "mama ik weet nu dat ze echt streng nakijkt".. Mooi, dan weet je wat te doen he voor een volgende toets/so...

Inde, ik hoop dat de mentor je dochter kan helpen met leren leren!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ons meiske (nu 4vwo) heeft E&M gekozen. Ons menneke is er totaal niet mee bezig (hij heeft ook nog even).
Ik weet niet welke studies extra afvallen als je C&M ipv E&M kiest.

Zelf zou ik nooit op voorhand een kind afhouden van een bepaald profiel of benadrukken dat je “alle opties” open moet houden. Het is belangrijk om aan te haken bij waar je intrinsiek voor gemotiveerd en nieuwsgierig naar bend. Is dat hoe de natuurwetten werken dan is exact een goede keuze, is het wat maakt dat mensen doen wat ze doen dan is natuurkunde en scheikunde wellicht niet aan je besteed. Kies je dat toch, ga je het misschien zelfs nog studeren kun je daarna heerlijk aan de slag met een vak dat je niet interesseert. (Dit behoorlijk uitvergroot maar ook omdat ik het heb zien gebeuren. Met kinderen van vrienden) maar ook van vroeger:
Ik weet nog hoe wij ons als slimme meiden op onze toekomst moesten voorbereiden en enorm de beta-kant op werden geduwd. En weet ook hoeveel meiden daar uiteindelijk heel ongelukkig van werden. En tijdens hun studie enorm de gamma kant op zijn gegaan. En er zijn vast ook jongens voor wie dat geldt.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Anne72 schreef:
di 19 okt , 2021 9:32 am
Ons meiske (nu 4vwo) heeft E&M gekozen. Ons menneke is er totaal niet mee bezig (hij heeft ook nog even).
Ik weet niet welke studies extra afvallen als je C&M ipv E&M kiest.

Dat is hier heel makkelijk te zien: https://www.studiekeuze123.nl/van-profi ... on=Voltijd. Voor het wo is er eigenlijk niet zo veel verschil tussen C&M en E&M, zie ik nu. En het valt me op dat als er een toelatingseis is, dat vaak Wiskunde is. Maar is dat vak sowieso niet verplicht op het vwo-eindexamen?

Op het hbo wordt er (uitgegaan van vwo als vooropleiding) iets meer onderscheid gemaakt: https://www.studiekeuze123.nl/van-profi ... on=Voltijd
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Inde schreef:
di 19 okt , 2021 7:23 am


Het ging hier even over profielen. Een C&M-profiel, hoe superinteressant ook, is eerlijk gezegd het enige profiel waar ik ze vanaf probeer te houden. Daar beperk je je studiekeuze zo enorm mee dat ik dat niet wenselijk zou vinden. Hoe kijken jullie daartegen aan?
Hier spreekt een gelukkige C&M-er met een leuke en uitdagende baan in een superleuk team. ;)
Ik laat ze kiezen wat ze leuk vinden en wat bij ze past. Ik ga ze niet richting een profiel sturen omdat ik vind dat ze daarmee meer verschillende studies kunnen doen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Mijn jongste die nu in de 3e zit en dus voor de keuze staat weet 't nog niet zeker, maar neigt richting C&M en dan vind ik voor haar een prima idee.
Ze had een HAVO-advies, wat in feite passend was, en zit nu op wilskracht en werkhouding in 3TVWO en heeft het er heel fijn, maar moet hard werken. Ze is niet zo'n studiebol als haar zus, die op de zelfde school E&M heeft gedaan en de hoogste examenuitslag voor zowel Frans als geschiedenis had van de school. De N-vakken laat ze 't liefst allemaal z.s.m. vallen en wiskunde kost haar veel moeite, maar lukt toch wel redelijk.

Ze geniet van vakken waar ze haar creativiteit in kwijt kan en wil waarschijnlijk graag zowel beeldende vorming als drama kiezen als eindexamenvak. Dat kan met C&M. Ik hoop dat het haar lukt met wiskunde A, maar als dat toch te moeilijk blijkt, dan vind ik wiskunde C een prima plan (en dat kan alleen bij dit profiel). Ze heeft nog geen idee wat ze erna wil gaan doen, dat zien we dan wel weer.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Het ligt er natuurlijk ook aan waar de interesses liggen van een kind en hoeveel moeite het kind in bepaalde vakken wil en moet steken.
Als ze niet precies weten wat ze willen maar wel duidelijk CM geïnteresseerd zijn, dan is het een prima keuze.

Alle 3 mijn kinderen vinden/vonden aardrijkskunde saai, oninteressant, vaag etc. Dat hebben de 2 oudste dus direct laten vallen zodra mogelijk en ook de jongste zal blij zijn er van af te zijn. Frans vinden ze stom, moeilijk, onnodig etc dus zelfde verhaal... Duits heeft de oudste gedaan om haar profiel vol te krijgen. De middelste omdat hij naast Nl en Eng een vreemde taal moet.. Jongste weet nog niet of hij Latijn, Grieks of Duits gaat kiezen.

Wordt er bij de leerlingen in het 3e overal veel aandacht besteed aan "wie ben je, waar liggen je sterktes en zwakheden, welke interesses heb je etc" in aanloop naar de profielkeuze?

Bij jongste (en vorig jaar bij middelste) wordt er veel aandacht aan besteed bij de mentorlessen. Ze vullen vragen lijsten in, moeten van de winter verplicht een aantal info avonden bijwonen. Voorlopige profielkeuze komt in februari ongeveer. Daarna geven de docenten van ieder vak aan of ze je aanraden het vak te kiezen, neutraal staan of het twijfelachtig vinden dat je het eindexamen in dat vak gaat halen. Verbieden zullen ze het niet maar als de kans heel klein is dat je het gekozen profiel tot een goed einde brengt, komen er wel gesprekken om uit te vinden waarom de leerling die wil.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft nog geen idee wat ze later wil, en haar interesses zijn heel breed. Ze vindt Scheikunde en Natuurkunde heel leuk, maar geschiedenis en aardrijkskunde ook. Wij hadden ook de gedachte als je NT kiest dan staan alle opties open. Maar ze moet dan wel een minimaal cijfer hebben voor Wiskunde om Wiskunde B te mogen doen. En daar loopt het nu een beetje vast. Door een opgelopen rekenhiaat is ze altijd lang bezig met wiskunde en tot halverwege vorig jaar lukte het nog wel om goede cijfers te halen. Maar sinds de tweede lockdown zijn de cijfers naar een dieptepunt gegaan.
Eerste wiskunde toets dit jaar was onvoldoende. Ze wil zelf nu ook graag Wiskunde B maar ik weet niet of dat door ons komt. Ik ben haar nu aan het helpen met rekensommen die zoon nu in de eerste moet doen, in de hoop dat ze daardoor het toch weer op kan halen. Maar als het uiteindelijk niet lukt, zal ze wel een andere profiel moeten kiezen, en daar moet zij en wij dan goed over nadenken.
Ze mag ook contractvakken (als je gemiddelde hoog genoeg is) en we denken dat het voor haar wel een ding kan zijn om zo wat verder uitgedaagd te worden. Want het lijkt wel dat ze nu niet te snel afgeleid is omdat ze niet genoeg uitgedaagd wordt. Maar misschien is dat het ook niet. Al met al twijfel ik wel waar ze goed aan doet. Ik denk dat ik hier een keer over wil praten op school. Ze doet nu thuis ook nog steeds niet veel aan huiswerk, dus zijn we haar wel aan het motiveren om hier wat meer aan te doen, uiteindelijk zal ze er zelf aan moeten werken.
Eerst komt er nog iets anders leuks voor haar. Ze mag meedoen met de Model United Nations als landje, en dat is blijkbaar niet zo vaak als derde klasser. Ze zou een klein onbeduidend landje krijgen, maar ze wordt Jordanie en de groep gaat het over Dekolonisatie hebben geloof ik. Het lijkt dus niet echt een onbeduidend landje. Van het weekend heeft ze een broekpak gekocht (bij de HM, hoor, je moet formeel gekleed zijn, en ze heeft er helemaal zin in.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat leuk Eekhoorntje, dat ze daar aan mee mag doen! Benieuwd hoe ze het zal vinden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

C&M biedt juist veel mogelijkheden. Dochter heeft C&M met oa wis A, eco, Frans, muziek, en filo gedaan. Vriendinnetje deed C&M met oa wis B en natuurkunde en weer een ander vriendinnetje deed C&M met oa Latijn, Frans, Duits en Spaans.
Als je wel een technische opleiding wil doen maar geen scheikunde of bio in je pakket wil, dan is het dus ook een goede mogelijkheid. Ik weet nog van mijn eigen tijd dat ik me door een B-pakket heb geworsteld om geneeskunde te kunnen studeren om uiteindelijk met een her op het nippertje te slagen en vervolgens 2x te worden uitgeloot…
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dit is een is goed om te weten Boom!

Grappig ook Anne dat jij vond dat je als meisje vond dat je de exacte richting op moest gaan. Ik ben dus wel zo’n meisje die de exacte richting op ging, maar voelde me daar als meisje nog best eenzaam in. Altijd weinig meisjes om mij heen tijdens de opleidingen en werk. Bij WiB bv maar 2 meisjes in de klas. Ik ben wel een echte Beta, maar wil dochter niet in die richting pushen, want ik denk vaak dat een andere richting beter bij haar past, maar ze is nu zo enthousiast over Na en Sk…
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Bloemetje75 schreef:
wo 20 okt , 2021 7:10 am
Wordt er bij de leerlingen in het 3e overal veel aandacht besteed aan "wie ben je, waar liggen je sterktes en zwakheden, welke interesses heb je etc" in aanloop naar de profielkeuze?

Bij jongste (en vorig jaar bij middelste) wordt er veel aandacht aan besteed bij de mentorlessen. Ze vullen vragen lijsten in, moeten van de winter verplicht een aantal info avonden bijwonen. Voorlopige profielkeuze komt in februari ongeveer. Daarna geven de docenten van ieder vak aan of ze je aanraden het vak te kiezen, neutraal staan of het twijfelachtig vinden dat je het eindexamen in dat vak gaat halen. Verbieden zullen ze het niet maar als de kans heel klein is dat je het gekozen profiel tot een goed einde brengt, komen er wel gesprekken om uit te vinden waarom de leerling die wil.
Dit zal waarschijnlijk op veel scholen in de 3e gebeuren? Zoon (in de 2e) loopt er nu echter tegenaan dat hij eigenlijk maar voor heel weinig warm loopt en hij zegt zelf dat hij graag zou willen dat hij een idee had voor zijn vervolgstudie, zodat hij daar tenminste wat motivatie uit zou kunnen halen. Nu lijkt alles vrij uitzichtloos en saai. Hij heeft nog geen idee wat hij later wil studeren of worden, wat ik ook niet gek vind voor een 12-jarige, maar waar hij dus wel behoefte aan zegt te hebben. Herkennen jullie dat of hebben jullie kinderen al een duidelijk beeld van hun toekomst?

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dochter wil momenteel bestuurskunde gaan studeren. Ze kan ook niet wachten totdat ze Economie krijgt op school. Daar kijkt ze al sinds groep 8 naar uit :shock:

Interessant wat jullie allemaal te zeggen hebben over profielkeuze C&M. Misschien moet ik mijn oordeel gaan bijstellen. Ik had ook helemaal niet beseft dat je bij C&M ook natuurkunde en wiskunde B kunt doen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Eekhoorntje76 schreef:
wo 20 okt , 2021 11:32 am
Dit is een is goed om te weten Boom!

Grappig ook Anne dat jij vond dat je als meisje vond dat je de exacte richting op moest gaan. Ik ben dus wel zo’n meisje die de exacte richting op ging, maar voelde me daar als meisje nog best eenzaam in. Altijd weinig meisjes om mij heen tijdens de opleidingen en werk. Bij WiB bv maar 2 meisjes in de klas. Ik ben wel een echte Beta, maar wil dochter niet in die richting pushen, want ik denk vaak dat een andere richting beter bij haar past, maar ze is nu zo enthousiast over Na en Sk…
Ik heb ook met heel veel plezier de beta vakken gedaan, gecombineerd met geschiedenis en frans en zonder biologie want ik zat op een school waar je geen vwo a of b hoefde te kiezen. Ik doelde meer op verhalen van andere vrouwen die ik later ben tegengekomen en die echt onder druk waren gezet om vwo B te doen. En dat dus heel jammer vonden.
Vaak komen dat soort gesprekken als ik zeg dat ik zo’n breed pakket gedaan heb.

Ik vind het dus mooi dat je op veel scholen dat nu ook kunt doen. Al weet ik van een ander draadje dat de keuzes per school heel erg kunnen verschillen.

@inde grappig dat ze bestuurskunde wil doen. Is voor ons meisje ook een optie. Zij is ook heel blij met maatschappijwetenschappen. Een vak dat ik ook graag had willen hebben.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ik heb ook C&M gedaan en ook geen spijt! Ken ook wel wat mensen die later nog geswitcht zijn of vakken erbij hebben genomen.

Maccupid, leuke vraag.

Zoon wil conservatorium of informatica gaan doen. Dat helpt alleen niet direct qua motivatie, want je kan beide studies ook met havo- ipv vwo-diploma doen :lol:
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn dochter heeft nog zo'n heerlijk onschuldige kijk op de zaak. Ze vroeg net hoeveel je verdient als machinist of trambestuurder. :)

Ze is gek op openbaar vervoer (hier raken we wel heel erg het stereotype plaatje van autisten ;) ) en het zou me ook niets verbazen als ze straks iets in die richting gaat doen. Aan de andere kant is ze ook gek op de Aziatische talen en culturen. Dus ook daar zit een mogelijkheid. Maar soms wil ze ook als verzorgster aan de slag in het asiel. Ik laat haar nog maar lekker. Die beroepskeuze komt vanzelf wel.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Heerlijk toch!

Mijn jongste zei een tijd terug dat hij of strafrechtadvocaat wilde worden of ging werken in de koffiezaak van de ouders van een vriendje en de hele dag koffies ging maken. Ik heb hem voorzichtig uitgelegd dat er verschil in inkomen is. En dat het me niet uitmaakt wat hij gaat doen, als hij het maar met plezier doet maar dat hij wel later zijn eigen rekeningen moet betalen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Hah, op de middelbare wilden oudste en haar beste vriendin samen een duobaan als premier van Naderland. Of een alpaca-farm beginnen.
Beide ambities behoren overigens tot het verleden.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

K weet het nog steeds niet, al zei ze gister dat ze misschien wel marine bioloog wilde worden. (En ook al had gekeken welk vakkenpakket ze dan nodig heeft en waar ze dit zou kunnen studeren).
Ze vind de talen op school niet leuk, leert zichzelf dan weer wel in haar vrije tijd japans en koreaans. Heeft interesse in de oudheid (maar vind het vak geschiedenis stom en doodsaai). Vind natuurkunde, kunst en muziek de leukste vakken op school. En biologie vind ze ook niet veel aan (wat me dan wel weer een essentieel vak lijkt voor een marine bioloog).

Nou ja, ze zit in de 2e, en heeft dus nog wel even voor ze profielkeuze moet maken.
Laatst gewijzigd door Petrak op do 21 okt , 2021 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Overigens wist ik zelf op de middelbare zeker dat ik informatica wilde studeren. Liep er vervolgens tegenaan dat ik niet heb leren leren, en ben na 2 jaar met de studie gestopt (zonder propedeuse te halen).
Na nog eens 3 jaar ben ik mbo studie spw gaan doen (nou ja, daar hoefde ik dus niks voor te doen) en sindsdien werk ik in de kinderopvang. Heel mijn vwo nooit meer nodig gehad (en leren kan ik dus nog steeds niet).

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

@Bloemetje75: leuk, koffies maken de hele dag! Daar dagdroom ik ook wel eens van, een eigen knus koffiezaakje met heerlijke koffie en thee en taartjes. Daar word ik toch zo blij van! :inlove: Gelukkig ben ik nu ook ontzettend blij met het werk dat ik nu doe. Verveelt geen dag, zzp’er zijn! Ik krijg de laatste tijd wel even veel respect voor alle mensen die de hele dag voor de klas staan. Ik geef deze maand 3 dagen per week nascholingscursussen en ben behoorlijk afgedraaid na een hele dag. Maar het went ook wel snel, merk ik na 3 weken. Maar daarna thuiskomen en dan moe en voldaan een heerlijke koffie voor mezelf inschenken met iets zoets erbij is toch het lekkerste moment van de dag! :lol:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier ook wel ideeën over studies. Enerzijds geloof ik er wel in in de zin dat ze passen bij de interesses van dochter (kunstacademie of farmacologie). Anderzijds merk ik ook dat de middelbare schoolkeuze ook omging in groep 8 ook al leek de keuze van groep 7 en begin groep 8 zo logisch. Of het echt motiveert? Ik weet t niet. het blijft een abstract iets later studeren als je in de tweede zit. Ik denk overigens ook dat je CM op heel veel manieren kunt invullen. School moet idd wel beetje ruimte geven. Zeker als je wiskunde B en natuurkunde blijft doen kan nog heel veel. Maar dat is vooral interessant uiteraard als de interesses er liggen. Bij m’n dochter in de vierde herken ik wel het veel van vroeger: de kinderen die een NT profiel kiezen wat ze heel veel moeite kost. Regelmatig idd met een onderliggende wens geneeskunde te studeren. Of dat dan vaak ook echt gebeurt als de natuurvakken zo moeizaam gaan kan ik niet inschatten. Het is natuurlijk wel weer een hele andere studie dan een meer ‘exacte studie’. Heb zelf altijd t idee dat je t beste iets kan doen wat je én leuk vindt én niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk af gaat...

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Hier doet dochter ook cm. En vooralsnog is er weinig echt afgesloten. Ja, de TU :lol:

Ik vind het prima, maar ik geloof ook niet dat de profielkeuze nu echt zo van levensbelang is, wat sommige docenten wel een beetje uitstralen.
Er zijn echt heel veel wegen die naar Rome leiden.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat leuk om te lezen, al die toekomstdromen!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik zou het leuk vinden als het vanzelfsprekender werd om 2 parttime banen te combineren. Zodat je én strafrechtadvocaat of docent of it'er etc kan worden en koffies kan maken of honden uit laat of voetbaltrainer bent of verzin een fysieker beroep.
Dus een combinatie van je hoofd gebruiken maar ook regelmatig juist vooral fysiek bezig zijn.

Ik werk in het seizoen bij een biologische boer, heerlijk met mijn handen, ben dan fysiek kapot als ik hele dagen onkruid trek (moet je ook je aandacht bij houden uiteraard want je moet het juiste uittrekken). Maar kan daarnaast ook genieten van met mijn hoofd hard werken achter de computer.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bloemetje, dat zou ik denk ik ook wel wat vinden. Een baan het een en een baan het ander. Ik heb in het verleden bv als Technisch Onderwijs Assistent gewerkt (via Uitzendbureau) en ik vind dit leuk om te doen, maar dan een à twee dagen in de week, en dan de rest van de week als ingenieur. Ware het niet dat ik merk dat ik met 24 uur werken nu voorlopig aan mijn max zit.

Dochter is nu lekker met een Microbit aan het klooien. Die dingen liggen al heel lang in de kast, maar nu gaat ze er eindelijk mee aan de slag.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Pompom »

Jongste (derde) weet precies wat ze wil doen, en heeft daar alleen een havo diploma voor nodig, profiel maakt niet uit. Eigenlijk zou het voor die studie ook handig zijn om een paar jaar levenservaring op te doen...
Vwo+ gaat haar makkelijk af, dus nu hoop ik dat haar vriendengroep sterk genoeg is om ervoor te zorgen dat ze wel vwo blijft doen en niet, snel klaar de havo gaat doen en dan vervolgens niet wordt aangenomen op de opleiding die ze wil doen...
Pakket kiezen wordt nog lastig; ze wil geen tweede vreemde taal (dyslexie) en op vwo zit je dan vast aan NT of NG. Wat ze best zal kunnen, maar wat niet per se haar interesse heeft. Maar ja, CM en EM ook niet per se... Dus tsja.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Bloemetje75 schreef:
vr 22 okt , 2021 7:56 am
Ik zou het leuk vinden als het vanzelfsprekender werd om 2 parttime banen te combineren. Zodat je én strafrechtadvocaat of docent of it'er etc kan worden en koffies kan maken of honden uit laat of voetbaltrainer bent of verzin een fysieker beroep.
Dus een combinatie van je hoofd gebruiken maar ook regelmatig juist vooral fysiek bezig zijn.

Ik werk in het seizoen bij een biologische boer, heerlijk met mijn handen, ben dan fysiek kapot als ik hele dagen onkruid trek (moet je ook je aandacht bij houden uiteraard want je moet het juiste uittrekken). Maar kan daarnaast ook genieten van met mijn hoofd hard werken achter de computer.
Mijn man combineert ook verschillende werkvelden, waarvan er eentje heel praktisch is. Zelf ben ik gewoon in loondienst bij één werkgever, maar sinds een jaar of wat combineer ik twee verschillende functies. Ik moet zeggen dat mijn werkplezier daar enorm door toegenomen is. Beide taken vind ik leuk, maar de afwisseling maakt het nog leuker.

Dochter is gelukkig een beetje bijgekomen in de herfstvakantie. Uit zichzelf is ze elke dag aan de studie gegaan (ik schreef eerder dat ze momenteel grossiert in zware onvoldoendes) maar ze heeft ook afgesproken met vriendinnen. De coronaperiode heeft haar echt een behoorlijke tik gegeven. Ik hoop met al mijn hoop dat de scholen dit najaar open kunnen blijven.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Jess »

Wat leuk om al die dromen te lezen van alle kids.
Mijn dochter wil naar de kunstacademie. Dat riep ze al op het po en nu nog steeds. Wat ze daar precies wil doen weet ze nog niet maar ze neigt erg naar fotografie. En als dat niet lukt wil ze iets met oude mensen doen. Ze hoeft eind 3e jaar pas een keuze te maken wat profiel betreft dus ze heeft nog even.
Haar cijfers zijn overigens goed. Zie haar niet heel actief aan dr schoolwerk zitten, ik probeer haar daarin te stimuleren maar haar beste vriendinnetje neemt haar daarin eigenlijk bij de hand en zo doen ze veel samen.
Ik ga er regelmatig over in gesprek met haar van waar haar weerstand wat betreft het huiswerk zo in zit en dan krijg ik er altijd het zelfde antwoord bij.. "Ik zie het nut er niet van in mam". Ze is eigenlijk alleen bereid te leren als ze het zelf interessant vindt.

Mijn zoon(4 havo) maakte zijn huiswerk meestal tijdens de les al. Had over het algemeen goede cijfers maar voor school niet genoeg om hem vwo te laten doen( hebben we wel gevraagd). Dit jaar lijkt hij opeens het licht te hebben gezien en werkt hard en zet puntjes op de i waar hij dat voorheen niet deed. Hij haalt nu echt hoge cijfers( al 5 x een 10 bijv). En de cijfers die wat lager zijn zijn dan nog gemiddeld 2 punten hoger dan het klas gemiddelde. Zo jammer dat de school niet gezien heeft wat ik wel in hem zag. Hij weet overigens nog helemaal niet welke richting hij op wil. Hij heeft min of meer gedwongen voor EM gekozen.( de natuurprofielen werden hem afgeraden).
2006
2008HB

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Even heel wat anders dan de profielkeuze.

Ik sprak van de week een moeder met drie kids waarvan er twee autisme hebben. Ene zit in 4V en andere is net in 1havo gestart op het vso. Ze vertelde zoveel herkenbare dingen. Het gaf me net even dat steuntje in de rug dat ik nodig had. Ik vind die toetsweken namelijk best een pittige periode omdat we dochter nog veel moeten ondersteunen. Die moeder herkende dat. Ook de aversie tegen lezen (niet perse alleen bij kinderen met ASS natuurlijk), de moeite met begrijpend lezen en het plannen. Omdat zij al een paar stappen verder is met haar oudste, heeft ze wat meer ervaring waar ik van leer. Geeft ook een soort troost. Zo van: ja het is soms zwaar, maar het komt wel goed.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ja, ik kan me voorstellen dat dat prettig is. Zeker met kinderen die afwijken van de norm is het fijn om herkenning te vinden. Zo heb ik heel veel gehad aan de verhalen op het oude forum toen vooral mijn jongste sterk bleek af te wijken van het gemiddelde kind (voor zover er gemiddelde kinderen bestaan).

De toetsweken van dochter vond ik vorig jaar ook moeizaam. Daar heb ik vorig jaar ook uitgebreid over geschreven in het brugklastopic van toen. Ik heb dit schooljaar bewust een stap terug gedaan, maar nu haalt ze dus de ene onvoldoende na de andere op de reproductietoetsen :confused: Mijn andere kind zit nu in de brugklas en heeft nog nauwelijks so’s of toetsen gehad. Maar we hebben haar op een cursus leren leren, aangeboden door school, gedaan. Benieuwd of dat zijn vruchten gaat afwerpen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Dee85 schreef:
za 23 okt , 2021 3:46 pm
Ik vind die toetsweken namelijk best een pittige periode omdat we dochter nog veel moeten ondersteunen.
Ooh inderdaad zo herkenbaar dit! Ik heb zojuist de mentor gemaild dat ik hier graag over wil praten op school, want het doet psychisch echt wat met me. Ik wil hem zo graag meer loslaten, maar dat is zo lastig. Omdat alles erop wijst dat hij het zelf écht niet kan. Hij wil wel, maar hij vergeet dingen simpelweg. Dan zet hij bijvoorbeeld netjes in zijn Plenda dat hij 4 toetsen heeft, maar plant hij maar voor 3 toetsen in om ze te leren. De vierde vergeet hij gewoon even. Zoiets is voor mij dan een teken dat ik hem moet blijven controleren.

Loslaten, hoe doe je dat? Help!

Inde, klinkt goed, zo'n cursus. Hopelijk helpt het! Op welke manier heb jij een stap terug gedaan? Wat doet ze nu zelf, waar je eerst mee hielp?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Querzyx schreef:
ma 25 okt , 2021 7:43 am

Loslaten, hoe doe je dat? Help!

Inde, klinkt goed, zo'n cursus. Hopelijk helpt het! Op welke manier heb jij een stap terug gedaan? Wat doet ze nu zelf, waar je eerst mee hielp?
Ik heb in de eerste plaats mentaal een stap terug gedaan. Door een combinatie van dat het mijn eerste kind in de brugklas was, de lockdown/het thuisonderwijs en mijn eigen schoolervaringen (heb nooit leren leren met alle gevolgen van dien) zat ik er echt bovenop. En omdat ik zelf ook veel thuiswerkte vanwege corona, zag ik haar getreuzel en ge-uitstel en gerommel en vermijdingsgedrag van veel te dichtbij. Dochter vertelde op haar beurt niet de waarheid. Dan had ik haar (soms zelfs op haar verzoek) aan haar leerwerk gezet en dan zei ze dat ze het goed had geleerd. Vervolgens kwam er een onvoldoende terug en was het: ja, ik heb er toch niet zo goed voor geleerd. Dus dochter zei gewoon ja en amen op wat wij zeiden, maar ging vervolgens haar eigen gang.

Kortom, ik probeerde haar te behoeden voor de “fouten” die ik zelf heb gemaakt in het verleden, maar het blijkt (uiteraard…) dat ze daar zelf achter moet komen. Bijkomend punt is dat dochter per se tweetalig gymnasium wil doen. Voor mij en mijn man hoeft dat helemaal niet. Maar bij tweetalig gymnasium hoort een bepaalde werkhouding, al was het maar vanwege de vele extra opdrachten en projecten, en dochter heeft die werkhouding gewoon (nog) niet.

Ik vraag nu één keer per dag of ze nog huiswerk moet maken en zeg regelmatig dat mijn man en ik volledig bereid zijn om iets uit te leggen of te overhoren. Daar gaat ze niet op in. En zoals ik al eerder schreef, zijn van de 11 cijfers die ze tot nu toe heeft gekregen er 8 onvoldoende, en dan geen vijven maar echt tweeën, drieën en vieren. Dit waren allemaal reproductietoetsen, dus ze leert er gewoon niet genoeg voor. Ik kan haar daar niet verder mee helpen en daarom heb ik het mentaal losgelaten. Ik heb het nu neergelegd bij de mentor, die tevens de hb-deskundige van de school is, en wacht af wat zij nog in petto heeft.

Dochter is deze herfstvakantie dus wel uit zichzelf aan de slag gegaan met een veelheid aan vakken. Heeft voor Frans, Duits en de klassieke talen de stof van het hele jaar herhaald en heeft samenvattingen gemaakt voor AK en natuurkunde. Althans, dat beweert ze :mrgreen: [snorkel]
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Inde, ik hoop voor je dat het ook echt zo is. ;)

Door het gesprek met die andere moeder met twee autistische kinderen ben ik gaan inzien dat dochter echt nog wel meer hulp nodig heeft dan de meeste leeftijdsgenoten zonder autisme. Dochter zegt ook weleens 'ik heb echt goed geleerd!' en dan blijkt het achteraf toch niet zo te zijn. Dat hoort erbij en dat laat ik los, ze weet dan ook zelf wel dat ze het de volgende keer anders moet aanpakken. En kan dan een cijfer ook wel weer ophalen (zie ik vooral bij de talen). Aan de andere kant ken ik ook ouders met autistische kinderen die het hartstikke goed doen op school, maar die in sociaal opzicht meer vastlopen. Het is allemaal zo divers.

Ik merk dat de oudste hier sociaal best wel leunt op de middelste. Ze zouden samen op studieweekend gaan met hun orkest, maar waarschijnlijk laten we middelste niet meegaan i.v.m. daarop volgend groep 8 kamp van 5 dagen (oververmoeidheid, migraine). Oudste was daar best wel teleurgesteld over en wilde niet meer gaan want 'ik ken al die kinderen van mijn orkest niet'. Ik denk dat zij het heel fijn zou vinden als middelste naar haar school gaat. En ben blij dat ze ook een goede band hebben. Maar ik verwacht ook dat ik volgend jaar minder tijd heb om oudste helpen met school omdat de middelste dan in de brugklas zit. En ik voorzie een stressvolle tijd die eerste maanden omdat middelste erg perfectionistisch is en snel last heeft van stress als ze veel dingen moet doen voor school.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Axator »

Mijn middelste heb ik eind vorige jaar (2e) "gedwongen" om samen een planning te maken voor de laatste toetsweek. Hij moest echt wel even aan de bak om over te kunnen gaan.

Dit jaar heeft de mentor een planning met ze gemaakt voor de eerste toetsweek. En nu is dat kind opeens braaf zijn planning aan het volgen. Het gaf hem rust zei hij, om te weten wat hij moet doen. Alleen heeft hij het overzicht niet, dan vergeet hij dingen of schat ze verkeerd in. Als hij nu gelijk goede cijfers heeft, dan blijf ik zorgen dat hij een goede planning maakt voor de toetsweken (als de mentor dat niet doet). En dan is dat waar ik echt even moet sturen, voor de rest red hij zich dan wel.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Tja hoe laat je los…

Mij helpt het om te bedenken dat ik het niet allemaal los hoef te laten, dat ik sowieso onze kinderen niet los hoef te laten. Het is wel mooi om te bedenken hoe een foto van jou en je kind er uit zou zien.
Trek je een stribbelend mee? Probeer je kind een andere kant op te duwen. Dat is geen fraai beeld en weinig effectief.
Lopen jullie hand in hand jij net een beetje voor. Of loop je er net achter met je hand op zijn schouder. Of lopen jullie los van elkaar bijna bij toeval dezelfde kant op? Hang je er als een helicopter boven. Of ben je met een bezempje het straatje schoon aan het vegen: en doe je dat dan voor je kind of achter zijn kont. En zo kun je vast nog meer bedenken.

Welk beeld past bij jullie en matcht je gedrag met dat beeld? En wat als je dat je kind zou vragen: wat ervaart het nu en wat heeft het nodig?

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Mooi, die beelden die je schetst, Anne72.

Mijn ervaring met erbovenop zitten, loslaten, hulp aanbieden etc is dat pubers op een gegeven moment je hulp niet meer willen en het zelf willen doen. De keus wordt dus dan voor je gemaakt. :lol:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie