Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Petrak, toch nog drie volle dagen zo. Wat leuk om te lezen dat de docenten zo positief zijn over K.

Eekhoorntje, jeetje wat een stress. Een dikke digiknuffel voor jullie! Wat goed dat ze al een toetsweekplanning heeft gemaakt. Nog even een spannende toetsweek voor jullie, maar ik hoop met hele goede resultaten.

Hier een drukke periode. Van het weekend waren wij in het buitenland voor een concert. Daar hebben wij heel erg van genoten, maar de reis er naar toe, de temperatuur die boven de 30 graden lag en de lange dag hebben er stevig in gehakt bij dochter. Toch is ze gister naar school gegaan en heeft ze gegymd, ondanks dat ze zo moe was. Ze is lekker met het OV gegaan voor deze keer i.p.v. met de fiets. Fijne bijkomstigheid: het concert heeft een groot enthousiasme voor de Duitse taal aangewakkerd. ;)
De toetsweek begint deze week. Er is nog geen planning gemaakt. Ik had gehoopt dat ze dit met de autismecoach had opgepakt, maar dat is niet zo. Vanwege onze eigen volle agenda's hebben we er ook niet bij stilgestaan. De planning heeft dochter dus gisteravond onder protest gemaakt. En vandaag moet ze goed gaan leren voor Chinees. Qua cijfers van de tussentoetsen is het wisselend. Vijven voor bio, Frans en Engels. Maar ook voldoendes voor geschiedenis, Nederlands en beeldende vorming. Onze dochter houdt het spannend....
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@eekhoorntje: fijn dat jullie vandaag nog een gesprek hebben. Al is de aanleiding niet leuk natuurlijk.

@dee: mooi dat de muziek interesse heeft aangewakkerd. Helaas heeft mijn liefde voor Rammstein en Noir Desir nog niet dat effect op ons menneke gehad. Frans en Duits boeien gewoon echt niet. Ik probeer nu films. Frans was iig een onvoldoende deze toetsweek en de Duitse toets was niet goed dus die telt niet mee.
Verder wel een goede toetsweek hier.

Nu is hij op kamp en volgende week nog een driedaags project over ongelijkheid in de wereld en een sportdag. Het einde van het schooljaar nadert nu snel. Volgend jaar laatste brugklasjaar.


Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Het nadert snel, maar het kan me eigenlijk niet snel genoeg gaan. ;) Wat een overkill aan activiteiten, op beide scholen overigens. Merk dat het mijn kinderen ook niet perse goed doet. Oudste gaat volgende week wel naar Drievliet, daar heeft ze zin in.

Ik heb op het VO de tweede fase meegemaakt en je moest voor Duits een x aantal uur luisterwerk doen. Ik mocht van mijn docent Rammstein luisteren. Dat heb ik dan ook dankbaar gedaan. 8-) De liefde voor die muziek gaat dus al even terug. Dochter's docent Duits houdt denk ik ook van wat stevigere muziek, aangezien hij dochter vaak over haar band t-shirts aanspreekt. Hij had gevraagd of ze dit weekend naar Pinkpop ging. Nee, maar ze had niet erbij verteld dat ze voor een andere band naar Duitsland zou gaan. Dat durft ze dan weer niet, flappie. ;)
Ik denk dat het hier ook scheelt dat dochter via mij wat roots in Duitsland heeft liggen. Daar is ze wel mee bezig. Via haar vader ook Poolse roots.

Maar leuk joh, Anne ook een liefhebber van Deutsche metal. 8-)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Haha, wat leuk dit! Ik meld me ook. Had gister nog mijn Rammstein t-shirt aan. Mijn nieuwste Duitse metal-ontdekking is Electric Callboy. Aanrader :mrgreen:
Noir desir is trouwens ook prachtig. Mijn moeder draaide dat vroeger. Die zanger heeft zijn vrouw vermoord toch?

Anne, drie brugklasjaren? Hoe werkt dat dan?

Dee, die overkill aan activiteiten is wel herkenbaar. Hier zijn er twee weken lang activiteiten, maar alleen voor kinderen die sowieso overgaan. De bespreekgevallen moeten bijspijkerlessen volgen. Maar het wordt pas vrijdag, aan het einde van de toetsweek, duidelijk wie er bespreekgevallen zijn. Daarom maken ze de groepsindeling en de planning van de activiteiten pas begin volgende week bekend (ondanks dat mijn zoon onmogelijk een bespreekgeval kan worden, zelfs als hij enen haalt). Dus ik weet maandag pas wat mijn kind dinsdag gaat doen. Erg onhandig.

Verder gaat het supergoed hier! Zoon zit lekker in zijn vel. Ben wel bang dat de verveling toe gaat slaan nu de zomervakantie eraan komt.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij de oudste in de derde is er juist weinig nog te doen de aankomende twee weken.

Het is dat ze voor BV nog iets moet afmaken volgende week.
Deze week eind van de toetsweek. Eindfeest is ook vrijdag. Volgende week maandag en dinsdag zijn de inhaaltoetsen. Woensdag horen we het als kind een twijfel geval is. Donderdag toetsen inzien en evt. gesprek met mentor. Dinsdag daarna boeken inleveren, en indien nodig nog een herkansing. Dan vrijdag promotie en dat is het.

Jongste in 1e heeft nog wel een activiteitendag en heeft volgende week eindfeest. Verder hetzelfde als dochter, behalve dan de herkansing.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Manlief was op Graspop Metal Meeting dit weekend, dus die heeft ook zijn portie Metal gehad, ik ben meer van de punk/grunge/alto rock. Maar dochter is nu ook mijn concert-buddy. Helaas heb ik My Chemical Romance aan manlief overgelaten vanwege een dip in mijn herstel. Maar eind Juli wel naar Pearl Jam met haar en vrienden van mij.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oke maar wacht.
Zitten er nou allemaal metalheads hier?!

Wij gaan in juli naar Gojira. Ben groot fan van Mario Duplantier.
Er is ook nog een verrassingsconcert voor de kids volgende maand en in maart gaan we met het hele gezin naar Meneer Townsend.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Manlief houdt ook van Gojira, maar weet niet of hij gaat ivm financien.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Beide dagen zijn ook al uitverkocht. Probeer via Ticketswap een kaartje voor dochter te krijgen maar weinig geluk.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Gojira :grin: Metal die gaat over klimaatverandering, ik houd ervan!

Dee en Eekhoorntje, wat stoer dat jullie dochters ook mee willen naar dat soort concerten 8-)

Ik ga met zoon altijd naar Wonderfeel, een klasiekemuziekfestival.

Het eerstvolgende concert waar ik met mijn man naartoe ga is Arcade Fire.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Leuk meer metal liefhebbers...

Dat leuke duitse bandje Rammstein hebben we paar jaar terug op Pinkpop gezien. Jongste kan dat zeker ook waarderen. Pearl Jam (en Eddie Vedder) heb ik al vaker gezien, de kinderen nog niet. DIt jaar heb ik met name genoten van Floor Jansen en Nightwish op Pinkpop. Metallica uiteraard ook, dat is mijn jeugdliefde qua muziek. Jongste kan Rammstein beter waarderen dan Metallica, dat mag. Van De Staat wordt hij ook erg blij (eerste keer Pinkpop dat hij mee was, konden we hem nog net veilig houden voor hij in de moshpit zou verdwijnen... als 8 jarig ventje vonden we hem daar echt te klein voor).

Jongste gaat erg lekker nu op school, hij heeft het licht gezien bij Frans en zijn gemiddelde van een 5.3 aan het einde van periode 1 opgehaald naar een 6.9 nu (en alle cijfers tellen het hele jaar door mee) door alleen nog maar hoger te halen dan een 7.8... Toch blijft hij er bij dat hij Duits gaat kiezen en niet wil switchen naar Frans...
We zitten in het zuiden als laatste, toetsweek begint volgende week donderdag pas. Dan nog eens boeken inleveren, rapport halen, mentoruitje. Komende vrijdag nog gymasiumdag. Voor Grieks maakt hij een werkstuk, geen toetsen meer. Hij moet dan wel nog Latijn volgen maar daar wordt vooral serieus meedoen met de les en inzet gevraagd aangezien hij volgend jaar naar vwo4 gaat ipv naar 4gym.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@Queryxz: 3 jaar havo vwo brugklas betekent op zijn school dat pas eind derde wordt gekeken of je naar de havo of het vwo gaat. Er zijn zes klassen, en 2 klassen zitten samen in een domein waar ze aan projecten werken. Veel lesmateriaal is door school zelf ontwikkeld.
Ze leren en werken in een maatjescirkel met vijf kinderen en ook die zijn gemengd qua niveau. Soms konden ze dit jaar bij een toets kiezen of ze die op havo of vwo niveau deden. Dat verwacht ik komend jaar wel meer. Voor ons menneke, type creatieve uitdagende leerling, werkt dit heel goed. Wat meer tijd om te rijpen en aan leren leren skills te werken.

En ja: de zanger van noir desir heeft inderdaad zijn geliefde vermoord. Heb ze daardoor nooit live gezien: leerde ze pas kennen bij dat laatste album voor de moord. Ik ben trouwens niet echt een pure metal fan: laatste concerten waren Het zesde metaal (lieve danwel vrolijke Vlaamse liedjes) Wim Mertens (neo-klassiek) en vrijdag waarschijnlijk naar de Einstürzende Neubauten (industrial / avant-gardistisch). Meestal ga ik mee als mijn man zegt dat ik echt iets moet zien.

Over al die activiteiten: hier vinden ze het geweldig allemaal. Maar het is niet voor iedereen. Soms denk ik: ze zouden het wat meer mogen spreiden.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Geinig bandje dat Noir Desir. :mrgreen:
Hier ook Metallica eerste jeugdliefde qua muziek. Man en ik allebei grote fans. Alleen heeft bij mij langzaam Rammstein de eerste plek ingenomen. Heb weken van tevoren al voorpret en na het concert kan ik er nog maanden over door zwijmelen. ;)
Metallica heb ik 11 keer gezien, Rammstein 9 keer. Ik sprak met iemand die ze al 21 keer heeft gezien. Helaas heb ik niet de (financiële) mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen. Zou ook graag eens naar Graspop gaan.

Ik denk dat de 3 jarige brugklas ook ideaal zou zijn geweest voor oudste. Helaas niets dergelijks in onze omgeving beschikbaar.
Fijn Bloemetje, dat zoonlief het licht heeft gezien. ;)

Dochter is het echt zat merk ik. Is inmiddels verkouden, haalde een 3 voor Chinees en is gewoon moe. Wel zin in de uitjes. Dit weekend ook weer druk, nog even volhouden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Herkenbaar Dee er helemaal klaar mee zijn. Dat zie ik hier ook. Hopelijk houdt je dochter het vol om op overgaan te blijven staan.

Hier zit het er bijna op. Nog een paar proefwerken. Overgaan is geen issue maar ze is er wel helemaal klaar mee. Wel zin in de schoolfeesten en festiviteiten hier.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ja, hier zijn ze er ook he-le-maal klaar mee. Helaas zit dochter nog volop in de toetsweek, want die strekt zich op haar school uit over twee halve weken.

Het is hier de afgelopen maanden, maar eigenlijk het hele schooljaar, echt een martelgang geweest met een dochter die zich totaal niet kon motiveren of concentreren. Heel somber was en zelfs psychische hulp nodig had.

Ze staat momenteel zes onvoldoendes. Het merendeel zware onvoldoendes die in deze toetsweek niet meer kunnen worden opgehaald. Maar ze is TOCH OVER NAAR DE DERDE :freude:

Puur en alleen te danken aan haar mentor, die zich suf heeft gelobbyd bij haar collega-docenten zodat dochter toch een 3 gymnasiumadvies zou krijgen. De mentor was ervan overtuigd dat afstromen of blijven zitten geen enkele zin zou hebben voor dochter en kennelijk heeft ze iedereen daarvan kunnen overtuigen.

Wat een opluchting. Wat er met de hiaten van dochter moet gebeuren kan ik nu nog niet helemaal overzien, maar dat is nu even van later zorg. Ze krijgt volgend jaar sowieso een deels aangepast programma om te voorkomen dat ze opnieuw vastloopt.

De brugklasdochter zit op een andere school en leek gewoon op overgaan te staan, maar ze heeft haar toetsweek best wel verknald. Maar omdat er ook voor haar aanpassingen in de steigers staan op school, ga ik er niet van uit dat zij in de problemen komt.

Pfff, wat zijn mijn man en (vooral) ik er druk mee geweest de afgelopen maanden!!! Veel gesprekken op beide scholen en met externe bureaus en hulpverleners. Veel mailverkeer met allerhande mensen. Al het gedoe dat we op de basisschool niet hadden, toen ik hier soms bijna beschaamd meelas omdat het bij ons z’n gangetje wel ging, komt nu terug with a vengeance :roll:

Ik heb hier even snel teruggelezen en alle zoons en dochters lijken vooralsnog op overgaan te staan? Jouw dochter ook, Dee?

Iedereen heel veel sterkte met de laatste loodjes.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij onze dochter weet ik het nog niet zo zeker of ze overgaat naar de 4e. Maar de mentor en coördinator hadden er geloof ik wel vertrouwen in. Aankomende donderdag krijgt ze de toetsen terug en dan weten we het.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Maar fijn Inde, dat de scholen zich zo inzetten voor jullie kinderen.
Ik dacht eerlijk gezet dat de middelbare een eitje zo zijn voor onze dochter en dat ik dit jaar wel wat zorgen zou hebben voor zoon, maar helaas is het precies andersom.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Eekhoorntje76 schreef:
za 25 jun , 2022 9:37 am
Maar fijn Inde, dat de scholen zich zo inzetten voor jullie kinderen.
Ik dacht eerlijk gezet dat de middelbare een eitje zo zijn voor onze dochter en dat ik dit jaar wel wat zorgen zou hebben voor zoon, maar helaas is het precies andersom.

Ja, jullie hebben ook geen makkelijk schooljaar achter de rug. Duimen draaien hier voor je dochter!!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Poeh Inde wat een heftig jaar! Hoop dat jullie komende vakantie weer bij kunnen tanken.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Oef Inde dat klinkt heel heftig!

Mijn jongste gaat inderdaad over naar het 4de. Hier vooral gedoe en zorgen rond de middelste. Die loopt vast op geen hulp vragen, stappen niet opschrijven, onleesbaar schrijven, opdrachten niet terug lezen en dus doen wat hij denkt dat gevraagd wordt ipv wat gevraagd wordt...
Maar als middelste blijft zitten, zitten de jongens volgend jaar alletwee in 4vwo en met beide NT/NG profiel, heel veel samen,..

Mijn oudste zit nu met de middelste met scheikunde. Deels uitleggen van de stof maar vooral "hoe schrijf ik het op, welke stappen, waar witregels". Ik hoor voor de zoveelste keer "die mollen er achter, zijn nog belangrijker. Zijn die cijfers koeien, mollen, aardappels of vierkante km?"... Zucht ik roep dat dus ook al jaren. Schrijf op of het over sinaasappels, kilo's of kubieke meters gaat... Het is zo jammer, want hij verliest met dit soort slordigheden etc zoveel punten. Bij scheikunde en biologie en wiskunde en natuurkunde... Middelste heeft maandag afspraak bij de scheikunde docent om nog eens de formatieve toets te overlopen.

Toetsweek begint donderdag. Het worden nog inspannende vervelende gestresste dagen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Pittig jaar voor jullie zo, Inde. En wat klinkt dat allemaal herkenbaar. Nog even doorbijten en dan eindelijk vakantie. Wat een superfijne mentor hebben jullie getroffen zeg.

Bloemetje, herkenbaar wat je schrijft over je oudste qua zaken niet goed teruglezen en opschrijven. Hoe vinden ze het dat ze samen in een klas zitten bij scheikunde?

Dochter moet wel over, ze kan immers niet meer blijven zitten. Vooralsnog staat ze op overgaan naar 3vwo. Ze haalt wel veel onvoldoendes deze toetsweek. Kan zich moeilijk concentreren en gaf vrijdagmiddag aan weinig motivatie te hebben omdat ze niet lekker in haar vel zit. Voelt zich een eenling in de klas, vindt veel van haar leeftijdsgenoten stom, had heel wat op -en aanmerkingen over hoe ze eruit ziet. Had zo met haar te doen en herken dit ook van mezelf van vroeger. Moest helaas kort daarna weg vanwege werk, maar heb wel de mentor hierover gemaild. Wat moet je hier nog mee zo vlak voor einde schooljaar...maar vind toch dat hij het moet weten. En kan doorspelen naar de mentor van volgend jaar desnoods. Best verdrietig allemaal en wist tot ze het zei dus ook niet dat ze zich nogal rot voelde. Puberteit zal voor een deel ook wel de schuldige zijn, maar is niet het hele probleem. Ze geeft ook aan dat ze veel moet terugdenken aan pesterijen op de basisschool. Op het moment is er een jongen in de klas die nogal flauw doet tegen haar. Mogelijk ook laptop gesloopt door er met een waterpistool overheen te spuiten. :roll: We blijven er maar druk mee.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Dee, mijn oudste doet hbo, ze zitten dus niet samen met scheikunde. Oudste heeft met middelste gezeten om hem nog eens stap voor stap te laten zien wat docenten willen zien op een toets. Dus praktisch, markeer met fluorstift je definitieve uitkomst. Schrijf tussenstappen op, schrijf eenheden op (gaat het om sinaasappels, cm, dm2 of mol per milliliter), laat wit regels tussen opgaven in, begin desnoods iedere opgave op een nieuw vel papier zodat het voor jezelf maar vooral voor de docent duidelijk is wat waar bij hoort...

Wat vervelend dat je oudste zich zo'n buitenbeentje voelt!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee, wat naar. Pesten kan diepe sporen achterlaten en wellicht komen er herinneringen boven omdat er nu een jongen flauw tegen haar doet? Heeft ze ooit hulp gehad met het verwerken van het pesten? Bijvoorbeeld kortdurende EMDR? Niet om een extra probleem aan te praten hoor, maar ik wilde het toch even noemen. De puberteit is sowieso een lastige periode, dan hebben onze kinderen ook nog eens de coronaperiode in de benen en is jouw dochter niet “neurotypisch”.

Over neurotypisch gesproken: dochter weet momenteel zeker dat ik dat niet ben :shock: “Ik weet niet wat het is, mama, maar jij bent zeker niet neurotypisch.” Volgens mij is er niets met mij aan de hand, maar ja. Het is opvallend hoezeer mijn kinderen en hun leeftijdgenoten overal microlabels op willen plakken. Zowel qua dit soort dingen als qua gender als qua seksuele oriëntatie.

Bloemetje, sterkte met de stress van de toetsweek! Mijn broer zat vroeger ook zo met mij als jouw oudste met jouw middelste. Maar ik wilde niets van hem aannemen en de boeken en schriften vlogen meer dan eens door de kamer uit frustratie…
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oh sorry Bloemetje, verkeerd gelezen. Sorry! In dst geval fijn dat de oudste kan helpen. Dat scheelt jou hopelijk ook weer.

Wel herkenbaar Inde, die microlabels. Volgens mij echt iets van deze tijd. En een manier om te ontdekken wie je bent op deze leeftijd.

Ik zie nog even niet voor me wat we met de info die oudste gaf gaan doen. Vrees ook dat als we iets van hulp zouden willen inschakelen, de wachttijden lang zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Inde, gaat het nu wel weer beter met je dochter? Is er in ieder geval wat stress af nu ze weet dat ze over is?

Over die labels. Vorig jaar speelde dit best wel bij dochter, maar inmiddels lijkt dat wat minder.

Ik heb het gevoel dat ze zich vorig jaar niet prettig voelde bij alle veranderingen aan haar lijf, en dat ze daar nu wat meer vrede mee heeft. Ze doet weer vaker rokjes aan. Ze heeft hempjes gekocht met spaghettibandjes (ondergoed) en dat was vorig jaar uit de bozen.

Ze vind wel nog steeds de mode voor meisjes veel te kort, dus heeft kwa korte broeken wat langere jongens korte broeken gekocht en ik ben haar broekrokjes/skorts aan het verlengen. (Ik heb naailes en heb er een helemaal uit elkaar gemaakt en ga die met een andere stof maken en de andere krijgen waarschijnlijk een extra laag die langer is.)

Ik zie overigens wel dat ze meer op trekt met meiden die niet zo meisjesachtig zijn. Daar voelt ze zich dus prettiger bij en dat is natuurlijk helemaal prima. Ze was vandaag naar België voor een verjaardag van een kamp vriendin. Het meisje had 6 personen uitgenodigd, waarvan er 5 uit Nl kwamen en allemaal van het kamp groepje zijn. Ze heeft ook al onwijs veel zin in kamp, dit jaar voor het eerst met de ouderen mee!

Vervelend Dee dat dochter niet lekker in haar vel zit, en ook niet fijn dat ze gepest wordt. Zit ze volgend jaar bij dezelfde mensen in de klas?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Dee, wat naar om te lezen. Wat lijkt jou de beste oplossing voor je dochter? Wel in deze klas blijven? Een andere klas in 3vwo? Of toch nog een jaartje in de 2e klas blijven? Naar 3havo? Pff lastig hoor.

Hier zijn alle eindcijfers nu bekend. Zoon gaat met een zes (voor geschiedenis), veel zevens en achten en één negen (voor muziek) door naar 3vwo.
Vandaag zit hij op school met een groepje andere tweedeklassers te programmeren, een soort zomercursus vanuit school om de kinderen bezig te houden na de toetsweek. Volgende week doet hij een Escher-project. Wel leuk allemaal! Al is het wel jammer dat andere kinderen zijn ingedeeld bij survivallen, suppen of klimmen. Dat had zoon veel leuker gevonden, maar er zijn waarschijnlijk veel meer aanmeldingen dan plekken.

Terugkijkend op afgelopen schooljaar vind ik het bizar hoe weinig werk zoon heeft moeten steken in zulke goede resultaten. Na een kwartiertje huiswerk maken is hij meestal alweer afgeleid en gaat hij iets anders doen. Muziek maken of gamen met zijn vrienden. En dan toch zevens en achten halen. Hij let blijkbaar goed op in de les en leert makkelijk dingen uit zijn hoofd.

De toetsen waar hij slechter op scoort zijn vaak toetsen met veel open vragen, creatief denken, lesstof op een andere manier toepassen dan je hebt geleerd etc.
Benieuwd of dat - in combinatie met zich thuis slecht op huiswerk kunnen concrenteren - hem toch gaat opbreken de komende jaren. We zullen zien!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door ElizaDay »

Ik ben er ook weer eens. :grin:

Dee, hoe is het met je dochter? Ik vind het altijd zo sneu als een kind niet lekker in zijn of haar vel zit.

Eekhoorn, zoals ik het lees, gaat het best lekker met je dochter op het moment. Of heb ik het mis?

Querzyx, ik zou me nog niet veel zorgen maken over je zoon. Hij haalt goede cijfers en in een paar maanden tijd kan het kwartje ineens vallen. :grin:

Inde, die microlabels vind ik vrij hinderlijk. Mijn zoons doen het gelukkig niet (tenminste, niet in mijn bijzijn), maar ik kan er gewoon weinig mee. Je bent wie je bent, ook tijdens de zoektocht naar je identiteit. Veel klasgenoten van de jongens labelen en ik denk dat het lijkt op mijn tienertijd, maar dan anders. Opoe vertelt: In mijn tijd was je alto, skater, kakker, boer of nerd. (of een combo) Dat ging inderdaad meer over uiterlijk en het hele neurotypische meer over het brein, maar desalniettemin is het classificeren van eigenschappen. Oh well, er is niets aan de hand zolang een kind er geen last van heeft. Zodra een label leidend wordt, wordt het een ander verhaal.

Bloem! Hoe is het?

Hier gaat alles lekker. S. heeft een enorme eindsprint ingezet en is over naar de vierde met alleen een 5 voor Latijn. De rest is allemaal voldoende! Hoezee! Het zijn geen hoge cijfers, maar hij heeft bizar weinig gedaan afgelopen jaar. H&M zijn beiden over met nul tekorten, dus volgend jaar zitten alle drie de jongens in de vierde. Ze worden groot!

Ik heb een nieuwe baan. Mijn vorige baan vond ik maar saai en ik ben niet zo geschikt voor kantoorwerk. Vorige week heb ik gesolliciteerd op de school van de jongens en may I present: de nieuwe docent Nederlands voor de onderbouw staat voor jullie neus! Ik ben zo blij! Goed, het is maar een zwangerschapsvervanging, maar het komende half jaar geef ik 0,8 FTE les op de school van mijn vader en zoons. De jongens vinden het zo leuk! Sterker nog: het was hun idee dat ik ging solliciteren. (al schamen ze zich dood als ze me door de gang zien hobbelen)

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat gaaf dat je dat gaat doen ElizaDay! Wat voor achtergrond heb je dat je als docent Nederlands aan de slag kunt? Ik vind het heel dapper, en superleuk dat je kinderen achter je staan!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Gefeliciteerd ElizaDay
En wat vervelend Dee dat je dochter niet lekker in haar vel blijkt te zitten/in de klas. Lijkt me de puzzel wat ideaal zou zijn voor volgend jaar lastiger maken maar hopelijk is ze over en kan ze zelf kiezen wat ze wil. Altijd fijner dan dat er voor je gekozen wordt.

Hier vielen de laatste loodjes niet mee wat betreft uithoudingsvermogen. Nog wat opdrachten vergeten waarvan 1 in complete stress gemaakt in het half uur voor inleveren. Voor iemand die weinig na schooltijd afsprak (maar wel een vast klein clubje in de klas heeft) heeft ze opvallend veel leuke dingen en feestjes deze periode zowel vanuit school als vanuit het kleine hechte clubje en de sport. Dat is haar zeer gegund.

Qua cijfers hier nooit zorgen maar wel supertrots met een eindlijst met uitsluitend negens en achten en zelfs vooral negens (waarvan 2x een 9,45 op de natuurvakken). Nu heerlijk bijna 8 weken vakantie. In mijn herinnering was er eerder maar 1 week met eigenlijk geen les meer maar hier inmiddels 2 weken voor de echte vakantie al vrij....

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Gefeliciteerd met je nieuwe baan Elizaday!
En gefeliciteerd iedereen met de mooie rapporten en de overgang naar de volgende klas.

Dochter heeft een gesprekje gehad met de mentor. Dat heeft haar opgelucht en ze is blij dat de mentor degenen die pestten, heeft aangesproken. Ze beloven het niet meer te doen.

Vandaag de laatste toets gehad. Op het rapport een heleboel zessen, enkele zevens, een acht en 2 vijven. Niet de mooiste lijst ever maar ze heeft het toch masr mooi gedaan en is van 7 tekorten teruggegaan naar 2. Ze staat nog steeds op overgaan naar 3vwo. En in dat geval weet ze ook al wie haar mentor wordt. Die docent kent ze al vanaf het 1e jaar op deze school en is een hele vriendelijke man. Daar is ze blij mee.

Vandaag pretpark, morgen sponsorloop en volgende week boeken inleveren en dan is het 'tabee, klas twee!'

En mag ik jullie ook grondig bedanken voor al jullie medeleven, lieve en bemoedigende woorden? Doet mij goed en ik zie het niet als iets vanzelfsprekends. Dus nogmaals, dankjewel.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Inde schreef:
za 25 jun , 2022 9:32 am
Ja, hier zijn ze er ook he-le-maal klaar mee. Helaas zit dochter nog volop in de toetsweek, want die strekt zich op haar school uit over twee halve weken.

Het is hier de afgelopen maanden, maar eigenlijk het hele schooljaar, echt een martelgang geweest met een dochter die zich totaal niet kon motiveren of concentreren. Heel somber was en zelfs psychische hulp nodig had.

Ze staat momenteel zes onvoldoendes. Het merendeel zware onvoldoendes die in deze toetsweek niet meer kunnen worden opgehaald. Maar ze is TOCH OVER NAAR DE DERDE :freude:

Puur en alleen te danken aan haar mentor, die zich suf heeft gelobbyd bij haar collega-docenten zodat dochter toch een 3 gymnasiumadvies zou krijgen. De mentor was ervan overtuigd dat afstromen of blijven zitten geen enkele zin zou hebben voor dochter en kennelijk heeft ze iedereen daarvan kunnen overtuigen.

Wat een opluchting. Wat er met de hiaten van dochter moet gebeuren kan ik nu nog niet helemaal overzien, maar dat is nu even van later zorg. Ze krijgt volgend jaar sowieso een deels aangepast programma om te voorkomen dat ze opnieuw vastloopt.

De brugklasdochter zit op een andere school en leek gewoon op overgaan te staan, maar ze heeft haar toetsweek best wel verknald. Maar omdat er ook voor haar aanpassingen in de steigers staan op school, ga ik er niet van uit dat zij in de problemen komt.

Pfff, wat zijn mijn man en (vooral) ik er druk mee geweest de afgelopen maanden!!! Veel gesprekken op beide scholen en met externe bureaus en hulpverleners. Veel mailverkeer met allerhande mensen. Al het gedoe dat we op de basisschool niet hadden, toen ik hier soms bijna beschaamd meelas omdat het bij ons z’n gangetje wel ging, komt nu terug with a vengeance :roll:

Ik heb hier even snel teruggelezen en alle zoons en dochters lijken vooralsnog op overgaan te staan? Jouw dochter ook, Dee?

Iedereen heel veel sterkte met de laatste loodjes.
Wat fijn te lezen zeg, dat school er vertrouwen in heeft en goed meedenkt. Klinkt als een zwaar jaar voor je dochter.

Bij onze zoon was school iets minder meedenkend, want die moest ondanks een enorme (net iets te laat ingezette) eindsprint afstromen naar havo. Wat echt veel te makkelijk voor hem blijkt, want op schoolwerk heb ik hem dit jaar nog niet echt kunnen betrappen. Zoon vindt het overigens prima, want veel tijd om te werken en voor zijn handel.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Dee85 schreef:
wo 29 jun , 2022 12:28 pm
Gefeliciteerd met je nieuwe baan Elizaday!
En gefeliciteerd iedereen met de mooie rapporten en de overgang naar de volgende klas.

Dochter heeft een gesprekje gehad met de mentor. Dat heeft haar opgelucht en ze is blij dat de mentor degenen die pestten, heeft aangesproken. Ze beloven het niet meer te doen.

Vandaag de laatste toets gehad. Op het rapport een heleboel zessen, enkele zevens, een acht en 2 vijven. Niet de mooiste lijst ever maar ze heeft het toch masr mooi gedaan en is van 7 tekorten teruggegaan naar 2. Ze staat nog steeds op overgaan naar 3vwo. En in dat geval weet ze ook al wie haar mentor wordt. Die docent kent ze al vanaf het 1e jaar op deze school en is een hele vriendelijke man. Daar is ze blij mee.

Vandaag pretpark, morgen sponsorloop en volgende week boeken inleveren en dan is het 'tabee, klas twee!'

En mag ik jullie ook grondig bedanken voor al jullie medeleven, lieve en bemoedigende woorden? Doet mij goed en ik zie het niet als iets vanzelfsprekends. Dus nogmaals, dankjewel.
Wat fijn dat ze over is. Heeft ze toch maar mooi gedaan!

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Wij zitten hier nog de toetsweek. Dochter heeft er weinig zin meer in, zitten blijven is ook niet meer mogelijk. Ik ben benieuwd welke cijfers er uit komen.
Ze verheugt zich erg op 4 gym, vooral omdat er vakken afvallen en ook, omdat er erg moeilijk persoon, die zorgt voor pesterijen, de klas gaat verlaten. En ze heeft enorm veel zin in het vak Informatica, dat is ook echt helemaal haar ding.

Met haar klas heeft ze weinig: ze kan overweg met 1 persoon en dat is voor haar ook voldoende gelukkig.

Dochter is dol op metalshirts, maar houdt van klassieke muziek :grin: .

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Gefeliciteerd Dee!

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier ook het verlossende woord!! Dochter is over!

We werden al niet gebeld, dus het was al bijna zeker. Maar gelukkig kregen we ook nog een mail van de mentor (naar alle ouders) dat ze trots was op de klas en dat iedereen over is. Morgen weet dochter ook haar cijfers, maar we zijn nu wel opgelucht.

Iedereen gefeliciteerd als het ook al bekend is!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door ElizaDay »

Gefeliciteerd Dee en Eekhoorn!

Karan, wat jammer dat school niet meedenkend is. Mijn ervaring is dat afstromen soms een goed idee blijkt te zijn, maar ook anders uit kan pakken. Hopelijk pakt het voor je zoon goed uit! (voor mij was het een drama, maar mijn zus vond het juist dikke prima)

Ik ben heel benieuwd hoe 4gym gaat zijn voor de jongens. De stomme vakken (in hun ogen) zijn ze kwijt en de bovenbouw vinden ze vooral heel stoer. Guppies!

De profielen zijn als volgt:
S: WIB, WID, NL, EN, NA, GR, SK, ECO, FILO (N&T profiel dus)
H: WIA, NE, EN, GR, GS, ECO, AK, MW, FILO (E&M)
M: NE, EN, GR, LA, FR, WIB, WID, ECO, NA, SK, FILO (N&T met drie extra vakken. Ik moet er niet aan denken, maar hij wordt er heel blij van. Mocht het toch te zwaar zijn -wat ik me in kan denken-, dan kan hij altijd een vak of meer laten vallen.)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

3 kids in dezelfde klas? Wat grappig. En fijn dat de school extra vakken faciliteert: bij ons tweede klasser speelt t pas over een jaar maar we weten al dat dat op haar scbool lastig(er) is. Bij school van er oudste is dat goed mogelijk en gebruikelijk. Zeker bij een NT profiel daardoor toch wat meer keuze en variatie mogelijk. Echt iets waar wij ons destijds bij de schoolkeuze niet van bewust waren.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Allemaal een verschillend profiel, Elizaday. Leuk! Vonden ze de keuze lastig?

Hier volgend jaar de keuze en ik weet vrijwel zeker dat het C&M gaat worden. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus het kan veranderen, maar ik zie dat ze aan die vakken het meeste plezier beleeft en daar ook goed in is.
Supertrots op m'n meissie....heeft de 4 van Nask opgehaald naar een 6 en bio opgehaald van een 5 naar een 6. Nu dus nul tekorten! Nog wachten op wi, du en gs.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

He ElizaDay, wat leuk je weer te zien. Veel plezier in je nieuwe baan.
Alle 3 de jongens naar het 4de. Wat leuk.

Jongste is normaal ook over (toetsweek begint vandaag), hij staat er prima voor. Gaat Nl, FLE (fast lane english), Dui, WisB, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Informatica doen en extra economie. Een tweede extra vak zag hij echt niet zitten. Helaas biedt school geen wisD want ze doen verplicht Informatie bij NT profiel. Door biologie als keuze vak, gaat hij dus NT/NG doen.
1 extra vak is vrij gebruikelijk maar kan zijn dat je het deels zelf moet doen (middelste volgt 2 uur economie van de 3 per week omdat het zijn extra vak is). Een 2e extra vak moet je waarschijnlijk volledig zelf doen (ze roosteren dat niet in).

Dee, wat super van je dochter dat ze Nask en Biologie zo goed heeft opgehaald!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Gefeliciteerd iedereen (als ik goed heb gelezen gaat iedereen over, toch?).
Supergoed van je dochter dee, geen tekorten meer!

Komend jaar maar weer een poging doen me te verdiepen in die profielen (al eerder gedaan, maar het beklijft niet). K weet wel wat ze wil N&T of N&G met extra vak, waardoor beide keuzes dezelfde uitkomst krijgen. Maar komend jaar nog verplichte vakken, waarvan er wel een aantal wisselen (economie en scheikunde voor de 1e keer, biologie vervalt een jaar (dit vind K heel jammer want wil ze als examenvak) en geen kunst en muziek meer.
En waar K echt heel erg van baalt is dat haar grieks docent van school gaat. Een fijne juf die ook nog eens goed kan uitleggen (waar K begin van jaar niets van de grammatica begreep heeft de docent met veel geduld en steeds op een andere manier uitleggen en leerstrategien aanreiken bereikt dat het kwartje gevallen is).

K is ook blij met deze laatste 2 weken, alleen de sportdag (voetbal) overgeslagen (die eerst onzeker was wegens het weer maandag, toen toch doorging en uiteindelijk na een uur toch gestopt is wegens slecht weer).
Dinsdag veldwerkdag, wat onzeker was wat het inhield tot het moment zelf (en ook pas zaterdag op het rooster verscheen), waarbij ze wat bio en natuur opdrachten 'in het veld' moesten doen (denk aan bodem en waterkwaliteit nemen, beestjes uit de sloot vissen etc).
Gister een uur naar de springhal, aangeboden door de oudervereniging en 's middags afsluiting van café (er is op school 1 lokaal als cafe ingericht waar leerlingen op vrijdagmiddag samenkomen om te chillen en spelletjes te doen, begeleid door een docent. Er is een klein vast groepje waar K deel van uitmaakt en met wie ze iedere week D&D speelt, in de vakanties vaak bij iemand thuis).
Vandaag gaan ze naar de bioscoop (zou vanmorgen talen filmfestival op school zijn, maar gister kwam er een mail dat op laatste moment plannen zijn veranderd en ze vanmiddag in de bioscoop verwacht worden waar ze jurassic world gaan kijken).
Morgen vroeg verzamelen bij het busstation, dan gaan ze de ochtend naar het RMO waar ze een korte rondleiding krijgen, dan weer terug naar onze stad en door naar school waar ze gynasiummiddag hebben (prologos).
Morgenmiddag word ook de indeling van de 3e klassen bekend.

Dan volgende week nog 3 workshops, zelf kiezen welke, iedere dag 1. K koos voor koken, toneel en xxxx (stom, ben ik vergeten, iets waarvoor ze naar het park moet). Woensdag nog leenlaptop inleveren (hopelijk snel eigen laptop terug). En dan zit het erop.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier N&T profiel, maar ik moet bekennen dat ik geen idee meer heb met welke vakken en of dochter ook extra vakken doet.
Alleen Informatica heb ik onthouden, omdat dochter zich daar op verheugt (vooralsnog denkt ze dat ze Informatica en dan specifiek gamedesign wil gaan studeren, maar goed dat kan qua keuze nog alle kanten op).

Extra vakken zijn hier doorgaans geen probleem, volgens mij doet het merendeel wel een extra vak. Alleen sommige vakken zijn wat lastiger, omdat je daar toch wel bij de lessen aanwezig moet zijn. Talen zijn doorgaans geen probleem, alleen moet je dan als leerling wel doorhebben dat je wél schoolexamens moet maken, ook als je nooit lessen volgt (daar kwam zoon deze week op de dag zelf achter, gelukkig was het een mondeling).

Edit: dochter gaat N&T doen met twee extra vakken, zegt ze net.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Qua labels: dochter is een vrij androgyn type, voelt zich niet specifiek vrouw, maar ook zeker niet man. Net als ikzelf toen ik die leeftijd had. Ergens vind ik het jammer dat overal labels op moeten. Soms ben je gewoon jezelf en hoef je niet in een bepaalde categorie. In de puberteit veranderen dingen ook continu natuurlijk, wat mij ook heel normaal lijkt.

Maar anderzijds is het ook wel logisch dat jongeren op zoek zijn naar een identiteit en graag ergens bij horen, dus ik snap het ook wel weer.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat hebben sommige kinderen het nog druk die laatste weken. Hier is er na vanochtend niet echt meer iets te doen. Maar gelukkig voor dochter kwam gisteren de Diagon Alley (Weg-is-weg) van Harry Potter lego binnen (heeft ze zelf bij elkaar verdient met haar krantenwijkje). Hij zit al voor de helft in elkaar, ze is de hele dag lekker bezig.

Dochter heeft N&G profiel, maar door haar vrije keuze vakken heeft ze geloof ik ook C&M (en andersom had ze geen scheikunde kunnen kiezen).
Ze heeft: Ne, En, Gr, WiA, Bio, SK, Na, Ak, Ges.

Ik begreep van school dat er normaal maar 1 vrij keuze vak is, maar dat ze hier op school standaard 2 doen, maar als ik de keuzes bij jullie kinderen zie hebben ze daar ook 2 vrije keuze vakken!
Zijn de extra vakken ook een soort contractvakken (geen les volgen (tenzij je toevallig een gat in je rooster hebt, alleen toetsen, 1 vaste docent waar je met vragen terecht kan?)
Voor dochter hebben we dit overwogen omdat ze eigenlijk ook nog Latijn en Duits wilde, maar ze stond er al niet zo goed voor en lijkt heel veel profijt te hebben van in de klas les te hebben en houdt er van “te discussiëren” in de les, dus ze had geen zin in kaal een vak te volgen. (Voor contractvakken moet je een hoog gemiddelde hebben of een zeer goede reden)

Ze is wel aan het overwegen om schaduw Latijn te doen, ze vindt het namelijk heel leuk om te weten waar woorden vandaan komen. (SchaduwLatijn hebben we zelf bedacht, de boeken aanschaffen en dan een uurtje per week er tijd aan besteden en eventuele vragen aan klasgenoten die wel Latijn hebben te stellen.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Bij ons hoef je voor extra vakken geen les te volgen, ze worden niet ingeroosterd, tenzij het past. Het is dus echt aan de leerling om contact te houden (doen mijn kinderen dus gewoon niet :confused: ). Voor bepaalde vakken wordt het wel afgeraden trouwens.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Het al dan niet inroosteren van extra vakken verschilt denk ik erg per school. Dat is iig mijn indruk. Bij oudste haar school lukt het veelal extra vakken in te roosteren. Bij haar is dat met 5 extra vakken nagenoeg gelukt. Alleen 1 uur beco en Frans overlapt. Ze wisselde af waar ze naartoe ging. Veel vriendinnen doen 3 extra vakken en eigenlijk lukt inroosteren dan altijd. Bij mijn tweede klasser (andere scbool) heb ik dus begrepen dat vaak maar 1 extra vak wordt ingeroosterd.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

[/quote]
Wat fijn te lezen zeg, dat school er vertrouwen in heeft en goed meedenkt. Klinkt als een zwaar jaar voor je dochter.

Bij onze zoon was school iets minder meedenkend, want die moest ondanks een enorme (net iets te laat ingezette) eindsprint afstromen naar havo. Wat echt veel te makkelijk voor hem blijkt, want op schoolwerk heb ik hem dit jaar nog niet echt kunnen betrappen. Zoon vindt het overigens prima, want veel tijd om te werken en voor zijn handel.
[/quote]

Ooit bij man ook zo gegaan. Hij werd zo chagrijnig van de havo dat hij dat jaar (het enige ooit...) behoorlijk hard aan school heeft gewerkt en met allemaal negens aan het eind weer terug mocht naar het vwo. Daarna acuut weer terug in zesjesstand, maar wel alles in 1 keer gehaald. Dus wie weet....

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Voor zoon wegen de laatste loodjes heel zwaar.... Hij ligt toch weer achter met zijn opdrachten en die moeten nu natuurlijk allemaal op het laatste moment af. En het kost allemaal zoveel tijd, hoe leuk die opdrachten op zich ook zijn. Voorbeeld: voor Frans een script schrijven in het Frans over de vakantie en dat met 2 handpoppen (sokken) filmen. Dan heeft hij een tijdje op dat script zitten prutsen, gaat ie filmen, blijkt het maar 1 minuut te zijn en het moesten er 3 zijn... Gaat hij tekst bijverzinnen (en op mijn suggestie met veel vrienden op vakantie, dus een eindeloze reeks Franse namen opgeschreven :lol: ) en opnieuw filmen. 2.30 ...goed genoeg. Blijkt het bestand te groot om van zijn telefoon naar Ipad te sturen, dus opnieuw filmen met Ipad, maar dat lukt niet als de tekst in beeld staat. Suggestie: stuur de tekst naar mij en dan kan je van mijn laptop lezen, is het 21.00 en gaat zijn Ipad op slot. Wat een gedoe! Nu morgenochtend vroeg opstaan om te filmen. En dit is dan 1 van de stuk of 5 opdrachten, die nog af moeten (deze week...).

Dan morgen een toets van Duits. Zoon overhoort, want hij leert vooral goed auditief, dus tijdens het overhoren eigenlijk. Gaat best aardig en steeds beter, dus we stoppen ermee. Kijk ik net op zijn lijstje en zeg ik:"Hee, ik heb net niets gezien van Grammatik en dat staat hier wel bij voor morgen." Reactie:"Oh ja, dat staat ergens anders. Dat moest ook nog." Dus nog vroeger opstaan, maar ik dus ook, want inmiddels was ook zijn telefoon op slot en kon hij zijn wekker niet meer aanpassen :shock:

Zoon doet het slecht onder tijdsdruk. Waar ik het nodig heb om iets voor elkaar te krijgen, schiet hij alleen maar in paniekstand en vertraagt daardoor enorm. Niet handig als je alles uitstelt.

Ik ben echt heel erg klaar met dit schooljaar!!!

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@maccupid: Wat een gestress op deze manier! Snap datje er klaar mee bent.

@Dee85: mooi O tekorten! Goed voor haar zelfvertrouwen

@karan: Hier heeft oudste aangegeven dat die non-binair is. Voor ons geen verrassing doordat die altijd al niet duidelijk met meisje en ook niet met jongen matchte. Ik zie dat het open kunnen zijn daarover en dat er een woord voor is rust heeft gebracht. Voor een deel is het ook zelfontdekking en hebben we ook besproken dat als dit niet past dat die dit label dan ook los kan laten. We zullen het zien

Hier is ons menneke niet bezig met profielen en extra vakken. Komende week krijgen ze een toelichting op de profielen. Misschien dat het dan gaat leven.

Hier komen de preadviezen binnen: en nl wi VWO. Maatschappij natuur Frans Havo. Duits geen advies maar was anders vast havo geweest.
Zelf wil hij echt vwo. Al even besproken wat wij denken dat daarvoor anders moet gaan: proberen taalgevoel voor Frans en Duits te ontwikkelen (films? Muziek? YouTube?) en meer contact houden met de docenten tijdens projecten voor natuur en maatschappij. En we gaan door met onze wekelijkse plansessies.

Volgende week ook wat leuke activiteiten zoals film en ontbijt.


Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oh jeetje Maccupid, wat een gedoe! Zooo herkenbaar, van mijn dochter en van mezelf vroeger! En net als bij jullie, heb ik soms die tijdsdruk nodig om tot een prestatie te komen en dochter schiet compleet in de stress. Wat zullen jullie blij zijn als die vakantie er is. Hard gewerkt!

Anne72, gaan jullie nog op vakantie naar Frankrijk of Duitsland? Dat kan ook helpen. Wat goed dat jullie zijn gaan zitten om te kijken wat er voor nodig is om vwo te gaan doen. Knap hoe je met zijn autonomie omgaat.

Gister kwam er zomaar een 9 binnen rollen voor wiskunde! Dochter keek zo :shock: en had geen idee hoe ze dat voor elkaar had gekregen, haha. Maar uiteraard erg blij mee. Zo heeft ze voor wiskunde toch nog een 7 weten te bemachtigen op haar eindrapport.
Ik merk dat ze op meerdere vlakken groeit. Ze wordt hulpvaardiger. We hebben maandag een probleem met het uit school halen van onze jongste en oudste bood uit zichzelf aan om haar op te halen met de fiets. Niet alleen is er voor ons dan een heel groot logistiek probleem opgelost, ook vind ik het zo aandoenlijk om haar dan die grote zus rol te zien pakken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Wat een stress/gedoe maccupid. Hoop ook voor jouzelf snel vakantie want dit klinkt intensief.

Gelukkig veel goede berichten hier.

En fijne Anne dat dit voor jouw Xje oplucht t nu zo te benoemen. Ik denk dat t zo ontzettend fijn is dat kinderen hier (hopelijk) zoveel opener over kunnen zijn. Ik merk gelukkig bij mijn kinderen ook dat ze dingen die in mijn jeugd ongetwijfeld meer wenkbrauwen hadden toen fronsen echt nauwelijks het onderwerp van gesprek waard vinden. Jongste heeft een klasgenoot die van geslacht is veranderd. ik wilde haar nog op t hart drukken dat dat heel gewoon is in de zin dat ze er geen vervelende vragen over moet stellen of op een negatieve manier aandacht aan moet geven maar ze reageerde vooral in de trein hoe t zou kunnen dat je hier iets van vindt als het goed is voor de klasgenoot.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Jeetje Maccupid, ik snap dat je aan vakantie toe bent (Kun je de ipad en telefoon niet zelf “unlocken?”, wij hebben tijdsbeperkingen op de telefoons via onze eigen telefoons, en kunnen dat dus via onze eigen telefoon aanpassen, indien nodig)

Fijn Dee, zomaar een 9 voor Wiskunde!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

De mentor heeft dochter net gebeld en ze is officieel over naar 3VWO met 0 tekorten! Supertrots!
En vanavond eind musical groep 8 van middelste. Het is me het dagje wel.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Gefeliciteerd Dee en dochters van Dee!!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Dee85 schreef:
di 05 jul , 2022 11:05 am
De mentor heeft dochter net gebeld en ze is officieel over naar 3VWO met 0 tekorten! Supertrots!
En vanavond eind musical groep 8 van middelste. Het is me het dagje wel.
Wat fijn!!! :yay: :balloon: [pompon]

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Thanks Maccupid!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Gefeliciteerd Dee! Wat goed gewerkt van je oudste en die eindmusical is altijd leuk he.

Jongste moet morgen nog laatste 2 toetsen maken en nog zijn project voor Grieks afmaken en dan gelukkig vakantie.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Fijn Dee! Wat zal je dochter trots zijn dat ze zonder tekorten overgaat.

Hier zitten we te balen over de laptop. K heeft deze via de rentcampagnie en had 2 kapotte usb poorten. Ergens in april ingeleverd voor reparatie en een leenlaptop van school gekregen. Na de meivakantie (na ruim 4 weken) bericht dat laptop klaar was, omgeruild en op school proberen in te loggen. Dat lukte niet want er stond een verkeerde scholengemeenschap ingesteld, dus weer 8ngeleverd en leenlaptop terug.
2 weken geleden kregen we mail van school dat de leenlaptop voor de vakantie ingeleverd moest worden. Rentcompagnie gebeld die er een spoedopdracht van maakte, en wonder boven wonder lag eigen laptop maandag op school. Afspraak voor vandaag stond al, dus vandaag leenlaptop inleveren en eigen laptop mee. Op school testen ging niet want batterij bleek 0%. Nu thuis aan het inrichten en wat blijkt: 1 usb poort doet het niet!!!!!!
Aaarghhh. Dat was juist het oorspronkelijke probleem 3 maanden geleden!

(Ze heeft nu wel besloten om pas na de vakantie de laptop weer in te leveren, zodat ze in ieder geval iets kan in de vakantie).

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dankjulliewel!

Jeetje Petrak, wat een gezeur met die laptop. Bij dochter had haar chromebook laatst ook kuren, maar zij kon hem op school inleveren en hij werd door de docent informatica en wat handige bovenbouwleerlingen kosteloos gerepareerd. Is er niet zoiets bij jullie op school? Desnoods eigen laptop aanschaffen? Wat een gedoe zo.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Inderdaad wat een gedoe met die laptop!

Hier is alles nog boeken, en soms iets op de pc. Boeken voor volgend jaar zijn al weer besteld. Kaftpapier (en elastische) en schriften voor oudste ook al binnen. Zo met jongste ook even naar de winkel en dan hoeven we daar niet over na te denken in de vakantie!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Maccupid schreef:
do 30 jun , 2022 8:37 pm
Ik ben echt heel erg klaar met dit schooljaar!!!

Zo herkenbaar je verhaal! Zijn jullie er inmiddels ook doorheen? Of pas volgende week duidelijkheid over de overgang?

Hier kan ik gewoon nog steeds niet geloven dat beide kinderen over zijn, zeker niet de oudste met haar zeven [snorkel] tekorten, en dat het voor allebei is gelukt om voor volgend jaar aanpassingen te regelen. Bij de oudste zijn die best ingrijpend en dit was never nooit gelukt zonder de mentor. Wat heeft die zich de blaren op haar tong gepraat voor oudste. Opluchting hier is heel groot na alle zorgen!! Nu nog mijn eigen werk zien af te ronden voor onze vakantie.

Hier ook alweer boeken besteld. Een van de scholen is overgestapt van Van Dijk naar Iddink, dus we zitten volgend jaar met twee leveranciers…
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Inde, echt superfijn dat ze beiden over zijn. Nogmaals gefeliciteerd!
Dat is een mentor die jullie nooit meer gaan vergeten. Zo hadden wij in de eerste een mentor die ervoor gezorgd heeft dat dochter nog een keer 1VWO kon doen. Als het aan de docenten had gelegen, was ze in 1HAVO gestart. Ik kan zo blij worden van zulke mensen in het onderwijs!

Succes met het afronden van je werk. Ik moet hier nog tot de laatste week van juli. Heb nog wel wat klusjes te doen, maar is te overzien. Dan lekker 3 weken vrij!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
vr 08 jul , 2022 7:03 am
Inde, echt superfijn dat ze beiden over zijn. Nogmaals gefeliciteerd!
Ik ben ook zo blij voor jou en jouw dochter! Wat heeft zij het goed gedaan dit jaar. Heb je nou volgend jaar ook een kind in de brugklas? Ja toch?
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Dee85 schreef:
do 07 jul , 2022 9:38 am
Dankjulliewel!

Jeetje Petrak, wat een gezeur met die laptop. Bij dochter had haar chromebook laatst ook kuren, maar zij kon hem op school inleveren en hij werd door de docent informatica en wat handige bovenbouwleerlingen kosteloos gerepareerd. Is er niet zoiets bij jullie op school? Desnoods eigen laptop aanschaffen? Wat een gedoe zo.
Daar is ict voor, maar alleen als je een laptop huurt (via rentcompagnie dus), dan kun je met problemen naar ict en een leenlaptop krijgen. Als je een eigen laptop hebt moet je alle problemen zelf oplossen. Wat dat betreft dus wel blij dat we huren en geen eigen laptop hebben, normaal gaan we altijd voor eigen wat computers betreft (maar dat komt door man die in de IT werkt), maar problemen met schoolnetwerk is niet op te lossen vanuit huis, dus toch voor zoveel mogelijk gemak voor dochter gekozen.
In dit geval moest de laptop opgestuurd worden omdat het een hardware probleem is, dat kan ict niet zelf oplossen. Er is oa ook een geheel nieuw moederboard in gegaan (zei de meneer van de rentcompagnie aan de telefoon, plus nog wat technische dingen die ik niet helemaal begreep).

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Inde schreef:
vr 08 jul , 2022 7:24 am
Dee85 schreef:
vr 08 jul , 2022 7:03 am
Inde, echt superfijn dat ze beiden over zijn. Nogmaals gefeliciteerd!
Ik ben ook zo blij voor jou en jouw dochter! Wat heeft zij het goed gedaan dit jaar. Heb je nou volgend jaar ook een kind in de brugklas? Ja toch?
Oudste verbaast ons telkens weer. Ik zei het gister tegen haar: stel jij je eens voor wat je allemaal kan bereiken als jij iets graag wil. Ze begon te glunderen, zo trots op zichzelf!
En klopt, volgend jaar een brugpieper erbij. Zelfde school, ook atheneum. De middelste is een heel ander kind dan oudste. Ik verwacht daar veel minder in te hoeven begeleiden dan bij oudste. Maar ik denk wel dat zij heel erg tegen haar perfectionisme gaat aanlopen en de druk in het begin.

Petrak, ah, ik snap het. Dan zit er inderdaad niets anders op. Toch vreemd dat die apparaten zo snel kapot gaan bij intensief gebruik. Ik zit dit berichtje te typen op een iMac uit 2009. Die gaat heel wat langer mee....Maar hopelijk geen kapotte apparaten meer bij jullie vanaf nu!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Inde schreef:
do 07 jul , 2022 10:12 pm
Maccupid schreef:
do 30 jun , 2022 8:37 pm
Ik ben echt heel erg klaar met dit schooljaar!!!

Zo herkenbaar je verhaal! Zijn jullie er inmiddels ook doorheen? Of pas volgende week duidelijkheid over de overgang?
Superfijn dat het allebei gelukt is! Officieel duurt school hier nog een week, maar afgelopen maandag was zijn laatste schooldag. Ik blijf een beetje in verwarring achter na dit schooljaar ....

Zoon had van flink wat vakken de opdrachten nog niet af en heeft voor zijn doen hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Voor een paar vakken was dat maandag nog niet gelukt, omdat hij nog op feedback van een klasgenoot of van een docent wachtte. Toch bleken al zijn vakken op voldoende of goed te staan (ze werken niet met cijfers). Ook 'onaffe' vakken, waar hij goed op bleek te staan :roll: . Zoon dacht dat het misschien te maken had met dat niet alle opdrachten evenveel meetellen of überhaupt meetellen voor bevordering, maar hij had eigenlijk geen idee. Ik duidelijk ook niet, maar weet niet of dat komt doordat zoon informatie gemist heeft (en niet doorgegeven heeft) of dat het echt gewoon superonduidelijk is. Anyway, dat ga ik volgend jaar weleens uit proberen te vogelen. Nu overheerst opluchting (en verbijstering :lol: ). Nog 2 dagen werken en dan eerst lekker met dochter op pad.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hoe gaat het met iedereen in de vakantie?

(En nog wat een vaag verhaal Macccupid, maar fijn dat hij over is)

Dochter is weer op stap naar Utrecht, alleen met de trein.
Ik vind het op zich wel spannend, maar ik weet wel dat ze het redt. Ze heeft wel op Utrecht CS afgesproken, ik vind het wel een fijn idee, dat ze niet in haar eentje door Utrecht loopt. In het begin van de vakantie had ze in de (mega-grote) groepsapp opgeworpen dat ze naar de Minions film wilde, en uiteindelijk zijn ze met een man of 10 in Utrecht naar de film gegaan (het meest centrale plekje). Nu gaat ze het verenigingsblad invouwen, maar ook dat is vooral een gezellige middag.
Zondag gaat ze voor 12 dagen op kamp (met zelfde mensen zoals boven) en er is iemand van school die ook naar de 4e gaat die ook naar het kamp gaan, dus rijden ze samen, wij halen, de andere ouders brengen. Ik hoop dat ze daarmee dan ook wat meer mensen in de buurt krijgt waar ze leuke dingen mee gaat doen.

Ze is de hele vakantie heel goed bezig. Gaat uit zichzelf bepaalde klusjes doen, en heeft zowaar eindelijk haar kamer flink opgeruimd. (Ze was er maar 3 maanden mee bezig en elke keer zij ze: “komt goed”. Alleen leek het daar nooit op) Ze heeft wel heel veel weggegooid, wat eigenlijk niet zo handig was, en bv in het oud papier gegooid wat geen papier was, dus we hebben nog wat dingen kunnen redden.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Klinkt als een fijne vakantie eekhoorntje.

Hier zitten we nu aan het einde van week 3. We gaan dochter zo ophalen van haar zeilkamp (en duimen dat ze haar CWO 3 heeft gehaald). Van de korte berichtjes van dochter en de foto's op instagram begrepen we wel al dat ze het heel leuk heeft gehad (dat was nog even spannend, want dag voordat het kamp begon begon ook haar menstruatie, en door die stomme hormonen was ze erg misselijk en ging het in de auto mis, maar ze wilde wel verder naar kamplocatie en gaan zeilen).

In de 1e week waren K en ik alleen thuis, man op scoutingkamp. Toen is haar vriendin hier komen logeren en gingen we koreaans barbecuen. Erg lekker en voor herhaling vatbaar. In week 2 zijn we een paar dagen bij mijn broers gezin gaan logeren.

De komende 2 weken zijn we met gezin thuis. Ik vermoed zomaar dat K nog met haar vriendin gaat afspreken om te logeren (hier of daar) en daguitstapjes samen gaan doen.

De laatste week heeft K scoutingkamp en heeft daar heel veel zin in.

Plaats reactie