Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Heerlijk ontnuchterende reactie, Boom. :lol:

Er druppelen wat meer cijfers binnen hier. Dochter heeft al 2 van de 7 tekorten weggewerkt. Supergoed van 'r!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier gaat het nog erg gevarieerd. Ik zag net dat ze een 1 voor Latijn heeft, ze zei gisteren tegen mij dat dat goed was gegaan, dus raar…. Hier heeft ze voor veel vakken nog maar een toets gehad of nog helemaal niets. Ik vraag me echt af wat er is mis gegaan bij Latijn. Ze vind het een leuk vak, ik heb haar er voor zien leren, en vorig jaar was ze hier gewoon nog goed in. Misschien heeft ze het verkeerde geleerd, of is er iets anders fout gegaan. Ik hoop dat ze het zo uit zichzelf durft te vertellen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Eekhoorntje76 schreef:
wo 27 okt , 2021 12:55 pm
Hier gaat het nog erg gevarieerd. Ik zag net dat ze een 1 voor Latijn heeft, ze zei gisteren tegen mij dat dat goed was gegaan, dus raar…. Hier heeft ze voor veel vakken nog maar een toets gehad of nog helemaal niets. Ik vraag me echt af wat er is mis gegaan bij Latijn. Ze vind het een leuk vak, ik heb haar er voor zien leren, en vorig jaar was ze hier gewoon nog goed in. Misschien heeft ze het verkeerde geleerd, of is er iets anders fout gegaan. Ik hoop dat ze het zo uit zichzelf durft te vertellen.
Naam niet op het blaadje gezet…
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

boom schreef:
wo 27 okt , 2021 6:30 am
Mooi, die beelden die je schetst, Anne72.

Mijn ervaring met erbovenop zitten, loslaten, hulp aanbieden etc is dat pubers op een gegeven moment je hulp niet meer willen en het zelf willen doen. De keus wordt dus dan voor je gemaakt. :lol:
Helaas pikken niet alle ouders die signalen op…
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Helaas Anne, was het niet zo eenvoudig als haar naam niet op een blaadje. Gelukkig voor haar mag ze hem wel herkansen. Ik denk dat ze met de ervaring van weinig doen en toch goede cijfers halen, nu toch echt aan de bak moet.

Dit keer heeft ze het na klein aandringen wel verteld. En heb ik daardoor ook aangegeven dat het niet erg is, maar dat ze er wel wat aan moet doen, wil ze gewoon over gaan en met het door haar gewenste profiel naar de 4e gaan. Ik sta klaar voor haar als ze mijn hulp wil. Maar ik ga niet de hele tijd er boven op zitten.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@eekhoorntje: helaas. En inderdaad mooi dat ze het wel verteld heeft. En dat ze het mag herkansen. Was ze zelf erg geschrokken?
Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Mooi geschreven idd die beelden Anne. Ik vrees dat de beelden die ik voor hier zie niet altijd positief zijn. Worstel er zelf ook mee. Als dochter helemaal niets vertelt toch geneigd in magister te kijken of ze veel proefwerken heeft en hoe de cijfers zijn. Ik vind t naar dan te zien dat ze nix doet wetende dat ze veel toetsen heeft. Anderzijds zijn de cijfers goed en is de algehele studiebelasting heel gering. Het stoort me enorm dat ze maar wat hangt. Ze heeft wat schoolvriendinnen maar geen idee wat die doen. Ze doen iig een stuk minder met elkaar als vorig jaar toen dat nog kon. Probeer maar te stimuleren meer hobby te zoeken. Ze sport (2x trainen 1x wedstrijd) maar dat is kennelijk totaal onvoldoende om genoeg te doen te hebben. Willen vanmiddag met haar gesprek aangaan.

En wat sneu inderdaad eekhoorntje wel leren en een slecht cijfer. Dan moet er iets aan de hand zijn toch? Hopelijk wordt dat duidelijk.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

@Noelle: ik heb haar met haar Latijn boek gezien, da’s meer dan normaal, maar ik weet niet hoeveel ze echt geleerd heeft. Gelukkig heeft ze wel een kopie gekregen van de toets, dus kunnen we even kijken waar het fout is gegaan. Dat hangen herken ik van zoon, maar die zit nog maar in de 1e, toen hoefde dochter ook niets te doen aan school om goede cijfers te halen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Heb het idee dat het ook schoolafhankelijk is. Dat gehang zit in m’n irritatiezone. Oudste zit in de vierde en ik vind het een groot verschil maar kan me ook niet herinneren dat oudste die dus op andere school zit zo ontzettend weinig te doen had voor school en zo veel tijd te doden had. Oudste is ook sportiever en grotere groep om zich heen maar ook onze tweede klasser is aardig gesetteld op school zeker als ik me bedenk dat ze niemand kende op deze school en een Corona eerste jaar niet helpt. Maar helaas veel gehang. Klasgenoten wonen ook niet allemaal in de buurt. Het is een gymnasium/technasium dus ook wel kinderen die van wat verder komen voor deze combinatie.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Herkenbaar Noëlle. Ik kan NIET tegen dat gehang en getreuzel!! Met twee jonge pubers in huis is dat niet altijd eenvoudig. Maar ik herken het ook niet van vroeger. Ik was al-tijd de hort op. Corona zal hier wel een rol hebben gespeeld. Mijn kinderen zijn echt bizar veel thuis.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik hing ook altijd graag thuis. Had dan wel een vriendin over de vloer in het weekend of ik ging zelf met een vriendin iets doen. Maar thuis in mijn kamertje vond ik ook heerlijk. Dat doen mijn kinderen ook graag en ik stoor me er niet zo aan. Ze kunnen zichzelf goed vermaken en ik denk dat ze het ook nodig hebben om te ontprikkelen na een drukke schooldag/week. Bij oudste speelt het sociale leven zich voor een groot deel online af (buiten schooltijd). Haar beste vriend is ook altijd online. Maar het is wat anders als je kind altijd heel actief was en nu een heel stuk passiever.

Had een goed gesprek over loslaten met collega, heeft kinderen van 15 en 17. Op een gegeven moment ging een van de twee zo met de hakken in het zand zodra collega, z'n vader dus, ging vragen of er nog huiswerk was, of er toetsen waren, zich ging bemoeien met de planning. Hadden ze een goed gesprek gehad en nu doet die kerel van 15 alles zelf en dat doet hij goed. Cijfers prima, planning prima. Volgens collega is hij letterlijk en figuurlijk gegroeid. ;) Ik vind het fijn om daar met andere ouders over te sparren die al iets verder zijn. Helemaal fijn om te horen omdat de zoon in kwestie ADD heeft en collega daar dus ook wel meer zorgen om had.
Misschien is het ook gewoon het proces van je losweken van je ouders. En dat gaat met vallen en opstaan. Ik weet ook niet waar ik aan het einde van het schooljaar sta. Als het zo doorgaat (kwam helaas weer een onvoldoende binnen), dan wordt het misschien afstromen naar havo. Ik denk niet dat dit alle problemen zal gaan oplossen. Maar je kan maar zoveel doen als ouder en op een gegeven moment houdt het op. Gelukkig is het nog lang niet zover en kan er een hoop veranderen in een jaar.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ja, aan dat laatste houd ik mij ook vast, Dee!
Hier zijn er eindelijk weer twee (magere) voldoendes binnen. De kernvakken NL, En en Wk gaan gelukkig wel goed, het is hier echt het stampen en vervolgens reproduceren waar dochter op uitvalt.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Fijn, wat voldoendes. Goed voor de spirit. :)
Hier is het ook zeer duidelijk waar het probleem ligt: de zaakvakken, het lezen. Gelukkig zie ik haar nu wel wat meer boeken lezen die ze zelf heeft uitgezocht. Het stomme was dat ik haar bibliotheekpasje nog steeds in mijn bezit had net als van de andere twee meiden. Ze komt veel in de grote bibliotheek in de stad om huiswerk te maken met haar vriend, dus dan moet je dat pasje gewoon bij je hebben! Veel meer keuze dan in de kleinere bibliotheken hier in de buurt.
Laatst gewijzigd door Dee85 op za 30 okt , 2021 8:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Probeer je ze wel te activeren Inde? Ik merk dat het averechts werkt. Ik denk ook dat Corona een rol speelt maar dat is t niet alleen. Dochter kon zich vroeger thuis ook leuk vermaken: tekent heel graag en ook andere leuke hobbies. Hoewel dat ook thuis was straalde het niet de passiviteit uit die me nu zo irriteert. En ze was vroeger ook meer de hort op.

Ik merk idd dat mijn bemoeienis als t al enig effect heeft averechts werkt en ook de sfeer niet bevordert. Maar ik vind t ook oprecht jammer. Ik mis ook de intrinsieke motivatie op school. En merk ook dat ze de extra activiteiten die er zijn niet doet met - vind ik- kul redenen. Niet 100% haar ding (en dan denk ik beter dan hangen is het sowieso) of vriendinnen doen het niet. Ze haalt hele hoge cijfers (zit nu in tweede en van de cijfers die binnen zijn is het gemiddelde net als in de eerste net boven de 9). Het argument dat meer interesse en dus leren nodig is gaat voorlopig geen succes hebben want haar gedachte is dat school toch prima gaat. Het is de algehele passiviteit die mij enorm stoort. En idd, dat is lastig met pubers in huis...het is natuurlijk fijn dat t geen invloed heeft (althans vooralsnog) op de cijfers want dan zou t nog lastiger worden. Maar ik maak me wel zorgen. Ooit was ze actief en had ze veel interesses en hobbies. Ze hield bv altijd van zeilen en heb haar van de zomer met heel veel moeite op zeilkamp gekregen wat uiteindelijk lukte omdat moeder van vriendin vroeg of dochter echt niet wilde. Heb toen de druk opgevoerd en ze hadden leuke week maar weet zeker dat als er weer zoiets is ze weer niet wil. Heel vermoeiend....

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Zo blij dat ik op dit forum zit en mee kan lezen hoe andere ouders hiernaar kijken en hiermee omgaan. Dankjulliewel allemaal!

Het hangen is herkenbaar. Zoon heeft vijf verschillende hobby's waarvoor hij 1x per week de deur uit gaat. De rest van de tijd zit hij vooral thuis. Hij heeft leuke vriendschappen, maar die jongens spreken meer online af dan fysiek.

Over het bemoeivraagstuk:
Ik heb gisteren een goed gesprek gehad met de mentoren van zoon. Toevallig hebben zij ook allebei AD(H)D en één van de twee is ook hb. Veel herkenning dus. Ik heb verteld dat ik er psychisch een beetje doorheen zit door de energie die het vreet om mijn zoon te begeleiden met de organisatie van zijn schoolwerk.
Ze hebben me op het hart gedrukt dat ik thuis vooral mag genieten van mijn leuke kind, en dat ze de zorgen over schoolwerk op school wel oppakken. We hebben afgesproken dat ik alle bemoeienis met huiswerk, toetsen, werkstukken, planningen etc. helemaal loslaat tot de kerstvakantie. Als zoon dan maximaal twee onvoldoendes staat, is er geen probleem. (Hij heeft nu allemaal achten.)

Thuis hebben mijn man en ik nog wat verder gepraat. En besloten dat we de maximale schermtijd dan ook maar los moeten laten. Anders moeten we zoon alsnog steeds controleren (zit hij op zijn laptop schoolwerk te doen of te gamen? Hoeveel gametijd heeft hij nog over? Etc.) Hij moet wel al om 20:00 zijn telefoon en laptop inleveren zodat hij nog tijd heeft om muziek te maken en schermloos tot rust te komen 's avonds.
Voorheen mocht hij op schooldagen maximaal 1 uur gamen en in het weekend 2 uur. Dat is nu dus onbeperkt...

Ik ben heel benieuwd hoe het experiment uitpakt! Zoon is er in elk geval blij mee.

En er valt ook wel een last van mijn schouders.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Querzyx, dat is zoooo herkenbaar wat je schrijft. Die energie die het vreet. Ik vind het soms zo pittig.
Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad met school en dat de mentoren het ook begrijpen als ervaringsdeskundige (had ik met dochter haar mentor van vorig jaar, die zelf een autistische zoon heeft). Ik hoop dat jullie experiment goed uitpakt!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Spannend he zo’n experiment met loslaten. Wij hebben t ook losgelaten met kijken of vragen of ze schoolwerk doet of films kijkt of met vriendinnen appt. Het was altijd 1 van de laatste 2 en ergerde ons alleen maar. Of eigenlijk voor mij😉 en als ik aan kwam lopen ging ze voor de deur staan met wat doe je hier. zolang de cijfers goed zijn zou ik me idd niet druk maken of er huiswerk gedaan wordt. Dat doen wij dus ook niet.al is t soms lastig. Al geleerd bij oudste dat t geen zin heeft...schermtijd idd ook hier niet te doen. Alle huiswerk idd op chromebook of iPad .... en zelfs boeken. Maar altijd maar op die kamer hangen..dat loslaten lukt niet 🙄🙄🙄

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Noelle schreef:
za 30 okt , 2021 7:40 pm
MMaar altijd maar op die kamer hangen..dat loslaten lukt niet 🙄🙄🙄

Hier hangen ze juist in de huiskamer onder mijn ogen! Die lamléndigheid en ook het oe-ver-lo-ze getreuzel, echt, er zijn weinig dingen die zo in mijn allergiezone zitten. Ik besef dat dat (minimaal) deels bij mij ligt, maar ja, ik kan mijn karakter ook niet veranderen.
Je vroeg in een eerdere post of ik mijn kinderen wel activeer. Dat doe ik wel, maar ze willen niets :mrgreen: Moet wel zeggen dat ze hun activiteiten hebben, de een sport 2-3 keer per week en de ander 1 keer per week een heel dagdeel plus muziekles. Maar dat geháng de hele tijd, ik vind dat lastig om aan te zien.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier idd ook wel sport (3x per week) en soms wat doen na school maar nog heeeeeel veel tijd voor hangen. En idd dat getreuzel. Pfffff

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Eens met Inde! Hangen prima als ik het maar niet zie…
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ik ben wel eens jaloers dat ze zo heerlijk schaamteloos kunnen hangen. Gewoon niks doen. Ik heb dan al snel het gevoel dat ik iets moet doen…

Ben ook wel nieuwsgierig wat jullie hangen noemen. Is dat echt niets doen of doen ze iets dat “nutteloos” is? En zo ja wat is dat dan?

Ik vind het vooral lastig als ze iets doen waar ze lamlendig en chagrijnig van worden. Vroeger was dat te lang tv kijken. Nu zie ik dat met YouTube kijken. Gamen als minecraft, zeker met anderen, werkt wel activerender en daar vertelt hij ook over. Dan gebeurt er iets.

Ik denk trouwens ook dat de groeispurt waar ons menneke nu inzit ook veel energie kost: het gaat zo hard!!

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Axator »

Mijn puber kan heerlijk hangen. Zolang je daarvoor/daarna normaal kunt functioneren is het niet erg om een uur ergens voor een schermpje te hangen. (gamen noem ik niet hangen, bedoel wel loos youtube filmpjes kijken)

Als hij na dat hangen niet meer op gang komt, en dat gebeurd vaker, dan praten we daar wel even over.
Maar ik ken het zelf ook wel. Ik kan heel goed niks doen. Mijn man heeft wel die drang om iets te moeten. Oudste lijkt het meeste op mij wat dat betreft.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Anne72 schreef:
ma 01 nov , 2021 7:44 am

Ben ook wel nieuwsgierig wat jullie hangen noemen. Is dat echt niets doen of doen ze iets dat “nutteloos” is? En zo ja wat is dat dan?

Hangen: languit onderuitgezakt op de bank, telefoon in de hand, licht geïrriteerd wanneer ze aangesproken worden [snorkel]
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Axator schreef:
ma 01 nov , 2021 7:55 am
Maar ik ken het zelf ook wel. Ik kan heel goed niks doen. Mijn man heeft wel die drang om iets te moeten. Oudste lijkt het meeste op mij wat dat betreft.
Ik ken het zelf ook wel, de boog hoeft ook niet altijd gespannen te staan, maar dan wel na gedane inspanning. De combinatie met de slechte cijfers van de oudste maakt dat ik het bij haar momenteel slecht trek. Maar ik zie dit vooral als mijn probleem :roll:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Goede vraag- wat is hangen. Vind ik een lastige maar al het wezenloze op een scherm zitten stoort me. Waarbij ik idd iets met contact of iets met een spel oid nog weer anders zie als films of filmpjes kijken. Schermgebruik meer monitoren of begrenzen zou dan toch een oplossing zijn. Maar ik vind dat lastig: zowel gelet op gebruik van al die devices voor schoolwerk maar ook heel simpel omdat ik geen tijd heb om hele dagen te kijken wat ze doen. Ze hebben zoveel vrije tijd. We hebben oppas voor de jongste maar haar vragen dit te checken vind ik een lastige. Oppas laten vragen of middelste meedoet met spelletjes ed al geprobeerd. Zegt ze meestal nee. Appen vind ik in de mate waarin kids dat doen met mensen die ze hele dag op school zien ook niet een hele fantastische activiteit maar zoals gezegd: het heeft nog iets van contact. Het is denk op omgekeerd gezegd het gebrek aan buiten en live met anderen iets ondernemen in verhouding met de zeeeen van tijd de ze heeft

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Hangen...is dat niet van alle tijden, maar in verschillende vormen?

Toen ik nadacht over wat ik deed op die leeftijd (en meer vrije tijd dan de kinderen, want die hebben meer reistijd dan ik toen) bedacht ik me dat mijn verzorgpaard vrij veel tijd opslokte. Daarnaast 'hing' ik ook, maar dan met vriendinnen (en later vrienden) in de stad. Zo'n irritant groepje pubers dat rondom een bankje hangt en geen rekening houdt met de rest van de wereld, omdat ze te druk zijn met elkaar. Van dat hangen in de stad vonden ook veel mensen wat (en niet positief). Hangjongeren als term is volgens mij zelfs voor die situatie uitgevonden.

Misschien is de huidige manier van hangen irritanter voor ouders, maar minder irritant voor 'de rest van de samenleving. Dat is misschien dan toch vooruitgang ;)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Zoals ik al eerder schreef, hing ik vroeger ook veel. Een manier om te ontprikkelen voor mij na een drukke schooldag. Mijn kinderen doen dat ook. Een beetje aanrommelen is ook goed voor je mentale gezondheid. Ik zeg hier thuis weleens dat ontspannen tegenwoordig een vaardigheid is die veel mensen verleren. Soms laat ik de boel heel bewust de boel omdat ik merk dat ik meer behoefte heb om te hangen, om op te laden dan om alles vlug vlug af te maken omdat het nou eenmaal moet. Bijvoorbeeld zondags lekker lang ontbijten en tot een uur of 12 in pyjama rondlopen: heerlijk!
Ik zou me wel zorgen maken als het om een enorme gedragsverandering gaat. Een kind dat altijd heel actief is en ineens de deur niet meer uitkomt, daar is misschien wel iets mee aan de hand. In deze tijd vlak ik ook zeker de impact van corona en thuisonderwijs niet uit.

Hier niet veel nieuwe ontwikkelingen. Er blijven onvoldoendes binnenstromen. Dochter gaf gister wel aan dat ze niet zoveel zin heeft om te leren, vooral voor vakken die ze niet zo boeiend vindt. Zo liep het ook spaak met de toetsweekbegeleiding - dochter was daar vaak voor 14.00u al weg en dan had ze met de begeleiding afgesproken dat ze thuis wel zou overhoren en verder leren. Dan bleek dat de stof er helemaal niet goed in zat en had ze weinig tijd meer om te leren.
Ik ben een beetje in dubio wat te doen. Ik denk dat de structuur van huiswerkbegeleiding haar goed zou doen, maar dat moet ze wel willen en het kost me ook een lieve duit als ik eerlijk ben. Bovendien weet ik niet of het wel zoden aan de dijk zet als ze op het moment niet zo gemotiveerd is. Misschien eerst beter in beeld krijgen waarom de motivatie zo gezakt is. Lastig hoor, het grote loslaten gaat hier ook gewoon door.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter haar herkansing voor Latijn ging ook niet best ( een 3) ze is er echt goed mee bezig geweest. Opgaves gemaakt, rijtjes uit haar hoofd op schrijven. Ze weet zelf ook niet zo goed wat er nu fout ging. Ze heeft op mijn advies een mailtje gestuurd naar haar Latijn docent en ik hoop dat daar nog wat goede tips komen.

We hebben een mail van school gekregen hoe ze de NOT gelden gaan gebruiken en ze hebben met het huiswerkinstituut afgesproken dat er of twee keer in de week gebruik gemaakt mag worden voor de huiswerkklas of dat er één keer per week een steunles voor een vak gekozen mag worden. Nu is de regel voor de huiswerkklas dat ze daar tot 17:30u moeten zitten om aan het huiswerk te gaan. En nu kan dochter wel wat tips gebruiken denk ik, maar tot 17:30 aan haar huiswerk is wel heel veel langer dan ze nu aan haar huiswerk zit. En het gaat nu eigenlijk echt fout bij Latijn en bij Wiskunde kan ik haar nog heel goed op weg helpen. Nu is dus de twijfel of we hier van gebruik gaan maken. Ik denk dat ik er misschien ook even een mailtje aan de mentor aan waag. Maar eigenlijk wil ik dat ze hier zelf mee aan de slag gaat.

Ze had wel een 10 voor Duits! Dus het gaat over het algemeen wel goed, verder vooral voldoendes. Het grappige was dat dit de rijtjes voor derde en vierde naamval toets was. En ik was superslecht in Duits, maar die rijtjes weet ik nog, en daar heeft dochter gebruik van gemaakt. Ik heb ze een paar keer gezegd en dit soort dingen leert ze echt heel snel uit haar hoofd. Net als de rijtjes bij Latijn alleen heeft ze daar waarschijnlijk iets verkeerd in haar hoofd opgeslagen.

Aankomend weekend is de Model United Nations, daar heeft ze heel veel zin in. Ze gaat vanmiddag daar op voorbereiden.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

@Dee85: wat balen dat het succes van vorig jaar nu niet weer is, en dat er weer veel onvoldoendes zijn. Lijkt me inderdaad lastig om te bedenken waar je haar dan nu het beste mee kan helpen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mooi, een 10 voor Duits!

Ik merk aan mezelf dat de energie een beetje op is. Ik denk dat het goed is om het gesprek met dochter aan te gaan over wat ze zelf graag wil. Wat is je doel, hoe wil je dat bereiken en wat heb je er voor nodig? Ik voel veel voor loslaten. We hebben de afgelopen twee jaren zoveel hulplijnen ingeschakeld. Het lijkt een beetje alsof iedereen hard werkt, docenten, coach, wij ouders, maar dochter blijft passief (edit: met hwb en wegwerken van achterstand heeft ze wel degelijk hard gewerkt). Natuurlijk laten we haar niet vallen als een baksteen maar ik bedoel meer dat zij de controle gaat terugpakken. Nu moet ik continu erachteraan - ze is bijvoorbeeld altijd vroeg wakker, ook als ze pas het 3e of 4e uur moet beginnen. Dan moet ik motiveren om te ontbijten, te douchen, in te pakken, brood smeren, evt alvast wat huiswerk te maken. Anders zit ze op haar telefoon tot 3 kwartier voor vertrek. En dan vertrekt ze zonder douchen, brood, zonder wat voorbereid te hebben. Zelfde met de beugel - ik ben al een jaar aan het roepen: poets je beugel, doe hem in. Elke dag. En dan belt de ortho mij om te zeggen dat ze die beugel echt veel vaker moet dragen, anders heeft het traject geen zin. Ik ben het gewoon een beetje zat. Geen beugel dragen, dan maar scheve tanden. Herkenbaar?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door loekie »

Het is de vraag of je van haar kan verwachten dat ze de controle gaat pakken. Overziet ze het wel?
Als ze in specifieke situaties wel hard gewerkt heeft is de vraag waarom het toen wel lukte? (Duidelijk doel? Duidelijke structuur? Compententiegevoel?)
De volgende vraag is dan hoe je hiervan gebruik kan maken bij de volgende stappen.
Sommige mensen met een stoornis in het autistisch spectrum houden lang begeleiding nodig om overzicht te krijgen. Dat betekent niet dat ze niet hard willen werken, maar dat ze zichzelf niet kunnen aansturen om hard te werken.
En bij die beugel: wat gebeurt er als je zegt dat ze de beugel in moet doen? Denkt ze: ik doet het straks wel en vergeet ze het? Wil ze de beugel niet dragen en negeert ze de opdracht? Is er veel ruimte om te ontsnappen? Voor oudste heb ik wel eens een lijstje gemaakt en bij de voordeur opgehangen (sleutel mee?, eten mee?, raam dicht?). In het begin moest ik hem steeds op het lijstje wijzen, later werd het een gewoonte. Inmiddels vergeet hij dit soort dingen nooit meer.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Die beugel is uitneembaar, dus ja, ze kan makkelijk ontsnappen. :lol: Als ik vraag of ze hem in doet roept ze vaak geirriteerd 'jaaaaaa'. Als ik niks vraag, doet ze hem niet in.
Kamer opruimen was een heel stappenplan met picto's voor en een vast tijdstip, maar het werkt gewoon niet. Om maar een voorbeeld te noemen.

Begrijp mij niet verkeerd, dat autisme maakt de situatie voor mij heel lastig want ik vraag me werkelijk bij alles af: is dit onmacht of onwil of een combi? Maar ik heb ook nog een persoonlijke grens. Het vraagt veel van me omdat haar zwakke executieve functies voor een deel ook de mijne zijn.

Hoe wil je je doelen bereiken en wat heb je daarvoor nodig zijn hele belangrijke vragen. Want daarmee raak je ook wat voor haar werkt, zoals bijvoorbeeld structuur of het gevoel dat je capabel genoeg bent. Het kan ook zijn dat ze zegt dat hwb weer een optie is, maar dat wil ik wel van haar horen, zodat ik weet dat ze daarvoor gemotiveerd is. Anders heeft het gewoon geen zin.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Leuk dat jullie weer zoveel schrijven.
Hier loopt het experiment met het volledig loslaten van bemoeienis bij school nog. Dus heb over zoon en school weinig te vertellen nu, haha.

Ooh Dee, zoooo herkenbaar! Gekmakend is het. Op twee manieren: 1. als je kind alles vergeet is dat gewoon frustrerend voor het kind zelf, en voor jou om het aan te moeten zien. 2. je moet je als ouder bij elk vergeetmoment afvragen 'hoe reageer ik hierop?'
Die vraag moet ik mezelf echt zo bizar vaak stellen op een dag. Hij laat de achterdeur openstaan en dan gaan de radertjes alweer draaien in mijn hoofd: laat ik de deur openstaan tot hij er zelf aan denkt? Doe ik de deur voor hem dicht? Zeg ik hem dat hij het moet doen? Geef ik hem een hint?
En zo gaat het de hele dag, aargh.

Lijstjes hebben we uitgebreid geprobeerd, maar het werkt niet voldoende hier. Stel dat er 5 dingen op een lijstje staan, dan doet hij het eerste en vergeet daarna dat hij bezig was een lijstje af te werken. Als ik hem daar aan help herinneren, doet hij punt 2, en vergeet het daarna weer. Dan moet ik hem dus 5 keer opnieuw naar dat lijstje sturen.
Af en toe pikt hij iets op dat blijft hangen (bijvoorbeeld aangekleed beneden komen 's ochtends, of zijn tas uitpakken als hij thuiskomt.) Dat doet hij dan braaf elke dag.

Het is het lastigste met dingen die seizoensgebonden of wisselend zijn. Bijvoorbeeld fietsverlichting aan en uit doen. Handschoenen pakken. Een lange broek aandoen naar het sporten. Een regenhoes over je laptoptas als het stortregent. Dat hoeft niet het hele jaar door elke dag, dus is elk najaar weer een issue omdat het niet in zijn systeem zit.

Heeft jouw dochter dat ook, Dee?
Hoe erg is het trouwens met de onvoldoendes, zou ze met deze lijst blijven zitten, als dit de eindgemiddeldes van het jaar zouden zijn?

Nog even positiet eindigen: verder is zoon wel echt een schat hoor. Hij heeft vandaag heerlijk trombone en piano gespeeld, op zijn zusje gepast en huiswerk gemaakt. En hij doet vaak zo knuffelig en gezellig! Ik ben gek op hem.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@dee85: lees dat je het zwaar hebt en veel zorgen hebt. Van een afstand stuur ik je een dikke knuffel en ik wens je een extra fijn weekend.

Het is lastig om te bepalen wat je van een kind mag verwachten, en ook wat je van jezelf mag verwachten. Heb een aantal keer wat met Ben Tiggelaar gedaan. (Dat klinkt wat ranzig maar ik bedoel boeken gelezen en bijeenkomsten bijgewoond) Hij is van dromen durven doen enzo. Waar hij mij echt mee heeft geraakt is dat je niet heel iemand anders hoeft te worden; het gaat er om dat je vaker zo bent als je bent op je beste momenten. En dat je onderzoekt wat daar voor nodig is. Dat je daarin je doel vindt. Dat helpt mij omdat het maakt dat ik met realistische doelen kom en dat het echt bij mij past. Dan verwacht ik niet teveel van mezelf en een ander en niet te weinig.

@querzyx: ja idd herkenbaar en mega frustrerend. Heb er zelf ook last van: vergeet veel en denk vaak dingen kwijt te zijn die dat toch niet blijken te zijn. Kan er ons menneke dus ook echt niet mee helpen. Want ik vergeet het zelf ook. Gelukkig zie ik bij hem dat hij het steeds beter op orde heeft. Er lijkt iets te rijpen.
Ik zeg trouwens alleen iets van dingen waar ik last van heb of me zorgen om maak. En als iets me te vaak ergert zoek ik naar een workaround, probeer ik om te denken: als je er last van hebt dat de deur steeds open staat: koop dan een dranger. (Uit de show van OmDenken: heb je een lastig kind, bof jij even.)

@eekhoorntje76: wat is model United Nations? Iig veel succes en plezier voor je dochter.

Ons menneke en ik zitten nog steeds 1 keer per week. Geeft vooral mij veel rust. We hadden wel een planningsfout. Hij wist zeker dat een toets vandaag was. Dinsdag ontdekte hij dat het woensdag was. Heeft hij snel wat begrippen geleerd en een 8,9 gehaald. #geenervaringrijker

Verder had hij een onvoldoende voor Nederlands voor een artikel dat ik had nagekeken. Ik hoop dat hij de nagekeken versie mee naar huis mag nemen. Dat gaat hij vragen. Ik heb nog nooit een onvoldoende voor Nederlands gehad #weleenervaringrijker.


Goed weekend allemaal
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

@Anne72: Bij Model United Nations (MUN afgekort) doen ze eigenlijk precies wat het zegt. De kinderen doen alsof ze de Verenigde Naties zijn. Elke kind is een land en ze zijn met andere landen een comité en dan gaan ze debatteren over een onderwerp. Ze moeten dan uiteindelijk een amendement schrijven. 2 jaar geleden heeft ze daar als Admin geholpen. Toen deed ze de garderobe en lokalen klaar zetten en in de lokalen briefjes rondbrengen van het ene land naar het andere of naar de voorzitter. Nu mocht ze een landje zijn (vanaf de derde mogen ze een landje zijn).

Ze had er gisteren zin in en ze had ook zin om haar pak aan te trekken. (Moet nog wel even de blouse strijken.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Querzyx, dank voor je herkenning. Voor mij heel herkenbaar dat je telkens je moet afvragen hoe je ergens op gaat reageren. Vergt veel energie.
Dochter heeft nu 7 tekorten op haar cijferlijst en dat zou dus zonder meer betekenen dat ze naar havo afstroomt (ze is immers al een keer gedoubleerd).
Dat van de lijstjes herken ik ook, 5 dingen en dan alleen het eerste ding doen. Mijn jongste dochter van 7 zit wat dat betreft hetzelfde in elkaar. Die is ook nog eens heel traag met veel dingen en die moet je continu aansporen, anders kan aankleden gerust een half uur duren (we hebben zo wel onze maniertjes om het sneller te laten gaan, maar dat lukt niet altijd). Dat vraagt dus ook de nodige energie.
Mijn dochter heeft inderdaad ook dat zaken die niet heel vaak voorkomen, dan weer opnieuw in de routine moeten komen. Welke schoenen heb ik nodig voor gym: binnen of buiten? Dat soort zaken. Mijn dochter kan ook gerust in een t-shirt naar school gaan als het 4 graden is. Dan wijs ik haar wel op de temperatuur en dat het mogelijk te koud is, maar ik laat haar dan wel zelf beslissen.
Ik ben zelf ook enorm vergeetachtig, de man des huizes eveneens, dus het is soms nogal een struggle om die kinderen er dan ook mee te helpen. Op mijn werk merk ik ook heel duidelijk wanneer ik in fase 'sytem: overload' ben beland. Dan maak ik fouten. Ik ben bekend met slaapproblemen, hierdoor heb ik regelmatig ook minder concentratie en geduld.
En tuurlijk zijn onze kinderen ook gewoon hartstikke lief. :) Dochter is heel zachtaardig, invoelend en ze heeft een lekker droog gevoel voor humor. En toevallig ging ze gister uit zichzelf ook cello spelen.

Anne, dankjewel voor de dikke knuffel. Die kon ik goed gebruiken. En ook hardop gelachen om je opmerking over Ben Tiggelaar. ;) Wat een fijn uitgangspunt over de realistische doelen. Daar heb ik thuis wat aan maar ook op het werk (waar ik de lat weleens te hoog leg..).

Eekhoorntje, nogmaals: echt heel leuk om het enthousiasme over MUN te lezen!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Sterkte Dee en wie het nodig heeft met vergeetachtige kinderen en los laten.

Ik zeg iets van wat mij irriteert of waar ik last van heb. Open deuren dus (te koud, warm, katten die niet buiten mogen). Dingen niet mee is jammer, ik kom het je niet nabrengen. Ik vraag wel naar mondmasker/id-kaart/pen etc als we ver weg moeten. Omdat ik anders last heb van ergens voor niets heen rijden. Nu liggen mondmaskers ook in de auto voor de zekerheid.

Jongste heeft het druk met heel veel schaken (deze week een raindropchess toernooi, komende zaterdag de tweede dag van een ander toernooi en gisteren 2,5u training/les). Hij zat dus zijn Latijn woordjes in de auto te leren. Hardop en hij gebruikt ezelsbruggetjes. Mooi om te merken/horen.
Dus ... lijkt op defect dus betekent missen.
Ik ben benieuwd hoe die toets vandaag gaat, want volgens mij is hij pas gisteren op school tussen de LOB toetsen en na die toetsen begonnen met leren.

Hij vond de LOB toetsen vermoeiend, 700 vragen met wat past bij jou maar ook logische reeksen etc. Ik weet van de andere 2 kinderen dat er wel uitkwam wat wij ook wel zagen/dachten.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Anne72 schreef:
vr 05 nov , 2021 6:33 am

Verder had hij een onvoldoende voor Nederlands voor een artikel dat ik had nagekeken. Ik hoop dat hij de nagekeken versie mee naar huis mag nemen. Dat gaat hij vragen. Ik heb nog nooit een onvoldoende voor Nederlands gehad #weleenervaringrijker.
:mrgreen: En? Er al achter wat hier mis is gegaan?

Dee, ik snap helemaal dat je erdoorheen zit. Vanwege het autisme van je dochter is het ook gecompliceerder dan bij de meesten van ons. Vanuit hier lijkt het me dat jij baat zou hebben bij wat afstand, alleen heeft je dochter wel ondersteuning nodig! Het lijkt me zo lastig om onderscheid te maken: wat is pubergedrag en wat hoort bij haar autisme? Voor je dochter, die al het nodige heeft meegemaakt, vind ik dit ook heel naar. Ik wens jullie sterkte en zou willen dat ik goede raad had, maar die heb ik niet.

Mijn man heeft momenteel corona en zit hier in huis in isolatie. Hij is gewoon gevaccineerd, dus echt balen. Ik werk nu dus weer vanuit huis om hem te kunnen verzorgen en moet daarnaast alles in het huishouden en met de kinderen zelf doen. Mijn man doet normaal gesproken meer dan de helft en ik zit er wel een beetje doorheen nu. De kinderen zijn een aantal dagen in quarantaine geweest en hebben wat so’s en toetsen gemist. Maar ik kan me daar nu niet zo druk om maken [snorkel]

Om dit even te relateren aan waar we het eerder over hadden: de kinderen zijn hier ineens heel hulpvaardig en opereren veel zelfstandiger dan wanneer we in het gezinsritme zitten. Ze kúnnen het dus wel :smile:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Inde, wat een lieve reactie van jou, op Dee. Je verwoordt het heel goed.
Heel veel beterschap voor je man! En laat die kids maar lekker helpen ;)

Ik realiseer me nu wel wat een luxepositie het eigenlijk is, dat wij het schoolwerk los kùnnen laten als ouders. Het eerste cijfer voor een leertoets sinds ons 'experiment' is binnen, een 7,4. Waar maakte ik me al die tijd dan druk om? Of moet ik niet te vroeg juichen?

Aan de andere kant, ik sprak vrienden die in het onderwijs zitten die het ook wel goed vinden om al vroeg te helpen met 'leren leren', omdat het in de bovenbouw alleen maar meer en zwaarder wordt qua stof. Daar had ik zelf ook last van. Maar misschien moet ik toch accepteren dat mijn kind zijn eigen fouten mag maken.

Anne, wat goed als je er zo naar kunt kijken! Ik heb mensen om me heen die dat ook kunnen (omdenken, creatieve workarounds bedenken, humor inzetten ipv boos worden) en dat vind ik zo mooi. Bij mij kost het heel veel moeite om dat te doen. Erover lezen en goede voornemens hebben lukt wel, maar 'in the heat of the moment' ben ik vaak toch weer gestresst en gefrustreerd en boos. Stom he

Dee, hoe zou je dochter het vinden om naar de havo te gaan? En denk jij dat het daar beter zal gaan?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Mooie reacties inderdaad. En denk idd heel goed ook voor jezelf Querzyx om los te laten.
Was idd ook benieuwd D hoe je dochter het zou vinden als ze naar de havo zou gaan. Ik zou het zelf ook lastig vinden om te zien dat ze haar best doet en een onvoldoende haalt.
In die zin hier luxeproblemen. Ik heb moeite met loslaten. Wat ik zie (of eigenlijk niet zie) vind ik nog steeds lastig. Maar dochter haar cijfers zijn (in mijn ogen) wonderwel nog keurig.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dank voor je begripvolle reactie Inde. Je vat het goed samen - dat zijn vaak de vragen die opkomen en waar ik nooit een pasklaar antwoord op heb.
Dochter zelf vindt havo niet fijn omdat ze dan moet stoppen met Chinees. Het verdriet was groot toen ze tijdens de eerste keer brugklas niet door kon gaan met Chinees omdat haar cijfers dat niet toelieten. Ik heb ook het idee dat ze het als falen ziet, maar daar moet ik eigenlijk nog een keer goed het gesprek met haar over aan gaan om te kijken of dat klopt.
Zelf zou ik de havo prima vinden als zij dat wil en als dat een deel van de oplossing is. Over dat laatste heb ik een beetje twijfels. Natuurlijk is de stof wat minder ingewikkeld en dat kan de druk verlichten. Maar het gaat niet de moeilijkheden met plannen en leren veranderen. Ik denk dat begrijpend lezen ook nog steeds een struikelblok zal blijven.
Dochter haar vorige mentor zei dat ze voorstander is van leerwegondersteunend onderwijs op de havo en het vwo. Stel dat dit zou worden ingevoerd, dan zal ik een gat in de lucht springen. Het is nu toch vooral een kwestie van roeien met de riemen die je hebt met alle beetjes hulp en zorg bij elkaar sprokkelen.

Ik zie jullie problemen niet als luxeproblemen, hoor. Is opvoeden sowieso niet voor een groot deel 1 grote les in loslaten? Alleen in ons geval zijn er wat extra hindernissen te nemen. Loslaten is voor de meesten best moeilijk.

Edit: Oh wat stom! Ik zie net dat ik me tot gister had kunnen inschrijven voor de ouderavond op dochter haar school. Mail totaal aan me voorbij gegaan. :(
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
wo 10 nov , 2021 9:02 am
Dochter haar vorige mentor zei dat ze voorstander is van leerwegondersteunend onderwijs op de havo en het vwo. Stel dat dit zou worden ingevoerd, dan zal ik een gat in de lucht springen. Het is nu toch vooral een kwestie van roeien met de riemen die je hebt met alle beetjes hulp en zorg bij elkaar sprokkelen.
Ik snap ook gewoon niet waarom dat er niet is voor kinderen op havo en vwo. Ik ken wel wat hb leerlingen die er baat bij zouden hebben, net als natuurlijk leerlingen in het autistisch spectrum en/of “gewoon” met zwakke executieve vaardigheden.

Bij mijn jongste ben ik proactief geweest en heb ik haar onder de aandacht gebracht van school als een leerling met zwakke executieve vaardigheden. Het opent dan wel deuren om testresultaten te kunnen laten zien waaruit dat ook blijkt. Ze is toen in een speciaal programma geplaatst en dat vindt ze erg leuk en gezellig. Voor ons als ouders haalt het een hoop druk van de ketel die we vorig jaar wel hadden toen de oudste in de brugklas zat en er geen aandacht was voor studievaardigheden. De cijfers van de brugklasser zijn tot nu toe goed, maar ze krijgt de toetsen niet altijd af vanwege haar trage werktempo.

Het is erg lastig om je kind hierin te begeleiden als je zelf ook geen geweldige executieve vaardigheden hebt. Mijn man en ik hebben er beiden ook problemen mee, maar vullen elkaar wel aan. Hij heeft een matig overzicht en moeite met planning en structuur, maar is wel daadkrachtig en flexibel. Ik kan hoofd- en bijzaken goed onderscheiden, ben goed in time management en heb ook overzicht, maar ben onpraktisch en onhandig (op het motorisch gestoorde af) en zie vaak enorm op tegen het uitvoeren van dingen. Beiden zijn we nogal snel afgeleid :roll: Maar verder vult het elkaar goed aan en lukt het ons meestal wel om de zaken op orde te hebben.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik denk dat het een soort vooroordeel is dat kinderen op de havo en het vwo intelligent genoeg zijn om het op eigen kracht of met een beetje hulp te redden. Terwijl er inderdaad genoeg groepen kinderen zijn die leerwegondersteuning goed zouden kunnen gebruiken.

Is het voor je jongste geen optie om een kaart voor toetstijdverlenging aan te vragen? Het geeft mijn dochter meer rust. Die heeft hetzelfde probleem bij sommige toetsen.
Gelukkig dat jullie elkaar als ouders kunnen aanvullen. Dat scheelt echt enorm veel.

Bij het autismeonderzoek zat ook een onderzoek naar executieve functies, dus die hebben we ook wel in beeld. Bij ons is de autismehulp laat op gang gekomen omdat de coach langdurig ziek was. Ze is eigenlijk pas sinds dit schooljaar weer fulltime aanwezig. De coronaperiode heeft het er ook niet beter op gemaakt. Maar gelukkig is dat nu dus goed opgestart. Ik ben ondertussen druk aan het zoeken binnen de gemeente of ik daar iets van vergoede hulp bij huiswerk en leren kan krijgen. Met weinig succes nog, maar je moet ergens beginnen.

Positief is dat er een tweetal voldoendes binnen gekomen zijn voor science opdrachten.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Wij hadden net 10 minuten gesprek met Engels docent. Fijne man die vorig coach van K was. K had bij ons aangegeven Engels saai te vinden, maar tegelijk ook grammatica niet altijd te snappen.
Docent gaf nu wat tips voor de grammatica. En stelde verder voor om de lessen topdown aan te gaan pakken met K. Dus beginnen met een toets, kijken wat er goed of fout gaat. Wat al begrepen word mag ze overslaan en in de vrijgekomen tijd een engels boek lezen. (Hij gaf ook aan dat de lessen pas in de 4e minder saai worden, tot die tijd is het merendeel grammatica).
Ik had al eerder tegen K gezegd om met de docent te gaan praten, maar dat durft ze niet. Ze geeft nu aan toch wel blij te zijn dat we het gesprek aan zijn gegaan.
Verder had ze vandaag 2 formatieve toetsen. Duits foutloos, Grieks had ze de helft niet ingevuld omdat ze het niet snapte. Dat was wel een leerpunt waar ze mee aan de gang gaat.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Dee85 schreef:
wo 10 nov , 2021 9:02 am
Dank voor je begripvolle reactie Inde. Je vat het goed samen - dat zijn vaak de vragen die opkomen en waar ik nooit een pasklaar antwoord op heb.
Dochter zelf vindt havo niet fijn omdat ze dan moet stoppen met Chinees. Het verdriet was groot toen ze tijdens de eerste keer brugklas niet door kon gaan met Chinees omdat haar cijfers dat niet toelieten. Ik heb ook het idee dat ze het als falen ziet, maar daar moet ik eigenlijk nog een keer goed het gesprek met haar over aan gaan om te kijken of dat klopt.
Zelf zou ik de havo prima vinden als zij dat wil en als dat een deel van de oplossing is. Over dat laatste heb ik een beetje twijfels. Natuurlijk is de stof wat minder ingewikkeld en dat kan de druk verlichten. Maar het gaat niet de moeilijkheden met plannen en leren veranderen. Ik denk dat begrijpend lezen ook nog steeds een struikelblok zal blijven.
Dochter haar vorige mentor zei dat ze voorstander is van leerwegondersteunend onderwijs op de havo en het vwo. Stel dat dit zou worden ingevoerd, dan zal ik een gat in de lucht springen. Het is nu toch vooral een kwestie van roeien met de riemen die je hebt met alle beetjes hulp en zorg bij elkaar sprokkelen.

Ik zie jullie problemen niet als luxeproblemen, hoor. Is opvoeden sowieso niet voor een groot deel 1 grote les in loslaten? Alleen in ons geval zijn er wat extra hindernissen te nemen. Loslaten is voor de meesten best moeilijk.

Edit: Oh wat stom! Ik zie net dat ik me tot gister had kunnen inschrijven voor de ouderavond op dochter haar school. Mail totaal aan me voorbij gegaan. :(
Beetje late reactie, maar ik herken enorm veel van jouw dochter in mijn jongste dochter. Alleen heeft mijn dochter geen autismediagnose, maar wel zeker kenmerken hiervan.

Beugel, tandenpoetsen, haren kammen, schone kleding, douchen: allemaal dingen, waar ik haar aan moet herinneren, want uit zichzelf doet ze het niet. Online geld verdienen via allerlei apps lukt dan wel weer. Heel langzaam merk ik wel verbetering, maar het gaat echt traag. Het verschil met mijn andere dochter is groot.

Ik zit hier in een modus van helpen met school en planning, maar dan wel op een manier die haalbaar voor mij is. Soms dus een dikke onvoldoende. Geluk van dochter is dat ze slim is, maar ik zie ook wel dat ze veel meer moet doen voor school als mijn andere dochter.
Grappige hier is ook dat dochter enorm gevoelig is voor kleding (randjes, naadjes, draagt liefst altijd hetzelfde), maar totaal ongevoelig voor pijn, warmte en koude.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hier ook van die gekke tegenstrijdigheden. Alleen zachte broeken willen dragen, niet tegen koptelefoons of oortjes kunnen. Maar op andere gebieden is hij niet bepaald hooggevoelig (sfeer aanvoelen, harde geluiden, drukke omgeving = allemaal geen issue).

Karan, hoe ga jij om met dat tanden poetsen vergeten? Hier moet zoon nu elke paar maanden naar de mondhygiënist voor tandsteen omdat hij te slordig poetst. Ik help hem wel tweemaal daags herinneren aan tanden poetsen, maar om er nou ook nog bij te gaan staan en te checken of hij wel goed poetst... daar is hij toch te oud voor? Wat vinden jullie?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Querzyx schreef:
do 11 nov , 2021 1:29 pm
Hier ook van die gekke tegenstrijdigheden. Alleen zachte broeken willen dragen, niet tegen koptelefoons of oortjes kunnen. Maar op andere gebieden is hij niet bepaald hooggevoelig (sfeer aanvoelen, harde geluiden, drukke omgeving = allemaal geen issue).
School van dochter is 'gespecialiseerd' in hooggevoelige kinderen en daar ontdekken de kinderen al vroeg dat ze allemaal op een andere manier hooggevoelig zijn. Bij het eerste kinderfeestje op die school (met meiden van7 t/m een jaar of 15) in een zwembad hielden ze dan wel weer allemaal hun handen op hun oren als er iets omgeroepen werd :lol: .

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Jullie schrijven herkenbare dingen. Dochter loopt het liefst elke dag in een joggingbroek met hoodie. Die heeft ze ook vaak aan, maar als die in de was liggen, doet ze wel een spijkerbroek aan. Ze wil nooit haar haren in een staart, dat vindt ze niet lekker zitten. Voor geluiden en mensenmassa's gevoelig, maar ze gaat wel met ons mee naar concerten. Ik herken die tegenstrijdigheden ook wel in mezelf hoor. Kan heel veel last hebben van geluid, licht, energie van anderen (heb een paar hele drukke maar lieve collega's bijvoorbeeld), maar ik luister ook naar death metal en geniet van die concerten.

Nog een belangrijk argument wat dochter gaf voor het niet naar de havo willen. Ze heeft het idee dat ze op de havo minder aansluiting heeft dan op het vwo. En dat is ook wel een belangrijk argument natuurlijk. Ze heeft het nu in sociaal opzicht heel erg naar haar zin en dat is tijden lang niet zo geweest.

@Querzyx: Volgens mij adviseren tandartsen om nog t/m 12 jaar na te poetsen. In dat licht bezien, denk ik dat hij er niet te oud voor is om hem eraan te herinneren. Poetst hij elektrisch? Mijn dochter ging daardoor wel beter poetsen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ja, of koop van die tabletjes waarop je na het poetsen moet kauwen en dat de tandplak dan rood of paars oplicht. Dan wordt het voor hemzelf ook duidelijk.Onze tandarts heeft zelfs een heel poetstraject opgetuigd voor wat oudere kinderen waarin die tabletjes een grote rol spelen.

Dee, ja, aansluiting is heel belangrijk. Hoe frustrerend is jullie situatie, er móet toch iets te verzinnen zijn waarmee een kind met een hoogbegaafd IQ op vwo-niveau les kan blijven krijgen?

Hier heeft dochter deze week een sessie gehad met de mentor en de afdelingsleider naar aanleiding van haar dramatisch slechte cijfers voor vooral de talen. We krijgen er nog een verslag van toegestuurd. Ben benieuwd, wat dochter erover losliet gaf mij niet bepaald een compleet beeld :eek:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dat tandenpoetsen is hier ook wel een ding. Oudste maakt sinds een paar maanden gebruik van onze elektrische tandenborstels, maar ‘s morgens moet ik ze er altijd aan herinneren dat ze nog moeten poetsen. Douchen is hier ook zo’n ding.

Lastige keuze Dee, waar jullie voor staan.

Dochter is deze week weer bijna de hele week ziek geweest en we zijn vanmorgen bij de huisarts geweest, vanmiddag gaat er bloed geprikt worden. Ze is namelijk ook al weken heel moe en ziet er vaker pips uit dan gezond. Omdat ze deze week veel heeft geslapen zag ze er vanmorgen best ok uit. Bloedprikken is wel een ding, ik hoop dat het vanmiddag soepel gaat.

Hier gaat het matigjes, maar ja, nu al de derde keer dat ze bijna een week ziek thuis is, en elke keer heel moe, helpt natuurlijk ook niet bij het schoolwerk. Ze staat nu voor twee vakken onvoldoende, en de rest (op twee na) onder de 7. Eind van de maand is het toetsweek. En vandaag voelt ze zich dus wel wat beter maar hebben we haar nog even thuis gehouden. Nu kan ze dan de stof van deze week vandaag en van het weekend een beetje bij werken en dan vragen maken die ze kan stellen volgende week voor school.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat rot Eekhoorntje, zo moe zijn. Sterkte met het bloedprikken, hopelijk valt het allemaal mee en krijgen jullie wat meer duidelijkheid over waar de vermoeidheid vandaan komt.

En net als je het niet verwacht, komt er een 7,3 binnen voor wiskunde. Ze vond de stof best moeilijk en dat kregen we ook terug van degene die haar bijles geeft. Maar eergister zat ze met haar vader aan tafel oefenopgaven te maken en toen betrapte ze pa op een foutje. Oog voor detail. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Hoop dat het bloed prikken meeviel, Eekhoorntje, en dat er iets gevonden wordt waarmee ze snel geholpen kan worden. Fijn, Dee, zo'n opsteker voor wiskunde. Volgens mij konden jullie dat allebei wel even gebruiken.

Zoon heeft moeite met zijn docente Nederlands. Ze wil heel specifieke antwoorden in opdrachten, maar geeft volgens hem dan vrij vage feedback, waarmee hij nooit uitkomt op hoe zij het goed vindt. Ik heb mee gekeken bij een opdracht en moet zeggen dat ik er ook niet op gekomen zou zijn.... Ze blijkt dan ook regelmatig te verwijzen naar wat in de les besproken is, waar hij niet bij aanwezig is, omdat hij dan ICT heeft. Standaard reactie is dan dat hij maar aan klasgenoten na moet vragen wat er in de les besproken is, maar dit gaat soms dus echt over details.

Nu kan ik me voorstellen dat de docent niet bij kan houden wat hij mist, maar ik vind het ook veel gevraagd dat hij dat na elke les tot in detail met een klasgenoot moet bespreken (ook voor de klasgenoot, trouwens). Hoe zien jullie dit?

Tweede vraag heeft hiermee te maken. Zoon durft dit niet bespreekbaar te maken, omdat hij bang is te gaan huilen (hij huilt makkelijk bij frustratie). Daar heb ik tips voor gegeven, maar het blijft (te) spannend. Zouden jullie dit oppakken met de docent of mentor, of zou een tweedeklasser dit zelf moeten doen? Hij is pas 12 en ik merk bij mezelf toch wel de behoefte om de mentor in te seinen. Maar ja, daar is zoon ook vrij makkelijk in (mamma lost het wel op).

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Als je zoon bang is te gaan huilen, durft hij de Nederlands docent dan wel te mailen met eventueel mentor in cc?

Dan kan hij rustig nadenken over de formulering en weet mentor ook wat er speelt.

Jongste had weer een onvoldoende voor Frans, bijna voldoende dit keer. Idem bij Latijn… mmmm misschien eerder beginnen en nog eens woordjes en grammatica herhalen? Hij ging er over nadenken.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Zijn er binnenkort geen 10-minutengesprekken met docenten, Maccupid? Dan zou je je kunnen aanmelden bij de docent Nederlands om dit door te praten. Ik vind het ook een goed idee om je zoon te laten mailen met de docent. Voor mijn eigen pubers is dat ook laagdrempeliger dan een docent zomaar aanspreken voor of na de les.

Inhoudelijk vind ik het wat raar dat de docent de verantwoordelijkheid voor het overdragen van de lesstof neerlegt bij een klasgenoot, maar misschien ligt dat aan mij. Wat is de reden dat hij een ander vak volgt op het tijdstip van Nederlands? Met de kernvakken zou ik daar toch wat huiverig voor zijn als de prestaties achterblijven.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Bloemetje75 schreef:
vr 12 nov , 2021 9:43 pm
Jongste had weer een onvoldoende voor Frans, bijna voldoende dit keer. Idem bij Latijn… mmmm misschien eerder beginnen en nog eens woordjes en grammatica herhalen? Hij ging er over nadenken.
Herkenbaar, hier is het echt huilen met de pet op bij zowel Frans, Duits, Grieks als Latijn. Tweeën, drieën en vieren. Engels spreekt ze zeer goed dus daar kan ze met haar reeds opgedane kennis nog wel een tijdje vooruit (gelukkig, aangezien ze tto doet). Maar ze zal echt anders moeten gaan opereren met woordjes en grammatica leren. Luistertoetsen en tekstverklaringen gaan wel goed, dat draagt niet bij aan haar motivatie om te gaan stampen voor de reproductietoetsen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

@Maccupid, ik vind de tip van hierboven over de mail een goede. Zet je de mentor in de cc, dan maak je het ook gelijk breed en kan die eventueel nog bemiddelen. Ik kan me alleen nog voorstellen dat het voor je zoon spannend is om na het versturen van de mail in de les te komen bij deze docente, of heeft hij daar geen problemen mee?

Het niet goed leren van de woordjes en grammatica is hier herkenbaar m.b.t. Duits. Dochter vond het zo op het Nederlands lijken, dat ze dacht het wel te redden zonder al teveel inspanning. Dit heeft twee onvoldoendes opgeleverd. Ik geloof echter wel dat ze het vak nu beschouwt als Frans en Engels, waar ze wel goed de woordjes en grammatica voor leert.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Maccupid schreef:
vr 12 nov , 2021 5:19 pm
Hoop dat het bloed prikken meeviel, Eekhoorntje, en dat er iets gevonden wordt waarmee ze snel geholpen kan worden. Fijn, Dee, zo'n opsteker voor wiskunde. Volgens mij konden jullie dat allebei wel even gebruiken.

Zoon heeft moeite met zijn docente Nederlands. Ze wil heel specifieke antwoorden in opdrachten, maar geeft volgens hem dan vrij vage feedback, waarmee hij nooit uitkomt op hoe zij het goed vindt. Ik heb mee gekeken bij een opdracht en moet zeggen dat ik er ook niet op gekomen zou zijn.... Ze blijkt dan ook regelmatig te verwijzen naar wat in de les besproken is, waar hij niet bij aanwezig is, omdat hij dan ICT heeft. Standaard reactie is dan dat hij maar aan klasgenoten na moet vragen wat er in de les besproken is, maar dit gaat soms dus echt over details.

Nu kan ik me voorstellen dat de docent niet bij kan houden wat hij mist, maar ik vind het ook veel gevraagd dat hij dat na elke les tot in detail met een klasgenoot moet bespreken (ook voor de klasgenoot, trouwens). Hoe zien jullie dit?

Tweede vraag heeft hiermee te maken. Zoon durft dit niet bespreekbaar te maken, omdat hij bang is te gaan huilen (hij huilt makkelijk bij frustratie). Daar heb ik tips voor gegeven, maar het blijft (te) spannend. Zouden jullie dit oppakken met de docent of mentor, of zou een tweedeklasser dit zelf moeten doen? Hij is pas 12 en ik merk bij mezelf toch wel de behoefte om de mentor in te seinen. Maar ja, daar is zoon ook vrij makkelijk in (mamma lost het wel op).
Ik denk dat ik zoon zou aansporen om contact met de mentor op te nemen om dit te bespreken.juist ook voor dit soort zaken is er de mentor. Via de email is ook een optie.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Querzyx schreef:
do 11 nov , 2021 1:29 pm
Hier ook van die gekke tegenstrijdigheden. Alleen zachte broeken willen dragen, niet tegen koptelefoons of oortjes kunnen. Maar op andere gebieden is hij niet bepaald hooggevoelig (sfeer aanvoelen, harde geluiden, drukke omgeving = allemaal geen issue).

Karan, hoe ga jij om met dat tanden poetsen vergeten? Hier moet zoon nu elke paar maanden naar de mondhygiënist voor tandsteen omdat hij te slordig poetst. Ik help hem wel tweemaal daags herinneren aan tanden poetsen, maar om er nou ook nog bij te gaan staan en te checken of hij wel goed poetst... daar is hij toch te oud voor? Wat vinden jullie?
Ik vind het heel lastig. Dochter heeft een slechte glazuurlaag op enkele van haar kiezen (kan ze niets aan doen) en ze heeft jaren een beugel gehad, dus poetsen is extra belangrijk. Maar, elke avond checken werkte ook niet.

Gelukkig is ze nu van de slotjesbeugel af na 4 jaar en heeft ze alleen nog maar een losse beugel.

Qua tandenborstel alles geprobeerd. Elektrisch poetsen werkte hier averechts, omdat dochter het gevoel aan de binnenkant van haar tanden zo naar vond. Dus nu maar weer gewoon handmatig.

Maar dit soort dingen, net als douchen en lichamelijke verzorging blijven aandacht vragen. Gelukkig is ze nog niet ongesteld, want dat gaat ook nog wat worden (ze heeft daar echt zo geen zin in).

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Bedankt voor jullie reacties! Via de mail heb ik met zoon ook besproken, maar hij is dan bang dat ze hem er in de les op aan gaat spreken, dus dat is een drempel. We hebben nu afgesproken dat hij dit met zijn mentor bespreekt in het eerstvolgende mentorgesprek. Hij moest daarvoor ook wat vragen/onderwerpen op papier zetten en daar heeft hij het tussen gezet. Het gesprek moet alleen nog ingepland worden....
Inde schreef:
za 13 nov , 2021 8:19 am

Inhoudelijk vind ik het wat raar dat de docent de verantwoordelijkheid voor het overdragen van de lesstof neerlegt bij een klasgenoot, maar misschien ligt dat aan mij. Wat is de reden dat hij een ander vak volgt op het tijdstip van Nederlands? Met de kernvakken zou ik daar toch wat huiverig voor zijn als de prestaties achterblijven.
Hij volgt ICT als extra vak, want hij kan niet én in de gymnasiumklas én in de ICT-klas. Zo lukt dat dus wel. Zoon heeft prima prestaties en zeker de kernvakken vindt hij in het algemeen ontzettend simpel (en saai!). Wat dat betreft is het geen probleem.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter vond het eerst ook moeilijk om de docenten aan te spreken. Bij haar gaat het inmiddels wel beter, maar nog stuurt ze liever eerst een mailtje (al is het alleen maar omdat ze het dan niet vergeet.). Ik denk dat het bij haar ook wel een beetje aan de docent ligt. De ene is ze makkelijker mee dan de ander.

Het bloedprikken was weer een drama. Gelukkig hadden we een vriendelijke en geduldige prikster. Maar het is uiteindelijk weer gelukt. Nu wil ze het liefst zo snel mogelijk de resultaten zien maar we hebben pas de 24e een afspraak met de huisarts ( in opleiding, en die nam vrijdag dan ook alle tijd om naar haar (en mij) te luisteren.)

Gisteren hebben we samen een planning gemaakt voor de toetsweek aan het eind van de maand en vandaag is ze aan het leren etc begonnen. Dinsdag heeft ze als het goed is een gesprek met de docent Latijn, ik hoop dat daar wat uit komt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Dochter haar vorige mentor zei dat ze voorstander is van leerwegondersteunend onderwijs op de havo en het vwo.
Wat bedoelen jullie met leerwegondersteunend onderwijs? Aan wat voor soort ondersteuning denk je? Verwacht je dan dat dit tegen het einde van het vo voor je kind op niveau is voor een vervolgopleiding? Of is het waarschijnlijk ook daarna nodig jn de vervolgopleiding?
Ik ben gewoon nieuwsgierig, omdat ik in het HO werk en dit soort dingen daar ook besproken worden nu (maar nog niet geregeld zijn).

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik denk van wel als het om mijn dochter gaat. Mentor heeft verteld over haar zoon die vanwege autisme leerwegondersteuning heeft en hij kampt met dezelfde problemen als mijn dochter. Tegelijk begonnen in de brugklas, maar hij maakte grotere sprongen voorwaarts op gebied van studievaardigheden, plannen, huiswerk op tijd af hebben, algehele zelfstandigheid. Ik heb deze mentor twee jaar achter elkaar meegemaakt, dus een tijdje kunnen volgen.

Ik denk dan aan huiswerkbegeleiding, extra aandacht voor studievaardigheden, meer nog dan nu op het reguliere VO. Maar ook aan een stukje meer kennis bij de docenten omdat ik wel verschil merk in benadering. Ik snap wel dat het niet te doen is om als docent van elk leerprobleem of van elke ontwikkelingsstoornis iets af te weten, maar ik richt me nu even puur op wat dochter mist, afgezien van of dat haalbaar is. Misschien zou je dat wel kunnen realiseren als de klassen kleiner zijn.

Dit is wat er zo nu in me opkomt.
Zijn er eigenlijk faciliteiten op het hoger onderwijs voor studenten met een leerprobleem of ontwikkelingsstoornis? Daar weet ik helemaal niks vanaf.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Er zijn wel VSO scholen die waarschijnlijk dit kunnen bieden (denk ik). Klasgenootje van dochter is naar een VSO school gegaan vanwege Autisme. Hij kan hier wel VWO doen. Maar daar hebben ze wel een aangepast vakkenpakket. Ze hebben bv geen Grieks, Latijn, maar ook geen Frans en Duits geloof ik. En jouw dochter Dee heeft juist zin in talen begreep ik (iig Chinees). Ook is het best moeilijk om op deze school te komen. Veel kinderen die ervoor in aanmerking komen en weinig plek. Deze jongen had geloof ik de een na laatste loting om toe gelaten te worden.

Ik snap dat het voor jouw dochter nu nog niet genoeg is. Ik heb wel het idee dat VO scholen nu al meer bieden dan ze vroeger deden. Althans zo ervaar ik het. Op school van onze kinderen hebben ze steunlessen, structuurklas, huiskamerproject. En daarnaast nog ondersteuning bij faalangst e.d.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat is zeker waar, er wordt meer gedaan dan vroeger en ik ben ook heel tevreden over de inzet van onze school. Het is een fijne plek.

Inmiddels ben ik ook wel iets wijzer mbt huiswerkbegeleiding buiten school. Er is een plek waar ze begeleiding bieden ook speciaal voor kinderen met autisme. De prijs is even hoog, maar je krijgt dan een strippenkaart. Je hebt dan geen vaste dagen. Het overwegen waard. Uiteraard eerst in overleg met dochter en autismecoach school.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Zijn er eigenlijk faciliteiten op het hoger onderwijs voor studenten met een leerprobleem of ontwikkelingsstoornis? Daar weet ik helemaal niks vanaf
Dat staat nu erg in de belangstelling. Bij ECIO vind je bijv allerlei handreikingen en presentaties over studeren met een functiebeperking en ook veel specifiek over autisme.
Standaard is altijd verlengde tentamen tijd, de groene kaart van het vo. Verder zijn er speciale voorzieningen mogelijk, maar niet altijd meteen realiseerbaar. Bijv vaste zitplaats voorin de collegezaal, aparte tentamenruimte, later opdrachten inleveren, een studybuddy die in het begin helpt met plannen, de weg vinden e.d. Ook speciale workshops voor studeren met autisme/ adhd. Maar voor alle studenten zijn er workshops, trainingen en zelfstiemodules rond executieve vaardigheden.
Niet elke student met een diagnose meldt zich, omdat ze dat niet willen.
Sommigen krijgen pas een diagnose in hun eerste jaar.
Verder voor sommige studenten met adhd/autisme ook extra financiële ondersteuning en verlengde diplomatermijn tot meer dan 10 jaar.

Ter discussie staat vaak: alternatieve toetsing, bijv bij problemen met projectwerk.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik had niet verwacht dat er al zoveel was. Heel positief!
Iedereen bewandelt weer een eigen pad naar en met diagnose, dus ik begrijp dat niet iedereen zich dan aanmeldt voor trainingen. Sommige mensen met autisme hebben ook geen of weinig problemen met studievaardigheden. Weer anderen compenseren misschien met hun intelligentie. Het is echt een spectrum met zoveel verschillen tussen mensen onderling.

Staat op het VO alternatieve toetsing ook ter discussie? Om me heen hoor ik verschillende dingen. Sommige scholen zijn daarin flexibeler dan anderen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Bissi schreef:
ma 15 nov , 2021 5:54 pm
Ter discussie staat vaak: alternatieve toetsing, bijv bij problemen met projectwerk.

Misschien was het “vroeger” op sommige vlakken juist wel makkelijker voor hoogbegaafde en autistische leerlingen/studenten? Geen projecten, geen verplichte samenwerking, puur op je eigen merites beoordeeld worden en weinig ruis eromheen.

Aanvulling: en véél meer ruimte voor compacten. Nu wordt middelbare scholieren het spijbelen vrijwel onmogelijk gemaakt en schijnt er zelfs in het hoger onderwijs een aanwezigheidsplicht te zijn. Zonder spijbelen had ik zelf de bovenbouw vwo niet overleefd en op de uni bepaalde ik zelf of ik naar college ging ja of nee.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ondersteuning is heel divers op hbo/wo. Ken een universiteit die veel investeert in begeleiding en een hogeschool die z’n studenten zonder compassie laat verzuipen. Een belangrijk aspect om mee te nemen in je studiekeuze/studieplek.

Ik zat ook meer thuis en op vrijwilligerswerk in de laatste middelbare schooljaren. Ik hoefde alleen nog wat huiswerk af te laten tekenen aan het eind van de week voor meerdere vakken. Dat ging toen nog heel makkelijk. Of ze meldden me aanwezig bij de lessen zonder dat ik er was. Ik weet niet hoe ze het administratief deden. Dat heeft de leermotivatie er bij mij goed ingehouden.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier goede gesprekken met docenten gehad (we waren te laat, maar doordat de gesprekken telefonisch waren, konden we nog makkelijk worden ingepland).
Mentor benoemde dat veel docenten zien dat het tempo hoog ligt voor dochter. Wel de indruk dat ze sociaal goed op haar plek zit en dat idee hebben wij ook. Er komen steunlessen voor o.a. zaakvakken doordat scholen extra geld hebben gekregen. Daar kan dochter in periode 4 gebruik van maken.
Kort het eventueel afstromen aangestipt en mentor zei dat hij zich er voor zal inzetten dat dochter Chinees kan blijven doen, mocht ze afstromen naar havo. Wat ben ik blij met deze mentor en deze school. Vooralsnog is er nog geen sprake van afstromen hoor, er kan nog veel veranderen.

De geschiedenis docente wist echter van niks als het gaat om de steunlessen. :lol: Zij bood wel aan om dochter bijles te geven en mogen haar altijd tussendoor mailen, we hoeven niet te wachten op de 10 minutengesprekjes. Het mooie van deze docente is dat ze continu vertrouwen blijft houden in dochter. Ze geeft dochter voor het derde jaar les en in het begin kon ze er helemaal niets mee, ze omschreef het als een ramp. Daar moest ik smakelijk om lachen. :lol: Maar ze denkt zeker dat dochter geschiedenis op vwo niveau aan kan en ze blijft daarbij hameren op veel lezen. Ik vond het zo'n leuk en hoopgevend gesprek!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Wat fijn, Dee, dat geeft de burger moed! Sociaal goed op haar plek, bij het probleemvak geschiedenis geeft de docent aan het te zien zitten en dan ook nog een mentor die haar echt ziet.

Na de lange reeks tweeën, drieën en vieren heeft dochter hier kennelijk een soort van knop omgezet en komt ineens met achten en negens thuis. Ze lijkt niet meer tijd te steken in haar huiswerk dan voorheen, dus ik ben wel benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgt. Volgende week is er toetsweek, dus we gaan zien of ze dit kan vasthouden.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

De school van mijn jongens gaat voor minimaal 2 weken over op online onderwijs. Gisteren kregen we de mail, vandaag hebben ze vrij (middelste wel online mentor gesprek want die waren gepland) en vanaf morgen weer online. Op 6 december horen we dan hoe en wat verder. Tot 8 december sowieso online les.

Jongste is er dubbel over, want niet fietsen, lekker in bed de lessen kijken op de laptop met de kat er bij. Maar ook zijn vriendjes niet zien.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Jongste kreeg gisteren van docent te horen of alles wel goed is met zijn laptop/koptelefoon/micro want "je klinkt als een smurf onder water".... Tja ehhh hij heeft geen goedkope koptelefoon. Wel een oudere laptop.

Man gaat kijken of hij de oude laptop van dochter snel gewist en geinstalleerd krijgt. Hoewel die eigenlijk niet nieuwer is. Anders moet jongste het maar eens met een ipad proberen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Als ze hier beide over moeten gaan op online onderwijs hebben we denk ik ook een probleem. Met 1 laptop in huis. Misschien dat een van de twee dan inderdaad op de ipad kan, maar dat is eigenlijk mijn apparaat om de dag door te komen. De laptop die we in huis hebben is een redelijk goedkope die we tijdens de eerste lockdown hebben gekocht. Dus super kwaliteit is die ook niet.

Nu heeft dochter de eerste toets van de toetsweek (Engels, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen). Ze had dinsdag eindelijk het gesprek met de Latijn docent en die snapt ook niet zo goed waar het fout is gegaan bij dochter, zeker niet vergeleken met de cijfers van vorig jaar en het feit dat ze er echt wel mee bezig is geweest en hoe ze in de klas meedoet. Deel van een proefvertaling hebben ze in de klas gedaan en dat was goed gegaan, het andere deel mocht ze mailen naar de docent als oefening.

Succes Bloemetje met de online lessen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat gek Eekhoorntje, dat jullie niet echt een verklaring kunnen vinden voor Latijn.

Bij ons op school werken ze met een chromebook. Dat scheelt een hoop ellende.
Ik hoop zo dat de scholen openblijven, dochter heeft die structuur erg nodig en ze ging ook echt haar vrienden missen. Wanneer de school gaat sluiten, ga ik denk ik aan de mentor vragen of ze op school mag werken. Voor haar is dat beter en ze staat er qua cijfers ook niet geweldig voor. Ik hoop dat er een mogelijkheid is.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Het OMT-advies is om de scholen open te houden, laat dat alsjeblieft ook het besluit van het kabinet zijn! Dochter hier heeft wel zin in hybride onderwijs, dus deels naar school deels thuis, maar ik ga er zelf echt aan onderdoor als ik ze allebei aan huis heb. Ik kom om in het werk (vitale sector, vitale functie) en maak regelmatig dagen van 12-13 uur. Mijn man moet alles doen om zijn eigen bedrijf niet ten onder te laten gaan en volgt ook een opleiding als back-up voor als hij toch failliet gaat. Hoe ontzettend lullig het ook klinkt, ik kan de scholing van de kinderen er niet bij hebben op dit moment :cry1:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Bij mijn jongens is er mogelijkheid om de online lessen op school te volgen in de maatwerkklas. Voor leerlingen waar het thuis om wat voor reden dan ook niet lukt.

Die van mij kunnen het gelukkig thuis aan, we hebben de luxe van ieder eigen ruimte (hoewel ik in de woonkamer zit en regelmatig gek word van iedereen die komt storen).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oh Inde, dat snap ik helemaal! Ik duim voor ons dat de scholen open blijven!
Zelf ook vitaal beroep, draai onregelmatige diensten maar papa zit al 1.5 jaar aan de eettafel in de woonkamer te werken. Middelste gaat haar gang wel, maar de dame van 7 heeft echt wel begeleiding nodig. Leuk als er dan een contactmomentje met school gepland staat terwijl papa net in overleg zit en mama aan het werk is buitenshuis....
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Las vanochtend dat de scholen waarschijnlijk open blijven. Dat is fijn. Al is voor ons het grootste probleem dat ons internet geen 4 teamvergaderingen tegelijk aan kan.

Vorige totale lockdown heb ik van iedereen zo nu en dan de kamer ingepikt. Dus ook zij werkten soms in de woonkamer. Dit omdat 4 dagen aan de eettafel niet goed was voor mijn lijf en niet voor mijn mentale veerkracht om het maar even netjes uit te drukken. En dat werkte prima. Onze kinderen hebben ook allebei een zit sta bureau gekregen om die reden.

Hier gaat het heel lekker. Ieder weekend zit ik even met ons menneke om de vorige week af te ronden en vooruit te kijken. Op zijn whiteboard staat wat hij nog moet doen, welke gebeurtenissen er die week zijn (ook bijv wat hij na moet vragen) en welke deadlines er aan komen. En ook komt er altijd een goed voornemen op leren leren gebied bij te staan. Ook daar kijken we samen op terug.
Tussendoor wijs ik hem er soms wel even op en moedig ik hem aan af te vinken wat is geweest. Werkt echt heel relaxed. Controleren of hij terecht iets afvinkt doe ik niet. Hoeft ook niet want er zijn geen sancties als hij het niet heeft gedaan. Het is puur ondersteunend bedoeld.

Komende maandag mentor gesprek. Altijd leuk om te horen wat zij op school zien.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Wat fijn, Anne, dat het zo goed gaat met je zoon. Het lijkt erop dat jullie de goede wisselwerking hebben gevonden waarin je hem steunt zonder het roer in handen te nemen.

Hier kamp ik nu met lichte schuldgevoelens :roll: [snorkel] omdat ik vind dat ik mijn kinderen niet goed genoeg bijsta in hun toetsweken. Bij de brugklasser viel de eerste onvoldoende en ik besefte dat zowel mijn man als ik nauwelijks tijd voor haar hebben gehad de afgelopen weken, mede door de coronabesmetting en isolatie van mijn man en mijn belachelijke werkdruk :pale:

Oudste lijkt wel goed bezig te zijn. Had al vier van de acht onvoldoendes weggewerkt en kan na deze toetsweek (die volgende week nog doorloopt) ook de andere tekorten hebben opgehaald. Alleen heb ik daar nu dus onvoldoende zicht op. Dit weekend ga ik me maar weer even aan ze opdringen :smile:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Is het nog gelukt, Inde?
Misschien kan school ook ondersteuning bieden tijdens de toetsweek. Het is toch hartstikke logisch dat je onder deze omstandigheden niet altijd alle ballen in de lucht kunt houden? Beetje TLC voor jezelf hoor. ;) Kinderen begrijpen ook best veel als je ze uitlegt waarom het de afgelopen tijd niet zo wilde lukken. Tenminste, dat is wel m'n eigen ervaring.

Hier gaat alles z'n gangetje. Dochter is erg blij dat ze naar school kan blijven gaan. De cijfers zijn heel wisselend - een 3 voor nask maar een 8,5 voor Frans. Ze is ook met andere dingen bezig dan vorig jaar, wat meer gericht op de sociale omgeving. De docent Frans vindt ze erg leuk. Uit haar verhalen maak ik op dat het een beetje een mafkees is die wel van een dolletje houdt. Ik vind het heel leuk om te zien dat ze met die verhalen thuis komt. Dat was voorheen een stuk minder.

Van 't weekend was ze op kamp met haar orkest en aanvankelijk zag ze daar tegenop, want 'ik ken niemand daar.' Maar ze heeft het uiteindelijk heel leuk gehad en veel lol gehad. Ze heeft daar zelfs tot 8 uur geslapen. Dat doet ze thuis nooit. :lol: In dat weekend heb ik heel haar kamer opgeruimd en geïnspireerd door Anne72, heb ik haar mini whiteboard gepakt en daar schrijf ik elke dag 3 kleine opdrachtjes op. Bijvoorbeeld: afwas naar beneden brengen, kleding in de was, bureau opruimen. Zo hoop ik er een beetje meer structuur in te houden. Ook heeft ze al het huiswerk van Magister in haar planagenda geschreven op zondagavond. Alles op twee bladzijden, dus direct overzicht van wat er de hele week moet gebeuren.

Ze zit dus supergoed in haar vel, maar structuur aanbrengen in het schoolwerk blijft een aandachtspunt en ook de cijferlijst is aan de matige kant. Maar het schooljaar is nog jong.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Dat klinkt goed hoor Dee. Kende ze idd niemand bij orkest weekend? Best knap dan mee te gaan toch? En goed in je vel belangrijkste!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ze speelt al een paar maanden met deze mensen in een orkest, maar in de pauzes liep ze altijd naar het orkest van haar jongere zus. Jongere zus was niet mee op kamp dus daar kon ze niet op leunen. En zie nu, ze heeft nieuwe en leuke mensen leren kennen. ;) (haar eigen woorden)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Goed dat ze gegaan is! En knap. Snap best dat ze dat spannend vond!

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Wat goed van je dochter Dee. Op kamp gaan met mensen die je nog niet zo goed kent is best moeilijk. Mooi dat het een positieve ervaring was.

Dochter gaat best goed hier. Ze was dolblij dat de scholen open blijven en onderwijs op school doet haar cijfers ook erg goed. Ze had een mooi rapport met geen enkele onvoldoende en zelfs 2 negens. Wat een verschil met vorig jaar.
Wel is haar klas onrustig en zijn ze niet altijd even aardig voor elkaar. Dochter heeft daar echt een hekel aan, vooral aan gepest.
Ze doet haar maatschappelijke stage bij het orkest en ze hebben zo'n leuke groep met 3 stagiairs. Geweldig om dochter zo'n lol te zien hebben met leeftijdsgenoten!

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Oef Inde, wat een drukte bij jullie. Sterkte!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

De maatschappelijke stage is dus al in de derde klas? Ik dacht altijd dat die in de vierde was.
Vervelend dat de verhoudingen in de klas onderling niet zo goed zijn, Karan. Ik weet als geen ander hoe een stempel dat kan drukken op je plezier in het naar school gaan. Gelukkig dat haar cijfers er niet onder lijden.

Noelle, ze kent de kinderen wel van naam en gezicht, maar ze praat nooit met ze. Dat is voor gelijk aan 'ik ken niemand'. ;) Maar inderdaad zoals jullie zeggen superknap. Ze voelt zich echt veiliger en zelfverzekerder dan een paar jaar terug.

Dochter blijft ons verbazen. Een 3 voor nask, maar wel een 8 voor een practicum halen. En voor Frans en Nederlands ook een 8,5. De opdracht voor Nederlands was het verdedigen van een stelling. Ze moest daarbij voor -en tegenargumenten bedenken. Goed van haar dat ze zaken van meerdere kanten kan bekijken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik heb hier nog niets gehoord over maatschappelijke stage... Zowel van zoon in 4de als zoon in 3de niet. Ik zal de jongens eens vragen.
Dochter deed havo op andere school en heeft het wel moeten doen.

We horen maandag van school of de jongens vanaf donderdag dan terug op school onderwijs krijgen en hoe en wat rond de toetsweek die 16 december begint.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier is de maatschappelijke stage in het derde schooljaar. Volgens mij doen lang niet alle scholen het meer, maar hier in de stad is het verplicht.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb ook nog niets gehoord over maatschappelijke stages, ook niet tijdens de open dagen. Wel doet de hele 4e klas de kerstactie, dan zamelen ze geld in voor een goed doel. Vorig jaar kon dat natuurlijk niet doorgaan en dit jaar is het ook nog maar de vraag, denk ik. Twee jaar geleden kon je als leerling en ouder van alles bestellen en dat werd dan bezorgd in de klas in de laatste drie dagen van het jaar. (Eten, drinken, maar ook knuffels (als in een persoon in een berenpak die knuffelt (zoon hoopt dat te zijn als hij in de 4e zit)), en een serenade)) Het is die laatste dagen dus redelijke chaos op school, met veel verstoring van de lessen, maar wel heel leuk.

Dochter heeft gisteren een gesprek gehad met een docent omdat ze bij de mentor had aangegeven dat ze moeite heeft met concentreren, na dit gesprek gaf deze docent aan dat ze misschien kan laten onderzoeken of ze misschien ADD heeft. Vandaag hadden we een eindgesprek van haar prikangst training dus ik heb gelijk ook wat advies gevraagd aan de betrokken psychologen, ze gaven aan dat ze er ook wel aan gedacht hadden, maar in het kader van de trainingen was het nog niet van belang. Zelf geeft dochter aan er nu best wel last van te hebben, meer dan ik dacht eigenlijk. Ze geeft nu ook aan dat het tot nu toe nooit zoveel problemen gaf omdat ze nergens heel veel moeite voor moest doen, en dat ze nu wel wat meer aan de bak moet. Het advies was nu eerst om het er thuis nog over te hebben en dan via de huisarts een verwijzing te krijgen mochten we meer uitgezocht willen hebben.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Goed dat je dochter het nu kon aangeven eekhoorntje.

Maatschappelijke stage heb ik nog niets over gehoord.

Ik ben trots op mijn dochter. Nadat ze eerst maanden riep dat ze niets aangepast wilde hebben, vond ze het vorige goed dat wij met docent Engels in het 10-minuten gesprek aangeven dat ze Engels zo saai vind. Toen stelde docent direct voor dat K voortaan eerst een toets maakt en als dat goed gaat dan hoeft ze de les niet mee te doen maar mag tijdens de Engels lessen een Engels boek lezen.
Nu een maand later heeft ze het toch ook met haar coach besproken (samen met haar vriendin) en mag ze 1x per week de lessen Engels en wiskunde missen (vallen na elkaar op woensdag) en tijdens die uren aan een project over het Japanse rechtssysteem werken. (K en vriendin volgen beide al extra japans, dus ik vermoed dat die docent dit project zal begeleiden). Nu wachten tot coach alles geregeld heeft en ik toestemming kan geven.

Ik ben zo blij dat ze nu zelf ook dingen durft te regelen.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Eekhoorntje76 schreef:
vr 03 dec , 2021 8:34 pm

Dochter heeft gisteren een gesprek gehad met een docent omdat ze bij de mentor had aangegeven dat ze moeite heeft met concentreren, na dit gesprek gaf deze docent aan dat ze misschien kan laten onderzoeken of ze misschien ADD heeft. Vandaag hadden we een eindgesprek van haar prikangst training dus ik heb gelijk ook wat advies gevraagd aan de betrokken psychologen, ze gaven aan dat ze er ook wel aan gedacht hadden, maar in het kader van de trainingen was het nog niet van belang. Zelf geeft dochter aan er nu best wel last van te hebben, meer dan ik dacht eigenlijk. Ze geeft nu ook aan dat het tot nu toe nooit zoveel problemen gaf omdat ze nergens heel veel moeite voor moest doen, en dat ze nu wel wat meer aan de bak moet. Het advies was nu eerst om het er thuis nog over te hebben en dan via de huisarts een verwijzing te krijgen mochten we meer uitgezocht willen hebben.
Er is een overlap hè, tussen ADD en hoogbegaafdheid. Ik zeg dit ook omdat dochter hier afgelopen week ook ineens zei dat ze dacht dat ze misschien ADD had. Ja, ze concentreert zich zeer lastig de laatste tijd, maar het is dan ook een puber met onvoldoende leerstrategieën die onderwijs krijgt dat primair gericht is op reproduceren, dit alles midden in een coronacrisis met alle onzekerheid, gebrek aan structuur en gebrek aan toekomstperspectief van dien. Kan nu zelfs niet meer sporten om haar overtollige energie kwijt te raken, want dat speelt zich allemaal na 17.00 uur af.

Dit zegt niets over jouw dochter natuurlijk. Maar bij die van mij betwijfel ik echt of dit wel het probleem is.

Qua cijfers gaat het hier nog steeds erg grillig. Dan weer een 9, dan weer een 3. De drieën allemaal voor woordjes leren en grammatica los van de context toepassen. Waarom toetsen ze überhaupt op die manier? Ik kan het gewoon niet begrijpen. Als ze achten en negens haalt voor tekstverklaringen, luistertoetsen en vertalingen hoeft ze toch niet lastiggevallen te worden met het reproduceren van losse woordjes? Waardoor ze gaat twijfelen aan haar eigen capaciteiten? Ik snap daar echt helemaal niets van! Iemand hier die dat kan uitleggen?

Ik sta in goed contact met de mentor en afdelingsmanager maar de hulp die ze beloven blijft steeds een beetje in het luchtledige hangen. Daar baal ik van, omdat mijn man en ik zelf nu dus niet de luxe hebben om erbovenop te kunnen zitten. Desondanks merkte ik dat ik de weinige tijd die ik wél met mijn kinderen kan doorbrengen, vulde met zeuren en vragen stellen over school. Heb je al cijfers binnen? Is het huiswerk al af? Hoe zit het met je planning? Et cetera et cetera. Daar ben ik nu mee opgehouden. Het is december en ik ga ze zo veel mogelijk verwennen met liefde en aandacht in de schaarse tijd dat ik samen met ze thuis ben.

Ik wens iedereen hier een goede decembermaand :antlers: :santa3: :tannenbaum:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

@Dee: Wat fijn dat ze een leuk kamp heeft gehad! Ik hoop dat ze daardoor ook wat makkelijker contact maakt tijdens de repetities van het orkest.
@PetraK: Knap dat ze het inderdaad zelf regelt, en hoewel wij bewust voor de school hebben gekozen waar niet heel veel extra’s zijn, denk ik dat mijn kinderen dat soms ook wel goed zouden gebruiken. Gaaf dat ze Japans hebben!

@Inde: Ik ben me zeer bewust van de overlap tussen AD(H)D en HB. Maar het grappige is dat mijn eigen psycholoog er ook aandacht bij mij, maar daar is nu geen focus op, vanwege mijn andere dingen, en ze was er ook zeker nog niet van overtuigd. De twee psychologen (die dus een heel andere training gaven aan dochter) hebben er dus ook wel over nagedacht maar weten dus ook niet zeker over het niet uit onderprikkeling komt. Maar zij gaven aan dat het pas iets is om wat aan te doen als ze er echt last van heeft. En de online periode is niet fijn geweest voor dochter, het feit dat ze nu niet veel buitenschoolse activiteiten heeft is ook niet fijn voor haar (voorheen meerdere reeksen tegelijk van MuseumJeugdUniversiteit, zodat ze de zondagen daar mee bezig wacht. Sterrenwacht ging niet door vorig jaar ( en nu waarschijnlijk ook nog niet), etc..

@Inde: goed dat je de focus nu even op samen zijn legt, is voor jezelf waarschijnlijk ook wat fijner.

Ik wens ook iedereen een gezellige december. Wij gaan zo met pakjesavond beginnen met z’n vieren!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Woordjes reproduceren en losse grammatica toepassen is voor sommige kinderen een broodnodige tussenstap, voor sommigen een stok achter de deur om de woordjes in etappes te leren en voor sommigen een manier om punten op te halen….

Wat goed PetraK van je dochter!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Bloemetje75 schreef:
za 04 dec , 2021 3:40 pm
Woordjes reproduceren en losse grammatica toepassen is voor sommige kinderen een broodnodige tussenstap, voor sommigen een stok achter de deur om de woordjes in etappes te leren en voor sommigen een manier om punten op te halen….

Wat mij erin frustreert is dat dochter in een tweetalige gymnasiumklas zit en ik verwacht had dat het daarom allemaal veel meer top-down zou zijn. Omdat ik in goed contact sta met o.a. de mentor weet ik dat veel van haar klasgenoten aan het worstelen zijn. Dan denk ik: maar dit is bij uitstek een klas waarin je die tussenstappen kunt overslaan. Zeker gezien wat er in de bovenbouw wordt verwacht bij de vreemde en klassieke talen zou je toch denken dat er geen enkel kwaad in zit om wat sneller over te gaan naar de inzichtfase en niet al anderhalf jaar in de reproductiefase te blijven hangen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Eekhoorntje76 schreef:
za 04 dec , 2021 2:43 pm

@Inde: Ik ben me zeer bewust van de overlap tussen AD(H)D en HB. Maar het grappige is dat mijn eigen psycholoog er ook aandacht bij mij, maar daar is nu geen focus op, vanwege mijn andere dingen, en ze was er ook zeker nog niet van overtuigd. De twee psychologen (die dus een heel andere training gaven aan dochter) hebben er dus ook wel over nagedacht maar weten dus ook niet zeker over het niet uit onderprikkeling komt. Maar zij gaven aan dat het pas iets is om wat aan te doen als ze er echt last van heeft. En de online periode is niet fijn geweest voor dochter, het feit dat ze nu niet veel buitenschoolse activiteiten heeft is ook niet fijn voor haar (voorheen meerdere reeksen tegelijk van MuseumJeugdUniversiteit, zodat ze de zondagen daar mee bezig wacht. Sterrenwacht ging niet door vorig jaar ( en nu waarschijnlijk ook nog niet), etc..
Ik vind het ook zo lastig om te bepalen wat nou waaraan ligt. De kinderen zitten al zo lang in een rare fase qua onderwijs en sowieso qua alles vanwege corona.

Hopelijk hebben jullie een gezellige pakjesavond gehad!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Inde, ik begrijp hoe je er tegen aan kijkt.
Zou dat worstelen niet ook met leren leren te maken hebben?
Ik krijg het nu niet goed verwoord maar bij het leren van woordjes, is er natuurlijk ook een hobbel om te gaan zitten en tijd te steken in de juiste schrijfwijze onder de knie hebben. Stukje doorzetten in iets waar je het nut niet direct van inziet.
De hobbel van oefenen om iets onder de knie te krijgen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Je krijgt het juist prima onder woorden, want dat speelt inderdaad ook bij dochter. De mentor en afdelingshoofd willen erop gaan inzetten dat dochter “meer ruimte gaat voelen in haar leerproces”. Dat zou ik ook zo graag willen, want ze is echt van goede wil en hierdoor krijgt ze (onnodig, vind ik) last van zelftwijfel. Blij dat het bijna vakantie is!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Inde schreef:
za 04 dec , 2021 10:55 pm
Bloemetje75 schreef:
za 04 dec , 2021 3:40 pm
Woordjes reproduceren en losse grammatica toepassen is voor sommige kinderen een broodnodige tussenstap, voor sommigen een stok achter de deur om de woordjes in etappes te leren en voor sommigen een manier om punten op te halen….
Wat mij erin frustreert is dat dochter in een tweetalige gymnasiumklas zit en ik verwacht had dat het daarom allemaal veel meer top-down zou zijn. Omdat ik in goed contact sta met o.a. de mentor weet ik dat veel van haar klasgenoten aan het worstelen zijn. Dan denk ik: maar dit is bij uitstek een klas waarin je die tussenstappen kunt overslaan. Zeker gezien wat er in de bovenbouw wordt verwacht bij de vreemde en klassieke talen zou je toch denken dat er geen enkel kwaad in zit om wat sneller over te gaan naar de inzichtfase en niet al anderhalf jaar in de reproductiefase te blijven hangen.
Ik snap de frustratie over woordjes leren (zelf ook kinderen op tto). Een manier om losse woordjes makkelijker te leren is deze zelf te onthouden in ene context, dus voor elk woordje een zin te bedenken en ze zo te onthouden.

Maar niet goed zijn in woordjes en wel in tekstbegrip kan ook wijzen op een ander probleem, zeker bij slimme leerlingen. In teksten is er onderscheid op niveau: woordjes/zinsbouw: microniveau, alinea's: mesoniveau,
macro: structuur hele tekst. In het HO wordt taalvaardigheid ook getoetst en kom je verschillende problemen tegen. Ik vond een artikel waarin dit wordt uitgelegd op het niveau bovenbouw PO, onderbouw vo. (aangezien je vroeg om uitleg).

Ik geef hieronder een aantal quotes uit een artikel:
Als een leerling slecht scoort op een woordentoets wil, dat niet altijd zeggen dat die leerling ook moeite heeft met het begrijpen van teksten. Andersom kunnen leerlingen met een goede score op de woordentoets toch onvoldoende presteren op een tekstbegriptoets.

Zo zijn er drie soorten lezers te onderscheiden.
Zo hebben we de compenserende lezer.
Deze leerling leest bijvoorbeeld heel gemakkelijk op hoofdzaken. Hij heeft een natuurlijke strategie om snel de kern van de boodschap te pakken, maar als het aankomt op een meer gedetailleerd begrip op woord- en zinsniveau haakt hij af. Als hij taalproblemen heeft, dan is dat vaak het gebrek aan woordkennis.
De tweede soort lezer is de schoolse lezer.
Deze leerling let juist erg op de details in een tekst. Hij is geconcentreerd op woorden en zinnen en ziet soms door de bomen het bos niet meer. Hij heeft moeite hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Vaak vindt dit type lezer het heel vervelend als hij een bepaalde woordbetekenis niet kent en
grijpt hij vaak naar een woordenboek in plaats van te proberen de woordbetekenis uit de context af te leiden. Dat is jammer want deze leerling is voldoende taalvaardig en kan ook vlot genoeg (technisch) lezen. Deze leerling kan baat hebben bij het aanleren van bepaalde leesstrategieën.
De derde soort lezer is de probleemlezer.
Hij heeft zowel taal- als leesproblemen. Hij komt veel woorden tegen die hij niet kent en loopt op tegen zinnen die lastig voor hem zijn geformuleerd. Daarnaast leest hij nog niet zo vlot en past weinig leesstrategieën toe. Deze lezer loopt het risico af te haken. Hij gaat leestaken vermijden waardoor hij steeds verder achterop raakt.
Het is mogelijk dat jouw dochter een compenserende lezer is, die goed scoort op tekstbegrip, maar niet op woordbegrip.
De compenserende lezer moeten leren dat hij bij het lezen van teksten vooral moet letten op onbekende woorden, hij moet oefenen met woorden en een woordenschrift aanleggen. Daarnaast is het belangrijk dat hij bij alle teksten, ook die uit de zaakvakken, pre-teaching krijgt waarbij de nieuwe woorden uit de tekst worden aangeleerd.
Een compenserende lezer heeft vaak moeite op microniveau maar compenseert dit door op meso/macroniveau hoog te scoren. Deze leerling kan zijn lagere woordenschat vaak compenseren met andere leesstrategieën. Dit lezerstype wordt ook wel bij dyslectici gesignaleerd. Deze leerling leest als het ware top-down.

De schoolse lezer die ondanks een relatief goede woordkennis toch zwak leest, heeft baat bij het expliciet aanleren van leesstrategieën gericht op een betere aanpak van teksten. Een schoolse lezer leest heel secuur en heeft een hoge microscore. Deze leerling overziet het geheel echter
minder goed wat resulteert in een lagere meso- en macroscore. Deze lezer leest als het ware bottom-up.
De probleemlezer heeft niet alleen een tekort aan woordenschat, maar ook te weinig vaardigheid in begrijpend lezen en is wellicht ook onvoldoende technisch leesvaardig. Deze leerlingen moeten vooral weer lol krijgen in lezen! Motivatie en geschikt tekstmateriaal is van groot belang. Zoek leuke en uitdagende boeken voor hem en motiveer hem daar waar mogelijk. Als zijn motivatie en
het plezier in lezen toeneemt, schiet zijn woordenschat vanzelf omhoog.
bron: https://static.diatoetsen.nl/media/file ... g_2013.pdf

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ik vind dit erg interessant, Bissi. Ik vraag me nu af of dochter bij de compenserende lezers hoort. Niet voor Nederlands en Engels, want daar heeft ze geen problemen en haar woordenschat is echt enorm groot. Maar voor Duits en Frans en klassieke talen zou dit best wel kunnen.

Ik herken van mezelf het extreem hoog scoren op luistertoetsen en tekstverklaringen. Ik heb zelfs in 5 en 6 vwo Frans er weer bij genomen na het eerst te hebben laten vallen en had een dikke 8 op mijn eindlijst, omdat de tekstverklaring de helft van het eindcijfer was en de luistertoets een kwart. Daarmee compenseerde ik ruim de dikke onvoldoende op mijn mondeling en de matige cijfers op de grammatica.

Bij luistertoetsen en tekstverklaringen begreep ik op de middelbare school ook nooit hoe anderen daar moeite mee konden hebben. Het is allemaal multiple choice en het goede antwoord stáát er dus gewoon! Je hoeft het niet eens zelf te verzinnen. Bij mij werkte het zo dat het goede antwoord als het ware van de pagina af sprong, bijna alsof het oplichtte in de tekst. Ik was er dan ook in een mum van tijd mee klaar. Inmiddels besef ik dat dat niet voor iedereen zo werkt, maar waar het dan precies spaak loopt bij die mensen kan ik eerlijk gezegd nog steeds niet goed begrijpen.

Dochter heeft dezelfde aanleg, maar valt dus volledig uit op reproductie. Dat herken ik niet van mezelf. Ik stond ‘s ochtends een uur eerder op en stampte dan alles in mijn kortetermijngeheugen om het vervolgens te reproduceren bij de toets. Ik kom er maar niet achter of het bij dochter onmacht is of onwil dat ze steeds zo spectaculair onderuitgaat bij deze toetsen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Het is mogelijk dat ze bij Engels via 'immersie' de betekenis van woorden heeft geleerd, dus uit de context de betekenis halen doordat ze in veel lessen alleen maar Engels praten. In dat geval kan ze teksten waarschijnlijk wel lezen en snappen, maar minder goed vertalen EN-NE. Mijn kinderen praten over sommige onderwerpen die ze bij Global Perspectives besproken hebben tegen mij in Nederlandse zinnen vol zelfverzonnen anglicismen. Ze snappen de betekenis maar komen niet zo snel op het juiste woord in het Nederlands of ze kennen het begrip niet eens in het Nederlands.
Dat is voldoende taalkennis om een begrijpend lezen toets te halen, zeker op het reguliere niveau van Engels.
Maar je kunt dan op een woordjestoets minder goed scoren.

Bij Duits en Frans heb je de immersie-methode van tto niet op school. Bovendien horen we die talen meestal weinig om ons heen. Daarom moet je daarvoor alles wel zelf apart leren. Als je dan een compenserende lezer bent en dus top-down denkt, ben je geneigd op de hoofdlijnen te letten en wat minder op de details.
Tekstbegrip lukt dan eerder dan nauwkeurig vertalen. Meerkeuzevragen helpen daarbij, aangezien het juiste antwoord ertussen staat. Open vragen zullen een stuk moeilijker zijn, of boeken op niveau lezen. Dat laatste doen ze bij die talen nog maar heel weinig tegenwoordig.

Zelf ben ik opgegroeid in de buurt van de Duitse grens. We keken als kind vaak Duitse tv-programma's. Dan is het in ieder geval een stuk makkelijker om alle woordgeslachten en naamvallen te onthouden.

Is het onwil of onkunde bij je dochter? Haar talent voor topdown leren staat haar een beetje in de weg. Misschien is het vooral ongeduld? Dat ze niet zo'n zin meer heeft om (bottom up) woorden te leren wanneer ze het idee heeft dat ze wel weet wat er staat.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Interessant dit. Zelf op middelbare school enorme discussie met Engelse docente gehad over nut en noodzaak van woordjes leren. Eindigde met de uitdaging dat ik een voldoende kon halen voor een oud examen tekstverklaring wanneer ze me alleen de vragen en antwoorden zou geven. Haalde er rond de 7 voor. En kreeg als beloning nooit meer gezeur over mijn gebrek aan motivatie om woordjes te leren.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Bissi schreef:
di 07 dec , 2021 6:50 pm
(…)
Is het onwil of onkunde bij je dochter? Haar talent voor topdown leren staat haar een beetje in de weg. Misschien is het vooral ongeduld? Dat ze niet zo'n zin meer heeft om (bottom up) woorden te leren wanneer ze het idee heeft dat ze wel weet wat er staat.
Heel erg bedankt voor je input, Bissi. Deze laatste alinea vat het wel zo ongeveer samen. Het is zeker zo dat dochter er niet meer zo veel zin in heeft om op die manier te leren. Het ontbreekt haar ook aan strategieën om het dan tóch te doen. Naast haar top-down inslag hangt dat ook wel samen met het algehele gevoel van malaise dat ze nu heeft na dik 1,5 jaar pandemie.

Over dat gevoel van malaise kregen we laatst een heel empathische mail vanuit school. Dat ze op school ook merken dat veel leerlingen niet goed in hun vel zitten en dat dat zich op school uit in allerlei vormen van gedrag. Ze maken zich er zorgen over en zijn gefrustreerd dat ze als school zo weinig sociale activiteiten kunnen organiseren vanwege de maatregelen.

Laten we in vredesnaam hopen dat dit de laatste coronawinter is. Maar ik durf daar eigenlijk niet meer in te geloven :confused:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Bij mijn jongste ging van de week een lichtje branden (hij moet verplicht van mij iedere dag nu Frans leren). "Mama ik weet waarom ik slechtere cijfers haal voor Grieks Latijn Frans en Duits, ik heb het gewoon nooit goed geleerd en let niet op uitgangen of veranderingen bij mannelijk/vrouwelijk"... Op mijn "wat ga je er aan doen?" kwam een "Frans Grieks en Latijn laten vallen"... Oke maar daar heb je dit schooljaar niets aan want ik verwacht een voldoende voor al die vakken op je rapport. Geen 8en maar in ieder geval een 6. Dat kun je makkelijk, als je moeite doet...(lees en luistertoetsen en presentaties haalt hij wel mooie cijfers voor).
Dus hij gaat toch maar nauwkeuriger werken en leren....

We gaan zien komende toetsweek. Voor nu ben ik al blij dat ze sinds vandaag terug naar school zijn.

Inde, ja die pandemie. Ik denk dat er heel veel kinderen op veel manieren echt last van hebben.

De school van de jongens heeft morgen Paarse vrijdag, dinsdag is het "kersttruien dag". Met voor beide dagen de oproep toch vooral mee te doen. De jongens doen niets Paars aan vrijdag (hoewel middelste een vriendengroep heeft die erg divers is maar juist het daarom niet nodig vindt). Ze gaan zeker wel mee doen met Kersttruiendag.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier hebben ze dat ook, paarse vrijdag en foute kersttruiendag. Het ziet er alleen naar uit dat dochter het gaat missen, ze heeft corona.

De problemen van de woordjes en grammatica stampen herken ik niet. Voor mezelf denk ik: gelukkig, mag ook weleens. ;) Maar voor de kinderen en ouders die ermee te maken hebben, lijkt me dat heel vervelend.

Verder niet veel bijzonders hier. Er kwam een 6,5 voor Duits binnen, dus dat gaat omhoog. Hopelijk snapt ze nu dat het niet 'net Nederlands' is. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij onze kinderen is het morgen ook Paarse vrijdag. Het eerste jaar had ze een prijs gewonnen voor best geklede eersteklasser. Dit jaar helpt ze met de organisatie en dergelijke omdat ze ook bij de GSA zit. Gelukkig kwamen haar kranten gisteren vroeg en heeft ze haar halve wijk al gedaan. Die moeten normaal op donderdag in de bus zitten (bij uitzondering mag het wel op vrijdag), maar de GSA bijeenkomsten zijn op donderdag na het 8e uur, en meestal zit ze daar tot net voor 18u uur. Het is vooral een gezellig clubje. Ze praten er blijkbaar niet echt over kwesties die spelen met gender/seksualiteit.

Dochter heeft nog niet veel cijfers terug, maar heeft in ieder geval nu een voldoende voor Latijn. (Een 6,1) het houdt nog niet heel erg over. Vanaf deze module heeft ze een nieuwe docent, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier ook paarse vrijdag - inspanningen beperkt maar wel allebei een paarse trui aan.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Bij zoon ook paarse vrijdag. Hij heeft een trui van zus geleend, maar vond de suggestie van mijn man om paarse make-up op te doen toch wat te spannend. Vandaag hadden ze op school ook al mooie paars-met-regenboogbandjes gekregen, die dus morgen zeker omgaat. Dochter was er jaloers op, dus ik denk dat ze die inpikt als 'vergoeding' voor het uitlenen van de trui :lol:

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Bij K ook paarse vrijdag vandaag. En een lezing over lhbti+ en de geschiedenis. K is daar de laatste maanden erg mee bezig en gaat dus ook naar de lezing vanmiddag.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft gisteren samen met een grote groep de school versierd. En vanmorgen in haar roze, maar vooral Paarse outfit naar school gegaan. Ik heb nog een paars met regenbooghartje op haar wang geschminkt. Ze was helemaal in haar nopjes. De GSA doet in de pauze een Kahoot-quiz in de aula. Gisteren hebben de leden van de GSA deze quiz al gedaan. Er worden ook roze koeken uitgedeeld aan degene die iets paars aan heeft.

En ze had een 8,1 voor Wiskunde. Daar ben ik (en zij denk ik ook) heel blij mee. De eerste wiskunde toets was niet zo best gemaakt en vorig jaar aan het eind ging het ook niet zo goed. Ik hoop dat ze het nu weer kan oppakken.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Leuk om al die ervaringen met maatschappelijke stages en paarse vrijdag te lezen. Op de school van zoon is de maatschappelijke stage al vanaf de eerste klas! Gelukkig kan hij wat uurtjes maken bij zijn muziekvereniging en klimvereniging.
Inde schreef:
za 04 dec , 2021 1:55 pm
Heb je al cijfers binnen? Is het huiswerk al af? Hoe zit het met je planning? Et cetera et cetera. Daar ben ik nu mee opgehouden. Het is december en ik ga ze zo veel mogelijk verwennen met liefde en aandacht in de schaarse tijd dat ik samen met ze thuis ben.
Inde, wat een heerlijk voornemen dit! Hoe gaat het tot nu toe?

Hier is het eerste rapport binnen, dus kunnen we ons grote huiswerkloslaatexperiment gaan evalueren. Het is een best groot succes. Zoon blijkt zijn huiswerk en leerwerk prima zelf in de gaten te kunnen houden. Zijn gemiddelde cijfers zijn achten. Hij vergeet soms iets te maken of te leren, zit regelmatig hele middagen te gamen met vrienden i.p.v. schoolwerk te doen, haalt soms een zesje, maar als dat het ergste is...

Hij zit lekker in zijn vel, dat is fijn om te zien.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Wat fijn, Querzyx! Met een goed gevoel de kerstvakantie in.

Hier is het nog steeds huilen met de pet op helaas. Gelukkig heb ik goed contact met school, ze zien het probleem op dezelfde manier als ik, dus dat is een lichtpuntje, alleen komen we met z’n allen geen stap verder met dochter. Haar rapport wordt een aaneenschakeling van onvoldoendes met een paar uitschieters naar boven. Nooit gedacht dat ik uitgerekend met dit kind problemen zou krijgen na een basisschooltijd die vlekkeloos verliep! Durfde destijds nauwelijks hier mee te schrijven omdat het allemaal zo lekker ging met haar.

Paarse vrijdag was op beide scholen van de kinderen ook een feestelijk hoogtepunt. Ze vinden de lhbtiq+-scene allebei erg interessant en hebben zich er volop in gestort. Fijn dat ze eindelijk eens iets leuks en feestelijks hebben kunnen meemaken met de hele school!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Lastig hoor Inde. Misschien heb ik niet genoeg meegelezen maar heeft je dochter enig idee waar het hem in zit en wat haar zou kunnen helpen?

En heerlijk QuerzyX een geslaagd experiment loslaten!

Ik maak me vooral zorgen over dochter haar weinige activiteiten. Ze heeft t gezellig op school en soort voorzover dat nu nog kan maar daarbuiten gebeurt er weinig en het is ook lastig want er kan weinig en we zijn ook voorzichtig ivm Corona. Het lijkt bijna een tegenstelling dan te willen dat dochter veel doet. School kost weinig tijd en wat ze wel doet? Nauwelijks afspreken-wel ook leuke creatieve dingen...beetje meer sociale interactie buiten schooltijd zou ik heel fijn vinden maar ja...

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Lastig inderdaad Inde, wij zien het nu ook bij dochter gebeuren. Nooit gedacht dat we voor haar toch problemen kregen. Zoon is al vanaf de Peuterspeelzaal een aaneenschakeling van aanpassingen, ongelukkig zijn, coaching etc. Nu in de eerste gaat het bij hem super, maar dat was ook zo bij dochter.

Het is nog geen aaneenschakeling van onvoldoendes, maar ook niet zoals we (en zijzelf ook) hadden verwacht. Ze geeft wel zelf aan veel last van concentratieproblemen te hebben. Maar ze heeft bv ook een slecht cijfer voor Engels, en ze leest in een week tijd 5 dikke boeken in het engels en schrijft ook in het engels. Maar misschien is het wel zoals Bissi heeft aangegeven.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Noelle schreef:
di 14 dec , 2021 12:07 pm
Lastig hoor Inde. Misschien heb ik niet genoeg meegelezen maar heeft je dochter enig idee waar het hem in zit en wat haar zou kunnen helpen?
Wás het maar zo dat dochter zelf aan probleemanalyse deed! :roll: Dochter is in gesprekken altijd zeer innemend en vertoont ook een constructieve houding. Ze hoort alle goede raad, adviezen, aanwijzingen et cetera van ons als ouders, de mentor en andere mensen binnen school minzaam aan en is het ook o-ver-al mee eens. Maar het gaat (in ieder geval ogenschijnlijk) het ene oor in en het andere weer uit!

Het probleem zoals ik het zie is meerledig, maar ze heeft problemen met de manier van toetsing, weigert om te stampen en reproduceren, is snel afgeleid, heeft weinig leerstrategieën en wil geen hulp of advies aanvaarden.
Noelle schreef:
di 14 dec , 2021 12:07 pm
Ik maak me vooral zorgen over dochter haar weinige activiteiten. Ze heeft t gezellig op school en soort voorzover dat nu nog kan maar daarbuiten gebeurt er weinig en het is ook lastig want er kan weinig
Ik vind ook dat mijn kinderen weinig doen na schooltijd. Mijn jongste sprak altijd al weinig af, die heeft veel tijd alleen nodig, maar van mijn oudste had ik dit niet verwacht. Ik moet ook zeggen dat haar klasgenoten erg strak worden gehouden. Haar BFF gelukkig niet, maar haar andere vriendinnen hebben meerdere keren per week huiswerkbegeleiding of worden niet geacht om na schooltijd nog even de stad in te gaan, maar moeten direct naar huis. Dit is ZO anders dan toen ik op de middelbare zat :shock:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Eekhoorntje76 schreef:
di 14 dec , 2021 1:10 pm
Lastig inderdaad Inde, wij zien het nu ook bij dochter gebeuren. Nooit gedacht dat we voor haar toch problemen kregen. Zoon is al vanaf de Peuterspeelzaal een aaneenschakeling van aanpassingen, ongelukkig zijn, coaching etc. Nu in de eerste gaat het bij hem super, maar dat was ook zo bij dochter.
Herkenbaar hoor. Heb nu ook een kind in de brugklas waar ik eerder best wel zorgen over had. Niet zozeer op het vlak dat jij beschrijft, want mijn kind ging (gelukkig!!) wel tevreden door het leven, maar wel echt een heel afwijkende leerstijl en sowieso een nogal afwijkende manier van denken en zich manifesteren. Maar die doet het vanaf begin dit jaar echt prima. Oké, ik weet dat er nog veel kan veranderen, maar ik hoop gewoon dat je zoon en mijn jongste dit kunnen vasthouden!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Apart hè Inde dat ze weinig doen. Dat tijd nodig voor zichzelf herken ik op zich wel maar er is al zoveel tijd. Zeker nu ook de sport wegvalt. En ik zie inderdaad wel ook dat de vriendinnen strakker worden gehouden en schoolwerk daar meer tijd kost/ grotere prioriteit heeft maar vraag me anderzijds ook af wat haar contacten de hele dag doen. Ik weet dat het ook meisjes zijn bij wie de basisschoolcontacten inmiddels zijn vervaagd. Dochter is - zoals de meeste van de klasgenoten- alleen naar deze middelbare gegaan die op zich niet heel dichtbij is - ook de klasgenoten wonen niet dichtbij ons maar ook meestal niet in de buurt van de school. Dat maakt iets doen niet makkelijker maar natuurlijk nog prima mogelijk en zeker veel vaker dan middelste dat doet. En vorig jaar voor de scbolen over gingen op online en halve klassen vond ik haar sociaal zo opbloeien. Toen vond ze t huidige clubje en gingen ze ook met de rest van de klas soms dingen doen en kwamen ze wel meer bij elkaar over de vloer. Is inmiddels een zeldzaamheid. Wat er in die beginperiode ook maar was - dochter wilde graag. Ook als iemand bv op de klassenapp vroeg wie gaat er mee skaten.

Bij oudste zie ik de drukte ook van de vriendinnen wel in de drukke periodes maar daar wordt zodra het kan bijvoorbeeld na drukkere schoolperiodes direct iets ondernomen. En gaan ze inderdaad ook wel vaker even de stad in of ook kleine dingen zoals met een groepje een oliebol halen. Doet middelste ook niet. Ik snap het niet en baart me zorgen. Ik zie op de weinige contactmomenten op school en bij sport idd wel ook dat ze het in haar (kleine) clubjes (drie/viertallen) naar de zin heeft en aansluiting heeft. En ook de mentor zei op eigen initiatief dat ze zo’n gezellig clubje heeft. Maar waarom ze dan ook de leuke dingen die wel kunnen niet doen? Ook in de weken dat de de hele week vroeg uit zijn zit ze inmiddels maar wat op haar kamer. Onze voorstellen om dan met ons iets te doen zijn (natuurlijk?) vreselijk in haar ogen. Heb haar zus inmiddels gezegd wat meer met haar te doen maar dat vind ik ook geen ideale oplossing ook omdat zus het druk genoeg heeft.

Probeer jij meer activiteiten wel te stimuleren Inde en lukt dat?

En tsja, ontzettend lastig als dochter zo constructief in de gesprekken is maar er weinig mee doet. Misschien is dat ook wat ze vindt op de gespreksmomenten maar zonder vertaling in daden helpt t alleen zo weinig. is ze zelf niet enorm teleurgesteld als de resultaten tegenvallen?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oudste doet ook niet zo heel veel na schooltijd. Ja, die heeft quality time met haar beste vriend als ze samen met het OV naar huis reizen. Ze zijn allebei gek op het OV en gaan dan met hele omwegen en allerlei rare constructies richting huis, de sport is een beetje zoveel mogelijk lijnen gebruiken. Er zitten genoeg mogelijkheden rondom de school om te gaan winkelen of hangen, maar dat doet ze niet echt. Soms wil ze weleens de stad in gaan, maar dat is niet vaak.

Dochter is vandaag na een week corona (alleen zij, wij allemaal negatief getest) weer naar school. Ze heeft toetsweek. De eerste toets is voor Engels en die stof zat er goed in. Ze kan gelukkig ook nog aansluiten bij de toetsweekbegeleiding. Fijn, die flexibiliteit. Op mijn aanraden met haar vader afgesproken dat hij haar van het weekend gaat helpen bij het leren van Nask. Waarom papa? Omdat mama er geen fluit van snapt en het ook niets interesseert. Mama helpt wel bij geschiedenis. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wel grappig (of eigenlijk niet) om te zien dat het bij jullie kinderen ook zo is. Dochter spreekt ook weinig af met mensen. Daarentegen staat ze wel vaak na schooltijd te praten en dat kan soms wel eens tot 2uur na uit zijn doorlopen. Dochter gaat ook in tussenuren soms met een groepje bv naar de stad (Mac of dunkin donuts) en ik hoorde dat ze in de pauze wel eens mee gaat naar het winkelcentrum. Maar verder zijn de sociale contacten heel erg via whatsapp. Bij sporten vermaakt ze zich ook prima, maar heeft ze niet echt vrienden, maar klets wel veel (oa met een Tsjechische jongen die nog geen Nederlands kent.) en afgelopen zaterdag heeft ze weer een leuke middag gehad bij de sterrenwacht, maar ze spreekt niet echt met mensen af. Van de zomer sprak ze nog wel eens af in een speeltuin in de buurt met mensen, maar bij mensen thuis (of bij ons thuis) eigenlijk niet. Nu woonde wel eerst ook te ver weg, dus ziet ze het niet zo als optie, maar ik heb al een paar keer aangegeven dat ze nu ook bij ons mag afspreken.

Met projecten die als huiswerk zijn doen ze het meestal na lestijd op school, ze mogen tot een uur of 18u op school blijven.

Ik maak me er ook wel een beetje zorgen om, maar ik zie dat ze wel veel online sociale contacten heeft, en dat ze op school met verschillende groepjes om gaat. Misschien moet het nog wat meer groeien….
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dochter heeft nu al ruim een jaar een beste vriend. Hoor hele verhalen over die jongen, maar ik heb hem slechts 1 keer gezien. Op de klassenfoto van vorig jaar....
Past gewoon bij dochter, zoals dit gaat. In haar geval maak ik me geen zorgen. Ze weet dat hij hier mag komen chillen en dat ze ook bij hem thuis mag chillen, maar blijkbaar hebben ze beiden geen behoefte of vinden ze het nog te eng ofzo. Het komt wel, of het komt niet. Op school zijn ze dikke matties en ze hebben veel aan elkaar, spreken elkaar via What's app en online gamen.
Maar wat bij dochter past, hoeft natuurlijk niet bij een ander kind te passen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door loekie »

Mijn jongens hebben in het VO ook nauwelijks afgesproken met anderen. Ik deed dat zelf ook niet toen ik op het VO zat. Ik zag kinderen op school en bij sportactiviteiten en dat vond ik voldoende. Mijn jongens gaven dat ook aan in die tijd.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Hier wordt ook niet veel afgesproken, ook op de basisschool eigenlijk niet. Maar jongste heeft het (eindelijk) fijn in de klas en gaat bijvoorbeeld wel met vriendinnen even naar de Hema of zo.

Ik moet zeggen, het is ook bij de oudste twee pas in de bovenbouw van de middelbare school echt begonnen dat ze met vrienden afspraken. Ze hadden toen allebei een vaste vriendengroep en gingen of met de hele groep of met 1 of 2 personen uit die groep iets doen. Zwemmen in 'de zwemplas in de buurt of 's avonds bij een van de groep thuis "chillen" bijvoorbeeld.
Die vriendengroepen bestaan beide nog steeds, vooral die van de oudste is hecht. Maar ze zijn dus echt pas in de 5e en 6e ontstaan.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Nu ik er even over nadenk. Ik ging in de onderbouw eigenlijk alleen buiten school om met een vriendin die ik kende van de basisschool en de vriendin waar ik mee naar school fietste. In de bovenbouw hadden we een pauzegroep die uit mensen uit verschillende klassen bestond. En na verloop van tijd kreeg ik ook een vriendengroep in het dorp waar ik woonde, en daarvan was ik een van de weinige van de school waar ik op zat. Dat was ook de groep waar ik mee uitging (en we waren vrijwel allemaal ook vrijwilligers bij de jeugddisco (vanaf 14j, maar in die tijd mocht je ook al met 16j alcohol)), en daar hingen we ook mee in het dorp of soms in het bos (haha, hangjongeren, maar dan wel zonder sloppen en alleen een beetje geluidsoverlast)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Dank allemaal voor jullie reacties. Plaatst het in ieder geval in perspectief. En het zette me ook aan het denken idd: ook ikzelf sprak op de middelbare niet heel veel met anderen thuis af. Zie vooral dat het bij oudste anders is en ook hoeveel plezier ze eraan beleeft. Dat gun ik middelste ook zo. Al heeft zij altijd meer behoefte aan tijd voor zichzelf gehad en ook meer creatieve hobbies waar ze op haar kamer ook wel mee bezig is......

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

OMG, zoon kwam gisteren overstuur thuis. Bij uitstappen uit de bus bleek zijn rugzak (met ipad erin) niet onder zijn stoel te liggen. Meteen tot actie over gegaan; aangifte gedaan, qbuzz geïnformeerd, ict service van school gemaild. Voor vandaag stond contact met verzekeringsmaatschappij nog op de planning, maar....toen appte zoon dat hij zijn ipad weer terug had en zijn tas ook. Kreeg verder geen contact met hem, dus bleef in verwarring achter. Bij thuiskomst bleek dat hij vanochtend aangekomen was bij zijn fiets bij de bushalte en dat zijn tas nog in het mandje op zijn fiets bleek te zitten! Met ipad en alles er nog in! En dat in een stad waar de laatste tijd veel te doen is over de veiligheid in het openbaar vervoer.... :lol: .
Zoon is dus een mazzelkont, maar wij hebben nog ff werk van alle acties weer ongedaan maken :roll:

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

:eek2: :dance:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ojeeh. Gelukkig is alles goed gekomen!!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Jeetje wat een mazzel! En ook dat alles drooggewreven is. Wat zal hij geschrokken zijn. En nu weer blij!

Ons menneke heeft drie lange schooldagen en daarna spreekt hij niet echt af. Alleen online om te gamen of samen huiswerk te maken (al is dat laatste nog niet zo efficiënt) Wel op maandag als hij vroeg uit is. Vrijdag heeft hij klimmen met een van zijn beste vrienden! Dat loopt nog wel eens uit op een logeerpartij.

Verder is ie blij als het straks vakantie is! Vooral het werken aan Frans en Duits vindt hij echt niet leuk. En daar moet hij nu veel voor doen. Vandaag gaat hij een deadline voor een fikse opdracht missen. Ben benieuwd hoe school daar mee om gaat.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hee wat leuk Anne! Nog een klimmer. Mijn zoon klimt ook, op vrijdagmiddag ook toevallig.
Spannend van die deadline. Hoe komt het dat hij 'm gemist heeft?

Maccupid, wat een achtbaan aan emoties! Wat een geluk hebben jullie gehad.

Over afspreken: geruststellend om te lezen dat het bij meer pubers moeizaam gaat. Hier moeten we het vooral hebben van de buurjongen. Die komt vanavond ook weer langs.
De vrienden van school ziet zoon vooral op school en online. En àls ze fysiek afspreken, is het altijd bij de jongen die 9km verderop woont. Terwijl de rest van de vriendengroep allemaal vlakbij school woont. Ik vind het heel apart. Maar het lijkt er iets mee te maken te hebben dat die jongen een dure VR-set heeft waar ze graag mee spelen :roll:

Zoon vertelde vorige week dat hij met zijn vaste klimmaatje in de klimhal wil gaan afspreken in de kerstvakantie. Superleuk! Ben benieuwd of ze ook echt doorpakken en daadwerkelijk iets afspreken onderling.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Klimmen is blijkbaar een goede hobby. Dochter klimt dan wel niet (dat vindt ze te hoog), ze bouldert!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat tof! Boulderen vinden wij stiekem een nog leukere sport :grin: Dat sociale aspect van samen routes uitpuzzelen en om beurten een poging doen, dat vinden zoon en ik erg leuk. Dat heb je met boulderen wat meer dan met lead klimmen. Welke hal bouldert jouw dochter?
Wij wonen op fietsafstand van klimhal Rock Steady, maar er is hier helaas geen boulderhal in de buurt waar zoon zelf naartoe zou kunnen fietsen. Dus vandaar de keuze voor lead klimmen. We gaan wel eens samen boulderen in Utrecht, Amsterdam, Almere of Amersfoort en zoon deed vóór corona ook elk jaar mee aan boulderwedstrijden.

Ik geef zelf klimtraining en zit in het bestuur van de klimvereniging, dus spreek veel kinderen en ouders. Er zijn opvallend veel hb-kinderen! Grappig he?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Grappig Querzyx. Dochter bouldert bij Kunststof, maar voor de zomervakantie heeft ze ook een paar keer in Utrecht geboulderd, want daar konden ze buiten boulderen. Ze doet mee met de training. Mijn man gaat ook af en toe met vrienden en soms met de kinderen. Zelf heb ik een hardnekkige schoulderblessure, dus heb ik het nog niet gedaan. In het verleden wel eens geklommen, maar daar vind ik het ook nogal snel te hoog, dus ik denk dat boulderen mij ook beter past. In het begin dat ze begon met boulderen moesten we haar meestal met de auto brengen, maar nu we verhuist zijn kan ze zelf op de fiets. En wat ik begrijp van dochter zit het grootste gedeelte van de jeugd ook op het VWO, ze geven zelfs groetjes door naar de Grieks docent die op twee scholen werkt en dus bij toeval veel boulderkinderen in de klas heeft.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Querzyx schreef:
vr 17 dec , 2021 8:43 am
Hee wat leuk Anne! Nog een klimmer. Mijn zoon klimt ook, op vrijdagmiddag ook toevallig.
Spannend van die deadline. Hoe komt het dat hij 'm gemist heeft?
Hij heeft het gemist omdat hij er voor gekozen heeft het iedere keer niet te doen ook al stond het op zijn planbord en heb ik er wel naar gevraagd. Hij had er geen zin in denk ik. En bedacht afgelopen week dat hij het toch moest doen en toen bleek het heel veel werk te zijn. Er komt nog een toets over het boek dat ze moesten lezen en wat ze vragen over moesten beantwoorden. Dat wordt open boek. Weet niet of dat ook vandaag al was of volgende week. Wir wurden das sehen…
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ooh lekker handig! 'Hoop' je nu dat er consequenties komen? Zodat hij er iets van leert? ;) Op de school van mijn zoon laten ze dit soort dingen vaak maar een beetje gaan. Dat vind ik stiekem jammer.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Interessante vraag of ik hoop dat het consequenties heeft. Ik heb liever dat hij hier in de onderbouw ervaart dat hij soms moet leren of oefenen om een voldoende te halen dan dat hij daar bij het eindexamen of tijdens zijn studie achter komt. Dus ik zou het niet erg vinden als hij een onvoldoende haalt voor de toets die ze volgende week krijgen omdat hij te weinig heeft gedaan of eigenlijk te laat is begonnen met de leeraanpak die de juf had bedacht en ook niets anders heeft gedaan. En als deze opdrachten beoordeeld zouden worden zou hij van mij een dikke onvoldoende mogen krijgen. In ieder geval geen uitstel. Maar ik begreep nu pas dat hij het niet hoefde te laten zien. Dus de docent heeft er niets van gemerkt.

Als jij zegt dat school het laat gaan dan denk ik dat je bedoelt dat er sancties zijn voor het niet maken van je huiswerk. Voor mij hoeft dat niet. Als een kind zonder alle opgaven te maken goede resultaten haalt en de stof begrijpt, dat het dan prima is. Dat voorkomt juist dat ze eindeloos te eenvoudige opdrachten moeten maken of hun eigen leerstrategie niet in kunnen zetten. Dus op zich hoeft bij van mij geen “straf” te krijgen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Een beetje late reactie maar idd leuk al die klimmers/boulderaars (als ze zo heten). Bedacht me dat mijn dochter dat ook altijd heel leuk vinden maar nooit echt hebben gedaan als hobby. Ga ik als het weer kan zeker voorstellen aan middelste! Dank voor de inspiratie en leuk dat dit topic zo actief is.

Dochter is teleurgesteld dat de school een week eerder sluit. Dat beschouw ik maar als een goed teken: school is iig leuker als op haar kamer hangen😉

En nu maar eens nadenken wat we komende tijd kunnen doen om toch wat leuke dingen te gaan doen. Hoop voor de meiden dat het idd tot 9/14 januari wordt maar ben zelf daar nog niet al te optimistisch over.....

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Beide dochters hier zijn juist erg blij met de week extra vakantie volgende week :smile: Ik had er al rekening mee gehouden dat dit zou gebeuren. Ik hoop alleen wel dat het hierbij blijft. Wel een beetje tegen beter weten in, maar goed: hoop doet leven.

Mentor van oudste heeft vanochtend al contact opgenomen. Als er na de kerstvakantie online les is, kan dochter naar school komen in de noodopvang. Opluchting voor mij en mijn man, want het water staat ons nog steeds aan de lippen qua werk en privésores, dochter staat er echt slecht voor qua cijfers en ze deed het vorig jaar niet goed op het online onderwijs, zowel mentaal als qua leren.

Inderdaad maar eens nadenken over hoe ze enigszins actief kunnen blijven de komende weken, zonder sport en ander extern vertier. Gelukkig hebben ze allebei nog veel boeken liggen die ze willen lezen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn jongens vinden de schoolsluiting midden in de toetsweek wel lekker. Mail gehad van school dat de toetsweek vanaf 17 januari verder gaat.

Ik heb met vriendin de uitdaging besloten om de 7 wandelingen uit een boekje in 7 weken te gaan doen. Kinderen niet welkom, partners wel. De mannen houden ons toch niet bij dus lopen stuk achter ons aan.

Je zou met de kinderen een spelletjes competitie kunnen opzetten op een bepaalde afstand wandelen/fietsen binnen bepaalde terrein. Of juist iedere dag iets uit ander land koken?
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Axator »

Oudste heeft hier nog online les. Morgen spullen die nodig zijn op school halen. Dan dinsdag tot donderdag online. En vrijdag pas vakantie.

Maar oudste is wel blij dat hij niet 5x een hele dag hoeft met 4 toetsen, terwijl zijn kleine broertje wel thuis zit te niksen..

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier hebben ze op een berichtje na, dat de docenten vandaag vergaderen, nog niet gehoord wat er gaat gebeuren. Ik heb een groot vermoeden dat het vakantie is. Ze zouden maandag en dinsdag al verkort rooster hebben en woensdag een gewone dag. Donderdag alleen kerstontbijt met de klas en vrijdag vrij.

De een vind het jammer (oudste) en de ander wel fijn (jongste, die was vrijdag al aan het mopperen dat de basisscholen al vakantie hadden enzo.) als ze nu vakantie hebben.

Het geeft mij eigenlijk wel een soort van rust dat er niets open is. Ik was al aan het nadenken aan museumbezoeken maar dat vindt eigenlijk alleen de oudste leuk. Nu gaan we lekker rustig aan doen, bordspellen spelen, games op de switch, films kijken, knutselen en elke dag wandelen en Just dance of ringfit, zodat er wel lekker bewogen wordt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wij balen. Dochter zit middenin de toetsweek en was bijzonder lekker bezig. Nu wordt de kans ontnomen om cijfers op te halen want de hele toetsweek is gecanceld.
We hebben vorige week ook al een week in quarantaine gezeten.

Ik probeer me er maar zoveel mogelijk bij neer te leggen. Even boos zijn en balen en weer door.
Zie wel op tegen thuisonderwijs. Vraagt veel van manlief. Ik heb een vitaal beroep en als ik werk, moet hij al die ballen hoog houden. Lastig voor hem. En uiteindelijk voor mij, want soms kan ik dan na het werk nog puinruimen. En helpen bij het schoolwerk vind ik ook niet echt leuk. We maken het onszelf maar makkelijk en doen alleen het hoogst noodzakelijke.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik zag op fb een advertentie voor online museumbezoek. Die gaat op mijn lijstje.

Nu wonen we in België dus hier is alles/veel nog open. Maar ze komen woensdag samen dus ik verwacht ook hier meer maatregelen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
zo 19 dec , 2021 4:52 pm
Zie wel op tegen thuisonderwijs. Vraagt veel van manlief. Ik heb een vitaal beroep en als ik werk, moet hij al die ballen hoog houden. Lastig voor hem. En uiteindelijk voor mij, want soms kan ik dan na het werk nog puinruimen. En helpen bij het schoolwerk vind ik ook niet echt leuk. We maken het onszelf maar makkelijk en doen alleen het hoogst noodzakelijke.
Ik heb precies hetzelfde. Heeft jouw dochter geen baat bij noodopvang, mochten de scholen na de kerstvakantie online onderwijs gaan geven?
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik ben wel van plan om de mentor daarover te gaan mailen.
Lastig allemaal he? We moeten maar extra lief voor onszelf en voor elkaar zijn.
Er kwam zojuist een 7 voor Engels binnen, ook dat vak zit in de lift (al stond ze daar wel al een voldoende voor).
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Waarom sjoelen we alleen met kerst????

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Haha Maccupid! Gewoon die sjoelbak in het zicht zetten 8-) Ik associeer sjoelen vooral met oudejaarsavond met mijn grootouders en andere familie.

Dochter hier komt helemaal tot rust in de vakantie/lockdown. Dat is echt duidelijk merkbaar. We hebben ook een heerlijk chille kerst met alle gezinsrituelen erop en eraan. Jammer dat ik zelf nog in hyperalerte modus sta, maar ik ben hierna nog een paar dagen vrij :smile:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier waren de meiden uiteindelijk wel blij met een extra week relaxen.
Weet van 1 van de 2 middelbares dat ze idd wel iets aanbieden qua noodopvang en hulp maar voor ons niet nodig. Voor de kids hoop ik vooral dat de scholen idd 9 januari weer beginnen. Met name eerste week zag ik zelf wel weer de extreem luie houding terug en denk toch dat het niet goed is als we weer zo’n hele lange periode in zouden gaan met 5 minuten voor de online les begint uit je bed kruipen. Maar geloof niet dat het daar echt naar uitziet.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Inde schreef:
zo 26 dec , 2021 12:22 pm
Haha Maccupid! Gewoon die sjoelbak in het zicht zetten 8-) Ik associeer sjoelen vooral met oudejaarsavond met mijn grootouders en andere familie.

Dochter hier komt helemaal tot rust in de vakantie/lockdown. Dat is echt duidelijk merkbaar. We hebben ook een heerlijk chille kerst met alle gezinsrituelen erop en eraan. Jammer dat ik zelf nog in hyperalerte modus sta, maar ik ben hierna nog een paar dagen vrij :smile:
Wij sjoelde ook altijd op oudejaarsavond! Maar helaas heb ik wat familieleden die niet van spelletjes houden, dus het is uiteindelijk afgeschaft.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn kinderen sjoelen graag bij oma... Mooi want ik heb geen sjoelbak.

Wel een goed idee, deze vakantie de jongens bij oma afzetten voor een middag sjoelen...
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Stilletjes hier, allemaal druk aan het sjoelen denk ik? ;)
Wel grappig dat dit zo'n aantrekkingskracht heeft, mijn kinderen doen het ook nog graag.

Hier een heel relaxte vakantie. Er wordt veel gechild. De man is vrij, ik werk. Gister een hele heftige migraine aanval gehad dus kon niets doen met het gezin helaas. Vandaag aan de betere hand maar ik denk dat ik de vette happen en alcohol even links laat liggen.

Voor iedereen een hele goede jaarwisseling gewenst. Doe voorzichtig en maak er een feestje van!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier op zich ook relaxt. Beide vrij, af en toe minecraften met zijn vieren. Aangezien jongste bv geen films wil kijken en leuke activiteit om samen te doen. Elke dag even een stukje lopen buiten, zodat er ook nog wat bewogen wordt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Plaats reactie