Brugklas (klas 1) 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door boom »

Succes alvast voor na de vakantie!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Clnl »

Onze middelste begint over twee weken in de brugklas. Hij was ontzettend klaar met de basisschool en kijkt uit naar een nieuwe uitdaging en nieuwe mensen om hem heen. Alleen het fietsen is nog wel een dingetje. Gelukkig hebben we nog twee weken om de route te oefenen.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

Ik meld me ook hier. Oudste begint over twee weken, spannend! Fietsen is hier ook een dingetje, we nemen ons steeds voor te gaan oefenen met de route maar het komt er nog niet van. Komt vast goed.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ook onze jongste gaat starten in de eerste! Fietsen is bij ons niet meer een ding sinds we in de kerstvakantie zijn verhuisd. Oudste heeft anderhalf jaar 17 km enkele reis gefietst, en ondanks het oefenen in de vakantie was ze verkeerd gereden de eerste dag, en had ze een kleine paniek aanval, want de data op haar telefoon was nog niet geactiveerd (eerste van de maand toen) dus ze kon ook niet op Google Maps kijken waar ze was. (Tijdens het oefenen was er een omleiding en die eerste dag niet :cry: .)

Zoon heeft er wel zin in hij heeft ze boeken gekaft, en is (nog) niet in de stress. We hebben volgende week nog een weekje kamperen en dan gaat het beginnen! Ik vind het wel echt nog een klein, jong mannetje. Maar dat was dochter toen waarschijnlijk ook, maar toen had ik er minder last van/erg in. Misschien komt het wel omdat hij de jongste is.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door jamathi mv 4 »

Hier ook een brugklasser komend schooljaar.

Gelukkig zit de school letterlijk om de hoek, dus geen fietsstress hier.
Eekhoorntje76 schreef:
wo 18 aug , 2021 3:48 pm
Ik vind het wel echt nog een klein, jong mannetje. Maar dat was dochter toen waarschijnlijk ook, maar toen had ik er minder last van/erg in. Misschien komt het wel omdat hij de jongste is.
Hier net zo!
Cognitief is H toe aan het VO, maar sociaal en emotioneel is hij nog heel erg jong.
De basisschool zag een tussenjaar niet zitten, omdat ze niet zouden weten wat hem cognitief geboden kon
worden. Maar het wordt best een uitdaging voor hem tussen de (pre-)pubers volgend jaar. Hij heeft er ook
nog helemaal geen zin in, maar dat is bij hem gebruikelijk bij nieuwe dingen. Hopelijk wordt hij na de eerste dagen wel enthousiast.

De oudste 2 zijn meiden, misschien dat daar het verschil ook wel deels vandaan komt. Zij waren zoveel verder al.

Ik verwacht ook behoorlijk druk te worden met het begeleiden in het plannen en nakomen van de planning, daar is hij
eigenlijk nog helemaal niet aan toe. Maar de wil is er wel. Hij weet dat dit een struikelblok voor hem is en zal mijn hulp
wel accepteren. Dat maakt veel verschil natuurlijk.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

krikri
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 09 apr , 2021 7:33 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door krikri »

Onze oudste begint op 1 september aan het eerste middelbaar (België). School in België verschilt wel wat met school in Nederland, maar als het voor jullie ok is, schrijf ik toch graag mee.
Fietsen en de weg vinden is hier ook een dingetje. Vooral voor mij dan (loslaten), zoon zelf zit er niet zo mee heb ik de indruk. Wat hij wel spannend vindt, is dat hij helemaal niemand kent. Hij is de enige van zijn lagere school klas die naar deze school gaat. Gelukkig is er komende zaterdag al wel een kennismakingsmoment.
Zoon stapt na twee jaar genoten te hebben van freinetonderwijs terug over naar een college. Benieuwd hoe dat zal gaan... Fingers crossed dat de eerste dagen meevallen...

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door ElisHug »

Meld! Zoon gaat volgende week ook beginnen op het VO. Ik verwacht een zwaar jaar eerlijk gezegd. Hij mist wat executieve vaardigheden ben ik bang :roll: . Plus ADD-trekjes. En dat hij nog jong is helpt dan ook niet mee. We gaan het zien, Zoon heeft er zelf zin in! Het idee is dat hij tot de herfstvakantie (natuurlijk met wat begeleiding van onze kant) het zelf gaat doen. Mocht het dan lastig zijn, dan staat de mail naar de huiswerkbegeleiding al klaar ;) . Mijn motto voor komend jaar is: sfeer boven strijd.

Fietsen is geen ding, de school ligt aan de andere kant van het park. Hij hoeft niet eens een weg over, de route naar de basisschool was langer en gevaarlijker :).

Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Nefertiti »

Hier gaat de oudste ook beginnen! Zelfde school als waar ik vroeger heen ging, dat is erg leuk, maar het plannen vind ik spannend. Fietsen doet hij al een tijd zelf erg goed en kent overal de weg, dus de 5 km is geen probleem. Is er erg aan toe, lijkt wel alsof ze extra snel groot worden in groep 8!

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

Onze zoon start dit jaar in de brugklas en heeft inmiddels de eerste week achter de rug. Vooral kennismaking, uitleg, regelzaken en activiteiten met de klas + mentor. Hij was kort van te voren heel erg zenuwachtig, maar heeft dat goed bespreekbaar gemaakt. Hij is daar echt in gegroeid! Heeft al zijn vragen en gedachten er uit gegooid, en is daarna dapper aan de eerste dag begonnen. Hij heeft een positieve eerste indruk van zijn klas en mentor, fijn. Volgende week beginnen de lessen volgens rooster. We bereiden ons voor op een paar (?) pittige weken, waarin M vooral zijn weg zal moeten vinden in de drukte en alle prikkels, hij is daar erg gevoelig voor. Voor de zomervakantie hebben we daar op school een heel prettig gesprek over gehad en daarin een aantal dingen afgesproken die hem kunnen helpen/ondersteunen, dus indien nodig of gewenst (M is iemand bij wie je het niet 'aan moet kijken', of in ieder geval niet te lang, maar beter kunt handelen naar wat je weet en dan stap voor stap opbouwen), ligt er een plan klaar. Ik ben heel benieuwd.
M is er sowieso aan toe om wat te gaan doen en zijn week weer te vullen, hij vindt de zomervakantie veeeeeel te lang ;-)
O 2008
M 2010
J 2015

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

hier is de introductieweek bijna achter de rug. Veel fijne ervaringen al, en het fietsen went al een beetje. Over het algemeen een tevreden en blij kind in huis, :smile:

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Inde »

Hier ook een brugklasser, die net de eerste week afgerond heeft. Ik maakte me best wat zorgen, omdat ze nog vrij jong en speels is en niet makkelijk contact legt, maar het lijkt vooralsnog voorspoedig te gaan. Ze is niet het enige jonge kind in haar klas en zit nu al in een groepje met drie andere meiden, waar ze naast zit en de pauzes mee doorbrengt. School heeft haar in een opstapprogramma geplaatst vanwege haar zeer matige executieve vaardigheden, dus ook daarover zijn mijn zorgen wat weggenomen. Wat is het toch een spannende periode!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Zoon had ook een goede eerste lesdag. Dinsdag en woensdag hadden ze introductie. Woensdag heb ik geholpen bij de Meerkamp. Altijd fijn om te zien dat je kind dan niet de kleinste en jongste (denk ik) is. Toen heb ik ook zijn mentor kort gesproken en zij vertelde mij dat hij heel lekker mee deed en zelf ook initiatief nam. Hij liep dus die dagen iig vol zelfvertrouwen rond.

Zijn rooster is wel minder. 2 dagen 8 uur, 2 dagen 5 uur en 1 dag 6 of 7 uur. (Is me nog niet helemaal duidelijk, di het 7e is een bijlesuur, maar ik dacht dat het de eerste periode een mentoruur was.

Ook blijkt dat de school te weinig oude talen docenten heeft en dat ze daardoor nu maar 3 uur Latijn/Grieks krijgen ipv de 5 die in het plan staat. (en die dochter ook had).

Vandaag had hij wel LO, dus hij kwam wel moe thuis en zijn fiets was ingebouwd, maar een klasgenoot heeft hem even geholpen.

Hij lijkt ook wel al wat contact te hebben met klasgenoten. Woensdag is hij even blijven hangen omdat er iemand nog opgehaald moest worden, en naar de gym heeft hij met dezelfde jongen gelopen. (En die jongen houdt ook van Minecraft)

Al met al, ben ik heel blij verrast, hij is dus blijkbaar erg gegroeid de afgelopen jaren.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

Het is (nog) rustig hier in het brugklas-topic :-)

We zijn hier inmiddels een paar weken verder. We hadden ons voorbereid op een mogelijk pittige start, maar M doet het heel dapper! Moeheid en de zware tas spelen wel op, wat heel begrijpelijk is. Een dag wilde hij niet naar school (moe!), maar we konden snel schakelen met de mentor, waardoor hij op een laagdrempelige manier toch naar school is gegaan en dat toen ook echt prima vond.
Overzicht en planning vindt hij heel lastig, maar hij vraagt en accepteert hulp hierbij, prima!
De drukte in school is nog te overzien, omdat de brugklassen voornamelijk in een bepaald deel van het gebouw les krijgen en in de pauzes iedereen naar buiten gaat. Ook gym is nog volledig buiten (M heeft een sterk/gevoelig gehoor en vindt de akoestiek in gymzalen heel naar).
Kortom: echt een prima start, trots! M is ook wel tevreden over zijn klas (waar hij vrijwel niemand kende) en over zijn vakken. Sommige docenten vindt hij fijner dan andere, maar voelt zich over het algemeen okee.

Hoe gaat het met jullie brugklassers?
O 2008
M 2010
J 2015

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

Hier gaat het goed. Een totaal moe kind aan het eind van de week, naast de nieuwe brugklas (zonder bekenden) ook nog 4 hobbies en grote fiets afstanden. Maar ze wil het allemaal. Dochter is nu moe van de inspanning, ipv van de verveling. Ik heb een ander, zingend kind in huis, wat een enorm verschil. Het is nog steeds best spannend, en nog lang geen routine, maar ze merkt zelf ook dat dit echt zoveel beter is dan de basisschool! Wij zijn enorm blij met de schoolkeuze en vinden het heel stoer hoe goed ze het allemaal doet.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door jamathi mv 4 »

Goed te horen hoe het met jullie kinderen gaat. Ook wel heel herkenbaar. H. is ook moe, ligt er soms om 19.30 uur al in, gewoon bekaf. Vooral omdat hij, zoals hij zelf zegt, niet gewend is aan de hele dag aandachtig opletten en werken, en dan thuis ook nog aan het huiswerk moeten. Het wordt hierdoor wel weer duidelijk hoe hij heeft zitten dagdromen op de basisschool, dat realiseert hij zich nu met terugwerkende kracht pas eigenlijk. Hij was dat heel gewoon, dus heeft er ook nooit iets over gezegd.

Het plannen was even wennen, maar doet hij nu eigenlijk wel heel goed. Komend weekend gaat hij op kamp (van de sport), dat geeft wel even uitdaging mbt huiswerk planning. Vooral omdat de meeste docenten het huiswerk niet vooruit in SomToday zetten. Dus daar moet hij nu actief achteraan gaan. Ook een goede leerschool voor hem.

We zijn vanaf de eerste dag direct begonnen met een huiswerkplanner waarbij je heel mooi overzicht hebt in wanneer je je vakken hebt in de week en wanneer dus het huiswerk voor dat vak ook weer af moet zijn + je eigen tijdsplanning, met sport/hobbies etc. Ik mag hier denk ik geen merknaam noemen, maar het werk echt heel goed. Je plant niet wàt je gaat maken, maar welk vak je wanneer maakt, aan de hand van je rooster en eigen vaste activiteiten. De meiden hier hebben dit systeem inmiddels ook overgenomen en hadden dit al jaren eerder willen doen, zeggen ze nu.
Dus mocht je willen weten wat dit voor planner is, pb dan maar even (ik heb geen aandelen ;) ).

Daarnaast heb ik op aanraden van een vriendin huiswerk-&leer strategiekaarten gekocht, speciaal voor kinderen met ASS geschreven, maar m.i. voor alle tieners heel bruikbaar. H. wilde daar eerst nog niet zoveel van weten. Maar toen hij er niet uit kwam met woordjes leren heeft hij ze er toch bij gepakt en zweert er nu bij. Dus ook daarbij, wil je weten hoe/wat, pb maar ;)

Overall ben ik overigens vooral heel blij dat H. wat hulp accepteert. Als hij zo door gaat komt t allemaal wel goed. :geek:
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

fijn om te horen, Jamathi! Hier wil ze nog niks weten van tips of systemen, ik denk dat er eerst een slecht cijfer gehaald zal moeten worden voordat dat kwartje valt. Maar dat mag ook :lol:

Jola
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 sep , 2021 2:47 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Jola »

Hier vast gekozen voor brugklastraining, daar gaat hij de eerste 3 maanden 3 x per week naartoe. Hij is niet echt gewend om veel te leren, te doen of te plannen, dus dat lijkt ons wel een goede basis en daarnaast neemt hij van een ander meer aan dan van ons. Hier wordt het snel een strijd. Ze overhoren hem daar ook enz.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Mannetje had vandaag zijn eerste toetsen en had gisteren heel veel stress, want heeft zichzelf een minimum gesteld voor Engels een 8,5, want dan krijgt hij extra werk (ofzoiets) en voor Wiskunde hoog, want dat is super makkelijk.

Op dinsdag zit nog niet zo goed in ons systeem dat hij om 17u gitaarles heeft, dus dat komt elke keer als een soort verrassing als mijn herinnering een kwartier van de te voren komt. Nu is hij gisteren lopend gegaan, want ik kon niet mee fietsen, want snipverkouden thuis. Heeft hij dus de wandeling van/naar les en tijdens de les stress gehad over de toetsen en zijn leraar heeft hem als advies gegeven dat hij wiskunde wel ging redden en Engels nog even moest blokken.

Nu wil het zo dat zoon nog erg weinig aan zijn huiswerk heeft gedaan tot nu toe, ondanks de vragen van ons of hij nog wat moet maken, toetsen heeft etc. We hoefden hem ook niet te helpen met engels, want dat wist hij allemaal wel. Ik heb gisteren even kort samen met hem er naar gekeken en ik denk dat hij het prima gaat redden en als die 8,5 niet gehaald wordt dat dat ook niet erg is.

Al met al is het voor hem toch heel anders dan op de basisschool, waar hij weinig tot niets hoefde te doen, en waar de cijfers voor de toetsen eigenlijk niet belangrijk waren, want het rapport bestond niet uit cijfers, maar kleuren.

Ik hoop dat hij er goed op terug kan kijken vanmiddag en dat hij misschien iets meer aan zijn huiswerk gaat doen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat is het hier rustig. Ik zie wel ook wat berichten die over de eersteklassers gaan in het 2/3e klas draadje, maar hier is het rustig.

Ventje heeft die eerste toetsen goed gemaakt. Een 8,4 voor Engels, maar hij krijgt toch het extra werk. En een 9,8 voor Wiskunde. Maar hij heeft elke keer wel veel stress voor andere toetsen en dan vooral op maandag. Nu is maandag ook wel echt een lastige dag ( 8 uur les, pas om 16:15u uit, en blijkbaar te weinig tijd om tussendoor boeken in zijn kluisje te stoppen dus hij loopt de hele dag te zeulen met zijn tas.)

Het huiswerk maken is een beetje zo zo, hij zegt vrijwel geen huiswerk te hebben, maar heeft dan wel stress voor toetsen, terwijl hij zoals bv dit weekend op mijn vraag:”heb je nog huiswerk?” de hele tijd zegt dat hij niets heeft. Gisteren was kwam hij er ook achter dat hij nog een leesautobiografie moest schrijven van minimaal 400 woorden. Nu leest hij eigenlijk alleen maar Donald Ducks, dus moest hij nog moeite doen om tot de 400 woorden te komen. Ik heb hem wel wat geholpen, maar uiteindelijk moet hij het toch echt zelf doen.

Hij heeft het wel fijn op school en gaat ook met aardig wat klasgenoten om dus sociaal lijkt het wel goed te gaan.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

Het is inderdaad rustig hier, alles lijkt lekker te lopen. Dochter went aan het plannen en zelf organiseren van huiswerk, ze neemt het allemaal goed serieus en is meestal erg gemotiveerd. Het niveau, tempo, en de nieuwe onderwerpen/vakken en stof valt heel goed bij haar voorlopig. Ze gaat goed om met klasgenoten maar echt vrienden worden kost bij haar altijd veel meer tijd, dat zit er voorlopig nog niet in.

krikri
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 09 apr , 2021 7:33 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door krikri »

Ook hier gaat alles rustig zijn gangetje. De overgang van zesde leerjaar naar eerste middelbaar ging eigenlijk verrassend vlot. Hier in België is het nu herfstvakantie, en die was heel welkom om wat te bekomen van de langere schooldagen en de fietsafstand.
Waar onze zoon het wel moeilijker mee heeft, zijn de groepswerken die gemaakt moeten worden. Als hij de keuze heeft, werkt hij het liefst alleen. Is dat herkenbaar voor jullie?
Nog een paar weken en dan komen de kerstexamens eraan. Best wel spannend, misschien nog meer voor mij dan voor hem. Benieuwd of hij zelf optijd in gang gaat schieten. En ook een beetje zoekende in welke mate we er anders achter moeten zitten.

krikri
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 09 apr , 2021 7:33 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door krikri »

Baloo schreef:
do 04 nov , 2021 10:37 pm
Ze gaat goed om met klasgenoten maar echt vrienden worden kost bij haar altijd veel meer tijd, dat zit er voorlopig nog niet in.
Dat is hier ook zo. Onze zoon gaat 's middags eten met een vast groepje, dezelfde namen komen steeds terug, maar hij heeft geen contact met deze klasgenoten na schooltijd, heeft geen gsm nummers,... Hij lijkt daar op dit moment ook nog geen behoefte aan te hebben. Beetje jammer, want ik gun het hem zo, een 'echte' vriend, maar zoiets kan je natuurlijk niet forceren.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

krikri schreef:
vr 05 nov , 2021 8:44 am
hij heeft geen contact met deze klasgenoten na schooltijd, heeft geen gsm nummers,...
Is er geen klassengroepsapp? Daar heeft zoon alle nummers van zijn hele klas uit gehaald.

Onze zoon heeft wel in ieder geval 2 jongens waar hij contact mee heeft. Ze moesten ook in duo’s een Herbarium maken en een van die jongens woont vlakbij, dus het was het makkelijkst om daar mee te gaan samen werken. Maar als ze afspreken gaan ze ook gamen. ( of eigenlijk meer gamen dan dat herbarium afmaken.) Zondag gaat hij met een jongen afspreken die verder weg woont en die jongen is ook al bij ons thuis geweest een keer na school. Die jongen heeft zoon ook al gevraagd om samen een burger te gaan eten op het station.

En voor ons is dit dus heel opvallend, want zoon had in het verleden heel veel moeite met nieuwe dingen. Maar hij is hier dus blijkbaar echt goed op zijn plaats ( en dus heel erg gegroeid hierin de afgelopen jaren.)

Gisteren hadden ze een disco (vandaag is een studiedag, disco sluit normaal de introductietijd af, maar toen hebben ze het niet door laten gaan, door de toen geldende coronaregels) het was van 20 tot 22u, en dat is voor ons ventje echt laat, hij houdt ook niet van hard geluid enzo. Er was wel van te voren verteld dat er ook een lokaal was met spelletjes enzo, waar het wat rustiger was. Maar hij wilde er naar toe, en is met oorkappen erheen gegaan. Maar toen ik hem ophaalde was hij in tranen, en de jongen die met hem meeliep, zei dat hij heel moe was. ( bleek de junior mentor van zijn klas te zijn) Maar hij had een leuke avond gehad en heeft lekker geslapen. Dus hij is weer een ervaring rijker!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Vanmiddag werden we door school gebeld. Zoon was helemaal overstuur en zou naar huis komen. Hij heeft volgende week toetsweek en dat is nieuw, dus er is veel stress. Toen hij thuis kwam was hij nog in tranen, en heeft hij bij mij geknuffeld, en nu gaat het wel weer. Ik heb wel in overleg met hem een mailtje gestuurd naar de mentor. Dat ik graag deze week als het kan met haar kan spreken, hoe we hem hiermee kunnen helpen. Thuis kan ik hem wel rustig krijgen, maar op school ben ik er natuurlijk niet bij en dan moet hij ook iets zien te vinden om rustig te blijven.

Hij is al een weekje in stapjes aan het leren dus wij maken ons niet zo’n zorgen om de toetsweek.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Jola
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 sep , 2021 2:47 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Jola »

Hoe is de week gegaan Eekhoorntje?
Is faalangsttraining misschien wat voor hem? Hier bieden ze dat vaak wel aan in de brugklassen.

Hier gaat het wel aardig, maar hij stelt dingen nogal eens uit of maakt zich er makkelijk van af, maar tot nu toe zijn de meeste cijfers wel prima.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

We hebben maandagavond een telefoongesprek gehad met de mentor, en van daaruit had hij donderdag een gesprek met een van de docenten die iets zoals faalangst training doet. (Toevallig de mentor van dochter vorig jaar) Hij heeft wat tips gekregen, en is nu wel nog wat zenuwachtig. Morgenavond zal hij wel weer veel stress hebben als hij moet slapen, maar daar hebben we inmiddels wel onze trucjes voor zodat hij wel makkelijker in slaapt. Maandag dus de eerste twee toetsen van de toetsweek. Ik ben wel heel blij dat school dit serieus oppakt en dat ze er ook vanuit gaan dat de kinderen op de basisschool nog weinig tot geen uitdaging hebben gehad dus dat het nu dan best wel veel kan zijn.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

Oudste zit dit jaar in een gymnasium brugklas op een hele fijne school. Jongste, in mijn ogen minstens zo slim maar veel minder een kind dat interesse heeft in leren en ietwat faalangstig, wil ook naar hetzelfde zelfstandig gymnasium. Schooladvies was volmondig vwo. De cito´s tot nu toe lieten ook vwo zien, behalve het laatste jaar waarin een grilliger beeld te zien was met uitschieters naar beneden. De eindcito heeft ze nu gemaakt op havo/vwo niveau (541). Op zich niet spannend, want al toegelaten tot school, en juf en zijzelf zeggen dat het voornamelijk te maken had met spanning tijdens de toets. Maar ik vroeg me af of er hier brugklassers zijn die in een soortgelijke situatie zaten (vwo advies maar slechter gemaakte eindcito) en hoe de vwo brugklas bij hen bevallen is?

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Baloo schreef:
vr 20 mei , 2022 9:16 pm
Oudste zit dit jaar in een gymnasium brugklas op een hele fijne school. Jongste, in mijn ogen minstens zo slim maar veel minder een kind dat interesse heeft in leren en ietwat faalangstig, wil ook naar hetzelfde zelfstandig gymnasium. Schooladvies was volmondig vwo. De cito´s tot nu toe lieten ook vwo zien, behalve het laatste jaar waarin een grilliger beeld te zien was met uitschieters naar beneden. De eindcito heeft ze nu gemaakt op havo/vwo niveau (541). Op zich niet spannend, want al toegelaten tot school, en juf en zijzelf zeggen dat het voornamelijk te maken had met spanning tijdens de toets. Maar ik vroeg me af of er hier brugklassers zijn die in een soortgelijke situatie zaten (vwo advies maar slechter gemaakte eindcito) en hoe de vwo brugklas bij hen bevallen is?
Dat hadden wij hier bij alle 3 de kinderen. Ik kom er later op terug.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door boom »

@Baloo: het N=2 onderzoek bij ons thuis leert dat de eindtoets van betere voorspellende waarde is dan het LVS, zowel qua opstromen als qua afstromen. Niet wat je wilt horen denk ik. [snorkel] Maar vooral niks van aantrekken en gewoon zien hoe je jongste het zal doen. Je weet echt nooit hoe het loopt. Motivatie, concentratie en doorzettingsvermogen zijn denk ik de belangrijkste factoren om een diploma te kunnen halen, niet zozeer het uitgangsniveau.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter had ook HAVO/VWO uit eindtoets (Route 8). Er was heel veel gedoe de laatste maanden in groep 8 (invaljuffen die het niet begrepen) en er waren zelfs kinderen met VMBO uit de eindtoets. De hele klas had vol VWO advies (voltijd hb klas) en van een van de meiden die VMBO uit het advies had weet ik dat ze het prima redde op het Gymnasium. ( in ieder geval het eerste jaar). Onze dochter komt nu in de 3e tegen het probleem van niet weten hoe te leren aan.

Zoon die nu in de 1e zit komt er nu al achter en dat is eigenlijk wel fijn. Hij was nog wat eigenwijs wat leren en huiswerk betreft, maar vind het nu toch niet fijn dat hij onvoldoendes krijgt voor toetsen, hij staat nog wel overal voldoende voor gelukkig. Verder heeft hij het naar zijn zin en spreekt hij af en toe met mensen af.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Oké, mijn ( late) reactie.

Kort samengevat: wij hadden hier een vmbo score, en 2 x een havo/vwo score op cito eindtoets.
Oudste ging naar atheneum, andere 2 naar gymnasium.

Oudste, met de vmbo score, had wel moeite in de brugklas. Pas in de tweede helft van het jaar trok dat bij, maar toch te weinig punten voor 2 vwo. Daarom naar 2 havo, waar het negens regende, en hij dus overging naar 3 vwo. Toen het vwo afgemaakt, wel op het randje gehaald .

Middelste heeft gewoon het gymnasium goed doorlopen, ik verwacht vandaag te horen dat ze haar diploma heeft.

Jongste is afgezakt naar havo, op eigen initiatief. Hij hoort vandaag dat ie geslaagd is, ik verwacht met hoge cijfers.

Hoe het zal gaan met een kind dat lager scoort dan verwacht is niet te voorspellen denk ik. Het hangt af van de reden van de score, de VO school, het eigen welbevinden enz enz.

Mijn ervaring is dat een goede basisschool de potentie vaak goed ziet. En echt, dat zie je al best wel snel als leerkracht.
Of een kind vervolgens ook ( meteen) gaat doen wat je verwacht, dat blijft de vraag.

Mijn kinderen zijn alle 3 slimme kinderen, maar de jongste, die waarschijnlijk de snelste hersenen heeft, heeft het laagste schoolniveau gedaan. Voor nu dan.

Laat haar gewoon beginnen, en kijk waar het schip strandt. De potentie is er, wat ze er mee gaat doen hangt van zo veel dingen af, dat je daar eigenlijk niks aan kunt voorspellen.


En dan off topic nog dit:

En ik weet inmiddels ook dat een hoog IQ niet hetzelfde is als een hoog schoolniveau . Er bestaan echt hb ers die kneitergelukkig zijn op havo, en diep ongelukkig op het gym. Onze jongste is echt geen uitzondering. Ik heb die vergissing lang gemaakt, ook door wat ik hier op het forum las. Ongelukkig op school werd ( hier op het forum) toch vaak uitgelegd als: dan is het werk niet op niveau. Wij trokken daarom jarenlang aan een kind dat zelf niet wilde. In 3 vwo durfde ik pas te luisteren naar wat hij er zelf eigenlijk van vond. Nadat hij naar de havo ging werd hij weer zijn oude zelf, dat hadden we na groep 2 nooit meer gezien.

Die kanttekening staat los van je vraag.
Maar het is goed om je dat ook te realiseren, en in je achterhoofd te houden.
Ik heb dat destijds hier gemist.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Baloo »

Dank Hanneke, een zeer waardevolle reactie. Ik ben het helemaal met je eens, ook met je toevoeging. Die is niet eens zo offtopic hoor! Goed om daar inderdaad nog een keer bij stil te staan. Dochter is inmiddels naar de kennismakingsmiddag geweest en liep daar binnen alsof ze er altijd al bijgehoord heeft. Zo toe aan de middelbare... het enige wat ik eigenlijk nu nog spannend vind is dat - mocht ze inderdaad liever andere keuzes maken - ze dan ook echt van school moet (dit is een categoraal gym). Dat is toch wel een grotere stap dan naar de havo op dezelfde school denk ik. Maar we zullen wel zien, wie dan leeft dan zorgt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas (klas 1) 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Dat is zeker een heel andere situatie. Om die reden kozen wij destijds toch voor een scholengemeenschap. Maar dat was hier ook omdat wij die qua sfeer heel passend vonden.
Voor ons heeft het goed uitgepakt.

Andersom werkt het denk ik soms ook in het voordeel. Wanneer je de school zelf echt fijn vindt, en goede vrienden hebt, ben je misschien eerder bereid dan ook te werken voor dat niveau. Omdat afzakken grote gevolgen heeft voor alles.
Afzakken was voor jongste nu geen punt, dat was het op een categoraal gym wel geweest.

En ik merk ook dat hij nu toch wel bezig is met een universitaire studie. Waar hij vorig jaar nog naar mbo wilde, is hij nu toch aan het denken over de uni, via het hbo. Dus ook daarin is hij aan het veranderen.
Ik durf dat nu ook meer los te laten, hij is pas 16, tijd genoeg.

Plaats reactie