pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Jess »

Gisteren kwam mijn meisje naar me toe en vertelde me dat ze dacht dat ze depressief is. Ze had gegoogled op wat er allemaal door haar heen gaat en ze was daarmee tot de conclusie gekomen dat het wel eens depressief zou kunnen zijn. Ze voelt druk van anderen om zich aan te moeten passen naar iemand die ze niet is. Daar niet in mee gaan geeft weer angst buiten gesloten te worden. Dit is in groep 7 al eens gebeurd dus ik begrijp dat wel. Maar eigenlijk wil ze gewoon zijn wie ze is. Ik heb haar gezegd dat daar juist ook haar kracht ligt en ze nooit echt onder de indruk is geweest van wat anderen verwachten wat ze doet maar dat ze vooral haarzelf moet zijn.
Mijn meisje is 12 en zelf denk ik dat de hormonen als een malle door haar lijf heen schieten. Onder de meiden lijkt het "hip" te zijn om je te identificeren als lesbisch of bi. Mijn dochter voelt zich daar ook toe gedwongen maar zegt tegelijkertijd.. ik weet helemaal niet of ik wel bi ben mam. I
Er gaat dus een boel om in dat hoofdje en ze voelt zich er down en verdrietig door.
Ze was zelf tot de conclusie gekomen dat het verstandig was het dan maar naar mij te uiten zodat ze er in ieder geval over kan praten. En dat alleen is al geweldig dat ze dat doet.
Ik vraag me af of er boeken zijn die haar hierbij kunnen helpen, ze leest heel graag en misschien is het fijn om op die manier te kunnen begrijpen wat er in haar lijf en hoofd gaande is. Iemand een tip?
2006
2008HB

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Pompom »

Misschien zijn de Hoe overleef ik .. boeken iets voor haar (en de gelijknamige TV serie). Gaat niet precies over die onderwerpen, maar geeft wel inzicht in gebruikelijke pubermeidentwijfels.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Jess »

Ik ga er eens naar kijken. Thnx!
2006
2008HB

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Anne72 »

Ach wat verdrietig dat ze zo in de war is. Wel mooi dat ze het er met jou over heeft.
Hier hebben de kinderen met heel veel interesse Het Puberboek gelezen en er is er nog een met seks in de titel maar daar waren ze toen nog niet mee bezig.

Dat boek bespreekt veel en in ieder geval dat die hele pubertijd een behoorlijk ingewikkelde en chaotische fase is.

De nadruk die nu ligt op als wat met gender en lhbti te maken heeft, ken ik ook niet van toen ik jong was. Je was gewoon niks tot je jongens spannend ging vinden. Handig als je hetero blijkt te zijn, ingewikkeld als dat niet zo is. Ik kan me voorstellen dat het nu kan voelen of hetero zijn niet genoeg is.

Inmiddels heb ik via ons meiske behoorlijk wat vormen van gender en seksualiteit langs horen komen. Mooi vind ik vooral dat je zolang je er nog niet uit bent gewoon genderfluide of seksueel fluïde kunt zijn. En je kunt ook nog heel lang je zelf romantisch noemen: niet op seksualiteit gericht. Al zou ik haar zelf willen versterken in het gevoel om er nog niet mee bezig te zijn. Om het te zien als iets wat vanzelf wel komt en te bedenken welk “komisch” of bijdehand antwoord er bij past. Misschien zeggen dat je wacht op het mysterie op het witte paard en dat je nieuwsgierig bent wie dat gaat zijn …

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Jess »

Dank jullie wel voor de reacties. De overleef ik boeken heeft ze er inmiddels 1 van gelezen( de brugklas) en de tweede over de puberteit is ze net in begonnen. Die vindt ze wat informatiever. Als ze deze uit heeft ga ik eens op zoek naar het Puberboek. Van dezelfde schrijfster heeft ze ook de boeken Nee en ik vind je lief en die heeft ze vaak gelezen. Ben benieuwd hoe het zal gaan als ze weer naar school gaat en ze zich weer staande moet houden binnen de groep.
2006
2008HB

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Anne72 »

Goed om even in de gaten te houden hoe het gaat als ze weer naar school gaat.
Komt ze volgend jaar weer met dezelfde kinderen in de klas? Dat kan ook nog heel veel schelen.

Ik vroeg me trouwens wel nog af of jij ook symptomen van depressiviteit bij haar herkent nu je dit van haar hebt gehoord. Ik vraag het omdat ook onder bij kinderen/jongeren “echte” depressiviteit voor kan komen. Die diagnose kan alleen door een professional worden gedaan en die kan ook meedenken over een aanpak/behandeling. Daarmee wil ik absoluut niet suggereren dat dit bij jullie dochter speelt: ik ben geen deskundige en ken haar helemaal niet. Ik zou je wel mee willen geven om er wel oog voor te hebben dat ermee zou kunnen spelen dan alleen puberteit.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Bissi »

Ze voelt druk van anderen om zich aan te moeten passen naar iemand die ze niet is. Daar niet in mee gaan geeft weer angst buiten gesloten te worden. Dit is in groep 7 al eens gebeurd dus ik begrijp dat wel.
Wat ik me afvraag: hoe zijn jullie daar destijds mee omgegaan? Want zo'n ervaring heeft gevolgen voor je zelfvertrouwen. Het kan maken dat iemand zich wantrouwiger en afstandelijker opstelt, zich niet thuisvoelt in de groep. En dan niet per se door de huidige klasgenoten. Die eerdere ervaringen kleuren haar huidige situatie mede in. Zo kan het een self fulfilling prophecy worden. Ik denk dat een aantal gesprekken met een therapeut dan ook een groot verschil kunnen maken.

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Jess »

Ik hou het zeker in de gaten als ze weer naar school gaat. Ze gaat naar de vrije school en daar zit ze de gehele periode van klas 1t/m6 in dezelfde basis groep. Eerste 3 jaar fulltime, het 4e jaar worden havo & vwo gesplitst voor veel vakken maar niet voor alles.
Ik heb bij haar geen tekenen van depressie gezien eigenlijk. Wel toen ze thuisonderwijs hadden, toen werd ze met de dag somberder en is er gelijk ingegrepen door school.
Ze is wel aan het veranderen, en ook onzeker over dingen zoals dat ook hoort in de puberteit. Maar als ze met vriendinnen is is ze wel vaak aan het clownen, leuk doen, gek doen.En achteraf heel erg mopperen. Ze zegt dat anderen haar vaak 'gek' vinden en dat ze vooral anders denkt dan veel van haar vriendinnen en dat daar het verschil in ligt.

Op de basisschool had ze dus weinig aansluiting maar nooit zonder heftige problemen tot ze in een combiklas groep 7/8 kwam en zij zich niet wilde conformeren naar de wensen van een groep 8-er. Daar volgde volledige buitensluiting en ondanks dat haar leerkrachten het zagen en het aan mij benoemden deden ze er niets mee, omdat ze bang waren dat de groep zich dan tegen hen zou keren( dit is me letterlijk gezegd).
Mijn dochter ontwikkelde daardoor een angst-seperatiestoornis( met name gefocussed op mij). Maar ze heeft een geweldige psych die haar hier goed heeft geleerd mee om te gaan. Groep 8 was daardoor en doordat ik zelf met ouders ben gaan praten een heel stuk fijner voor haar. De school waar ze nu zit is echt een verademing wat dat betreft. Ze voelt zich er an sich wel heel erg thuis.

Heb gisteren nog een tijdje met haar zitten praten, ze is vanuit zichzelf niet zo'n grote prater dus dat ze naar me toe kwam met dat ze zich niet zo fijn voelt is al een hele grote stap voor haar. Nogmaals benadrukt dat ze zichzelf niet hoeft te kaderen in wat voor een seksuele voorkeur ze dan ook mag hebben. Dat je dat op deze leeftijd vaak nog niet eens weet, en soms op je veertigste pas ontdekt wie je bent. ( mooi voorbeeld kunnen gebruiken van iemand dichtbij die pas op haar 40e ontdekte dat ze zich fijner voelt in een vrouwenlichaam dan het lichaam waarin ze is geboren). Maar ook dat haar kracht juist zit in haar authenticiteit en dat ze zich voor niemand hoeft aan te passen.
2006
2008HB

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Bissi »

Wat fijn dat jullie dat zo actief opgepakt hebben toen! En dat het heel erg verbeterde.
Je ziet na zulke ervaringen wel dat in een nieuwe omgeving in een enigzins vergelijkbare situatie de oude emoties weer getriggerd kunnen worden. Het betekent niet dat het nu een zelfde probleem is of wordt, maar het kan wel de depressieve gevoelens verklaren waar ze over sprak (wat overigens niet wil zeggen dat ze een depressie heeft nu).
Wat ik hiermee wil zeggen is: je kunt het met haar hebben over de inhoudelijke kant (wanneer weet je je sexuele voorkeur eigenlijk), maar misschien zit daar niet haar echte pijnpunt. Misschien zit dat meer in de emoties die deze klassendiscussies bij haar oproepen en kan het haar helpen om het daar met iemand over te hebben: hoe ga je daar nu mee om, hoe kun je erbij blijven zonder dat ze je overweldigen? Dat kan haar helpen om haar autonomie in de inhoudelijke discussie echt vanuit haarzelf te voelen. Dat maakt haar weerbaarder.

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Jess »

Dank je wel voor je inzichten bissi, heb ik zeker wat aan. Heb overwogen haar mentor hier over in te lichten om het wellicht eens in een klassenuur of andere vorm te bespreken. Het blijft vrije school natuurlijk en die staan hier over het algemeen vrij open in.
Ik ga het in gedachten houden en in de gaten houden in hoeverre zich dit gaat ontwikkelen of niet. Ze kan altijd weer terecht bij haar psycholoog gelukkig. Daar heeft ze een fijne vertrouwensband mee.

Dat van oude emoties triggeren in een nieuwe situatie heb ik met mijn zoon meegemaakt. Met een bijna burn out van het po afkomen is geen fijne start voor het vo. Pas in het derde jaar van het VO durfde hij zijn leeftijdsgenoten weer enigszins te vertrouwen en werd hij rustiger. Zoals zijn mentor schreef.. "wat ben je mooi geworteld dit jaar". :grin:
2006
2008HB

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Bissi »

Wat mooi dat die docent dat ook gezien en benoemd heeft bij je zoon Jess! Dan had hij echt oog voor de verbinding van je zoon met de klasgenoten.
Wat kan helpen bij het praten over triggers is: de (oude) gevoelens mogen er zijn, terwijl je daarnaast samen bespreekt wat er nu ook anders is dan vroeger. Bijv hoe ze er nu anders mee omgaat en het zelf al met jou bespreekt, hoe ze intussen emotioneel en mentaal gegroeid is, wat ze doet om nu bij zichzelf te blijven en hoe dat klasgenoten kan inspireren dat ook te doen enz. Dat helpt om toen en nu te scheiden.
In ieder geval heeft ze begripvolle ouders en een fijne school :-)

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door Eekhoorntje76 »

Het hele gender/sexualiteit issue herken ik wel Jess. Dochter heeft ons verteld dat ze panseksueel was en twijfelde over haar gender. Daarna ook een gesprek gehad met haar en dat we het prima vinden, maar dat we wel een beetje verbaasd waren over de gendertwijfel (is namelijk best wel een meisjemeisje). Maar dochter is eigenlijk nog helemaal niet bezig met vriendjes en vriendinnetjes, en went haar hoofd bv af als er gezoend wordt op tv (hetero en homo). We hebben gezegd dat ze zichzelf nog niet in een hokje hoeft te stoppen en mocht nu blijken dat ze hetero is dat dat ook niet erg is. ( Ze is nu namelijk wel heel erg van de regenboog en Pride, en dat vinden we dus wel prima.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: pubermeisje depressief/hormonen.. tips voor boeken?

Bericht door ElisHug »

Dit herken ik bijna 1 op 1 bij mijn puberkind. Inclusief de gendertwijfel en al. Ook zij heeft ergens in groep 6/7 besloten dat ze zich sociaal niet aan ging passen met als gevolg dat ze buiten de boot viel. Op het VO heeft ze nu ook nog niet veel aansluiting. Dat komt denk ik deels door haar eigen opstelling (inderdaad de selfs fulfilling prophecy) en ook omdat vanwege de lockdowns de groepsvorming op het VO nog niet goed plaats heeft kunnen vinden. Plus nog wat andere issues met een groepje meiden waar Oudste (terecht) afstand van heeft genomen. Oudste is nu al een tijdje onder behandeling van een (HB) psycholoog. Dat helpt wel, al is daarmee nog niet alles opgelost.

Plaats reactie