3e klas VO 2020/2021

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
boom
Site Admin

3e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Bloemetje75

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Vandaag horen we hoe het terug naar school er gaat uitzien voor middelste (en jongste).
Ze hebben een vast maatje waarmee 1,5meter afstand houden niet hoeft. Verder is de klas ingedeeld in A en B.
Beide jongens zitten in de A groep. Ik hoop dus heel hard dat als ze wisselende dagen naar school gaan, beide jongens op dezelfde dag(en) mogen. Dat zou logistiek veel fijner zijn, we brengen de jongens met fiets achter op de auto.

Middelste heeft wel zin om zijn klasgenoten te zien, maar hij vindt thuis onderwijs ook wel fijn. Minder onrust in de klas.

Afgelopen week hadden ze een "beroepen-info avond". Het verhaal van de technische natuurkunde persoon, sprak hem erg aan. Het lijkt me ook echt wel iets voor middelste. Verder had hij een presentatie van een IT'er. Dat was het toch niet voor hem, hij vond de prestentatie ook saai en warrig.

Bissi

Bericht door Bissi »

Wij hebben vandaag een brief gekregen. De klas wordt verdeeld in twee groepen. Ze gaan de ene week drie dagen naar school en de andere week twee. De thuisblijvers volgen de les online. Elke docent wijst een leerling aan die de chat monitort voor de vragen.

Leuk idee bij jullie van het vaste maatje zonder 1,5 meter afstand Bloemetje. Ga je op school vragen of ze inderdaad tegelijk aanwezig kunnen zijn i.v.m. vervoer? Lijkt me wel erg praktisch.

Van zoon hoeft het allemaal niet, zegt hij nu. Maar misschien vindt hij het volgende week, wanneer het start, toch wel gezellig.

Bloemetje75

Ze gaan helaas maar 1 dag per week en uiteraard op verschillende dagen... En dat schuiven de dagen ook nog steeds door.
Dus middelste is vandaag en gaat dan volgende week donderdag. Jongste mag volgende week dinsdag en dan de week er op normaal op woensdag.

Tja het is niet anders he. Middelste is onderweg terug al, op woensdag heeft hij maar 5 uur les. Ze hebben nu 40 min rooster.

Bij oudste op school en bij buurmeisje op school (nog andere school), gaan de niet examen leerlingen inderdaad de ene week maandag/woensdag/vrijdag en de andere week dinsdag/donderdag en thuis online les volgen.

Bissi

Bericht door Bissi »

Pff, dat lijkt me ook een ingewikkeld schema. Hopelijk zullen ze op die schooldag dan wel de ruimte bieden om niet alleen cognitief te leren, maar ook aan de andere kanten van leerling zijn te werken.
Ik weet dat de hele situatie veel van scholen vraagt, maar school is er niet alleen om te leren. Door te kiezen voor bepaalde activiteiten op die schooldag, kan dat meer of minder uit de verf komen. Zodat ze zin hebben om te komen die dag.
Dat zou ik onze jeugd gunnen.

Karan_1

Bericht door Karan_1 »

Hier ook het systeem van 2 en 3 dagen (5 schooldagen per 2 weken) en een vast maatje. Zoon koos, ik zou bijna zeggen uiteraard, zijn partner in crime (ze hebben het altijd reuzegezellig, maar storen zichzelf en de klas nogal. Ik heb dus mijn bedenkingen, maar volgens zoon hebben ze afgesproken beiden goed op te letten, omdat ze beiden op doubleren staan. Ik heb er een hard hoofd in, maar maar misschien zien ze ineens het licht...

Bij zoon mikken we trouwens op doubleren in 3 vwo (of eventueel 3 havo). Ophalen van zijn cijfers is niet een hele realistische optie.

Cindy
Moderator

Bericht door Cindy »

Hier is het allemaal nog erg minimaal. Eerste week na de vakantie nog geen fysieke lessen, omdat school de tijd wilde nemen om alles uit te werken en vanaf vorige week mag iedere klas 1 dag per week naar school. Volgens mij hebben ze er bewust voor gekozen dat iedereen op die fysieke lesdag in ieder geval sport heeft en ook kunst&cultuur. Ook begint iedereen de fysieke dag met een dagstart. Idee is dat ze dan ook de ruimte hebben om aandacht aan het sociale te besteden. Toetsen en dergelijke mogen juist niet op die fysieke dag. Verder heeft dochter op die fysieke dag vooral kernvakken. Zelf vond ze het vorige week tegenvallen en vandaag heeft ze haar tweede echte dag, dus dat moet ik nog horen.

Verder is dochter hier nog steeds aan het kwakkelen met haar gezondheid. Had op het oude forum al geschreven dat ze per dit schooljaar van school is gewisseld naar een school dichterbij en dat ze vervolgens in september meteen aan haar blinde darm is geholpen. Eigenlijk is het daarna nooit echt helemaal lekker gegaan. Steeds wel meerdere dagen per week buikpijn en de laatste weken echt extreem. Afgelopen weken een paar keer een aanval die zo extreem was dat ze het echt uithuilde van de pijn en alleen nog maar op bed kon liggen. Twee keer naar de huisartsenpost geweest en ook tussendoor nog gewoon naar de huisarts, maar nog niets gevonden. De echte aanvallen zitten aan de kant waar ooit de blinde darm zat, dus huisarts opperde dat het ook zo kon zijn dat het van binnen gewoon niet netjes genezen was. Volgende week door naar een maag/lever/darmarts.

Verder moet ze in deze periode haar profiel kiezen. Keuze is hier wel veel beperkter dan ik gewend was. Je kunt alleen voor kant-en-klare-pakketten kiezen en eigenlijk is de taal dan nog je enige keuze mogelijkheid. Dochter had het liefst Wiskunde B en Geschiedenis en Natuurkunde, maar dat gaat hem hier niet worden. Profiel zou door de beperkte keuze dus maar zo helemaal anders kunnen uitvallen dan was ze oorspronkelijk wilde. Het CM-pakket en het EM-pakket zijn bijna gelijk. Enige verschillen zijn dat je bij EM mag kiezen of je wiskunde A of B wilt (bij CM verplicht wiskunde A) en dat je bij CM Filosofie hebt en bij EM economie. Bij NT en NG is het vergelijkbaar, bij NT verplicht wiskunde B en bij NG de keuze en bij NT natuurkunde en bij NG aardrijkskunde. Geen enkele combi dus waarin ze alle gewenste vakken kan doen en daardoor wordt het een keus waar ze zoveel mogelijk leuke of zo min mogelijk stommere vakken heeft.

Bloemetje75

Cindy, kan ze geschiedenis niet als extra vak doen? Middelste gaat zo economie doen. Nadeel is dat school niet kan garanderen dat het ingeroosterd kan worden dus ze moeten zelf contact hebben met docent over wanneer de toetsen zijn en wanneer ze welke les volgen regelen.
Bij mijn kinderen (2 scholen want dochter andere school) is aardrijkskunde niet verplicht bij de combi NG NT gelukkig.

Wat ongelooflijk jammer dat ze nog steeds kwakkelt! Ik hoop dat de maag/lever/darmarts haar kan helpen.

Cindy
Moderator

Bericht door Cindy »

Extra vak mag op deze school ook absoluut niet. Echt alleen maar die vier vaste menu’s zoals ze het zelf noemen. Iedereen moet ook kunst en cultuur houden en ook maatschappijwetenschappen is verplicht bij ieder profiel (en dan bedoel ik dus geen maatschappijleer, dat hebben ze uiteraard ook).

Anne72

Bericht door Anne72 »

Jeetje Cindy: eigenlijk schrik ik daar een beetje van. Zo weinig keus! En geen extra vak! Bij het kiezen van een middelbare school hebben wij daar niet naar gekeken nooit bedacht dat de verschillen Zo groot konden zijn.

Op de school van ons meiske kan echt heel veel. En school streeft er naar de keuze vrijheid zo groot mogelijk te houden.

Ons meiske gaat EM doen, stopt met gymnasium en kiest 1 extra vak. Straks dus Nl En Gs Ec Ak WiA maatschappijwetenschappen, Spaans en muziek.
Maar er zijn ook meiden die haar profiel kiezen en daar dan Natuurkunde bij doen.

Anne72
Moeder van Meiske 2006, 3 gym en Menneke 2008 brugklas

Bloemetje75

Pfft Cindy, ik vind dat wel heel erg star van school. Zo maak je een hoop leerlingen ongelukkig.

Bij het kiezen van scholen, hebben we niet naar profielkeuze mogelijkheden gekeken. Wel naar flexibiliteit van een school, kan er meer, anders, sneller etc...
De profiel-mogelijkheden kon ik ook nergens duidelijk terug vinden. Daarnaast hadden we niet zoveel keus. Immers gymnasium kon maar op 3 scholen binnen 15 km/logistiek haalbaar. School 1 viel af want die deden uitspraken als "indien er problemen zijn dan kunnen we kijken of we op school 2 zorg kunnen inkopen". Nou mooi dan kunnen we dus beter naar school 2 gaan dan naar school 1, immers de zorg en kennis zit in school 2..... School 3 werd het vanwege toen nog GPL.

Karan_1

Bericht door Karan_1 »

Cindy schreef:
do 18 mar , 2021 8:22 pm
Extra vak mag op deze school ook absoluut niet. Echt alleen maar die vier vaste menu’s zoals ze het zelf noemen. Iedereen moet ook kunst en cultuur houden en ook maatschappijwetenschappen is verplicht bij ieder profiel (en dan bedoel ik dus geen maatschappijleer, dat hebben ze uiteraard ook).
Wat raar. Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit zo gehoord. Volgens hebben op onze school heel veel leerlingen een extra vak. Oudste doet hier een taal als extra vak.

Verder vind ik zelf de profielkeuze heel beperkend. Ondanks een vrij soepel beleid kan een bepaalde combinatie, die zoon hier zo willen gewoon echt niet. Dat vind ik dan wel weer jammer. Maar ik hoop dat zoon gaat doubleren zodat we de keuze nog even kunnen uitstellen. Dat lijkt mij voor hem echt fijner.

Karan_1

Bericht door Karan_1 »

Hier hebben we trouwens gedonder met afwezigheidsmeldingen. Mijn kinderen vergeten op tijd in te loggen en zijn dus heel vaak te laat. Zoon heeft binnenkort dus een gesprek met de leerplichtambtenaar.
Alhoewel het soms aan zijn eigenwijsheid ligt (telefoon is kapot, dus ik kan geen wekker zetten... nee, je zou ook eens op zoek moeten naar een wekker in huis...) is het ook wel vaak gedonder met lessen, die op het allerlaatste moment ingepland worden.

Dochter heeft al een paar keer een les gemist die via WA aangekondigd werd. Maar dochter leest haar WA niet regelmatig (en de klassenapp al helemaal niet), dus die mist zo'n les dan dus.

Bloemetje75

Oef Karan, ze maken het de leerlingen zo echt niet eenvoudiger he.

Mijn jongens hebben gewoon hun vaste rooster wat er al vanaf september is. Dus daar zit structuur in, is duidelijk etc. Er vallen wel eens last minute lessen uit, maar er worden er nooit zomaar extra ingeroosterd. En de 2 keer dat er iets anders was, werd dit een week van te voren aangekondigd en staat het gewoon in Som.

Bissi

Bericht door Bissi »

Hier is de profielkeuze sinds dit jaar ook beperkt, heel jammer. Het maakt zo veel verschil uit voor kinderen.

Lessen via WhatsApp aankondigen kan ook echt niet, vind ik. Dat is wel iets om bij de leerplichtambtenaar te melden. Hier geldt ook dat te laat inloggen betekent dat je absent gemeld wordt. Hier lukt dat de kinderen meestal wel op tijd.

Zoon heeft een net grote toetsweek achter de rug die hij op school gemaakt heeft. Nu even paar dagen paasweekend, even bijkomen.

Hij wil opeens Grieks kiezen in plaats van het meer gangbare Latijn. Dat kiezen zo weinig mensen dat de hele bovenbouw samen les heeft. :-)

Karan_1

Bericht door Karan_1 »

Dochter wil ook Grieks kiezen (maar die zit pas in de tweede). Ze heeft meer met de Griekse dan met de Romeinse cultuur.

Zoon in de derde heeft nu bedacht dat hij naar 4 havo wil. Wij vinden dat een minder goed idee, maar willen hem ook wel steunen in de keuze. Punt van zorg vind ik dat ik twijfel aan zijn profielkeuze (die nu last minute gemaakt is en op basis van zijn huidige cijfers i.p.v. interesse). Nou ja, eerst maar eens zien of 4 havo gaat lukken met zijn huidige tekorten.

Vrolijk

Bericht door Vrolijk »

Kan hij op dezelfde school blijven Karan? Volgens mij kunnen profielen nog wel gewijzigd worden, al zul je daar misschien niet te lang mee moeten wachten als je naar 4 havo gaat.

Dochter zit nog steeds ziek thuis, maar heeft wel een profiel gekozen. Sommige combinaties konden dan weer niet roostertechnisch, dat was jammer.

Eekhoorntje76

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik ben zelf van 3 VWO naar 4 HAVO gegaan, maar in mijn geval om talen te kunnen laten vallen. (30 jaar geleden en bij ons op school kon je in de vierde toen geen talen laten vallen, wel betavakken.) Betavakken stond ik toen zeer goed voor. Mijn ervaring met de HAVO was dat het een heel groot verschil was. In mijn geval dus eigenlijk te makkelijk, maar ik maakte wel nog mijn huiswerk en was gemotiveerd om weer terug te gaan naar het VWO, wat ik dus ook gedaan heb.

Misschien kan het dus wat lucht geven voor je zoon Karan (ik weet niet het hele verhaal, omdat ik eigenlijk niet in dit draadje hoor, maar gewoon nieuwsgierig was), maar dan zal hij nog wel wat motivatie voor school moeten hebben, dan zou hij er zo doorheen kunnen vliegen. En dan misschien met een NT profiel zodat je de meeste opties voor vervolgonderwijs open hebt?
Dochter (april 2008) 2 Gym
Zoon (september 2010) Groep 8

boom
Site Admin

Bericht door boom »

Zoon heeft halverwege dit schooljaar de overstap van 4 vwo naar 4/5 havo gemaakt. Superfijne oplossing! Opeens is het eind in zicht en hij kan zelfs deels versnellen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Paula

Bericht door Paula »

Soms maakt zo'n overstap dat ze ineens wél de motivatie kunnen opbrengen om de eindstreep te halen. Gewoon doordat het minder uitzichtsloos lijkt, de eindstreep is immers echt in zicht. Fijn dat het goed uitgepakt heeft Boom!

Plaats reactie