2e klas VO 2020/2021

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

2e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Gevonden!

Vandaag horen we hoe het terug naar school er gaat uitzien voor jongste (en middelste).
Ze hebben een vast maatje waarmee 1,5meter afstand houden niet hoeft. Verder is de klas ingedeeld in A en B.
Beide jongens zitten in de A groep. Ik hoop dus heel hard dat als ze wisselende dagen naar school gaan, beide jongens op dezelfde dag(en) mogen. Dat zou logistiek veel fijner zijn, we brengen de jongens met fiets achter op de auto.

Jongste heeft wel zin om zijn klasgenoten te zien, het terug naar huis fietsen is hij iets minder enthousiast over.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Oef, voorlopig maar 1 dag naar school per week. Ik had gehoopt op meer.... Uiteraard gaan de jongens niet op dezelfde dag naar school...

Bij jongste zijn de docenten nu bij ieder vak een advies aan het geven voor het niveau voor volgend jaar. Om een of andere reden heeft de geschiedenis docent voor havo gekozen. Voor alle andere vakken die al zijn ingevuld, heeft hij een VWO advies. Zijn cijfers zijn ook ruim VWO waardig (ook voor geschiedenis). Hij wil volgend jaar naar 3 gym, dat moet ook makkelijk kunnen.
Volgende week zijn de mentorgesprekken gepland.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wij weten eigenlijk nog niets. Dochter heeft vanaf volgende week donderdag toetsweek. En school had al voor de vakantie aangegeven dat er tot de toetsweek online les bleef. Toetsweek hopelijk op school.

Ik kreeg vandaag wel bericht voor zoon dat het kennismakingsgesprek op school is. Ik neem aan dat we deze week meer horen. Dochter heeft mentor pas donderdag.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Eekhoorntje, dat is helemaal laat!

Blijkbaar heeft de geschiedenisdocent heel veel kinderen een HAVO advies gegeven terwijl ze ruim voldoende staan en van de rest van de docenten een VWO advies kregen. Het zal dus niet met de leerling te maken hebben maar een bewuste/onbewuste actie van de docent ofzo.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dat is wel raar bloemetje dat die geschiedenis docent dan blijkbaar zulke hoge eisen heeft tov de andere docenten.

Ja het is wel laat, maar school heeft het wel op tijd aangegeven dat ze in ieder geval nog anderhalve week online doen. Ik hoop wel vandaag of morgen te horen of de toetsweek iig op school is. Ze hadden het rooster al wel zo aangepast dat er niet zoveel klassen tegelijkertijd op school zouden zijn, zodat ze de klassen nog uit elkaar kunnen halen. En als het online was, dat binnen een gezin maar een laptop nodig was voor leerlingen in verschillende leerjaren.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Ik vraag me af of die docent hoge eisen stelt of zich er gewoon makkelijk van af heeft gemaakt en overal Havo heeft aangevinkt.....

Wel fijn dat school toetsweek zo gepland heeft dat er maar 1 laptop nodig is per moment per gezin.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Behalve als er twee in hetzelfde leerjaar zitten. ( da’s bij ons gelukkig niet het geval ;) )
Er moest gecheckt worden of ze twee devices beschikbaar hadden. Ik denk dat ze de telefoon ook aan moesten om te voorkomen dat ze kunnen afkijken.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Gisteren de brief van school. Ze gaan na de toetsweek de klassen in tweeën splitsen, door mentor bepaald, ze krijgen een maatje. Ze gaan de ene week drie en de andere week twee dagen naar school. De andere dagen moeten ze thuiswerken, en waar mogelijk online mee doen. We hadden gisteren ook ouderavond en de mentor geeft aan dat hij gaat proberen twee keer dezelfde les te geven en dan moeten de thuiszitters opdrachten doen. (Hij geeft natuurkunde, twee uur in de week). Dochter is er wel blij mee, vandaag had ze haar eerste toets en toen was de klas nog op alfabet in tweeën verdeeld. We gaan het weer zien hoe dit nu gaat lopen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Eekhoorntje, ik hoop toch dat ze een vriendinnetje mag als maatje.
Bij de jongens hebben ze bewust zelf laten kiezen. Vanwege het sociale, ze gaan natuurlijk maar 1 dag per week dus de rest van de week met online les zal er wel genoeg leerstof blijven hangen.

We hadden oudergesprek gisteren. Zonder jongste want die had online schaakles. Tja hij doet het goed, resultaten zijn voor bijna alle vakken prima, volgens de docenten doet hij goed mee met de online lessen. Alleen slordig met schrijven bij schrijfvaardigheid van Fast Lane English. Ehh ja dat krijg je als je geen woordjes leert. Dan weet je ze wel maar gaat spelling mis he. Mentor was niet verbaast dat hij ondertussen onder tafel schaakpuzzels oplost op zijn telefoon.
Ze had wel met hem gesproken gisterenochtend. Hij heeft aangegeven dat hij toch niet wil versnellen voor wiskunde. Want dan moet hij na school meer gaan doen en hij speelt liever met vrienden buiten. Verder vindt hij het voordeel, in het laatste jaar ongeveer 3 lesuren per week minder absoluut niet opwegen tegen de inspanning die hij zou moeten leveren. Zeker aangezien die 3 lesuren toch verdeeld door het rooster door de week zitten en hij dan dus niet eerder uit is ofz. Geen speld tussen te krijgen, die logica.

Hij gaat wel schaken als verbreding doen, maar hoe en wat? Hij moet daar en zijn mails voor lezen (en dat dat hij slecht of niet of zelden). We gaan het even op zijn beloop laten om te zien of hij het gaat oppakken. School is weinig uitdaging maar met zijn eigen gezette doel met schaken en de toernooien die hij speelt, heeft hij wel cognitieve uitdaging.

Toetsweek is hier vanaf 7 april, ze gaan de toetsweek in de sporthal doen zodat 1,5 meter afstand lukt.
Hij heeft als opdracht Frans en Latijn ophalen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Hier gaat het even niet zo goed... Al sinds ze weer naar school mogen, is jongste de dag voor fysieke les niet zichzelf. Hij wist me te vertellen dat de online lessen saai zijn, zijn huiswerk maakt hij nu maar meteen in de les. Dan buiten spelen alleen of met buurjongen "en dan kan ik al weer naar bed"...
Hij weet niet wat hij wel wil. Hij wil niet met me fietsen of wandelen, niets koken of bakken... Niet met de buurjongen mee naar hockeytraining. Andere sporten etc is lastig, zeker in België want ze mogen maar 1 naschoolse activiteit nu met covid.

Straks nieuw veiligheidsnet bestellen voor de trampoline, dan kan hij daar in ieder geval weer op (zonder vind ik te eng met al die rare salto's backflips etc). En maar even mailen of de mentor nog iets weet.

Iemand verder tips? Mag online maar dan wel actief dus iets waar reactie van de deelnemers wordt verwacht (want bank hangen en tv kijken of netflix kijken doet hij genoeg).
Ik ga ook maar eens zoeken of er nog schaaktoernooien zijn voor jeugdspelers.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

Mijn oudste schaakt soms online.

Die heeft ook veel game-contact via Discord. Voor elk spel dat die speelt is wel een kanaal waar die andere spelers kan vinden om mee te kletsen, als eigen vrienden niet beschikbaar zijn.

Jongste heeft een beetje hetzelfde gevoel als die van jou, een 'is dit alles' gevoel. Wel veel contacten online ook. School bijhouden lukte met alleen online lessen beter dan nu. Klasgenoten zien is fijn, maar nu ook veel meer onduidelijk wat ze precies moeten doen dan toen alles online was en dat geeft stress.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Hij heeft volgens mij wel duidelijk wat hij moet doen voor welke les. Toetsweek begint 7 april en daar heeft hij zelf ook een schema voor gemaakt.

Maar het uitzichtloze breekt even op, denk ik. Hij heeft 1u per week online schaakles en kletst daarna vaak nog met zijn mede-lesgenootje via discord inderdaad. Maar zelf die jongen een berichtje sturen voor potje schaken of wat gamen of kletsen, dat doet hij dan weer niet.

Ze komen vanmorgen in België ook weer bij elkaar, ik ben heel benieuwd wat er bedacht wordt.
Eigenlijk zouden er voetbaltoernooien zijn met Pasen maar dat gaat uiteraard niet door. Op dit moment mogen in België ook onderlinge wedstrijden op de club niet. Ze mogen met max 10 kinderen + trainer trainen en dat is het. Daarnaast mag je dan niet nog een hobby hebben waar je heen gaat. Dus ook naar scouting ofzo, mag niet en wordt door sommige hobby's actief op gecontroleerd.
Het is dan natuurlijk vervelend dat je broer die in Nl hockeyt, wel iedere zaterdag een wedstrijdje op de club heeft tegen een ander team van die club.
Jongste zou prima 2 x per week kunnen gaan meetrainen met buurjongetje in het hockeyteam, maar dat wil hij natuurlijk niet want hockey is stom.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Lastig Bloemetje, twee landen twee set van regels.

Dochter heeft de cijfers van de toetsweek terug, en hoewel ze er met vertrouwen en relaxed inging, zijn haar cijfers niet wat ze verwacht had. (En wij ook niet). Ze heeft zelf in gesprek met de mentor aangegeven dat ze zich thuis moeilijk kan concentreren tijdens de online lessen. De mentor ging kijken of ze misschien in beide groepen les kon krijgen zodat ze de hele week op school kan zijn. (Ik denk niet dat dat mogelijk is, maar we gaan het zien.)

Haar cijfers waren op een na wel voldoendes, maar allemaal rond de 6. Nu denken wij dat ze zich te veel laat afleiden door haar telefoon. Maar ze heeft hem ook vaak nodig voor haar schoolwerk (Kahoot quizen, Moodle, etc) Ze heeft wel tijdens de toetsweek ook de hele tekst van Hamilton geleerd, en ze is continue op Wattpad bezig fanfiction lezen en schrijven. Dus we proberen daar nu goede afspraken over te halen.

Ze is superblij dat ze weer half naar school mag, en ze hebben het voordeel dat ze in een groepje van 3 is ingedeeld, want ze hebben een oneven aantal meiden/jongens en de groepjes zijn wel alleen meiden of alleen jongens. Helaas is de toetsweek bij een van de meiden van haar groepje echt heel slecht gegaan en dat meisje heeft te horen gekregen dat ze waarschijnlijk niet over gaat. Ik hoop dat dochter en het andere meisje dit meisje nog kan helpen om het jaar toch goed af te sluiten.

Verder mist ze het lange fietsen soms omdat ze dan podcasts luisterde of gewoon muziek en nu is binnen 10 minuten op school. ;)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Eekhoorntje76 schreef:
di 30 mar , 2021 10:35 am
Lastig Bloemetje, twee landen twee set van regels.

Dochter heeft de cijfers van de toetsweek terug, en hoewel ze er met vertrouwen en relaxed inging, zijn haar cijfers niet wat ze verwacht had. (En wij ook niet). Ze heeft zelf in gesprek met de mentor aangegeven dat ze zich thuis moeilijk kan concentreren tijdens de online lessen. De mentor ging kijken of ze misschien in beide groepen les kon krijgen zodat ze de hele week op school kan zijn. (Ik denk niet dat dat mogelijk is, maar we gaan het zien.)

Haar cijfers waren op een na wel voldoendes, maar allemaal rond de 6. Nu denken wij dat ze zich te veel laat afleiden door haar telefoon. Maar ze heeft hem ook vaak nodig voor haar schoolwerk (Kahoot quizen, Moodle, etc) Ze heeft wel tijdens de toetsweek ook de hele tekst van Hamilton geleerd, en ze is continue op Wattpad bezig fanfiction lezen en schrijven. Dus we proberen daar nu goede afspraken over te halen.

Ze is superblij dat ze weer half naar school mag, en ze hebben het voordeel dat ze in een groepje van 3 is ingedeeld, want ze hebben een oneven aantal meiden/jongens en de groepjes zijn wel alleen meiden of alleen jongens. Helaas is de toetsweek bij een van de meiden van haar groepje echt heel slecht gegaan en dat meisje heeft te horen gekregen dat ze waarschijnlijk niet over gaat. Ik hoop dat dochter en het andere meisje dit meisje nog kan helpen om het jaar toch goed af te sluiten.

Verder mist ze het lange fietsen soms omdat ze dan podcasts luisterde of gewoon muziek en nu is binnen 10 minuten op school. ;)
Hier ook een dochter, die zich totaal kan verliezen in Wattpad (schrijven en lezen) en daar veel te veel tijd aan besteedt. En dan is ze ook nog bezig met games bouwen. Allemaal heel leuk en ook best leerzaam, maar niet als je het tijdens de online lessen doet...
Ik merk dat ze behoorlijk wat gemist heeft door de online lessen en vrees ook een beetje voor de cijfers...

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft vandaag een bericht gekregen van de mentor dat ze de hele week naar school mag (moet). Toevallig had ik toen net een mail gestuurd naar de mentor dat we een gesprek wilde. Er is dus wat mailverkeer heen en weer geweest tussen de mentor en mij. Vrijdag hebben we een gesprek, los van de tafeltjesavond. Dochter is besproken bij het overleg met alle docenten en daar viel dus op dat dochter cijfers veel lager waren dan ze van haar hadden verwacht. Al hoewel ze dus nog overal voldoende voor staat wilde ze haar toch helpen. (Dit is mijn conclusie).

We zagen gisteren ook dat ze voor Engels een 3 heeft gehaald ergens in de vorige module, ze zegt zelf dat ze niet weet waarvoor dat is. Maar met de hoeveelheid engels die ze al jaren spreekt en leest was dit wel heel raar. Ik denk dat ze het niet heeft durven zeggen. (Ze blijft zelf volhouden dat dat niet zo is helaas.)

We hebben gisteren met haar afgesproken dat ze haar telefoon niet meer tijdens de digitale lessen bij zich mag hebben. (Maar ze heeft dus geen digitale lessen meer, zolang de klas of zij niet in quarantaine hoeft) en dat ze per dag een uur beneden aan haar huiswerk gaat, en dan zorgen we er ook voor dat het rustig is, dat er iemand met haar aan tafel zit, en dat ze ons vraagt om te helpen met bv overhoren. Gisteren was dat een mooi moment dat beide kinderen met hun huiswerk bezig waren en ik aan het lezen was.

Ze is snel afgeleid en aan haar nagels te zien verveeld ze zich wel ook wel een beetje. Dus we moeten ook kijken wat we daar aan kunnen doen. Maar als ze in de klas zit en ze droomt weg, dan krijgt ze nog wel genoeg mee van de les en thuis kan ze dan makkelijk iets anders gaan doen.

In de klas is er nog een ander kind wat dezelfde mogelijkheid krijgt. En de mentor is niet bezorgd dat dit een negatief effect gaat zijn, mbt sociale interactie. Hij zegt zelfs dat deze heel goed is. (Daar zijn we natuurlijk heel blij mee)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Eekhoorntje, hoe bevalt het je dochter om iedere dag naar school te gaan? Merken jullie aan haar dat dit werkt?

Jongste heeft nu de laatste toets van de toetsweek, tot nu toe heeft hij wiskunde en Grieks al terug. En we zijn heel tevreden over de cijfers. Hij heeft over de meeste toetsen wel een goed gevoel.
Hij heeft nog steeds heel veel tijd om buiten te spelen. Alleen voor Latijn heeft hij gisteren wel heel lang zitten leren. Het waren 350 woordjes of zo en heel veel rijtjes met naamvallen etc.

Verder gaat het zijn gangetje, hoewel hij af en toe dagen heeft dat hij niet lekker in zijn vel zit. Maar of dat corona -maatregelen-moeheid is of pubertijd?
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter vindt het fijn. Het is nu natuurlijk nog maar een weekje zo. Maar ik denk dat het haar goed doet. Naast school heeft ze ook geen real live sociale contacten, en daar heeft ze wel behoefte aan.

Ook vrijdag een gesprek met de mentor gehad en we zijn blij dat ze haar zien. De opmerking op haar rapport was ook dat ze origineel en zelfstandig is in haar denken. De mentor had het zelf over creatief, en was dan wel weer verbaasd dat ze op de creatieve vakken niet heel hoog scoort. Ze is vooral creatief in haar hoofd. Mentor gaf ook aan dat ze aan het begin van het jaar aangaf dat ze niet zo veel aansluiting had in de klas en dat dat nu wel veel beter is. Ze valt ook in beide groepen goed. (Anders hadden ze het niet gedaan.) Ze is nu wel gekoppeld aan een ander maatje, want die komt ook de hele week.

In de klas waren ze wel verbaasd dat ze met haar cijfers zo’n kans kreeg, maar toen ze hoorde dat ze met al haar vakken 2 punten achteruit was gegaan snapte ze het wel.

We gaan zien waar het naar toe gaat zo, maar wij vinden het fijn dat school haar deze mogelijkheid heeft gegeven.

Wat fijn Bloemetje dat je jongste zoveel plezier heeft met het buiten spelen en dat dat ook nog lukt naast het school werk!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Hoe gaat het nu met de 2e klassers?
Hier gaat het zo zo. Zoon staat op zitten blijven, heeft al een poos nul motivatie voor school, zit slecht in z’n vel. En zit in de puberteit, wat het niet heel gezellig maakt. :roll:
Ze gaan nu iets meer naar school en dat werkt voor hem wel beter, maar eigenlijk is er geen redden meer aan. Op zich zou hij er nog wel voor willen gaan, want hij gaat het liefste over met z’n vrienden, maar hij kan het ook niet meer opbrengen lijkt het.
Vervolgens is dan nog de keuze om de 2e nog een keer te doen op het gym of een andere school zodat hij Grieks en latijn kan laten vallen. Hij weet het gewoon niet, wil ook niet bij andere scholen kijken (hij weet ws wel waar hij dan heen zou willen en is daar al eens geweest in groep 8). Dus laten we het maar even op z’n beloop. Toch moeten we met een eventuele overstap wel een keer stappen gaan nemen denk ik. Maar hij wordt heel chagrijnig als ik erover begin.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Lastig Vrolijk!
Ik snap ergens wel dat hij dat gesprek uit de weg gaat. Kun je hem de opties vertellen en zeggen dat je op 1/6 wil weten wat hij wil zodat jullie daar actie op kunnen ondernemen (bijwerken/doubleren huidige school/andere school).

Hier gaat mijn 2e klasser op het gemak. Blij dat hij meer naar school mag, hij heeft dat sociale echt nodig. Cijfers zijn prima, inspanning is er weinig, extra dingen wil hij zeker niet. Nu heeft hij een lieve mentor die vooral ook de humor van jongste in ziet. Maar ook uitspraken doet als "hij is nog zo jong" en hem eigenlijk lekker laat lanterfanten... Ja hij is jong, hij doet voor de meeste vakken geen piep, wij houden hem wel uit zijn hangmat maar echt aan staat hij zeker niet. Laten we heel hard hopen dat het volgende schooljaar "normaler" loopt en denklessen weer door gaan. En dat er een mentor komt die wat meer eisen aan hem stelt.
Mentor zou wel met de wiskunde docent gaan praten om jongste tijdens de fysieke lessen aan oude kangaroewedstrijd opgaven te laten werken. Om hem toch een beetje uit te dagen en de gewone stof te compacten. Jongste vindt die kangaroe-opgaven meestal wel leuk.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Von »

Hier gaat jongste eigenlijk heel goed, al heeft ze er niet zoveel plezier in momenteel. Ze vindt vooral de dagen thuis saai.
Als alles zo gaat zoals het nu gaat, gaat ze over naar TVWO3, terwijl veel klasgenoten naar havo gaan, of zelfs naar mavo, en tweetalig laten vallen. Er zijn best veel kinderen die tweetalig hebben gekozen om de reisjes, en die zijn tot nu toe niet doorgegaan natuurlijk.

Hoe denken jullie over weer volledig naar school?
Aan de ene kant vind ik het heel fijn voor de kinderen, ik merk ook echt wel aan mijn dochter dat ze de fysieke dagen fijner vindt. Maar ik snap echt niet dat er nu zo vlak voor de vakantie WEER een verandering moet komen. En zoveel kinderen in de school, niet gevaccineerd... ik maak me daar wel zorgen om.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik snap ook niet helemaal dat ze net voor de vakantie nog weer willen veranderen, en ik vraag me ook af wat het voor gevolgen gaan hebben...

Dochter gaat al de hele week naar school, en het doet haar goed volgens mij. Ook vind ze het fijn om haar vrienden te zien die in andere klassen zitten, en die precies in de andere helft zaten kwa dagen.

Kan me voorstellen dat de dagen thuis saai zijn.

Vervelend Vrolijk dat het niet zo goed gaat. Het lijkt me ook lastig als je nu weer iets moet kiezen. Twee jaar geleden heeft hij waarschijnlijk de keuze op deze school laten vallen en dan kan ik mij voorstellen dat het dan moeilijk is om nu iets anders te moeten kiezen.

Ook zijn er weer wat activiteiten die doorgaan, wel in aangepaste versie, maar het is wel iets om naar uit te kijken. Zo heeft ze weer een Pharos kamp (als ze ingeloot wordt), en krijgt ze haar Vormsel (dit zou vorig jaar zijn).

Afgelopen weekend hadden we een weekendje uit via het werk van mijn man en het was heel jammer dat het zo slecht weer was, maar we zijn op zaterdagochtend bij een dierentuin geweest, en ‘s avonds hadden we een etentje in het hotel. Dit was natuurlijk wel of op het terras of in de kamer, en wij hadden het op het terras. We merkte aan beide kinderen dat ze het fijn vonden dat we even eruit waren. Ze vonden het ook heel stoer dat ze een eigen kamer hadden. (We twijfelde of dit goed zou komen, maar het ging wel prima. Nu hebben ze wel het Songfestival gekeken, samen met mijn man, dus hij was er bij tot ze gingen slapen. Ik was zo verstandig (voor mij dan) om op tijd te gaan slapen, want voor mij was het wel wat veel dit weekend.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Ik vind het heel dubbel, dat weer volledig terug naar school.
Van de ene kant snap ik dat het voor veel leerlingen heel veel deugd zou doen en dat het voor docenten makkelijker is om les te geven als iedereen in de klas zit en niet de helft via een schermpje mee kijkt (of zoals mijn jongste regelmatig doet, gewoon in bed liggen en luisteren met camera uit...).
Van de andere kant begrijp ik docenten ook heel goed dat ze liever niet ongevaccineerd voor volle klassen staan.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Stil hier!

Laatste toetsweek is begonnen voor de jongste. Dan volgende week nog een dag/paar uur naar school om te presenteren rond zijn verbredingsopdracht. Dan volgens mij heel lang niets want ze krijgen pas 23 juli hun rapport.... Geen uitjes etc dat ik nu al weet van heb.

Jongste ziet de toetsweek wel zitten. Staat voor alle vakken voldoende tot goed dus gaat zonder problemen over naar 3 gym.

Succes voor iedereen deze laatste week/weken!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft ook toetsweek deze week. Moet volgende week een uurtje ofzo naar school om cijfers in te zien. Dan die week erop poldersporten en boeken inleveren, en dan op vrijdag rapport ( of promoveren zoals ze het op school noemen).

Vakantie begint bij ons de 17e.

Dochter is op tijd begonnen met leren, en heeft er vertrouwen in, maar dat had ze de vorige toetsweek ook en dat viel haar toch wel tegen. Nu bemoeien we ons er iets meer mee. Maar gisteren was ze bij Wiskunde er niet helemaal uitgekomen. Waarschijnlijk gaat ze wel zonder problemen over, maar ik ben er nog niet helemaal gerust op. Ze is zo snel afgeleid, door wattpad, of de muziek die ze luistert. Of gewoon het wegdromen….
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

Jongste doet eigenlijk altijd alles zelf, meldt soms 's ochtends dat er een proefwerk is (of 's avonds dat er eentje was) en we zien vrijwel alleen zwarte cijfers binnenkomen. Gemiddelde ergens rond de 8.
Aan de reactie van de mentor (en jongste) te oordelen is dat niet helemaal gebruikelijk in de klas. Jongste denkt dat veel klasgenoten zullen blijven zitten of afstromen. Ik hoop dat de vriendengroep compleet zal blijven...

Deze en volgende week nog gewoon lessen en wat dingen afronden.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Wij hoeven ook niet te helpen met plannen etc. Ik vraag wel paar dagen voor toetsweek of er genoeg pennen/potloden/geodriehoeken etc zijn en vraag dag zelf of het rekenmachine in de tas zit.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Von »

Jongste mag voor de tweede dag op rij het toetje uitzoeken. Gisteren bleek ze een 10 gehaald te hebben voor haar wiskundetoets over statistiek, haar eerste, en vandaag stond er een 10 voor arts. Ik ben ook heel blij voor haar dat ze een 6,9 voor Duits heeft gehaald, want ze wilde zo graag een 7 blijven staan en dat is gelukt. Haar rapport is gevuld met zevens en achten en een 10 voor arts. Ik ben erg trots op haar. Het komt haar niet aangewaaid en ze zit in een klas vol ongemotiveerde klasgenoten.
We moeten haar regelmatig helpen met plannen en ze schiet nog regelmatig in de paniek, maar de rust van een VWO-klas volgend jaar zal haar hopelijk helpen. Ze accepteert meestal wel hulp, ook graag van haar grote zus en soms van haar broer, dus dat is wel fijn.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

Super, Von! Haha, nu snap ik wat je bedoelt met “Arts” (arts and crafts), ik dacht eerst aan het heel jong opleiden van artsen. :lol:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: 2e klas VO 2020/2021

Bericht door Von »

Haha, ja, inderdaad. Wiskunde staat er ook op als Mathematics, maar dat is zo'n lang en ingewikkeld woord...

Plaats reactie