Cito op de middelbare school?

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Carivania
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 23 apr , 2021 7:36 pm

Cito op de middelbare school?

Bericht door Carivania »

Dag allemaal,

Vandaag bericht van school gekregen dat mijn oudste (2 havo) na de meivakantie cito toetsen moet gaan doen (alle tweedeklassers).

Hij is een echte onderpresteerder en haalde op de basisschool al altijd slechte cijfers voor zijn cito's, dus ik houd mijn hart vast.

Iemand ervaring met cito's op de middelbare school en eventueel advies of en hoe hij zich hierop kan voorbereiden? Misschien een handige website?
Vast bedankt!

Groetjes, Carivania

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Cito op de middelbare school?

Bericht door Pompom »

Op de school van mijn kinderen doen ze DIA toetsen, van CITO. Daar krijgen we na een tijdje een envelop met getalletjes over en dat is het dan. Misschien als een kind laag scoort dat ze steunlessen aanbieden of zo.
Heb je er geen mail over gekregen oid?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Carivania
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 23 apr , 2021 7:36 pm

Re: Cito op de middelbare school?

Bericht door Carivania »

Dank je Pompom.

We kregen vandaag een mail dat ze dit gaan afnemen bij de leerlingen om inzicht te krijgen in het niveau van basisvaardigheden bij Nederlands, Engels en Wiskunde bij de leerlingen. Het resultaat hiervan wordt ook meegenomen in het eindadvies.

Mijn zoon staat op blijven zitten vanwege zijn werkhouding en slechte cijfers. Hij is, sinds hij weer fysiek op school mag zijn in de les, eindelijk gemotiveerd om te werken, want hij wil wel over naar 3 havo. Op de basisschool was hij altijd al slecht in cito en als hij nu weer slecht scoort is dat weer extra munitie voor school om hem toch te laten blijven zitten.

Ik vind het prima als hij moet blijven zitten, maar ik denk niet dat daardoor zijn werkhouding of zijn cijfers beter worden. Daarvoor heeft hij andere ondersteuning nodig, denk ik.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Cito op de middelbare school?

Bericht door Axator »

Bij mijn oudste doen ze dit ook, 2 keer per jaar. Start van het jaar om te kijken waar kinderen direct hulp bij nodig hebben. Direct in september klas 1 al. En dan rond maart nog eens om te kijken of alles goed gaat. Ze hebben 4 onderdelen dacht ik. Engels, nederlands tekst en nederlands woordenschat en rekenen. Hij heeft hem nu 3 keer gehad (eentje overgeslagen ivm corona)

Mijn zoon vindt ze vergelijkbaar als de basisschool, hoefde ook niet te oefenen verder.

Van een overleg met de mentor weet ik nu dat hij daarop bijna alles op vwo-plus heeft gescoord. Alleen qua cijfers staat hij wel wankel. Maar mocht hij een twijfel geval worden, dan nemen ze de cito wel mee om hem toch over te laten gaan. Ze gaf aan dat het in principe bedoelt is om basis-hiaten op te vangen, maar in zijn geval in zijn voordeel wel meegenomen wordt.

Bij een ander meisje was het tegenover gesteld. Die scoorde qua cijfers erg matig, met 2 uur huiswerk elke dag. En de cito's op vmbo niveau. Die had met een een goede cito door kunnen gaan, maar wordt nu waarschijnlijk geadviseerd om van 2a naar 3h te gaan.

De mentor gaf aan dat ze nooit alleen op de cito afgaan. Dat is alleen "aanvullend bewijs" voor een beslissing op andere punten..

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Cito op de middelbare school?

Bericht door Dee85 »

Hier nemen ze ook die Cito's af op het VO. De Dia toetsen. Ze doen het aan het begin van het schooljaar en de afgelopen week weer.
Ze informeren daar niet actief over, alleen als er reden tot zorgen is. Zo hebben ze het bij mijn dochter wel gemeld, omdat die achterliep met rekenen en begrijpend lezen. Het jaar daarop heeft de mentor het weer kort over de dia toets gehad om te vertellen dat de rekenachterstand verdwenen was, maar het begrijpend lezen nog wel aandacht nodig heeft.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Cito op de middelbare school?

Bericht door Rianne2 »

Bij mijn jongste namen ze ook in de eerste klassen een paar keer de Cito's af. Net als op de basisschool scoorde hij hier veel slechter op dan op zijn schooltoetsen.

School stuurde de Cito scores naar huis, maar verder heb ik er nooit iets van gehoord. In de begeleidende brief stond ook dat ze de resultaten puur voor zichzelf wilden gebruiken. Ze wilden ermee kijken of de kinderen iets opstaken in de lessen. Nou, zoonlief scoorde tussen VMBO en VWO, waarbij alleen rekenen op VWO-niveau zat :roll: .

Ik zou me er niet te druk over maken. Destijds schrok ik er ook van, maar ik hoorde van meerdere ouders om me heen dat hun (VWO)kinderen er slecht op scoorden.

Ter info: zoon is ruimschoots geslaagd op het VWO met een mooie cijferlijst en is inmiddels zijn bachelor op de uni (met hoge cijfers) aan het afronden. De NIO was wat mij betreft een veel betere voorspeller!

Plaats reactie