Jong naar het VO

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Hanneke »

loekie schreef:
za 10 feb , 2024 8:16 pm
Ik denk dat met laten falen bedoeld wordt dat een kind consequenties merkt van een onhandige aanpak. Als een kind bijvoorbeeld een woordjestoets in één avond wil leren en niet open staat voor verspreid leren kan het nuttig zijn om te laten ervaren dat zijn aanpak niet werkt.
Dat denk ik ook.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Natuurlijk laat je een kind niet keihard onderuitgaan als onvermogen of psychische problemen een rol spelen. Dan leidt het niet tot een zinvolle leerervaring maar alleen tot een negatieve ervaring. Dat is niet de bedoeling.
Ik doelde op dingen als 'als jij het zo wilt aanpakken en niet wil luisteren als je tips krijgt om het anders/effectiever te doen, dan moet je ervaren dat jouw manier niet werkt'. En ja, dat kan een vette (of meerdere) onvoldoende tot gevolg hebben. Omdat je niet goed geleerd hebt, niet gepland hebt, niet op tijd ingeleverd hebt, etc.
Ik ben het met je eens Vlinder, als daarbij de samenwerking/communicatie met school niet goed is (en dat geluk hadden wij wel), dan zal deze aanpak mogelijk niet het gewenste effect gaan hebben.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Vlinder42 »

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar wat ik bij mijn eigen kind zo vreemd vindt is, dat het best wel duidelijk is dat haar aanpak niet werkt, maar dat is voor haar tot nu toe geen reden om het anders te gaan doen. Het leidt alleen tot meer terugtrekken.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Bissi »

Voor jou is dat duidelijk, maar is dat ook voor haar zo? Er kunnen hele vaststaande irreële ideeën in iemands hoofd zitten, inclusief bijbehorende negatieve emoties. Die doorbreken kan heel lastig zijn. Ook al zou je denken als volwassene dat dat toch zo te ontkrachten is. Maar juist als je slim bent, hecht je vaak geloof aan je eigen gedachten. Omdat die vaak kloppen, ook al denken anderen van niet. Maar helaas kunnen we beter niet alles geloven wat we denken. Maar hoe maak je iemand duidelijk dat iets een drogredenering is?

Ik sprak laatst een hb student die zich verveelde en een gevoel van grote zinloosheid had. Hij wist wat hij heel leuk vond om te doen (nu zijn hobby), maar dat kon hij dus niet gaan doen. Toen we daar op verder gingen vertelde hij dat hij dan zeer waarschijnlijk heel succesvol zou worden in zijn hobby. Succes zou leiden tot geld en macht. Macht corrumpeert en dat wilde hij juist per se niet, omdat hij daar op neerkeek.
Deze capabele, slimme persoon had zichzelf met deze zeer ontmoedigende redenering vakkundig in de hoek geverfd: goed worden in wat je leuk vindt, leidt tot corruptie. Dus zijn oplossing was: niet gaan doen wat je leuk vindt, maar alleen iets waar je een goede baan mee krijgt. Maar ja, dat voelde niet zo inspirerend...

Ik vroeg hem: zouden er ook uitzonderingen kunnen zijn hierop? Mensen die dan toch niet gecorrumpeerd raken. En hoe pakken die dat dan aan? Kun je dat eens uitzoeken door met wat mensen te praten?
Dat leek hem wel wat. Ik hoop dat hij nu leuke gesprekken gaat hebben waarmee hij ruimte kan scheppen om wel zijn interesse te mogen volgen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
ma 12 feb , 2024 5:12 pm
Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar wat ik bij mijn eigen kind zo vreemd vindt is, dat het best wel duidelijk is dat haar aanpak niet werkt, maar dat is voor haar tot nu toe geen reden om het anders te gaan doen. Het leidt alleen tot meer terugtrekken.
Soms is het gewoon gemakkelijker om te blijven doen wat je doet, ook als je weet dat het niet de juiste aanpak is. Omdat het alternatief moeilijk, spannend of eng is. Je weet wat je hebt (ook al blijkt het niet zo goed te werken) maar niet wat je krijgt als je dingen anders gaat doen. Voor mijzelf was dat vroeger een grote drijfveer om dingen niet anders te willen doen. De onzekerheid voelde voor mij 'groter' dan de zekerheid van het falen (want ik zag echt wel dat mijn aanpak niet werkte).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Hanneke »

Paula schreef:
do 15 feb , 2024 11:03 am
Vlinder42 schreef:
ma 12 feb , 2024 5:12 pm
Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar wat ik bij mijn eigen kind zo vreemd vindt is, dat het best wel duidelijk is dat haar aanpak niet werkt, maar dat is voor haar tot nu toe geen reden om het anders te gaan doen. Het leidt alleen tot meer terugtrekken.
Soms is het gewoon gemakkelijker om te blijven doen wat je doet, ook als je weet dat het niet de juiste aanpak is. Omdat het alternatief moeilijk, spannend of eng is. Je weet wat je hebt (ook al blijkt het niet zo goed te werken) maar niet wat je krijgt als je dingen anders gaat doen. Voor mijzelf was dat vroeger een grote drijfveer om dingen niet anders te willen doen. De onzekerheid voelde voor mij 'groter' dan de zekerheid van het falen (want ik zag echt wel dat mijn aanpak niet werkte).
Dat denk ik ook.

Het kan een vorm van faalangst zijn inderdaad. En een heel ingewikkelde.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Tijdje verder en het kabbelt hier een beetje voort. Prima cijfers, maar verder totale chaos en geen sociale aansluiting.

Lastig dus, want als je puur naar de cijfers kijkt is er geen probleem, maar wij, en gelukkig ook school, zien wel (dreigende) problemen. Het is ook niet echt helpend dat de anders kinderen ook niet goed in hun vel zitten, dat is veel en kost de nodige energie. Betere tijden zullen wel vaan volgen, maar nu dus even niet.

Plaats reactie