Jong naar het VO

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
MrsBucket
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Jong naar het VO

Bericht door MrsBucket »

Op het oude forum waren een hoop topics over versnellen en jong naar het VO gaan. Die topics mis ik hier een beetje, dus ik hoop in dit topic die schat aan ervaring weer te kunnen bundelen.

Zoals het er nu naar uit ziet, gaat mijn zoontje voor de 2e keer versnellen. Als dat voldoende is, zal hij straks 10 jaar zijn als hij naar het VO gaat. Het kan ook prima zijn dat hij nog een 3e keer gaat moeten versnellen, maar dat is wat de toekomst moet uitwijzen. Er is geen intermezzo-school in de buurt, dus die optie valt helaas af.

Hoe verging het jouw kind wat jong op het VO terecht kwam? Wat waren aandachtspunten? Wat had je van tevoren graag geweten? Had je, met de kennis van nu, toen dezelfde keuze gemaakt?
Zoontje uit maart 2015.

Dee85
Berichten: 100
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Dee85 »

Om maar met je laatste vraag te beginnen: nee.
Voor mijn oudste leek de versnelling op dat moment een goed idee (met de kennis die we toen hadden). Aansluiting in de oude klas slecht, goede Cito scores, externe plusklas, ze wilde zelf versnellen. Helaas bleken de sociale problemen niet opgelost met een versnelling. En die Cito scores waren slechts een indicatie - ik heb wel om doortoetsen gevraagd, maar de school vond het niet nodig en ik ging akkoord. Had ik niet moeten doen.
De groep 8 waar ze in terecht kwam was wel een hele lieve klas. Daardoor kon ze wel een beetje op adem komen en ontspannen. De Cito M8 had ze niet goed gemaakt, helaas heeft de basisschool niet ingezet op extra ondersteuning (ze startte in januari in groep 8). Wel boden ze in april o.i.d. een traject aan bij de schoolmaatschappelijk werker, maar dat vonden we toen wat laat.

Achteraf gezien zou een tussenjaar beter zijn geweest. Helaas is die optie er bij ons in de buurt niet. We hebben het eerste jaar brugklas beschouwd als een tussenjaar. Nu doet ze de brugklas voor de tweede keer. We weten inmiddels ook dat er toch wel wat meer aan de hand is, vorig jaar februari kwam de diagnose ASS naar boven. Dat staat nu meer op de voorgrond dan IQ.
Ze is een vroege leerling en in het najaar is ze 12 geworden en is nu nog steeds een van de jongere leerlingen in haar klas. Ze voelt zich fijn in deze klas. Vorig schooljaar heeft ons een schat aan informatie opgeleverd en we zien het jaar dan ook zeker niet als weggegooid.

Dus bij ons wel hele specifieke redenen waarom de versnelling geen succes was. Maar omdat ik het met je eens ben dat het forum zo'n schat aan informatie biedt, wil ik hier toch graag ons verhaal delen voor de ouders die ook een kind hebben met ASS of waarvan het vermoeden is dat er ASS in het spel is.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Karan_1
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Ik lees graag mee. Onze jongste is 1 x versneld, wat eigenlijk niet voldoende is/was. Om diverse redenen lijkt ons nogmaals versnellen niet passend voor hem en houden we hem met wat moeite, waar hij zit.

Met heel jong naar het VO geen ervaring, mijn dochter was al 11. Zijn liep vooral in het eerste jaar tegen wat issues op, maar moeilijk te zeggen of dit door haar leeftijd kwam.

Bloemetje75
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Bloemetje75 »

Jongste is versneld van groep 4 naar groep 6 en was 11,5 toen hij naar de brugklas ging dus niet heel jong. Een tweede versnelling hebben we overwogen maar gelukkig is groep 8 gelukt met levelwerk, plusklas, masterclass op de middelbare school, veel voetbal, schaken etc.

Jongste zit nu in 2 gym en dat gaat prima. Veel inspanning levert hij niet. Vorig jaar voor covid verving hij 3 reguliere uren door 1x schaakles geven aan klasgenootje, 1x robotica en 1x eigen project. Helaas met covid liep eigen project fout (deels omdat wij thuis niet juiste materiaal hadden voor de proefjes deels omdat jongste vast liep in hoe nu verder, hulp vragen en doorzetten).
Hij zou gaan versnellen met wiskunde maar vindt buitenspelen nu met vriendjes veel belangrijker dan na school daar wat aan doen, zeker "omdat ik er geen voordeel aan heb want die 3 uur ofzo die in 6VWO dan wegvallen, zitten midden in mijn rooster".
Hij kan plannen als hij het nut er van in ziet. Hij heeft zeker met online lessen al zijn huiswerk tijdens de les normaal al af.

Zou ik die versnelling weer doen? Ja zeker!
Zou zijn dagprogramma er zonder covid anders uit zien? Ook dat, want dan zou hij weer 2 a 3 reguliere uren skippen voor schaakles/schaakvooruitgang of eigen project of wellicht toch wiskunde versnellen.

Is mijn kind gelukkig nu met alle dagen vanaf 14/14:30 buiten spelen? Ja!
Leert hij leren, doorzetten etc... ik betwijfel het.
Komt het goed op deze school als ze weer volledig mogen gaan. Ik denk het wel.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door cacao »

Met de kennis van nu zouden wij dezelfde keuze hebben gemaakt. Onze zoon was al een jonge leerling en sloeg groep 6 over, en ging dus als 10-jarige naar het VO.

Eerlijk gezegd ben ik zelfs blij dat er bij ons op dat moment geen Intermezzo of groep 9 was. Mijn zoon was geestelijk gewoon klaar om de overstap naar het voortgezet onderwijs te maken, inclusief zelfstandig reizen. Wel hebben we hem nog een tijd lang geholpen met zijn planning, maar van de school begrepen we dat dat een aandachtspunt was voor de meeste 1e en 2e-klassers.

Onder zijn klasgenoten is z'n leeftijd ook nooit een issue geweest. Hij hoort er gewoon bij. Voor onze zoon was het zelfs een opluchting: eindelijk zat hij tussen mensen die hem begrepen, waar hij niet voortdurend vanalles aan hoeft uit te leggen. Dat was hem namelijk het meest tegengevallen van zijn versnelling: dat hij op sociaal gebied nog steeds weinig aansluiting had. Het scheelt mogelijk wel dat hij op een betrekkelijk klein gymnasium zit, waar leerlingen zich gekend voelen.

Inmiddels zit hij in het voor-examenjaar. Hij kijkt reikhalzend uit naar het moment dat hij kan gaan studeren. En ik geloof ook wel dat hij die stap straks als 16-jarige kan maken. Alleen op zichzelf wonen is nog een stap te ver, maar dat hoeft ook niet met de studie die hij op het oog heeft.
Moeder van een zoon (2005)

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 92
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Wel een paar jaar geleden (kinderen zijn inmiddels 20 en 22) maar ook hier ervaring. Onze oudste ging met krap 10 jaar en jongste met krap 9 jaar naar het VO. Wel een VO met een onderbouw voor hb leerlingen.

Oudste heeft redelijk probleemloos het VO afgerond, vervolgstudie afgerond, en is nu bezig met haar PhD.
Jongste was cognitief en qua leerstof helemaal aan het VO toe, maar wat betreft algemene vaardigheden, studievaardigdheden en motorische ontwikkeling niet. Daarnaast had hij een enorme weerstand tegen alles wat school was en er hoefde maar íets te gebeuren of het was voor hem een bevestiging dat school/docenten inderdaad niet deugden. Hij had een hobbelige schoolroute en heeft uiteindelijk op de Vavo zijn einddiploma gehaald. Op de uni zit hij stukken beter op zijn plek, en dat heeft alles te maken met motivatie (en natuurlijk ook een stukje rijping, hij is gewoon volwassener en kan beter kijken naar zijn eigen rol in een situatie).

Sociaal gezien zijn er geen problemen geweest, beide kinderen hadden ook op de basisschool al vriend(inn)en van 2-5 jaar ouder. Dat is op het VO en ook nu niet veranderd.
Voor praktische zaken waren altijd praktische oplossingen te vinden.
Het lastigste waren docenten met weinig kennis c.q. veel vooronderstellingen als het ging om hb en jonge, versnelde leerlingen.

Eekhoorntje76
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier twee kinderen met 1 versnelling. Oudste is van april dus was 11 toen ze in de eerste begon. De versnelling is bij beide groep 2/3 in een jaar geweest. Dus ze zijn meegegroeid met de groep. Wel hebben we ook een schoolwissel gehad naar voltijd hb. Dit heeft vooral voor jongste gezorgd voor betere aansluiting.
Als we de schoolwissel niet hadden gedaan werd er in groep 5 al gesproken dat dochter dan waarschijnlijk nog een keer zou versnellen (groep 8 overslaan), zoon was toen nog een kleuter, maar bij hem was dat dan waarschijnlijk ook het geval.

Dochter is nu dus bijna 13 en zit in de tweede. De andere meiden vergeten dat ze een jaar jonger is (alleen de Queen B van de klas niet, met opmerkingen zoals jij hoeft ook nog geen deo want je bent jonger). Ze heeft het heerlijk op school en heeft een vrienden groepje buiten haar klas met een paar 3e klassers, waarvan er in ieder geval één ook versneld is.

Zoon is 10 en gaat aankomend jaar naar de eerste en wordt dan na een paar weken 11(eind september). Voor hem hadden we meer twijfels bij de initiële versnelling ivm soc/emo. Maar dat viel dus bijna helemaal weg op de nieuwe school. Wel is hij ook erg gevoelig en niet zo flexibel, maar ook weer erg zorgzaam en knuffelig. Als ik hem nu en vorig jaar op de open dag en kennismakingsgesprek op de toekomstige school zie, is hij er ook echt aan toe. Maar maak me er wel iets meer zorgen over. (Maar niet heel veel, ik hoop vooral dat hij daar weer vriendjes krijgt.) In het sociale groepje van dochter zit soms ook nog een broertje die nu in de eerste zit en die volgens dochter op zoon lijkt, dus daar kan hij ook mee “connecten”.

Maar bij ons dus maar één versnelling. Waar we helemaal achterstonden en ervaring van dochter is heel goed op het VO. Onze kinderen passen wel makkelijk in het schoolsysteem, dat helpt denk ik in ons geval.
Overigens is het een zelfstandig gymnasium en zitten er bij dochter in de klas nog twee versnelde kinderen, dus school is wel gewend aan in ieder geval één versnelling. Toen we inschrijfgesprek hadden voor zoon, vond ze het een leuk detail dat zoon nog 10 zou zijn.
Dochter (april 2008) 2 Gym
Zoon (september 2010) Groep 8

jamathi mv 4
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Jong naar het VO

Bericht door jamathi mv 4 »

Onze 2de dochter versnelde in het begin van het basisonderwijs ook flink, ze ging met haar 4 jaar naar groep 3 voltijds Hb-onderwijs.
Toen ze 4, 5, 6 jaar oud was kwam de gedachte aan nog een versnelling ook geregeld opzetten.

Maar uiteindelijk hebben we na groep 6 juist besloten een versnelling terug te draaien, om sociale redenen.
Cognitief zou blijven versnellen geen oplossing bieden, dus kozen we ervoor haar in de sociaal best passende omgeving te zetten, en bij die
leeftijdsgroep zit ze nu nog in de groep en het is echt goed dat ze niet een jaar (of twee jaar) hoger zit, daar zou zij sociaal op haar tenen moeten lopen en niet goed tussen passen.

Maar dit geldt uiteraard niet voor alle hb-leerlingen, sommigen zijn ook (of juist!) sociaal heel erg ver en hebben op sociaal vlak veel baat bij versnellingen. Dochter haar beste vriendin is 2x versneld en zit nu met haar 11 jaar in de 2de klas perfect op haar plek, heeft goede aansluiting, een leuke vriendinnenclub en wordt volledig geaccepteerd.

Gedachte die bij mij nu (na 3 versnelde kinderen) overheerst, is: Als een kind cognitief en didactisch ver voorloopt, dan biedt een versnelling op dat vlak doorgaans maar tijdelijk een oplossing (het kind is die klas dan vaak ook al snel vooruit). Zoek dan naar de sociaal best passende omgeving, dat kan de eigen leeftijdsgroep zijn, maar ook 1, 2 of 3 klassen hoger, en biedt daar een uitdagend programma aan dat aansluit bij de ontwikkeling van het kind.

Een ideaalbeeld, dat weet ik, want dat passende aanbod is er vaak niet. Maar versnellen zorgt er niet per sé voor dat dat er wel is. Een sociaal goed passende omgeving is minstens zo belangrijk.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierig en ontdekkend dreumesje.
Oudste dochter 3VWO
Middelste dochter 2VWO-Extra
Zoon groep 8
Jongste dochter voorlopig nog heerlijk thuis

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 92
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Helemaal eens met Jamathi. Cognitief gezien zou een 3e versnelling voor onze oudste goed geweest zijn, maar sociaal gezien niet. Ze is daarom in de groep gebleven (met aanpassingen) waarin ze sociaal gezien het beste paste. Later op het VO zagen we trouwens dat ze - vanuit een stabiele basis - sociaal gezien ineens een spurt doormaakte.

Ik denk dat al onze verhalen vooral laten zien dat het wel/niet (meerdere keren) versnellen en wel/niet jong naar het VO hartstikke persoonlijk is! Er is geen pasklaar antwoord, geen algemeen geldende oplossing. Je moet altijd blijven kijken naar de ontwikkel- en onderwijsbehoefte van je kind, de (on)mogelijkheden van school, etc.

ElisHug
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door ElisHug »

Achteraf denk ik wel eens dat we bij onze oudste hadden moeten versnellen. Ze is van zichzelf al een jonge leerling (eind november is ze jarig) en ze ging met 11 jaar dus naar het VO. Probleem op de basisschool was dat ze niet in de groep paste en dat probleem blijkt ze nu in de tweede klas van het gymnasium op een begaafdheidsprofielschool nota bene nog steeds te hebben. Ze denkt écht anders dan de andere kinderen, is met andere dingen bezig. Puberen doet ze niet want dat vindt ze 'niet nuttig'. Inmiddels is ze onder behandeling van een pscyholoog en blijkt ze mentaal ver voor te lopen op haar klasgenoten. Het geeft echt zorgen hier. Ze is op de basisschool nooit versneld omdat ze geen 'vervelende' leerling was, ze deed wat ze moest doen en als ze klaar was ging ze tekenen of lezen. Plus dat ze en vorm van dyslexie heeft en meer dan genoeg uitdaging had bij spelling. Maar sociaal gezien was het zéker wenselijk geweest als ze wel versneld was.

ZL is wel een jaar versneld. Bij hem was ik bang dat hij het sociaal niet bij zou benen, maar dat is echt geen enkel probleem. Hij past prima in zijn klas. Komend jaar gaat hij naar het VO, en ik kijk er niet naar uit eerlijk gezegd. Op het moment van de versnelling was versnellen echt de beste keuze en sociaal is het ook meer dan prima. Maarrrrr… hij heeft no zóveel te leren op het gebied van executieve functies. Ik ben echt bang dat hij daar op vast gaat lopen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 92
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

@ElisHug: als je bang bent dat de executieve functies van ZL nog niet voldoende ontwikkeld zijn, kan het zinvol zijn om - als dat financieel haalbaar is - meteen vanaf het begin externe huiswerkbegeleiding in te zetten. Zo leert ZL meteen hoe hij moet plannen en wordt ook in een vroeg stadium inzichtelijk waar hij moeite mee heeft of eventueel op kan vastlopen. Mogelijk kun je echte problemen zo voorblijven. Als blijkt dat hij met minder ondersteuning toekan dan 4-5 keer per week huiswerkbegeleiding, kun je afbouwen naar bijv 2x per week of helemaal stoppen. Het is niet voor eeuwig hè ;) .

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door cacao »

ElisHug schreef:
di 20 apr , 2021 11:22 am
hij heeft no zóveel te leren op het gebied van executieve functies. Ik ben echt bang dat hij daar op vast gaat lopen.
Is er geen school in de buurt waar ze een groep 9 / tussenjaar / intermezzo / pre-brugklas aanbieden? Daar wordt juist veel aandacht besteed aan plannen en executieve funties. Soms zijn ze aangesloten bij een basisschool-koepel, maar vaker bij middelbare scholen, volgens mij. Misschien de moeite waard om eens rond te kijken.
Moeder van een zoon (2005)

ElisHug
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door ElisHug »

cacao schreef:
wo 21 apr , 2021 2:34 pm
ElisHug schreef:
di 20 apr , 2021 11:22 am
hij heeft no zóveel te leren op het gebied van executieve functies. Ik ben echt bang dat hij daar op vast gaat lopen.
Is er geen school in de buurt waar ze een groep 9 / tussenjaar / intermezzo / pre-brugklas aanbieden? Daar wordt juist veel aandacht besteed aan plannen en executieve funties. Soms zijn ze aangesloten bij een basisschool-koepel, maar vaker bij middelbare scholen, volgens mij. Misschien de moeite waard om eens rond te kijken.
Helaas niet anders was hij daar zeker naartoe gegaan!

ElisHug
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door ElisHug »

Paula schreef:
di 20 apr , 2021 3:20 pm
@ElisHug: als je bang bent dat de executieve functies van ZL nog niet voldoende ontwikkeld zijn, kan het zinvol zijn om - als dat financieel haalbaar is - meteen vanaf het begin externe huiswerkbegeleiding in te zetten. Zo leert ZL meteen hoe hij moet plannen en wordt ook in een vroeg stadium inzichtelijk waar hij moeite mee heeft of eventueel op kan vastlopen. Mogelijk kun je echte problemen zo voorblijven. Als blijkt dat hij met minder ondersteuning toekan dan 4-5 keer per week huiswerkbegeleiding, kun je afbouwen naar bijv 2x per week of helemaal stoppen. Het is niet voor eeuwig hè ;) .
De mevrouw van de VO-school die we spraken adviseerde huiswerkbegeleiding vanaf de herfstvakantie. Zodat we eerst in kaart kunnen brengen waar het misloopt bij ZL. Ik twijfel nog tussen gelijk huiswerkbegeleiding of zoals geadviseerd vanaf de herfstvakantie.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 92
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Als het haalbaar is (qua tijdsinvestering, geduld, acceptatie van ZL), kun je ook eerst zelf helpen met die begeleiding. Samen kijken wat gemaakt/geleerd moet worden, samen een planning maken. Dan krijg je ook een redelijk idee van wat er eventueel fout gaat. Ik heb dat gedaan met jongste totdat hij mijn bemoeienis niet meer accepteerde.

ElisHug
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door ElisHug »

Paula schreef:
do 22 apr , 2021 9:01 am
Als het haalbaar is (qua tijdsinvestering, geduld, acceptatie van ZL), kun je ook eerst zelf helpen met die begeleiding. Samen kijken wat gemaakt/geleerd moet worden, samen een planning maken. Dan krijg je ook een redelijk idee van wat er eventueel fout gaat. Ik heb dat gedaan met jongste totdat hij mijn bemoeienis niet meer accepteerde.
Ik snap dit idee en zou het graag willen uitvoeren maar ik ben nogal sceptisch :mrgreen: . Met name wat betreft geduld (beide kanten) en acceptatie van ZL. Er is één ding wat ik me alvast voorgenomen heb en dat is dat ik NIET elke dag ruzie ga maken met ZL over school. Sfeer boven school zeg maar. ZL is een heerlijk kind en we kunnen echt heel veel lol samen hebben, maar niet als ik de rol van juf/huiswerkbegeleider heb ben ik afgelopen jaar achter gekomen. Dus als we dat stukje af kunnen kopen met huiswerkbegeleiding doe ik dat heel graag.

Plaats reactie