Jong naar het VO

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Hanneke »

loekie schreef:
za 10 feb , 2024 8:16 pm
Ik denk dat met laten falen bedoeld wordt dat een kind consequenties merkt van een onhandige aanpak. Als een kind bijvoorbeeld een woordjestoets in één avond wil leren en niet open staat voor verspreid leren kan het nuttig zijn om te laten ervaren dat zijn aanpak niet werkt.
Dat denk ik ook.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Natuurlijk laat je een kind niet keihard onderuitgaan als onvermogen of psychische problemen een rol spelen. Dan leidt het niet tot een zinvolle leerervaring maar alleen tot een negatieve ervaring. Dat is niet de bedoeling.
Ik doelde op dingen als 'als jij het zo wilt aanpakken en niet wil luisteren als je tips krijgt om het anders/effectiever te doen, dan moet je ervaren dat jouw manier niet werkt'. En ja, dat kan een vette (of meerdere) onvoldoende tot gevolg hebben. Omdat je niet goed geleerd hebt, niet gepland hebt, niet op tijd ingeleverd hebt, etc.
Ik ben het met je eens Vlinder, als daarbij de samenwerking/communicatie met school niet goed is (en dat geluk hadden wij wel), dan zal deze aanpak mogelijk niet het gewenste effect gaan hebben.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 783
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Vlinder42 »

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar wat ik bij mijn eigen kind zo vreemd vindt is, dat het best wel duidelijk is dat haar aanpak niet werkt, maar dat is voor haar tot nu toe geen reden om het anders te gaan doen. Het leidt alleen tot meer terugtrekken.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Bissi »

Voor jou is dat duidelijk, maar is dat ook voor haar zo? Er kunnen hele vaststaande irreële ideeën in iemands hoofd zitten, inclusief bijbehorende negatieve emoties. Die doorbreken kan heel lastig zijn. Ook al zou je denken als volwassene dat dat toch zo te ontkrachten is. Maar juist als je slim bent, hecht je vaak geloof aan je eigen gedachten. Omdat die vaak kloppen, ook al denken anderen van niet. Maar helaas kunnen we beter niet alles geloven wat we denken. Maar hoe maak je iemand duidelijk dat iets een drogredenering is?

Ik sprak laatst een hb student die zich verveelde en een gevoel van grote zinloosheid had. Hij wist wat hij heel leuk vond om te doen (nu zijn hobby), maar dat kon hij dus niet gaan doen. Toen we daar op verder gingen vertelde hij dat hij dan zeer waarschijnlijk heel succesvol zou worden in zijn hobby. Succes zou leiden tot geld en macht. Macht corrumpeert en dat wilde hij juist per se niet, omdat hij daar op neerkeek.
Deze capabele, slimme persoon had zichzelf met deze zeer ontmoedigende redenering vakkundig in de hoek geverfd: goed worden in wat je leuk vindt, leidt tot corruptie. Dus zijn oplossing was: niet gaan doen wat je leuk vindt, maar alleen iets waar je een goede baan mee krijgt. Maar ja, dat voelde niet zo inspirerend...

Ik vroeg hem: zouden er ook uitzonderingen kunnen zijn hierop? Mensen die dan toch niet gecorrumpeerd raken. En hoe pakken die dat dan aan? Kun je dat eens uitzoeken door met wat mensen te praten?
Dat leek hem wel wat. Ik hoop dat hij nu leuke gesprekken gaat hebben waarmee hij ruimte kan scheppen om wel zijn interesse te mogen volgen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
ma 12 feb , 2024 5:12 pm
Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar wat ik bij mijn eigen kind zo vreemd vindt is, dat het best wel duidelijk is dat haar aanpak niet werkt, maar dat is voor haar tot nu toe geen reden om het anders te gaan doen. Het leidt alleen tot meer terugtrekken.
Soms is het gewoon gemakkelijker om te blijven doen wat je doet, ook als je weet dat het niet de juiste aanpak is. Omdat het alternatief moeilijk, spannend of eng is. Je weet wat je hebt (ook al blijkt het niet zo goed te werken) maar niet wat je krijgt als je dingen anders gaat doen. Voor mijzelf was dat vroeger een grote drijfveer om dingen niet anders te willen doen. De onzekerheid voelde voor mij 'groter' dan de zekerheid van het falen (want ik zag echt wel dat mijn aanpak niet werkte).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Hanneke »

Paula schreef:
do 15 feb , 2024 11:03 am
Vlinder42 schreef:
ma 12 feb , 2024 5:12 pm
Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar wat ik bij mijn eigen kind zo vreemd vindt is, dat het best wel duidelijk is dat haar aanpak niet werkt, maar dat is voor haar tot nu toe geen reden om het anders te gaan doen. Het leidt alleen tot meer terugtrekken.
Soms is het gewoon gemakkelijker om te blijven doen wat je doet, ook als je weet dat het niet de juiste aanpak is. Omdat het alternatief moeilijk, spannend of eng is. Je weet wat je hebt (ook al blijkt het niet zo goed te werken) maar niet wat je krijgt als je dingen anders gaat doen. Voor mijzelf was dat vroeger een grote drijfveer om dingen niet anders te willen doen. De onzekerheid voelde voor mij 'groter' dan de zekerheid van het falen (want ik zag echt wel dat mijn aanpak niet werkte).
Dat denk ik ook.

Het kan een vorm van faalangst zijn inderdaad. En een heel ingewikkelde.

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Tijdje verder en het kabbelt hier een beetje voort. Prima cijfers, maar verder totale chaos en geen sociale aansluiting.

Lastig dus, want als je puur naar de cijfers kijkt is er geen probleem, maar wij, en gelukkig ook school, zien wel (dreigende) problemen. Het is ook niet echt helpend dat de anders kinderen ook niet goed in hun vel zitten, dat is veel en kost de nodige energie. Betere tijden zullen wel vaan volgen, maar nu dus even niet.

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Hoe is het met alle jonge kinderen?

We merken dat hier bij zoon de koek wel een beetje op is dit schooljaar. Hij is enorm aan het mopperen, heeft moeite met het vroege opstaan, met huiswerk, met alles eigenlijk.

We zitten een beetje in een status quo: zoon haalt met weinig inspanning goede cijfers en zit dus qua niveau wel goed. Alleen school vraagt te veel van hem en school deelt deze mening. Ik krijg de kriebels als ik bedenk dat hij volgend jaar naar klas 2 moet. Maar een andere oplossing hebben we ook niet en voor hulp en diagnostiek staan we nog altijd op de wachtlijst. Het liefste zou ik hem volgend jaar nog een keer de brugklas laten doen, maar dat is qua cijfers geen optie. We gaan nu wel proberen hem de gelegenheid te geven even uit de situatie te gaan als de emoties zich opbouwen. Wie weet helpt dit iets. Sociaal is er ook nauwelijks aansluiting, gelukkig heeft hij buiten school nog wel een beetje aansluiting, anders werd het wel heel karig.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
ma 10 jun , 2024 11:34 am
We merken dat hier bij zoon de koek wel een beetje op is dit schooljaar. Hij is enorm aan het mopperen, heeft moeite met het vroege opstaan, met huiswerk, met alles eigenlijk.
Dat geldt denk ik voor veel leerlingen Karan, niet alleen voor de (veel) jonge(re) leerlingen.

Wel lastig dat hij qua niveau goed lijkt te zitten maar dat de rest eigenlijk minder passend lijkt. Heeft je zoon zelf ook problemen met het gebrek aan aansluiting bij klasgenoten? Ik vraag dit omdat het soms vooral een zorg van ouders en/of docenten is, niet elk kind ervaart het hebben van weinig sociale contacten op school ook als een probleem (onze oudste vond het bijvoorbeeld geen enkel probleem, zij zocht vooral rust).
Hebben jullie de zorg dat school misschien teveel van hem vraagt ook met hem besproken? Kan hij zelf aangeven wat hem zou helpen, of waar hij blij van zou worden? Soms komt een kind zomaar zelf met de oplossing waar school en ouders nog niet aan gedacht hebben. Als school zich vervolgens flexibel wil opstellen, blijkt er in veel gevallen best veel mogelijk.

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Paula schreef:
ma 10 jun , 2024 2:21 pm
Karan_1 schreef:
ma 10 jun , 2024 11:34 am
We merken dat hier bij zoon de koek wel een beetje op is dit schooljaar. Hij is enorm aan het mopperen, heeft moeite met het vroege opstaan, met huiswerk, met alles eigenlijk.
Dat geldt denk ik voor veel leerlingen Karan, niet alleen voor de (veel) jonge(re) leerlingen.

Wel lastig dat hij qua niveau goed lijkt te zitten maar dat de rest eigenlijk minder passend lijkt. Heeft je zoon zelf ook problemen met het gebrek aan aansluiting bij klasgenoten? Ik vraag dit omdat het soms vooral een zorg van ouders en/of docenten is, niet elk kind ervaart het hebben van weinig sociale contacten op school ook als een probleem (onze oudste vond het bijvoorbeeld geen enkel probleem, zij zocht vooral rust).
Hebben jullie de zorg dat school misschien teveel van hem vraagt ook met hem besproken? Kan hij zelf aangeven wat hem zou helpen, of waar hij blij van zou worden? Soms komt een kind zomaar zelf met de oplossing waar school en ouders nog niet aan gedacht hebben. Als school zich vervolgens flexibel wil opstellen, blijkt er in veel gevallen best veel mogelijk.
Hij heeft er zelf vooral heel veel last van, wil heel graag vrienden maken en baalt er enorm van dat het maar niet lukt. Mijn twee oudere kinderen zaten er zelf veel minder mee, maar jongste wil er dolgraag bijhoren.

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Ik (en school deelt deze mening) vermoed dat zijn klasgenoten op sociaal en vooral emotioneel gebied jaren op hem voorlopen. Dat staat goede contacten in de weg. Op executief gebied wordt het consequent overvraagd. We zien wel hele kleine verbeteringen, maar ook dat hij continu op zijn tenen loopt en dat begint zijn tol te eisen. Twee weken meivakantie was ook niet voldoende om weer op te laden merkten we.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich vaak asynchroon. Ze kunnen zich cognitief, motorisch en emotioneel op verschillende snelheden ontwikkelen. Voor het kind zelf kan dit verwarrend zijn, voor ouders en school ook.

Dat je zoon er zelf ook last van heeft (sociale contacten) is vervelend. Soms kan het helpen om in de klas een maatje aan te wijzen, iemand die het andere kind 'op sleeptouw' wil nemen om hem zo meer bij de groep te betrekken. Maar als verschillen in de sociale en emotionele ontwikkeling heel erg groot zijn, is dat een stuk lastiger. Misschien kan schoolmaatschappelijk werk iets betekenen voor je zoon? Hem handvatten geven op dit gebied?

Het gebrek aan executieve functies herken ik wel, onze 9-jarige had hier veel moeite mee op het VO. Sociaal, emotioneel en cognitief zat hij in de brugklas helemaal op zijn plek, motorisch liep hij achter op zijn kalenderleeftijd, zijn executieve functies waren niet-bestaand en zijn weerstand voor wat betreft elke dat moeten was groot.

Tot de 4e klas was het duwen en trekken en vaak ook vechten. Niet leuk voor hem, niet leuk voor ons. Een doublure in de 3e klas heeft niet geholpen. De stof was al geen grote uitdaging, na de doublure voelde zoon nog minder noodzaak tot inspanning. Huiswerkondersteuning extern hielp wel wat, het haalde in elk geval de strijd en frustratie thuis weg. Hij was gewoon klaar met werken als hij thuis kwam.

Het lastige is, dat er vaak geen alternatief is. De huidige schoolsituatie is niet optimaal, maar een andere optie lijkt er niet te zijn. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt ... zoek de samenwerking met school, kijk wat de mogelijkheden zijn om je zoon te begeleiden, om eventueel het lesstofaanbod aan te passen, om af en toe een niet-noodzakelijke les te mogen skippen zodat hij wat meer rust krijgt, dat soort dingen. Hier is geen draaiboek voor, je zult het samen moeten schrijven. En dat is best een intensief project.

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Ik onderschrijf je post volledig, ik zie bij onze jongste echt een asynchrone ontwikkeling. En het lastige is dat hij zich, nu hij ouder wordt, steeds beter beseft dat hij "anders" is, terwijl het een heel sociaal kind is dat niets liever wil dan met veel vrienden heel veel buiten spelen.

School heeft begin dit jaar al individuele begeleiding opgestart: kind vond het leuk en stond er ook voor open. Alleen begeleiding gaf na een tijdje ook eerlijk aan dat ze de expertise missen en dat er veel speelt.

Een alternatief hebben we helaas ook niet, nog een jaar basisschool had hem ook schade opgeleverd en nu hebben we ook geen goed alternatief. Een 10-14-school met VO-leerstof in een basisschoolachtige setting was voor hem ideaal geweest, maar zoiets hebben we (nog) niet hier in de buurt. Dat vind ik heel jammer, want ik denk dat zoiets hem perfect gepast had.

MrsBucket
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door MrsBucket »

Het schooljaar is bijna voorbij hier, alleen nog een paar toetsen. Zoon heeft het nog steeds naar zijn zin op school, het blijft verbazingwekkend lang goed gaan! Hij heeft zin in de vakantie, maar zegt ook dat hij zijn vrienden gaat missen. Dat heb ik hem nog nooit eerder horen zeggen!

School ziet hem nog steeds goed en het contact blijft fijn.

Hier is het plannen en organiseren van huiswerk een drama, maar dat heb ik van hem overgenomen. Zoon overziet het niet, vergeet het, staat er niet bij stil dat hij wat moet doen. Dus ik maak iedere week een planning en hij voert uit. Voor nu werkt het. Ik weet dat zijn brein nog niet genoeg is ontwikkeld om deze executieve vaardigheid goed uit te kunnen voeren.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

MrsBucket schreef:
wo 19 jun , 2024 4:29 am
Hier is het plannen en organiseren van huiswerk een drama, maar dat heb ik van hem overgenomen. Zoon overziet het niet, vergeet het, staat er niet bij stil dat hij wat moet doen. Dus ik maak iedere week een planning en hij voert uit. Voor nu werkt het. Ik weet dat zijn brein nog niet genoeg is ontwikkeld om deze executieve vaardigheid goed uit te kunnen voeren.
Dat heb ik ook gedaan, plus overhoren van toetsen (deed ik bij beide kinderen, eerste jaar verplicht, daarna op aanvraag). Halverwege de 3e klas accepteerde zoon mijn hulp niet meer. Met als gevolg vergeten opdrachten, vergeten toetsen, etc. We gingen met school ingesprek en besloten samen om hem zijn neus te laten stoten. Het was een harde leerschool maar zowaar, binnen een paar maanden ging het stukken beter! Hij had inmiddels én wat meer vaardigheden ontwikkeld, én een soort van intrinsieke motivatie gevonden om het te doen (zijn motivatie bestond eerlijk gezegd uit "hoe eerder ik hier weg kan hoe beter").

MrsBucket
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door MrsBucket »

Paula schreef:
wo 19 jun , 2024 9:54 am
MrsBucket schreef:
wo 19 jun , 2024 4:29 am
Hier is het plannen en organiseren van huiswerk een drama, maar dat heb ik van hem overgenomen. Zoon overziet het niet, vergeet het, staat er niet bij stil dat hij wat moet doen. Dus ik maak iedere week een planning en hij voert uit. Voor nu werkt het. Ik weet dat zijn brein nog niet genoeg is ontwikkeld om deze executieve vaardigheid goed uit te kunnen voeren.
Dat heb ik ook gedaan, plus overhoren van toetsen (deed ik bij beide kinderen, eerste jaar verplicht, daarna op aanvraag). Halverwege de 3e klas accepteerde zoon mijn hulp niet meer. Met als gevolg vergeten opdrachten, vergeten toetsen, etc. We gingen met school ingesprek en besloten samen om hem zijn neus te laten stoten. Het was een harde leerschool maar zowaar, binnen een paar maanden ging het stukken beter! Hij had inmiddels én wat meer vaardigheden ontwikkeld, én een soort van intrinsieke motivatie gevonden om het te doen (zijn motivatie bestond eerlijk gezegd uit "hoe eerder ik hier weg kan hoe beter").
Fijn dat het uiteindelijk beter ging. Ik ga er maar vanuit dat het hier over een jaar of 2/3 ook beter gaat. Hij is ook gewoon echt nog jong.

Noelle
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Jong naar het VO

Bericht door Noelle »

Wat gaat de tijd snel dat de eerste klassers nu al bijna tweede klasser zijn. Lastig Karan. Een weg terug lijkt me idd geen oplossing maar hopelijk wordt t makkelijker als je zoon ouder is: dan spelen leeftijdsverschillen misschien toch wat minder? Mijn dochter is juist oud. Ze is een late leerling en was dus al 12 toen school begon en al in het voorjaar 13 gewonden. Ik merk dat ze daar voordeel bij heeft. Ze staat ‘nogal stevig in haar schoenen’ en is sociaal sterk. Natuurlijk niet alleen door haar leeftijd maar heb wel de indruk dat het uitmaakt in vergelijking met mijn andere kinderen die beide juist late leerlingen zijn. Hier zeker geen kind dat goed is in plannen/ weten wat er moet gebeuren maar een ster zal geen eerste klasser daarin zijn denk ik. Ik hoef (gelukkig) niet mee te kijken. Het lost zich wel op. Soms idd stress of niet ingeleverd of niet geleerd. Lot van de jongste is vrees ik toch ook dat we het idee hebben dat de eerste nog erg relaxed is maar dat ervaart zij vast anders. Mijn beeld is dat de eerste klassers best streberig zijn en graag pochen over hoge cijfers. Of t haar heeft geholpen (al geeft het ook druk) weet ik niet maar met nog een toetsweek te gaan voorlopig alleen maar heel hoge cijfers. ook dat geeft zelfvertrouwen wat me prettig lijkt voor haar. Aan vakantie zijn we wel toe! Gelukkig is dat al bijna.

Noelle
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Jong naar het VO

Bericht door Noelle »

Excuus-dacht dat dit de eerste klassers berichtjes waren…

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Helaas nu totale instorting en zoon is nu thuis tot de vakantie (nog 3 weken). Het ging echt niet meer. We gaan bedenken wat we volgend schooljaar gaan doen (wat in deze staat naar 2 gym gaat niet lukken) en er wordt (eindelijk!) hulp opgestart. Het nieuwe schooljaar start over 2 maanden alweer, dus een beetje zorgen maak ik mij wel.

Leren plannen: mijn kinderen van 16 en 18 kunnen dat ook nog niet, dus als er een erfelijke component in zit maak ik mij niet echt illusies. Die van 18 is uiteindelijk naar havo overgestapt en dat was voor ons een enorme opluchting, want geen stress meer thuis over schoolwerk, die van 16 maakt het elk jaar weer enorm spannend en slaagt er dan in om net over te gaan. De oudste van 19 kan ook niet plannen, maar die redt het al jaren op intelligentie en een excellent geheugen.

Maar goed, nu eerst hopen dat zoon enigszins tot rust komt de komende weken (en daarmee wij ook).

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

Noelle schreef:
do 20 jun , 2024 7:08 am
Wat gaat de tijd snel dat de eerste klassers nu al bijna tweede klasser zijn. Lastig Karan. Een weg terug lijkt me idd geen oplossing maar hopelijk wordt t makkelijker als je zoon ouder is: dan spelen leeftijdsverschillen misschien toch wat minder? Mijn dochter is juist oud. Ze is een late leerling en was dus al 12 toen school begon en al in het voorjaar 13 gewonden. Ik merk dat ze daar voordeel bij heeft. Ze staat ‘nogal stevig in haar schoenen’ en is sociaal sterk. Natuurlijk niet alleen door haar leeftijd maar heb wel de indruk dat het uitmaakt in vergelijking met mijn andere kinderen die beide juist late leerlingen zijn. Hier zeker geen kind dat goed is in plannen/ weten wat er moet gebeuren maar een ster zal geen eerste klasser daarin zijn denk ik. Ik hoef (gelukkig) niet mee te kijken. Het lost zich wel op. Soms idd stress of niet ingeleverd of niet geleerd. Lot van de jongste is vrees ik toch ook dat we het idee hebben dat de eerste nog erg relaxed is maar dat ervaart zij vast anders. Mijn beeld is dat de eerste klassers best streberig zijn en graag pochen over hoge cijfers. Of t haar heeft geholpen (al geeft het ook druk) weet ik niet maar met nog een toetsweek te gaan voorlopig alleen maar heel hoge cijfers. ook dat geeft zelfvertrouwen wat me prettig lijkt voor haar. Aan vakantie zijn we wel toe! Gelukkig is dat al bijna.
Ik denk dat dit zeker een voordeel is. Ik heb ook weleens gelezen dat dit uit onderzoek bleek: een late leerling zijn zorgt voor een statistisch voordeel op school (zowel in leerprestaties als in sociale verhoudingen).

loekie
Berichten: 196
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door loekie »

Ik denk dat dit zeker een voordeel is. Ik heb ook weleens gelezen dat dit uit onderzoek bleek: een late leerling zijn zorgt voor een statistisch voordeel op school (zowel in leerprestaties als in sociale verhoudingen)
In een onderzoeksgroep waarin de totale populatie is opgenomen klopt dat. Dat wil niet zeggen dat het voor (hoog)begaafde kinderen ook zo werkt. Als zij de oudste in de klas zijn ligt verveling op de loer en is er weinig noodzaak om de executieve functies te ontwikkelen.
Er is ook onderzoek te vinden waaruit blijkt dat voor hoogbegaafde leerlingen versnellen een effectieve maatregel is; dan zijn ze juist jonger dan hun klasgenoten.
Ook omstandigheden hebben invloed. Zo heb ik wel eens gelezen dat leerlingen die hun schoolcarrière combineren met topsport vaak goed kunnen plannen. Ik denk dat dat mijn jongste ook geholpen heeft. Als je wil trainen en daardoor op de dag voor het proefwerk geen tijd hebt om te leren ben je wellicht eerder geneigd om het leren niet tot de laatste dag uit te stellen.
Laatst gewijzigd door loekie op zo 30 jun , 2024 7:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bissi
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Bissi »

...
Laatst gewijzigd door Bissi op zo 30 jun , 2024 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bissi
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Bissi »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Bissi op zo 30 jun , 2024 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bissi
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Bissi »

Bissi schreef:
zo 30 jun , 2024 7:33 pm
Karan_1 schreef:
zo 30 jun , 2024 10:03 am
Leren plannen: mijn kinderen van 16 en 18 kunnen dat ook nog niet, dus als er een erfelijke component in zit maak ik mij niet echt illusies.
Eerste versies van planningen maken is voor de meesten uiteindelijk niet zo'n probleem. Vandaag doen wat je je eerder deze week zelf voorgenomen hebt, dat is al weer een heel stuk lastiger. Dat lukt veel jonge mensen alleen als het om hun baantje gaat, 'want dan moet het van de baas'. Een planning van huiswerk en toetsvoorbereiding bijstellen, wat hoort bij een planning uitvoeren, blijkt ook lastiger dan het maar opgeven.
Plannen is daarmee een complexe vaardigheid, zeker vooreenheeljong kind dat veel op z'n bordje heeft.

Wat heel erg zou helpen is apps zoals Magister en Som eruit doen, zodat ze zelf alles moeten opschrijven en onthouden vanaf de brugklas. En consequenties verbinden aan iets te laat inleveren of niet maken, net als op het werk.
Plus: onverwachte overhoring die meetellen. Dan voelen ze meer de urgentie. Geen druk, geen leereffect.
Nu wordt er heel veel volwassenheid en zelfsturing van pubers verwacht op jonge leeftijd.

Noelle
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Jong naar het VO

Bericht door Noelle »

loekie schreef:
zo 30 jun , 2024 3:24 pm
Ik denk dat dit zeker een voordeel is. Ik heb ook weleens gelezen dat dit uit onderzoek bleek: een late leerling zijn zorgt voor een statistisch voordeel op school (zowel in leerprestaties als in sociale verhoudingen)
In een onderzoeksgroep waarin de totale populatie is opgenomen klopt dat. Dat wil niet zeggen dat het voor (hoog)begaafde kinderen ook zo werkt. Als zij de oudste in de klas zijn ligt verveling op de loer en is er weinig noodzaak om de executieve functies te ontwikkelen.
Er is ook onderzoek te vinden waaruit blijkt dat voor hoogbegaafde leerlingen versnellen een effectieve maatregel is; dan zijn ze juist jonger dan hun klasgenoten.
Ook omstandigheden hebben invloed. Zo heb ik wel eens gelezen dat leerlingen die hun schoolcarrière combineren met topsport vaak goed kunnen plannen. Ik denk dat dat mijn jongste ook geholpen heeft. Als je wil trainen en daardoor op de dag voor het proefwerk geen tijd hebt om te leren ben je wellicht eerder geneigd om het leren niet tot de laatste dag uit te stellen.
Ik denk dat het voor kinderen die makkelijk leren lastig blijft om op de basisschool te leren plannen. Ik vraag me af of ‘het curriculum’ zich daarvoor leent. Er zijn veel andere minder cognitieve doelen op de basisschool in mijn beleving en de stof is voor de makkelijk lerende leerling erg behapbaar. Ik vraag me zelf af of versnellen daar veel verandering in brengen en heb ook wel begrepen dat de drijfveer om te versnellen vaak is gebaseerd op andere factoren (meer aansluiting in andere groep etc). Ik snap uiteraard dat het ook cognitief moet passen maar ook voor veel niet versnelde kinderen geldt natuurlijk dat de uitdaging op de basisschool niet op cognitief gebied ligt. Het is zo kindsafhankelijk denk ik wat het beste past. Ik heb soms wel de indruk dat we op fora als deze lijken te vergeten dat niet versnellen ook voordelen heeft. Ik denk ook voor (sommige) hb kinderen.

Karan_1
Berichten: 224
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Karan_1 »

loekie schreef:
zo 30 jun , 2024 3:24 pm
Ik denk dat dit zeker een voordeel is. Ik heb ook weleens gelezen dat dit uit onderzoek bleek: een late leerling zijn zorgt voor een statistisch voordeel op school (zowel in leerprestaties als in sociale verhoudingen)
In een onderzoeksgroep waarin de totale populatie is opgenomen klopt dat. Dat wil niet zeggen dat het voor (hoog)begaafde kinderen ook zo werkt. Als zij de oudste in de klas zijn ligt verveling op de loer en is er weinig noodzaak om de executieve functies te ontwikkelen.
Er is ook onderzoek te vinden waaruit blijkt dat voor hoogbegaafde leerlingen versnellen een effectieve maatregel is; dan zijn ze juist jonger dan hun klasgenoten.
Ook omstandigheden hebben invloed. Zo heb ik wel eens gelezen dat leerlingen die hun schoolcarrière combineren met topsport vaak goed kunnen plannen. Ik denk dat dat mijn jongste ook geholpen heeft. Als je wil trainen en daardoor op de dag voor het proefwerk geen tijd hebt om te leren ben je wellicht eerder geneigd om het leren niet tot de laatste dag uit te stellen.
Ik heb het gevoel dat het voor hoogbegaafde kinderen nog steeds gunstig is om bij de oudsten in de klas te horen, mits de leerstof op niveau is. Is dat niet zo (en die kans is erg aanwezig), dan wordt het voordeel van de oudste zijn ingehaald door het nadeel van verveling en nog niet klaar zijn voor het VO.
Bij mijn kind blijkt uit alles dat hij er nog niet klaar voor is. Dat vreesden wij vooraf ook al, maar, wellicht tegen beter weten in, hoop je dan op een verrassing. En misschien speelt er bij ons kind ook iets neurotypisch mee, dat pas naar voren komt, nu hij in het nauw zit. Maar dat hopen we it te vinden deze zomer.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jong naar het VO

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
ma 01 jul , 2024 10:33 am
Ik heb het gevoel dat het voor hoogbegaafde kinderen nog steeds gunstig is om bij de oudsten in de klas te horen, mits de leerstof op niveau is. Is dat niet zo (en die kans is erg aanwezig), dan wordt het voordeel van de oudste zijn ingehaald door het nadeel van verveling en nog niet klaar zijn voor het VO.
Bij mijn kind blijkt uit alles dat hij er nog niet klaar voor is. Dat vreesden wij vooraf ook al, maar, wellicht tegen beter weten in, hoop je dan op een verrassing. En misschien speelt er bij ons kind ook iets neurotypisch mee, dat pas naar voren komt, nu hij in het nauw zit. Maar dat hopen we it te vinden deze zomer.
Ik denk niet dat je die conclusie kunt trekken op basis van één (jouw) kind. In Amerika zijn onderzoeken gedaan naar jonge leerlingen in het middelbaar onderwijs, daaruit komt naar voren dat de voordelen van - meerdere keren - versnellen over het algemeen groter zijn dan die van aangepast werk in de eigen leeftijdsgroep. Veel hb kinderen zijn namelijk behalve cognitief ook sociaal en emotioneel hun kalenderleeftijd vooruit. Ook in Nederland heeft een dergelijk onderzoek plaatsgevonden.

Lang niet alle hb kinderen ontwikkelen zich asynchroon. Onze jongste (9 toen hij naar het VO ging, nul studievaardigheden en motorisch zwak) bijvoorbeeld wel, maar onze oudste was mooi in balans, zij ging met krap 10 jaar naar het VO en heeft daar (behalve te weinig uitdaging in de onderbouw) nooit problemen ervaren. Binnen de hb afdeling waar mijn kinderen heen gingen, viel op dat het niet leren leren op de basisschool bij de meeste versnelde leerlingen een groter probleem was dan hun kalenderleeftijd. Dit bleek ook bij de niet-versnelde leerlingen het geval te zijn.
Ja, soms waren de jonge leerlingen jong in gedrag. Maar dat kan een 13-jarige ook zijn!

Wanneer een hb leerling de oudste in de klas is en daar aangepaste leerstofaanbod krijgt aangeboden, kan dat een passende oplossing zijn. Maar dat zal zeker niet voor elk kind gelden! Wanneer het verschil met de groep erg groot is, bestaat het risico dat zo'n leerling een eilandje in de groep wordt en nergens echt bij hoort. Onze jongste bijvoorbeeld vond het verschrikkelijk om altijd zelfstandig te moeten en niet in groepsverband te kunnen werken. Hij miste de sociale contacten (die er in de klas überhaupt nauwelijks waren, want hij was op sociaal vlak zijn kalenderleeftijd ver vooruit) en hij werd er onzeker van omdat hij niet kon inschatten hoe hij het deed ten opzichte van anderen, hij vormde een eilandje in de klas omdat hij altijd andere taken had dan de rest.

Als we het dan toch hebben over n=1: In een grijs verleden zat ik als hb'er van nét na de 1 oktober grens op het VO. Ik vond op de basisschool al wenig aansluiting, op het VO was dat niet anders. Mijn interesses lagen op een ander gebied dan die van de 'gemiddelde' puber, ik was sociaal en emotioneel mijn kalenderleeftijd vooruit, en het feit dat ik bijna een heel jaar ouder dan mijn klasgenoten was, maakte het alleen maar erger. Ik ben vooral erg eenzaam geweest op school. Pas toen ik op het VO versnelde, kwam ik bij gelijkgestemden in de klas.

Wat mij betreft is er dus geen "deze aanpak is het beste". Het blijft altijd maatwerk, omdat elk hb kind anders is en andere behoeften heeft, en omdat elke school andere (on)mogelijkheden heeft.

Noelle
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Jong naar het VO

Bericht door Noelle »

Ik denk ook dat het maatwerk is. Maar juist omdat het maatwerk is ben ik best verbaasd dat ik online vaak vooral succesverhalen lees over versnellen en verhalen uit het dagelijks leven in de omgeving echt een ander beeld geven. Wij hebben bewust gekozen voor niet versnellen en dat heeft bij 3 kinderen goed uitgepakt.

Maar uiteraard heb ik ook twijfels bij N=1 / 3 of iig N=een klein getal verhalen. Het gemak waarmee soms lijkt te worden gezegd dat versnellen zo positief is kent in mijn ogen zeker wel nuances.

Plaats reactie