Brugklas/ klas 1 2022-2023

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Knap van je dochter, Vlinder! Ondanks alle struggles een hele prestatie.

Voor onze dochter helaas nog meer rampspoed. Is van haar paard gevallen vorige week en heeft daarbij haar pols gebroken. Precies in de toetsweek...gelukkig volgende week vakantie en ze hoeft maar 1 toets in te halen. Zes weken gips totaal.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat een pech. Veel beterschap!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Dankjewel Vlinder. Inmiddels is de pijn een stuk minder. Daardoor heeft ze ook maar 1 toets gemist. Straks lekker twee weken vakantie vieren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Hoe is het met jullie kinderen?

Hier gaat het niet zo lekker. De arm geneest goed, maar dochter zit niet lekker in haar vel. Is al een paar dagen aan het piekeren en stressen want over een paar dagen begint school weer. In de vakantie ook een enorme huilbui - waar het op neer komt, is dat ze school als een gevangenis ervaart, naar haar gevoel geen zinvolle dingen leert, heel veel druk voelt van leren en toetsen, de docenten zijn stom (sommigen niet) en de enige reden om naar school te gaan is om haar vriendinnen te zien. Ik vind haar behoorlijk somber overkomen en weet niet zo goed wat te doen. Ze geeft aan dat ze niet met een vreemde (hulpverlener) wil praten. Natuurlijk kan ze altijd met mij en haar vader praten. In de vakantie heeft ze ook niets ondernomen. Dag in, dag uit op haar laptop hetzelfde spel spelen. Alleen wat anders gedaan als wij haar meesleepten naar iets, wat ook niet altijd kon omdat we deze vakantie gewoon moesten werken. Oudste zus was deze vakantie niet thuis, dus daar kon ze ook niet mee optrekken. Zocht ook geen vrienden op of dan wilden haar vrienden precies afspreken op het moment dat wij iets gingen doen wat ze ook leuk vond.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Dat is naar!

Misschien speelt de puberteit een rol, en voelt ze zich weer iets beter als ze straks weer met vriendinnen is?
Ik ken eerlijk gezegd ook geen jongeren van die leeftijd die om een andere reden naar school gaan dan om vrienden te ontmoeten. En leraren stom, school een gevangenis.....in eerste instantie vind ik dit echte puber uitspraken.

Ik zou het aanhoren, haar steun geven en toch even volgende week afwachten.
Maar jij kent je dochter, en kunt beter inschatten of er niet meer speelt dan " gewoon" puberteit.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Hoi Dee, wat naar om te horen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Bij ons gedraagt de jongste zich ook zo en ik weet ook met haar niet zo goed hoe daarmee om te gaan.

Met de oudste in klas 1 gaat het redelijk goed. We zijn 1 week op vakantie geweest. De 2e week is ze aan de slag gegaan voor school en hebben we daarnaast leuke dingen gedaan. Er komen al weer toetsen aan. Het is fijn dat het haar lukt om serieus aan de slag te gaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Misschien is het inderdaad gewoon puberpraat. Dit is wel degene met een mening van de drie en soms ook gewoon een regelrechte mopperkont. Maar ook wel een stresskipje. Ik wacht het inderdaad even af. Fijn dat ik het hier sowieso kan delen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Dee, wat vervelend! Hoe is het nu, inmiddels zit er al weer een ruime week op?

Hier gaan we nog steeds best wel door een rollercoaster. Ondanks alles lijkt het erop dat zoonlief overgaat naar de 2de, maar niet erg ruim. Wel is het een erg heftig jaar geweest voor hem. Voor de meivakantie leek de overbelasting dusdanig groot dat hij dreigde te komen thuis te zitten. De vakantie heeft hem gelukkig veel goeds gedaan, maar de start na de vakantie vroeg weer veel. Sinds begin deze week is er gesneden in zoon zijn rooster, hij maakt structureel kortere dagen tot de zomervakantie . Dit gaf veel opluchting, hopelijk ook dusdanig veel ontlasting dat hij nu vaardigheden kan gaan leren, zodat volgend jaar minder heftig wordt. Inmiddels is de dyslexie vastgesteld, zoon heeft dus naast dat hij hoogbegaafd is en ADHD heeft, ook dyslexie. Dit verklaart heel veel voor hem en zorgde ook voor een flinke opluchting.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Jeetje Tulp, hij heeft best een gevuld rugzakje zo. De eerste klas is al zwaar en wennen, maar helemaal als je er nog wat uitdagingen naast hebt. Mentor van oudste zei in de eerste dat ze het eigenlijk fijn zou vinden als er ook zoiets als leerwegondersteuning zou komen voor de havo en het vwo. Dat zou al een hoop verlichting geven voor kinderen als de onze (mijn oudste heeft autisme). Fijn om te lezen dat je zoon in ieder geval opluchting ervaart met een korter rooster en een diagnose dyslexie. Het is nog even tot de zomervakantie, hopelijk kan hij dan echt goed bijkomen.

Eigenlijk is dochter sinds ze weer naar school gaat in de full blown klaagmodus. Ik heb gemerkt dat als ik gewoon luister en er verder niet inhoudelijk op in ga, het ook zo weer voorbij is. Ik hoor gelukkig ook over leuke momenten in de klas.
Ze heeft van de week een gesprek met de mentor gehad en die heeft aangegeven dat ze sowieso naar 2 atheneum gaat. Dat is voor haar een hele opluchting. Ze heeft een prima cijferlijst. Wiskunde heeft ze net weer ietsje opgehaald en dat zou nog een zes kunnen worden dit jaar. Frans blijft misschien een vijf. Het is ook gewoon echt een braaf kind dat hard werkt. Dus dik verdiend, zou ik zeggen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Dee , is inderdaad wel een flink gevulde rugzak. Leerwegondersteuning zou zeker een uitkomst zijn. Best gek eigenlijk dat het er niet (meer) is. Ik ben wel heel blij met school. Hij zit in een hele kleine klas en ze hebben gelukkig veel oog voor de leerlingen. Ze zijn ook echt bereid om mee te denken gelukkig. We zijn er eigenlijk best trots op dat hij nu toch lijkt over te gaan, dat hadden we niet verwacht. Toen we hem inschreven op de school hadden we verwacht dat het de brugklas 2 keer zou doen, omdat we toen ook al zagen dat hij er niet klaar voor was (laat versneld op de basisschool).

Vervelend van je dochter in klaagmodus. Hoort er misschien ook wel een beetje bij, echt aan het puberen. Maar toch, geeft veel negatieve invloed op de sfeer. Sterkte!

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Ik begrijp dat jullie heel erg trots zijn, dat zou ik ook zijn in jullie plaats. Onwijs goed van hem!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Hier is het zwoegen de laatste tijd met jongste. Vanaf maart ofzo gingen de resultaten langzaam omlaag, maar had ze veel weerstand tegen bemoeienis van ons (ook wel begrijpelijk). We hebben daar toen goed over kunnen praten en goede afspraken over gemaakt. Maar de cijfers blijven duiken, en nu wordt mijn hulp en steun wel geaccepteerd en gewaardeerd. Ze heeft keihard gewerkt de afgelopen weken, en ik merk dat ze helemaal niet goed weet hoe ze het leren moet aanpakken, en ook niet hoe ze de verschillende vakken moet benaderen. De cijfers gaan nu all over the place, toch weer een 4 voor iets wat ze thuis echt goed beheerste maar ook een lekkere 8 voor iets anders. De school gaat nu in een groepje met andere leerlingen werken aan het ontdekken van wat je optimale persoonlijk leermethode is, en heeft ook extra ondersteuning voor specifieke vakken ingezet. Nu op naar de laatste weken en toetsweek... wat een intense tijd.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Hier ook. Voor het ene heel veel geleerd, thuis wist ze alles, een 6. Voor het ander alleen 1x doorgelezen wegens tijdgebrek, een 6. Het is op school ook warrig met toetsen en spreekbeurten die op het laatste moment worden verplaatst.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

@Baloo: intens was het zeker! Alsof jezelf weer op school zit, zo heb ik die brugklas ervaren toen onze kinderen net begonnen. Heel veel geholpen met leren en overhoren. Vanaf de tweede klas accepteerden ze allebei geen hulp meer en toen stond ik opeens aan de zijlijn. Lijdzaam toe te kijken. :mrgreen: Op zich wel lekker, want toen had ik niet meer het idee dat ik zelf weer naar school ging, maar ook wel lastig voor zo iemand als ik, die graag controle heeft over hoe dingen gaan. En als het leren dan niet uit het kind zelf komt, dan sta je te trekken en te duwen aan een dood paard. Dat was echt mijn leerproces, het leren loslaten. Oef! :steinigung: Ben geloof ik wel geslaagd, maar dat heeft ook 6 jaar geduurd. Zware tijd, die middelbareschooltijd...
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

herkenbaar, Boom! Hier hebben we besproken dat als de cijfers voldoende zijn, ik me er niet mee bemoei (aka op mijn tong bijt etc.). En als het toch downhill gaat, ze zelf mag kiezen of ze hulp van mij wil of op huiswerkbegeleiding/bijles of dat ze zelf denkt het te kunnen optrekken. Nu heeft ze voor het eerste gekozen. Maar het is wel veel werk inderdaad, en eerlijk gezegd heb ik nog niet de gouden aanpak gevonden. Ik ben tenslotte geen docent, en weet soms ook niet precies hoe ze het het beste kan aanpakken. Ondertussen is oudste stilletjes een zelfregulerende harde en ambitieuze werker geworden die door de tweede heen vliegt. Maar die moet ik ook niet vergeten af en toe wat aandacht te geven!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

boom schreef:
do 25 mei , 2023 5:43 am
@Baloo: intens was het zeker! Alsof jezelf weer op school zit, zo heb ik die brugklas ervaren toen onze kinderen net begonnen. Heel veel geholpen met leren en overhoren. Vanaf de tweede klas accepteerden ze allebei geen hulp meer en toen stond ik opeens aan de zijlijn. Lijdzaam toe te kijken. :mrgreen: Op zich wel lekker, want toen had ik niet meer het idee dat ik zelf weer naar school ging, maar ook wel lastig voor zo iemand als ik, die graag controle heeft over hoe dingen gaan. En als het leren dan niet uit het kind zelf komt, dan sta je te trekken en te duwen aan een dood paard. Dat was echt mijn leerproces, het leren loslaten. Oef! :steinigung: Ben geloof ik wel geslaagd, maar dat heeft ook 6 jaar geduurd. Zware tijd, die middelbareschooltijd...
Dat is precies hoe ik het ervaren heb Boom. Loslaten vond ik beremoeilijk, ik ben een echte control freak. Maar kinderen heb ook het recht om hun eigen pad te vinden, hun eigen fouten te maken, en te leren van die fouten.
Oudste was 10 en gaf na een half jaar brugklas al aan dat ze het wel zelf kon. Doodeng. Maar inderdaad, we lieten haar los en ze haakte naadloos aan. Bij jongste was het jarenlang trekken aan een dood paard. Hij 'leerde' doordat ik hem overhoorde. Vooraf trok hij nauwelijks een boek open. Meestal kende ik de stof voor een toets beter dan hij :roll: . Huiswerkbegeleiding in de 4e klas hielp wel om de spanningen die thuis ontstonden rondom huiswerk te verminderen. Maar hij ging er niet harder van werken. Het inzicht dat oefenen en leren nodig zijn om verder te komen, liet hij wel dagelijks zien in zijn sport maar niet op school. Dat kwam pas ná het VO.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Ik merk zelf een verschil tussen oudste en middelste qua hoe ik er zelf in sta. Bij middelste veel relaxter omdat ik weet hoe het gaat op het VO. Daarbij had oudste ook veel meer hulp nodig in het begin. Die eerste weken brugklas van haar heb ik als de kraamtijd ervaren. Alles moet je ontdekken, alles gaat moeizaam, kost veel tijd en veel energie. Haha, ik was blij toen dat achter de rug was!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Heel herkenbaar wat jullie schrijven. Ik blijf dat evenwicht heel ingewikkeld vinden. Want inderdaad kinderen mogen, net als wij toen, hun eigen fouten maken. Aan de andere kant zie ik ook dat er dingen van kind verwacht worden waar hij nog niet aan toe is (en die van ons niet gevraagd werden). Toch heb ik er ook wel vertrouwen in dat ik kan signaleren wat ik los kan laten en wat niet. Oudste had in het begin ook veel hulp en ondersteuning nodig. Die heeft begin dit jaar heel duidelijk aangegeven het zelf te willen doen (in daad en woord) en die kans ook gekregen. Zij is afgelopen jaar zo enorm gegroeid mentaal, ik ben zo intens trots op haar en zij ook op zichzelf. Ze gaat nu afstromen, maar staat daar volledig achter en wij ook. Het is een goed en belangrijk proces. Bij jongste is er nog veel ondersteuning nodig, hoewel hij afgelopen week (met een korter rooster) al een veel betere werkhouding en inzet liet zien. Het blijft balanceren en elke keer opnieuw afwegen en naast loslaten vooral ook accepteren dat je er zelf fouten in gaat maken denk ik.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Tulp, wat fijn dat er ontwikkelingen te zien zijn bij beide kinderen.

Dochter wilde stoppen met het kunstprogramma, had dit ook doorgegeven. Maar toen vrienden van het kunstprogramma dit hoorden, hebben ze haar toch overgehaald mee te doen aan het tweede jaar. Dochter leek opgelucht en blij.
In het rapport van het kunstprogramma lees ik veel over onzekerheid bij dochter en dat ze zich daarbij makkelijk laat afleiden door klasgenoten. In de fotografieklas was ze dan weer erg serieus aan het werk. Dit vond ze ook het leukst. Echter vond ze het ontwikkelen van de foto's, werken met chemicaliën dan weer wat eng. Verder stonden er echt hele lieve, leuke, positieve en bemoedigende stukjes van de kunstdocenten in. Ik denk dat dit programma haar wel de kans en ruimte kan geven zich verder te ontwikkelen - zekerder worden van haar eigen artistieke talent.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

@Dee, ik verbaas mij vooral over de verwachtingen mbt zelfstandigheid. Ik kreeg huiswerk op, werd op het bord gezet en klassikaal genoteerd in de agenda. Hier krijgen de kinderen periode planners en staan er op een bepaald moment toetsen of deadlines in magister. De periodeplanners zijn vaak te laat en worden vaak aangepast en dan wordt er van de leerlingen verwacht dat ze dit tussen neus en lippen door weten. Zoon heeft nog heel veel begeleiding nodig met plannen, wat logisch is gezien zijn leeftijd en adhd. Die begeleiding krijgt hij thuis, maar als er aanpassingen zijn, weten wij dat niet. Daarnaast vind ik de verwachtingen mbt het werken met verschillende systemen best pittig. Wij hadden gewoon een boek en daar werd op volgorde in gewerkt. Zoon heeft boeken, maar ook online leeromgevingen. De ene keer heb je je boek nodig, de andere keer een van de online leeromgevingen (soms meerdere per vak), voor sommige vakken heeft hij dan weer geen boeken, maar wel meerdere online leeromgevingen. Ik zie door de warboel het soms niet eens, laat staan een kind. En er zijn veel extra’s, hoewel dat natuurlijk ook met het niveau te maken heeft. Zoon moest laatst bijvoorbeeld een onderzoeksverslag in het Engels schijven (dus goede onderzoeksvraag en deelvragen stellen, hier een rapport over schrijven en een presentatie van maken en geven in het Engels (en dat was dus niet voor Engels). Op zich heel leuk, goed voor hem en stimuleert hem om te leren, maar er waren vrij weinig kaders, waardoor zoon geen idee had waar en hoe hij moest beginnen. Het enige dat hij wist is dat de presentatie tussen de 5 en 10 minuten moest duren, maar hoe dik dat geschreven rapport dan moet zijn, moesten ze zelf inschatten. Dat soort dingen.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Ah je had toch mijn eerste bericht gelezen. ;) Ik had het verwijderd omdat ik dacht dat je het meer in het algemeen bedoelde, maar toen ik het nog een keer las, dacht ik dat het meer op je zoon sloeg.
Moet zeggen dat ik ook niet alles herken. Ze hoeven hier geen verslagen in het Engels te schrijven. Ze hebben wel het vak science waarbij ze onderzoeksvragen opstellen etc, maar wordt over het algemeen ervaren als een makkelijk en wat saai vak. Maar ik kan me voorstellen dat de zaken die je noemt voor iemand met adhd pittig zijn.
Onze school is vrij gestructureerd. Duidelijke periodes, duidelijk planning van toetsen, deadlines ruim van tevoren aangegeven, etc. Bovendien hebben ze ook niet alle vakken tegelijk elke periode en valt een toetsweek altijd voor een vakantie. Vakantie betekent uitrusten. Bij mij op school vroeger gingen de toetsen gewoon door, er waren geen toetsweken en er werd veel getoets. Soms wel vier in een week.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Ik herken heel erg wat Tulp zegt. Hier met jongste ben ik nu bijna dagelijks aan het meekijken naar wat er moet gebeuren en waar ze dat kan vinden, dat helpt wel. Maar we zien nog steeds weleens iets over het hoofd. Jongste heeft weinig overzicht over tijd en vindt plannen lastig, maar ze accepteert nu wel ondersteuning daarbij gelukkig. Sinds een paar weken werken we nu met de Plenda applicatie (online digitale planner) en dat gaat eigenlijk heel fijn. Ze is nu zelf meer in de regie en heeft meer overzicht, en kan ook gerust zijn als ze haar taken af heeft dat het ook echt klaar is en ze kan gaan waveboarden :smile: . Een schriftelijke planner of agenda heeft ze altijd geweigerd, dat wordt ook heel snel een rommeltje om eerlijk te zijn. Ik herken ook heel erg de onduidelijkheid rond de verwachtingen van werk, ik probeer haar zoveel mogelijk aan te moedigen dat zelf te gaan navragen bij de docent (of de klassevertegenwoordiger te vragen dat te doen), en dat doet ze ook meer en meer.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

School is hier niet zo heel erg gestructureerd. Dat wisten we vooraf en we wisten daardoor ook waar we instapten. Voordeel is dus wel dat ze heel veel oog voor individuele behoeftes hebben en redelijk makkelijk maatwerk leveren. Dat is dus ook de reden dat we voor deze school gekozen hebben, ondanks de wat ongestructureerde uitstraling. Ik denk dat zoon, als hij zijn weg echt kan vinden, dit ook juist prettiger vindt. Toetsenweken heeft hij niet en hij mag maximaal 3 toetsen in een week hebben (gebeurt niet zo heel veel) .

Op school werken alle leerlingen met een logboek, soort papieren plenda. Dat is wel fijn, iedereen heeft hetzelfde en alle docenten kunnen er mee werken. In principe worden leerlingen door de mentor geholpen met plannen, maar in de praktijk lukt dit niet (te weinig tijd). Zoon is zijn logboek al 3 keer kwijt geweest (kreeg een nieuwe), de laatste keer vond hij het zelf oprecht lastig. Het wordt dus steeds meer zijn levensader. Hij accepteert wel dat ik hem daarbij help (in het begin zelfs volledig overnam) en is daar ook eerlijk over op school. Daar ben ik wel blij mee. Ik stimuleer hem veelal wel zelf vragen te stellen in de klas/aan de docent, hier maakt hij kleine stappen in.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

De hoeveelheid toetsen wil ook nog weleens flink verschillen per school. Hier hebben we 5 periodes per schooljaar, elk vak een tussentoets en eindtoets per periode. Werkt voor mijn chaoot (oudste) en stresskip (middelste) goed. Maatwerk kan bij ons op school ook zeker geleverd worden maar wellicht is de grens op school bij ons eerder bereikt dan bij jullie school. Het klinkt bij jullie ook wel fijn moet ik zeggen. Lijkt heel erg op een montessorischool die wij als 2e op ons lijstje hadden staan.

Vanavond hier schoolfeest en morgen dag pretpark met haar muziekvereniging. Druk weekend maar leuk!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Heel lang stil geweest hier. Longcovid eist zijn tol al gaat het nu langzaam weer beter.
De brugklas was een pittig jaar. Kind staat nu één vier en twee vijven terwijl je twee tekortpunten mag hebben
Er werd veel gewisseld in het zorgteam, mentor begreep niet altijd wat kind nodig had en ook de onwil van een aantal leerkrachten om het huiswerk netjes in het systeem te zetten werkten niet handig. De energie om daar actief achteraan te gaan had ik ook niet. Nu eerst nog de toetsweek door. Die twee vijven ophalen naar een zes is vrijwel onmogelijk. Dus zeer waarschijnlijk wordt het 2 HAVO na de zomervakantie. Erg jammer want de stof is op zich niet te moeilijk maar het gaat echt om de onrust in de klas en het organiseren van huiswerk, samenwerkopdrachten e.d.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat jammer, Marthe.

Wij worstelen hier met hoe verder. Onze dochter gaat hoogstwaarschijnlijk wel over (ze zit nu middenin de toetsweek). Maar de druk die zij met haar schoolwerk legt op het hele gezin is ondoenlijk om vol te houden. Ze is het hele jaar alleen maar bezig geweest met school. Elke dag, elk weekend, elke vakantie. Met heel erg veel begeleiding van ons als ouders. En dan lukt het wel, maar dan haalt ze nog steeds 6’en. We hebben nauwelijks tijd voor de jongste, laat staan voor onszelf. Huiswerkbegeleiding van school werkte niet voor haar.

School heeft helaas niets gedaan aan hulp. Ik verwacht niet dat school de komende jaren wel iets gaat doen. School zegt dat als kinderen de 1e klas halen, dat ze de rest ook kunnen halen.

Maar het gaat zo moeilijk. Ze is nog 12 en heeft add. Van andere ouders hoor ik wel dat het op den duur beter gaat, maar dat zijn dan mensen van wie het kind 15 is.

We hebben wel een andere school op het oog. Daar kan ze ook vwo doen of gym. Die school heeft een heel andere aanpak die misschien beter bij ons kind past. Ze hebben blokuren en maken huiswerk deels op school. Ze heeft ook een dag meegelopen. Maar er wordt op die school veel gerookt en gevapet. Daar valt ze dan over. Ik ben zelf ook wat bezorgd over de combinatie adhd en roken ed. Ook waren de meisjes over haar kleding begonnen en hoewel ze positief waren, vond ze dat niet leuk. Hoewel die meisjes verder heel aardig voor haar waren die dag. Dus onderwijskundig zou dit een goede keuze kunnen zijn voor haar, maar sociaal is dat een beetje een vraagteken.

Ze weet zelf niet wat ze wil. Ze kan blijven in de hoop dat het bijtrekt. Maar hoe realistisch is dat? Wat denken jullie?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

Van enige begeleiding bij schoolwerk hoef je van een middelbare school nagenoeg niks te verwachten, is mijn beperkte ervaring met twee middelbare scholen. Maar ik hoor dit overal om me heen, ook van ouders met kinderen op andere scholen. Ook dat "huiswerk maken in de les" moet je met een korreltje zout nemen. Dat zou dus denk ik geen reden zijn om te switchen. Ik zou inzetten op huiswerkbegeleiding. Helaas hangt er wel een prijskaartje aan.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons bestond de deskundige begeleiding van het huiswerkinstituut uit een student die voorin het lokaal op de mobiel zat en toen mijn dochter en vraag had over de lesstof zei ‘Dat kun je zelf toch ook lezen.’ Er is 0 begrip voor een kind dat intelligent is maar add en wsch dyslexie heeft.

Daarnaast zijn de lesdagen op deze school dusdanig lang, dat je aan die huiswerkbegeleiding nauwelijks iets hebt omdat ze al om 18 uur sluiten. De minimale afname is 3 dagen, wat door de lange lesdagen geen zin heeft. Je betaalt je dan blauw voor per saldo 3x 1 à 1,5 uur. Dat is voor ons kind te kort, die krijgt in 1 uur niets gedaan.

We hebben dat onderzocht, maar het is geen oplossing voor ons.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Die blokuren op de andere school, zijn die juist prettig voor iemand met add? Heeft het toegevoegde waarde; heeft ze op de huidige school veel last van het vaak wisselen van lesuur? Dan zou een blokuur echt een verbetering zijn.
Ondanks dat vapen/roken en dat je dochter het niet prettig vond dat die meiden iets positiefs zeiden over haar kleding, is het misschien toch wel fijn dat ze warm ontvangen werd. Is je dochter onzeker in het begin/stelt ze zich niet zo makkelijk open? Is er een pestverleden? Hoe is de sociale aansluiting op de huidige school? Misschien dat ze op den duur meer aansluiting vindt op de andere school en dat is ook een pluspunt, zou ik denken.

Lastige keuze, Vlinder. Ik heb ook een kind die extra begeleiding nodig heeft. Die is inderdaad een paar jaar ouder en die doet het nu voor haar doen echt goed. Altijd blijft er extra aandacht en structuur nodig bij het leren en plannen. Daarvoor hebben wij een autisme coach op school en toetsweekbegeleiding. Er gaat ook echt nog genoeg mis. De derde was een pittige klas voor haar. Zij gaat de overstap naar 4 havo maken. Fijn, maar aan de andere kant houd ik ook mijn hart vast want schoolexamens.

Middelste staat in klaagmodus, is helemaal klaar met het schooljaar. Heeft Frans met een tiende punt opgehaald, nu nog een tiende punt en er is een 5 van haar rapport af. Hopelijk kan de 5 voor wiskunde ook een 6 worden. De rest is allemaal voldoende. Afgelopen vrijdag is ze niet op school geweest vanwege een familieaangelegenheid. Komt ze gisteravond om half 10: ik heb een dia toets gemist vrijdag die ik dit weekend moet inhalen, dus die ga ik even doen. Nou, dacht het niet, meid. Bedtijd. Ze heeft echt het hele weekend op telefoon en chromebook spelletjes zitten doen terwijl ze dit al die tijd wist. :confused: Volgens mij heeft ze het vanmorgen vroeg gemaakt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, ik denk dat die blokuren voor haar wel beter zijn. Dan heeft ze maar 3 vakken per dag ipv 6 of 7 en dat geldt dan ook voor het huiswerk.

Op haar huidige school wordt ze niet gepest. Ze heeft wel meisjes met wie ze omgaat op school, maar niet echt dikke vriendinnen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Yes, de 5 voor wiskunde is vanmiddag een 6 geworden! Nog 1 toets en hopen dat het zo blijft.
Klaagmodus blijft aan: moest van mij een toetsweekplanning maken, werd boos, helpt niet, boeit niet, moeilijk, ik heb hoofdpijn, boos. Heerlijk, dat gepuber.

Vlinder, 3 vakken i.p.v. 6 of 7 klinkt heel fijn!
Denk je dat ze de contacten op de huidige school zal missen/dat het iets is wat ze niet kwijt wil?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn dat ze haar cijfer heeft opgehaald! Toitoitoi voor de volgende. :-)

Ze weet het zelf niet goed. Ze voelt zich wel thuis op deze school, maar ze heeft bijna helemaal geen vrije tijd en dat vindt ze niet leuk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door ElisHug »

Vlinder42 schreef:
ma 19 jun , 2023 5:26 am
Wat jammer, Marthe.

Wij worstelen hier met hoe verder. Onze dochter gaat hoogstwaarschijnlijk wel over (ze zit nu middenin de toetsweek). Maar de druk die zij met haar schoolwerk legt op het hele gezin is ondoenlijk om vol te houden. Ze is het hele jaar alleen maar bezig geweest met school. Elke dag, elk weekend, elke vakantie. Met heel erg veel begeleiding van ons als ouders. En dan lukt het wel, maar dan haalt ze nog steeds 6’en. We hebben nauwelijks tijd voor de jongste, laat staan voor onszelf. Huiswerkbegeleiding van school werkte niet voor haar.

School heeft helaas niets gedaan aan hulp. Ik verwacht niet dat school de komende jaren wel iets gaat doen. School zegt dat als kinderen de 1e klas halen, dat ze de rest ook kunnen halen.

Maar het gaat zo moeilijk. Ze is nog 12 en heeft add. Van andere ouders hoor ik wel dat het op den duur beter gaat, maar dat zijn dan mensen van wie het kind 15 is.

We hebben wel een andere school op het oog. Daar kan ze ook vwo doen of gym. Die school heeft een heel andere aanpak die misschien beter bij ons kind past. Ze hebben blokuren en maken huiswerk deels op school. Ze heeft ook een dag meegelopen. Maar er wordt op die school veel gerookt en gevapet. Daar valt ze dan over. Ik ben zelf ook wat bezorgd over de combinatie adhd en roken ed. Ook waren de meisjes over haar kleding begonnen en hoewel ze positief waren, vond ze dat niet leuk. Hoewel die meisjes verder heel aardig voor haar waren die dag. Dus onderwijskundig zou dit een goede keuze kunnen zijn voor haar, maar sociaal is dat een beetje een vraagteken.

Ze weet zelf niet wat ze wil. Ze kan blijven in de hoop dat het bijtrekt. Maar hoe realistisch is dat? Wat denken jullie?
Misschien heb je iets aan onze ervaring. Zoon is vorig jaar jong (1x versneld op de basisschool) gestart op het VO, gymnasium. Dat ging niet goed. Op sociaal vlak niet en hij had totaal geen overzicht, verzoop in de chaos in zijn hoofd. Het kostte hem en ons zoveel energie, want hij had megaveel begeleiding nodig thuis. In februari/maart zijn wij in gesprek gegaan met zijn mentor. Qua cijfers stond hij op overgaan, maar wij vonden dat geen optie. Op ons verzoek is hij dus blijven zitten in de brugklas. Normaal doen ze dat niet en zou hij moeten afstromen, gelukkig zagen zij wat wij zagen. Intussen zijn we een ADHD-onderzoek gestart. Nu, een jaar later is het een wereld van verschil. Sociaal zit hij zoveel beter nu. Doordat school al bekend was had hij meer overzicht en wist hij beter wat er van hem verwacht werd. Plus dat hij natuurlijk ook gewoon een jaar ouder was en beter past op het VO. Intussen kreeg hij de diagnose ADHD en is sinds maart gestart met medicatie. Dat maakt ook echt veel verschil, het lukt hem nu om in de klas (op zijn school ook blokuren) al een groot deel van het huiswerk te maken wat thuis voor veel meer rust zorgt. Doordat alles makkelijker gaat en dat ook goed terug te zien is in zijn resultaten is ook hij ook gemotiveerder. Inmiddels lukt plannen hem ook heel aardig, én vraagt hij zélf om hulp. Grote stappen dus. Van een verloren jongetje wat verzoop naar een blije puber met veel vrienden.

Voor Zoon was blijven zitten de beste beslissing ooit. Dat is natuurlijk N=1, maar wie weet voor jullie ook nog een overweging?

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Voor onze oudste dochter geldt ook dat het doubleren van de 1e klas veel positieve verandering heeft gebracht.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

Wat fijn Elishug!!!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor jullie ervaringen! Dat is heel fijn om te horen. Ik neem het mee in onze overdenkingen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Dee85 schreef:
di 20 jun , 2023 8:55 am
Voor onze oudste dochter geldt ook dat het doubleren van de 1e klas veel positieve verandering heeft gebracht.
Dit gold voor onze oudste ook.
Die leerde zoveel andere dingen in dat eerste leerjaar waarin hij niet over ging.
Eerlijk gezegd zou ik dat mijn jongste nu ook gunnen. Zelfs als het een niveau lager zou zijn.
Tijd om te ontwikkelen, het gevoel hebben dat je grip krijgt op zaken is voor kinderen zo kostbaar.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Mooi verwoord Marthe!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Oh wat een herkenbaarheid! Ik heb vaak het gevoel dat we de enigen zijn met deze struggles, een soort aliens (of in ieder geval kind is een alien). Maar wat jullie schrijven herken ik zo erg!

Hier ook een pittig jaar achter de rug. Zoon, versnelde adhd’er miste teveel vaardigheden om zich staande te houden. Er zit ergens wel motivatie, maar gewoon echt te weinig vaardigheden. Kwam op school echt niet tot leren, zelfs niet tot daadwerkelijk instructie volgen. Huiswerkbegeleiding vonden wij en hij geen optie. Zoon is erg gedreven om mensen om de tuin te leiden en had, ondanks motivatie ook veel weerstand (enorm faalangstig). Bovendien kon hij de lengte van de schooldagen al niet aan, laat staan huiswerkbegeleiding erachter aan. Voor de meivakantie leek hij thuis te komen te zitten. Na de meivakantie een aantal goede afspraken kunnen maken. Zoon kreeg de mededeling dat hij sowieso over ging naar 2vwo -> vond school heel spannend, omdat ze bang waren dat hij zich dan niet meer zou inzetten. Ik wist dat de motivatie er absoluut wel was, maar de faalangst hem remde. Ik bleek gelijk te hebben. Doordat de angst minder is, werkt zoon effectiever en gaan cijfers omhoog. Zoon kreeg kortere schooldagen -> miste daardoor lessen, maar moest het werk gewoon maken. Zoon zijn motivatie nam hierdoor toe, zijn hoofd is minder vol en hij komt tot leren. En dyslexie werd vastgesteld -> voor zoon een opluchting.

Al met al heel blij met de stappen die gemaakt zijn. Blijven zitten hebben wij zeker aan gedacht, maar de gedachte aan nogmaals dezelfde stof hield dit tegen. Ik verwacht niet dat hij hierdoor harder gaat werken en zekerder wordt, op dit moment. Misschien volgend jaar wel.

Wat nu wel spannend is, is dat zijn klas (vwo klas) het samengevoegd gaat worden met een havo/vwo klas, omdat er te weinig leerlingen over zijn voor beide klassen apart. Dat betekent dus grotere klas dan afgelopen jaar, 2 niveaus in de klas (met groter risico op onderpresteren) en nieuwe groepsdynamiek (en sociale gebeurtenissen). Dit vind ik zelf wel erg spannend, omdat ik de verwachting heb dat het hem veel kost om hier weer aan te gaan wennen. Binnenkort gesprek hoe het volgend jaar verder gaat, ik wil niet meer achteraf plannen maken, maar preventief. School lijkt hier nu voor open te staan, dus dat is fijn. Begeleiding heeft hij ook komende jaar echt nog wel nodig, maar ergens zie ik nu waar de ruimte zit om zich te ontwikkelen, om vaardigheden te kunnen gaan leren. Maar het blijft wel een wankel evenwicht, waarbij alles valt of staat met de flexibiliteit van de mensen die we/hij tegenkomen en zijn wil/mogelijkheden om door te zetten.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Hier is jongste echt mega blij dat het schooljaar erop zit. Hard gewerkt voor de toetsen, over met een rapport met 6-7-8en. Ik heb een begin van een plannetje om met haar begin volgend jaar een stappenplan te bespreken voor hoe ze de stof van verschillende vakken moet aanpakken. En hopelijk helpt het dat ze volgend jaar weer wat ouder is, en beter weet hoe het gaat. Nu eerst een zeer welverdiende vakantie voor jongste.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Hoop nieuwe inzichten en ontwikkelingen dit jaar, Tulp. Fijn dat school zich flexibel heeft opgesteld. En hopen dat dit volgend jaar wordt doorgezet.

Baloo, mooie resultaten en inderdaad dik verdiend die vakantie!

Hier vandaag de laatste twee toetsen. Tot nu toe allemaal voldoendes binnen, Frans is nu defintief een 6! De rest allemaal 7 en hoger. Nog even spannend hoe wiskunde is gegaan. Ze staat nu exact een 5,5 maar ze heeft niet zo'n goed gevoel over de laatste toets. Als ze dan gemiddeld een 5 staat voor wiskunde, zou ze een bespreekgeval zijn. Maar ze kijken daarbij ook naar de vaardigheden en de werkhouding van een leerling en dat zit bij dochter wel goed. Het moet heel gek lopen wil ze niet overgaan. Ze hebben hier nog een project en een sportdag en dan is het boeken inleveren en de jaarafsluiting. Wat is dat jaar voorbij gevlogen!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Geen bespreekzone hier, dochter is over naar 2vwo met 0 tekorten! :clap: :clap: [pompon]
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Dee85 schreef:
do 29 jun , 2023 7:10 am
Geen bespreekzone hier, dochter is over naar 2vwo met 0 tekorten! :clap: :clap: [pompon]
Wat fijn Dee! Nu lekker genieten van haar welverdiende rust!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ha Dee, wat fijn! Gefeliciteerd!

Onze dochter is ook over naar 2 gym.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Dank en gefeliciteerd Vlinder!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Zoonlief is inderdaad door naar 2 HAVO.
Hij vindt het aan de ene kant wel jammer maar denkt zelf dat het beter voor hem is.
Uiteindelijk komt hij best op zijn pootjes terecht.
Nu nog de examenuitslag van dochter afwachten morgen. En dan kan, hoe dan ook, de vakantie echt beginnen.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Marthe, gefeliciteerd met de overgang naar 2 havo!
Het was ongetwijfeld een heel leerzaam jaar voor je zoon en fijn dat hij er zelf achter staat. Mijn oudste dochter maakt de overstap van 3V naar 4H. Zij had op het nippertje toch een overgangsrapport voor 4V, maar denkt dat 4H beter voor haar is. Wij staan achter die keuze. Knap van ze, want afstromen kan toch ook als falen voelen. Net als jij denk ik ook dat ze wel op hun pootjes terecht komen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Spannende dag vandaag vanwege de examenuitslag, succes en ik hoop natuurlijk op een feestje voor jullie!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie