Brugklas/ klas 1 2022-2023

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter gaat volgende week beginnen in de 1e klas van het VO (gym). Zijn er nog meer brugpiepers? Wie schrijft er mee?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Hier nog een brugpieper! Ze start volgende week dinsdag. Introdag en daarna gelijk 3 dagen op kamp, heftig! Ze ziet er een beetje tegenop, maar ik denk dat het wel goed komt. Al een leuk contact gelegd in de klas.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Ook mijn jongste is komend schooljaar brugpieper.
Hij heeft er erg veel zin in al vindt hij die grote school en het brugklaskamp toch ook wel spannend.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Leuk dat jullie er ook weer zijn. Hoe was jullie vakantie?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Zalig en veel te kort. Wat was ik moe. En een gevolg van die vermoeidheid is dat ik helemaal vergeten ben schoolboeken te bestellen. Dat ik heb van de week snel gedaan, maar geen idee of ze voor aanvang schooljaar wel binnen zijn.

In de vakantie veel leuke dingen gedaan. Paar dagen vakantie in het noorden van het land, musea, dierentuin, dagje pretpark. Hartstikke leuk!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Gezellig, hier is jongste de brugger dit jaar. Oudste zit in 2 gym en daar kan ze gelukkig veel van afkijken. Maar het blijft spannend!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat grappig, Dee, wij zijn ook in noord Nederland op vakantie geweest. Mooi weer gehad en een fijne vakantie :-).
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Hoi Baloo, gezellig!
Inderdaad, het blijft toch een beetje spannend. Middelste is een heel ander kind dan haar grote zus, dus ik ben benieuwd wat we zullen tegenkomen.

Toevallig, Vlinder. Wij waren in Drenthe. Wat hebben we genoten van de rust, het lagere tempo en de vriendelijke mensen. Ik had toch wel een beetje een kater toen ik weer thuis was in die grote, gehaaste en drukke stad.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Vandaag de eerste dag voor zoon in de brugklas.
Zoals ik verwachtte kwam hij wat bozig thuis.
Veel prikkels, wat dingen die niet helemaal liepen zoals verwacht, een medeleerling die 'grappig' probeerde te zijn door elke keer op de achterkant van zoons hoofd te slaan. Eerst maar eens met een beker drinken en wat lekkers op de bank gezet en dan komen straks de leuke dingen vanzelf wel weer boven tafel.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Hier ook weer begonnen. Zoon was hele vakantie al gespannen. Heeft er zin in, maar vindt het ook heel erg spannend. Heeft nu 2 dagen gehad en is positief. Helaas zijn de zindelijkheidsproblemen mega aanwezig, dus vandaag besloten dat hij komende dagen met een luierbroekje naar school gaat. Hij geeft aan dat hij niet naar de wc durft omdat hij dan de ‘les’ onderbreekt….. Daar zijn we inmiddels wel wanhopig over.

Ondertussen is zoon ook gestart met een EMDR traject en dat loopt goed en sluit aan gelukkig.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Middelste is vandaag vertrokken voor kamp. Ze ging heel relaxt weg. Niet zulke strenge regels als bij groep 8. En ze heeft al 2 vriendinnen zegt ze. Beide meiden heb ik ontmoet. Lijken me leuke en rustige meiden.
Ze heeft van tevoren ook lekker geslapen. Een heel ontspannen begin van de 1e klas. Totaal anders dan bij oudste.
Introductiedag ging ook goed. Ze was eenmaal bang verkeerd te fietsen maar het ging prima.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Er heeft er hier 1 een onwijs leuke tijd gehad op kamp. Echt bizar laat naar bed gegaan en een hoop lol gemaakt. Ze vindt de klas nu al veel leuker dan haar basisschoolklas. Hopen dat dit zo blijft! Maandag starten dan echt de lessen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Dat klinkt heel goed Dee! Altijd fijn als een kind zich thuis voelt in de klas.
J. heeft net zijn eerste echte lesdag erop zitten.
Gisteravond huiswerk wiskunde gemaakt. Ik zat er naast en merkte heel goed hoe het langzame en slechte schrijven hem hierbij dwars zit. Ben gaan zoeken en kwam een prachtig filmpje tegen over het aanleren van een goed handschrift. Ik heb besloten het erop te wagen hem zelf het schrijven goed aan te leren. Slechter dan nu kan niet dus elke verbetering is winst.
Hij heeft het wel heel erg naar zijn zin op school. Vorige week introductieweek met sportdag, dramadag, een uitleg over de keuzeprogramma's en het installeren en de uitleg van alle software. Maar hij was wel toe aan nieuwe dingen leren.
Iets zegt me dat ik voorlopig wel bezig ben om hem qua huiswerk op de rit te krijgen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons loopt het nog niet zo. We hebben wel aangegeven dat onze dochter adhd heeft, maar daar is verder niets mee gedaan. Dat is wel erg jammer.

Zo heeft ze een schooldag van maar 4 uur, maar ook 2 schooldagen van 8 uur. Die van 8 uur hoeven niet zo te zijn, want dat komt door een vak dat in groepjes wordt gegeven. Sommigen hebben dat dan dus op de dag dat mijn dochter maar 4 uur school heeft, maar bij haar zijn die uren dus vastgeplakt aan een sowieso al lange dag. Dat is erg moeilijk als je adhd hebt.

Zo zijn er meer dingen. Zij kreeg als enige een kluisje waar het slot van stuk is. Ipv haar een ander kluisje te geven, jurkt dat dagenlang aan. Nee, kan geen ander kluisje, dat moeten je ouders vragen. Dan vraag je dat is het weer het verkeerde e-mailadres, dan vinden ze weer dat het eerst gerepareerd moet worden, maar dat kan niet meteen… En ondertussen heeft ze dus een kapot kluisje en weet niet wanneer dat gemaakt wordt. Dat leidt af.

Ze vindt de kinderen aardig, maar het aantal meisjes is oneven en wie moet er naast een jongen zitten, mijn dochter… Al dat soort dingetjes leidt haar enorm af.

Er gaan veel dingen verkeerd. Ze ging met een meisje mee naar huis en moest van daar terug naar huis fietsen, maar wist de weg niet en verdwaalde, want het was aan de andere kant van de stad.

Ze moest haar rooster opschrijven, maar kreeg het niet af omdat ze probeert het vreselijk netjes te doen. Haar huiswerk opschrijven wist ze niet hoe ze dat moest doen en oja, de bel ging net. Met kaften en haar spullen klaarleggen ging het net zo. Ze had huiswerk van wiskunde. Op zich snapt ze dat allemaal goed, maar ze leest de opdrachten maar half en gaat dan maar wat doen. Het is dat ik ernaast zat.

Ze vindt gelukkig de kinderen aardig en de leraren ook, maar ik houd mijn hart vast.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Ach Vlinder, wat vervelend.
Ik hoop dat ze snel haar draai vindt al zullen die typische adhd-dingen wel valkuilen blijven.
Wat verwacht je van school dat ze voor je dochter kunnen doen? Is er al overleg geweest met de zorgcoördinator/hb-begeleider?
Dat kan nl. vaak ook een heleboel schelen. Zij hebben andere ingangen en kunnen vaak ook wel beter zien wat er nodig is voor je dochter om lekker mee te draaien.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Dee, wat fijn!
Vlinder, dat is lastig. Is ze inderdaad aangemeld bij het zorgtaak oid?

Hier gister ook eerste lesdag, na de introductie vorige week. Gister hele lange dag, 1ste tot 10de uur les, zoon was dus pas om 18 uur thuis (heeft ook nog fors wat reistijd). Helemaal kapot, begrijpelijk. De gemiddelde volwassene heeft kortere werkdagen? Maar hij herstelt wel bijzonder goed moet ik zeggen. Vandaag een ‘gewone’ dag (dagen op deze school zijn sowieso best lang moet ik zeggen) en vanmiddag eerste huiswerk gemaakt. Zoon is gedreven en pakt het heel serieus aan. Maar ook hier is het schrijven echt wel een issue en zijn er forse overzichtsproblemen (hoe begin ik aan een mindmap voor Aardrijkskunde?) En dan moet ook nog eens alles in het Engels

Maar, hIj heeft motivatie, voelt zich prettig op school en is direct opgepakt in het zorgteam. Dus ik heb goede hoop.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Hier is het nog wat vroeg om conclusies te trekken, maar jongste heeft het erg naar de zin. Echt een sprong gemaakt in zelfstandigheid (hoe gaat dat in de tijd van drie dagen, maargoed) en ze gaat met goede zin aan de slag met huiswerk etc. Ik heb het idee dat ze nog weleens heel erg zou kunnen opbloeien wat schoolwerk betreft (op de basisschool had ze echt problemen om geconcentreerd te blijven en zichzelf aan de gang te krijgen).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Het is bij ons ook te vroeg om conclusies te trekken. Ik denk dat het wel goed komt, maar de omschakeling van de basisschool naar dit gaat haar niet makkelijk af.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Vlinder, wat herkenbaar wat je schrijft. Mijn oudste met autisme had ook echt grote moeite met die omschakeling. En allemaal van die kleine dingetjes die tegen zaten en dat alles bij elkaar opgeteld wordt dan 1 groot ding. Er is wel 1 groot verschil met mijn dochter, namelijk dat de jouwe de kinderen aardig vindt. :) En fijn ook dat ze de docenten mag!

Marthe en Baloo, fijn dat jullie kids goed van start zijn gegaan. Tulp, jullie ook een fijne start met het zorgteam. Dat zijn inderdaad lange dagen en ik kan me voorstellen dat dat wennen is.

Hier nu de eerste echte schoolweek en er is een soort fixatie op wiskunde. Het is stom, het is saai, het is moeilijk, ik ben er slecht in, waarom zoveel sommen, ik snap het niet roepen als ze niet in 1 oogopslag ziet wat de bedoeling is. Kortom, de radertjes moeten draaien. ;) Met een beetje hulp van haar vader lukt het wel. Ze vindt biologie tot nu toe een erg leuk vak.

Ze lijkt op het moment niet heel erg moe, maar ik stuur haar wel op tijd naar bed. Ze vermaakt zich in de pauzes met een groepje meiden. Is gecharmeerd van de opmerkingen van bovenbouwers; die roepen continu dat ze de bruggers schattig vinden en dat ze ze willen adopteren als broertje of zusje. :) Ik heb het idee dat er een goede sfeer hangt. Het fietsen gaat ook goed. Vandaag voor het eerst zelfstandig uit school door naar muziekles.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Hoe is het inmiddels met de verse bruggers?

Hier gaat alles goed. Ik stuur een beetje bij met zorgen dat ze op tijd naar bed gaat, aan het huiswerk gaat, een planning maakt en niet de hele tijd spelletjes op de laptop zit te spelen. Maar verder doet ze het zelf en gaat het prima. De aansluiting met de klas is goed; er wordt snoep gedeeld, er wordt gelachen en er wordt samengewerkt. Daar had dochter altijd zo'n hekel aan, maar ze merkt dat het nu beter gaat omdat de andere kinderen gemotiveerder zijn en zich ook inzetten. Ze maakt best lange dagen, ook twee keer tot 16.00 en dat is pittig maar ik heb niet het idee dat ze echt helemaal kapot is.
Qua cijfers geeft ze aan dat ze ook blij is met een 7 en dat ze niet overal een 9 voor wil hebben. Maar bij een samenwerkopdracht had ze met haar vriendin wel weer bedacht dat het een 9 moest worden. ;) Kortom, gewoon lekker aan het ontdekken hoe het voor haar het beste werkt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Hier zijn de eerste wittebroodsweken helaas voorbij. Zoon vindt het op school nog steeds leuk, is gemotiveerd en lijkt goede aansluiting te hebben. Dat is dus superfijn. Maar verder veel spanning, totaal geen overzicht en zijn gebrek aan vaardigheden komt nu heel duidelijk naar voren. Ik heb het idee dat hij wel gezien wordt en mentor en intern begeleider staan klaar om hem te helpen gelukkig. Maar ja, dan moet je ook durven en kunnen toegeven dat je hulp nodig hebt. En dat is wel een dingetje. Zoon wil ondanks totaal gebrek aan overzicht het liefst alles zelf doen en blijven doen. Geeft dus momenteel een hoop emotie en spanning hier.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons gaat het niet zo. Gister heeft ze een fietsongeluk gehad. Een meisje dat aan het kletsen was is tegen haar aan gereden in de fietstunnel. Hand kapot, knie kapot, tas kapot, fietsmand kapot.

De rest loopt ook niet. Kapot kluisje niet opgelost, kapot boek niet opgelost, geen enkele actie of terugkoppeling na het mentorgesprek. Heel teleurstellend.

Ze begrijpt de stof goed, maar ze is compleet overbelast. Ze slaapt slecht, eet slecht en ze doet enorm haar best voor haar huiswerk maar krijgt het niet af.

Niet zo leuk allemaal. Ik ben er vooral erg teleurgesteld over dat school niets doet. Ik ben best wel bezorgd. Ook omdat een school van een lager niveau niet gaat helpen. Het probleem zit niet in de lesstof.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Dee, wat heerlijk dat je dochter zo lekker gaat in de brugklas.
Een goede start is toch wel heel belangrijk.

Tulp, dat gebrek aan goede executieve vaardigheden kost bergen energie. Zowel van je zoon als van de mensen eromheen.
Ik hoop dat het lukt om het een beetje gezellig te houden en dat hij toch gaat luisteren.
Sterkte! Ik weet uit ervaring hoeveel moeite dat kan kosten.

Vlinder, wat enorm vervelend. Je gunt je dochter zoveel meer qua begrip, begeleiding en zich welkom voelen.
Wat betreft die hoeveelheid huiswerk; zijn ze gelijk op volle kracht begonnen en maken ze geen huiswerk in de les?

J. doet het, voor zover ik kan zien, lekker op school.
Heeft regelmatig mot met één jochie in zijn klas maar die laat hij links liggen.
Hij heeft een fijne mentor die erg van korte lijntjes houdt. Dat scheelt veel.
Tijdens het mentorgesprek merkten we dat hij een goede klik heeft met zijn mentor.
Dus dat geeft wel vertrouwen.
Ik moet er met huiswerk nog wel even naast gaan zitten. Het langzame schrijven geeft wel frustratie. Zijn hoofd is zoveel verder dan zijn handen kunnen. Maar daar waar ik hem de eerste week de hele tijd bij de les moest houden doet hij nu het grootste deel zelf.
Hij groeit snel. en dat is best fijn om te zien.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Wat rot om te lezen Vlinder. En zo herkenbaar van mijn oudste; daar zat ook zoveel tegen en zij heeft ook een extra hindernis, namelijk ASS.
Als school ook inziet dat een niveau lager niet de oplossing is, dan zou dat heel positief zijn. Dat zagen ze namelijk bij mijn oudste wel toen zij compleet vastliep. Ze heeft toen vrij snel een vergoede plek op het huiswerkinstituut gekregen. Ze kon daar in een rustige omgeving gestructureerd werken en thuis kon ze lekker ontspannen. Dat was een begin. Heb je de mentor al gesproken? Anders is het misschien een idee om ook de bouwcoördinator en zorgcoördinator te benaderen om je zorgen uit te spreken.
Ik hoop dat je meisje snel wat meer rust krijgt. Die totale overprikkeling van het niet slapen en niet eten...och wat vond ik dat destijds rot om te zien. Voelde me zo machteloos en zij voelde zich zo rot. Hoe is het inmiddels met je dochter na het ongeluk?

Tulp, lastig zeg. Je ziet dat hij zoveel hulp nodig heeft, maar hij wil geen hulp accepteren. Misschien een idee om de cijfers van de eerste periode af te wachten en dan nogmaals met hem in gesprek gaan? Het is ook zo overweldigend allemaal in die 1e klas.
Wel fijn om te lezen dat hij sociaal op zijn plek zit.

Hier zijn er al wat cijfers binnen. Voor Nederlands een 6,2. Ze had een hoger cijfer verwacht, maar er waren veel kinderen die het blijkbaar nog slechter hadden gemaakt. Voor Engels een 8 en voor science nu gemiddeld een 8. Ik vind het knap hoe ze het tot nu toe allemaal doet. En in zo'n groot contrast ook met de oudste.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Vlinder42, wat sneu voor je dochter! Ik zou toch contact leggen met school denk ik. School heeft er immers ook niets aan als leerlingen uitvallen door overbelasting. Hebben jullie wel vooraf een gesprek met school gehad of was de verwachting dat ze makkelijk kon aarden op een nieuwe school?

De basisschool van zoon heeft in de aanmeldformulieren al aangegeven de verwachting te hebben dat de overstap niet zonder slag of stoot zou gaan. Wij hebben vooraf ook een gesprek gehad op de VO school, vooral om de vraag te beantwoorden: ‘ verwachten jullie als school dat jullie zoon kunnen bieden wat hij nodig heeft’. In dat gesprek zij we heel open en eerlijk geweest en hebben we duidelijk aangegeven dat als school de verwachting had het niet te kunnen bieden, dat dit ook prima was. School is toen ook eerlijk geweest in wat wel en niet kon en daarop is onze keuze gebaseerd. Betekent niet dat het allemaal van een leien dakje gaat natuurlijk, maar wel dat verwachtingen helder zijn. Ik merk dat het contact met school goed verloopt en dat zowel zijn coach als de intern begeleider hem goed zien gelukkig.

Marthe, herkenbaar dat schrijven hoor. Zoon heeft hier ook een hekel aan en op de basisschool alles eraan gedaan om eronderuit te komen. En blijkbaar is dat vaak gelukt. Gisteren mocht ik hem begeleiden bij zijn huiswerk en hij heeft volgens mij zijn hele basisschoolcarriere nog niet zoveel geschreven als nu. Grappig is dat hij zelf ook merkt wat het oplevert. Zijn schrijven gaat nu al sneller en netter.

Dee85, altijd een pittig moment, die eerste cijfers. Ze moeten er doorheen natuurlijk dat ook lagere cijfers dan ze gewend zijn kan gebeuren en dat de wereld dan niet vergaat. Niet begeleiden bij zoon is overigens geen optie, zoon weet dat ook wel. Maar het perfectionisme (ik moet alles zelf kunnen) zit hem wel in de weg. Als we hem niet begeleiden raakt hij ook in paniek, want hij heeft echt geen flauw idee wat de bedoeling is. Gelukkig heeft hij dit gisteren ook zelf bij de intern begeleider aangegeven, dus dat is wel knap.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Tulp, dat is zeker knap. Maar gelukkig zien ze hem ook goed, dat geeft vertrouwen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Hier gaat het goed. Zeker niet alles van een leien dakje, maar jongste neemt eigenlijk alles uiteindelijk als een leermoment, dat was vroeger nooit. Toen kregen we vooral ruzie erover. Zoals vorige week. Wanneer begin je aan je huiswerk? Over vijf minuutjes als dit filmpje af is. Drie kwartier later is ze naar boven gegaan. Nog drie kwartier later roept ze me of ik kan helpen ergens mee. Kom ik boven, is ze bij het eerste vak, eerste opdracht. Ik help haar op weg. Later als alles af is, vraag ik haar; hoe lang duurde het vanaf het moment dat je naar boven wilde gaan, tot je ook echt ging? Twee minuten. En hoe lang tussen toen je boven was en ook echt begon? Meteen maar toen moest ik even vijf minuten naar de wc. Hoe lang denk je voor je wiskunde nodig te hebben? Oh tien minuten ofzo. Maar zelfs met gefocused doorwerken kostte dat toch ook een half uur. We ontdekken dat het lastig is om tijd in te schatten, dat 'even een filmpje afkijken' zomaar drie kwartier kan duren, en dat een duckie lezen op de wc ook niet helpt. En dat het daardoor heel lang duurt allemaal. Vandaag komt ze zelf tot de conclusie dat werk wat je leuk vindt, veel sneller af is dan werk wat je stom vindt. En dat het er dus om gaat een manier te vinden om jezelf aan het werk te krijgen bij het stomme werk; het leuke werk is dan geen moeite meer. Dus heeft ze vandaag een planning gemaakt, een wekker gezet, alle afleiding in een la gestopt. Ze is bijna klaar voor maandag en dinsdag. Ze is gemotiveerd om het onder de knie te krijgen, het zal nog wel een paar weken of maanden duren voordat ze dat zelfstandig kan. Maar volgens mij heb ik het knopje gevonden om met haar te praten hierover zonder dat ze in de weerstand schiet.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

@Tulp, ja, we hebben dit van te voren aangegeven, we hebben een gesprek gehad bij de inschrijving om deze reden, de basisschool had het ook aangegeven, maar ze hebben er niets mee gedaan.

Bijna de hele klas heeft op 2 dagen 6 uur les, maar mijn dochter zit samen met 1 ander meisje bij een vak in een andere groep en heeft dan de ene dag 4 uur en de andere dag 8 uur. Dat vind ik dan wel bijzonder, dat ze uitgerekend je kind met adhd dan zo’n rooster geven als bijna de enige van de klas.

We hebben aangegeven dat ze een goede mentor nodig heeft. Alle klassen hebben 1 mentor, behalve de klas van mijn dochter. Die heeft er 2, waarvan de ene net een baby heeft en de ander met zwangerschapsverlof gaat. De eerste de beste afspraak met ons werd meteen al afgezegd vanwege een ziek kind thuis. Ook de zorgcoördinator zegde de afspraak met ons al af.

Voor dat rooster hebben we gevraagd of ze in de andere groep mag, maar dat kan niet volgens school. Hun oplossing is dat ze dat vak niet meer komt, want het is niet verplicht. Maar onze dochter wil dat niet, want dan is ze de enige die niet komt en ze vindt het een heel leuk vak, ze is er ook heel goed in. Ze is de enige met ideeën, zei ze gister zelf :-).

Al met al geeft het niet veel vertrouwen. We dachten dat we een goede school hadden uitgekozen, maar in de praktijk valt het tegen. Van de week hopelijk dan wel een gesprek op school. Ik hoop dat dat iets oplevert. Tot nu toe hoor ik alleen iets over meer tijd bij toetsen, maar ik denk niet dat dat iets is waar ze iets aan heeft. Ik hoop vooral dat het went en dat de onrust wat zakt en dat ze er wat meer vertrouwen in krijgt als ze ook een paar goede cijfers terug krijgt.

@Baloo. Heel herkenbaar. Bij ons gaat het ook zo, alleen het inzicht wat je beschrijft ontbreekt hier. En het lijkt haar ook niets uit te maken dat het allemaal zo lang duurt. Wiskunde huiswerk is echt veel, maar kan hier zomaar 2 uur duren. Ik weet alleen niet waarom het zo lang duurt, want ze begrijpt het allemaal wel. Ik denk dat ook meespeelt dat ze wel jong is.

@Dee. School heeft hier ook aangeraden dat ze naar huiswerkbegeleiding gaat. Hoe vond jouw dochter dat? Ik ben wel benieuwd wat ze daaraan gehad heeft. Onze dochter ziet het niet zo zitten. Ik denk zelf ook niet dat ze dat fijn zal vinden, want dan heeft ze nog meer vreemde mensen om mee te dealen en dingen die ‘moeten’.

Ondertussen is de eerste 10 binnen voor topo. Dus ze was blij. Verder nog geen toetsen gehad.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Vlinder42 schreef:
do 15 sep , 2022 11:37 am
Bij ons gaat het niet zo. Gister heeft ze een fietsongeluk gehad. Een meisje dat aan het kletsen was is tegen haar aan gereden in de fietstunnel. Hand kapot, knie kapot, tas kapot, fietsmand kapot.

De rest loopt ook niet. Kapot kluisje niet opgelost, kapot boek niet opgelost, geen enkele actie of terugkoppeling na het mentorgesprek. Heel teleurstellend.

Ze begrijpt de stof goed, maar ze is compleet overbelast. Ze slaapt slecht, eet slecht en ze doet enorm haar best voor haar huiswerk maar krijgt het niet af.

Niet zo leuk allemaal. Ik ben er vooral erg teleurgesteld over dat school niets doet. Ik ben best wel bezorgd. Ook omdat een school van een lager niveau niet gaat helpen. Het probleem zit niet in de lesstof.
Je geeft aan dat je teleurgesteld bent dat school niets doet.

Zou het kunnen helpen wanneer je echt concreet probeert te maken wat je van school vraagt? Zwart op wit zetten dus, en dan niet vaag als " ze heeft meer begeleiding nodig", maar concreet " elke week een half uur zitten met de mentor om zaken te bespreken". Bijvoorbeeld. Of toch aangeven dat het rooster niet helpend is, en hier face to face over in gesprek. Desnoods refereren naar het intake gesprek. Wat gaven jullie aan toen? En hoe gaat dat in de praktijk?
Ik zou daar niet mee wachten!

Vaak is het ook geen onwil, maar gewoon geen idee hebben wat nodig is.
En soms lopen dingen net heel vervelend, zoals ziek kind bij mentor. Maar je mag school wel houden aan gemaakte afspraken.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Vlinder42 schreef:
zo 18 sep , 2022 5:41 am
.

@Dee. School heeft hier ook aangeraden dat ze naar huiswerkbegeleiding gaat. Hoe vond jouw dochter dat? Ik ben wel benieuwd wat ze daaraan gehad heeft. Onze dochter ziet het niet zo zitten. Ik denk zelf ook niet dat ze dat fijn zal vinden, want dan heeft ze nog meer vreemde mensen om mee te dealen en dingen die ‘moeten’.
Voor mijn dochter gaf het structuur, rust en zelfvertrouwen. We hoefden thuis de strijd niet meer aan te gaan en thuis werd weer een plek om te relaxen. De begeleiders daar waren lief voor haar en motiveerden haar. Zelfvertrouwen omdat ze haar huiswerk af kreeg en ook leerde hoe ze moest plannen en studeerde en daardoor betere cijfers haalde. Ze begon met 4 dagen en dat is geleidelijk gaan afbouwen. Ze heeft nu alleen begeleiding in de toetsweek.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

We zijn al heel concreet geweest, Hanneke. Maar als we vragen of ze voor dat ene vak bij die andere groep mag is het antwoord gewoon nee. Terwijl dus de hele klas op 2 kinderen na gewoon 2 dagen heeft van 6 uur, maar mijn kind 4 uur en 8 uur. Ze willen er niets aan doen. Dan komt ze maar niet is hun oplossing. Dat geeft niet veel vertrouwen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Vlinder42 schreef:
di 20 sep , 2022 8:02 am
We zijn al heel concreet geweest, Hanneke. Maar als we vragen of ze voor dat ene vak bij die andere groep mag is het antwoord gewoon nee. Terwijl dus de hele klas op 2 kinderen na gewoon 2 dagen heeft van 6 uur, maar mijn kind 4 uur en 8 uur. Ze willen er niets aan doen. Dan komt ze maar niet is hun oplossing. Dat geeft niet veel vertrouwen.
Nee, dat is ook gewoon not done. Ik zou dan toch een stap verder gaan. Ze wisten wat je dochter nodig heeft, en doen nu bewust het tegenovergestelde. Dat is niet oké en ik zou daar zeker actie op ondernemen. Misschien met mentor en teamleider onderbouw gezamenlijk om de tafel? Was daar ook het intake gesprek mee?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

De mentor heeft de afspraak afgezegd en werd het een week later en vervolgens hoorden we niks. De zorgcoördinator zegde ook al de afspraak af en de nieuwe afspraak was ze ziek en ging het ook niet door en werd er ook geen voorstel gedaan voor een ander moment. Ik zou vandaag een afspraak hebben. Tja.

De andere kinderen hebben dus een week van 7, 6, 8, 7, 6 uur. Waarvan op vrijdag de 1e 2 uur vrij. Dan kunnen die kinderen dus huiswerk maken. Mijn kind heeft 7, 4, 8, 7, 8 uur. Op de dagen met 8 uur is ze pas om 16.45 thuis. Het huiswerk voor donderdag en vrijdag is een probleem omdat ze wo en do laat thuis is en ook op vrijdag niet de 1e 2 uur vrij heeft. Vooruit werken gaat niet omdat ze veel van dat huiswerk pas op woensdag of donderdag op krijgen. Ze vinden op school dat ze maar naar huiswerkbegeleiding moet, maar het probleem is niet dat wij niet kunnen plannen en ook niet dat ze niet haar best doet, maar dat mijn kind op deze manier werkdagen heeft waar menig volwassen werknemer zonder adhd een puntje aan kan zuigen. Voor de andere kinderen is het netjes verdeeld, voor mijn kind niet, door hen.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies de functie van degene bij het inschrijvingsgesprek.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Waardeloos!

Een teamleider stond hier op school boven docenten en mentor. Dat was ook het aanspreekpunt bij klachten, wanneer je er met de mentor niet uit kwam.
Misschien is dit bij jullie op school ook zo? Of is er een ander aanspreekpunt bij klachten.

Een mentor hoort eigenlijk binnen 24 tot 48 uur te reageren ook, dus wanneer je een mail stuurt met daarin de gemaakte afspraken tijdens de intake, en je ervaringen van de eerste schoolweken, dan zou daar wel snel reactie op moeten komen.
Blijft de reactie: "jammer dan, zo gaat het en iets anders is niet mogelijk" , dan weet je dat, en moet je van daaruit een nieuw plan trekken.

Maar hoe dan ook, ik vind het bijzonder vreemd van school.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, maar wat voor ander plan dan? Ik vind het heel vreemd dat uitgerekend mijn kind met adhd met zoiets wordt opgescheept als enige. Zij moet nu naar de zorgcoördinator, terwijl dat niet zou hoeven waarschijnlijk als ze haar gewoon hetzelfde rooster hadden gegeven als de rest van de klas. De rest van de klas heeft wel een evenwichtige verdeling.

Ik ga idd het afdelingshoofd maar een mail sturen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Vlinder42 schreef:
di 20 sep , 2022 11:55 am
Ja, maar wat voor ander plan dan? Ik vind het heel vreemd dat uitgerekend mijn kind met adhd met zoiets wordt opgescheept als enige. Zij moet nu naar de zorgcoördinator, terwijl dat niet zou hoeven waarschijnlijk als ze haar gewoon hetzelfde rooster hadden gegeven als de rest van de klas. De rest van de klas heeft wel een evenwichtige verdeling.

Ik ga idd het afdelingshoofd maar een mail sturen.
Dat is ook heel vreemd.
Ik zou daarom zeker asap boven water zien te krijgen of dit gewoon knulligheid is of bewust onwil. In het geval van dat laatste weet ik niet of dat dan alleen mentor is of schoolbeleid. En dan is er dus iets mis gegaan bij de intake, en daar mag je ze zeker op aanspreken.

Met ander plan bedoel ik: ga je accepteren dat de aanpassingen vanuit je dochter moeten komen omdat school niets lijkt te willen, en wat is daar dan bij nodig om het zoveel mogelijk helpend te maken voor haar.

Maar hopelijk is het " gewoon" een nare start en kom je toch met school op 1 lijn na een goed gesprek. Het zou toch bizar zijn wanneer een school zo compleet anders handelt dan men beloofde bij de intake. Tenminste, ik neem aan dat het toen wel voldoende vertrouwen gaf .

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Ik merk hier dat de lange dagen een beetje beginnen op te breken.
Maandag van het 1e t/m 7e, woensdag 1e t/m 8e en daarna muziekles, donderdag 3e t/m 8e en daarna sport, vrijdag 2e t/m 8e.
Ze heeft zich al weleens verslapen en daardoor is ze een beetje paniekerig geworden over de tijd; ze weet niet goed hoe laat ze moet vertrekken en dikwijls denkt ze dat ze al te laat is. Qua huiswerk doet ze het allemaal best goed alleen gisteren was het gewoon echt niet gelukt om alles af te krijgen. Twee van die lange dagen achter elkaar en dan ook nog leren voor een toets van vandaag. Dat is een toets voor een zaakvak en ze weet nog niet goed hoe ze dat moet leren. Gister was ze na de sport nog bezig tot 21.30. Pittig hoor voor een kind van net 12. De sport geeft echter ook wel weer een stukje ontspanning, dus we willen dat ook niet zomaar afzeggen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat herken ik, Dee. Wij laten sport en muziek ook door gaan. Dan maar een keer niet alles af. Maar ze oefent nu niet voor gitaarles. Dat is wel jammer, want daardoor gaat ze niet echt veel vooruit. Hier hadden ze gister vrij vanwege studiedag en voor vandaag weinig huiswerk. Dat is wel fijn om een beetje bij te kunnen komen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Ja, zeker. Die dagen om bij te komen zijn zeer welkom!
Volgende week dinsdag begint dochter met een kunstprogramma op school. Dan zal ze dinsdag ook tot 16.45 op school zitten. Ik hoop dat het rooster van periode 2 wat fijner is. Kunst is ook wel een vorm van ontspanning voor haar, dus ik denk dat ze er vooral met veel plezier heen zal gaan. Maar goed, je moet er toch heen en er komt ook huiswerk van. Gelukkig houden de docenten wel rekening met toetsweken e.d.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Vlinder, dat is wel echt heel vervelend. Dat is zo’n naar gevoel, als je kind niet krijgt wat het nodig heeft. Ik vind dat rooster ook wel bijzonder, dat 2 kinderen uit de klas een ander rooster hebben dan de rest. Is hier niet gebruikelijk.

Dee, dat merk ik hier ook. Bij beide kinderen overigens. Hier maken ze (mede vanwege forse reistijd) allebei erg lange dagen. Jongste op maandag tot 16.30 les, dan is hij pas om 18 uur thuis. Oudste heeft dat vrijdag. Best pittig voor ze.

Huiswerk is hier wel een dingetje. Jongste is wel gemotiveerd, maar heeft echt totaal geen idee wat er van hem verwacht wordt. Maakte dus niets. Ik wil hem natuurlijk prima helpen met plannen, maar omdat hij geen flauw idee had wat hij moest doen, werkt dat niet echt. Er lijkt nu soort van overzicht te komen door periodeplanners, maar we zijn er nog niet helemaal. Plannen kost dus veel tijd. Ik heb school gemaild, maar mentor begreep mijn vraag kennelijk verkeerd. Antwoord was; kinderen maken meeste huiswerk in de les of tijdens toezichtuur. Tja was dat maar waar…

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Hallo allemaal, ik kom hier graag meeschrijven (straks even bijlezen). Mijn oudste is dit jaar gestart in de brugklas.
Ze was ontzettend zenuwachtig in de 1e schoolweek (op woensdag startten de introductiedagen en op maandagavond kreeg ze al geen hap meer door haar keel). Die eerste dag ging super en ze heeft meteen 2 vriendinnen gemaakt. De grootste spanning was gelukkig toen over (ook voor ons fijn om te zien dat ze meteen aansluiting heeft) maar ze was nog wel heel erg moe, ook die week daarna. Inmiddels is ze een beetje geland en zien we dat er thuis ook weer wat meer ruimte komt. Het is nog wel erg wennen met fietsen, wisselende starttijden (lessen die uitvallen en gehusseld worden etc).

Op zich heeft ze een fijn rooster, deels flexibel in te delen door de leerlingen zelf (ze werken met majors en minors). Ze heeft wel paardrijden moeten opgeven, omdat het niet te combineren was met het lesrooster. Was een beslissing van haar zelf, ik was nog aan het overleggen over lestijd in de avond, maar zo is ook prima. Druk genoeg en ze doet nog muziekles buiten school.

Vanuit school kwam bericht van een hb-begeleider, dat ze aan haar dossier vermoedden dat ze meer-/ hoogbegaafd is. Op verzoek van dochter hadden we daar bij overdracht vanuit de basisschool niets over laten weten, maar deze proactiviteit vonden we toch wel positief. Deze begeleider wilde graag met haar kennismaken, maar dat liep dan weer niet zo lekker. In een poging uit te leggen wat ze doet, zei de begeleider dat hoogbegaafde kinderen niet hebben leren leren op de basisschool en daardoor als het ware "hun rijbewijs niet gehaald hebben". Dochter kwam helemaal verbouwereerd thuis die dag. Ik vond het ook nogal vreemd dat ze dat aanneemt, ipv echt DIT hb kind te leren kennen. Maar ik was niet bij het gesprek en weet dus niet hoe het precies gezegd is. Dochter wil nu vervolggesprek alleen met mij erbij.

Groetjes!

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Vlinder42 schreef:
do 15 sep , 2022 11:37 am
Bij ons gaat het niet zo. Gister heeft ze een fietsongeluk gehad. Een meisje dat aan het kletsen was is tegen haar aan gereden in de fietstunnel. Hand kapot, knie kapot, tas kapot, fietsmand kapot.

De rest loopt ook niet. Kapot kluisje niet opgelost, kapot boek niet opgelost, geen enkele actie of terugkoppeling na het mentorgesprek. Heel teleurstellend.

Ze begrijpt de stof goed, maar ze is compleet overbelast. Ze slaapt slecht, eet slecht en ze doet enorm haar best voor haar huiswerk maar krijgt het niet af.

Niet zo leuk allemaal. Ik ben er vooral erg teleurgesteld over dat school niets doet. Ik ben best wel bezorgd. Ook omdat een school van een lager niveau niet gaat helpen. Het probleem zit niet in de lesstof.
Ah wat een opeenstapeling van ellende :-( Hopelijk gaat het inmiddels weer beter wat dat fietsongeluk betreft. (ik ben nog bezig met bijlezen, dus als je dat al gezegd hebt, dan kom ik het vanzelf tegen). Hopelijk vinden jullie snel een manier met school om je dochter wat meer ruimte en grip op de situatie te laten ervaren. Dit is echt geen fijne start zo!

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Tulp schreef:
di 30 aug , 2022 6:08 pm
En dan moet ook nog eens alles in het Engels
Ook tweetalig onderwijs? hier nog 1 die TTO doet. Tot nu toe bevalt het haar prima, ze is er vlot mee weg. Wat is ze hier in het afgelopen half jaar/ jaar enorm in gegroeid, dat valt nu pas echt goed op! In mei gaan ze (als alles doorgaat) naar Londen met de TTO brugklas, dan worden ze in een gastgezin geplaatst (ik hoop in tweetallen). Maar ik denk dat ze zich daar prima weet te redden. Ze kijkt er naar uit!

Ik vind het zelf wel wennen die vakken in het Engels, maar toe nu toe nog geen dingen tegengekomen waar ik geen raad mee weet :lol: Ze is heel zelfstandig in het meeste huiswerk (vooral wiskunde wil ze nog wel es hulp bij vragen, meer ter bevestiging). Voor mij is het hele gebeuren weer een nieuw niveau van leren loslaten :roll: Mijn dochter voedt me wat dat betreft wel goed op hoor, ik krijg vaak te horen dat ik me er niet mee moet bemoeien. "dat verpest mijn humeur". okee dan, ben al weg! :lol:

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Capri, fijn dat ze mb/hb uit zichzelf signaleren, maar het gesprek is wellicht minder handig aangepakt. Lijkt me wel een goede om erbij te zitten de volgende keer.

Hier gaat alles z'n gangetje. Dochter is echt wel moe en baalt heel erg dat ze bijna geen vrije tijd meer heeft. Dat is haar beleving. Ik zie dat ze echt nog wel tijd heeft voor andere dingen. Wel minder natuurlijk, maar als ze eenmaal gewend is, zal er wel weer wat vrije tijd terug komen. Zijn nog weinig cijfers terug, maar wat terug is, is voldoende.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons op school hebben de kinderen een test gedaan om mb/hb en welbevinden etc vast te stellen. Nog geen uitslag gehoord.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Ik vind het positief als scholen proberen dat op tijd in kaart te brengen, ofwel met zo'n test zoals bij jullie (al haal je daar ook niet elke hb leerling uit lijkt me), of met gesprekjes zoals bij ons.
Voor nu lijkt me begeleiding niet nodig, al moppert dochter wel op "al die herhaling bij wiskunde", maar dat lijkt me logisch aan het begin vd brugklas, met zoveel kinderen van verschillende basisscholen. Even checken of de basis er goed in zit? Misschien is het handig voor school om meer achtergrondinformatie over dochter te hebben, dan kan er makkelijker geschakeld worden als ze toch wat meer nodig heeft. Maar tot dusver geen reactie op mijn mails...

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Ja, je kan wel enorme verschillen zien tussen leerlingen. Ik denk nog meer bij een vak als Engels omdat niet iedere basisschool evenveel les daarin geeft. Onze basisschool geeft echt het absolute minimum Engelse les.

Dochter was van mening dat wiskunde moeilijk was en dat de docente het niet goed uitlegd. Nu wel een 7,9 gehaald voor de eerste toets, hoop dat dit motiveert. Ook voor Engels en geschiedenis een 8 en een 6,5 voor Nederlands en Biologie. Zonder dat ik mij er mee hoefde te bemoeien. Ik weet eerlijk gezegd niet wat me overkomt. :wink:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Wat fijn Dee!

Hier loopt het niet echt lekker helaas. Zoon wordt flink overvraagd op zijn vaardigheden, hij loopt op zijn tenen. Thuis is hij vaak boos/verdrietig. Op school doet hij niet veel, heeft geen idee wat er van hem verwacht wordt op een of andere manier. Vervolgens thuis veel huiswerk en daar boos over enz. Ik vind het zwaar. Ik begin mij steeds meer af te vragen of we de juiste keuze hebben gemaakt. Een tussenjaar was misschien toch een beter idee geweest.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Wat rot om te lezen, Tulp.
Is je zoon versneld?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat jammer, Tulp. Ik herken het wel. Bij ons loopt het ook niet zo. Ik begin dan soms idd ook te twijfelen, maar zo’n tussenjaar is er niet bij ons in de buurt. Nadeel is dat als je om hulp vraagt, dat wij dan soms te horen krijgen dat we ons kind beter naar de havo hadden kunnen doen, want dan kon het de beste van de klas zijn. Maar goed, vooralsnog geven we de moed niet op. We hebben de school gekozen die past bij haar intelligentie. Dat de overgang niet makkelijk zou zijn wisten we wel. Dus we blijven voorlopig maar rustig ademhalen. Hopelijk komt het goed, ook voor jouw zoon.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Zoon is inderdaad versneld. En vrij laat, hij is na de eerste lockdown van groep 5 naar 7 gegaan. Daarnaast heeft zoon ADHD, wat natuurlijk ook niet helpend. Zijn medicatie lijken we niet goed ingesteld te krijgen en na een lange schooldag huiswerk maken is dus nu een ramp. Daar komt bij dat hij op sociaal gebied veel gemist heeft op de basisschool (voor de versnelling had hij geen aansluiting, na de versnelling is dit ook nooit gelukt) en dat flink aan het inhalen is. Dus sociaal is belangrijk voor hem, hij gaat na schooltijd (impulsief) met klasgenoten mee naar huis. Daarbovenop moet hij flink reizen met de bus om thuis te komen (wonen in een andere stad dan school staat). Het hele pakket is wat veel voor hem gok ik….

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Heel herkenbaar. Onze dochter heeft ook adhd. Het begint een klein beetje te wennen, maar na de lange dagen is huiswerk maken wel moeilijk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Voor mij ook enigszins herkenbaar met een oudste die relatief laat versneld is, nooit aansluiting had, problemen met executieve functies en daarnaast ASS. Het kost veel tijd en energie om alles op de rit te krijgen.

Hier gaat alles nog steeds goed. Dochter is nog steeds erg moe en mopperig, maar toch merk ik wel dat ze het leuk heeft met de kinderen uit de klas. Ik hoor telkens dezelfde namen voorbij komen, dat zijn haar vriendinnen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Als school vraagt om een testrapport ivm een diagnose, moet je dat dan geven?

Ik heb hier zelf nogal moeite mee omdat het testrapport van ons kind al behoorlijk oud is en tot nu toe school niet echt goed lijkt om te gaan met de diagnose van ons kind. Ik heb eigenlijk niet zoveel vertrouwen meer in school. Het doel waarvoor ze dat rapport willen is dat ze dan meer tijd kan krijgen bij toetsen. Maar dat is helemaal niet iets wat ze nodig heeft.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Ik zou in jullie geval aangeven dat je eerst een goed gesprek wil over de dingen die niet goed gaan. Dat je dat al heel lang probeert te regelen, maar geen gehoor vindt. Of er al dan niet testverslagen zouden moeten worden gedeeld hangt dan echt af van het nut ervan, en de houding van de school.
Zomaar delen zou ik in jullie geval niet doen.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Bloemetje75 »

Eens met Hanneke.

Eerst een gesprek, dan moeten ze maar eens uitleggen waarom ze niet tegemoet (kunnen/willen....) komen aan wat jullie kind nodig heeft. En wat ze denken dat het hebben van het rapport en tijdsverlenging, gaat brengen voor je kind.

Ik vind tijdsverlenging een te algemene, makkelijk uitvoerbare, standaard oplossing voor leerlingen die niet presteren zoals verwacht. Prima oplossing voor leerlingen die vanwege dyslexie of faalangst ofzo gebaat zijn bij extra tijd. Maar niet de eerste oplossing als al is uitgesproken dat een leerling wat anders nodig heeft.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor jullie reactie!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Er is een reden dat testrapporten een geldigheidsduur van 2 jaar hebben. Kinderen zijn voortdurend in ontwikkeling. In die zin zou ik, als het mijn eigen kind betrof, niet snel de inhoud van een verouderd rapport delen met school. Helemaal niet als ik de indruk had dat ze vooral zoekende zijn en niet weten wat ze met mijn kind aanmoeten. Want de kans dat de informatie van 2 of meer jaar geleden niet meer actueel is, is behoorlijk aanwezig.

Je schrijft dat je dochter geen extra tijd nodig heeft. Hebben jullie zicht op wat haar wél zou kunnen helpen? Wordt dat genoemd in het testrapport? Dan zou je er nog voor kunnen kiezen om alleen dát stukje uit het rapport met school te delen (de rest valt dan onder 'teveel verouderd' en/of 'willen we niet delen ivm persoonlijke informatie').

Andere optie is een HB-deskundige inschakelen - eventueel in overleg met school, zodat zij worden meegenomen in dit traject. Daar hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan, tenzij school bereid is om bij te dragen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat begrijp ik. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Je gaat toch niet elke 2 jaar je kind opnieuw laten diagnosticeren alleen maar omdat een rapport veroudert? De adviezen die in het rapport staan zijn gericht op de basisschool. Ze heeft nu ook wel last van andere dingen dan die daarin benoemd worden, vooral doordat de druk op het VO veel groter is, er meer ‘omgeving’ is om mee te dealen en er gewoon veel meer van een kind wordt verwacht op het VO. Maar het past allemaal wel in het plaatje.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Mijn oudste heeft ook een diagnose. Dat onderzoeksverslag (onderzoek vond plaats toen ze in de 1e zat) is toen wel naar school gegaan, dochter zit inmiddels in de derde. We hebben van tevoren wel een aangepaste versie van dat verslag laten maken door de onderzoeker. Er stond naar ons idee iets teveel persoonlijke informatie in.
Ik vind net als Paula een deskundige wel een goed idee. Bij ons op school is het eerste aanspreekpunt voor dit soort zaken de mentor. Die vervolgens weer contact opneemt met de zorgcoördinator en bouwcoördinator. Dan kun je met z'n allen kijken waar de hulpvraag ligt.
Het is zo'n overgang, hè. Mijn oudste ging helemaal onderuit dat 1e jaar. Alhoewel ze nu nog steeds relatief veel ondersteuning vraagt, gaat het echt een heel stuk beter met haar. Overigens heeft zij dan weer wel toetstijdverlenging en die heeft ze ook echt nodig.

Hier zit dochter in de eerste toetsweek. Tot nu toe gaat het allemaal goed; ze leert zelfstandig. Dat doet ze goed want tot nu toe haalt ze mooie cijfers tussen de 7 en 9. Ze doet een extra klas op het gebied van kunst. Ze mopperde dat er veel theorie en weinig praktische lessen waren. Maar inmiddels komt de praktijk een beetje op gang en merk ik dat ze dit erg leuk vindt. Qua vriendschappen in de klas is er wel wat verschoven, maar ze heeft 3 meiden met wie ze veel om gaat en met de rest van de klas kan ze ook door 1 deur. Ik merk dat ze veel minder hoofdpijn heeft dan op de basisschool. En ze is zelfs bij het schoolkoor gegaan. :grin:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
wo 19 okt , 2022 9:43 pm
Ja, dat begrijp ik. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Je gaat toch niet elke 2 jaar je kind opnieuw laten diagnosticeren alleen maar omdat een rapport veroudert? De adviezen die in het rapport staan zijn gericht op de basisschool. Ze heeft nu ook wel last van andere dingen dan die daarin benoemd worden, vooral doordat de druk op het VO veel groter is, er meer ‘omgeving’ is om mee te dealen en er gewoon veel meer van een kind wordt verwacht op het VO. Maar het past allemaal wel in het plaatje.
Nee, juist omdat het me niet wenselijk lijkt om je kind elke 2 jaar opnieuw te laten testen, zou ik kiezen voor het inschakelen van een hb deskundige. Iemand die 'de taal van school' spreekt en zo mogelijk meer weet te bereiken dan jullie als ouders.

Toen school bij onze jongste uiteindelijk niet meer wist hoe nu verder, stelde zijn mentor ook een hertest voor. Die hebben wij geweigerd. Dat hij hb was, daar werd door helemaal niemand aan getwijfeld. Dat hij niet binnen de hokjes paste, was ook voor iedereen duidelijk. Wat hij wél nodig had, kon hij uitstekend zelf verwoorden. School (in elk geval een aantal docenten) was alleen niet in staat om dat te bieden. Maar dat moet m.i. geen reden zijn om dan maar opnieuw te testen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door loekie »

Het testverslag blijft maar twee jaar geldig, maar de diagnose ADHD blijft in principe langer geldig. Ik zou dan ook van de school willen weten waarvoor ze het verslag willen gebruiken. Als ze graag willen zien dat de diagnose is gesteld omdat bepaalde hulp/dispensaties alleen gegeven worden aan kinderen met een officiële diagnose kun je kijken welk deel van het verslag je geeft (of laat inzien). Verder lijkt me een goed gesprek over haar actuele onderwijsbehoeften een stuk belangrijker.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Het wordt gebracht als een formaliteit. Als wij het rapport geven kan zij extra tijd krijgen bij toetsen en anders niet. Maar het is niet eens duidelijk aan wie we dat rapport dan moeten geven.

Maar het rapport is 5 jaar oud en wij hadden haar zelf laten testen dus er staat veel persoonlijke info in.

Verder hebben wij heel slechte ervaringen met het verstrekken van een rapport. Bij de jongste (toen 8) heeft een pedagoge uitgebreid haar hb testresultaten die wij als achtergrondinfo op hun verzoek hadden aangeleverd, met haar gedeeld, zonder ons medeweten, toestemming of aanwezigheid. En dat pakte bepaald niet goed uit bij ons kind.

En bij de oudste (toen 7) vond de basisschool dat wij wel een rapport konden hebben, maar ze gingen niets doen. Ze verdraaiden de informatie om aan te tonen dat wij ‘gewoon een havo-kind’ hadden en niet zo moesten zeuren, terwijl we een mb kind hebben met add.

Dus ik doe dat niet meer zo graag.

De enige relevante info is nu de diagnose zelf, maar er zit geen apart blaadje in het rapport ofzo wat je afzonderlijk aan school kunt geven.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Heeft iemand een tip voor het leren van geschiedenis en aardrijkskunde? Ik bedoel de begrippen enzo, niet topo. Ik kan me zelf niet meer precies herinneren hoe ik dat vroeger deed. Alleen doorlezen is niet voldoende.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
sophie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 6:28 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door sophie »

Vlinder42 schreef:
za 22 okt , 2022 4:31 am
Het wordt gebracht als een formaliteit. Als wij het rapport geven kan zij extra tijd krijgen bij toetsen en anders niet. Maar het is niet eens duidelijk aan wie we dat rapport dan moeten geven.

Maar het rapport is 5 jaar oud en wij hadden haar zelf laten testen dus er staat veel persoonlijke info in.

Verder hebben wij heel slechte ervaringen met het verstrekken van een rapport. Bij de jongste (toen 8) heeft een pedagoge uitgebreid haar hb testresultaten die wij als achtergrondinfo op hun verzoek hadden aangeleverd, met haar gedeeld, zonder ons medeweten, toestemming of aanwezigheid. En dat pakte bepaald niet goed uit bij ons kind.

En bij de oudste (toen 7) vond de basisschool dat wij wel een rapport konden hebben, maar ze gingen niets doen. Ze verdraaiden de informatie om aan te tonen dat wij ‘gewoon een havo-kind’ hadden en niet zo moesten zeuren, terwijl we een mb kind hebben met add.

Dus ik doe dat niet meer zo graag.

De enige relevante info is nu de diagnose zelf, maar er zit geen apart blaadje in het rapport ofzo wat je afzonderlijk aan school kunt geven.
Veel testers zijn wel bereid om een apart documentje voor school te maken waar alleen de relevante info in staat, desnoods alleen de diagnose.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Vlinder42 schreef:
wo 26 okt , 2022 8:23 am
Heeft iemand een tip voor het leren van geschiedenis en aardrijkskunde? Ik bedoel de begrippen enzo, niet topo. Ik kan me zelf niet meer precies herinneren hoe ik dat vroeger deed. Alleen doorlezen is niet voldoende.
Dat doen mijn kinderen met flashcards.
Op de voorkant het begrip, op de achterkant de betekenis.
Zo leren ze ook woordjes voor vreemde taen.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door merriedroom »

Overschrijven is een hele goede leermethode. Samenvatting maken en in eigen woorden omschrijven. Tenzij het om vaste definities gaat, dan is die definitie woord voor woord overschrijven een goeie aanpak en erna opschrijven uit het hoofd.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Dankjulliewel!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Er sijpelen hier wat cijfers binnen van de toetsweek en dochter had een onvoldoende voor biologie. De eerste onvoldoende. Ik geloof dat ze er niet zo van onder de indruk was. En daar ben ik eigenlijk wel blij om, want ik had verwacht dat ze de lat voor zichzelf heel hoog zou gaan leggen. Nu is het bij haar op school zo dat je in de 1e klas de onvoldoendes mag herkansen in de eerste toetsweek. Dus ze zal opgaan voor de herkansing. Voor haar een goede ervaring om te zien hoeveel de investering die ze heeft gedaan in het leren, oplevert. Voor nu afgerond 2 maal een 9, 5 maal een 8, een 7, een 6 en een 5 op het rapport.

In de herfstvakantie was ze echt een soort van uitgeblust. Heeft weinig gedaan en meldde zelf ook dat ze het nu heerlijk vond om uit te rusten. Op de basisschool had ze vooral heel veel zin om dingen te ondernemen. Ik merk dat ze uit haar hangmat is gekomen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Dat gaat lekker Dee!
Ook dat die onvoldoende die zo goed geïncasseerd wordt is fijn.
Dat scheelt heel veel stress.
Ik vind het verschil in aantal cijfers per school wel opmerkelijk.
J. heeft tot nu toe 5 cijfers binnen én een oefenSO gehad.
Dus nog niet eens elk vak is getoetst.
Het viel me ook op dat van sommige vakken er geen huiswerk in SOM staat.
Daar ga ik de mentor maar even een mailtje over sturen. Voor één van de vakken had hij twee keer een onvoldoende.
Blijkbaar verwachten ze dat hij zijn huiswerk in de les maakt. Maar met veel geroezemoes en langzaam schrijven vermoed ik dat dat niet lukt. En aangezien het dan niet in SOM staat kan ik ook niet controleren of hij bij is met zijn huiswerk.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Jeetje, wat een verschil. Mijn dochter heeft al van 10 vakken cijfers en ook al van sommige vakken meerdere toetsen gehad. En dan moet de toetsweek nog komen…
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

hier tot nu toe acht cijfers, waarvan een deel niet voor toetsen (zoals een opdracht bij beeldende vorming of een leesverslag voor Nederlands). Ze starten hier heel geleidelijk.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Bij ons zit de eerste periode erop. Dat betekent dat er van elk vak een tussentoets en een eindtoetscijfer is. Voor biologie en geschiedenis een onvoldoende. Twee zaakvakken die ze voor deze keer mag herkansen.
Het is inderdaad fijn dat dochter de onvoldoendes goed weet te incasseren. Ik merk echter wel dat de druk iets met haar doet, ze roept vaak dat ze school stom vindt, dat ze niets echt interessant vindt en dat ze vooral naar school gaat voor de klasgenoten en de (maffe) docenten. Binnenkort zijn de 10 minutengesprekjes en dan gaan we dat even aangeven bij de mentor. Ik weet niet of de school iets biedt wat haar kan helpen om beter met de druk om te gaan, maar vragen staat vrij. En sowieso fijn voor een mentor om te weten hoe een kind school beleeft. Het lastige bij middelste is alleen dat ze heel erg negatief kan doen over iets, maar dat je iets anders bij haar ziet. Zo had ze tijdens het groep 8 kamp echt lol gehad volgens ooggetuigen, maar thuis deed ze er alleen maar nukkig over en alles was stom. Dochter heeft last van puberitis? ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Vandaag maar even de mentor gemaild. Dochter vertrok vanmorgen huilend en zei dat ze eigenlijk niet naar school wilde. Vermoed inderdaad zoals ik hier boven omschrijf dat ze veel druk ervaart met de lange dagen. Qua planning, huiswerk maken, leren, leuke docenten, aansluiting zit het allemaal wel goed.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Hier is de toetsweek goed gegaan. Ze had 1 onvoldoende, maar geen onvoldoende op haar rapport. Maar het heeft wel veel moeite gekost, ook van mij. Het is nu veel rustiger qua huiswerk en ze hebben ook wat leuke activiteiten.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Baloo »

Hier kost het allemaal ook veel energie. Soms onzekerheid, veel wennen aan het leren en jezelf organiseren. Denken dat je het helemaal verprutst hebt en dan met een dikke 8,5 thuis komen. Eind van de week doodop zijn. Het moet allemaal gewoon heel erg wennen!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Dat kun je wel zeggen ja, dat het veel energie kost. Ook van ons als ouders.

Wij hadden gisteren een strijd. Ik probeer die strijd zoveel mogelijk te vermijden maar soms is het gewoon nodig om een grens te trekken en te zeggen 'je gaat nu dit of dat doen.' Dochter had al het hele weekend niets aan huiswerk gedaan en gister moest ze dat echt van mij. Ze had vandaag een toets. Ik kwam even kijken hoe het ging op haar kamer en toen zat ze een filmpje te kijken. Telefoon en chromebook inleveren dan maar. Ze was echt niet blij, lag dweilend op de grond te verkondigen dat school nergens voor dient en dat ze niets gaat doen. Even gelaten, toen ging ze aan de slag.

Later bleek dat ze geschiedenis op de verkeerde manier leerde. Ik heb haar toen wat advies gegeven (beantwoord de vragen in eigen woorden die in een paragraaf worden gesteld) en met veel tegenzin ging ze daarmee aan de slag. Ze dacht daar uren mee bezig te moeten zijn, maar toen ze op de klok keek, bleek dat ze in een uur al heel veel had gedaan. Gelijk een positieve ervaring ermee dus. Wat ze gisteren in 1 avond heeft gedaan, verspreid je normaal gesproken over meerdere dagen. Dat gaf duidelijk opluchting. Ik ben benieuwd hoe dit haar belevenis van de toets en uiteindelijk het cijfer gaat beïnvloeden. Voorbereiding was niet optimaal, maar stukken beter dan alleen de samenvatting van een paragraaf doorlezen.

Afgelopen vrijdag had ze haar eerste schoolfeest en daar heeft ze het heel erg naar haar zin gehad. Ook een vriendin plus haar ouders ontmoet. Leuk meisje en leuke ouders.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Hier loopt het nog niet zo lekker al ben ik ervan overtuigd dat het uiteindelijk wel goed komt.
De vieren en vijven stromen binnen. Voor een kind dat nog nooit een onvoldoende gehaald heeft is dat wel even slikken.
Maar ja, je moet ook niet verwachten dat je in 1V wel genoeg hebt aan de stof twee keer globaal doorlezen voor een toets.
Het is echt een kwestie van werkhouding en leren hoe je effectief studeert.
De leerkrachten kijken ook echt wel door deze toetsresultaten heen.
Het aanleren van effectieve studievaardigheden en motiveren kost mij dan weer wel veel energie.
Gelukkig hebben we al de ervaring met de oudste twee dat op een gegeven moment dat kwartje wel meer gaat landen.
Hij heeft het wel nog steeds heel erg naar zijn zin op school. Zit lekker in de klas en kan ook goed overweg met zijn docenten.
Hij komt echt tot bloei. Vorige week kwam hij thuis met de mededeling dat hij zich aan wilde sluiten bij de SOCA.
Hij begint echt zijn vleugels uit te slaan.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat is de SOCA?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Marthe »

Students of colour alliance.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Fijn om te lezen dat hij het naar zijn zin heeft. Hopelijk komt het met de werkhouding ook wel goed.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Wat mooi om te lezen dat hij tot bloei komt, Marthe. En dat hij het fijn heeft op school, dat is toch het allerbelangrijkste.

Hier vandaag een 2,5 voor wiskunde binnen. Geen idee wat daar is gebeurd - dochter heeft het op de basisschool altijd goed gedaan bij rekenen, heeft onlangs op het VO ook een 8 gehaald voor de vaardighedentoets. Ik hoor haar wel klagen over de docente die het niet goed uitlegt. Ik voorgesteld dat ze een keer gaat zitten met degene die mijn oudste dochter bijles geeft. Die heeft mijn oudste van een 4-jarige achterstand in rekenen naar een voldoende voor wiskunde op het VO geholpen. Diezelfde dochter haalt nu ook weleens een 8 of 9 voor wiskunde. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat middelste er ook wel gaat komen. Eerst maar eens kijken waar het mis ging.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Wij hebben inmiddels een goed gesprek met de mentor gehad. Dochter was erbij, benoemde heel duidelijk haar gebrek aan motivatie na een lange schooldag en dat ze zoveel vrije tijd moest inleveren. Wij hebben vervolgens aangevuld met dat het haar inderdaad veel energie kost, maar dat alles wel lukt en dat ze niet tot 's avonds laat bezig is. Vermoeden uitgesproken dat ze erg moet wennen aan het uit de hangmat zijn. Dat ze het heerlijk vond om in coronatijd op eigen tempo te werken en dat ze niet op de rest van de klas hoefde te wachten. De mentor reageerde daarop met dat ze altijd al eerder met het huiswerk mag beginnen als ze denkt de instructie niet nodig te hebben. Voor nu vindt dochter de instructie wel fijn en dat is helemaal oké. Het is voor haar fijn om te weten dat ze sneller mag als ze die behoefte heeft. Ook dacht ze dat ze op niet overgaan stond, maar de mentor heeft uitgelegd dat ze zeker wel op overgaan naar 2VWO staat. We gaan nog een aanvullend gesprek inplannen om verder te kijken hoe we de druk wat kunnen verlichten.

Fijne mentor die goed luistert.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Hier gaat het wel. Iedereen in het gezin is toe aan vakantie. Dan is die ziek en dan die. Het is wel even genoeg geweest. Met opa en oma gaat het helaas ook niet zo goed en dat geeft ook veel zorgen.

Ondanks alle struggles gaat ze een mooi rapport krijgen zonder onvoldoendes. Dat is wel een pak van mijn hart. Maar de hoeveelheid moeite die het heeft gekost baart me nog steeds wel zorgen. We hebben besloten het nog even aan te kijken hoe het gaat op school, want we twijfelen wel of deze school wel bij haar past.

Na de toetsweek werd het ineens een stuk rustiger qua huiswerk. Het rooster werd veranderd en de dagen werden minder lang. Er was een pilot dat ze een lesuur huiswerk konden maken op school. Aan de ene kant is dat fijn, maar ik merk dat ikzelf door dat uur minder zicht heb op wat ze nog moet doen. Ik vraag dat wel aan haar, maar ze heeft dat zelf vaak niet helder. Ze denkt vaak dat ze al klaar is als ze het maakwerk heeft gedaan en vergeet dan dat ze nog leerwerk heeft. Daar krijgen we helaas soms ook wel ruzie over. Ze heeft een beetje laissez faire mentaliteit, maar dan zie ik de ellende voor de volgende toetsweek al aankomen.

Ze had een herkansing voor Engels. Ze had heel hard geleerd, maar helaas toch weer een onvoldoende. Ze heeft extra tijd, maar er stonden al kinderen bij de deur voor de volgende toets en toen moest ze het lokaal uit en ergens anders nog een kwartier zitten. Geen wonder dus, bijna alle fouten waren aan het einde.

Verder heeft ze met judo een gele band gehaald. Ik heb haar begin dit jaar op judo gedaan om haar weerbaarheid wat te vergroten en dat is een gouden greep gebleken. Wat ik niet verwacht had: ze vindt het ook nog echt leuk.

Muziekles loopt niet. Ze oefende al nooit veel, maar sinds het VO helemaal niet meer. We hebben dat in het begin zo gelaten omdat ze het zo zwaar had op school, maar nu het minder zwaar is, pakt ze het niet opnieuw op. Ik hoop tegen beter weten in dat dit nog goed komt, maar ik denk dat ik de knoop door moet gaan hakken om te stoppen met de lessen.

Verder is ze nog steeds heel creatief. Voor beeldende vorming op school heeft ze ook een 9. Het is mooi om te zien hoe ze zich daarin ontwikkelt.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Vlinder, wat gaaf om te zien dat ze zo aan het ontwikkelen is op gebied van beeldende vorming en sport. Gefeliciteerd met de gele band!

Verder schrijf je veel herkenbare dingen die ik met oudste meemaakte. Het niet oefenen voor muziek, het overzicht van het huiswerk niet hebben, wel het maakwerk doen maar niet het leerwerk. Ik vond het een pittige tijd - vergeleek het voor mezelf met het gevoel dat ik weleens had tijdens de kraamtijd van de eerste. Oke, ik heb nu een probleem, maar ik heb geen idee waar het vandaan komt en hoe ik het moet aanpakken. :lol: Het VO was ook voor mij een compleet nieuwe fase. En dan met een kind dat een jaar versneld was, wat eigenlijk helemaal niet goed uitpakte en datzelfde kind bleek ook ASS te hebben. Het was aanpoten. Ik snap dan denk ik ongeveer ook wel waar je doorheen gaat. Maar petje af voor hoe je haar begeleid. En voor het feit dat je dochter ondanks de struggles heeft doorgezet en een mooi rapport heeft.

Ook hier zijn we toe aan vakantie. Regelmatig verkouden kinderen in huis. Middelste lijkt nu beter te landen op het VO. Ze doet een kunstprogramma wat ze de eerste periode maar niets vond. Maar nu, aan het einde van periode 2, hoor ik haar niet meer klagen over die lange schooldag. Ze vindt de kunstvakken deze periode ook erg leuk en volgende periode gaat ze beginnen met textielbewerking. Daar kijkt ze erg naar uit.
Qua leren doet ze eigenlijk alles op eigen houtje. Op haar rapport alles tussen een 7 en een 9. Alleen wiskunde een 6, maar grote zus kon haar van de week helpen met uitleggen. Wat ook weer heel leuk voor oudste was - die heeft veel moeite gehad met wiskunde en daar hard voor gewerkt. En nu begrijpt ze het zo goed dat ze haar jongere zus ermee kan helpen.

Helaas werk ik de komende twee weken gewoon door, maar we gaan samen genieten van de vrije momenten. Vlinder, sterkte met opa en oma.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Hoe ben je daar met de oudste mee omgegaan dan, Dee? Want ik vind het wel moeilijk.

M’n dochter heeft meteen na de kerstvakantie 2 SO’s. Wij als ouders hebben aangegeven dat ze hiervoor moet leren. Want doet ze dat niet, dan haalt ze dikke onvoldoendes. Maar ze doet alles wat je kunt verzinnen, behalve leren. Ruziemakend en al. Gister is ze de hele middag bezig geweest met geschiedenis, om er -toen ik even informeerde wat ze had gedaan- achter te komen dat ze nauwelijks iets had gedaan en ook nog bezig was geweest met lessen die niet zijn opgegeven voor de toets.

Ik begin me af te vragen wat dit is. Ze kan toch gewoon lezen wat er op is gegeven. Dat ze dat niet onthoudt, okee, maar het staat gewoon opgeschreven, je kunt het nog een keer lezen. Het voelt aan alsof ze deze dingen expres doet. Dat vind ik erg vervelend. Ik vind ook de effecten van haar gedrag op ons hele gezin moeilijk. De bedoeling was dat ze gewoon een uurtje zou leren, maar door haar tegendraadse gedrag duurt het de hele middag en is ze geen steek opgeschoten. Op deze manier is het een uitputtingsslag voor ons hele gezin. Soms denk ik Laat maar gewoon klappen dan, dan maar geen vwo.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

@Vlinder42: is huiswerkbegeleiding een mogelijkheid? Dan kun je er zelf wat meer afstand van nemen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, ik snap dat je dat zegt, dat zou fijn zijn!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Noelle »

Ik zou t laten gaan Vlinder. Het geeft teveel stress en slecht voor verhoudingen en sfeer. Ik denk niet dat als ze in de vakantie niet leert ze direct geen vwo haalt maar ik snap uiteraard wat je bedoelt. Anderzijds vind ik ook dat vakantie vakantie is en het niet nodig zou moeten zijn in de vakantie al toetsen voor te bereiden.

Ik denk vooral dat t voor ouders en kind niet prettig is er teveel bovenop te zitten. Maar ken de verleiding.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Bissi »

Onze vrrsnelde dochter had destijds met kerst onvoldoendes op haar rapport. Achteraf bleek dat ze in een soort ontkennings-roes zat, zo noem ik het maar. Ze wist niet wat ze moest doen, stopte met leren, ging kletsen met een vriendinnetje in de klas.
We hebben met haar gepraat over: wat zou je willen, wat heb je nodig? Ze wilde heel graag in haar gymnasiumklas blijven.
Vervolgens met haar besproken dat niemand haar iets kon garanderen, maar dat het zeker wel mogelijk was om met goede cijfers het jaar af te ronden als ze zich daarvoor wilde inzetten. Wel heel nadrukkelijk besproken: weet je zeker dat je dit wil, je mag ook naar vwo of havo en later naar vwo als je dat dan wil. Toen ze dat bleek te willen hebben we een plan gemaakt.
1. Bootcamp studievaardigheden van 1 dag
2. Huiswerkbegeleiding op school: eerst 4 dagen per week, afbouwen op basis van haar resultaten.
3. In het weekend 1 dag samen stof van de maanden ervoor inhalen en overhoren samen met mij of haar vader.

Bij het bootcamp bleek ze een van de jongsten te zijn. Het waren allemaal vwo-ers die waren vastgelopen in met name het tweede en derde jaar. Dat meemaken werkte 100x beter dan haar uitleggen dat veel kinderen dit meemaken op het vwo.

De Huiswerkbegeleiding vond ze niet leuk, ze zat vooral tussen ongemotiveerde mavo-leerlingen. Maar gelukkig was er ook een aardig meisje. Wat vooral effectief was, was de systematiek: samen met begeleider een overzicht maken van het huiswerk, door het over te schrijven op de speciale hand-out, opdelen in stukjes, leren en laten overhoren door de begeleiders. Maar ook: huiswerk af en tijd over? Dan gewoon verder gaan met het huiswerk van de dagen/weken erna. 'We zitten al bijna aan de stof van de kersttoetsweek', werd hun standaard grapje.
Ook hier gold: vreemde ogen dwingen en overtuigen. Plus dat ze kon gaan afbouwen wanneer ze betere cijfers haalde en op de overige dagen liet zien dat ze de vaardigheden zelf kon toepassen.

De stof inhalen in het weekend was na een tijdje niet meer nodig. De huiswerkbegeleiding hebben we afgebouwd, maar pas tegen de zomer helemaal gestopt. Een of twee keer raakte ze bij een toets nog eens zo gestresst dat ze er echt buikpijn van kreeg. Maar uiteindelijk heeft ze alles prima gehaald.

Onze rol was niet: zeggen dat ze moest leren of: dreigen met afstromen. Het was meer: als jij het wil, helpen we je dat doel te behalen, meeleven als het lastig werd, steeds laten merken dat we in haar geloofden, dat we erop vertrouwden dat ze het kon, enz.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Het verschil is dat mijn dochter add heeft en het gewoon niet overziet. Het is niet dat ik zo’n bemoeial ben, maar ik heb een dochter tegen wie ik op haar 12e nog 5x moet zeggen dat ze haar schoenen aan moet trekken etc. Ze heeft weinig tijdsbesef, geen overzicht, een zwak werkgeheugen. Ondanks haar intelligentie is het gewoon niet makkelijk.

Vakantie is vakantie zou ik graag willen, maar de toetsen zijn op dinsdag en woensdag na de vakantie en ze kan dit niet in 1 dag leren. Bovendien kwam ik er vandaag achter dat ze tweederde van de opgaves die ze moet leren nog niet eens heeft gemaakt. Ondanks de huiswerkuren op school.

De zelfstandigheid die jullie vanzelfsprekend vinden, is hier gewoon nog niet aanwezig door de add. Bovendien heeft ze veel meer herhaling nodig voordat dingen bij haar beklijven.

Dat bootcamp lijkt wel iets dat zou kunnen helpen. Bedankt voor de tip, Bissi!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Vlinder42 schreef:
vr 30 dec , 2022 6:30 am
Hoe ben je daar met de oudste mee omgegaan dan, Dee? Want ik vind het wel moeilijk.
Ik vond en vind het soms nog steeds ook heel moeilijk.
Wat we deden: Om hulp vragen bij school (hadden een top mentor, voelde me altijd gehoord, ook door andere mensen op school). 4 dagen per week huiswerkbegeleiding voor een periode in de 1e klas en dit is later afgebouwd (de druk thuis eraf halen, zodat we ook weer 'ouders van' konden zijn i.p.v. huiswerkbegeleider. Toetsweekbegeleiding (heeft ze nog steeds). Dochter heeft een ASS coach op school. Hier schrijven over waar ik tegenaan loop. Focussen op de dingen die steeds beter gaan. En stoppen met vergelijken met andere kinderen, mijn kind heeft haar eigen manier en tempo (ik moest ook wennen aan het idee dat ik een kind met ASS heb en dat zij wat andere behoeften en uitdagingen heeft, dit hoeft uiteraard niet voor jou te gelden). Ik heb ook echt moeten oefenen met het opbrengen van meer geduld. Het hielp mij om vooral te kijken naar waarom bepaalde zaken zo moeizaam gingen, begrijpen wat er gebeurt. Wij hebben geregeld ook geroepen dat we er klaar mee waren en er mee kapten. De frustratie kon hoog oplopen. Door erover te praten met elkaar en met de mensen op het forum, zakte die frustratie weer en gingen de schouders er weer onder. Wij hebben een jongen die haar bijles geeft voor wiskunde, nu al 3 jaar. De twee hebben een klik, begrijpen elkaar goed, zijn in bepaalde opzichten hetzelfde. Ik ben zo blij met wat hij allemaal inbrengt, het is veel meer dan alleen wiskunde op een begrijpelijke manier uitleggen. Ik denk dat mijn dochter veel steun en begrip ervaart van iemand die veel op haar lijkt, maar een paar jaar ouder en wijzer is. En gewoon een fijn leven heeft en leuke studie volgt. Het biedt troost, steun, perspectief.

Het scheelt dat in ons geval oudste de 1e klas over mocht doen.
De eerste keer 1e klas ging voor haar meer over het krijgen van een diagnose en ontdekken hoe dit haar schoolwerk beïnvloedt. Het vinden van haar draai op het VO en het aanleren van studievaardigheden. Ze zit nu in de derde en heeft die draai goed gevonden. We moeten er bij haar nog steeds achteraan zitten bij sommige vakken, zo staat ze nu weer 4 tekorten. Maar de ervaring heeft ons geleerd dat ze hard kan werken, dat ze het kan. Wat ook helpt is dat ze hier op school in de vakantie niet hoeven te leren. Alle toetsweken vallen voor een vakantie. Ook hebben ze in de onderbouw niet alle vakken elke periode. Die structuur doet mijn dochter goed.

Geen idee of je hier iets mee kan. Elke situatie is uniek en ook onze situaties zijn niet 1 op 1 gelijk. Dus sommige dingen die ik hier noem, zullen misschien niet resoneren en dat is oke. Weet dat jij het ook echt supergoed doet, ondanks dat het zo lastig is en dat geldt ook voor je dochter. De mensen hier op het forum zeiden me: het komt goed! En ik moet ze gelijk geven. Als ik zie waar mijn dochter nu staat, denk ik: wow, wat een weg heb jij al afgelegd!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Hanneke »

Vlinder42 schreef:
vr 30 dec , 2022 10:59 pm
Het verschil is dat mijn dochter add heeft en het gewoon niet overziet. Het is niet dat ik zo’n bemoeial ben, maar ik heb een dochter tegen wie ik op haar 12e nog 5x moet zeggen dat ze haar schoenen aan moet trekken etc. Ze heeft weinig tijdsbesef, geen overzicht, een zwak werkgeheugen. Ondanks haar intelligentie is het gewoon niet makkelijk.

Vakantie is vakantie zou ik graag willen, maar de toetsen zijn op dinsdag en woensdag na de vakantie en ze kan dit niet in 1 dag leren. Bovendien kwam ik er vandaag achter dat ze tweederde van de opgaves die ze moet leren nog niet eens heeft gemaakt. Ondanks de huiswerkuren op school.

De zelfstandigheid die jullie vanzelfsprekend vinden, is hier gewoon nog niet aanwezig door de add. Bovendien heeft ze veel meer herhaling nodig voordat dingen bij haar beklijven.

Dat bootcamp lijkt wel iets dat zou kunnen helpen. Bedankt voor de tip, Bissi!
Wanneer die vaardigheden er ( nog) niet zijn, dan is het denk ik een goed idee om daar vooral op in te zetten, en niet perse op het halen van voldoendes voor toetsen.
Ik ben het daarin ook wel eens met Noelle en Boom: laat het los, besteed het uit. Uiteraard als dit financieel haalbaar is. Zeker op deze leeftijd kan dat echt heel goed zijn.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Bissi »

Ook met ADD gaan ze uiteindelijk slagen ;)

Ze moet weer open gaan staan voor leren. Onderschat de stress niet momenteel aan haar kant. Het is niet zo maar onwil.

Een begeleider en een leeftijd genoot hebben meer afstand en kunnen daardoor beter tot haar doordringen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat is ook zo. Bedankt, Bissi en Dee, voor jullie bemoedigende woorden.

Fijne jaarwisseling!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Voor allen hier ook een goed 2023 gewenst!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ik heb vandaag met haar gepraat en ik denk dat je idd gelijk hebt, Bissi. Ze weet niet hoe ze sommige dingen moet leren. Voor geschiedenis blijkt ze niet te weten hoe je teksten moet leren. Dat je hoofdzaken kunt onderstrepen, dat je een samenvatting kunt maken. Zulke dingen. Ik heb dat vandaag samen met haar gedaan en ze leek opgelucht.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Goed om te lezen, het begin is er. :)

Ik weet nog dat mijn oudste als verse brugpieper compleet in de stress schoot omdat ze het antwoord op een vraag van haar biologiehuiswerk niet wist. Toen ik zei dat het antwoord gewoonlijk in de tekst staat, ging ze lezen en toen zei ze heel droog: 'oh'. Echt, de openbaringen op zo'n middelbare school. :lol:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Hoe is het met jullie 1e klassers?

Hier alles goed. Cijfers allemaal goed, tussen een 7 en 9 gemiddeld. Voor wiskunde een 6 en Frans een 4. Die 4 is ze nu aan het ophalen - ze begint te begrijpen dat er meer werk verricht moet worden om de woordjes en grammatica erin te stampen. Vindt ze het leuk? Dat niet. ;) Sociaal gaat ook alles goed; heeft een redelijk vast vriendinnengroepje van 3 meiden. Gaat naar schoolfeesten (en er was een jongen die met haar wilde dansen.... :roll: ). Wil eigenlijk heel veel - bij het schoolorkest en de schaakclub, maar dat kan niet vanwege het kunstprogramma dat ze volgt. Er bestaat een kans dat ze het volgend jaar laat vallen om andere activiteiten binnen school te doen. Ze lijkt echt goed op haar plek. Ze ervaart nog wel die druk, voornamelijk door de lange schooldagen en de hoeveelheid werk, ondanks dat ze dit echt goed organiseert voor zichzelf. Daarom binnenkort een gesprekje met de mentor daarover.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn om te horen, Dee!

Hier gaat het eigenlijk niet zo. De eerste toetsweek was uiteindelijk wel goed gegaan met heel veel inspanning. Maar het bijhouden van het huiswerk is hier een hele uitdaging. Ik baal er zelf een beetje van dat er weer een toetsweek aankomt pal na de voorjaarsvakantie. Op die manier is er nooit rust.

Op school zitten we inmiddels bij de zorgcoördinator. Die heeft het vermoeden dat ons kind dyslectisch is. Maar de school heeft hier helemaal geen faciliteiten voor. Ik begin het ook wel beter te begrijpen. Zitten blijven in het 1e jaar mag namelijk niet. Ik denk dat ze pas echt iets gaan doen als blijkt dat ze het 1e jaar haalt en op school blijft.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Wat naar om te lezen dat het niet zo lekker loopt, Vlinder.
Toetsweek na een vakantie lijkt me niet fijn. Ik had het vroeger ook zo op school en vond het verschrikkelijk om te moeten leren in een vakantie en deed het dan ook niet. Bij mijn dochters op school valt de vakantie altijd na een toetsweek. Dat geeft veel rust en structuur.

Dat zou wel heel triest zijn als ze pas iets gaan doen als je dochter het schooljaar haalt. Doubleren in de 1e wordt per uitzondering weleens gedaan, daar is mijn oudste een voorbeeld van. Gedoubleerd onder andere omstandigheden dan jouw dochter, maar wel fijn dat de school daarin meedacht. Hoe is jouw beeld van de school inmiddels? Volgens mij is de flexibiliteit redelijk ver te zoeken? En herken je signalen die op dyslexie kunnen wijzen?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Op onze school staat expliciet in de bevorderingsnormen van dit jaar vermeld dat je in de 1e niet kunt doubleren en dat je als je niet bevorderd kunt worden een andere school moet zoeken.

Ze heeft zeker kenmerken van dyslexie. Die zijn op haar 7e al vastgesteld door een orthopedagoog. Het kon alleen niet definitief gesteld worden omdat ze daar officieel te jong voor was. Ik ben de hele verdere basisschool bezig geweest om hulp te krijgen, maar dat is niet gelukt omdat ze altijd IV scoorde ipv V. Ook zelf laten testen ging niet, omdat alle organisaties gericht waren op de subsidiestroom en de school intensieve remedial teaching moest geven en dat niet deed. Ze leest heel langzaam, automatiseren zoals de tafels ging heel moeilijk en nu heeft ze ook met de vreemde talen veel moeite. Ze is alleen net te slim. Ze heeft kortgeleden ook een taaltest gedaan op school (alle kinderen), en ook daar scoorde ze precies op de ondergrens. Eén punt minder en de hulptroepen staan klaar, maar nu niet. Op de basisschool ging het net, maar ze leest gewoon te langzaam om het tempo op het VO bij te houden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Staat ook in onze schoolgids en bevorderingsnormen, dus hoeft niet altijd wat te zeggen. Scholen lopen er niet graag mee te koop heb ik het idee. Doublure dochter is dan ook niet meegenomen in de statistieken in diezelfde schoolgids van het jaar daarop....
Volgens mij hangt het maar net af van de mentor, bouwcoördinator of zorgcoördinator. Wat eigenlijk best oneerlijk is. Ik besef me dat wij geluk hebben gehad met een hele fijne mentor.

Vervelend is dat, dat je net niet laag genoeg scoort voor onderzoek. Heb dat ook bij een bekende gezien wiens slimme dochter ook kenmerken had van dyslexie maar telkens die IV scoorde. Uiteindelijk onderzoek zelf bekostigd bij een specialist.
Ik kan me je frustratie goed voorstellen en hoop dat jullie nu duidelijkheid kunnen krijgen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Dee, fijn dat het goed gaat bij jullie. En inderdaad prettig een toetsweken voor de vakantie. Hier gelukkig helemaal geen toetsweken in de eerste, pas vanaf de 3de. Daar ben ik erg blij mee.

Vlinder, vervelend en herkenbaar. Hier gaat het ook moeizaam. Zoon kan niet echt wennen wat er op hem afkomt. Hier ook een vermoeden van dyslexie. Op basisschool niet testbaar, want te hoge score. Nu qua lezen ook niet, maar spelling des te meer. Nu dus ook meereed onvoldoendes binnen door slechte spelling. Dat is wel zonde. School is gelukkig wel in actie hier.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Pas toetsweken vanaf de 3e. Dat is fijn zeg! Zo voor mijn 1e klasser ook een uitkomst zijn.
Fijn dat er op jullie school we actie is op het gebied van dyslexie.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat kan er aan de hand zijn als je kind thuis goed heeft geleerd en thuis alles weet, maar bij de toets toch een onvoldoende haalt. Dit gebeurt nu bij ons. Maar het is niet duidelijk waarom.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

@Vlinder42: daar kun je alleen achterkomen door inzage te krijgen in de toetsen en antwoorden van je dochter. Mijn ervaring is dat dat heel lastig is om voor elkaar te krijgen op de middelbare school. Goede leerkrachten zullen de tijd nemen voor goede feedback als je dochter daar om vraagt.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Die inzage hebben we wel. Ze volgt soms de opdrachten niet goed. Maar het is niet duidelijk waarom.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door loekie »

Doet ze vergelijkbare opdrachten thuis geheel zelfstandig of worden de opdrachten dan bijvoorbeeld mondeling gegeven (in plaats van schriftelijk)? Of worden er thuis - goedbedoeld - vragen gesteld die haar helpen om gestructureerd te werken (heb je de vraag gelezen?, hoe ga je beginnen?).
Is er thuis ook tijdsdruk?
Wat zegt je dochter er zelf over?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Nee, dat is het niet. Het hangt een beetje van het vak af, maar we doen wel mondeling en schriftelijk oefenen als dat nodig is. Ze heeft zich goed voorbereid de laatste tijd. Tijdsdruk doen we thuis niet. En het zijn soms ook vakken waar ze gewoon op zich goed in is.

Het lijkt of er echt bij de toetsafname zelf dingen mis gaan. Als ik het aan haar vraag komt er meestal iets onduidelijks maar stress-achtigs, zoals ‘Ik had weinig tijd.’

Vaak is het dat ze bijv te weinig uitleg geeft of stappen overslaat of de opdracht niet goed of niet volgt.

Maar waar ligt dat dan aan?
Is het stress
Is het faalangst
Is het tijdsdruk
Is het zwak werkgeheugen
Is het dyslexie
Is er teveel afleiding geweest
Is het toch niet goed genoeg onthouden
??

Met dezelfde voorbereiding heeft ze de ene keer een 7 en de andere keer een 4. Maar het is niet duidelijk hoe dat komt.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Bloemetje75 »

Heeft ze iets aan de volgende tips?
- extra papier vragen en de andere vragen daarmee afdekken zodat ze zich kan concentreren op de vraag waar ze mee bezig is.
- een deel van de vraag herhalen in het antwoord. Bijvoorbeeld “de 3 kenmerken van x zijn 1)… 2)…. 3)…”
Zo voorkom je dat er voorbeelden worden gegeven en lok je eerder uit om het juiste aantal onderdelen op te schrijven.
- oefenen in alle stappen opschrijven, oefenen in er duidelijk bijzetten welke eenheden van toepassing zijn (gaat het om sinaasappels, meters, kubieke meters of liters of?). De tip die hier voor mij en mijn kinderen werkt is dat je “tussen iedere zin/regel ‘dus’ moet kunnen zetten” om zeker te zijn dat je een logisch verhaal schrijft wat iedereen kan volgen. Zo beperk je de kans op het overslaan van tussenstappen.
- nog eens uitleggen dat punten op toetsen worden gegeven voor de tussenstappen/onderdelen. Niet alleen voor een goede uitkomst.
- na het maken van de opgaven terug lezen om te controleren “gaf ik antwoord op wat echt de vraag is of wat ik dacht dat de vraag is”.
- voor mijn middelste kwam daar nog bij dat hij eerst tot 5 moest tellen en diep adem halen voor hij de pen op het papier zet. Omdat hij veel te snel ging en dus niet stilstond bij wat wordt er echt gevraagd maar als kip zonder kop begon met wat hij dacht dat er gevraagd werd.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Hallo allemaal,
Ik heb een beetje bijgelezen, na een tijd afwezigheid. Fijn om te lezen hoe het bij jullie gaat met de brugklassers. En dat het niet ongewoon is dat die overstap naar VO niet zo zonder stress of strubbelingen gaat.

Hier gaat het op het eerste zicht super met dochter, ze haalt goede cijfers. Maar als je wat beter kijkt, is dat beeld helaas anders. Ze had vanaf het begin 2 vriendinnen, waarvan 1 nu is weggevallen omdat zij het vertrouwen van dochter meerdere keren beschadigd heeft. Met haar andere vriendin klikt het gelukkig super goed, maar ze is regelmatig afwezig door ziekte. En dan zit dochter alleen, ze heeft geen tot nauwelijks aansluiting met de rest van de klas. Voelt zich raar en ellendig.
De toetsweken zijn erg intensief en stressvol, waardoor ze nu 2x een dag ziek is geweest omdat het dan echt teveel is. Later haalt ze dat wel weer in, en ze probeert nu meer vooruit te werken met samenvattingen maken (en hopelijk ook woordjes leren, maar ik mag me er niet mee bemoeien). Duimen dat ze komende toetsweek (gelukkig pas over 4 weken) wel de hele week in 1x kan doen.

Verder zijn de dagen behoorlijk lang (veel lesuitval/ ongelukkige roosters waardoor ze vaak urenlang zit te wachten op school. Huiswerk had ze dan vaak al af of krijgt ze pas aan het einde vd dag, waardoor ze het alsnog thuis moet doen). Als ze thuiskomt is er weinig puf over is en haar humeur ook niet zo... Ze is steeds vaker "ziek" (voelt zich oprecht niet lekker, buikpijn, hoofdpijn, moe etc) maar het lijkt eerder door stress te komen. Tja en dat kan door van alles komen (de overstap naar VO, lange dagen, meer huiswerk, puberteit en alle veranderingen, verveling,...) Ze wil pertinent niet dat we met haar mentor gaan praten hierover (ook bang dat we worden doorverwezen naar de hb-coach waar ze slechte ervaringen mee had), maar ik maak me steeds meer zorgen dat ze niet op haar plek zit nu. Tegelijkertijd loopt ze over van ideeën die ze thuis wil doen: muziek (oefent ook steeds meer en uit zichzelf), tekenen, huizen ontwerpen op de computer, en ze heeft weer een nieuw idee om een boek te schrijven. Ze schrijft vanaf dat ze 8 is, maar gaat inmiddels in sprongen vooruit in schrijfstijl. Nav een opdracht voor Nederlands, had ze een verhaal geschreven dat me echt greep, ze trok me met haar woorden en gevoel voor timing helemaal in het verhaal. Jammer dat het maar een korte opdracht was (ook al had ze 2x zoveel geschreven dan moest). Ik zou liever zien dat ze hier meer ruimte voor krijgt.
Ze werken op haar school met keuzevakken. Dat kan verdieping zijn (die heeft ze in de eerste 2 periodes veel gedaan), of versterking (als je extra hulp nodig hebt bij een vak, maar dat is bij haar niet) of zelfstandig aan huiswerk werken. Ze heeft nu bijna alleen nog maar van die zelfstandig studie-uren om uit te kiezen, en het komt voor dat haar vakken na 13u uitvallen, maar ze nog wel verplicht op school moet blijven om van half4 tot 4 die zelfstandige studie te doen. Echt ZO zonde van haar tijd!

De jongste gaat nu wel goed op school (sociaal dan, qua uitdaging laat te wensen over, maar hij moppert er nu niet over), we waren bezig voor de middelste (langdurig thuiszitter) een opstart te maken op een particuliere school en dochter deed het goed. Maar nu lijkt die opstart op particuliere school voorlopig niet te kunnen en gaat het met dochter bergafwaarts... het blijft een enorme zoektocht voor passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ondanks dat...
Een fijne vakantie gewenst allemaal!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Bloemetje75. Daar kan ik zeker wat mee. Een aantal heb ik al wel eens met haar besproken, maar andere kan ik zeker nog eens onder de aandacht brengen.

Vooral deze zijn heel herkenbaar voor ons:
Bloemetje75 schreef:
za 18 feb , 2023 10:55 am
- na het maken van de opgaven terug lezen om te controleren “gaf ik antwoord op wat echt de vraag is of wat ik dacht dat de vraag is”.
- voor mijn middelste kwam daar nog bij dat hij eerst tot 5 moest tellen en diep adem halen voor hij de pen op het papier zet. Omdat hij veel te snel ging en dus niet stilstond bij wat wordt er echt gevraagd maar als kip zonder kop begon met wat hij dacht dat er gevraagd werd.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Leuk dat je er weer bent, Capri. Heel herkenbaar wat je schrijft over de roosters. Zo gaat het hier helaas ook.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Herkenbaar wat je schrijft Capri over het tekenen van die huizen en het schrijven. Dat doet mijn dochter ook graag en dat kan ze ook best goed.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, zo leuk dat ze zo creatief zijn!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Ja die creativiteit moet wat mij betreft veel meer de ruimte krijgen. Hier is nu de voorjaarsvakantie afgelopen en de stress (help morgen weer naar school) loopt zo hoog op dat ze nauwelijks kon eten en verkrampt en huilend op de bank ligt.
Ze mist het topdown denken en de vrije creatieve ruimte (projecten) die er was op de voltijd hb basisschool. Daarnaast komen de problemen met concentratie tijdens instructie weer terug, omdat het tempo te laag ligt (teveel herhaling en te makkelijk). We zoeken naar een oplossing.

Heeft er iemand ideeën of voorbeelden van hoe het bij jullie op school geregeld is, om het onderwijs meer aan te laten sluiten bij hb leerlingen? Deze school heeft wel een HB begeleider, maar de eerdere ervaring daarmee was slecht (geen aansluiting bij dochter en ons ouders wilde ze niet spreken, ondanks verzoeken van mij daartoe).

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Het is al wel heel wat jaren geleden, maar onze dochter mocht in de klas vast met haar huiswerk beginnen als ze zelf inschatte dat ze de uitleg die kwam niet nodig had. Ze luisterde alleen mee als er iets uitgelegd dat voor haar ook nieuw was. Resultaat was dat ze én niet naar te saaie/langzame instructies hoefde te luisteren, én eigenlijk elke dag haar maakwerk klaar had als ze naar huis kwam. Ze heeft op die manier al die jaren op het VO nauwelijks huiswerk hoeven maken thuis.
We hebben deze aanpak destijds eerst aan de mentor voorgelegd, en vervolgens zijn we samen met dochter in gesprek gegaan met een paar docenten bij wiens vak voor haar de verveling het grootst was.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Dank je voor je reactie Paula. Onze dochter heeft het meeste huiswerk ook op school af, omdat ze veel tussenuren en studie-momenten op school heeft. Maar met name wiskunde is een vak waar ze veel huiswerk voor heeft en aangeeft vast te lopen op de instructie. Dat is wel een goed begin.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Capri, ik kan je niet helpen met ideeen, maar vind het wel rot om te lezen dat er gelijk weer zoveel stress is zodra school begint. :(

Bij ons is het nu vakantie en dochter is eigenlijk heel veel aan het gamen. Heeft wel plannen om iets te doen met vriendinnen deze vakantie. Klaagt over aanhoudende vermoeidheid en wil graag bloedprikken. Ik denk dat ik daar maar even voor ga bellen. Zal wel wat dagen duren voor ze aan de beurt is, het is erg druk bij de huisarts. Na de vakantie ook eindelijk een gesprek met de mentor over de druk die dochter ervaart. Was verschillende keren niet doorgegaan vanwege ziekte.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Capri schreef:
zo 26 feb , 2023 10:32 pm
Dank je voor je reactie Paula. Onze dochter heeft het meeste huiswerk ook op school af, omdat ze veel tussenuren en studie-momenten op school heeft. Maar met name wiskunde is een vak waar ze veel huiswerk voor heeft en aangeeft vast te lopen op de instructie. Dat is wel een goed begin.
Dan kan het de moeite waard zijn om samen met de wiskundedocent in gesprek te gaan. Onze dochter mocht uiteindelijk wiskunde D doen, maar toen ze in de 4e klas wiskunde D koos, was dat eerste jaar niet echt een uitdaging meer. Dat zou dan ook niet mijn eerste keuze zijn als het gaat om verrijken. Misschien doet school mee aan kangoeroewedstrijden?

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

@Dee heel herkenbaar, die vermoeidheid en het vele gamen (en terugtrekken op kamer/ op bed liggen). Zal deels normaal pubergedrag zijn, maar toch maak ik me zorgen over het totaalbeeld. We hebben deze week nog gesprek gelukkig.

@ Paula, ik had al ergens opgevangen dat je tegenwoordig naast wiskunde A en B ook nog C en D hebt, ik moest even googlen wat wat is.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Capri schreef:
zo 26 feb , 2023 8:36 pm
Heeft er iemand ideeën of voorbeelden van hoe het bij jullie op school geregeld is, om het onderwijs meer aan te laten sluiten bij hb leerlingen? Deze school heeft wel een HB begeleider, maar de eerdere ervaring daarmee was slecht (geen aansluiting bij dochter en ons ouders wilde ze niet spreken, ondanks verzoeken van mij daartoe).
Bij ons op school is een peergroep. En daarnaast zijn er sowieso veel extra vakken (Grieks in de 1e, internationalisering, research & development etc). Daarnaast hebben ze een tijdje een keuze-uur gehad, waarin ze konden kiezen voor extra ondersteuning, maar ook voor verrijking of schaken ed. Maar dat wordt helaas weer afgeschaft. Individueel dingen aanpassen gaat bij ons op school wel moeilijk. Op zich ook wel inherent aan het VO met al die vakken en docenten. Als het een specifiek vak is, dan zou je (of je dochter zelf) met de mentor en de vakdocent kunnen proberen te overleggen. Of misschien hebben jullie een zorgcoördinator die iets kan betekenen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Er zijn vast allerlei mogelijkheden om per vak te kijken en behalve de mentor, is er een hb-coach en onderbouwcoördinator. Ik denk dat het probleem toch groter is, nu dochter aangeeft ook de vele prikkels op school niet te trekken. Stress veroorzaakt dat je minder kan hebben qua prikkels en drukte, dus we moeten uitzoeken waar de stress precies door veroorzaakt wordt. Ze is nu vaker ziek dan wel aanwezig, dus dat gaat de verkeerde kant op. School kan alleen kijken of de aanpassingen helpen, als ze daadwerkelijk op school is.
Pfff... zo lastig weer dit. We hebben nu wel afgesproken dat ze in elk geval eerder naar bed gaat/ eerder opstaat, zodat ze in de ochtend alle rust heeft om wakker te worden en op te starten. Daarnaast moet ze van mij bijblijven met al haar huiswerk, om geen (extra) stress te laten ontstaan dat ze naar school zou gaan maar huiswerk niet af heeft voor die dag. Ik zou ook al blij zijn als ze halve dagen naar school gaat (maar dan wel elke dag), maar ze zegt dat dan niet te kunnen uitleggen op school, als ze zich ziek moet melden bij de onderbouwcoördinator.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Misschien kun je zelf een afspraak maken met de onderbouwcoördinator en dat dan afspreken. Dat hebben wij ook gedaan. Tot nu toe gaat onze dochter wel alle dagen de hele dag naar school, maar we hebben afgesproken dat ze 1 bepaald vak mag missen het 8e/9e uur en naar huis mag gaan als ze het niet meer trekt. Als er toestemming is, dan hoeft ze dat zelf niet elke keer uit te leggen. Misschien geeft dat wat rust.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door loekie »

Ik zou ook al blij zijn als ze halve dagen naar school gaat (maar dan wel elke dag), maar ze zegt dat dan niet te kunnen uitleggen op school, als ze zich ziek moet melden bij de onderbouwcoördinator.
Als het niet lukt om dit af te spreken met school kan de jeugdarts wellicht nog wat betekenen?

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Capri schreef:
di 07 mar , 2023 8:50 am
Er zijn vast allerlei mogelijkheden om per vak te kijken en behalve de mentor, is er een hb-coach en onderbouwcoördinator. Ik denk dat het probleem toch groter is, nu dochter aangeeft ook de vele prikkels op school niet te trekken. Stress veroorzaakt dat je minder kan hebben qua prikkels en drukte, dus we moeten uitzoeken waar de stress precies door veroorzaakt wordt.
Je voortdurend moeten aanpassen aan tempo/niveau/klasgenoten kost veel energie. Dat kan zich uiten in symptomen als vermoeidheid, sneller overprikkeld zijn, etc.
Maar het ook mogelijk dat de schoolomgeving echt zo druk is dat daardoor overprikkeling en daardoor weer uitval ontstaat. En dat kan dan weer zorgen voor stress, bijvoorbeeld omdat ze zich zorgen maakt over dingen die ze mist, etc.
Voor je het weet ontstaat een vicieuze cirkel. Het is zeker belangrijk dat jullie er achter komen waar de stress door veroorzaakt wordt. Ik zou hierover ook zeker op korte termijn met de mentor en de hb coach in gesprek gaan. Een dergelijke situatie vraagt m.i. wel om samenwerking.

Kan ze op school tussendoor rustmomenten vinden? Bijvoorbeeld tijdens de pauze, of een tussenuur?

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Gisteren is ze naar school geweest en kwam total loss terug thuis: lijkbleek, huilbui, doodmoe, hoofdpijn.
Vanmorgen stond ze op met migraine, is met veel moeite en een paracetamol uiteindelijk toch naar school gegaan. In de lunchpauze kreeg ik berichtje dat het ECHT niet meer ging. Ik zei dat ik haar kwam halen, maar ze zich dan wel ziek moest melden bij coördinator. Kreeg al gauw berichtje terug dat die haar niet ziek wilde melden. Ze moesten nog maar een paracetamol nemen (dat was te snel na de vorige, en hielp bovendien niet). Ik heb ze toch opgehaald. Later belde de coördinator om uitleg te vragen. Misverstand rondom ongeoorloofd afwezig rechtgezet, maar toen ik de rest van het probleem uitlegde, zei de coördinator : ja alle hoogbegaafden zijn in zekere mate autistisch, maar zij zal dan zwaardere autistische kenmerken hebben als ze zo'n stress krijgt door school.
...
...
(1, 2, 3, 4,...)

ZUCHT
Ik heb haar meegedeeld dat autisme en hoogbegaafdheid ECHT niet hetzelfde zijn. Ook niet als bepaalde uitingen op elkaar kunnen lijken.
Dit krijgt nog vervolg. Ik ga met school het gesprek aan over dochter uiteraard, om te zoeken naar oplossingen, maar ook in het algemeen over hoogbegaafdheid. Want dit soort vooroordelen kan echt niet! Die hb-coach had ook al van die rare uitspraken. Als dit een schoolbreed probleem blijkt en ze niet openstaan voor correctie hierin (ik ben zelf specialist hoogbegaafdheid, behalve praktijk uiteraard inmiddels ook opleiding afgerond) dan is dit niet de juiste school voor haar. :confused:

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

:eek2: :wtf: Goed dat je het gesprek aangaat, Capri! Zoon werd ook heel erg de autismehoek ingedreven, en dat op een zogenaamde “begaafdheidsprofielschool”. Hartstikke leuk voor de goedpresterende hb’ers, maar als er hb-problematiek om de hoek komt kijken, dan moet er toch echt meer aan de hand zijn. :confused:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Bissi »

Of gaan praten op andere scholen. Hier in de wat wijdere omgeving (randstad) is een montessorilyceum, een waldorfafdeling op een school ( trekt veel creatieve kinderen), een gymnasium waar je extra projecten mag doen en versnellen...

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Gelukkig is een coördinator niet altijd representief voor alle docenten of zelfs voor de sfeer op school waar je kind mee te maken krijgt. Maar het is wel verdrietig dat iemand op die positie er dergelijke denkbeelden op nahoudt. Zeker omdat er de afgelopen jaren toch behoorlijk veel aandacht voor hb en onderwijs is geweest. Maar ja, het zijn juist dít soort mensen die niet naar bijscholingen of lezingen gaan, want het onderwerp heeft niet hun speciale belangstelling en ze hebben er al een mening over.

Overigens: mijn man werkt op een middelbare school. Ook daar laten ze leerlingen die zich ziek komen melden niet zomaar naar huis gaan, zeker niet bij klachten als hoofdpijn/moe/misselijk. Meestal wordt er eerst naar paracetamol gewezen, of er wordt gezegd "we zullen eerst je vader/moeder even bellen zodat die je kan ophalen" 90% van de kinderen heeft dan óf ineens veel mindere klachten :mrgreen: , of komt later op de dag niet meer terug omdat het paracetamolletje voldoende hielp. Maar je moet dan natuurlijk wel in staat zijn om te herkennen of een leerling probeert te spijbelen, zich een beetje niet lekker voelt of écht beroerd is. Dat lijkt bij deze coördinator niet gelukt te zijn.

Als je dochter om wat voor reden dan ook stress ervaart, is de kans groot dat ze geen enkele dag voldoende bijtankt door een nacht te slapen. Dan begint ze eigenlijk elke dag met een accu die niet 100% opgeladen is. Als ze dan dagelijks overprikkeld raakt, trekt die accu nog sneller leeg. Dan is het niet raar dat ze het op een gegeven moment niet meer trekt. Ik zou snel met haar mentor in gesprek gaan. Liefst samen, zodat je dochter ook zelf kan aangeven waar ze tegenaanloopt. Misschien dat ze dat zo niet onder woorden kan brengen, maar als de juiste vragen gesteld worden, zou ze een eind moeten kunnen komen. En dat gesprek zou voor mij - als het mijn kind was - leidend zijn voor de volgende stappen: met school in gesprek blijven en proberen dingen aan te passen, of op zoek gaan naar een andere school.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Capri »

Dat is op deze school niet anders hoor Paula, ik denk dat er miscommunicatie is geweest tussen mijn dochter en de coördinator. Dochter zei erover dat er bijna niets meer binnenkwam door de hoofdpijn. Als in een waas. Ik had het fijn gevonden als de coördinator mij gebeld had, dan had ik kunnen zeggen dat dochter eigenlijk 's morgens al niet lekker was maar ik haar over de drempel heen heb proberen helpen om toch te gaan, door te zeggen als het echt niet gaat, meld je je ziek. Als daar dan op school weer extra drempels opgeworpen worden, denkt dochter volgende keer blijf ik meteen 's morgens al thuis. Ook dat is een vicieuze cirkel.
Gesprek met mentor hadden we al gehad, maar we kwamen voor mijn gevoel nog niet echt tot de kern van het probleem of oplossing daarvan. Hij was wel bereid om mee te denken en aanpassingen te doen, maar we moeten eerst zien te zorgen dat ze naar school gaat (desnoods deeltijd) om die aanpassingen effect te kunnen laten hebben. Ik hoop van harte dat we er op deze school samen uit komen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Wat een hoop ontwikkelingen bij jullie, Capri. Hoe is het inmiddels met je dochter? En wat voor aanpassingen zijn er nu bedacht? Ik hoop ook dat jullie eruit gaan komen met school. Als ik het me goed herinner, heb je met de basisschool ook al de nodige strubbelingen gehad.

Hier gaat alles goed. We hebben eindelijk het extra gesprek met de mentor gehad. Dochter vertelde daar dat het allemaal wel goed ging en dat ze een stuk vrolijker was. Terwijl ze de avond daarvoor nog huilend aan me zat te vertellen dat de dagen zo lang zijn, dat ze zich vaak afvraagt waarom je bepaalde dingen moet leren en dat ze gestrest raakt van bepaalde dingen. Dus ik heb tijdens het mentorgesprek de knuppel in het hoenderhok gegooid en vertelt wat ik zag toen de mentor daar naar vroeg. Dat vond dochter wel eventjes spannend, maar uiteindelijk beaamde ze dat ze zich inderdaad soms gestrest voelt en dat ze zich ook afvraagt waarom ze al die zaken moet leren. Daar kwam een mooi gesprek uit en het verzoek aan dochter om vaker vragen te stellen in de klas (zoals het 'waarom'). En thuis moet ze wat vormen van ontspanning vinden. Gelukkig zijn die er wel - wekelijks paardrijden, knuffelen met de katten, een serie met mams bingen ;) , lezen, met vrienden afspreken.
Ze heeft gemerkt dat praten oplucht en dat ze geneigd is veel dingen op te kroppen, waardoor ze zich niet beter gaat voelen.

Alles gaat qua cijfers heel erg goed, behalve wiskunde. Daar staat ze nu een onvoldoende voor. Ik vind het zo apart - op de basisschool altijd sterk in rekenen, hoge cito scores, verrijking. En nu gaat het dan toch niet goed. Alle drie mijn meiden hebben moeite met rekenen of wiskunde. Zou het liggen aan slecht rekenonderwijs basisschool? Te weinig herhaling? Dochter zelf geeft aan dat de uitleg van haar wiskundedocent niet altijd helder is. En als ze het wel snapt, dat het dan vrij snel lastiger wordt. Ik denk dus dat het tempo te hoog ligt. Binnenkort 10 minuten gesprekken en het dan eens vragen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn, Dee, dat het een goed gesprek was. Hopelijk helpt het haar. Van dat rekenen weet ik niet. Kan het niet zijn dat wiskunde meer omvat dan rekenen?

Bij ons ook een pluspuntje: dochter zei vanochtend dat ze nu bij de toetsen eerst kijkt welke vragen er allemaal zijn en dat dat haar rust gaf dat ze weet wat ze moet doen en hoeveel tijd ze daarvoor heeft. Soms blijkt er toch ineens wel iets aangekomen te zijn van de dingen die ik tegen haar zeg :-).
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Kijk, dat is geen pluspuntje, maar een pluspunt! :) Mooi!

Ja, tuurlijk omvat wiskunde meer dan alleen rekenen. Maar het is slim dat we op gesprek gaan bij de wiskundedocent. Dan zullen we vast meer antwoorden krijgen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Vandaag kwam er hier een brief binnen dat dochter op dit moment niet genoeg punten heeft om over te gaan naar 2 VWO. Dat komt door een 5 voor Frans en een 5 voor wiskunde. Frans zit in de lift nu ze beter begrijpt hoe ze moet leren en voor wiskunde hebben we nu bijles geregeld. Het eerste toetscijfer na de bijles is een 5,5. Da's al beter dan een 3. Ik trek me dus niet zo veel aan van die brief, ik denk dat het wel goed komt. Verder staan er alleen maar zevens, achten en negens op het rapport met een enkele zes. Ik weet niet wat dochter hier zelf vanaf weet en ik schat zo in dat ze hier aardig van in paniek raakt.

Dochters vermoeidheidsklachten houden aan dus daarom heeft ze bloed laten prikken. Ze heeft in ieder geval Pfeiffer gehad en ook vitamine D is laag. Gelukkig nu dus een verklaring en aan het vitamine D gehalte is wat te doen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Best knap dat ze mét Pfeiffer de schade beperkt heeft weten te houden.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Dee, fijn dat er medisch wat duidelijkheid is met je dochter. Eigenlijk heel knap dat ze zich nog zo goed staande heeft weten te houden met Pfeiffer. Wat een streng overgangsregering trouwens bij jullie op school. Hier is dat flink soepeler. Raar dat daar zoveel verschillen tussen zit. Zoon moet geloof ik minimaal 66 punten hebben (11 vakken) en mag maximaal 3 of 4 tekorten hebben, waarvan maximaal 1 op een kerntaak. Zoiets. Zoon is zich hier heel erg bewust van. Hij haalt zijn cijfers op, begin van het jaar ging niet erg goed. Hij staat nu op overgaan naar 2 vwo, maar moet voor tweetalig nog wel punten ophalen (voor tweetalig zijn de eisen strenger). Hij wil dat graag gelukkig, dus er is een doel.

Wij zien zoon hier heel mooi ontwikkelen. Hij is natuurlijk van heel ver gekomen, maar mooie stappen. Maar we zien ook veel stress bij hem. Qua vaardigheden loopt hij nog steeds op zijn tenen, waardoor hij mega vergeetachtig is, heel veel spullen kwijtraakt en eigenlijk geen overzicht heeft. En hij is super faalangstig. Inmiddels begint hij ook een beetje te puberen, dus overal zijn hier thuis discussies over, dat is wat vermoeiend. Daarbovenop heeft hij al het hele jaar last van 2 klasgenoten, die de sfeer in de klas negatief beïnvloeden (hele klas ergert zich aan de 2 klasgenoten) en die hem continu proberen op de kast te jagen. Dit in combinatie met een pestverleden van zoon en een enorme emotionele gevoeligheid maakt het voor hem wel pittig. Ik heb gisteren school maar weer gemaild hoeveel impact dit op hem heeft, maar ik heb bij de mentor niet het gevoel dat ze het hoort/snapt/ wil horen. Ik ben dus benieuwd of er een reactie komt en wat voor reactie.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Paula en Tulp, dat is zeker heel knap van haar. Ze is dan ook een serieuze en harde werker.
Ze vroeg gistermiddag zelf of wij een brief hebben gehad en toen heb ik haar verteld wat erin staat. Ze wil absoluut niet naar de havo. Ze wil op het vwo blijven bij haar vriendinnen.

Ik hoor heel vaak kritiek op de geschiedenisdocent: hij blijft net zolang wachten tot iedereen stil is waardoor er minder lestijd is, hij legt weinig uit, zet alleen maar filmpjes aan, geeft geen huiswerk. Dochter maakt die opdrachten uit haar werkboek dus geheel op eigen initiatief om de stof te leren beheersen en leert ook zelfstandig en staat gemiddeld een 8.

Ik vind de overgangsnormen ook bizar streng. Ik heb het idee dat ze minder streng waren bij mijn oudste een paar jaar geleden, zelfde school.
Wat daarbij ook meespeelt: bij deze school mogen de 1e klassers hun eerst gemaakte toets van een vak overdoen als ze een onvoldoende hebben. Dochter had dus een onvoldoende voor Frans, zou die toets opnieuw maken, maar was toen ziek. Waarop de docente had gezegd dat ze het voor nu laat zitten en dat ze wel kijken aan het einde van het jaar hoe dochter ervoor staat. Eigenlijk vond ik dat toen al niet eerlijk, maar onder het mom van ik wil geen zeurouder zijn, heb ik het toen gelaten. Maar goed, die 3,8 is dus blijven staan. En daarna waren alle cijfers boven een 6,5. Maar dus wel nog een 5,3 gemiddeld. Ze moet voor de kernvakken gemiddeld een 7 staan minimaal. Ze staat nu een 6,7, afgerond een 7.
Haar vriendin heeft een lager gemiddelde van alle vakken bij elkaar dan dochter, maar toch staat zij wel op overgang 2 atheneum.

Tulp, wat naar dat hij zo'n last heeft van de negatieve sfeer. Herkenbaar; mijn meiden hebben daar ook snel last van en dan m.n. de oudste die ook een pestverleden heeft. Je zoon is echter hard aan het werk als ik het zo lees en dat is heel erg knap. Ik herken veel van dat chaotische en vergeetachtige in mijn oudste, die nu in de 3e klas zit. Zij is in dit opzicht enorm gegroeid, dus ik denk/hoop dat je zoon hierin ook nog gaat groeien. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons mag je 2 vijven of 1 vier en voor Grieks en Latijn moet je samen minimaal 11 punten hebben.

Bij ons is vandaag even spannend, want het is de laatste dag dat de cijfers van de toetsweek terug mogen komen en van 2 vakken heeft ze nog niets gehoord. Vakken die ze wel moeilijk vindt. Ze staat nu één 5, maar dat kunnen er straks ook 2 of 3 zijn. En vandaag moet ze zich ook opgeven voor de herkansing.

Wat ik me nog afvroeg, hoe kun je aan je kind uitleggen wat ze precies moet doen op een toets als er staat ‘Leg je antwoord uit’. Bij wiskunde had ze heel veel aftrek omdat haar uitleg ontbrak. Ze zei dat ze niet wist wat ze daar dan moest doen, omdat ‘het toch logisch is’ en ze dan niet weet wat ze op moet schrijven.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
vr 31 mar , 2023 7:43 am
Wat ik me nog afvroeg, hoe kun je aan je kind uitleggen wat ze precies moet doen op een toets als er staat ‘Leg je antwoord uit’. Bij wiskunde had ze heel veel aftrek omdat haar uitleg ontbrak. Ze zei dat ze niet wist wat ze daar dan moest doen, omdat ‘het toch logisch is’ en ze dan niet weet wat ze op moet schrijven.
Alle denkstappen en tussenstappen die je 'automatisch' maakt, moeten worden opgeschreven. De docent wil zien hóe jij tot dat logische antwoord bent gekomen.
En dat is beremoeilijk, want vaak ben je je niet bewust van dat denkproces, juist omdat je de oplossing ineens 'ziet'. Het betekent dat ze bij elke som/opdracht bewust stap voor stap moet noteren, óók als zij dit overbodig of logisch vindt.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tapijt »

Vlinder42 schreef:
vr 31 mar , 2023 7:43 am
Wat ik me nog afvroeg, hoe kun je aan je kind uitleggen wat ze precies moet doen op een toets als er staat ‘Leg je antwoord uit’. Bij wiskunde had ze heel veel aftrek omdat haar uitleg ontbrak. Ze zei dat ze niet wist wat ze daar dan moest doen, omdat ‘het toch logisch is’ en ze dan niet weet wat ze op moet schrijven.
Een stappenplan hiervoor:
1. Kijk eerst hoeveel punten een leg-uit vraag heeft. Voor elk punt moet je een ding vertellen (een denkstap maken).
2. Beslis wat jouw begin-informatie is voor de uitleg. (begininformatie is vergelijkbaar met gegevens bij een berekenvraag.) Vaak zit dat in de tekst van de vraag, maar heel af en toe ook niet. Kijk ook in de afbeelding en grafieken van de vraag.
3. Lees goed wat je moet uitleggen. Dat is je einddoel. Bijvoorbeeld moet je uitleggen dat X groter dan Y is, of dat je moeder van appels houdt.
3 Je moet van de begin-informatie near je einddoel bewegen. Het aantal stappen dat je mot zetten is meestal gelijk aan het aantal punten van de vraag. Stap bij stap beweeg je van je begin-informatie naar je doel.

Voorbeeld:
- We geven jouw moeder een pakket met drie soorten fruit. Ze kijkt erin en zegt jammie! In het pakket zitten drie soorten fruit: frambozen, aardbeien, appels. Je weet heel zeker dat je moeder hekelen heeft aan rode vruchten. Leg uit dat ze van appels houdt. (3 punten)

antwoord: Mijn moeder houdt niet van rood, dus niet van framboos en ook niet van aardbij. (1 punt) Ze heeft gezegd jammie, dus ze moet ten minste van een soort van aangeboden fruit houden. (1 punt) In het pakket zitten aardbij, framboos en appels. Aardbei en framboos vallen weg, dus ze houdt van appels. (1 punt)


Zoals je ziet, zijn er veel andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld misschien heeft je moeder hekelen aan rood, maar aardbei is een uitzondering. Of misschien zag ze het verkeerd, ze houd niet van appels maar dacht dat ze bananen waren. Of misschien zei ze zomaar jammie om de fruitaanbieder niet te teleurstellen. Dit soort denken verdient geen punten. Je moet je begin-informatie, je einddoel en je denkstappen niet uit je algemene kennis of logica halen. Je moet ze binnen de context van de vraag zoeken.

Succes voor je dochter.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tapijt »

Tapijt schreef:
vr 31 mar , 2023 2:44 pm
Vlinder42 schreef:
vr 31 mar , 2023 7:43 am
Wat ik me nog afvroeg, hoe kun je aan je kind uitleggen wat ze precies moet doen op een toets als er staat ‘Leg je antwoord uit’. Bij wiskunde had ze heel veel aftrek omdat haar uitleg ontbrak. Ze zei dat ze niet wist wat ze daar dan moest doen, omdat ‘het toch logisch is’ en ze dan niet weet wat ze op moet schrijven.
Een stappenplan hiervoor:
1. Kijk eerst hoeveel punten een leg-uit vraag heeft. Voor elk punt moet je een ding vertellen (een denkstap maken).
2. Beslis wat jouw begin-informatie is voor de uitleg. (begininformatie is vergelijkbaar met gegevens bij een berekenvraag.) Vaak zit dat in de tekst van de vraag, maar heel af en toe ook niet. Kijk ook in de afbeelding en grafieken van de vraag.
3. Lees goed wat je moet uitleggen. Dat is je einddoel. Bijvoorbeeld moet je uitleggen dat X groter dan Y is, of dat je moeder van appels houdt.
3 Je moet van de begin-informatie near je einddoel bewegen. Het aantal stappen dat je mot zetten is meestal gelijk aan het aantal punten van de vraag. Stap bij stap beweeg je van je begin-informatie naar je doel.

Voorbeeld:
- We geven jouw moeder een pakket met drie soorten fruit. Ze kijkt erin en zegt jammie! In het pakket zitten drie soorten fruit: frambozen, aardbeien, appels. Je weet heel zeker dat je moeder hekelen heeft aan rode vruchten. Leg uit dat ze van appels houdt. (3 punten)

antwoord: Mijn moeder houdt niet van rood, dus niet van framboos en ook niet van aardbij. (1 punt) Ze heeft gezegd jammie, dus ze moet ten minste van een soort van aangeboden fruit houden. (1 punt) In het pakket zitten aardbij, framboos en appels. Aardbei en framboos vallen weg, dus ze houdt van appels. (1 punt)


Zoals je ziet, zijn er veel andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld misschien heeft je moeder hekelen aan rood, maar aardbei is een uitzondering. Of misschien zag ze het verkeerd, ze houd niet van appels maar dacht dat ze bananen waren. Of misschien zei ze zomaar jammie om de fruitaanbieder niet te teleurstellen. Dit soort denken verdient geen punten. Je moet je begin-informatie, je einddoel en je denkstappen niet uit je algemene kennis of logica halen. Je moet ze binnen de context van de vraag zoeken.

Succes voor je dochter.
Wat heel erg is: er bestaan ook gele frambozen en rode appels. Niet aan denken! Zoals in de stappenplan staat, voordat je met je uitleg begint, kijk je wat de begininformatie en het einddoel is. Het einddoel is dat je zegt dat ze van appels houdt. Daarnaast zie je geen extra informatie hebt behalve kleur en de inhoud van het pakket. Dus ga je ervan uit dat de docent vergeten was dat gele frambozen en rode appels bestaan.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tulp »

Wat hier vaak ook helpt is wiskunde zonder rekenmachine. Zeker bij grotere formules moet je tussenstappen maken, dus is veel helderder wat je moet opschrijven. Hier moeten ze wiskunde nog steeds zonder rekenmachine maken, ook de toetsen. Belangrijk is wel om dat met opdrachten/ huiswerk goed in te trainen

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door boom »

Prachtig, hoe je dit voorbeeld uit je tapijt schudt! Ik heb de vraag proberen te beantwoorden, maar ik kwam echt niet tot 3 punten. En net zoals altijd denk ik dan als ik het antwoord zie “ja, logisch”.
Middelbare schooltrauma’s komen boven drijven. Ik zie nog mijn moeder (met wiskundeknobbel die ze erfde van mijn opa, wiskundeprofessor) in de garagedeuropening staan in haar ochtendjas, mij uitzwaaiende op weg naar school voor een wiskundetoets en de legendarisch opbeurende woorden uitsprekende: “Gewoon logisch nadenken”. [elton] :roll:
Nog steeds droom ik met regelmaat dat ik eindexamen wiskunde moet doen en het hele jaar het boek nog niet open heb gedaan. :pale: Wat doen we elkaar toch aan met wiskunde? :bonk:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door loekie »

Voor sommige kinderen kan het helpen om bij het leren opschrijven van tussenstappen te denken aan de vraag hoe ze het uit zouden leggen aan iemand die het niet goed begrijpt.
Bij basisschoolleerlingen werkt dat vaak goed. Bijvoorbeeld als ze tussenstappen op moeten schrijven bij 62+15 en zelf meteen zien dat het 77 is. Als je dan vraagt hoe ze dat uit zouden leggen aan iemand die het niet meteen ziet kunnen ze soms wel bedenken wat de tussenstappen zijn (62+10=72; 72+5=77).

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Tapijt »

Boom! :mrgreen:

Ja, het advies van Loekie is ook een hele goede. Het werkt ook goed met de VO leerlingen.
Wat vooral handig is om te weten is samengevat in deze formule:

- Het aantal genoemde denkstappen= het aantal punten.
- De denkstappen beginnen van het begininformatie en beëindigen met het einddoel.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor jullie meedenken. Binnenkort een toets voor wiskunde. Ik ga dit met haar uitproberen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Dee85 »

Dochter had een 5 voor wiskunde en voor Frans waardoor het advies 2 havo is. De 5 voor Frans is weggewerkt! :)
Verder is ze nog steeds behoorlijk moe. Gelukkig heeft ze volgende periode eindelijk een wat beter rooster. Ze zit geen enkele dag tot 16.00 uur op school.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Brugklas/ klas 1 2022-2023

Bericht door Vlinder42 »

Dat is mooi, Dee!

Hier staat ze een 5 voor geschiedenis en op over gaan. Morgen herkansing. Hopelijk haalt ze die nog op, dat geeft iets meer lucht voor de laatste toetsweek.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie