3e klas VO 2020/2021

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

3e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Vandaag horen we hoe het terug naar school er gaat uitzien voor middelste (en jongste).
Ze hebben een vast maatje waarmee 1,5meter afstand houden niet hoeft. Verder is de klas ingedeeld in A en B.
Beide jongens zitten in de A groep. Ik hoop dus heel hard dat als ze wisselende dagen naar school gaan, beide jongens op dezelfde dag(en) mogen. Dat zou logistiek veel fijner zijn, we brengen de jongens met fiets achter op de auto.

Middelste heeft wel zin om zijn klasgenoten te zien, maar hij vindt thuis onderwijs ook wel fijn. Minder onrust in de klas.

Afgelopen week hadden ze een "beroepen-info avond". Het verhaal van de technische natuurkunde persoon, sprak hem erg aan. Het lijkt me ook echt wel iets voor middelste. Verder had hij een presentatie van een IT'er. Dat was het toch niet voor hem, hij vond de prestentatie ook saai en warrig.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Wij hebben vandaag een brief gekregen. De klas wordt verdeeld in twee groepen. Ze gaan de ene week drie dagen naar school en de andere week twee. De thuisblijvers volgen de les online. Elke docent wijst een leerling aan die de chat monitort voor de vragen.

Leuk idee bij jullie van het vaste maatje zonder 1,5 meter afstand Bloemetje. Ga je op school vragen of ze inderdaad tegelijk aanwezig kunnen zijn i.v.m. vervoer? Lijkt me wel erg praktisch.

Van zoon hoeft het allemaal niet, zegt hij nu. Maar misschien vindt hij het volgende week, wanneer het start, toch wel gezellig.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Ze gaan helaas maar 1 dag per week en uiteraard op verschillende dagen... En dat schuiven de dagen ook nog steeds door.
Dus middelste is vandaag en gaat dan volgende week donderdag. Jongste mag volgende week dinsdag en dan de week er op normaal op woensdag.

Tja het is niet anders he. Middelste is onderweg terug al, op woensdag heeft hij maar 5 uur les. Ze hebben nu 40 min rooster.

Bij oudste op school en bij buurmeisje op school (nog andere school), gaan de niet examen leerlingen inderdaad de ene week maandag/woensdag/vrijdag en de andere week dinsdag/donderdag en thuis online les volgen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Pff, dat lijkt me ook een ingewikkeld schema. Hopelijk zullen ze op die schooldag dan wel de ruimte bieden om niet alleen cognitief te leren, maar ook aan de andere kanten van leerling zijn te werken.
Ik weet dat de hele situatie veel van scholen vraagt, maar school is er niet alleen om te leren. Door te kiezen voor bepaalde activiteiten op die schooldag, kan dat meer of minder uit de verf komen. Zodat ze zin hebben om te komen die dag.
Dat zou ik onze jeugd gunnen.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hier ook het systeem van 2 en 3 dagen (5 schooldagen per 2 weken) en een vast maatje. Zoon koos, ik zou bijna zeggen uiteraard, zijn partner in crime (ze hebben het altijd reuzegezellig, maar storen zichzelf en de klas nogal. Ik heb dus mijn bedenkingen, maar volgens zoon hebben ze afgesproken beiden goed op te letten, omdat ze beiden op doubleren staan. Ik heb er een hard hoofd in, maar maar misschien zien ze ineens het licht...

Bij zoon mikken we trouwens op doubleren in 3 vwo (of eventueel 3 havo). Ophalen van zijn cijfers is niet een hele realistische optie.

Cindy
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Cindy »

Hier is het allemaal nog erg minimaal. Eerste week na de vakantie nog geen fysieke lessen, omdat school de tijd wilde nemen om alles uit te werken en vanaf vorige week mag iedere klas 1 dag per week naar school. Volgens mij hebben ze er bewust voor gekozen dat iedereen op die fysieke lesdag in ieder geval sport heeft en ook kunst&cultuur. Ook begint iedereen de fysieke dag met een dagstart. Idee is dat ze dan ook de ruimte hebben om aandacht aan het sociale te besteden. Toetsen en dergelijke mogen juist niet op die fysieke dag. Verder heeft dochter op die fysieke dag vooral kernvakken. Zelf vond ze het vorige week tegenvallen en vandaag heeft ze haar tweede echte dag, dus dat moet ik nog horen.

Verder is dochter hier nog steeds aan het kwakkelen met haar gezondheid. Had op het oude forum al geschreven dat ze per dit schooljaar van school is gewisseld naar een school dichterbij en dat ze vervolgens in september meteen aan haar blinde darm is geholpen. Eigenlijk is het daarna nooit echt helemaal lekker gegaan. Steeds wel meerdere dagen per week buikpijn en de laatste weken echt extreem. Afgelopen weken een paar keer een aanval die zo extreem was dat ze het echt uithuilde van de pijn en alleen nog maar op bed kon liggen. Twee keer naar de huisartsenpost geweest en ook tussendoor nog gewoon naar de huisarts, maar nog niets gevonden. De echte aanvallen zitten aan de kant waar ooit de blinde darm zat, dus huisarts opperde dat het ook zo kon zijn dat het van binnen gewoon niet netjes genezen was. Volgende week door naar een maag/lever/darmarts.

Verder moet ze in deze periode haar profiel kiezen. Keuze is hier wel veel beperkter dan ik gewend was. Je kunt alleen voor kant-en-klare-pakketten kiezen en eigenlijk is de taal dan nog je enige keuze mogelijkheid. Dochter had het liefst Wiskunde B en Geschiedenis en Natuurkunde, maar dat gaat hem hier niet worden. Profiel zou door de beperkte keuze dus maar zo helemaal anders kunnen uitvallen dan was ze oorspronkelijk wilde. Het CM-pakket en het EM-pakket zijn bijna gelijk. Enige verschillen zijn dat je bij EM mag kiezen of je wiskunde A of B wilt (bij CM verplicht wiskunde A) en dat je bij CM Filosofie hebt en bij EM economie. Bij NT en NG is het vergelijkbaar, bij NT verplicht wiskunde B en bij NG de keuze en bij NT natuurkunde en bij NG aardrijkskunde. Geen enkele combi dus waarin ze alle gewenste vakken kan doen en daardoor wordt het een keus waar ze zoveel mogelijk leuke of zo min mogelijk stommere vakken heeft.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Cindy, kan ze geschiedenis niet als extra vak doen? Middelste gaat zo economie doen. Nadeel is dat school niet kan garanderen dat het ingeroosterd kan worden dus ze moeten zelf contact hebben met docent over wanneer de toetsen zijn en wanneer ze welke les volgen regelen.
Bij mijn kinderen (2 scholen want dochter andere school) is aardrijkskunde niet verplicht bij de combi NG NT gelukkig.

Wat ongelooflijk jammer dat ze nog steeds kwakkelt! Ik hoop dat de maag/lever/darmarts haar kan helpen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Cindy
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Cindy »

Extra vak mag op deze school ook absoluut niet. Echt alleen maar die vier vaste menu’s zoals ze het zelf noemen. Iedereen moet ook kunst en cultuur houden en ook maatschappijwetenschappen is verplicht bij ieder profiel (en dan bedoel ik dus geen maatschappijleer, dat hebben ze uiteraard ook).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Jeetje Cindy: eigenlijk schrik ik daar een beetje van. Zo weinig keus! En geen extra vak! Bij het kiezen van een middelbare school hebben wij daar niet naar gekeken nooit bedacht dat de verschillen Zo groot konden zijn.

Op de school van ons meiske kan echt heel veel. En school streeft er naar de keuze vrijheid zo groot mogelijk te houden.

Ons meiske gaat EM doen, stopt met gymnasium en kiest 1 extra vak. Straks dus Nl En Gs Ec Ak WiA maatschappijwetenschappen, Spaans en muziek.
Maar er zijn ook meiden die haar profiel kiezen en daar dan Natuurkunde bij doen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Pfft Cindy, ik vind dat wel heel erg star van school. Zo maak je een hoop leerlingen ongelukkig.

Bij het kiezen van scholen, hebben we niet naar profielkeuze mogelijkheden gekeken. Wel naar flexibiliteit van een school, kan er meer, anders, sneller etc...
De profiel-mogelijkheden kon ik ook nergens duidelijk terug vinden. Daarnaast hadden we niet zoveel keus. Immers gymnasium kon maar op 3 scholen binnen 15 km/logistiek haalbaar. School 1 viel af want die deden uitspraken als "indien er problemen zijn dan kunnen we kijken of we op school 2 zorg kunnen inkopen". Nou mooi dan kunnen we dus beter naar school 2 gaan dan naar school 1, immers de zorg en kennis zit in school 2..... School 3 werd het vanwege toen nog GPL.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Cindy schreef:
do 18 mar , 2021 8:22 pm
Extra vak mag op deze school ook absoluut niet. Echt alleen maar die vier vaste menu’s zoals ze het zelf noemen. Iedereen moet ook kunst en cultuur houden en ook maatschappijwetenschappen is verplicht bij ieder profiel (en dan bedoel ik dus geen maatschappijleer, dat hebben ze uiteraard ook).
Wat raar. Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit zo gehoord. Volgens hebben op onze school heel veel leerlingen een extra vak. Oudste doet hier een taal als extra vak.

Verder vind ik zelf de profielkeuze heel beperkend. Ondanks een vrij soepel beleid kan een bepaalde combinatie, die zoon hier zo willen gewoon echt niet. Dat vind ik dan wel weer jammer. Maar ik hoop dat zoon gaat doubleren zodat we de keuze nog even kunnen uitstellen. Dat lijkt mij voor hem echt fijner.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hier hebben we trouwens gedonder met afwezigheidsmeldingen. Mijn kinderen vergeten op tijd in te loggen en zijn dus heel vaak te laat. Zoon heeft binnenkort dus een gesprek met de leerplichtambtenaar.
Alhoewel het soms aan zijn eigenwijsheid ligt (telefoon is kapot, dus ik kan geen wekker zetten... nee, je zou ook eens op zoek moeten naar een wekker in huis...) is het ook wel vaak gedonder met lessen, die op het allerlaatste moment ingepland worden.

Dochter heeft al een paar keer een les gemist die via WA aangekondigd werd. Maar dochter leest haar WA niet regelmatig (en de klassenapp al helemaal niet), dus die mist zo'n les dan dus.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Oef Karan, ze maken het de leerlingen zo echt niet eenvoudiger he.

Mijn jongens hebben gewoon hun vaste rooster wat er al vanaf september is. Dus daar zit structuur in, is duidelijk etc. Er vallen wel eens last minute lessen uit, maar er worden er nooit zomaar extra ingeroosterd. En de 2 keer dat er iets anders was, werd dit een week van te voren aangekondigd en staat het gewoon in Som.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hier is de profielkeuze sinds dit jaar ook beperkt, heel jammer. Het maakt zo veel verschil uit voor kinderen.

Lessen via WhatsApp aankondigen kan ook echt niet, vind ik. Dat is wel iets om bij de leerplichtambtenaar te melden. Hier geldt ook dat te laat inloggen betekent dat je absent gemeld wordt. Hier lukt dat de kinderen meestal wel op tijd.

Zoon heeft een net grote toetsweek achter de rug die hij op school gemaakt heeft. Nu even paar dagen paasweekend, even bijkomen.

Hij wil opeens Grieks kiezen in plaats van het meer gangbare Latijn. Dat kiezen zo weinig mensen dat de hele bovenbouw samen les heeft. :-)

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Dochter wil ook Grieks kiezen (maar die zit pas in de tweede). Ze heeft meer met de Griekse dan met de Romeinse cultuur.

Zoon in de derde heeft nu bedacht dat hij naar 4 havo wil. Wij vinden dat een minder goed idee, maar willen hem ook wel steunen in de keuze. Punt van zorg vind ik dat ik twijfel aan zijn profielkeuze (die nu last minute gemaakt is en op basis van zijn huidige cijfers i.p.v. interesse). Nou ja, eerst maar eens zien of 4 havo gaat lukken met zijn huidige tekorten.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Kan hij op dezelfde school blijven Karan? Volgens mij kunnen profielen nog wel gewijzigd worden, al zul je daar misschien niet te lang mee moeten wachten als je naar 4 havo gaat.

Dochter zit nog steeds ziek thuis, maar heeft wel een profiel gekozen. Sommige combinaties konden dan weer niet roostertechnisch, dat was jammer.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik ben zelf van 3 VWO naar 4 HAVO gegaan, maar in mijn geval om talen te kunnen laten vallen. (30 jaar geleden en bij ons op school kon je in de vierde toen geen talen laten vallen, wel betavakken.) Betavakken stond ik toen zeer goed voor. Mijn ervaring met de HAVO was dat het een heel groot verschil was. In mijn geval dus eigenlijk te makkelijk, maar ik maakte wel nog mijn huiswerk en was gemotiveerd om weer terug te gaan naar het VWO, wat ik dus ook gedaan heb.

Misschien kan het dus wat lucht geven voor je zoon Karan (ik weet niet het hele verhaal, omdat ik eigenlijk niet in dit draadje hoor, maar gewoon nieuwsgierig was), maar dan zal hij nog wel wat motivatie voor school moeten hebben, dan zou hij er zo doorheen kunnen vliegen. En dan misschien met een NT profiel zodat je de meeste opties voor vervolgonderwijs open hebt?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door boom »

Zoon heeft halverwege dit schooljaar de overstap van 4 vwo naar 4/5 havo gemaakt. Superfijne oplossing! Opeens is het eind in zicht en hij kan zelfs deels versnellen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Soms maakt zo'n overstap dat ze ineens wél de motivatie kunnen opbrengen om de eindstreep te halen. Gewoon doordat het minder uitzichtsloos lijkt, de eindstreep is immers echt in zicht. Fijn dat het goed uitgepakt heeft Boom!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hoe gaat het nu met de 3vwo-ers?
Onze zoon draait goed mee, maar de motivatie zit niet in een stijgende lijn, vind ik. Resultaten wel goed. Zijn profielvakken heeft hij gekozen. De hele klas gaat zo'n beetje NT/NG doen.
Het kabbelt zo naar de zomervakantie toe.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Ons meiske gaat ook lekker. Motivatie voor de vakken die ze laat vallen is duidelijk afgenomen. De anderen gaan prima. Vakkenpakketkeuze is wel een dingetje. Ze stopt met de klassieke talen, gaat E&M doen met muziek Spaans GS Ak en econ. Met maatschappijwetenschappen als extra vak. Heeft paar weken geleden (al na de def keuze) WiA vervangen door WiB. En ze overweegt nu Sk als tweede extra vak te gaan doen. Daar gaat ze na de vakantie een afspraak voor maken met de Sk docent en haar mentor. Ik ben benieuwd.

Verder heeft ze genoten van ons weekje in het noorden van het land met veel natuuruitjes, familiebezoek en gezinsborrels. Deze week zijn man en ik weer aan het werk en wisselt ze leren voor de toetsweek die over 2 weken start af met bouwen met de Lego. Zo leuk dat ze dat ook nog doet.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Hi allemaal, op het vorige forum alleen op de valreep wat gepost omdat ik benieuwd was hoe anderen met de profielkeuzes omgingen maar lijkt me leuk vaker mee te schrijven.

Hier zijn we aan het begin van de vakantie waar ook onze derde klassen wel naar uitkeek. De profielkeuze gaf op de valreep nog twijfels en kleine wijzigingen. Gelukkig mocht er bij ons op school heel veel, ook qua extra vakken. Zie ook dat daar ook in de omgeving van dochter veel gebruik van wordt gemaakt. Dochter vindt het vooral een vreemd idee dat ze sommige vakken straks niet meer heeft en dat ook toch wel jammer. Kan me wel voorstellen dat de motivatie af gaat nemen zo richting zomer dus vindt dat eigenlijk niet echt vreemd Bissi. En het blijft natuurlijk een vreemde periode. Hoop vooral voor de kinderen dat er weer meer mag straks maar ik vrees dat dat niet mogelijk zou zijn. School heeft al aangegeven dat er waarschijnlijk ook na de vakantie om de dag naar school wordt gegaan. Gelukkig zit dochter wel in een groepje met haar vriendinnen. En jouw dochter toch nog aan het wijzigen Anne? Een extra vak is toch alleen maar fijn? Onze school of althans de mentor stimuleerde her erg wat ik fijn vond. Zij gaf ook aan dat mocht het toch teveel worden of minder leuk als verwacht stoppen kan. Dat maakte het voor dochter stuk makkelijker. Ik ben benieuwd wanneer we iets horen over het inroosteren en of er door de verschillende keuzes nog wijzigingen ontstaan in de samenstelling van de klas volgend jaar al zullen ze door de verschillende keuzevakken (en profielen) natuurlijk ook al wisselende samenstellingen hebben. In de vriendengroep van dochter kiest vrijwel iedereen NT maar door keuze voor verschillende (profiel)keuzevakken toch wel verschillende pakketten. Dochter haar uiteindelijke keuzes hebben net zoveel overlap met de vriendin die EM kiest (met NK en Wisk B en net als dochter Spaans Duits& Grieks) als de anderen die NT kiezen. Hoop dat dochter veel bij haar vriendengroepje in de (stam)klas blijft want ze heeft het erg naar haar zin. Benieuwd naar jullie verhalen. Noëlle

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Wij genieten ook van de vakantie!
Middelste mag na de meivakantie 1 klassieke taal al stoppen en dat wordt dan vervangen door een project over een klassiek onderwerp. Hij gaat iets doen over democratie in het oude Athene en nu.
Na de meivakantie, gaan ze hier een stuk meer naar school. Dat was maar 1 dag per week en dat wordt nu om de dag. Dus de ene week 3 dagen, de andere week 2. Ik heb geluk dat de jongens op dezelfde dagen gaan, aangezien we ze brengen en ze terug fietsen.

Motivatie is er nog wel gelukkig. We hebben besloten tot een breed onderzoek om te kijken waarom middelste zoveel moeite met talen heeft en hopen op handvaten/tips voor hem hoe het leren van talen aan te pakken. Hij gaat Nl-Eng-Dui doen en dus over naar 4 VWO. Frans is dramatisch, vooral spelling, ook maakt hij rare fouten in de spelling van Engels en Duits (en Nederlands). Intake en onderzoek is geweest dus we wachten op het advies gesprek, daarna komt er gesprek met school.

Leuk om te lezen dat er meer brede pakketten worden gekozen.
Middelste dus NG/NT en dan economie als extra vak. Nog een extra vak ziet hij niet zitten naast veel hockey.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Ik herinner me dat onze oudste (nu eindexamen) in de vierde bij veel vakken niet bij haar vriendinnen in de les zat opeens. Ze zaten nog wel bij IB English en Nederlands bij elkaar.
Dat leek haar helemaal niet leuk, want 'de andere (vwo)klas ' was natuurlijk niet zo leuk als haar eigen klas. Maar in de loop van de tijd heeft ze daar juist weer veel leuke mensen ontmoet en zo haar vriendenkring uitgebreid.
Onze zoon vindt dat nu ook spannend, merk ik. Wel droegen de reisjes en de internationale uitwisseling bij aan het beter leren kennen van medeleerlingen. Die zijn er afgelopen twee jaar niet geweest en waarschijnlijk komend jaar ook niet.

School heeft nog geen uitspraak gedaan over volgend jaar. Ik had nog de hoop dat ze weer vijf dagen op school zullen zitten. De combi-lessen werken hier niet zo goed, omdat het lastig is voor docenten om goed online les te geven vanuit de klassikale les op school. Volledig online werkt dan beter.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Bissi, ik denk dat je ook nog niet van een school mag en kunt verwachten dat ze nu al uitspraken doen over volgend schooljaar. Ze hebben geen glazen bol en kunnen dus nu helemaal niet inschatten of tegen september fulltime onderwijs in volle klassen wel een optie is.

Mijn man zal niet terug gaan naar fulltime kantoor, dat is wel al besloten door het bedrijf. Waarschijnlijk wordt het 60% kantoor en 40% thuis. Dat gaat nog wel wat gevolgen hebben, aangezien hij en een hoop collega's onder grensarbeider vallen. Dus belast in het werkland, maar bij een combinatie, wordt dat fiscaal een hoop gedoe (en gevolgen voor pensioenopbouw, sociale zekerheid, kinderbijslag, zorg....).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Heb ook het idee dat hier best veel ‘gehutseld’ zal worden in de vierde. Natuurlijk biedt dat ook de kans op nieuwe vriendschappen. Maar zie ook dat dochter het nu echt getroffen heeft met haar vriendengroep dus snap de wens ook dat dat in stand blijft. Gelukkig is ze vrij makkelijk in sociale contacten dus het zal z’n weg ook wel vinden als er weer nieuwe klassen zijn. Maar heb zelf nu wel erg het idee dat het als ze weer als vanouds naar school mogen wat ik toch echt hoop het wel fijn zou zijn als ze weer bij t bekende groepje komt.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Ik merk aan dochter in havo 5 dat er in havo 4 inderdaad veel gehusseld is. Maar ze zit bijvoorbeeld met 1 jongen heel veel in de klas terwijl hij niet in haar stamgroep zit. Mensen uit haar stamgroep, ziet ze dan weer veel minder, zelfs als ze hetzelfde profiel hebben. Geen idee hoe scholen die roosters maken, maar het is best een puzzel.
Daarnaast heeft ze vanaf havo 4 veel meer tussenuren gekregen en in havo 5 was het verschrikkelijk met tussenuren. Als we de eerste uren vrij meetelde, had ze structureel 9 of 10 tussenuren per week op nog iets van 25 lesuren.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Toch best spannend weer hele nieuwe samenstellingen en als ik t zo lees kan t idd best wat veranderen. Dochter heeft wel een heel gevarieerd pakket en veel vakken gekozen (NT met zowel Bio als Wiskunde D maar ook met Duits en Spaans en zowel bedrijfseconomie als algemene economie) dus zal meestal wel bij iemand uit de huidige vriendengroep in de klas zitten.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Bissi schreef:
wo 05 mei , 2021 9:03 am
Ik herinner me dat onze oudste (nu eindexamen) in de vierde bij veel vakken niet bij haar vriendinnen in de les zat opeens. Ze zaten nog wel bij IB English en Nederlands bij elkaar.
Dat leek haar helemaal niet leuk, want 'de andere (vwo)klas ' was natuurlijk niet zo leuk als haar eigen klas. Maar in de loop van de tijd heeft ze daar juist weer veel leuke mensen ontmoet en zo haar vriendenkring uitgebreid.
Hier precies zo. Mijn kinderen hebben beide in de bovenbouw vrienden gemaakt met wie ze nu, zoveel jaar later, nog steeds contact hebben.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hier gaat het zozo met de motivatie. De cijfers verbeteren wel iets, maar ik vermoed niet voldoende om over te gaan. Nu blijft de vraag of zoon gaat mikken op havo 4 (maar dan kan hij waarschijnlijk geen wiskunde in zijn profiel nemen) of doubleren in vwo 3 (dat heeft mijn voorkeur). Maar uiteindelijk is het natuurlijk vooral belangrijk wat zoon wil.

Voorlopig helaas weer even online lessen, want zoon heeft zijn sleutelbeen gebroken bij een partijtje voetbal met vrienden en kan dus even niet naar school fietsen. Nou werkt online les niet echt heel erg voor hem, dus we zullen het zien.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Dat wordt nog spannend Karan. Misschien dat het met versoepelde overgangsnormen toch gaat lukken?
Ik merk dat ik zelf wat minder gefocust ben of ze een ‘goede basis’ hebben voor volgend jaar. Ik denk dat bij veel kinderen toch het een en ander langs ze heen is gegaan en dat komende jaren nodig zijn om het weer een beetje bij te trekken.

Hier een dochter die al maanden ziek thuis zit omdat ze het niet meer trok. Ze stond er wel prima voor, maar heeft dus al maanden gemist. Ik ben benieuwd hoe dat met haar overgang zal gaan. Ik denk dat het in haar belang is om over te gaan, dan moet ze het in de 4e maar wat bijtrekken. Wat op zich ook wat spannend is, want vanaf de 4e gaat het dacht ik meetellen voor de schoolexamens. Maar dat zien we dan wel weer. Wat ons betreft is het vooral belangrijk dat ze weer met plezier naar school kan gaan.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Vrolijk schreef:
za 15 mei , 2021 7:48 am
Dat wordt nog spannend Karan. Misschien dat het met versoepelde overgangsnormen toch gaat lukken?
Ik merk dat ik zelf wat minder gefocust ben of ze een ‘goede basis’ hebben voor volgend jaar. Ik denk dat bij veel kinderen toch het een en ander langs ze heen is gegaan en dat komende jaren nodig zijn om het weer een beetje bij te trekken.

Hier een dochter die al maanden ziek thuis zit omdat ze het niet meer trok. Ze stond er wel prima voor, maar heeft dus al maanden gemist. Ik ben benieuwd hoe dat met haar overgang zal gaan. Ik denk dat het in haar belang is om over te gaan, dan moet ze het in de 4e maar wat bijtrekken. Wat op zich ook wat spannend is, want vanaf de 4e gaat het dacht ik meetellen voor de schoolexamens. Maar dat zien we dan wel weer. Wat ons betreft is het vooral belangrijk dat ze weer met plezier naar school kan gaan.
Wat heftig Vrolijk. Is je dochter wel weer een beetje aan het bijkomen/herstellen?

Qua zoon vind ik het lastig. Hij heeft door het afstandsonderwijs zoveel lesstof gemist dat ik hem het liefste zie doubleren. Ook omdat hij dan wat bewuster zijn profiel kan kiezen (ik zou het echt een nadeel vinden als hij havo zonder wiskunde zou moeten doen, omdat hij in 3 vwo te slecht voor wiskunde staat).
Anderzijds snap ik ook echt zoon wel, dat hij weinig zin heeft in nog een jaar het zo door hem gehate Frans.

Hij is wel enorm gegroeid en ik denk dat met iets meer inspanning vwo echt wel moet lukken (school denkt dat ook).

Lastig dilemma dus.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Ja ze is gelukkig wel weer herstellende, maar best een hoop gemist dus.

Lastig is het hè. Ik snap je zoon ook wel. De 3e kan ook een vervelend jaar zijn met allemaal verplichte vakken. Zijn de overgangsnormen naar 4H minder strikt dan 4V?
Wel mooi dat ie zo gegroeid is dit jaar!

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Fijn dat ze herstellende is Vrolijk! Ik hoop dat over naar 4vwo gewoon lukt.

Karan, is het mogelijk om vwo 3 te doubleren zonder Frans? Hoe flexibel is school? Desnoods insteken op iets van begeleiding tijdens de Frans les via school? Of dat leren leren is of ?
Havo zonder wiskunde kan, maar dan zit je verplicht vast aan een CM pakket.. Weet je zoon wat hij wil na havo of vwo? of in ieder geval wat voor richting? Kan dat met een CM pakket?

Middelste heeft behoorlijk duidelijk welke kant hij op wil na het VWO. Jongste in 2gym heeft werkelijk geen idee wat hij na het VWO wil. Wel dat het een NT of NG of NT/NG profiel wordt want dingen als wiskunde, scheikunde etc vindt hij veel leuker dan geschiedenis/aardrijkskunde etc.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Zoon wil het liefst iets met bedrijfskunde en economie gaan doen, dus een havopakket zonder wiskunde lijkt mij niet heel gunstig. Ik heb geen idee wat de overgangsnormen naar 4 havo zijn overigens. Zoon staat nu een 3 voor wiskunde, dus wiskunde in havo 4 lijkt mij dan best lastig worden. Sowieso staat hij enorm veel tekorten.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Weet je zoon al wat voor vervolgopleiding wil gaan doen (hbo, uni of anderszins?). Kan misschien ook helpen in een keuze maken voor havo of vwo?

Ik ben ook wel benieuwd wat voor bijspijkerprogrammas scholen gaan inrichten met de extra middelen die toegekend worden. Misschien kan dat ook nog iets zijn om op in te zetten.

Het schooljaar gaat overigens wel hard nu hè. Nog een week of 5 gewone lessen geloof ik. Daarna toetsweken, boeken inleveren etcetera

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Is het met veel tekorten niet veel handiger Karen het jaar over te doen? Dan kan hij zien wat wel en niet past zowel wat betreft keuze havo of vwo als vakkenpakket.

En idd gaat het schooljaar hard. Ik heb toch de indruk dat nog wordt gekeken of vaker naar school nog kan. Zou fijn zijn.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Noelle schreef:
wo 19 mei , 2021 5:15 pm
Is het met veel tekorten niet veel handiger Karen het jaar over te doen? Dan kan hij zien wat wel en niet past zowel wat betreft keuze havo of vwo als vakkenpakket.

En idd gaat het schooljaar hard. Ik heb toch de indruk dat nog wordt gekeken of vaker naar school nog kan. Zou fijn zijn.
Ik zie hem het liefst het jaar over doen. Zodoende kan hij de gemiste stof inhalen en dan kijken of het daarna 4 havo of 4 vwo wordt. Maar zoon ziet nog een jaar de derde kas absoluut niet zitten (komt dan ook in hetzelfde jaar als zijn jongere zus). En ik wil zijn mening ook meenemen uiteraard.
Maar voor nu kan ik mijn niet voorstellen dat hij komend schooljaar al aan zijn PTA moet gaan werken in 4 havo.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Zijn de overgangsnormen van VWO3 naar HAVO4 al bekend bij jullie, Karan? Hier op school staan die normaal vermeld op de website. Maar dit jaar willen ze er soepeler mee omgaan.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Goede tip. Ik ga eens op de website zoeken.

Edit: geen overgangsnormen bekend. Er komt een advies vanuit de rapportvergadering. Nu staat zoon 9 tekorten, dus bevordering naar 4 havo lijkt mij niet heel reëel.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
di 18 mei , 2021 10:27 am
Zoon wil het liefst iets met bedrijfskunde en economie gaan doen, dus een havopakket zonder wiskunde lijkt mij niet heel gunstig. Ik heb geen idee wat de overgangsnormen naar 4 havo zijn overigens. Zoon staat nu een 3 voor wiskunde, dus wiskunde in havo 4 lijkt mij dan best lastig worden. Sowieso staat hij enorm veel tekorten.
Voor de richting economie is wiskunde wel een aanrader. Wiskunde is een kernvak, is het niet zo dat je überhaupt niet kunt overgaan naar de 4e klas met een 3 voor dat vak? In dat geval is de keuze misschien tussen 3 Vwo doubleren of doubleren én afstromen naar 3 Havo. Want met 9 tekortpunten zie ik een overstap naar 4 Havo ook niet snel gebeuren.

Overgangsnormen staan bij de meeste scholen op de website. Best mogelijk dat ze na dit rare schooljaar soepeler willen om gaan met die normen, maar er zit denk ik wel een grens aan die versoepeling.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Paula schreef:
zo 23 mei , 2021 2:44 pm
Karan_1 schreef:
di 18 mei , 2021 10:27 am
Zoon wil het liefst iets met bedrijfskunde en economie gaan doen, dus een havopakket zonder wiskunde lijkt mij niet heel gunstig. Ik heb geen idee wat de overgangsnormen naar 4 havo zijn overigens. Zoon staat nu een 3 voor wiskunde, dus wiskunde in havo 4 lijkt mij dan best lastig worden. Sowieso staat hij enorm veel tekorten.
Voor de richting economie is wiskunde wel een aanrader. Wiskunde is een kernvak, is het niet zo dat je überhaupt niet kunt overgaan naar de 4e klas met een 3 voor dat vak? In dat geval is de keuze misschien tussen 3 Vwo doubleren of doubleren én afstromen naar 3 Havo. Want met 9 tekortpunten zie ik een overstap naar 4 Havo ook niet snel gebeuren.

Overgangsnormen staan bij de meeste scholen op de website. Best mogelijk dat ze na dit rare schooljaar soepeler willen om gaan met die normen, maar er zit denk ik wel een grens aan die versoepeling.
Klopt, doubleren naar 3 havo of vwo lijken mij ook de meeste reële opties op dit moment. Zoon houdt nog hoop op 4 havo, wat ik volkomen begrijp, maar mij de minst gunstige optie lijkt. De overgangsnormen naar 4 havo worden per geval bekeken, school heeft daar niet echt normen voor.

Zoon lijkt, sinds er wel deels op school les is, wel te verbeteren. De laatste maand geen onvoldoendes gehaald. Zelf vind ik dat hij nog steeds bijzonder weinig aan school doet en dat er met structureel werken echt wel verbetering mogelijk is.
Maar ja, dat zal dan echt vanuit zoon zelf moeten komen. Als ik het vertel ben ik voornamelijk de irritant zeurende moeder (die toch wel vaak een punt heeft).

Ik moet er wel bij opmerken dat we bij zoon geen idee hebben of hij hoogbegaafd zou kunnen zijn. Ik denk zelf van niet, maar hij heeft vroeger wel heel hoog gescoord in de Kangoeroewedstrijd (landelijk bij de zoveel beste procent) en met een geteste zus en nog twee kinderen, waarbij school het vermoedt, schrijf ik hier toch maar mee.

Goede nieuws: na bijna twee weken is het gebroken sleutelbeen goed genezen, dus vanaf morgen kan zoon weer op de fiets naar school.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
wo 26 mei , 2021 10:51 am
Ik moet er wel bij opmerken dat we bij zoon geen idee hebben of hij hoogbegaafd zou kunnen zijn. Ik denk zelf van niet, maar hij heeft vroeger wel heel hoog gescoord in de Kangoeroewedstrijd (landelijk bij de zoveel beste procent) en met een geteste zus en nog twee kinderen, waarbij school het vermoedt, schrijf ik hier toch maar mee.
Maakt ook niet zoveel uit toch? Het probleem blijft op dit moment hetzelfde, of hij nou hb of 'gewoon slim' is.

De vragen die ik mezelf als ouder altijd stelde als het niet goed liep met jongste, waren:
Is het gebrek aan resultaat het gevolg van
- een motivatieprobleem? Zo ja, wat heeft kind nodig om voldoende gemotiveerd te raken? Kan/wil school dat bieden? Waar is kind wél voor gemotiveerd en hoe kunnen we daar gebruik van maken op andere gebieden?
- onwil van kind? Grote overlap met het motivatieprobleem.
- onvermogen van kind? Zo ja, wat kunnen wij/kind/school daar mogelijk nog aan doen?
- het gevolg van gebrekkig of niet passend onderwijs? Zo ja, kan/wil school iets veranderen?

Vaak was het een combinatie van allemaal. Ik ging daarvoor vanzelfsprekend met zoon in gesprek, en ook met school om te kijken hoe zij erin stonden. Dat was soms hetzelfde, dan konden we meteen op zoek naar een oplossing. En soms stonden we in onze opvatting lijnrecht tegenover een docent. Dan zochten we steun bij de afdelingsleider die zoon als geen ander kon inschatten.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Eens met Paula dat HB ook maar een label is. Belangrijker is hoe jullie nu verder gaan. Fijn dat hij iig weer naar school mag.

Heb je / heeft je zoon eigenlijk ook gesprekken met de mentor hier over? Of een soort decaan? Bij ons zijn die vrij eenvoudig te benaderen. Ook voor ons als ouders evt.

Ons meiske heeft plan tweede extra vak laten varen. Ziet het toch niet zitten om echt heel veel zelf te moeten doen. Tweede extra vak wordt nl niet ingeroosterd.

Verder gaat het goed. Info laatste toetsweek is binnen. Ze moet drie toetsen voor een cijfer doen. Als je voor vakken lager als een 6 staat, moet je daar 2 van kiezen. Met idee dat ze dan kunnen zien wat je voor die vakken nodig hebt voor het jaar erna. De rest is vrij. En er is een digitaal afrondingsmoment met de mentor. Ik heb nog niets over overgangsnormen gehoord. Het lijkt alsof het vooral kwalitatief bepaald gaat worden.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Interessant Anne, die werkwijze.
Zoon mag een vak dat hij volgend jaar niet gaat kiezen eerder afronden wanneer hij hoger dan een 7 staat, de docent ermee instemt én hij een plan van aanpak maakt om in plaats daarvan aan een beter resultaat voor ander vak te werken dat hij wel in zijn profiel heeft.
Op zich best een goede manier om hen de laatste weken meer te motiveren. Ik denk dat de vakken die ze laten vallen op het laatst toch vaak afgeraffeld worden.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hier zijn vrijstellingen heel individueel bepaald: een vriend van zoon volgt geen wiskunde meer, omdat hij naar 4 havo zonder wiskunde gaat en een andere vriend volgt al een half jaar om dezelfde reden al een half jaar geen Frans meer. Op zich positief dat deze aanpassingen mogelijk zijn, anderzijds is het lastig voor zoon te begrijpen, waarom hij bijvoorbeeld wel Frans moet doen.

Ik ga binnenkort weer een afspraak met de mentor en zoon erbij maken. Ik hielp dit weekeinde zijn zus in de tweede klas met wiskunde en ze behandelen nu exact de stof, waar zoon zo'n moeite mee had. Zo duidelijk dat hj dit dit in de lockdown volledig gemist heeft en daardoor helemaal de boot inging met wiskunde dit schooljaar. Ik geloof er ook nog steeds in dat hij wiskunde gewoon kan. Lastig hoor...

Man appte net dat zoon vanmorgen veel te laat van huis ging. Hij kon zijn tas niet vinden. Helaas was hj niet vatbaar voor de tip om een andere rugzak te pakken. En hij staat al kritiek qua verzuim... nou ja, hopen maar dat hij toch nog van huis is gegaan uiteindelijk (man moest om 8.15 ook de deur uit).

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Hier nog best pittig richting zomervakantie. Voorzover ik hoor heen speciale regelingen voor vakken die je niet kiest. En nog veel SO’s proefwerken werkstukken en presentaties voor de laatste proefwerkweek. Dochter zei al had ik me net voorgenomen op tijd te beginnen maar met al die presentaties en werkstukken lukt dat weet niet. Dochter vindt t eigenlijk ook jammer dat aantal vakken straks ‘ophoudt’. Blijf verbaasd te lezen dat sommige scholen een tweede extra vak niet inroosteren. Hier dus de luxe van iig 3. Weten jullie of je eind derde nog hoort hoe t volgend jaar gaat qua definitief inroosteren en groepssamenstellingen?

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hier op school worden extra vakken niet ingeroosterd. Maar dat kan ook juist wel een voordeel zijn. Mijn oudste heeft een extra vak waarvan ze nog nooit een les heeft gevolgd: ze doet alleen maar de toetsen. Maar dat hangt wel van je kind af: voor de middelste twee zou dat hier minder goed werken.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Noelle, bij mijn dochter was het einde havo 3 allemaal nog een verrassing en begin havo 4 (week voor start school ofzo) kwam je klasnummer. Maar dat betekende niet zoveel. Ze had klasgenoten met zelfde klasnummer waar de alleen Nederlands en Engels mee volgde en anderen zaten in andere stamklas maar volgde ze 4 vakken mee, dus zag ze meer.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Hier nadert de toetsweek: donderdag is het zover. Flink wat toetsen en Cito’s. samen met de aankondiging van alle einde van het seizoen activiteiten voelde het als heel veel. Kwam ook omdat ze vorige week 4 vd 5 eindprojecten in moest leveren.

Gisterochtend mede daardoor paniek. Daarom savonds na het eten samen een planning getekend en ingevuld. Overzicht hielp om inzicht te krijgen en dan blijkt het mee te vallen. Of lijkt iig zo, we zullen het zien. Het wordt nog 2 weken knallen dat wel. En de komende drie dagen op school proberen echt aan het werk te gaan.

En dan daarna lonkt de vrijheid…

Hoe is dat bij jullie?

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Hier ook bijna toetsweek en ook de nodige activiteiten: ook vanuit school alsnog een dagje uit. Zeer welkom wat mij betreft. Ze hebben elkaar als klas zo weinig gezien. Heel leuk dan toch nog samen iets leuks te doen. En ook in de vriendinnengroep de nodige uitgestelde feestjes die nu kunnen.

Dochter vindt het best lastig van sommige vakken nu echt de laatste les gehad te hebben. Met name Frans en toneel vindt ze heel jammer en ik vooral die laatste ook wel maar er is echt geen ruimte voor nog meer vakken. Heb maar niet gevraagd of ze t niet toch kan ruilen met een (extra) vak wat ze heeft doorgegeven. Keuze was toen al lastig genoeg. Gaan jullie kinderen ook vakken missen?

Toetsweek denk ik lastig qua volhouden want het voelt al bijna vakantie met ook nu al meer activiteiten dan ooit net afscheidsuitjes sportteams en verjaardag met BBQ etc. Qua resultaten maakt het met een voortschrijdend gemiddelde steeds minder uit-motiveert ook niet echt vermoed ik. Ik vroeg of ze weet wat de stof is en de juiste spullen heeft (vlak voor toets geen geo of rekenmachine en vragen aan mij waar die is zijn geen onbekende fenomenen helaas). wat betreft planning kreeg ik terug dat het zonde is van de tijd en ze in die tijd beter kan gaan leren. Ik heb geleerd het was los te laten want qua resultaten werkt het iig zo tot nu toe ook.

Ik kijk zelf vooral ook erg uit naar de vakantie 😀 Noelle
Ps voetbal fan zijn gaat ook niet helpen - hoe gaan jullie om met wedstrijden kijken in toetsweek? Ben er niet blij mee maar niet kijken naar iig NL en belangrijke wedstrijden gaat niet lukken. Ze zal niet de enige in de klas zijn al maakt dat op zich weinig uit natuurlijk ...

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Over die planning: ons meiske is dol schema’s en kleurtjes dus die maakt er echt een heel kunstwerk van.

Van de vakken gaat ze vooral scheikunde missen! Dat had ze best als tweede extra vak willen doen. Alleen wil ze ook heel veel naast school doen. Ze staat achter de keuze en vind het wel jammer.

Hier weinig gehoord over feestjes. Ze zijn wel een vakantie met de meiden aan het plannen.

De klas hebben ze al veel gezien: de lokalen zijn eigenlijk bedoeld voor drie klassen (waarvan 1 in een afgescheiden “serre”. Dus altijd les met hele klas.

Voor de laatste week met uitjes enzo wachten we nog op info.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Wel echt fijn hoor wel met hele klas les gehad te hebben/ hier staat dochter ook achter haar keuzes - ze vIndt andere vakken nog leuker en ook hier een actieve sport en een instrument/orkest en best sociaal actief dus het is goed zo. Vind zelf niet doorgaan met toneel erg jammer - maar misschien zegt het vooral ook iets over mij en mijn leeftijd. Al die creatieve vakken waar nu zoveel meer aandacht voor lijkt en examenmogelijkheden had je in mijn tijd niet (in die mate) -iig niet in mijn herinnering.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hier is deze week de laatste lesweek, zonder huiswerk. Volgende week van maandag tot en met maandag erna toetsen. Nog een uitje en dan is het al weer vakantie.
Zoon heeft toch een extra vak erbij gekozen, als een van de weinigen in zijn klas. Hij vond het toch jammer dat hij geen geschiedenis meer zou hebben, maar dat mag niet binnen het profiel gekozen worden.
En dan zit het halve vo er al weer op!

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hier ook toetsweek. Sinds de scholen weer open zijn, zijn zoon zijn cijfers ook weer stukken beter. Helaas is de 3 voor wiskunde het struikelpunt: dat is niet meer op te halen met de zevens, die hij nu haalt. En dan is hij ook nog ziek geworden in de toetsweek (we hebben een naar virus hier in huis: 3 kinderen zijn niet fit en alledrie hebben ze toetsweek).

Wel leuk dat dagjes uit op sommige scholen doorgaan: hier helaas helemaal niets en dat wordt hier gemist.

Bissi, kon zoon dan nu nog een extra vak erbij kiezen? Hier kan er na maart niets meer gekozen worden. Die deadline is echt heel strikt. Ik vind die hele profielen sowieso echt niet fijn. Zo kan zoon gewoon geen natuurkunde kiezen binnen de reguliere vakken. We hebben samen nog zitten kijken, maar het kon gewoon echt niet als extra vak (en een extra vak kiezen leek mij niet echt de bedoeling gezien de cijfers van zoon).

Nu wordt het spannend wat zoon gaat doen: hij staat waarschijnlik een 4 voor wiskunde en een 4 voor Frans. Dus hij gaat sowieso niet over. Wij zien hem liever doubleren: zoon wil graag Havo 4 gaan doen (school adviseert doubleren, gezien de slechte uitwerking van online onderwijs op zoon). Zoon ziet vooral nog een jaar het door hem gehate Frans niet zitten.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hij heeft het besproken met de docent en de decaan, dus ik neem aan dat het dan geregeld is. Tegenwoordig gaat dat niet meer via de ouders, maar geven ze dat zelf door via een website.
Hier zijn de beperkingen in de vakkeuzes toegenomen vanwege het 80-minutenrooster. Geschiedenis in combinatie met NT/NG is alleen mogelijk als extra vak. In een klas met merendeels bètaprofielen, zijn er dus maar 3 leerlingen die dit volgend jaar kiezen. Ik weet niet hoe dat in de andere vwo-klassen is. Grote gevolgen voor de docenten dus ook.

Karan, je zou ook met je zoon kunnen bespreken wat hij zou willen op langere termijn. Als hij nu blijft zitten, doet hij 7 jaar over het vwo. Als hij naar 4 havo gaat, kan hij later na 5 havo weer naar 5 vwo (als zijn cijfers goed zijn). Ook via die route doe je in totaal 7 jaar over het vwo. Of je gaat na de havo vier jaar naar het hbo.
Na het hbo kun je doorstromen naar een universitaire master, zij het vaak via een premaster. Na het vwo volgt een driejarige bachelor en een 1- of 2-jarige master.
Je zou die routes voor hem kunnen uittekenen, zodat hij beseft waar hij voor kiest op de korte termijn en de lange termijn.
Als hij gemotiveerd is voor 4 havo is dat misschien kansrijker dan blijven zitten tegen zijn zin. Oriënteren op vervolgstudie kan hem daarna wellicht motiveren om toch nog vwo te gaan doen. Of juist eerst hbo, dan pas universitaire master.
Wat past bij hem?

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Nog een andere afweging misschien is: een hbo bachelordiploma is een eindkwalificatie. Een universitaire bachelor van drie jaar is dat niet, daar geldt de master pas als eindkwalificatie (voor DUO). Dus na de hbo bachelor hoef je geen master te doen, na de universitaire bachelor moet dat wel.

Het niveau, het onderwijs en de manier van leren zijn nogal verschillend. Maar dat verschilt ook weer per opleiding. Op sommige hbo-opleidingen zitten hbers, maar ze vallen de docenten niet altijd op als zodanig.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Bedankt voor de overwegingen Bissi. Op zich zie ik zoon nu niet gaan studeren: hij maar praktisch aangelegd en een hbo-opleiding past nu beter (maar alles kan snel veranderen natuurlijk). Mijn twijfel zit eigenlijk meer in het feit dat ik zoon zie groeien, maar dat volgend jaar 4 havo (en dus al werken aan je PTA) naar mijn gevoel te vroeg komt. Omdat hij er zo beroerd voor stond heeft hij ook amper nagedacht over zijn profielkeuze en meer de weinige vakken waar hij dit voorjaar voldoende voor stond gekozen. Ik gun hem dus wel een hernieuwde profielkeuze (het was ook nog eens in een periode dat ik erg ziek was en er heel veel gaande was, dus ik heb ook weinig voor hem kunnen betekenen nu).

Zoon ziet nu wel zelf in dat hij zijn glazen ingegooid heeft door in de eerste lockdown helemaal niets te doen (omdat hij toch wel over zou gaan). Belangrijk inzicht!

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

@Karan: houd er ook rekening mee dat een bevordering naar 4 havo er wellicht ook niet in zit.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
ma 21 jun , 2021 7:04 pm
Nu wordt het spannend wat zoon gaat doen: hij staat waarschijnlik een 4 voor wiskunde en een 4 voor Frans. Dus hij gaat sowieso niet over. Wij zien hem liever doubleren: zoon wil graag Havo 4 gaan doen (school adviseert doubleren, gezien de slechte uitwerking van online onderwijs op zoon). Zoon ziet vooral nog een jaar het door hem gehate Frans niet zitten.
Behalve de opties doubleren of naar Havo (waar hij mogelijk ook niet naar de 4e mag ivm de 4 voor wiskunde) is er misschien nog een optie: Als school aangeeft dat de lage cijfers deels te maken hebben met de lockdown en het online onderwijs, zouden ze dan niet bereid zijn om hem tóch te bevorderen? Als is het maar voorwaardelijk? Hij zal vast niet de enige leerling zijn die niet floreerde (of deels de kantjes erbij afliep) bij het afstandsonderwijs. Ik weet niet hoe zijn overige cijfers zijn, maar misschien is dit toch het overwegen waard. Zou zoon bereid zijn om volgend schooljaar extra tijd in wiskunde te stoppen en zo eventuele hiaten weg te werken? (dat is mogelijk een eis die gesteld wordt bij een voorwaardelijke bevordering).

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Pompom schreef:
di 22 jun , 2021 10:04 am
@Karan: houd er ook rekening mee dat een bevordering naar 4 havo er wellicht ook niet in zit.
Nee klopt, dat heb ik zoon ook al gezegd. Sowieso wordt een profiel met wiskunde A op havo een probleem als je in 3 vwo een 4 staat denk ik zelf. School heeft geen richtlijnen online staan.

Die 4 voor wiskunde begon als 1.8 in het eerste kwartaal. Dat motiveerde ook niet direct, omdat zoon wel goed kan rekenen en dus ook wel wist dat dat nauwelijks meer op te halen zou zijn.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

Ik dacht dat op de havo wiskunde ook bij elk profiel een kern vak is?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Op de havo kun je CM doen zonder wiskunde. Maar dan krijg je rekenen.
Alle andere profielen op havo is wiskunde wel een verplicht vak.

Mijn zoon heeft vandaag mail gestuurd naar de decaan om alsnog FLE te gaan doen ipv gewoon Engels. Hij had een onvoldoende advies gekregen voor FLE op basis van de eerste toetsen die vooral om spelling en grammatica draaiden. Zijn cijfers voor leestoetsen en alle andere opdrachten (spreekvaardigheid, een toneelstuk bedenken met groepje etc, een schriftelijke opdracht die thuis met spellingscontrole was gemaakt) waren wel (heel) goed. Ondertussen ligt er een diagnose dysorthografie dus zijn de onvoldoendes voor spelling verklaarbaar. We hebben de docent fle gevraagd of ze het advies wilde heroverwegen en wat nu precies het verschil is tussen FLE en Engels.
Zoon heeft van de docent gehoord dat als hij dat wilde, hij alsnog FLE kan gaan doen. Wij als ouders hebben na een "ik overleg met de FLE docent bovenbouw" geen antwoord of info gekregen.

Karan, succes met praten met je zoon. Mij lijkt het jaar dubbelen uiteindelijk de beste optie, juist omdat jullie zoveel groei zien bij hem. Dan is een jaar "rijpen" naar de toekomst toe ook heel fijn. Ook al ziet je zoon nog een jaar Frans echt niet zitten.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Misschien kan hij met een diagnose dysorthografie vrijgesteld worden van Frans? Bij dyslexie is die mogelijkheid er, om een taal (niet Engels of Nederlands) te laten vallen. Daar moet dan wel een ander - niet talig - vak voor in de plaats komen. Niet elke school biedt deze mogelijkheid aan, maar je zou het kunnen vragen.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Paula, volgens mij gooi je twee posters door elkaar?
Mijn zoon heeft de diagnose dyosrthografie gekregen maar gaat "gewoon" over naar 4 VWO (met 4en voor Frans, Latijn en Grieks maar die vakken heeft hij volgend jaar niet meer).

Karan's zoon staat op zittenblijven en wil liever naar 4 havo dan 3 vwo dubbelen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Pompom schreef:
di 22 jun , 2021 3:08 pm
Ik dacht dat op de havo wiskunde ook bij elk profiel een kern vak is?
Nee, bij C&M is wiskunde niet verplicht.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Bloemetje75 schreef:
wo 23 jun , 2021 10:04 am
Paula, volgens mij gooi je twee posters door elkaar?
:shock: :blush: Dat krijg je als je je tussen je werk door tóch even ergens mee wil bemoeien ... je hebt helemaal gelijk Bloemetje!

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

@karan: is er een zomerschool bij jullie? Hier organiseert de school dat in de week na de toetsweek. Dus niet in de officiële zomervakantie. Begreep dat het vooral gericht is op het bijspijkeren van de kernvakken en studie vaardigheden. Dat zou ook nog een combi kunnen zijn met of naar 4 havo kunnen of voorwaardelijk naar 4 vwo.

Hier begint vandaag de toetsweek met de verplichte Cito’s. Staat drie keer een uur voor, en na een uur mag je weg. Ben benieuwd hoe laat ze terug is. Ze moet ook nog een meesterproef inleveren voor geschiedenis. Is een creatieve opdracht over een zelfgekozen onderwerp. Ons meiske maakt een zelfbedacht spel over de Indonesische onafhankelijkheid en de politionele acties. Dat wordt prachtig maar kost daardoor ook veel tijd.

Maar je mocht ook een krant, interview, betoog digitale les of zelfs een hoofdstuk over een onterecht niet behandeld onderwerp schrijven. Dan ben ik echt jaloers op hoe leuk onderwijs nu kan zijn.

Gek idee dat de reguliere lessen er weer opzitten.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Anne72, nee een zomerschool heeft onze school niet. Wel jammer, want het klinkt als een hele goede optie.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Hoe is het bij alle leerlingen? Hier is de toetsweek voorbij en gaan de laatste lesdagen in. Zoon maakt het spannend, hij heeft voor zijn doen hard gewerkt en de cijfers van de laatste weken waren zeker niet slecht. Voor zover ik nu kan zien heeft hij 4 tekorten, waar je er 3 mag hebben. 2 tekorten zijn voor Frans, wat hij niet gaat kiezen. Nou ja, we zullen zien wat school besluit.

Zoon heeft nu een plek op de begeleide werkplek en dat bevalt goed. Ik hoop dat we dat volgend jaar kunnen continueren.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Blijft toch gek klinken-een twijfelgeval door een cijfer voor een vak waar je mee stopt. Al kan ik me voorstellen dat blijven zitten ook voordelen heeft met een bredere basis creëren.

Hier zit de toetsweek er op voor onze derde klasser. Nog een sportdag en een leuk uitje maar de toetsweek is klaar. Zelfs al aardig wat cijfers binnen. Voelt alsof. Schooljaar we alweer op zit.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Tja ik denk dat als ze vooraf zeggen dat die tekorten niet meetellen de motivatie helemaal verdwijnt.

Hier zit de toetsweek er ook op. Volgens mij heeft ze het uitstekend gedaan. Ze denkt zelfs een een 5 of 6 voor Grieks. Daar had zwever geen puf meer voor.

Voor haar zit het schooljaar erop. Ze hoeft niets in te halen. Geen toetsen en niet inhoudelijk via de zomer school. Dat is wel relaxed.

Nu op naar de vierde

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

Bij oudste om school tellen die tekorten gewoon mee. e doen niet aan 'pakketbevordering'.
Mede daardoor mocht mijn oudste de derde nog een keer doen.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Tellen bij die scholen vakken als Latijn en Grieks dan ook mee om over te gaan van gym naar atheneum?
Bij de school van de jongens tellen Latijn en Grieks niet mee als de leerling niet verder wil of kan gaan met gymnasium (dus naar atheneum gaat).
Overgangsnormen zijn (van 3 atheneum naar 4 atheneum of van 3 gym naar 4 atheneum)
- gemiddelde van alle rapportcijfers minstens 5,75 is, ÉN
- gemiddelde van rapportcijfers van NE-FA-DU-EN-GS-AK-WI-NA-SK-EC-BI minstens 5,50 is.
- gemiddelde van rapportcijfers van de vakken in gekozen profiel VOLDOENDE* is, ÉN
- gemiddelde van rapportcijfers van de vakken in gekozen profieldeel VOLDOENDE* is

En dan volgen nog wat dingen over wanneer de leerling bespreekgeval is.

Ik vind dat ook wel eerlijk. Want om jaar te dubbelen op Frans, Grieks en Latijn terwijl al je andere cijfers (ruim) voldoende zijn, is vrij zinloos. Dat wat je nodig hebt voor het volgende jaar, wordt (ruim) voldoende beheerst dus de basis voor jaar 4 is er.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Pompom »

Ik weet niet wat ze doen (of deden) met grieks en latijn. Oudste had dat niet.

Met alleen een onvoldoende voor Frans ben je natuurlijk gewoon over (bij een 4 of 5 dan). Maar meestal laat je meer dan alleen Frans vallen en mogen dat dan ook onvoldoendes zijn? Lijkt me knap irritant voor docenten, halve klassen die jouw vak toch niet hoeven te halen.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hier werken ze met een andere berekening, namelijk met tekorten. 5,5 - 5,9 is een half tekort, 5,0-5,4 een heel tekort, en zo verder.
De kernvakken NL EN WIS mogen één tekort hebben, anders bespreekgeval. Bij tto moeten NL en EN ook minimaal 6 zijn.
Over de overige vakken maximaal 2 tekorten over maximaal 3 vakken.
Van gym naar atheneum gaan, dan tellen de resultaten van Grieks en Latijn wel mee.
Bij de gekozen profielvakken moet alles voldoende zijn. Om wis b te mogen kiezen mag je geen tekort hebben (liever nog >7 staan).
Doubleren alleen bij langdurige ziekte, anders afstromen. Dat gebeurt dus ook veel. Als je niet overgaat naar 4 vwo, kun je misschien wel naar 4 havo, als je via een omrekening aan die eisen voldoet. Vanuit 4 vwo kun je niet naar 4 havo, vanwege gemiste SE'S. Dan doubleren ze wel.
Best streng.
Misschien is het dit jaar wat soepeler vanwege corona.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Zoon heeft nog een laatste toets maandag en dan is hij ook klaar. Hij staat er goed voor.

Het mooie vind ik is dat hij dit jaar veel zelfstandiger is geworden qua planning en op tijd starten. Hij doet alles zelf en vraagt af en toe om extra uitleg wanneer hij twijfelt.
Mooi om te zien! Op naar de vierde. Hij is ook 'European ambassador ' geworden. Dan ga je meedoen aan het European youth parliament en zo.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Bij ons werken ze ook met tekorten. Ik ga er eigenlijk al vanaf de herfstvakantie vanuit dat zoon niet overgaat (hij had oo een gegeven moment 9 of 10 tekorten). Volgens de richtlijnen heeft hij nu ook een tekort te veel. Hoopgevend is dat hij sinds de scholen weer open zijn eigenlijk best goede cijfers heeft gehaald (zeer ruime voldoendes).wiskunde deze periode opgehaald van een 2.5 naar een 5.
Wat mij betreft hoop ik echt dat zoon ook wel het nut in gaat zien van 3 vwo overdoen. Naar mijn mening (en die van school) kan hij vwo makkelijk aan en ging hij de mist in met de online lessen. 4 Havo voelt gewoon wat minder passend.

Wel hoor ik per school enorme verschillen. Een paar vrienden van zoon hoeven op een andere school af vanaf maart een aantal niet-profielvakken niet meer te volgen. Eigenlijk jammer dat daar geen richtlijnen voor zijn, want ik snap dat het als puber best frusterend is als je vrienden geen Frans meer hoeven te leren.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Wat een mooie vooruitgang Karan! Zou dat juist niet pleiten om door te gaan naar 4VWO?

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Pompom schreef:
za 03 jul , 2021 11:36 am
Bij oudste om school tellen die tekorten gewoon mee. e doen niet aan 'pakketbevordering'.
Mede daardoor mocht mijn oudste de derde nog een keer doen.
Bij ons was bij jongste al snel duidelijk dat Frans een ramp was. In de 3e klas stond hij halverwege het jaar een 2 gemiddeld :shock:. Zijn motivatie was gezakte tot onder nul. Toen is met hem de afspraak gemaakt dat hij eigen opdrachten kreeg, los van het klassikale. Als hij voldoende inspanning en motivatie liet zien, werd Frans 'kwijtgescholden'. Zo ging hij dus naar de 4e terwijl hij alleen al bij Frans voldoende tekorten had om niet over te gaan.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Paula schreef:
di 06 jul , 2021 8:22 am
Pompom schreef:
za 03 jul , 2021 11:36 am
Bij oudste om school tellen die tekorten gewoon mee. e doen niet aan 'pakketbevordering'.
Mede daardoor mocht mijn oudste de derde nog een keer doen.
Bij ons was bij jongste al snel duidelijk dat Frans een ramp was. In de 3e klas stond hij halverwege het jaar een 2 gemiddeld :shock:. Zijn motivatie was gezakte tot onder nul. Toen is met hem de afspraak gemaakt dat hij eigen opdrachten kreeg, los van het klassikale. Als hij voldoende inspanning en motivatie liet zien, werd Frans 'kwijtgescholden'. Zo ging hij dus naar de 4e terwijl hij alleen al bij Frans voldoende tekorten had om niet over te gaan.
Dat is een mooie oplossing inderdaad. Hier stond zoon van de winter ook een 2 voor Frans. Nu opgehaald naar een 4, maar het blijft echt een struikelvak. De andere talen zijn geen probleem: Engels is natuurlijk voor vrijwel geen enkele puber een probleem (youtube, gamen) en Duits gaat ook moeiteloos (zoon is opgegroeid in Duitsland).

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Helaas, zoon is niet over naar 4 vwo. Hij heeft 4 tekorten, waar je er 3 mag hebben. Ik ben toch eigenlijk wel een beetje teleurgesteld, daar er 3 tekorten voor niet-profielvakken zijn. Zoon wil absoluut niet nog een jaar Frans, dus hij gaat nu naar 4 havo (met toch een beetje een nasmaak, omdat hij naar mijn gevoel op vwo thuis hoort).

Zoon baalt nu extra, omdat het vierde tekort een 5.3 is voor bologie...

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Ach, wat jammer Karan. Ik was zelf ook vanwege Frans van 3 vwo naar 4 havo gegaan. Kon ik Frans laten vallen en zo toch door. Het is toch wat met dat vak.

Dat waren twee (te) relaxte jaren voor mij. Ik ging heel veel buiten school doen die jaren en uiteindelijk daarom er erg van genoten. Hoefde geen vinger meer uit te steken naar school. Misschien ook een idee voor je zoon. Vrijwilligerswerk, sport, hobby’s en zo zijn ervaringen op andere gebieden verrijken.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

merriedroom schreef:
di 06 jul , 2021 11:28 am
Ach, wat jammer Karan. Ik was zelf ook vanwege Frans van 3 vwo naar 4 havo gegaan. Kon ik Frans laten vallen en zo toch door. Het is toch wat met dat vak.

Dat waren twee (te) relaxte jaren voor mij. Ik ging heel veel buiten school doen die jaren en uiteindelijk daarom er erg van genoten. Hoefde geen vinger meer uit te steken naar school. Misschien ook een idee voor je zoon. Vrijwilligerswerk, sport, hobby’s en zo zijn ervaringen op andere gebieden verrijken.
Aan hobby's en activiteiten geen gebrek. Voor zoon gaat het geen enkel probleem zijn: hem kennende gaat hij vooral heel veel uren werken en met vrienden op pad. Dat is tegelijkertijd ook mijn bezwaar: zoon vindt dat hij enorm hard werkt als hij 30 min per dag aan huiswerk leren/besteedt, en dat heeft hij dan ook nog nooit gehaald. Dus of hij nu echt bij Havo gebaat is, naast dat hij het hem de kans geeft om veel geld bij te verdienen.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Ach wat zuur Karan. Ook tamelijk strikt van school..:-( Valt er nog over te praten met school denk je?
Uiteindelijk gaat het (vind ik dan) niet sec om tekortpunten (al snap ik dat er normen zijn), maar waar je zoon het meest bij gebaat is in zijn ontwikkeling. Zeker omdat school aangeeft dat hij op het VWO thuis hoort. Met 1 tekortpunt op de profielvakken, zou hij 4VWO prima aankunnen toch?

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Vrolijk schreef:
di 06 jul , 2021 11:48 am
Ach wat zuur Karan. Ook tamelijk strikt van school..:-( Valt er nog over te praten met school denk je?
Uiteindelijk gaat het (vind ik dan) niet sec om tekortpunten (al snap ik dat er normen zijn), maar waar je zoon het meest bij gebaat is in zijn ontwikkeling. Zeker omdat school aangeeft dat hij op het VWO thuis hoort. Met 1 tekortpunt op de profielvakken, zou hij 4VWO prima aankunnen toch?
Zoon is er van overtuigd dat hij 4 vwo kan, nu een aantal vakken wegvallen (en met iets meer inspanning, hij deed voorheen namelijk niets). Ik ga nog met de afdelingsleider in gesprek. Ik snap school, maar ik vind dat ze nu niet in het belang van de leerling handelen.
Zoon heeft net ondervonden dat hij met iets meer inspanning wel goede cijfers haalt. Dat is een belangrijke les, dan is het toch jammer als hij volgend jaar weer wegkomt met het minimale.

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Oef Karan, wat jammer!

Is een met een taak over naar 4VWO geen optie? Dat zoon voor Biologie nog een werkstuk ofzo maakt deze zomer en zo zijn 5,3 weg kan werken?
Ik vind het heel zonde maar vooral heel jammer dat zijn harde werken niet beloond wordt en er geen vertrouwen zo wordt uitgesproken.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Bissi »

Ja, dat is een minimaal verschil, van één tekort.
Als het verschil groot is, is het makkelijker te accepteren. Zo wringt het toch.

Vanaf de vierde wordt het verschil tussen havo en vwo groter dan in de onderbouw.

Wil je zoon dan met je mee om zijn zaak te bepleiten met de afdelingsleider?

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Nou, ik heb net met de afdelingsleider gesproken en ik heb toch wel een naar gevoel overgehouden aan dit gesprek. Ik probeer het niet te herkenbaar te maken, maar er is dus überhaupt niet gesproken over de mogelijkheid om over te gaan. Omdat man en ik in het najaar (toen zoon er zeer slecht voor stond en zijn motivatie op een dieptepunt was) hebben gezegd dat doubleren voor ons wel een optie was als de cijfers zo zouden blijven en vanwege 1 tekort te veel, is de optie tot bevorderen nicht im Frage geweest en is zoon niet besproken (en de progressie van uitzichtloos slecht naar net niet genoeg). En de beslissing kan niet meer terug gedraaid worden.

Erg jammer en een goede manier om motivatie van een leerling, die eindelijk motivatie gevonden had, goed om zeep te helpen. Zoon is pissed off, omdat er klasgenoten zijn die bepaalde vakken niet meer hoefden te volgen de laatste maanden en die gaan nu ook naar havo. Ik snap zijn boosheid wel, want het is ook wel een beetje meten met twee maten.

Ik ben vooral teleurgesteld. Natuurlijk heeft zoon er ook aandeel in, maar dit is een zure les. En nu zit er dus straks een leerling, waarvan iedereen altijd gezegd heeft dat hij op het vwo thuishoort op havo (met een profiel, waarover niet goed is nagedacht, omdat zoon toen nog niet over havo wilde nadenken).

Optie doubleren ook nog besproken met zoon, maar hij ziet het totaal niet zitten om "al die saaie vakken nog een keer te moeten doen".

Blijkbaar was men vorig jaar wat soepeler met overgangsnormen, maar "was dat eenmalig".

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Bah Karan, wat balen. Er bestaat ook nog zoiets als een revisievergadering, waarbij je als ouders eea kunt aandragen (schriftelijk dacht ik). Dan wordt er nogmaals naar gekeken.

Wat jullie 8 maanden geleden vonden (evt doubleren), vinden jullie nu niet meer, integendeel. Je zoon heeft zich gaandeweg behoorlijk ontwikkeld zo te lezen, en daar zou echt naar gekeken mogen worden!

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Vrolijk schreef:
di 06 jul , 2021 5:33 pm
Bah Karan, wat balen. Er bestaat ook nog zoiets als een revisievergadering, waarbij je als ouders eea kunt aandragen (schriftelijk dacht ik). Dan wordt er nogmaals naar gekeken.

Wat jullie 8 maanden geleden vonden (evt doubleren), vinden jullie nu niet meer, integendeel. Je zoon heeft zich gaandeweg behoorlijk ontwikkeld zo te lezen, en daar zou echt naar gekeken mogen worden!
Ik begreep van school dat deze beslissing echt definitief was en niet meer terug te draaien.

Maar klopt, we zijn echt positief verrast door de groei en ontwikkeling van zoon. Zo jammer dat school dit niet heeft meegenomen.

Nog even met zoon gesproken en doubleren ziet hij echt niet zitten (al die stof nog een keer herhalen, nog een jaar Franse woordjes leren). Hij gaat dus voor 4 havo. Nu hopen dat hij moet blijven werken en niet wegkomt met niets doen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Wat ontzettend jammer Karan dat school niet kijkt naar én de ontwikkeling die hij heeft laten zien én wat hij nodig heeft om verder te ontwikkelen én het feit dat het afgelopen schooljaar nou niet bepaald representatief was voor andere jaren. Je zou iets meer coulance verwachten. Al zijn op zich de regels natuurlijk wel duidelijk: bij een tekort in de 3 kernvakken Ne-En-Wi kun je niet bevorderd worden. Daar zullen de meeste scholen zich aan houden. Maar wel merkwaardig dat hij dan toch geen bespreekgeval geweest is.

Bij dit soort beslissingen kijken scholen vaak met een schuin oog naar hun uitstroomcijfers ... wanneer hij bevorderd wordt naar 4Vwo, is de kans aanwezig dat hij het niet haalt en in de bovenbouw alsnog doubleert of afstroomt. Dat staat slecht in de statistieken. Nu afstromen of doubleren (onderbouw) is voor school minder 'schadelijk', dat zie je niet terug in de eindcijfers.

Ik kan me voorstellen dat je zoon niet wil doubleren en nóg een jaar die 'stomme' vakken wil doen waar hij geen belangstelling voor heeft. In die zin is Havo misschien een meer passende stap. Nog maar 2 jaar te gaan, dat uitzicht helpt veel leerlingen. Best kans dat hij het met minimale inspanning redt. Aan de ene kant is dat jammer, want je weet dat er meer in zit en je ziet dat hij niet echt leert leren. Maar aan de andere kant: hij is dan 2 jaar ouder, weet misschien beter wat hij wel/niet wil, is hopelijk door de ergste puberteit heen. Wie weet wat zijn volgende stap dan gaat zijn.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Havo lijkt mij nu ook het meest passend, al heeft zoon ergens nog zoiets, dat hij vwo wil doen. Ik maak mij wel een beetje zorgen: zoon doet al niet veel voor school en is te veel online. Dat vind ik nog een puntje van zorg (hij is ook al met sport gestopt). Ik hoop nu dat hij gewoon gemotiveerd havo gaat doen en dat hij een beetje gemotiveerde klas (zoon is nogal gevoelig voor groepsdruk en laat zich snel meeslepen).

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Heel jammer idd Karan en ook niet stimulerend als het juist de laatste periode veel beter en ook gewoon goed ging. Ik snap dat én zoon geen zin heeft in blijven zitten en er veel voordelen zijn in verder gaan op de HAVO of althans, minder negatieve kanten.Zou zelf als ouder nog wel twijfelen al snap ik ook dat hij nu uiteindelijk de keuze maakt. Kan hij de HAVO nu wel het profiel kiezen waar hij uiteindelijk mee verder wil? En realiseert hij zich dat als hij uiteindelijk VWO wil doen beide routes even lang zijn? Of is dat niet zo?

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Zoon is nu het uitzoeken of hij 4 en 5 havo in 1 jaar kan doen. Dat lijkt mij dan weer geen reëel plan (zo goed en gestructureerd is hij ook niet), maar ik laat hem maar even. Is voor hem ook een manier van verwerken. Hij heeft verder een pleidooi aan zijn mentor geschreven waarin hij aangegeven heeft dat hij er van overtuigd is dat 4 vwo gaat lukken, zonder het vermaledijde Frans en biologie. Gaat ook hem ook niet helpen, maar goed voor hem om even zijn verhaal te doen.

Ik snap zijn frustratie ook volledig: hij zit al maanden te worstelen met Frans (zware onvoldoende) en het is voor hem niet te verkopen dat twee klasgenoten/vrienden mochten stoppen met Frans en hij niet.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Dat is ook vreemd toch? Is hier eerder al gezegd maar het is toch ook raar dat op de ene school niet profiel vakken niet meetellen of niet hoeven te worden gedaan en op andere wel. En in een klas helemaal vreemd natuurlijk. Ik vind er best iets voor te zeggen dat je in de derde alle vakken nog moet beheersen in het kader van een brede ontwikkeling maar dan moet dat uiteraard voor iedereen gelden. Het is natuurlijk idioot te blijven zitten met tekort punten voor een vak dat anderen niet meer hoeven te doen...lijkt me niet uit te leggen...

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Noelle schreef:
wo 07 jul , 2021 5:11 pm
Dat is ook vreemd toch? Is hier eerder al gezegd maar het is toch ook raar dat op de ene school niet profiel vakken niet meetellen of niet hoeven te worden gedaan en op andere wel. En in een klas helemaal vreemd natuurlijk. Ik vind er best iets voor te zeggen dat je in de derde alle vakken nog moet beheersen in het kader van een brede ontwikkeling maar dan moet dat uiteraard voor iedereen gelden. Het is natuurlijk idioot te blijven zitten met tekort punten voor een vak dat anderen niet meer hoeven te doen...lijkt me niet uit te leggen...
Ben ik helemaal met je eens. Of iedereen of niemand. Ik heb inderdaad al van meerdere scholen gehoord dat niet-profielvakken na de meivakantie niet meer gevolgd hoefden te worden. Binnen een klas snap ik nog wel dat er individuele afspraken worden gemaakt, maar ik snap ook dat het voor zoon wel heel zuur voelt.
Enfin, de mentor mag het vrijdag nog een keer aan zoon uitleggen.

Zoon is nog teleurgesteld, maar begint nu de voordelen te zien. Hij wilde al heel lang vrijwilligerswerk doen en hij denkt daar nu wel de tijd voor te gaan hebben. Ik geef hem groot gelijk: elk uur dat hij geen youtube op zijn laptop zit te kijken is voor mij meegenomen

En dan op naar het volgend kind in de derde klas. De cijfers van dochter houden niet over, maar ze is over naar 3 gym+ (gek genoeg is er een duidelijk verschil in benadering van de leerlingen van de plussectie: meer begrip en vertrouwen, wat eigenlijk wel heel apart is als je er over nadenkt).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Vervelend voor zoon Karan, en weinig begripvol en empatisch vanuit school. Ben benieuwd hoe het gesprek gaat zijn. En dat ze het baseren op een uitspraak van maaaanden geleden vind ik stom. Doe dan even een check hoe ouders het nu zien.

Verder vinding het juist goed dat er binnen een klas uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Bij dochter in de klas heeft een aantal kinderen ook de kans gekregen om een aantal vakken niet meer te doen. dat ging dan wel om Latijn en Grieks. En mijn zus is al weer jaren en jaren geleden toch overgegaan van ondanks diepe onvoldoendes voor de vreemde talen.

Verder ben ik wel benieuwd of dat het niet meer hoeven volgen van vakken bij die scholen altijd de norm is geweest of is ingegeven door Corona. Hoorde van een vriendin dat het een uitzondering was: nu de focus op het bijwerken van hiaten en achterstanden bij de vakken die je gaat houden én kleinere klassen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Anne72 schreef:
do 08 jul , 2021 5:28 am
Vervelend voor zoon Karan, en weinig begripvol en empatisch vanuit school. Ben benieuwd hoe het gesprek gaat zijn. En dat ze het baseren op een uitspraak van maaaanden geleden vind ik stom. Doe dan even een check hoe ouders het nu zien.

Verder vinding het juist goed dat er binnen een klas uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Bij dochter in de klas heeft een aantal kinderen ook de kans gekregen om een aantal vakken niet meer te doen. dat ging dan wel om Latijn en Grieks. En mijn zus is al weer jaren en jaren geleden toch overgegaan van ondanks diepe onvoldoendes voor de vreemde talen.

Verder ben ik wel benieuwd of dat het niet meer hoeven volgen van vakken bij die scholen altijd de norm is geweest of is ingegeven door Corona. Hoorde van een vriendin dat het een uitzondering was: nu de focus op het bijwerken van hiaten en achterstanden bij de vakken die je gaat houden én kleinere klassen.

Anne72
Het voortijdig laten vallen van vakken ken ik eigenlijk alleen maar van leerlingen met dyslexie of bijzondere omstandigheden. Ik ben niet tegen uitzonderingen, maar ik vind het wel apart dat het laten vallen van vakken bij twee leerlingen is toegestaan en daarna is medegedeeld, dat het niet meer gedaan zou worden. Nu vond ik het prima dat zoon Frans bleef volgen, maar als ze die 4 voor Frans minder mee hadden laten wegen, had ik dat niet erg gevonden.

Uiteindelijk pedagogisch uitgelegd aan zoon dat dergelijke beslissingen altijd maatwerk zijn.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
do 08 jul , 2021 1:18 pm
ik vind het wel apart dat het laten vallen van vakken bij twee leerlingen is toegestaan en daarna is medegedeeld, dat het niet meer gedaan zou worden. Nu vond ik het prima dat zoon Frans bleef volgen, maar als ze die 4 voor Frans minder mee hadden laten wegen, had ik dat niet erg gevonden.

Uiteindelijk pedagogisch uitgelegd aan zoon dat dergelijke beslissingen altijd maatwerk zijn.
Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar misschien hebben die andere 2 leerlingen een dyslexieverklaring. Dan is het soms mogelijk om een 2e vreemde taal te laten vallen (komt dan meestal wel een ander niet-talig vak voor in de plaats). Maar inderdaad, het is vaak maatwerk, ook binnen het onderwijs.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Paula schreef:
do 08 jul , 2021 4:29 pm
Karan_1 schreef:
do 08 jul , 2021 1:18 pm
ik vind het wel apart dat het laten vallen van vakken bij twee leerlingen is toegestaan en daarna is medegedeeld, dat het niet meer gedaan zou worden. Nu vond ik het prima dat zoon Frans bleef volgen, maar als ze die 4 voor Frans minder mee hadden laten wegen, had ik dat niet erg gevonden.

Uiteindelijk pedagogisch uitgelegd aan zoon dat dergelijke beslissingen altijd maatwerk zijn.
Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar misschien hebben die andere 2 leerlingen een dyslexieverklaring. Dan is het soms mogelijk om een 2e vreemde taal te laten vallen (komt dan meestal wel een ander niet-talig vak voor in de plaats). Maar inderdaad, het is vaak maatwerk, ook binnen het onderwijs.
Voor zover ik weet was er in dit geval (het gaat om 2 vrienden van zoon) geen sprake van bijzondere omstandigheden. Maar ik weet (en hoef dat ook niet te weten) uiteraard niet alle details.

Voor zoon voelt het oneerlijk, dus ik heb maar geprobeerd de aandacht er een beetje van af te leiden en hem te leren te focussen op zijn eigen situatie.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

@karan: goed advies om te focussen op zijn eigen situatie.

Hier zijn de cijfers van de toetsweek binnen en ons meiske heeft heel goed gescoord. Nu allemaal 8en en 9s op haar lijst en een 7 voor Grieks. Super goed gedaan dus.

Ze kijkt uit naar de 4e: eindelijk minder vakken. Al vindt ze het ook jammer dat ze geen scheikunde en geen latijn meer heeft.

Ze is wel heel benieuwd bij wie ze in de klas komt. Een deel van haar groep gaat ook atheneum doen, maar dan met natuur profiel. De vrienden met een maatschappij profiel blijven juist gymnasium doen. En zij dus economie en maatschappij en atheneum.
Ach het komt vast goed

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
vr 09 jul , 2021 10:09 am
ik heb maar geprobeerd de aandacht er een beetje van af te leiden en hem te leren te focussen op zijn eigen situatie.
Dat is sowieso altijd een verstandig uitgangspunt. Elke situatie is anders, vergelijken is meestal niet erg zinvol.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Lijkt me goed karan dat zoon iig alweer ideeen heeft hoe hij het nu wil en goed advies natuurlijk te focussen op eigen situatie al lijkt het me toch lastig voor hem.

@Anne72: hier ben ik vooral benieuwd bij wie dochter in de klas komt. Zij vast ook maar zegt ik hoor het toch nog lang niet. en hier dus de luxe met veel vakken extra die mochten en ben benieuwd hoe t rooster eruit ziet. 3 extra inroosteren zou sowieso lukken en nog 2 iig deels. Zal dus wel even puzzelen worden wat wel en niet / hoe vaak te volgen volgend jaar. En dan nog vindt dochter het jammer volgend jaar vakken te missen. Vooral Frans en latijn en toneel. Laatste vind ik ook heel jammer. Zo leuk en ook nuttig. Maar t past ecbt niet en voor de andere gekozen vakken heeft ze ook ecbt een goede motivatie. Met veel vakken kiezen zal ze links of rechtsom wel regelmatig in de klas zitten bij de huidige vriendinnengroep hoop ik maar....

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

@noelle: Met zoveel extra vakken worden het wel lange dagen denk ik. Of lossen ze dat anders op?


Ons meiske doet 1 extra vak. Meer had wel gekund geloof ik maar ze wil ook heel veel dingen naast school doen: scouting (incl hulp-leiding), klimmen, muziek maken (misschien een bandje beginnen), duurzaamheidscommissie van school (voorzitter), oppassen, bijles geven. En ze wil ook tijd hebben om te “lummelen” en voor haar verzamelingen. Bewust dus gekozen om niet nog meer extra vakken te doen. Toch voelt het nu nog even als verlies.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Extra vakken worden hier op school meestal niet ingeroosterd. Dat kan een voordeel zijn, maar omdat je dan vak de lessen niet volgt is er ook weinig feeling met de groep en het vak. Voor oudste was dat uiteindelijk reden om het bij 1 (voor haar makkelijk) vak te houden.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Noelle »

Ik heb geen idee hoe t gaat en we gaan het meemaken. Qua uren en dagen is verschil met nu nog alle vakken en ook keuzevakken (wat bij haar nu nog bv 2 oude talen zijn en straks maar 1, en nu ook al een extra moderne taal en toneel als keuzevak) in uren niet zo groot. Dochter is zeker geen type die veel tijd aan huiswerk besteedt. Ze is ook actief in 2 sporten inclusief training geven aan jeugdteam en muziek met ook orkest op nodige afstand met dus reistijd en hangt graag wat met vriendinnen. Als het teveel wordt kan ze altijd minder gaan doen. Mentor vond ik erg meedenkend en positief ingesteld. Ze doet als basis NT profiel met Bio en wiskunde D. Talen en economie vindt ze leuk en mentor gaf ook aan (wat ik ook denk) dat ook een jaar 2 extra moderne taken al erg leuk en waardevol is mocht het teveel blijken. We zullen het zien. Ik vind t iig heel fijn dat de mogelijkheid er is om het te proberen. Of het bevalt zien we volgend jaar.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Karan_1 »

Noelle schreef:
zo 11 jul , 2021 9:55 am
Ik heb geen idee hoe t gaat en we gaan het meemaken. Qua uren en dagen is verschil met nu nog alle vakken en ook keuzevakken (wat bij haar nu nog bv 2 oude talen zijn en straks maar 1, en nu ook al een extra moderne taal en toneel als keuzevak) in uren niet zo groot. Dochter is zeker geen type die veel tijd aan huiswerk besteedt. Ze is ook actief in 2 sporten inclusief training geven aan jeugdteam en muziek met ook orkest op nodige afstand met dus reistijd en hangt graag wat met vriendinnen. Als het teveel wordt kan ze altijd minder gaan doen. Mentor vond ik erg meedenkend en positief ingesteld. Ze doet als basis NT profiel met Bio en wiskunde D. Talen en economie vindt ze leuk en mentor gaf ook aan (wat ik ook denk) dat ook een jaar 2 extra moderne taken al erg leuk en waardevol is mocht het teveel blijken. We zullen het zien. Ik vind t iig heel fijn dat de mogelijkheid er is om het te proberen. Of het bevalt zien we volgend jaar.
Ik zou het ook zeker proberen. Mijn dochter is ook met meerdere extra vakken begonnen en is uiteindelijk geeindigd met alleen een extra moderne taal. Nu moet ik wel zeggen dat dochter niet ijverig is en echt het minimale aan school doet (en dat is helaas echt heel erg weinig).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat. Komt vast goed. Zeker als jullie er zelf en de school ook wel makkelijk in zitten.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: 3e klas VO 2020/2021

Bericht door Vrolijk »

Vandaag hoorde dochter dat ze over is naar 4gym. Dat was nog even spannend, want ze is al een poos uitgevallen. Gelukkig dacht school in het belang van haar welzijn (de 3e overdoen zou meer kwaad dan goed doen). Het zal in de 4e wel aanpoten worden, maar dat zien we dan wel weer.
Haar broertje gaat de 2e overdoen, die had ook geen best jaar met Corona helaas.

Plaats reactie