Pagina 1 van 1

Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: do 26 mei , 2022 9:05 am
door Vlinder42
We zijn laatst op een hb school gaan kijken. Ze vertelden daar dat ze niet kijken naar leeftijden, groepen of niveau. Omdat alle kinderen individueel werken, zitten kinderen van alle leeftijden samen in een klas. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Is dat aan te raden of juist niet?

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: do 26 mei , 2022 9:21 am
door Anne72
Geen ervaring. Wel nieuwsgierig wat het ordenend principe is bij groepssamenstelling. Omdat je schrijft dat iedereen op eigen niveau werkt.
Anne72

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: do 26 mei , 2022 2:22 pm
door Halve mandarijn
Geen ervaring met een HB klas, maar mijn zoon zit op een Montessori school. Hij zit in groep 3, samen met groep 4 en 5. Dat gaat eigenlijk heel goed nu, maar ik vond het wel even wennen toen hij net in groep 3 zat. Hij sprak kinderen uit groep 5 aan op hun gedrag wanneer ze zich niet aan de afspraken hielden. De kinderen van groep 5 waren er niet van gediend om aangesproken te worden door een "snotneus" uit groep 3.
Ook werken ze bij Montessori scholen sowieso al (grotendeels) op hun eigen niveau. Niet altijd individueel, want samenwerken gebeurt ook vaak. Zoon werkt niet altijd samen met iemand van zijn eigen niveau, soms zetten ze juist kinderen van verschillende niveaus bij elkaar om van elkaar te leren en een andere rol te vervullen.

Klinkt wel een beetje hetzelfde. Ons bevalt het prima

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: do 26 mei , 2022 6:27 pm
door Vlinder42
Anne72 schreef:
do 26 mei , 2022 9:21 am
Geen ervaring. Wel nieuwsgierig wat het ordenend principe is bij groepssamenstelling. Omdat je schrijft dat iedereen op eigen niveau werkt.
Anne72
Volgens mij is er geen ordenend principe. Als er genoeg kinderen op de wachtlijst staan wordt er een nieuwe klas gestart.

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: do 26 mei , 2022 7:06 pm
door Bissi
Vlinder42 schreef:
do 26 mei , 2022 9:05 am
Omdat alle kinderen individueel werken, zitten kinderen van alle leeftijden samen in een klas.
Geen ervaring met kinderen van alle leeftijden samen, wel natuurlijk met jonge en/of versnelde kinderen in een hb klas. Maar dat is niet zo bijzonder, dat heb je in elke klas op zich wel. In een hb klas wel wat vaker.

Maar bij een klas denk je aan kinderen die ook samen dingen doen en die bij elkaar gegroepeerd zijn omdat ze op ongeveer hetzelfde ontwikkelingsniveau zitten en kennisniveau. Hoe zit dat als alle leerlingen van alle verschillende jaren bij elkaar zitten? Wat is dan de bindende factor tussen de kinderen? Of werken ze allemaal alleen aan hun eigen activiteit?

Je hebt natuurlijk de asynchrone ontwikkeling van hb kinderen. Maar dat heft elkaar niet op in zo'n klas. Niet alle hb kinderen lopen sociaal gezien voor of emotioneel gezien. Daar spelen leerkrachten normaal op in.

Ook zijn ze niet in alles even goed qua cognitieve ontwikkeling. Dat lijkt misschien zo in een gewone klas, dat ze overal goed in zijn. Maar in een hb klas met jaargroep zie je wel voorkeuren voor de bèta of de alpha kant, om het zo te zeggen.

Sommige lesmethodes zoals Nieuwsbegrip hebben wel een hele brede range aan niveaus, allemaal over hetzelfde onderwerp. Dan kun je er nog samen over discussiëren, ook al is je opgaveblad heel anders. Maar bij rekenen werkt dat niet zo .

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: vr 27 mei , 2022 5:18 pm
door merriedroom
Klinkt als Unit-onderwijs. Oorspronkelijk kunnen alle leerjaren in een stamgroep van ongeveer 80 kinderen zitten, maar in de praktijk zie je een splitsing van onderbouw, middenbouw en bovenbouw. De leerkrachten specialiseren zich in vakken ipv dat elke leerkracht alle vakken moet geven. Leerlingen schuiven aan bij de instructie waar zij leerdoelen van te leren hebben. https://www.leraar24.nl/70014/maatwerk- ... -praktijk/

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: za 28 mei , 2022 9:34 am
door Maccupid
Geen HB-klas, maar op de school van mijn dochter (IBBO) zijn ook geen klassen. Deels vanwege de aantallen, deels uit principe. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen bo en vo, maar de overgang hiertussen is niet strak. Ideaal voor mij dyslectische dochter, die al lang en breed met wiskunde en NASK aan de slag kon, terwijl ze nog met taal bij het bo meedeed. Ze vindt het leuk om af en toe met de kleuters te spelen (ze vindt meiden van haar eigen leeftijd overwegend minder geslaagd), kletst daarnaast met leeftijdsgenoten (3-jaar range ongeveer) en volgt haar eigen leerlijn. Vorige week waren ze met alle kinderen (stuk of 30) op schoolreis naar de Efteling, was heel geslaagd.

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: di 31 mei , 2022 7:06 am
door Vlinder42
Bedankt voor jullie reacties. Ik twijfel een beetje of dit iets is voor ons kind. Het is geen unit onderwijs. De klassen zijn klein en ze hebben 1 juf. Het kwam erg individueel over. De kinderen zaten elk met een schermpje en een koptelefoon op hun werk te doen. Op zich heel mooi, ieder op zijn eigen niveau.

Voor ons is echter vooral de sociale setting belangrijk. Ons kind heeft niet een asynchrone ontwikkeling of andere problemen. Ze loopt alleen voor en leert heel snel. Ik ga nog wat dingen navragen. Dankjulliewel!

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: di 31 mei , 2022 7:23 pm
door loekie
De kinderen zaten elk met een schermpje en een koptelefoon op hun werk te doen.
Weet je of dat bij alle vakken zo is of alleen bij de basisvaardigheden (lezen, taal, rekenen). Het is mogelijk dat de andere vakken (wereldoriëntatie, creatieve vakken, extra vakken) heel anders gaan en dat daar juist veel wordt samengewerkt. Dat komt best veel voor.

Re: Alle leeftijden in een hb klas

Geplaatst: do 02 jun , 2022 4:06 am
door Vlinder42
Dat weet ik niet precies. Ze werken ook aan projecten. Maar hoeveel van de tijd het ene is en hoeveel het andere, weet ik niet. Projecten klinkt heel leuk, maar hoeft ook niet altijd te betekenen dat kinderen samenwerken. Op onze huidige school krijgen de kinderen bij de plusklas individuele ‘projecten’ en werken ze helemaal niet samen. Daar hebben we ons danig in vergist. Ze hadden op de school waar we gingen kijken wel een projectenlijst waar de kinderen ook ideeën voor mogen aandragen. Dat vond ik wel sympathiek.