Doortoetsen

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter wordt doorgetoetst op school. Ze heeft de gewone cito gemaakt met haar klas. Maar nu kwam ze gister thuis met dat ze een cito had moeten maken voor begrijpend lezen van 2 groepen hoger, dus 4 toetsen verder. Ze mocht geen vragen stellen. Ze krijgt er ook een voor rekenen.

Deze gang van zaken roept bij mij veel vragen op. Is dit de standaard manier van doortoetsen? Of hoe gaat dit normaal gesproken?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door merriedroom »

Wat ik merk is dat kinderen zelf al heel verschillend op toetsen reageren. Hier had dochter heel lang niet eens door dat er toetsen werden afgenomen. Ze zag op een gegeven moment wel een groep op het blaadje staan wat niet haar groep was, maar daar deed ze verder niets mee. Zoon ging juist meer focussen toen hij een groep zag staan waar hij nog niet in zat, maar wist niet dat het een toets was. School zal hier vast een groot aandeel in hebben door die lvs-toetsen, maar ook de methodetoetsen niet als zodanig aan te bieden.

Over het doortoetsen zelf mag een kind altijd kort instructie krijgen over nieuwe onderwerpen en dan de toets maken. Hierbij zal het vast de bedoeling zijn om geen extra vragen te stellen. Dochter kreeg kort uitleg over de kalender toen, want dat was helemaal nieuw voor haar en vervolgens maakte ze alle vragen zelfstandig.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Doortoetsen

Bericht door Axator »

Zoon is 1 keer doorgetoest in groep 3. Toen kreeg hij steeds de volgende toets, totdat hij C scoorde. Hij kreeg ook wel instructies voor dingen die hij nog niet gehad had. Dat gebeurde tijdens het toetsen als hij daarop vastliep. Liep hij niet vast deed hij het zelfstandig.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Anne72 »

Ons menneke is doorgetoetst in groep 5.
Hij wist dat het doel was te kijken wat hij kon. Hij vond het een lijdensweg. Toetsen waren nog steeds te simpel en hij kon zich er maar met moeite op concentreren. Daardoor werd het ook voor de IBer een lijdensweg. Toen ze zagen dat hij toetsen begin groep 7 ook goed maakte zijn ze gestopt. Hij kreeg soms een korte uitleg maar had dat nauwelijks nodig.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

Ik snap het. Mijn dochter maakt de tussenliggende toetsen niet. Op zich vind ik dat wel fijn, want als ze dat wel zou moeten, dan zijn het er heel veel. Ze heeft op zich ook niet veel uitleg nodig, het was meer dat het expliciet tegen haar werd gezegd dat ze niks mocht vragen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

Is een PI-dictee geschikt voor doortoetsen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door loekie »

Is een PI-dictee geschikt voor doortoetsen?
Ja, het voordeel is dat het niet gebonden is aan een groep en dat je door kunt gaan tot een kind uitvalt. Je kunt ook analyseren welke categorieën nog onvoldoende beheerst worden. Daardoor kunnen eventuele hiaten planmatig aangepakt worden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

Ons kind heeft deze toets gemaakt in het kader van doortoetsen om haar didactische niveau vast te stellen. Ze concludeerden dat ze heel ver kwam, maar konden alleen aangeven welke spellingscategorieën en zeiden dat ze daar geen niveau aan konden verbinden. Dat snap ik niet, want dat was juist waarom ze wordt doorgetoetst. Hiaten had ze niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Pompom »

De bloknummers bij het pi dictee zijn gewoon DLE's. Het is dus juist heel eenvoudig om er een niveau aan te hangen. Jake het kind bv blok 30 wel en 35 niet, dan zit het ergens begin groep 6.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door loekie »

Inderdaad, wat Pompom zegt.
Verder zijn er ook normen.
Zie https://www.boomtestonderwijs.nl/produc ... 0groep%206.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

Super bedankt! Dat is duidelijk dan. Vreemd dat ze dat niet weten..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door loekie »

Vreemd dat ze dat niet weten..
Wellicht is handleiding kwijt?

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Tulp »

Hallo Vlinder. Zoon hier is meerdere keren doorgetoetst met Cito. De eerste keer was in groep 3, toen is er ook een sprong van 2 jaar gemaakt. Dat was voor zoon fijn, want die toets was op zijn niveau. Toen is hij ook alleen voor rekenen doorgetoetst. Jaar later, dus midden groep 4 heeft is hij tijdens de Cito periode doorgetoetst voor zowel rekenen (m5 nog een keer om groei te zien, toen e5 en ik geloof ook m6) als voor begrijpend lezen (m4, e4, m5) dat ging niet zo goed. Zoon was heel erg toetsmoe op een bepaald moment en werkte slordig, sloeg vragen over enz. Daarna heeft hij elke keer de toetsen gemaakt die aansloten op wat hij al had gedaan. Hij had dus een mengelmoesje qua toetsniveau (midden groep 5 maakt hij rekenen m6, begrijpend lezen e6, spelling m5, woordenschat e5 Oxford). Daarna versneld en met de klas meegefietst.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door merriedroom »

Beetje vergelijkbaar met Tulp, door school zelf gedaan. Midden groep 3 werden de m3-toetsen afgenomen en waren foutloos. Toen direct doorgetoetst voor technisch lezen en rekenen e3 en m4. Ze viel nog niet uit op de toetsen, maar school had genoeg informatie om goede aanpassingen te doen. Dat werd rekenen groep 4 en lezen op de zonlijn. Dochter was toen erg gemotiveerd want ze werd gezien en het werd eindelijk moeilijker. Midden groep 4 werd spelling en begrijpend lezen m4 afgenomen, rekenen m5 en technisch lezen e5. Ze was nu wat minder gemotiveerd en school verwacht dat ze met technisch lezen wel verder zou komen maar ze haakte af. Ze nemen hier dus elke keer de toets die nog niet gemaakt was en doen een opvolgende toets als deze erg goed is gemaakt om een beter beeld te krijgen van waar ze staat. Met de IEP-toetsen is dit ook flexibeler te doen, krijg ik de indruk.

Overigens als er twijfels zijn of een lvs-toets van een half jaar later wel gehaald gaat worden, nemen ze de tussenliggende methodetoetsen af. Die maken kleinere stappen in moeilijkheid. Vooral interessant om te doen als er aanpassingen in het aanbod gemaakt kunnen worden, zoals een (vak)versnelling of verkorte instructie.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Luck2012 »

Bij mijn zoon is ook doorgetoetst eind groep 4 begin groep 5. Zonder uitleg cito-toetsen maken en kijken hoe hij scoorde. Moest allemaal snel en in korte tijd op een gegeven moment na 1,5 jaar doortoetsen zijn ze gestopt. Ik begreep het nut er op deze manier ook niet zo van, maar het ging om toelating in een plusklas.
Mijn zoon vond het saai en heeft het afgeraffeld omdat het zoveel toetsen waren steeds.

Bij mijn dochter in groep 3 zijn ook toetsen afgenomen. Op zich zou ik bij haar wel willen weten hoe ze een volgende cito-toets maakt en dat ze rustig doortoetsen. Ik denk namelijk dat ze dit makkelijk kan, maar school wil het niet aan en laat haar alleen extra taal en rekenen maken en dat is het.
Als ze squla doet, doet ze alles op groep 4. Dat is natuurlijk geen cito, maar toch.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

loekie schreef:
vr 25 feb , 2022 9:55 pm
Vreemd dat ze dat niet weten..
Wellicht is handleiding kwijt?
Zoveel weken later is dit nog niet opgelost. Ik heb de resultaten opgevraagd van het doortoetsen en het PI-dictee zat daar niet bij. Ik heb dat nog een keer apart gevraagd en toen kreeg ik te horen dat ze zoals aangegeven ze geen score geven maar alleen kijken naar de spellingscategorieën die ze wel of niet beheerst. Ik begrijp dit niet. Dat dictee is afgenomen in het kader van doortoetsen. Wat bedoeld is om het niveau vast te stellen. Om de lesstof voor ons kind aan te kunnen bieden op haar niveau.

De situatie is niet dat mijn dochter bijv dyslectisch zou zijn en dat vastgesteld zou moeten worden op welke categorieën ze RT zou moeten krijgen. Er is nu vastgesteld in groep 5 dat ze sommige categorieën uit groep 8 nog niet beheerst, maar daar gaat ze dus nog lang geen instructie op krijgen. En er zijn toch ook geen indicaties dat ze dan extra instructie nodig zal hebben. Ondertussen wordt het werk in de klas niet aangepast omdat er geen niveau is vastgesteld. Op de M5 cito voor spelling had ze dle 54.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door merriedroom »

It’s ElizaDay’s verhaal all over again. Je herkende jezelf ook al in haar verhaal. Het is verschrikkelijk frustrerend en het klinkt alsof ze geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn. Hoeveel tijd gun je deze school nog om dit te herstellen? Misschien is zelfs een andere niet-hb-school nog beter dan dit.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doortoetsen

Bericht door Vlinder42 »

Misschien is dat zo. Maar ik begrijp niet waarom ze dit zo doen. Het is onkunde of onwil, maar beide begrijp ik niet. Het is op zich een goede school.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie