Sinterklaas cadeaus

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Sinterklaas cadeaus

Bericht door handzeep »

Ha allemaal,

Even een vraagje, hebben jullie leuke cadeau ideeën? Mijn zoontje (5) heeft meestal een beetje alternatieve interesses. Hij houdt bijvoorbeeld niet van het nabouwen van dingen. Lego wordt één keer gebouwd en daarna is hij er op uit gekeken. Meestal bedenkt hij zelf dingen van knexx. Hij wil graag een microscoop want hij is gefascineerd door bacteriën. Maar ik vraag mij af of hij daar niet ook al snel op uitgekeken is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met speelgoed.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Halve mandarijn »

Mijn zoon is gek op spelletjes, daar speelt hij mee. Lego wordt hier ook na 1x niet meer aangeraakt. Vorig jaar toen hij 5 was froggit gekregen en regenwormen. Nu staat Stratego op zijn lijstje. Maar ook spelletjes als bonanza, beverbende, triominos, uno, valse motten, vlotte geesten, regenwormen, kolonisten en koehandel zijn populair. Hij houdt ook van Pokémon kaarten, maar dat is nu niet te betalen. Vorig jaar ook een puzzel van Pokémon en een Pokémon knuffel gekregen. Puzzels worden hier ook maar 1 x gemaakt.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door merriedroom »

Van SES heb je eenmalige bouwpakketjes en een stuk goedkoper dan lego. Die zitten hier in de zak. Je hebt ze ook met een motortje erbij. Ik zag ook series met wetenschapsonderwerpen (magneten, proefjes, kristallen maken) of onderzoeksthemas (misdaadonderzoek, escaperooms voor jongere kinderen). Dat onderzoeken en ontdekken is hier wel gewild. En spelletjes zijn hier ook erg populair: speedcups, familie poen en coöperatieve spellen als Concept Kids.

sprongetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 9:47 am

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door sprongetje »

Ik heb een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd maar ook een neefje wat in deze tijd jarig is en nu 8 wordt.
Neefje had dino's als interesse dus dat kwam altijd wel goed, daarna rond z'n 5de werd het Freek Vonk en was het alles van bijzondere dieren en nu is het blijkbaar voetbal. Met 5 of 6 jaar hebben we hem een ontdeksetje over electriciteit gegeven, dat sloeg erg aan (maar vader is ook elektrotechnicus) en ook de simpele metaaldetector was een hit. In eerste instantie alles in huis onderzoeken of het van metaal was en later naar het strand. Dochterlief wilde ook heel graag de metaaldetector krijgen en is daar ook een poos enthousiast mee bezig geweest.

Wat het bij vlagen ook goed doet is Tiptoi (voor ons ook vooral handig in de auto), je kunt blijven uitbreiden naargelang de leeftijd en het interessegebied. 1 keer investeren in de pen en zorgen dat die steeds netjes opgeborgen wordt.

Knikkerbanen zijn ook populair. We hebben Hubelino waardoor we de Duplo kunnen hergebruiken als bouwstenen voor een knikkerbaan. Maar ook van de houten blokken en regeboog van Grimms worden knikkerbanen gemaakt. We hebben van quercetti ook een migoga knikkerbaan en die is ook interessant en proberen ze te veranderen. Er zijn allerlei systemen van knikkerbanen met allerlei effecten van allerlei merken en in verschillende prijsklassen. Gravitrax en van Djeco lijken mij ook interessant (maar ja we hebben al genoeg op dat vlak in huis)
Daarbij aansluitend zijn de volgende denkspellen van Thinkfun ook populair : Thinkfun gravity maze en de thinkfun roller coaster challenge.

Spelletjes zijn ook hier populair (betekent ook aandacht! want je doet ze samen). Favoriet is Carcassonne. We doen regelmatig Carcassonne junior maar toen ze die kreeg 2 jaar geleden stapte ze al heel snel over op de volwassen variant. Ook vlotte geesten, dobble, uno, qwirkle, stapelgekke speed cups, wie heeft het gedaan, story cubes en de kaartspellen van Djeco zijn populair. We zijn begonnen met cooperatieve spellen (makkelijk want dan verlies je nog niet) en solo spellen zoals de denkspellen van smart games.

Interesse in speelgoed gaat ook hier vrij snel (ze zijn gewoon sneller toe aan speelgoed voor een hogere leeftijd) en daarom koop ik veel tweedehands.
Een paar jaar geleden heb ik een lezing van Ans Ramaut bijgewoond en zij vertelde dat veel ouders lego netjes per setje bewaren en er niet gemengd werd. Kinderen speelden dan vaak maar heel weinig met de lego. Maar op haar vakantiekampen voor hoogbegaafde kinderen was lego wel populair. Volgens haar doordat alles door elkaar in een grote kist zat en ze er met z'n allen uit konden graaien en niet vooraf vast staat wat het moet worden.
Lego friends heb ik tweedehands gekocht via marktplaats en af en toe krijgt ze wat. Setjes zijn niet compleet en we stellen wat ze krijgt willekeurig samen. Als ze er dan mee speelt wordt er eerst heel mooi gebouwd.

Op het verlanglijstje van dochter stond een verrekijker en een telescoop. Voor ons goed zoeken naar iets wat betaalbaar is en tegen kleine kinderhandjes kan. Ze kan als 5jarige nog niet goed opruimen en met een broertje van nog geen 2 gaan zulke dingen dan snel kapot :(. Over een microscoop heb ik ook getwijfeld. Oppi piks wat ze op haar lijstje heeft staan, komt er in elk geval wel op 5/12.

Meer inspiratie : https://lisetteschrijft.nl/cadeautips-h ... -kinderen/

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door handzeep »

Bedankt voor de tips! Spelletjes zijn hier ook echt een hit. Vooral regenwormen. Maar ik zoek iets wat hij nu vooral zelf kan gaan doen. Freek Vonk is hij inderdaad ook gek op. Maar zijn boeken dan weer niet. We hebben nog geen knikkerbanen dus daar ga ik eens naar op zoek! Gravitax lijkt mij ook een leuk idee. Iemand hier ervaring mee?

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door MrsBucket »

Gravitrax is hier erg populair. Daarnaast blijft Hubelino een hit. Ik bestel af en toe wat speciale dingen bij via Ali en dan wordt er weer een tijdje flink mee gespeeld. Ook de houten treinrails is vaak nog interessant.
Qua spelletjes spelen we Levensweg, Carcassonne, Stratego, Betoverde Doolhof, Mastermind, Risk, het Mad-spel en het Verkeersspel.
Rush Hour is favoriet wat betreft Smart Games.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Anne72 »

Ik heb voor ons menneke ooit een gereedschapskist bij de action gekocht en die volgestopt met ontdek, meet en doe spulletjes. Loeppotje,vergrootglas, zeefje, thee ei, van die maatlepeltjes aan een ring, lege plasticpotjes, duimstok, meetlint, geodriehoek, magneetjes, schaartje, niet te scherp mesje, maatbekertjes. En natuurlijk een opschrijfboekje en een pen. Veel had ik ook bij de action gekocht, uit eigen voorraad en bij de kringloop. Wat een pret heeft hij daar van gehad!

Gravitrax is hier ook veel meegespeeld. En nog steeds in vakanties. Net als de logo.

Smartgames waren hier ook altijd populair. En coöperatieve spellen. En boeken.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Zoonmoeder01 »

Omdat mijn zoon destijds zo snel uit gekeken was op zijn speelgoed en toch ook wat andere intresses had, heb ik een box met proefjes gemaakt.

https://www.c3.nl/ontdekchemie/proefjes/

In het algemeen heeft het kind met de proefjes (in eerste instantie ) wel hulp nodig.

Hoewel ik goed begrijp dat niet iedereen daar tijd of zin in heeft, deed ik die proefjes ook met andere kinderen op school. Op die manier betrok ik ook andere kinderen bij zijn intresses en bleef het ook langer voor hem leuk. Zo gaf ik bijv. ook een box met Kapla mee, waarmee de kinderen in de klas heerlijk konden bouwen. Dat wakkerde dan ook weer het plezier van mijn zoon aan.

Ik zeg eerlijk ik vond het maar lastig om mijn zoon te vermaken. Ik begreep destijds ook niet precies wat er aan de hand was en het is in zekere zin gerustellend om te lezen dat ook andere kinderen zo snel uitgekeken kunnen zijn op hun speelgoed.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Axator »

Gravitrax is hier ook populair. Maar 5 jaar misschien nog wel een tikkie jong (mijne kreeg het met 8 jaar en kon toen wel prima bouwen daarmee). Dan zou ik eerder hubelino nemen. Dat is echt zo leuk spul en kan op duplostenen. Daar heeft hij van zijn 4e tot nu met 9 jaar mee gebouwd.

Deze snap circuits zijn ook erg leuk. Zeker als hij de instructies na kan bouwen.
https://www.kiwi-electronics.nl/nl/snap ... sc110-1039

Ik koop in ieder geval geendingen van Clementoni meer. Dat werkt gewoon niet lekker. Het is best leuk om mee te klooien, maar echt goed werken doet het niet. Zoals een robotje die niet recht kan lopen (terwijl dat wel nodig is voor de functie). Of van die kristal dingen die amper groeien.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Marthe »

Op die leeftijd was Kapla hier de tophit. Tegenwoordig ook in allerlei goedkopere varianten verkrijgbaar.
Het werd gecombineerd met Lego, Playmobil, Hotwheels, boerderijdieren e.d.
Tot op de dag van vandaag vinden ze allerlei kaartspellen leuk en ook de Plexus-ballen doen het goed.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Hanneke »

Wat zijn plexus ballen marthe?

Edit: al gevonden. Google geeft bij het meervoud een totaal ander zoekresultaat :mrgreen:

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door handzeep »

haha ja inderdaad, ik dacht ook al, heb ik het goede voor mij :)

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Sinterklaas cadeaus

Bericht door Marthe »

Dat krijg je als je drie letters vergeet. :lol:

Plaats reactie