het is rustig momenteel op het forum... Heb zelf ook een hektische tijd achter de rug. Nu vakantie, weer even bezinnen

Tegelijkertijd loop ik tegen iets aan en hoop ik dat er misschien wat tips zijn, die ik meteen in de praktijk kan uitproberen. Hoop het kort te kunnen beschrijven, want het typt toch wat lastiger op een telefoon.
Het betreft de vakantie-modus... Ik ben al vaker zoekende in bijv. vakanties, waarbij ik de intensiteit van ons gezin (met 3 à 4 vermoedelijk hb gezinsleden) nog intenser ervaar. Misschien is het dan intenser aanwezig/zichtbaar, misschien komt het omdat ikzelf erg kan opladen van rust en ik daar dan te weinig ruimte voor voel. (Note to self: iets met accepteren en verwachtingsmanagement, maar daarmee ben ik er nog niet helemaal.)
M.n. de jongste twee lijken onverzadigbaar enthousiast en energiek, terwijl de balans/lijn met te veel prikkels vrij dun is. Ik probeer hen te helpen in die balans, maar... ik vind het soms moeilijk. Voor J houden we (met redenen) redelijk de routine/bedtijden van 'normaal' aan, maar bijv. bij M willen we daar ook wat ruimte in geven (vraagt hij ook om). Vervolgens kan hij daar eigenlijk niet goed tegen en zit hij zichzelf (en zijn omgeving?) in de weg.
J kan haar 'prikkels' van de dag (leuke en niet leuke) moeilijk kwijt, waardoor ze een steeds korter lontje heeft. In de natuur en met tekenspullen is zij op haar best; daar hebben we hier gelukkig genoeg van.
O voelt zich eigenlijk ook het best in een bepaalde regelmaat van school, sport, duidelijkheid enz. Nu zij ouder wordt, lijkt zij iets beter te gedijen in vakanties, maar het wisselt tussen uitersten.
Ik weet niet goed hoe ik het kan uitleggen, maar soms ben ik hier (qua gedachten en gevoel) zo druk mee, dat het mij (te) veel energie kost. Waarmee ik mij dan weer tekort voel schieten naar man en kinderen. Oh ja, en naar mijzelf

Ik ben op zoek naar een betere balans voor mijzelf hierin.
Verder geniet ik echt van de tijd die we samen hebben en zitten we in een hele fijne, groene omgeving in NL! Gisteren waren we in een openluchtmuseum en dan geniet ik ook echt van de (opvallende/specifieke) interesse en vragen, die ze alledrie hebben. Fijne momenten!
Alleen het bovenstaande houdt mij dusdanig bezig, dat ik toch benieuwd ben hoe anderen dit ervaren en/of suggesties hebben...
Groetjes,
Lisa80.