Vakantie-modus?

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Vakantie-modus?

Bericht door Lisa80 »

Hallo allemaal,

het is rustig momenteel op het forum... Heb zelf ook een hektische tijd achter de rug. Nu vakantie, weer even bezinnen :wink:
Tegelijkertijd loop ik tegen iets aan en hoop ik dat er misschien wat tips zijn, die ik meteen in de praktijk kan uitproberen. Hoop het kort te kunnen beschrijven, want het typt toch wat lastiger op een telefoon.
Het betreft de vakantie-modus... Ik ben al vaker zoekende in bijv. vakanties, waarbij ik de intensiteit van ons gezin (met 3 à 4 vermoedelijk hb gezinsleden) nog intenser ervaar. Misschien is het dan intenser aanwezig/zichtbaar, misschien komt het omdat ikzelf erg kan opladen van rust en ik daar dan te weinig ruimte voor voel. (Note to self: iets met accepteren en verwachtingsmanagement, maar daarmee ben ik er nog niet helemaal.)
M.n. de jongste twee lijken onverzadigbaar enthousiast en energiek, terwijl de balans/lijn met te veel prikkels vrij dun is. Ik probeer hen te helpen in die balans, maar... ik vind het soms moeilijk. Voor J houden we (met redenen) redelijk de routine/bedtijden van 'normaal' aan, maar bijv. bij M willen we daar ook wat ruimte in geven (vraagt hij ook om). Vervolgens kan hij daar eigenlijk niet goed tegen en zit hij zichzelf (en zijn omgeving?) in de weg.
J kan haar 'prikkels' van de dag (leuke en niet leuke) moeilijk kwijt, waardoor ze een steeds korter lontje heeft. In de natuur en met tekenspullen is zij op haar best; daar hebben we hier gelukkig genoeg van.
O voelt zich eigenlijk ook het best in een bepaalde regelmaat van school, sport, duidelijkheid enz. Nu zij ouder wordt, lijkt zij iets beter te gedijen in vakanties, maar het wisselt tussen uitersten.

Ik weet niet goed hoe ik het kan uitleggen, maar soms ben ik hier (qua gedachten en gevoel) zo druk mee, dat het mij (te) veel energie kost. Waarmee ik mij dan weer tekort voel schieten naar man en kinderen. Oh ja, en naar mijzelf :roll:
Ik ben op zoek naar een betere balans voor mijzelf hierin.

Verder geniet ik echt van de tijd die we samen hebben en zitten we in een hele fijne, groene omgeving in NL! Gisteren waren we in een openluchtmuseum en dan geniet ik ook echt van de (opvallende/specifieke) interesse en vragen, die ze alledrie hebben. Fijne momenten!
Alleen het bovenstaande houdt mij dusdanig bezig, dat ik toch benieuwd ben hoe anderen dit ervaren en/of suggesties hebben...

Groetjes,
Lisa80.
O 2008
M 2010
J 2015

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Vakantie-modus?

Bericht door merriedroom »

Hoi Lisa80, ik denk dat ik wel een beetje voel wat je bedoelt. Soms is de vrijheid van vakantie juist niet zo fijn, want er is veel meer mogelijk, maar dat maakt het beperken waar nodig moeilijker.

Wat mij heeft geholpen in beperken én voldoende verrijken in de vakantie ÉN te voldoen aan mijn torenhoge eisen richting mezelf, is een vakantieplanning. Deze is vrij grofmazig en bestaat uit een ochtend, middag en evt. avond als de kinderen wat ouder zijn of voor onszelf als volwassenen. Elk dagdeel kan ingevuld worden met een activiteit. Hierdoor kunnen drukkere activiteiten afgewisseld worden met rustige en ‘simpele’ met uitdagendere voor het hoofd. Maar ook de ‘niets-doen’ momenten en pyamadagen of -ochtenden kun je hierin meenemen.

We hoeven ons niet aan die planning te houden, maar ik kan beter tegen mijzelf zeggen dat het prima is wat we allemaal doen en we een tevreden vakantie gaan meemaken. Ook voor de kinderen leuk om te zien wat er aan gaat komen of allemaal meegemaakt is. Het ritme blijft ook voldoende in stand met eten en slapen voor een ieder die dat nodig heeft. Uiteindelijk maakt dat het ook leuker.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Vakantie-modus?

Bericht door Noelle »

Hi Lisa, je noemt het zelf al maar verwachtingenmanagement lijkt me een behoorlijke sleutel....klinkt alsof je het idee hebt dat je iedereen een geweldige tijd moet bezorgen/ soms is vakantie toch ook even niet leuk voor kinderen of krijgen ze even niet een ideaal plaatje omdat ook ouders vakantie hebben of omdat alle gezinsleden zo hun eigen wensen hebben die niet altijd identiek zijn. Minder eisen stellen en ‘laten gaan’ is vast niet de enige oplossing maar kan wel enorm helpen...

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Vakantie-modus?

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons werkt het het beste om de vaste eet- en slaaptijden aan te houden en de leiding te nemen in wat we gaan doen. Ik vraag aan de kinderen wat ze willen doen en dan plan ik meestal om de dag een uitje buitenshuis en om de dag een activiteit thuis. Dat hoeft niet heel groot te zijn allemaal, maar het geeft bij ons net genoeg structuur. Als er teveel ongestructureerde tijd is, dan gaan ze enorm klieren en dat kost helemaal vreselijk veel energie.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Vakantie-modus?

Bericht door Meisje16 »

De afgelopen periode hebben wij heel wat Bingo's afgelopen en gemaakt; buurtbingo's, spelletjesbingo's, eet-bingo's etc. etc. M.a.w. een A4 met daarop verschillende keuzemogelijkheden; helpt dochter in het beperken van alle opties die er in haar hoofd zijn, brengt haar soms op een idee waar ze zelf nog niet aan had gedacht, is een streven om alles gedaan te krijgen (dus de leuke én de minder leuke dingen, of mbt de activiteiten zowel de rustige als drukke zaken) en zorgt ook voor wat overzicht. Mbt activiteiten kun je daar dan ook de dingen tussen zetten die jij zelf graag zou willen doen. Wél de activiteit ergens beschrijven, anders krijg je discussie over wat het plaatje precies betekent! Succes!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Vakantie-modus?

Bericht door Hanneke »

Herkenbaar.

En ik denk dat dit voor veel ouders zo is. Tenminste, wanneer wij op vakantie waren op een bungalowpark, dan zag ik toch opvallend veel ouders met korte lontjes, en kinderen die duidelijk moe/overprikkeld/zich vervelend/...... waren. Van vaste routine naar vakantie is voor veel mensen ook best lastig.

Er spelen ook zo veel dingen mee.
Verlies van vaste ritmes wat voor veel kinderen (en ouders) naast ontspanning toch ook stress geeft
Verschillende verwachtingen en verplichtingen binnen één gezin
Verschillen binnen het gezin in wat nodig is om tot rust te komen
enz.

Wat werkt is per persoon en per gezin verschillend denk ik.
En soms werkt ook niets, dan is het even uitzitten en accepteren dat vakantie soms tegenvalt.

Ik probeerde altijd voor mezelf wel een planning aan te houden. Dat gaf mij rust, en de kinderen ook. Weten hoe de week er gaat uitzien.
Uitstapjes wisselden we daarnaast af met thuisdagen.

Soms konden ze laat naar bed, soms moesten ze er weer even op tijd in i.v.m. humeur dat leed onder slaapgebrek. Dat bekeek ik per dag.
Maar echt een vakantie die van dag 1 tot dag 42 ontspannen is, dat hebben we eigenlijk vooral nu de kinderen ouder zijn.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Vakantie-modus?

Bericht door Marthe »

Het is hier wisselend.
Toen de kinderen jonger waren vond ik de vakantie pittig.
Wat hier hielp was een overzicht van de vakantie maken.
Op A3-vellen tekende ik een kalender/planner met voor elke vakantiedag een vakje voor maaltijd, activiteiten, taken, uitjes.
Op die manier hadden de kinderen houvast en was 'kijk maar even op de kamerdeur' het standaard antwoord waardoor ik niet elke keer moest bedenken wat ik moest antwoorden.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Vakantie-modus?

Bericht door Lisa80 »

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn!!

Verschillende dingen/ideeën die ik meeneem (ook voor momenten buiten de vakantie).
Daarnaast ook opnieuw besef van dingen die ik eerder wel heb gedaan, maar wat meer had losgelaten door nieuwe (leeftijds)fases van de kinderen. Al doende leert men...

Al wat meer structuur en rustmomenten ingelast; het was wat meer ontspannen. Zelf ook even met een boek in het zonnetje kunnen zitten en daar knap ik zelf ook echt van op. Dat zal ook helpen ;)
O 2008
M 2010
J 2015

Plaats reactie