Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Baloo »

Hoi, wat vinden jullie?
we hebben school gevraagd om onderzoek naar de leerstrategieen, concentratie, zelfvertrouwen/faalangst van onze jongste (gr 7). Het gaat eigenlijk heel goed op school, resultaten zijn goed. Maar we zien dat ze steeds vaker tegen dingen aanloopt, zoals niet of langzaam starten, weinig concentratie kunnen opbrengen, veel slordigheidsfouten maken, maar ook stress dat ze 'dom' zou zijn, het niet goed genoeg doet, dat de juf vindt dat ze te langzaam is. School heeft in het staartje van het schooljaar de schooladviesdienst in kunnen schakelen op ons verzoek en ik had vandaag de intake. De tester is niet iemand met specifieke hb kennis.

de inzet van de tester is een intelligentieonderzoek, niet om een iq getal te krijgen want we weten al dat ze slim is (en scoorde zes jaar geleden 145+), maar omdat er onderdelen in dat onderzoek zitten die inzicht geven in taakinitiatie, taakaanpak, verwerkingssnelheid, etc.

Nu zei de tester bij het intakegesprek dat hij verwacht dat jongste een 'diplomastapelaar' gaat zijn. Het verbaasde me dat hij hierover begon want een schooladvies is niet de hulpvraag. Ik kreeg sterk de indruk dat hij vond dat ze straks maar gewoon lekker op de havo moet beginnen, als ze tegen dit soort dingen aanloopt. Haar resultaten, pre-advies, en ook sociale aansluiting roepen allemaal VWO. Ik zou me er niet zo druk om maken, als niet alle leerkrachten die jongste kennen de school gaan verlaten. Ze krijgt straks een nieuwe leerkracht die we nog niet kennen, die dan een maand of twee heeft om een definitief schooladvies te geven. Ik wil niet dat er dan een officieel rapport ligt waarin (al dan niet met zoveel woorden) wordt aangeraden om haar een havo advies te geven.

Wat vinden jullie? Maak ik me terecht zorgen? Zouden jullie afzien van het onderzoek met deze tester? Hoe succesvol kun je zijn in vooraf afspraken maken over wat er wel en geen onderwerp van het onderzoek en rapport wordt, en over de toestemming die wij aan school geven om het onderzoek in te zien?

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Anne72 »

Als je denkt dat de onderzoeker vooringenomen is, zou ik een andere tester vragen. Dit soort uitspraken voor de test, lijken mij ongepast.

Wij hebben ons rapport zelf betaald en kregen het daardoor eerder te zien dan de school. Een opmerking die wij niet herkende en de tester ook niet meer begreep of kon onderbouwen is er uitgehaald.
Maar misschien krijg je het altijd eerder te zien?

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Geertje
Moderator
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Geertje »

Ook als school betaalt heb je als ouder het recht om het rapport het eerst te zien (en om te weigeren om het te delen met school). Maar als je nu al geen vertrouwen in de onderzoeker hebt, kun je er wellicht beter helemaal niet door deze persoon laten testen.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door merriedroom »

Vertrouwen is wel belangrijk. Daar kun je ook aan werken door je zorgen te uiten, want misschien hebben jullie elkaar niet overal even goed begrepen. Blijft de twijfel, dan zou ik om een andere tester vragen. Mijn ervaring in doorgaan met een traject waar je niet veel vertrouwen in hebt of waar zorgen blijven ontstaan, dat daar minder goede resultaten uit komen. Dat zou toch zonde zijn.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Pompom »

Naast reeds genoemde opmerkingen, ook deze tip: laat de huidige leerkracht (en) (die kennelijk vertrekken) een overdracht schrijven met aandacht voor dit stuk.

Overigens komt het definitieve advies voor 1 maart, de leerkracht in groep 8 heeft dus wel wat meer dan 2 maanden. (Al is het zeker niet ideaal!)
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door boom »

Is het een schooladvies-dienst of een school-adviesdienst? Ik ken de term niet, vandaar dat ik het vraag. Eigenlijk denk ik het laatste, dus dat betekent dat vooral de school wordt geadviseerd hoe de leerling te begeleiden. Het lijkt me prettig als het doel nog(maals) helder wordt verwoord en dat het dus niet gaat om een schooladvies, maar hoe haar handvatten te geven om met zaken als faalangst om te gaan (als dat zou spelen). Ik zou niet bij voorbaat deze persoon passeren, maar gewoon het gesprek aangaan en helder maken wat er onderzocht moet worden en waar de advisering over zou moeten gaan. Je kunt altijd nog het verslag inzien en aanpassen voordat het definitief wordt.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Bissi »

de inzet van de tester is een intelligentieonderzoek, niet om een iq getal te krijgen want we weten al dat ze slim is (en scoorde zes jaar geleden 145+), maar omdat er onderdelen in dat onderzoek zitten die inzicht geven in taakinitiatie, taakaanpak, verwerkingssnelheid, etc.
Een IQ test om de executieve functies te testen, begrijp ik dat goed? Is dat de beste manier om die te testen, vraag ik me af. En als de executieve functies nu niet optimaal blijken te zijn, wordt dan met de IQ test ook duidelijk waar dat aan ligt?
Wordt er ook gekeken naar andere factoren? Of ze voldoende wordt uitgedaagd en zo?

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Baloo »

Hoi Bissi,
goede vragen, ik weet het niet. Ik dacht zelf in eerste instantie niet aan een iq test maar weet ook niet zo goed wat ik dan wel moet vragen. Heb jij ideeen daarover?

Of ze voldoende wordt uitgedaagd: ik vind dat heel moeilijk te beoordelen. Ze vindt zeker niet alles 'te makkelijk', en raakt snel in paniek als ze het idee heeft dat ze het niet kan. Maar tegelijk zie ik dat de dingen waarvan ze denkt dat ze ze niet kan, juist echt goed te doen zijn voor haar. Het is zo iemand bij wie de luikjes dicht gaan als het er wat moeilijker uit ziet. Ik ben bang dat als we de druk qua moeilijkheid gaan opvoeren, ze nog meer onder spanning komt te staan. Ze hoeft van mij geen moeilijker of ander werk, maar ik zou zo graag zien dat ze met zelfvertrouwen en een beetje structuur aan het werk was. De school heeft 'niet passend onderwijsaanbod' wel als mogelijke oorzaak in het aanmeldformulier genoemd, dus hopelijk wordt daar ook naar gekeken.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Baloo »

laat de huidige leerkracht (en) (die kennelijk vertrekken) een overdracht schrijven met aandacht voor dit stuk
Goede suggestie Pompom! Ik heb in het verleden wel vaker om een overdracht gevraagd en dan zeiden ze dat ze dat inderdaad heel goed hadden gedaan. De leerkracht van het jaar daarop wist dan weer van niks... :confused: Ik zal het inderdaad weer vragen.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Baloo »

even een korte update hier: einde schooljaar vorig jaar konden we op de valreep terecht bij de schooladviesdienst voor een onderzoek. Intelligentietest, maar ook testen over concentratie vasthouden en focussen, starten met een taak, geheugen, werkhouding, signalen voor add en dyslexie. Het rapport was lang en er stonden veel herkenbare dingen in. Er waren niet genoeg aanknopingspunten om aan een concentratiestoornis te denken. De conclusie was eigenlijk: motivatie voor prestatie komt pas onder (tijds)druk, er is enige faalangst, geinteresseerd zijn in de stof is cruciaal, laat haar uitdagend werk maken en voorkom onnodige herhalingen. Het was echt de laatste week van school dus terugkoppeling is niet meer gebeurd. We gingen de vakantie in met een kind waar we echt zorgen over hadden. Het rapport bevatte geen aanleiding voor grote zorgen, maar wat konden we doen om haar te helpen?

Na de vakantie twee nieuwe juffen voor de klas. Jongste was zeer gefrustreerd dat de oude juffen weg zijn (want die waren de coolste juffen ooit), en baalde van deze twee minder gezellige juffen voor het laatste groep 8 jaar waarin ze vooral naar de leuke dingen uitkijkt. En wat viel het tegen: drie keer zoveel werk op de weektaak, meer huiswerk, veel striktere klasseregels, grotendeels zelfstandig werken en als het niet af is vrijdag gaat het mee naar huis.

Maar wat een verschil! Jongste houdt zelf een agenda bij, maakt haar huiswerk, start zelf haar werk, werkt geconcentreerd, vliegt door de stof, krijgt de weektaken op woensdag al af (voorheen was de helft van dit werk nog lang niet af in een week), maar heeft thuis ook een sprong gemaakt. Er wordt muziek geoefend, zonder morren tafel gedekt en andere klusjes gedaan, etc. Op het eerste oudergesprek bleek school het rapport al te hebben (tegen afspraak met SAD in, maargoed), maar ze begrepen helemaal niet waar de zorgen in de lente vandaan kwamen. Alsof het een ander kind betrof. Niets van de problemen en issues uit de lente waren herkenbaar voor hen.

We hebben veel geleerd over jongste, over wat zij nodig heeft om tot goed werken te komen. Maar ook over school: wat een enorm verschil maken leerkrachten die de klas op orde hebben. We kijken met veel vertrouwen naar het komende jaar en de overstap naar de middelbare.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door Axator »

Wat fijn dat het nieuwe jaar zo anders gaat!
Soms is wat (strenge) duidelijkheid nog niet zo slecht. De mijne neemt ook de ruimte om te dromen in de klas als hij kan. Maar als het moet, dan neemt hij het wel serieus..

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Schooladviesdienst - wat vinden jullie?

Bericht door merriedroom »

Nu ja, soms kan dat zo simpel gaan. Maar ik beaam dat er een grote kwetsbaarheid is voor wat betreft de leerkracht. Dat zullen veel meer leerlingen hebben, maar met hb zie je dat de interactie ook kwetsbaar is.

Plaats reactie