Ongemakkelijk

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Ongemakkelijk

Bericht door JannekeT »

Hebben jullie dat ook, dat ongemakkelijke gevoel?
Dat gevoel dat je je steeds moet verantwoorden tov andere ouders? Dat ze je een opschepper vinden?

Heb nu een startende kleuter die anders instroomt dan de andere kids omdat hij hb is.. en een andere kleuter die een gebruiksaanwijzing had en vastliep vanaf start basisschool.. we weten nu eindelijk waarom..

Nu beginnen andere ouders vragen te stellen..
“Hoe gaat het met 1?” En “waarom zit 2 niet in de druppelgroep?” Ik voel me zo ongemakkelijk als ik eerlijk antwoord geef. Maar liegen is ook zo’n ding.
Heb het gevoel dat iedereen mij een opschepper vindt, en bovendien krijg ik van anderen meestal de reactie dat hun kind ook zo slim is; dat zij gaan vragen of hun kind niet ook een klas kan gaan overslaan.
Echt ouders begrijpen het vaak niet hoe vervelend het is, om constant bezorgt te zijn wanneer je kind weer vast gaat lopen.. loopt nog iemand hier tegenaan?
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door merriedroom »

Hier is er luxe dat de school iets meer slimme kinderen aantrekt, omdat ze er blijkbaar om bekend staan. Wist ik toen niet. Dat er aanpassingen zijn, is daarom misschien wat normaler. Hoewel de aanpassingen wel erg verschillend kunnen zijn en niet veel kinderen aanpassingen krijgen.

Maar in mijn omgeving krijg ik soms wel wat scheve gezichten. Maar naar hen en zeker naar andere ouders denk ik: het is mijn kind en een zaak tussen ons als ouders en de school. Als ze met (semi-)geïnteresseerde vragen komen en gaan spiegelen op hun eigen kind, verwijs ik ze altijd naar de school; bespreek dit maar met de juf of ib’er. Ik ga er neutraal in staan, want ik kan echt niet inschatten of iets ook kan spelen bij diens kind.

Ik heb ook inzichten opgedaan door m’n kinderen met andere kinderen (op dit forum) te vergelijken, dus dat ze gaan vergelijken vind ik helemaal niet vreemd.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Paula »

JannekeT schreef:
wo 26 mei , 2021 4:43 pm
Hebben jullie dat ook, dat ongemakkelijke gevoel?
Dat gevoel dat je je steeds moet verantwoorden tov andere ouders? Dat ze je een opschepper vinden?
Mijn kinderen zijn inmiddels 21 en (nog net) 22 maar ja, dat gevoel hadden wij destijds ook. Onze omgeving begreep de problemen die wij hadden met de kinderen niet, men vond dat wij zeurden want we moesten blij zijn dat ze slim waren en bovendien was spelen en kind zijn veel belangrijker dan cognitief voorlopen. Ik kon daar heel boos en verdrietig van worden.

Ik gaf overigens nooit zoveel informatie, noemde het woord 'hoogbegaafd' zelden. Alleen wanneer mensen uit interesse vragen stelden, gaf ik uitleg. En ook dan kreeg ik regelmatig te maken met vooroordelen of vooronderstellingen. Maar ja, de kinderen weken nogal af van 'normaal' dus mensen hadden al snel door dat er 'iets' was.

Wat ik in elk geval geleerd heb: Je hoeft je niet te verantwoorden. Het is jouw kind, jullie volgen zijn/haar ontwikkeling en als die wat afwijkt van wat gemiddeld is, dan is dat zo. Dat geldt ook voor kinderen die niet goed kunnen meekomen.
En wat ik ook heb ervaren, is wanneer je er middenin zit en je je zorgen maakt over je kind, een kleine opmerking al hard binnen kan komen en als kritiek kan voelen, ook wanneer het niet zo bedoeld is. Ik was op den duur overgevoelig voor goedbedoelde ongevraagde adviezen. Nu zou ik er mijn schouders over ophalen (doe ik ook, als mensen willen weten hoe mijn 22-jarige al met haar PhD bezig kan zijn en dan meteen komen met 'ja dat kan toch niet want sociaal-emotioneel ...'), maar toen raakte het me elke keer weer.
Peercontacten, dus af en toe afspreken met ouders van andere slimme kinderen, kan enorm helpen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door loekie »

Ik herken het wel. Mijn kinderen zijn inmiddels 26 en 22. Ik heb gemerkt dat het (voor mij) het beste werkte om bij dat soort vragen niet te vertellen hoe groot de voorsprong was en wat ik vond, maar dat de school vond dat het onderwijs in groep x het beste aansloot bij zijn ontwikkeling.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door JannekeT »

Dank voor jullie reacties..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Vlinder42 »

Ik herken dit ook. Ik vond het vooral heel lastig bij de kinderopvang en de peuterspeelzaal. De leidsters en pedagogisch medewerksters konden daar niet op een normale manier over praten en dan had ik het nog niet eens het woord hoogbegaafd gebruikt. Maar gewoon dat ze zoveel slimmer waren dan de rest, daar konden ze niet mee omgaan. Het ging alleen van ‘Nou, het is wel een wijsneusje, hoor, haha!’ Toen ik een keer vroeg of m’n dochter een wat moeilijkere puzzel mocht, omdat ze de noppenpuzzels wel voorbij was, kreeg ik te horen dat die puzzels alleen voor de kindjes van 3 jaar waren. Toen ik zei: ‘Thuis maakt ze legpuzzels’, gingen ze met 3 man om haar heen staan ‘Laat maar zien dan!’ Het kind was 2. Ik zeg er daardoor eigenlijk nooit meer iets over tegen anderen, behalve tegen school als dat nodig is en tegen vrienden die het weten en begrijpen (en hier op het forum natuurlijk). Verzin een standaard antwoord waar je zelf goed mee door de deur kunt en wat verder niet teveel vragen oproept. Dat zou mijn advies zijn. Het gaat ze gewoon niks aan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Von »

Ik herken het ook wel van eerder.
Toen mijn zoon versnelde van halverwege 3 naar halverwege 4 kreeg ik wel vragen. Lastig was dat ik ook op zijn school werkte en dat dus niet iedereen het zuivere koffie leek te vinden.
Er waren ook mensen die 't onzin vonden dat 'ie naar de plusklas ging, ook later. Hij was al versneld, was het nou nooit genoeg?
In de buurt had ik een paar mensen waarvan de kinderen echt moeite hadden met leren, die zorgen hadden om hun kind en dachten dat het alleen maar makkelijk was om zulke slimme kinderen te hebben. Toen ben ik op een gegeven moment iets opener geworden over tics die hij had en die over waren zodra de plusklas weer begon, terwijl wij helemaal nog niet het verband hadden gelegd tussen die tics en zijn behoefte aan uitdaging. Toen kwam er wel wat meer begrip. En benoemen dat we eigenlijk allemaal hetzelfde willen: een gelukkig kind, hielpook wel.

Op de middelbare school werd het minder lastig. Je spreekt andere ouders niet meer en ze zitten meer tussen "gelijken".(Mijn kinderen tenminste. Ik heb geen extreem hoog begaafde kinderen voor zover we weten).

Wat voor mij scheelt is dat ze op het orkest vanaf het begin tussen gelijkgestemden zitten. Daar miegelt het van de hoogbegaafde kinderen (en ouders) Een heel prettige peergroup zo dicht in de buurt.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Anne72 »

Ik herken het eigenlijk niet zo. Ben altijd heel open geweest over wat ons meiske en ons menneke konden en waar ze nog iets te leren hadden. Wij zijn ook nooit echt tegen onbegrip of afwijzing aangelopen bij mensen die er toe deden. Bij het Kdv waren ze vooral verwonderd en op school bleken ze een kei in individuele benadering van kinderen en volop bereid om zelf te leren en naar creatieve oplossingen te zoeken. We hebben ook nooit echt issues gehad met de kinderen zoals echt niet naar school willen, onderpresteren, tics of autistifoor gedrag. Dus ook nooit behoefte gehad aan begrip voor onze eigen struggles want die waren er niet. Dan kun je onhandige vragen en kritiek ook eenvoudiger van je af laten glijdendenk ik.

Natuurlijk wel andere ouders bij de kleuters die mij vroegen waarom we ons meiske al hadden leren lezen en die niet konden geloven dat ze dat zichzelf had geleerd. Dan zei ik altijd dat ik me dat kon voorstellen. Dat ik ook verbaasd was. Soms is het onwetendheid.
En ook wel geconfronteerd met vooroordelen: dan vroeg ik waarop ze dat baseerden. Vaak was dat dan media of iemand in de straat. Dan zei ik altijd dat het kon dat dat daar zo was maar dat HBers net gewoon kinderen zijn: allemaal anders.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Nefertiti »

Heb altijd gezegd "[naam zoon] bleek wat aanpassingen nodig te hebben, we hebben dit zo met school besproken en nu gaat het veel beter met hem". Zo min mogelijk in details gegaan dus, en kreeg dan nooit een vraag terug. Mensen die je van elders kent en oprecht interesse hebben staan er toch anders in dan ouders van het schoolplein die inderdaad meer vergelijken. Daar zit voor mij ook het verschil: dat iemand ouder is van een kind uit dezelfde klas maakt niet dat ik hem of haar goed genoeg ken om zulke persoonlijke dingen te vertellen en dus ook nooit gedaan. :lol:

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door MrsBucket »

Ik kreeg wat Luizenmoeder-taferelen om me heen, gistermiddag op het schoolplein. “Goh, ik heb gehoord dat hij een groep gaat overslaan. Maar dat heeft hij toch al gedaan?” Ik heb mijn schouders opgehaald en gezegd dat het nodig is. Maar ik vond het wel een vervelend moment, 4 ouders tegelijk.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Marthe »

Als 4 man dat tegelijk doet is het geen open vraag meer.
Heel vervelend dat je op zo'n soort inquisitie stuit als je kind anders ontwikkelt dan gemiddeld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Paula »

Lang geleden werd ik ooit op het schoolplein klemgereden door een medekleutermoeder met scooter. Ze wilde weten wat ik gedaan had om mijn kind te laten versnellen want haar dochter was én groter dan mijn zoon én ouder én ze kon haar naam al schrijven ... voor ons was het hele hb-gebeuren nog behoorlijk vers, ik kwam dan ook niet veel verder dan iets mompelen over meer uitdaging nodig hebben en individuele verschillen waarbij school beslist wat passend is. Die moeder heeft me de 2 jaren erna alleen nog dodelijke blikken toegeworpen en nooit meer met me gepraat :lol:. Gelukkig was dit een enorme uitzondering.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Noelle »

Ik herken het gelukkig (denk ik als ik dit zo lees) niet. Ik had en heb altijd veel oppas (vanwege werk) en niet zo onderdeel van het schoolplein gebeuren. Heb uiteraard wel wat contacten met ouders vriendinnengroepjes maar ik herken het ook daar niet zo. Kwam er zelf bv ook onlangs pas achter bij een verjaardag toen ik nog eens goed maar de leeftijd keek van de jarige dat ze versneld was/ meisje komt hier al jaren en andersom en nooit ter sprake gekomen. Dochter wist t ook niet en is t toen gaan navragen. Daar lijkt me ook niets mis mee-gewoon uit nieuwsgierigheid/interesse. Ze was ook benieuwd waarom andere kids t deden terwijl wij versnellen zelf geen goed idee hebben gevonden voor dochter.

Kids hier op montessori school dus in welke groep iedereen precies zit krijg je dan misschien toch minder mee? Ook dingen als externe plusklas houdt iedereen voorzover ik zie niet zo bij/ hoewel dochter daardoor al jaren wekelijks een dag niet op school was kreeg ik nog steeds wel eens de vraag of dochter na school mee ging spelen en als ik dan aangaf dat ze die dag nooit op school was gaf dat geen herkenning. Overigens ook niet echt vragen als ik het aangaf naar aanleiding van een speelvraag...

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door Paula »

De ene school en/of omgeving is ook de andere niet denk ik. Wij hadden te maken met een kleine dorpsschool, vrijwel alle ouders kenden elkaar en elkaars kinderen. Wij waren én import én onze kinderen ontwikkelden zich afwijkend én wij namen vervolgens beslissingen die niet iedereen kon begrijpen (versnellen, verhuizen vanwege passend onderwijs). Daar vond de omgeving iets van. Familie ook trouwens ook.

Maar tegelijkertijd hebben we daardoor ook veel hele leuke en fijne nieuwe contacten opgedaan (in eerste instantie via de voorganger van dit forum, maar ook via organisaties zoals Pharos en Peers2Play en later via de 2e school die een aanzuigende werking had en waar veel hb kinderen zaten). Het is dus zeker niet alleen maar negatief geweest!
Zoals ik eerder al schreef, doordat het met onze kinderen een hele tijd niet zo goed ging, was ik ook veel gevoeliger voor opmerkingen en vragen. Naarmate het beter ging met de kinderen, raakten ondoordachte commentaren of vooroordelen me veel minder.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Ongemakkelijk

Bericht door MrsBucket »

Paula, wij hebben dezelfde situatie. Kleine dorpsschool, klein dorp, iedereen kent elkaar. Wij rijden 20 minuten naar deze school, terwijl de rest te voet komt. Mijn zoontje was de eerste in jaren die met een zon-boekje ging werken in groep 3, dat snapten de ouders al niet (“zoontje zei dat jouw zoon in een ander boek werkt, hoezo dan?”).

Maar goed, ik word er wat immuun voor, gelukkig.

Plaats reactie