uitdagend lesmateriaal / pluswerk

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Gerbera
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 apr , 2021 7:01 pm

uitdagend lesmateriaal / pluswerk

Bericht door Gerbera »

Op zoek naar interessante en uitdagende opdrachten voor een kind dat veel tijd over heeft op school omdat de reguliere reken- en taalvaardigheden leren weinig tijd kost?

Omdat ik zelf veel gehad heb aan tips op het oude forum op dit terrein, wil ik in deze post wat materiaal op een rijtje zetten waar mijn dochter veel plezier aan heeft gehad. Misschien dat iemand er wat mee kan, om op school naar te vragen of eventueel zelf aan te schaffen.
En waarschijnlijk hebben andere forumleden nog goede aanvullingen.

Kleuters en groep 3

* Roosterfiguren dieren 1 (kopieerbladen)

Vooral de negen bladen met “tovertekeningen” zijn erg leuk. Hierbij krijgt de leerlingen een rooster met hokjes, een startpunt en een lijstje met pijltjes en cijfers. Als je de opdrachten in dat lijstje (bijvoorbeeld drie stappen naar rechts, weergegeven als een pijltje naar rechts met het cijfer 3) goed uitvoert, ontstaat er een tekening van een dier.

Hier vind je een voorbeeld: https://www.pinterest.fr/pin/417849671669378861/

Groep 4 en 5

* Tafels oefenen leuker maken door een kind breuken te laten vereenvoudigen (daar moet je de tafels goed voor kennen, maar het is uitdagender dan steeds weer tafelsommen maken om ze goed te automatiseren). Volgens mij gebruikte ik destijds sommenmaker.nl om oefenblaadjes uit te printen met breuken die vereenvoudigd konden worden.

* Plusleesboeken met opdrachtenboekjes van Delubas
https://www.delubas.nl/methodes/lezen/plusboeken/

Zeer gevarieerd qua onderwerpen, over geschiedenis, wetenschap en cultuur.

• Cijferpuzzels (beter bekend onder de naam Japanse puzzels).

De opdrachten van Sikkepit hebben in mijn ogen een goede opbouw. Het zijn leuke, uitdagende puzzels waarbij je zorgvuldig moet werken en een beetje vooruit moet proberen te denken.

https://www.vierkantvoorwiskunde.nl/sik ... 203-4.html


Groep 7 en 8

• Overdenken
https://www.schoolmaterialen.nl/proefpa ... oep-7-en-8

Opdrachten met een filosofische insteek. Deze lessenserie zit in mijn ogen heel goed in elkaar en is goed zelfstandig te doen, iets wat bij lang niet al het plusmateriaal het geval is. Deze lessenserie bevat goede uitleg en een goede opbouw qua moeilijkheidsgraad. Zie bovenstaande site voor meer info.

* Engels Muiswerk

De school van mijn dochter had een abonnement op Muiswerk en daar bleek een module begrijpend lezen in het Engels in te zitten met opdrachten op het niveau van de brugklas en zelfs deel op het niveau van 2 vwo is mijn inschatting. Heeft ze veel plezier aan gehad.

* Opdrachten over rekenen met breuken in het plusboek wereld in getallen zowel in groep 7 als groep 8 laten maken.

De minimale eisen qua rekenen met breuken zijn in mijn ogen heel laag op de basisschool. Dit terwijl het voor een vwo-leerling heel nuttig is om hier vaardig in te zijn. Ik heb er destijds voor gekozen om mijn dochter al in groep 7 aan de slag te laten gaan met de breukenopdrachten uit het pluswerkboek van groep 8. Dat vond ze toen nog vrij pittig en ze maakte dat lang niet foutloos. Een jaar later in groep 8 heeft ze dezelfde serie opdrachten nog een keer gedaan. Dat is in mijn ogen heel nuttig geweest.

* Literatuur en creatief schrijven van Eduforce

Leert leerlingen van alles over hoe een goed verhaal in elkaar zit en helpt ze op weg bij het schrijven van hun eigen verhaal. Is vooral iets voor kinderen die graag lezen en verhalen schrijven en dat schrijven op een hoger niveau willen brengen.

https://www.eduforce.nl/1-ex-literatuur ... p-7-8.html


Verder vond mijn dochter leren programmeren met Scratch erg leuk. Goed voor kinderen om te ontdekken dat je kunt leren van de fouten die je maakt. Veel ruimte voor creativiteit. Ik ben nog niet veel goed lesmateriaal op dit terrein tegen gekomen. Ik heb hier zelf les in gegeven als vrijwilliger.

Op de school van mijn dochter werkten ze verder met Kien Rekenen als pluswerk bij rekenen. Wat ik ervan gezien heb waren dit interessante opdrachten. Het vergde wel uitleg van de docent en daar ging het vaak mis. De docent zette een groepje leerlingen op de gang zonder uitleg vooraf en zonder na afloop het werk na te kijken en na te bespreken. Hierdoor heeft mijn dochter hier niet zoveel van geleerd.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: uitdagend lesmateriaal / pluswerk

Bericht door Inde »

Taal:
Mijn kinderen kregen/krijgen in groep 7 en 8 begrijpend lezen op 3/4-havo-niveau. Dat is niveau D van de methode Nieuwsbegrip. In groep 6 hadden ze Nieuwsbegrip C. Begrijpend lezen op school wordt daar niet per se leuker van, maar op deze manier is het wel wat minder saai.
De eerste keer dat ze Nieuwsbegrip C kreeg riep mijn dochter uit: eindelijk een tekst met paragrafen!

Verder vanaf groep 5 Spaans uit de methode Juan y Rosa.

Rekenen:
Vanaf groep 6 Wisschrift voor wiskundige vraagstukken en logisch denken. Dit is het hoogtepunt van de week voor mijn kind dat nu in groep 8 zit. Met haar groepje van 3 of 4 kinderen mag ze zelf bepalen welk onderwerp ze aanpakken. Rekentijgers wordt aangeboden vanaf volgens mij groep 4. Mijn oudste heeft dat even gedaan, maar dat was in een groepje met alleen jongens en dan “zit ik liever bij mijn vriendinnen in de klas”.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: uitdagend lesmateriaal / pluswerk

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter kreeg in groep 5 een hele stapel plusboekjes. Maar helaas vond ze er niks aan. Het enige dat ze leuk vond was een verrijkingsboekje Kunstgeschiedenis van de oudheid van Denkwijs.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Textueel
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 aug , 2023 6:40 am

Re: uitdagend lesmateriaal / pluswerk

Bericht door Textueel »

Dank, ik ga er eens naar kijken!

Plaats reactie