Hoi,
Ik ben nog steeds zoekende hierin..
2 meisjes die thuis zitten. 11 en 8 en zoontje van 3 met voorsprong.
Oudste is bijna zeker hb. Middelste leert en denkt anders en is erg gevoelig. Ze zit nu al bijna een jaar thuis. Heeft begeleiding vanuit de ass hoek. Maar door haar begeleiding is hulp ingeroepen van een hb specialist.
Zij denken dat ze beter op haar plek zal zijn in een vhb klas.
Ze denkt en leert zeker anders. Maar is totaal ander ls dan zus en broertje. Ze. Is erg eh creatief denkend. Haalt bv fouten uit films. Denkt snel en had motorisch een behoorlijke voorsprong. In taal moet alles juist gezegd worden.
Moeite met tijd en je mag haar niks uitleggen. Snel boos op iedereen en zichzelf omdat ze bv ergens bang voor is. Ze denkt ver door.
Is erg wisselend in haar emoties. En ook gedrag. Ze gaat wegen heel erg in op. Tot het obsessieve toe. Nu bv een spelletje.
Vraagt veel gedurende de dag en neemt ook veel energie van ons.
In die zin snap ik autisme ook wel eigenlijk. Haar juf dacht dat ze meer kon maar Cito scores worden steeds slechter. Op dit moment wil.zw. Helemaal niet meer leren..
Ik schrok echter nogal van het vhb advies. Vlgnd week hebben we een gesprek. De school klinkt heel fijn .veel oog voor het gevoelige executieve functies. Er is een ergotherapeut aanwezig.
School gaf aan dat ze kinderen op grond van hb broertjes en zussen ook plaatsen.
Maar er is nog geen onderzoek of niks geweest.
Aan de andere kant zie ik haar huidige school ook niet meer zitten.
Maar oef ,ik vind het nogal wat hoor. Stel dat we wel ass is.. en wordt ze niet overvraagd?
Ze is erg gevoelig voor verandering en deze school is ver weg. Ik voel me even wat onzeker merk ik.
Broertje en zusjes allemaal hb?
Re: Broertje en zusjes allemaal hb?
Het is goed mogelijk dat alle kinderen uit een gezin hb zijn, maar dat hoeft niet (antwoord waar je niks aan hebt).
Als je echt twijfelt of er sprake is van ASS, zou je dat kunnen laten onderzoeken. Liefst dan wel door een bureau dat ook kennis van hb heeft, anders wordt er mogelijk te eenzijdig naar bepaald gedrag gekeken. Er wordt als het goed is ook onderzocht of een kind ook vóórdat het naar school ging, bepaald gedrag liet zien.
Een andere optie is om eerst het leerstofaanbod op de huidige school aan te passen, om te zien of ze 'aan' gaat. Een hb'er die niet op zijn/haar plek zit en niet voldoende wordt uitgedaagd, kan autistiform gedrag gaan laten zien. Dat gedrag zie je vaak verdwijnen op het moment dat het aanbod en de omgeving beter aansluiten. Wij noemden dat bij onze kinderen gekscherend "part-time ASS".
In jullie geval zitten beide meisjes al thuis dus het schoolaanbod aanpassen, is niet aan de orde. Je hoeft niet alles hier te delen hoor, maar kun je (voor jezelf) duiden wat gemaakt heeft dat school niet lukte? Waardoor vielen ze uit? Zou dit te maken kunnen hebben met gebrek aan aansluiten en gebrek aan (cognitieve) uitdaging? Wat zie je thuis? Waar worden ze wél enthousiast van? Wat is (toen ze nog naar school gingen) allemaal geprobeerd om de situatie te veranderen?
Ik ben niet deskundig op het gebied van thuiszitters (jongste heeft een korte periode thuis gezeten en is toen op een andere school verder gegaan), maar ik denk wel dat als je de gang terug naar school overweegt, het goed is om helder te hebben wat je kind nodig heeft om op school te kunnen functioneren. En helder te krijgen of deze school dat kan/wil bieden. Want je wil vanzelfsprekend niet dat het een teleurstelling wordt.
Daarbij zou ik sowieso de vraag stellen aan de hb school of zij ook ervaring/kennis hebben op het gebied van 2E kinderen (twice exceptional, dus bijvoorbeel HB én ASS). Voor het geval er wél meer is dan alleen een hoge intelligentie.
Daarnaast zou ik (gebaseerd op de ervaring met mijn eigen kind) kiezen voor langzaam opstarten, met proefdraaien, halve dagen, wat ook maar werkt voor je kind om rustig weer te wennen aan het schoolritme en wat school van je vraagt.
Het blijft hoe dan ook een lastige situatie en een moeilijke beslissing. Wanneer je besluit om een intelligentie-onderzoek af te laten nemen, zou ik zelf ook kiezen voor een didactisch onderzoek (zodat duidelijk is op welk niveau ze kunnen instromen) en een persoonlijkheidsonderzoek. Dan heb je zoveel mogelijk informatie over wat je kind kan, waar de valkuilen zitten, en wat het nodig heeft om te leren,
Als je echt twijfelt of er sprake is van ASS, zou je dat kunnen laten onderzoeken. Liefst dan wel door een bureau dat ook kennis van hb heeft, anders wordt er mogelijk te eenzijdig naar bepaald gedrag gekeken. Er wordt als het goed is ook onderzocht of een kind ook vóórdat het naar school ging, bepaald gedrag liet zien.
Een andere optie is om eerst het leerstofaanbod op de huidige school aan te passen, om te zien of ze 'aan' gaat. Een hb'er die niet op zijn/haar plek zit en niet voldoende wordt uitgedaagd, kan autistiform gedrag gaan laten zien. Dat gedrag zie je vaak verdwijnen op het moment dat het aanbod en de omgeving beter aansluiten. Wij noemden dat bij onze kinderen gekscherend "part-time ASS".
In jullie geval zitten beide meisjes al thuis dus het schoolaanbod aanpassen, is niet aan de orde. Je hoeft niet alles hier te delen hoor, maar kun je (voor jezelf) duiden wat gemaakt heeft dat school niet lukte? Waardoor vielen ze uit? Zou dit te maken kunnen hebben met gebrek aan aansluiten en gebrek aan (cognitieve) uitdaging? Wat zie je thuis? Waar worden ze wél enthousiast van? Wat is (toen ze nog naar school gingen) allemaal geprobeerd om de situatie te veranderen?
Ik ben niet deskundig op het gebied van thuiszitters (jongste heeft een korte periode thuis gezeten en is toen op een andere school verder gegaan), maar ik denk wel dat als je de gang terug naar school overweegt, het goed is om helder te hebben wat je kind nodig heeft om op school te kunnen functioneren. En helder te krijgen of deze school dat kan/wil bieden. Want je wil vanzelfsprekend niet dat het een teleurstelling wordt.
Daarbij zou ik sowieso de vraag stellen aan de hb school of zij ook ervaring/kennis hebben op het gebied van 2E kinderen (twice exceptional, dus bijvoorbeel HB én ASS). Voor het geval er wél meer is dan alleen een hoge intelligentie.
Daarnaast zou ik (gebaseerd op de ervaring met mijn eigen kind) kiezen voor langzaam opstarten, met proefdraaien, halve dagen, wat ook maar werkt voor je kind om rustig weer te wennen aan het schoolritme en wat school van je vraagt.
Het blijft hoe dan ook een lastige situatie en een moeilijke beslissing. Wanneer je besluit om een intelligentie-onderzoek af te laten nemen, zou ik zelf ook kiezen voor een didactisch onderzoek (zodat duidelijk is op welk niveau ze kunnen instromen) en een persoonlijkheidsonderzoek. Dan heb je zoveel mogelijk informatie over wat je kind kan, waar de valkuilen zitten, en wat het nodig heeft om te leren,
Re: Broertje en zusjes allemaal hb?
Bedankt voor je bericht. Er loopt een traject diagnose voor ass. Maar tegelijkertijd is er ook een hb coach betrokken. Eigenlijk ziet de ass orthopedagoog autisme en de hb coach ziet in kenmerken hb..
De huidige school sluit in ieder geval niet bij haar en dan voornamelijk om het gevoelige.
Ze hoefde bv niet te huilen van de juf.
Ze leert wel makkelijk maar alles moet op haar eigen manier en uitleg wil ze niet.
De Cito scores werden steeds slechter.
School is altijd lastig geweest.
Iq test raden ze nu af omdat ze thuis zit en niet lekker in haar vel.
De hb klas klinkt op zich wel fijn omdat ze erg rekening houden met de gevoeligheden. Ze leert wel topdown denken ze.
Oudste is ook uitgevallen maar die is toch weer anders. Zijn verveelde zich ook erg en kreeg een nieuwe juf wat helemaal niet klikte
De huidige school sluit in ieder geval niet bij haar en dan voornamelijk om het gevoelige.
Ze hoefde bv niet te huilen van de juf.
Ze leert wel makkelijk maar alles moet op haar eigen manier en uitleg wil ze niet.
De Cito scores werden steeds slechter.
School is altijd lastig geweest.
Iq test raden ze nu af omdat ze thuis zit en niet lekker in haar vel.
De hb klas klinkt op zich wel fijn omdat ze erg rekening houden met de gevoeligheden. Ze leert wel topdown denken ze.
Oudste is ook uitgevallen maar die is toch weer anders. Zijn verveelde zich ook erg en kreeg een nieuwe juf wat helemaal niet klikte
-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Broertje en zusjes allemaal hb?
Goh wat lastig. Herken je het gedrag thuis ook?
Ik zie enige herkenning. Dochter leert ook makkelijk maar heeft wel vaak graag haar eigen manier van aanpakken. Instructie van de juf accepteert ze soms niet. Het gaat haar ook sterk om de relatie en als deze niet goed is, neemt ze minder aan en luistert ze slechter. Ze kan zeker gevoelig zijn en sterk reageren. Hiervoor gaat ze nu naar een Rots&Watertraining en ze leert erover in de plusklas. School denkt soms ook aan ASS, maar niemand in haar privé-omgeving kan begrijpen waarom ze daaraan denken. We zetten in op passend aanbod, ontwikkelingsgelijken en extra steun in haar emoties begrijpen.
Ik zie enige herkenning. Dochter leert ook makkelijk maar heeft wel vaak graag haar eigen manier van aanpakken. Instructie van de juf accepteert ze soms niet. Het gaat haar ook sterk om de relatie en als deze niet goed is, neemt ze minder aan en luistert ze slechter. Ze kan zeker gevoelig zijn en sterk reageren. Hiervoor gaat ze nu naar een Rots&Watertraining en ze leert erover in de plusklas. School denkt soms ook aan ASS, maar niemand in haar privé-omgeving kan begrijpen waarom ze daaraan denken. We zetten in op passend aanbod, ontwikkelingsgelijken en extra steun in haar emoties begrijpen.
Re: Broertje en zusjes allemaal hb?
Ja lastig hoor. Ik herken van beide .. maar net vanuit welke hoek. Het lijkt ook op elkaar maar ik vindt het ook nogal wat om haar in een hb klas te plaatsen als er niet getest is. De hulp denkt dat wanneer ze de juiste plek en gelijken heeft ze op bloeit. En dat hoop en snap ik ook. Ik zie haar op een andere school zo ook niet en speciaal ook niet. Thuis is ze ook pittig hoor. Maar zo leuk!
Erg creatief in haar denken en veel fantasie. Maar ze leert dingen inderdaad zelf. Ze observeert, uitleg wil ze alleen als ze er zelf om vraagt. Al vanaf heel jong.
Iedereen krijgt een andere kant te zien, als ze geen Klik voelt dan zie je een heel verlegen en kinderlijk meisje.
Erg creatief in haar denken en veel fantasie. Maar ze leert dingen inderdaad zelf. Ze observeert, uitleg wil ze alleen als ze er zelf om vraagt. Al vanaf heel jong.
Iedereen krijgt een andere kant te zien, als ze geen Klik voelt dan zie je een heel verlegen en kinderlijk meisje.
Re: Broertje en zusjes allemaal hb?
Hoe werken ze eigenlijk in de hb klas?
Op een hb school waar mijn kind naartoe ging, was het niet zo dat alle kinderen alle vakken heel snel deden. Er werd gedifferentieerd lesgegeven. Niet elk kind was in alles even vlot. Het niveau werd getoetst en het programma daarop aangepast. Dus pretoetsen bij rekenen en op basis daarvan een eigen programma per blok. Verrijking naar interesse. Taaltoets voor Nieuwsbegrip enz enz.
Ook bij creatieve vakken stelden ze relatief hoge eisen. Niemand was in alles de beste van de klas.
Wel hadden ze ook altijd vaste extra vakken naast de gewone lesstof voor iedereen zoals filosofie, Spaans, muziek, schaken en wiskunde. Ook die vond niet elk kind even leuk. (Net als in een gewone klas).
Later gingen kinderen uit de gewone klassen die meer aankonden ook deelnemen aan extra vakken, ook al waren ze niet hb.
En veel kinderen hadden hun gevoeligheden.
Maar hoe leuk het is hangt zeker ook af van de leerkracht.
Op een hb school waar mijn kind naartoe ging, was het niet zo dat alle kinderen alle vakken heel snel deden. Er werd gedifferentieerd lesgegeven. Niet elk kind was in alles even vlot. Het niveau werd getoetst en het programma daarop aangepast. Dus pretoetsen bij rekenen en op basis daarvan een eigen programma per blok. Verrijking naar interesse. Taaltoets voor Nieuwsbegrip enz enz.
Ook bij creatieve vakken stelden ze relatief hoge eisen. Niemand was in alles de beste van de klas.
Wel hadden ze ook altijd vaste extra vakken naast de gewone lesstof voor iedereen zoals filosofie, Spaans, muziek, schaken en wiskunde. Ook die vond niet elk kind even leuk. (Net als in een gewone klas).
Later gingen kinderen uit de gewone klassen die meer aankonden ook deelnemen aan extra vakken, ook al waren ze niet hb.
En veel kinderen hadden hun gevoeligheden.
Maar hoe leuk het is hangt zeker ook af van de leerkracht.
Re: Broertje en zusjes allemaal hb?
Bedankt hoor. Ja dit is mij ongeveer ook vertelt. En vooral meer kinderen die gevoelig zijn en kleine klassen.
Spaans , schaken, knutselen vind ze super en kan ze ook a wat. Maar
Dit pikt ze ook van oudere zus op misschien. Ze zei laatst wel tegen me dat misschien een andere school wil zodat ze vriendinnen kan vinden die net als haar zijn.
En ze vroeg ook of er op marktplaats vriendinnen staan. Haha.
Ze speelt wel.met meisjes uit haar klas maar merk wel dat ze er wat gefrustreerd van wordt. Ze heeft veel energie en is erg pittig. Dat is voor andere kinderen soms wat overweldigend. Ze overlegd dingen wel goed .
Alles.wat ze doet doet ze snel. Schoolwerk, tekenen,rennen. Zelfs met Playmobil is het tempo hoog.
Daarnaast is ze dan ook snel overprikkeld. Kinderfeestjes wil ze absoluut niet naar toe.
Spaans , schaken, knutselen vind ze super en kan ze ook a wat. Maar
Dit pikt ze ook van oudere zus op misschien. Ze zei laatst wel tegen me dat misschien een andere school wil zodat ze vriendinnen kan vinden die net als haar zijn.
En ze vroeg ook of er op marktplaats vriendinnen staan. Haha.
Ze speelt wel.met meisjes uit haar klas maar merk wel dat ze er wat gefrustreerd van wordt. Ze heeft veel energie en is erg pittig. Dat is voor andere kinderen soms wat overweldigend. Ze overlegd dingen wel goed .
Alles.wat ze doet doet ze snel. Schoolwerk, tekenen,rennen. Zelfs met Playmobil is het tempo hoog.
Daarnaast is ze dan ook snel overprikkeld. Kinderfeestjes wil ze absoluut niet naar toe.