Het is nu 23 jun 2018, 10:54

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




 Pagina 1 van 6 [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 19:27 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Sinds 2003 werkt de rest van de wereld al niet meer met het verbaal en performaal IQ, omdat het wetenschappelijk niet houdbaar is. Waarom in Nederland dan wel? Ik kan mijn frustratie hier niet over op!!!!

Het verbaal en performaal IQ bleek niet representatief voor het functioneren van een kind. O.a. doordat het te veel gebaseerd is op bestaande kennis, wat de 'vloeibare' intelligentie onvoldoende in kaart brengt. Daarom zijn veel subtests van de WISC-III in de WISC-IV geschrapt, welke in 2003 internationaal uitkwam. Maar de uitgever in Nederland koos om financiële redenen om pas bij de WISC-V te gaan uitgeven, in 2018 (Engelse versie komt komende oktober uit...). Meer info: http://www.edu-en-ik.nl/?p=528

GRRRRRR, dus wie nog iets over de intelligentiekloof hoort, roei het alsjeblieft uit. En geloof professionals hier ook niet over, die weten hier ook bar weinig van af vaak. Kwalijk!



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 20:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2013, 20:50
Berichten: 361
Hallo Edu-en-ik.,

interessant artikel! Mag ik er wat over vragen? Ik ben wel nieuwsgierig naar welke subtests van de WISC-III geschrapt zijn en de WISC-V en waarom? Weet je dat?

Je schrijft verder dat de nieuwe test korter is. Betekent dat dat er niets in de plaats gekomen is voor de geschrapte subtests?

Groet, Gerbera


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 20:34 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Ik weet wel welke subtests er verwijderd zijn, dat zijn: Plaatjes ordenen, figuur leggen, doolhoven (jammer, was altijd favoriete onderdeel!) en onvolledige tekeningen. Daarnaast zijn er veel aanpassingen gedaan op itemniveau, dus de vragen en bewoording is aangepast. Inhoudelijk weet ik niet wat die aanpassingen zijn, maar schijnbaar is het begrijpelijker en meer up to date.

De meeste aanpassingen zijn gedaan omdat er veel overlap was tussen subtesten of omdat een subtest onvoldoende representatief was voor het functioneren in de praktijk. Belangrijk hierbij is wel dat dit gaat om Amerikaans onderzoek. In hoeverre dit ook geldt voor de Nederlandse doelgroep is niet bekend, omdat er geen onderzoek over uitgegeven is.....

Het belangrijkste is wel dat er veel subtesten zijn toegevoegd om - al vanaf de WISC-IV maar zeker nadrukkelijk in de WISC-V - de intelligentiemeting meer een vloeibaar karakter te geven. Dit betekent dat er minder vaststaande kennis wordt gemeten en meer probleemoplossend vermogen en begrip. Daardoor ontstaat een intelligentieprofiel met 5 hoofdschalen (verbaal begrip, visueel-ruimtelijk, vloeibaar redeneren, werkgeheugen en verwerkingssnelheid) in plaats van twee hoofdschalen en drie subschalen zoals nu het geval is.

Feit blijft dan dat het verbale begrip veel vaststaande kennis heeft en de verwerkingssnelheid factor instructies bevat die kinderen verkeerd kunnen interpreteren en daardoor veel lager kunnen scoren. Ik denk dat ik nooit een grote fan van de WISC opzet zal zijn voor hoogbegaafde kinderen, maar ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe versie. Het zal zeker een verbetering zijn.

Hoe ze op een kortere afnametijd komen met meer subtests weet ik ook niet. Misschien bedoelen ze dat je door de nieuwe digitale versie minder tijd kwijt bent aan scoring (duurt bij WISC-III altijd relatief lang), waardoor de afname voor de psycholoog korter is, maar voor het kind niet.

Heb ik zo je vraag een beetje beantwoord?



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 21:39 
Volwassene

Geregistreerd: 16 mei 2010, 20:22
Berichten: 2575
De zogenaamde professionals zijn inderdaad irritant.
Ik liep een psychiater tegen het lijf die een 'kloof' van 16 punten bij een hb kind opvallend vond.
Die is heel wat nieuwe inzichten misgelopen.
Zij was vervolgens zeer verbaasd dat ik haar opmerking nogal achterhaald vond.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 21:46 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Heel goed om daar tegen in opstand te komen!

Ik kan het de nieuwe psychologen en pedagogen niet kwalijk nemen. Heb zelf les gegeven in diagnostiek op de universiteit Utrecht, in de opleiding zit het niet.... Ik kreeg het er ook niet in, buiten mijn eigen colleges om. Maar van de werkende professionals verwacht ik wel dat ze up to date zijn (laat staan meer dan 10 jaar achterlopen...).

Ook scholen hebben er een handje van. Ze hebben nog steeds aardig wat te zeggen over dit soort dingen, terwijl ze de expertise bij lange na niet hebben.



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 21:57 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2013, 01:12
Berichten: 2184
Betekent dit volgens jou dat een groep kinderen die nu niet 130+ scoort omdat ze minder over vaststaande kennis beschikt, maar op fluid intelligence wel hoog zou scoren, zichtbaar wordt (dus hoger dan 130)? En dat een deel van de kinderen dat nu wel over die vaststaande kennis beschikt maar mogelijk minder fluid intelligence, lager dan 130 uitkomt? Een verschuiving zeg maar, aangezien aan 3% 130 of hoger wordt toegekend?

Heel zwakke formulering, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...



_________________
Dochter dec '05, 1 gym
Zoon mei '07, 1 gym
Dochter okt '08, hb-gr 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 22:03 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Ik denk dat je eerste opmerking heel goed in de praktijk zo kan uitpakken, dus dat je ander soort kinderen als 130+ gaat bestempelen. Dit stemt ook overeen met de hedendaagse (laatste 10+ jaar) opvatting over intelligentie in de wetenschap.

Het is dan niet zo - volgens mij - dat er meer of minder kinderen over de hele populatie als hoogbegaafd bestempeld worden, omdat het IQ een relatief getal is. De 130+ is statistisch gezien alleen de hoogste 2.5%. Die normverdeling verandert niet.

Ik heb wel qua second opinion werk met een andere intelligentietest (RAKIT-2) kinderen gezien die laag scoorden op algemene kennis in de WISC maar wel 'fluid intelligence' talenten hadden, die op de RAKIT-2 hoger scoorden. Het maakt dus qua test wel uit. Maar dat zegt hoogstwaarschijnlijk deels iets over de test en deels iets over de kwaliteit van de afname.



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 22:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2013, 01:12
Berichten: 2184
Edu-en-ik schreef:
Het is dan niet zo - volgens mij - dat er meer of minder kinderen over de hele populatie als hoogbegaafd bestempeld worden, omdat het IQ een relatief getal is. De 130+ is statistisch gezien alleen de hoogste 2.5%. Die normverdeling verandert niet.


Nee, dat heb je met zwakke formuleringen... bedoelde inderdaad dat die normverdeling vaststaat, waardoor... :wink:



_________________
Dochter dec '05, 1 gym
Zoon mei '07, 1 gym
Dochter okt '08, hb-gr 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 03 sep 2014, 22:21 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 18:43
Berichten: 19758
Woonplaats: Gelderland
Ik heb altijd moeite gehad met 'de kloof' en nog meer met deskundigen die (leer)problemen die een kind ervaart op school, ophangen aan die kloof. Jammer dat we in Nederland nog zo lang moeten wachten op de WISC-V.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 06:04 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2010, 17:10
Berichten: 5590
Die chrystallized dingen in de WISC heb ik ook altijd een beetje raar gevonden. Dingen als woordenschat en algemene kennis zijn zo afhankelijk van de omstandigheden dat je daar met goed fatsoen geen IQ op kan baseren (hoewel ze natuurlijk wel iets kunnen zeggen over schoolsucces op dat moment).

En wat die kloof betreft: daar ben ik al jaren sceptisch over. Mijn zoon heeft ook een kloof, een v-P kloof nog wel. Volgens de regelen der kunst zou je dan behoorlijke problemen moeten verwachten op school, maar versneld en al is hij nog steeds de beste van de klas en hij haalt I+'jes op zijn CITO's. Helaas wordt zijn kloof in iedere OPP weer heel zorgelijk vermeld, alsof het iets Vreselijks is.

Echt in opstand komen heb ik nooit gedaan, maar ik heb de leerkrachten op school wel vriendelijk verzocht niet al te veel hun oren te laten hangen naar dat gemeten IQ van zoon. En gelukkig doen ze dat ook niet.



_________________
LOEK HOES TOKKING

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 09:14 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2010, 11:56
Berichten: 8117
kakelot schreef:
Die chrystallized dingen in de WISC heb ik ook altijd een beetje raar gevonden. Dingen als woordenschat en algemene kennis zijn zo afhankelijk van de omstandigheden dat je daar met goed fatsoen geen IQ op kan baseren (hoewel ze natuurlijk wel iets kunnen zeggen over schoolsucces op dat moment).
Helemaal mee eens. Mijn dochter behaalde zowel bij kennisvragen als bij woordenschat 15 van de 19 punten. Ik kan helaas geen voorbeelden noemen omdat ik dan de vragen van de WISCIII zou prijsgeven, maar er zaten woorden tussen, waarbij dochter heel uitgebreid een verhaal ging uitleggen rond een woord, terwijl je een kort en bondig antwoord zou kunnen geven. Het uiteindelijke antwoord was dan toch correct, maar het had wel korter gekund. Dit gaf dan wel weer een beetje "een probleem" van dochter weer. Nl. dat ze kan verzanden in details... zodanig dat ze niet meer schakelt op de vraagstelling. Bij woordenschat zat er b.v. een woord tussen die in haar interessesfeer ligt, en die ze gemakkelijk had kunnen benoemen.... en laat nou net die fout geweest zijn :roll: ... niet goed gerekend, wel met de opmerking: "natuurlijk weet zij wat een XXX is, daar haar interesse in de medische sfeer en menselijk lichaam ligt".. Voor haar puntenaantal maakte het niet uit, omdat het over de HB grens lag, maar ik kan me zo voorstellen dat hier kinderen de mist in gaan.



_________________
"Waanzin is altijd hetzelfde blijven doen en toch een ander resultaat verwachten”. ( Einstein)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 09:50 
Volwassene

Geregistreerd: 19 jul 2014, 21:36
Berichten: 75
Mijn jongste zoon heeft volgens de IQ-test (op 8-jarige leeftijd) een kloof van >40 punten. En daar schrokken wij destijds behoorlijk van. Want bij een kloof, zeker zo'n grote, gaan bij allerlei mensen toch wel wat alarmbellen rinkelen. We wisten toen nog niet zo goed wat het inhield, maar wel dat het op zijn minst 'zorgelijk' zou zijn. Een verstandige orthopedagoog adviseerde om hier richting school maar niet over te praten. Dat was een heel goed advies.

Toen wij ons er meer in verdiepten, leerden we al snel over de 'mythe van de kloof'. En de ramp-scenario's die we zouden meemaken... die bleven uit.

De valkuil van ieder getal/stempel/etiket is dat het een eigen leven gaat leiden. Dat het plots de verklaring voor van alles is - of als een excuus gebruikt wordt om maar niets te doen voor het kind.


Laatst bijgewerkt door Brigitte op 04 sep 2014, 11:39, in totaal 1 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 10:47 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2010, 17:10
Berichten: 5590
Chloé schreef:
Helemaal mee eens. Mijn dochter behaalde zowel bij kennisvragen als bij woordenschat 15 van de 19 punten. Ik kan helaas geen voorbeelden noemen omdat ik dan de vragen van de WISCIII zou prijsgeven, maar er zaten woorden tussen, waarbij dochter heel uitgebreid een verhaal ging uitleggen rond een woord, terwijl je een kort en bondig antwoord zou kunnen geven. Het uiteindelijke antwoord was dan toch correct, maar het had wel korter gekund. Dit gaf dan wel weer een beetje "een probleem" van dochter weer. Nl. dat ze kan verzanden in details... zodanig dat ze niet meer schakelt op de vraagstelling. Bij woordenschat zat er b.v. een woord tussen die in haar interessesfeer ligt, en die ze gemakkelijk had kunnen benoemen.... en laat nou net die fout geweest zijn :roll: ... niet goed gerekend, wel met de opmerking: "natuurlijk weet zij wat een XXX is, daar haar interesse in de medische sfeer en menselijk lichaam ligt".. Voor haar puntenaantal maakte het niet uit, omdat het over de HB grens lag, maar ik kan me zo voorstellen dat hier kinderen de mist in gaan.


Kinderen kunnen daar ook de mist in gaan omdat ze de kennis gewoon niet hebben. Dingen als woordenschat en algemene kennis worden bij jonge kinderen grotendeels door de ouders meegegeven, en een kind dat opgroeit in een gezin waar bijvoorbeeld nauwelijks wordt gelezen zal op dergelijke onderdelen al snel lager scoren, al is ie nog zo slim.
Hetzelfde geldt trouwens voor kinderen die op jonge leeftijd wel heel hoog scoorden op chrystallized onderdelen maar na een paar jaar onderuitdaging op school hun leermotivatie zijn verloren. Bij een hertest zullen zij op de WISC zoals die hier nu wordt afgenomen altijd lager scoren dan de eerste keer, maar dat betekent dus niet automatisch dat ze 'dommer' zijn geworden.



_________________
LOEK HOES TOKKING

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 10:57 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Die onderdelen van algemene kennis zitten doorgaans in de WISC omdat ze een hoge samenhang hebben met schoolprestaties. Hoe die schoolprestaties worden gemeten, is in de handleiding van de WISC-III niet gespecificeerd. Eén van de vele kritiekpunten op het onderzoek dat naar de validiteit van de WISC is gedaan...

Binnen de RAKIT-2 zit ook een hoge samenhang met schoolprestaties (wel gespecificeerd), zonder de algemene kennis onderdelen. Dus ja, eigenlijk vind ik het geen argument om ze erin te houden....



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 11:04 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2010, 17:10
Berichten: 5590
Edu-en-ik schreef:
Die onderdelen van algemene kennis zitten doorgaans in de WISC omdat ze een hoge samenhang hebben met schoolprestaties.


Ja dat snap ik, maar als je schoolprestaties wilt meten kun je beter gewoon toetsen, wat mij betreft. Voor mij gaat IQ toch meer over je vermogen om problemen op te lossen en kennis op te doen dan over die kennis zelf.



_________________
LOEK HOES TOKKING

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 15:14 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 3959
Nou ja, logischerwijs zal een vermogen om meer kennis op te doen resulteren in meer kennis... en die kun je dan vervolgens, meten.

Persoonlijk denk ik dat het onderscheid tussen fluid en christalyzed maar lastig is te maken. Stel dat doolhoven maken echt jouw ding is... oefening baart kunst, en dan zul je op dat onderdeel van de wisc dus een voordeel hebben ten opzichte van iemand die die dingen gewoon dodelijk vervelend vindt. (Trouwens, zou dezelfde groep nog hoog scoren als doolhoven in de wisc een fysieke ervaring zou zijn, dus gewoon in een doolhof gedropt worden. Wel veel leuker trouwens :mrgreen: )
Lees je veel of kom je uit een talig milieu, dan zal je vast meer woorden kennen, ongeacht of je extreem talig bent, of niet.

Zelfs bij zogenaamde 'fluid' intelligentie, zal bekendheid met een bepaalde manier van probemen oplossen, of redeneren (en volgens mij zijn wijzen van denken en probleemoplossen óók voor een belangrijk deel zaken die worden doorgegeven en die per sociale klasse sterk kunnen verschillen) al een voorsprong kunnen geven.
Waarbij je dan volgens mij, niet zal kunnen zeggen, of een kind extra snel zich een oplossing kan eigen maken en daardoor goed scoort, of al een ingesleten paadje in zijn hoofd kan volgen waardoor t goed gaat.

Oproepen tot een revolutie, Edu-en-ik: foei! :lol:

Maar jeej toe jou.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 17:32 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2013, 20:50
Berichten: 361
Dank Edu-en-ik voor je reactie op mijn vraag. Terwijl ik in eerste instantie helemaal geen IQ-test wilde voor mijn dochter en uiteindelijk alleen maar overstag ben gegaan omdat onze plusklas een hoogbegaafd IQ als eis stelde, ben ik na het lezen van je verhaal toch wel nieuwsgierig geworden of ze op de WISC-V anders zou scoren. :D

Mij lijkt het als leek onmogelijk een test te maken die totaal niet beïnvloed wordt door de omgeving waarin het kind opgroeit. Maar ook als die invloed bestaat, maakt dat het testen van kennis voor mijn gevoel niet meteen compleet waardeloos. Ik ben het met sjuut eens dat een kind alleen op jonge leeftijd veel kennis kan opdoen als het abstract kan denken en die kennis een plaatsje kan geven. En een kind dat enthousiast wordt van nieuwe kennis en daar wat mee kan en daarover vragen gaat stellen, heeft ook weer een grotere kans opnieuw nieuwe informatie aangeboden te krijgen - in welke mate zal weer beïnvloed worden door de omgeving waarin het kind opgroeit. Voor mijn dochter geboren was, was er geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om voor haar op haar zesde al een boek met een verhaal over Christiaan Huygens uit de bieb te halen. Maar door haar interesses niet alleen aan te wakkeren, maar ook te volgen, is dat wel gebeurd ...

Maar als je helemaal geen kennis test, maar alleen andere vaardigheden, geloof ik ook, zoals sjuut ook schrijft, dat het ene kind daarin een voorsprong kan hebben als het in zijn omgeving al kennis gemaakt heeft met het soort problemen dat opgelost moet worden, het type opdrachten. Dan zal een kind dat op school al een paar jaar met rekentijgers werkt toch zeker een voorsprong hebben op een kind dat alleen maar met de reguliere stof mee gedaan heeft, is mijn inschatting (de inschatting van een leek, zoals gezegd, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing...)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 11:00 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Op de WISC-V is het nog wachten tot ongeveer 2018, dus heb geduld ;) Of gebruik in de tussentijd een andere test...

Het klopt dat kennis hebben impliceert dat je kennis vasthoudt. Als ik echter de vragen zie waarop vanuit de WISC-III de algemene kennis wordt gemeten, dat het niet helemaal toepasbaar meer is vandaag de dag. Een deel van deze vragen zijn in de jaren 90 opgesteld voor de Amerikaanse versie (uitgekomen in 1991 volgens mij) en een deel zijn rond 2000 opgesteld.

Maar afgezien daarvan, was mijn punt vooral dat de opbouw van het intelligentieprofiel niet representatief is voor het functioneren van een kind. In de WISC-V zijn veel subtests en vragen uit de WISC-III nog wel opgenomen, maar door toevoeging van meerdere subtests is er een geheel andere ordening van het profiel en de opbouw van het totaal IQ. Dat valt nauwelijks te vergelijken met het IQ zoals het met de WISC-III wordt berekend.



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 12:07 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1774
Als we dan toch aan het vragen stellen zijn?

Lijkt de WISC V daardoor nu meer op een andere IQ test, zoals de RAKIT of die test van de Mensa?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Verbaal en performaal IQ bestaat niet (kloof dus ook niet)
BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 12:11 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 236
Ben niet bekend met de test van Mensa, maar de RAKIT-2 is inderdaad meer gericht op vloeibare intelligentie dan op vaststaande kennis.

Ik ken de inhoudelijke vragen en opgaven van de WISC-V niet, dus ik kan er verder geen uitspraak over doen. Heb zelf wel een beeld bij de inhoud en meetpretenties van de subtesten, maar om echt een vergelijking te kunnen maken zou ik de test zelf in handen moeten hebben. Alsnog blijven onderdelen als informatie en woordbetekenis behouden. Ik denk dat de toegevoegde subtesten en andere opbouw van het IQ profiel heel waardevol zijn en daarmee wel dichter in de buurt komen bij de SON en RAKIT-2.

Met smart wachten op 2018 dan maar? Ben erg benieuwd hoe dit het gebruik van intelligentietesten in Nederland gaat veranderen. Hopelijk een hoop!



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 6 [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: