Het is nu 22 sep 2018, 09:01

Pagina 1 van 34 [ 673 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 1 2014/2015
BerichtGeplaatst: 10 aug 2014, 06:53 
inactief

Ik zie veel activiteit in groep 2 2014/2015 maar nog niet groep 1. Zijn er kindjes die na de zomervakantie starten?
Mijn meisje heeft voor de zomervakantie twee weken mogen wennen. Nog 1 weekje vakantie en dan begint school weer. Ze heeft er ontzettend veel zin in. Tijdens de vakantie heeft ze zichzelf leren lezen, rekenfase had ze vlak voor de vakantie dus ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat in groep 1. Voor mijn gevoel is ze voorbij groep 1, geen idee hoe school daar straks tegenover staat. Ze gaat naar een 1/2 combiklas.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 1 2014/2015
BerichtGeplaatst: 10 aug 2014, 12:35 
Volwassene

Goedemorgen! oeps middag!
Mijn jongste gub is in maart al begonnen in groep 0 dus schuift nu door naar groep 1. Op school laat ze net als haar broer in die tijd (nog) niks zien. Thuis daarintegen staan we vaak met onze oren te klapperen. Van school verwachten we eerlijk gezegt ook niks, bij onze zoon moesten wij school zelf op dingen wijzen. Zoals we er nu tegen aan kijken laten we haar in groep 2 testen zodat ze eventueel net als haar broer naar een Hb klas kan, maar dat is als ons gevoel gelijk heeft natuurlijk ;-)
Dingen waar we nu tegen aanlopen is het aanpassen, het waarom mag ik geen puzzels doen uit de groep 2 kast (dit mag wel van haar juf maar is haar aangepraat door kinderen!) en geen moeilijke werkjes als je de "gewone" werkjes niet op niveau maakt. Een verfpoppetje is bijvoorbeeld 1 kraswerkje.....
Opzich zou ze ook naar het reguliere gedeelte kunnen van onze zoon zijn school, maar uit praktische vooral reiskostige overwegingen is dat voor nu nog niet haalbaar en onze andere dochter zit ook op de oude school dus ze is niet alleen.
Groetjes!

Mams van een 15 jarige dame Havo 3 (HB), een 11 jarige sporter HB+Dysl. gr. 8 dorpsschool, een 10 jarige honkballer Dysl. gr. 6 HB onderwijs & een 7 jarige met een schooltrauma waar hb school niks mee kan, gr. 4 HB onderwijs.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2014, 20:14 
Volwassene

Hier ook komend jaar een groep 1er! Wij wonen in buitenland en hier beginnen ze met groep 0, dus vorig jaar september met school begonnen. School begint pas over een dikke maand, eerst nog lekker op vakantie over een week. De kinderen hebben al vrij sinds half juni, hier hebben ze 2.5 maand schoolvakantie! Ik hoor hier vaak over kinderen die in de zomer een sprong maken maar dat is hier volgens mij niet t geval, mevrouw wil ineens niks meer weten van letters, cijfers of wat dan ook. Nou ja, dikke prima, ze is heerlijk de hele dag aan het knippen, plakken en kleuren. Ik begin ook meer te twijfelen of ze nu nog wel die voorsprong heeft, afgelopen half jaar lijkt ze amper iets nieuws te hebben geleerd, maar goed, ook dat dikke prima, als ze maar gelukkig is (hoewel ik daar dan ook weer aan twijfel sinds afgelopen half jaar...).

Ik ben benieuwd naar komend jaar en hoe ze t gaat doen. Ze kijkt er echt enorm naar uit, denkt dat ze heel veel nieuwe dingen gaat leren in de nieuwe klas. Wel verdrietig nieuws te horen gekregen dat de nieuwe juf, waar mup al wel een band mee heeft, met borstkanker is gediagnostiseerd een paar weken geleden. De details weet ik niet, maar t lijkt niet te ernstig te zijn, en ze wil wel door blijven werken, dus dat is nog even afwachten. Ook wil de schoolpsycholoog met mup aan de slag om aan haar zelfvertrouwen te werken, benieuwd wat dat gaat inhouden. Daar is ze trouwens in de vakantie wel in gegroeid, ineens houdt ze hele gesprekken met vreemden op straat, misschienwas t wel geen gebrek aan zelfvertrouwen, maar gebrek aan zelfvertrouwen in de beheersing van de taal (we wonen hier pas anderhalf jaar).

Goed, sorry, heel verhaal.

Liv, wat goed dat ze zo lekker bezig is geweest deze vakantie, wel een behoorlijke voorsprong op de gemiddelde groep 1 leerling dan.

Lucifertje, lastig als ze niks laat zien op school, en die normen in de klas zo belangrijk voor haar zijn. Kan juf haar niet gewoon een groep 2 werkje geven? Of gaat dat er ook niet inzitten. Klinkt als een goed plan, haar tegen die tijd te laten testen, bevalt de hb school goed voor je zoontje?

BerichtGeplaatst: 10 aug 2014, 20:34 
Volwassene

Onze zoon gaat half september starten. Daarvoor 4 ochtenden oefenen. Ik heb voor de vakantie een redelijk open gesprek gehad met de kleutercoördinator die ook zijn juf wordt. Dit omdat ik haar mening wilde weten aan de hand van ons lijstje. Wij zelf twijfelen nog wel vaak. Maar zij gaf aan dat hij wel een voorsprong had en dat ze dat gelijk oppakken met extra uitdagingen en hem wat verplichtere werkjes te laten doen ipv het vrijblijvende in groep 1. Wij zijn overigens door andere gewezen dat zoonlief waarschijnlijk ook wel een voorsprong heeft. Hij is nog niet zover dat hij lezend en rekenend de school instapt, vandaar dat ik vaak denk dat het wel meevalt.

Overigens waren ze (man+ kinderen) vorige week bij het museum bij ons in de buurt en bij de knutselactiviteit zat een vrijwilligster die even informeerde hoe oud hij was en aangaf dat hij dan best al ver was en begon over haar hoogbegaagde kleinzoon. (Dat was voor ons wel een fijne opsteker).

Fijn dat je meisje wat meer zelfvertrouwen krijgt, Gigi!
Wij zagen tijdens de vakantie opeens een hele manse kleuter te voorschijn komen (het afscheid nemen van de PSZ deed hem goed!)

BerichtGeplaatst: 14 aug 2014, 15:34 
inactief

Hier ook een meiske die binnenkort zal starten in een combiklas 1/2. Er gaat dan gekeken worden welke klas het beste aansluit bij haar ontwikkelingsniveau.

A. heeft er helemaal zin aan en is er ook echt aan toe (nu ik nog :wink: ) Spannend, maar ik heb alle vertrouwen in de basisschool die we hebben gekozen.

Ben benieuwd hoe onze groep 1 'Guppen' het gaan doen :D

Groetjes!

BerichtGeplaatst: 15 aug 2014, 14:07 
Volwassene

Eekhoorntje, fijn dat ze t serieus nemen op school bij jullie.

Lima, welkom! Mag je meisje dus vroeg starten? Spannend hoor, neem aan dat ze er echt aan toe is?

Hier komende maandag lekker op vakantie voor twee weken, daarna begint school langzamerhand. Zin in!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2014, 12:50 
Volwassene

Onze derde gaat na de vakantie beginnen met deeltijd wennen in groep 1 en start dan pas helemaal als hij later dit jaar vier wordt (compromis met school). Na twee kinderen die ondanks bereidwilligheid tot aanpassingen vanuit school van het kleuteren uiteindelijk niet echt gelukkig werden, ben ik erg benieuwd hoe het met dit jongetje gaat lopen.

En voor wie het vandaag allemaal alweer begonnen is: veel succes en plezier dit schooljaar!

BerichtGeplaatst: 20 aug 2014, 18:32 
Volwassene

Hoi,
Mijn zoontje (juli 2010) is afgelopen maandag gestart in groep 1.
Hij zegt dat hij het saai vindt. Ik weet niet of hij het letterlijk bedoelt. Tis een heel verlegen/kat uit de boom kijkend mannetje en observeert de boel. Verder wil hij nog niet echt spelen. Ik krijg bij hem altijd t idee dat hij zich helemaal veilig moet voelen om zich zelf te zijn of zo.

Ik hoop snel in gesprek te kunnen met de leraressen. Hopen dat zr hem helpen uit zn schulp te krijgen en helpen om hem wat uotdaging te kunnen geven.
Hij heeft wel duidelijk een ontwikkelingsvoorsprong, in hoeverre dat gaat lopen weet niemand. Maar ik hoop dat we serieus worden genomen.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2014, 08:54 
Volwassene

Onze dochter (nov2010) gaat na de herfstvakantie starten, daarvoor mag ze gaan oefenen.
We zijn erg benieuwd hoe het zal gaan, omdat we pas sinds kort aan het stoeien zijn met vermoedelijk hb.
De school staat er voor open en heeft een zogenaamde plusklas.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2014, 17:21 
inactief

Mijn meisje heeft er morgen een week opzitten en ik heb morgenmiddag een gesprek met de juf. Het was gister blijkbaar al misgegaan. De kinderen van groep 2 mochten een werkje maken, de kinderen van groep 1 een kleurplaat kleuren. Mijn meisje was op zijn zachtst gezegd not amused en had vreselijk zitten mokken. De juf zei dat het een specifiek groep-2 werkje was, te lastig nog voor groep 1. Zoals ik het zag had mijn meisje het op haar sloffen gedaan maar er vooral ook veel plezier in gehad als ze mee had mogen doen. Kennelijk had ze dat zelf ook heel duidelijk gemaakt. Ik heb de juf toen maar gezegd dat het een zwaar jaar voor iedereen gaat worden als dit zo blijft waarna de juf een gesprekje voorstelde. Het scheelde dat de tekening van de vakantie van haar nogal opmerkelijk was met veel details waardoor de juf ook had gezien dat dat geen groep-1 tekening was. Ik ben benieuwd morgen.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2014, 17:39 
Volwassene

Hier ook een gesprek morgen...ook over zn verlegen en stil zijn etc.

Vandaag kreeg hij een bobo boekje mee....hoogtepunt van de week, in een kwartier had hij het boekje helemaal afgewerkt. Jammer dat hij dat nou niet op school mocht doen.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2014, 08:12 
Volwassene

Bij Jongste Telg heb ik in een regulier 10 minutengesprek alleen maar gevraagd ' hebben jullie wel eens een kleuter gehad met een ontwikkelingsvoorsprong?'
Toen viel bij juf het kwartje.
Hij heeft ook wel een gebruiksaanwijzing en je ziet aan zijn tekeningen en het schrijven al wel dat hij cognitief verder is dan klasgenootjes.

Oudste boef laat niets zien op school, dat is een ander verhaal... Hij heeft in groep 1 vooral geobserveerd en was heel stil en rustig. Succes met jullie gesprekken.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2014, 00:44 
Volwassene

Maandag begint hier de school weer. Jongste start dan in groep 1. Ze is in juni 4 geworden en is voor de vakantie nog 4 weken naar school geweest. We hebben dat destijds opzich (naar ons idee in elk geval) behoorlijk goed voorbereid, vantevoren al uitgebreid met haar juf en de IB'er gesproken, zodat er gelijk voor uitdaging gezorgd zou kunnen worden. Maar helaas heeft dat weinig mogen baten. Jongste is alleen maar gefrustreerd van school :( Nu heb ik weliswaar een vermoeden dat dat met name ook aan de klas zelf gelegen heeft en niet noodzakelijkerwijs aan de werkjes (hoewel ze een hekel heeft aan de werkjes. Mevrouw MOET dan iets doen, stel je voor...) Maar tamelijk veel oudere kinderen in de klas (groep 1/2 combi). Aan het eind van het schooljaar zijn de oudste kleuters inmiddels al ruim 6 natuurlijk, kom jij met je net 4 bij kijken dan... Zelfs de meeste groep 1 kleuters zijn inmiddels (een stuk) ouder al. Ze heeft toch al moeite met aansluiting vinden bij andere kinderen. Ze moet echt een bepaalde klik hebben, wil het werken. En ik kreeg niet de indruk dat er iemand in die klas zat waarbij ze dat had.
In dat opzicht heb ik wel meer vertrouwen in het komende jaar: haar allerbeste vriendinnetjes komen nu ook bij haar in de klas. Één van hen is vorige week 4 geworden en begint dus ook maandag, de andere wordt over ruim een week 4 en komt de eerste week een paar dagdelen wennen en begint vervolgens de 2e week 'voor het echie'. Dat haar vriendinnetjes bij haar in de klas zitten, zal heel zeker een flink stuk gaan schelen.
Nu de uitdaging nog... Ik ga maandag gelijk een afspraak (proberen te) plannen met de juf. Als het kan nog gelijk voor die week, anders maximaal een week later als het aan mij ligt. Jongste MOET uitgedaagd worden. Ze moet uit haar 'comfort zone' komen. Op dit moment is ze ook nog enorm faalangstig, dus daar moet ook nog aan gewerkt gaan worden. En hoewel ze succeservaringen nodig gaat hebben om daar overheen te komen, krijg je die ervaringen dan weer niet door té makkelijke werkjes aan te bieden.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2014, 12:38 
inactief

Fijn dat ze vriendinnetjes in haar klas krijgt jvtje. Ben benieuwd hoe het gaat.

Ik heb wel echt een heel fijn gesprek gehad met de juf, ik was er helemaal verbaasd over. Afgesproken dat ze werk op haar niveau gaat krijgen en dat ze er naartoe gaat werken om haar na de kerstvakantie formeel over te plaatsen naar groep 2 zodat ze volgend jaar kan meestromen naar groep 3. Over het cognitieve deel was de juf wel duidelijk, in de afgelopen week had ze gezien dat mijn dochter verder was dus ik hoefde haar dat niet uit te leggen. Ik had me er een beetje op ingesteld dat ik een heel betoog zou moeten houden maar dat hoefde helemaal niet, juf kwam zelf met een paar tekeningen en dat ze op de iPad een sommenoefeningetje voor groep 3 was gaan doen en dat goed had gedaan. De juf wilde de komende tijd wel kijken of ze er dan sociaal / emotioneel ook aan toe was. Bij de Cito gaat ze haar doortoetsen.

Ik denk dat het scheelt dat mijn dochter heel duidelijk is in wat ze wil en ook gewoon haar eigen pad kiest. Ze heeft er geen boodschap aan dat ze bij groep 1 hoort en laat zich daar ook niet door tegenhouden. Tenminste, dat zei de juf. Een zegen denk ik als ik veel verhalen hier lees.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2014, 21:49 
Volwassene

Ja, we zijn ook erg blij dat ze met haar vriendinnetjes in de klas zit. Het is voor haar héél belangrijk dat ze een aantal personen (kinderen en/of volwassenen) om zich heen heeft waarbij ze zich volledig veilig en op haar gemak voelt. Mensen met wie ze een échte klik heeft. En dat heeft ze maar met weinig mensen. Daarom is ze (in combinatie met een gebrek aan uitdaging) uiteindelijk vastgelopen op het KDV en om diezelfde reden is het op de PSZ wél goed gegaan. Daar heeft ze namelijk haar 2 vriendinnetjes leren kennen.
We hebben dan ook op school vorig schooljaar al het verzoek gedaan of ze, als dat ook maar enigszins mogelijk was, de 3 dames bij elkaar in de klas te plaatsen. Daar is dus gelukkig gehoor aan gegeven. En achteraf bleek dat de ouders van de andere meisjes een vergelijkbaar verzoek hadden ingediend op school, met vergelijkbare redenen.

Klinkt inderdaad als een fijn gesprek! Fijn, zeker dat de juf het zo snel na de vakantie al goed doorheeft.
En dat je dochter zichzelf zo goed laat zien, dat is zeker heel fijn. Bij die van mij heb ik het nog steeds niet helemaal door, hoe ze nou werkt wat dat betreft. Van de ene kant kan ze rustig haar eigen plan trekken en bedenken 'ik heb nu zin om dit te doen' zonder rekening te houden met of het groep 1 of groep 2 werk zou zijn. Van de andere kant doet ze toch vooral ook heel erg mee met de groep. Ze laat wel graag zien als ze ergens een antwoord op weet (en dat is toch wel heel vaak ;) ), maar ze zal dan weer niet snel uit zichzelf laten zien dat ze al (veel) meer beheerst dan klasgenootjes.

Nou ja, morgen begint het circus weer. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat lopen.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2014, 22:31 
inactief

Hier begint morgen week 2 na de vakantie - meneer vindt het erg leuk om met andere kinderen buiten te spelen in de pauzes, en dat juf zo mooi kan voorlezen. Verder merk ik heel duidelijk dat als hij thuis komt, hij naar uitdagingen zoekt.

Bij thuiskomst maakt hij overigens sprongen vooruit in qua wat hij op diverse vlakken kan, zoals: ballen, fietsen, skateboarden, maar ook rekenen, fantasie, algemene ontwikkeling en lezen (tekenen/kleuren blijft zó niet zijn ding).

Over 2 weken wordt hij 4, dan zit hij 5 maanden op school en staat er een overleg geplant met mijzelf/juf/IBer/externe begeleiding om te kijken hoe we meneer zijn schooltijd zo leuk & uitdagend mogelijk voor hem kunnen laten verlopen.

Voor iedereen die deze week begint: veel plezier in groep 1!

BerichtGeplaatst: 25 aug 2014, 19:11 
Volwassene

hoi iedereen!
wat dapper dat jullie het vaak op school al hebben aangekaart. hier wil ik wel, maar ben toch terughoudend... heb laten vallen dat hij ongeveer avi start leest, misschien avi 1, maar juf lachte... weet niet of dat de reactie was op mijn punt...
die van mij houdt welvan herhaling en de bekende weg.
nog steeds twijfel ik of hij echt zo'n voorsprong heeft... de bobo was inderdaad snel en goed uit, behalve kleurplaten;) hij rekent met duplo, verzint sommetjes tot 20, zoals: 8 en 8 is samen 16, als ik een twaalfje neem, moet ik ook een viertje erbij, en die hebben we niet in platte blokken (dat was dan zijn punt). en ja, hij leest hakkelend kleine zinnetjes, maar tweeklanken zijn nog best moeilijk... en ja, hij kent al lang links en rechts uit elkaar, maar kunnen er wel meer. en puzzelen doet hij niet heel veel beter dan zijn zusje van net 2, maar die doet ook alweer 25 stukjes...
en nu dus de twijfel hoe groot die voorsprong is en of de leerkrachten dit zelf gaan zien. spannend!

BerichtGeplaatst: 25 aug 2014, 19:25 
Volwassene

yes.. hier ook een groep 1 kereltje! hij kent veel letters en is veel verder dan wat ze aanbieden in groep 1. Gelukkig door Intergrale Vroeghulp al het een en ander op papier. Hij zit in combi 1/2 dus komt thuis met dingen als.. hoeveel zijden heeft een kubus en hoeveel en piramide :) lekker afgeluisterd terwijl hij eigenlijk rustig moest puzzelen of spelen. Volgende week startgesprek. Het kdv heeft ook een gedegen overdracht geschreven. EN van onze oudste de papieren in de vingers dat ze als hb meisje moet behandeld worden.... dus hoop ik dat ze et er niet bij gaan laten zitten. Overigens vind ik plezier ook erg belangrijk. Dat plezier is er nu nog... zonder allerlei verdieping dus evne wennen mag van mij ook wel, al geeft hij wel aan dat hij ook echt wil leren lezen op school en sommen maken. we zullen het zien.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2014, 19:26 
Volwassene

Hoi mutsefluts, welkom.

Bij ons helpt het dat we al een ouder dametje hebben op school. Ik ben naar de aanstaande juf toegestapt omdat de IBer en juf van de Psz ook wel wat aangaven. (Ib er had hem gezien bij gesprekken over dochter) Ik heb gewoon een lijstje doorgegeven met wat wij zien, sterke punten, niet zo sterke punten en haar haar oordeel laten geven. Nu hebben wij het idee dat ze daar wat mee gaan doen, en ik ben benieuwd!

Succes!

BerichtGeplaatst: 25 aug 2014, 21:30 
Volwassene

Onze Jongste is vandaag best aardig begonnen op school. Ze had er toch wel een beetje zin in en dat haar vriendinnetje nu ook naar school gaat maakt echt een hoop goed. We waren vandaag tamelijk vroeg op school en Jongste blééf maar kijken wanneer haar vriendinnetje nou eindelijk zou komen (en zul je altijd zien dat die dan net vandaag wat aan de late kant was, meestal lopen we samen op naar school).
Gelijk vandaag ook al een afspraak met de juf kunnen maken voor volgende week woensdag, dus dat is ook al lekker vlot.

@Mutsefluts: op zo'n manier met rekenen bezig zijn en lezen, ook al is het nog hakkend&plakkend en zijn de 2-klanken nog moeilijk, dat kunnen veel groep 2 kinderen nog niet aan het eind van het schooljaar hoor ;)
Dat hij niet veel beter puzzelt dan zijn jongere zusje hoeft ook niet zo heel veel te zeggen. Die van mij puzzelen ook amper. Ze hebben er gewoon niks mee. Geen geduld voor, geen zin om stukjes te gaan zoeken...

Overigens, het "zo vaak op school aankaarten" vind ik niet perse iets heel dappers. Net als Eekhoorntje heeft onze Jongste ook al een oudere zus op school zitten. Een zus voor wie we toch al geregeld met leerkracht en IB'er om de tafel zaten. Dan is de stap om het ook eens over Jongste te gaan hebben echt zo heel groot niet meer ;) Toen Oudste net naar school ging, had ik dat ook echt nog niet zo gedaan (was toen overigens ook nog geen aanleiding toe). En in ons geval hebben we met de juf en de IB'er al eind vorig schooljaar afgesproken dat we zo snel mogelijk aan het begin van dit schooljaar weer een afspraak zouden maken, om gelijk de boel voor dit jaar op de rit te kunnen zetten. De juf keek vanmiddag dan ook niet op toen ik gelijk even die afspraak ging regelen.

Pagina 1 van 34 [ 673 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende