Het is nu 22 jun 2018, 12:12

Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 8 2014-2015
BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 18:12 
Volwassene

In het kader van beter te vroeg dan helemaal niet open ik bij deze maar vast het groep 8-topic voor aankomend schooljaar :mrgreen:. Man man, wat vliegt de tijd: toen ik mijn intrede deed op de voorloper van dit forum kon Calimero nog niet eens praten, en nu gaat hij dus naar groep 8 :shock:.

Een spannend jaar altijd weer, groep 8. Cito-toetsen, schoolkeuzes, kampen, musicals, genoeg om over te schrijven lijkt me. Calimero heeft er in elk geval alvast zin in en voelt zich nu al helemaal stoer :lol:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 8 2014-2015
BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 19:00 
Volwassene

Ik sluit me ook aan. Onze oudste gaat ook naar groep 8.

Ze is deze maand 10 jaar geworden en voelt zich heel groot. Ze ziet groep 8 helemaal zitten. Hoewel ze het liefste na de zomer naar het VO zou gaan :wink:

Ik moet nog mee groeien. Pfff, heel spannend groep 8 en daarna de stap naar VO. Wat worden ze snel groot en zelfstandig. Hoewel ... af en toe :x

En niet geheel onbelangrijk: het komende jaar moeten kinderen zich voor het eerst inschrijven voor het VO voordat de eindcito is geweest. Ik ben heel benieuwd hoe de VO scholen daar mee zullen omgaan. Vooral of de entreetoets wordt gezien als vervanger voor de eindcito.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 19:37 
Volwassene

Calimero moet nog tien worden, eind augustus. Hij zit op een cluster 4-school, en daar doen ze niet aan eind-cito's. Wel krijgt hij een uitgebreid onderzoek, met WISC, didactisch- en persoonlijkheidsonderzoek. Zijn uitstroomverwachting is HAVO-VWO en zijn LOVS-cito's zijn best wel glanzend te noemen, dus we zijn stiekem al een beetje op zoek naar scholen die HAVO-VWO aanbieden voor slimme stuiterballen. Dat valt nog niet mee kan ik je zeggen, maar gelukkig hebben we nog een jaar.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 19:51 
Volwassene

Wij hebben sinds de meivakantie 2 kinderen in dezelfde groep, wel op 2 verschillende scholen....

zoonlief is vorige week 11 geworden en heeft alle jaren op volgorde doorlopen. Voor hem wordt het waarschijnlijk vechten om hem op de juiste school te krijgen.

Hier geen entree en cito inderdaad na inschrijvingen. LOVS is niet denderend en met name afgelopen jaar slecht gemaakt :( Wel heeft juf (die meegaat naar 8 ) gezegd dat we gaan proberen om hem op HAVO te krijgen, want ze ziet wel in dat de capaciteiten er absoluut zijn, maar de CITO's zijn toch een apart verhaal.

dochterlief is in maart 9 geworden en heeft 2 groepen overgeslagen. Het liefst gaat ze na de zomer naar het VO en bij haar zal het geen probleem worden haar op de school van voorkeur te krijgen. We hebben daar net na de meivakantie al een gesprek gehad om te kijken of de 2e versnelling wel te rijmen valt met een jonge overstap naar het VO.

Nu eerst nog 4 weken vakantie ;)

Laatst bijgewerkt door evyla op 26 jul 2014, 21:27, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 21:19 
Volwassene

Ik doe mee.
Na de zomer zit S in groep 8, hij is 10 geworden in januari.
De leerkracht die hij volgend jaar 4 dagen per week krijgt is best goed met snellere leerlingen, en bovendien is S niet de enige slimmerik in de groep. Maar zijn empatisch vermogen is niet zo groot, en daar maak ik me wel een beetje zorgen om...
S zelf heeft er zin in, vindt het wel stoer om de "oudste" van de school te zijn.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 21:23 
Volwassene

Fijn dat ze bij het VO van keuze van je dochter niet moeilijk doen over zo'n jonkie, Evyla. Hopelijk gaat het voor je zoon ook lukken om hem op de goede school te krijgen!

BerichtGeplaatst: 27 jul 2014, 11:32 
inactief

haha ik had al eerder een groep 8 draadje aangemaakt. :wink: die kan nu wel verwijderd worden :)
A gaat naar e zomer ook naar groep 8, ze houdt haar huidige juf waar we heel blij mee zijn. Minder is dat haar vertrouwde rugzakbegeleiders niet terugkomen. ze krijgt twee nieuwe en dat in het laatste jaar. 1 persoon weet ik al en daar ben ik niet zo blij mee de ander wordt nog een verrassing.
Ais trouwens in juni 10 geworden. Ze kijkt zelf wel uit naar groep 8 maar verwacht niet nog heel veel te leren :lol:
Op dit moment verwachten we een advies havo-vwo, dat is ook ons al half half beloofd. nu hopen we met nog wat begeleiding er ene vwo advies uit te slepen. Dit ivm de hele ommezwaai van de vo scholen bij ons in de stad. Dochter zelf heeft al een beetje haar oog laten vallen op de vrije school. Hier gaan meerdere kinderen van haar school naar toe.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2014, 12:04 
Volwassene

Renee schreef:
haha ik had al eerder een groep 8 draadje aangemaakt. :wink: die kan nu wel verwijderd worden :)

Och sorry Renée, jouw draadje had ik helemaal niet gezien :oops:.

Renee schreef:
A gaat naar e zomer ook naar groep 8, ze houdt haar huidige juf waar we heel blij mee zijn. Minder is dat haar vertrouwde rugzakbegeleiders niet terugkomen. ze krijgt twee nieuwe en dat in het laatste jaar. 1 persoon weet ik al en daar ben ik niet zo blij mee de ander wordt nog een verrassing.
Ais trouwens in juni 10 geworden. Ze kijkt zelf wel uit naar groep 8 maar verwacht niet nog heel veel te leren :lol:
Op dit moment verwachten we een advies havo-vwo, dat is ook ons al half half beloofd. nu hopen we met nog wat begeleiding er ene vwo advies uit te slepen. Dit ivm de hele ommezwaai van de vo scholen bij ons in de stad. Dochter zelf heeft al een beetje haar oog laten vallen op de vrije school. Hier gaan meerdere kinderen van haar school naar toe.

Fijn dat de huidige juf meegaat. Calimero neemt zijn juf ook gezellig mee naar groep 8 en daar zijn we allemaal heel blij mee, want ze deed het fantastisch dit jaar en met een nieuwe is het toch altijd weer afwachten. Hopelijk hebben jullie ook een beetje mazzel met die andere rugzakbegeleider, en blijkt die ene in de praktijk mee te vallen :wink:.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2014, 21:40 
Volwassene

Ik meld me ook. Hoewel J al 2 weken in groep 8) heeft doorgebracht. Dat komt omdat zijn school 2 weken voor einde schooljaar gefuseerd is. In die laatste 2 weken zaten alle kinderen al in hun groep van na de vakantie, groep 8 dus. De "oude" groepen 8 werden de laatste 2 weken dan ook groep 9 genoemd :lol:

BerichtGeplaatst: 27 jul 2014, 21:51 
Volwassene

Dus jouw zoon is eigenlijk blijven zitten :lol:? Beviel het hem een beetje op de 'nieuwe' school? Wel een opmerkelijk moment trouwens om zo'n fusie door te voeren.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2014, 21:59 
Volwassene

Het idee is om na de vakantie dan meteen goed te kunnen starten.
Voor J is die fusie heftig geweest. Afscheid van de juffen (er konden een hoop lkr niet mee waaronder die van J) Hij had na dat afscheid echt niks te missen.
En we hoorden maar steeds niet welke lkr hij zou krijgen. Pas 2! dagen voor de fusie bleek dat een lkr van elders te zijn. Alle groepen hadden die laatste 2 weken hun nieuwe lkr behalve de groep van J. Want die man moest uitwerken elders.
Ik heb nog wel een aardig telefoongesprekje met de Dirk gevoerd over de overdracht :twisted: De nieuwe meester is daarop wel al twee dagen geweest.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2014, 23:30 
Volwassene

Ik meld me hier ook voor x. Hij stapt over naar het reguliere onderwijs met een plusklas op een vo school. Hij zat hiervoor in leo78, heeft met veel moeite afscheid genomen van zijn vrienden uit 8 en min of meer zelf ervoor gekozen om het laatste jaar dus over te stappen naar de reguliere groep 678. Uit de keuze vo, Leo groep 8 of regulier groep 8 is dit uiteindelijk de keuze geworden. Gezien de onrust op onze leogroepen, kunnen we hier ook gewoon achterstaan.
Ik vermoed wel dat het een jaar van uitzitten kan worden, hij scoorde zeer hoog op de entreetoets. Aan de ene kant fijn, een voorlopig vwo advies is al binnen (dus die onrust hebben we gelukkig niet) aan de andere kant is het weer afwachten hoe de overstap bevalt. We hopen dat de plusklas en het schaken hem voldoende uitdaging biedt. Hij mag iig zelf met het Ov. Van de plusklas Terug komen naar huis, dus dat is voor hem ook al een stuk 'groei' in verantwoordelijkheid waar hij zo aan toe is.

Afgelopen week is hij meegeweest met het Betuwse jeugdkampioen en hij heeft het echt heerlijk gehad. Een klasgenoot was ook mee en hij vertelde dat ze het wel over hb zijn hadden gehad met een aantal kinderen, maar dat ze ook vaak hebben moeten uitleggen dat ze niet alles weten, maar het meestal gewoon sneller kunnen leren. Hij was helemaal,vol van alle (nacht)spellen en activiteiten die ze hadden gedaan en was helemaal blij dat hij hun tentvlag had gewonnen. Deze pronkt dan ook al op zijn kamerdeur, en na alle gedoe van de laatste weken, was het dan ook heerlijk om hem gewoon weer eens zorgeloos en 'vol van iets' te zien.
Nu nog 5 weken vakantie, en daar gaan we dan ook maar eens goed van genieten.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 28 jul 2014, 19:33 
Volwassene

Mijn dochter (10j sinds maart) heeft net nieuwe schoolspullen gekocht voor groep 8 (het regende vanochtend nogal hard :) ).

Ze heeft al een VO school op het oog, vertelde ze laatst. Ik ben benieuwd hoe ze gaan selecteren inderdaad.
Wij hebben nog geen uitslag van de entreetoets. Maar nog wel heel veel vakantiedagen voor ons, hier in regio midden :D

groeten, Bissi

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014, 10:16 
Volwassene

ik doe ook mee voor dochter M (10 geworden in juni). Na de zomervakantie naar groep 8 (Leo) en 1 dagdeel per week naar masterclass op middelbare school. Uitslag entree toets hebben we al (Havo/Vwo), maar juf gaat VWO advies geven. Erg fijn, want eindtoets is in april. Dochter weet al 2 jaar naar welke middelbare school ze wil, dus geen stress hier! Alleen...ze doet nu mee op de summer school van de universiteit van utrecht en is daar helemaal vol van. Middelbare school wil ze nu het liefst overslaan :twisted:

Na al 3 fijne jaren op de Leo zal het in groep 8 vast ook goed gaan. Ze krijgt een leuke juf in ieder geval en ze heeft een leuke klas. hopelijk lees ik alleen maar mee met dit item! Ik vrees meer voor haar broertje die nog op regulier zit: zat in een klas met veel peers. Gaan er onverwacht 3 peers van school af vanwege te weinig uitdaging (en daar hebben ze gelijk in hoor!). Hij blijft nog achter met 3 vriendjes. Of dat genoeg is zullen we gaan merken... En anders toch maar een schoolwissel (leo???)??

Groetjes Eefje

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 11:44 
inactief

Ik zou ook graag meeschrijven. Dochter (10,5) gaat naar groep 8.

Maak mij best zorgen. Entree gemiddeld, LVS zeer wisselend en naar beneden door de nieuwe normering, geen eindcito die meetelt.... Dat gaat lastig worden. Als ze al naar een havo/vwo school kan.... Hebben we ook nog te maken met loting en bij uitloting geen vrije keus.....

Heb haar wel al opgegeven bij een Talentklas, open wachtlijst en plek voor 20 kids. Nadeel is dan dat deze verder weg is.....

Al met al vrees ik dit jaar een beetje

BerichtGeplaatst: 13 aug 2014, 09:18 
inactief

Ik heb even zitten dubben waar dochter nou bij hoort. Aangezien het fase onderwijs is en ze dit jaar eind groep 7 en begin groep 8 doet, hoort ze bij gr 7 en 8.
Het is een combinatie klas met groep 7 en groep 8. Ze laten dochter los, dat wil zeggen ze mag alle stof tot zich nemen die er is. En dat is niet tegen dovemans oren gezegd, dus we zullen moeten afwachten hoe dit gaat lopen.
Ze is in april 8 geworden, dus stiekem hopen we dat het jaartje wat er nog extra achteraan kan (eind groep 8 en extra half jaar voor slimmeriken) gaat lukken, maar we hebben er ook een hard hoofd in. Ze kunnen haar nu al bijna niks leren, dus gaan we er maar vanuit dat dit het laatste jaar is van de basisschool periode. En dochter is al lange tijd klaar met de basisschool, dus wat haar betreft ging ze liever gisteren dan vandaag naar het VO. :wink:

Dus ik denk dat ze hier wel goed zit. :wink:

BerichtGeplaatst: 18 aug 2014, 19:38 
inactief

Hier een geslaagde dag geweest. Kinderen is nog even aftasten, ze vond ze erg druk, maar dat is logisch. Hopelijk komt dat goed.
Verder moesten ze een verslag maken over de vakantie en daar wilde ze het woord lounge in gebruiken. Ze had geen idee hoe ze dat schreef en dus vroeg ze het aan juf......

Wow ik wist niet wat ik hoorde. Dag 1 en ze stelt een vraag. :mrgreen:
Ik kan je vertellen dat ze dat nog niet eens deed na een heel schooljaar. Dan maakte ze gewoon de zin anders. Ze geeft zelf aan dat ze deze juffen vertrouwd en dat snap ik overigens. Hoe dan ook, voor nu positief. :D

BerichtGeplaatst: 18 aug 2014, 20:21 
Volwassene

Fijn TP, een goed begin is het halve werk :D .

Zoon hier heeft nog bijna twee weken vakantie, maar hij heeft er al best zin in. Hij heeft wel de hoop (nou ja zeg maar gerust eis) laten doorschemeren dat het in groep 8 eindelijk eens een beetje moeilijk gaat worden, en ik heb hem beloofd dat we daar aan gaan werken :P.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2014, 05:40 
inactief

Kakelot,
fijn dat hij er zin in heeft.
Maar ik begrijp dat je aan de bak moet om het een beetje spannend te houden groep 8?

BerichtGeplaatst: 19 aug 2014, 14:40 
Volwassene

Hier moet school nog gaan beginnen maandag, maar de eerste uitnodiging voor een kinderfeestje heeft onze meid zaterdag per post gekregen. Bovendien heeft ze nog een logeer'feest' met haar beste vriendin, dus ik ben helemaal blij voor haar. Dit is al bijna meer dan ze in de eerste 9 jaar gehad heeft!

Dochter heeft verder nog niet veel zin in school. Waar ik me voorheen voor haar zorgen maakte over voldoende uitdaging, heb ik dat nu niet, want door haar versnelling heeft ze nog genoeg om aan te werken komend jaar. Al blijf ik natuurlijk wel waken, want dochter gaat wel heel snel!

zoon kijkt er wel al naar uit om weer te beginnen. Al ben ik wel nog op zoek naar voldoende uitdaging, want dat gaat hij wel missen als ik het aan de juf over laat denk ik.... Vorig jaar had hij heel wat extra's, maar de meeste uitdaging daarvan valt nu weg....