Het is nu 19 aug 2018, 02:47

Pagina 1 van 43 [ 842 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 2 2014/2015
BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 11:01 
Volwassene

Nog drie weekjes vakantie en dan mogen we weer los!

Groep 2, here we come :P

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 2 2014/2015
BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 11:06 
inactief

wat leuk.

ik zie dat je kindje van 2010 is.
klas 1 overgeslagen?

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 11:34 
Volwassene

s-j schreef:
wat leuk.

ik zie dat je kindje van 2010 is.
klas 1 overgeslagen?

Vooralsnog wel. Komend jaar groep 2 en dan waarschijnlijk 'gewoon' door naar groep 3 (tenzij, mits, etc.)

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 12:51 
inactief

Wat fijn zeg dat ze het gelijk zagen en er ook echt wat mee doen.
hier helaas niet en gaat 'gewoon' door naar groep 2

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 21:26 
inactief

Hier twee weken langer 'wachten' dan normaal. Schoolwissel van regio noord naar midden. (Of was het nu andersom? :roll: afijn...) Nieuwe school had twee weken later zomervakantie, dus onze meiden hebben 8 weken vakantie.... (B heeft wel een wendag gehad na haar eigen officiële schooljaar, op de nieuwe school).
B slaat ook groep 1 over. Ik ben benieuwd wat groep 2 gaat brengen... Rekenen onder de tien beheerst ze wel uit het hoofd. Daarboven ook, maar dan met telraam. Telt rustig tot 100 en kent de getallen ook. Gisteravond had ze een boekje waaruit ze ineens alle woordjes voorlas :shock: :mrgreen: Ook schrijft ze al wat woordjes nu. Gelukkig mag ze aankomend schooljaar ook al twee middagen in de week met groep 3 (hb afdeling waar zus heengaat) meedraaien. Kan B vast integreren daar, aangezien zij ook al toegelaten is voor het jaar daarop. Ik merk wel dat ze de structuur van school en af en toe uitdaging mist. Ze kan enorm uit haar plaat gaan af en toe... :wink:

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 14:48 
inactief

Ik kan onverwachts ook dit jaar mee praten met groep 2. Onze zoon van 02-2010 gaat ook 'meedraaien' met groep 2 en de citotoetsen daarvan meedoen. Aan het einde van het jaar wordt beoordeeld of hij door gaat stromen naar groep 3... We moesten dit wel even verwerken. Onze oudste is inmiddels HB getest sinds mei. We hadden achter de andere twee nooit echte voorsprongen verwacht en nu gaat de middelste met vlag en wimpel door naar groep 3 (nov 2008) en dus zoonlief evt versnellen..

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 15:43 
Volwassene

Ah een groep 2 topic, leuk!

Zoonlief gaat ook naar groep 2. Hij is van januari 2010, dus officieel is het een versnelling, maar wel een miniversnellinkje :wink:

Hij gaat groep 2 doen, krijgt een plusprogramma op school en eens per 2 weken externe plusgroep, als het nodig is kan hij ook nog een dagdeel per week naar leonardo 3 (al is dat dan niet echt meedoen met de klas, maar voor het gevoel en voor de contacten met oudere HB kinderen wel fijn misschien).

Hij maakt nu in de vakantie enorme sprongen. Hij leest nu vloeiend E3 en begint ook de langere woorden nu vloeiend te lezen, is ook druk bezig met optellen tot 20. Maar tekenen, schrijven, kleuren en knutselen zijn motorisch nog best lastig, hij kan het wel, maar kost hem veel moeite en dan haakt hij af (of begint er maar helemaal niet aan), dus daar ligt nog wel wat werk komend schooljaar. :wink:
Daarbij speelt hij nog heel erg graag, gelukkig kan hij dat met meerdere peers in de klas waarmee het goed klikt volgend jaar volop doen.

We zijn dus blij met groep 2 volgend jaar, maar ik ben wel heel benieuwd of hij ondanks alle aanpassingen wel voldoende uitdaging zal vinden op school. Ook stiekem heel benieuwd hoe ver hij zal zijn aan het eind van groep 2, hoe hij zal starten in groep 3 volgend jaar.
Gelukkig mag hij naar leonardo 3, dus de grote voorsprong baart me geen zorgen voor groep 3. :wink:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (brugklas vwo)
♀ (gr. 7)
♂ (gr. 5)

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 17:47 
Volwassene

Wat grappig dat er nu bijna alleen nog maar 2010 kindjes in dit topic zitten :lol:

@Meertje wat fijn dat school zo pro-actief is!

@jamathi, klinkt als een prima constructie zo. En ik denk dat ze in Leonardo groep 3 wel gewend zijn aan zulke voorsprongen wat lezen betreft of niet? Edit, zie al in je berichtje dat ze dat vast zijn :roll: :wink:

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 22:06 
Volwassene

Dan voeg ik me hier maar bij, met mijn 08-2009 meisje :D Bijna 5, bijna groep 2, en een heleboel vraagtekens nog voor komend jaar. Druk met rekenen (telraam, zonder vingers proberen onder de 10), leest ong. E3 maar ook wel moeilijker als het aanspreekt. Van de week pakte ze mijn Agathe Christie :lol: Op school behoorlijk ingekakt aan het einde van het jaar, dus we hopen heel hard dat er komend jaar flink meer van haar gevraagd zal worden, of dat ze ergens dit jaar alsnog overstapt naar groep 3. Het idee was eerst om haar mee te laten lezen met groep 3, om wat aansluiting te vinden, maar inmiddels is ze zo ver zelf dat ze die aansluiting bij groep 3 ook niet zou hebben. Ik pleit zelf voor een paar uurtjes per week mee rekenen of schrijven bij groep 3, omdat dat wel op niveau zou zijn en ze daar dan aansluiting vindt, en voor de rest een eigen programma binnen groep 2. Maar school lijkt heel gewillig, maar er staat nog niks op papier, geen IB'er oid in beeld. Het enige wat we weten is dat ze haar begin van het jaar meteen willen doortoetsen met cito's. Dat scheelt al wel, tot nu toe lijkt ze de toetsen wel leuk te vinden en goed te maken, dus hopelijk komt daar een representatief beeld uit en kunnen we daar wat mee. En we gaan direct vragen of ze dan ook een plan op papier willen maken aan de hand van die resultaten, want dat missen we..

Goed, dus, zoiets dan. Ik merk dat ik nog even mijn ogen dicht wil doen voor school en 2,5 week in een hol wil kruipen, dus misschien dat ik hier nog even niet aanwezig zal zijn tot het zo ver is :wink:

JM (april '15, pienter dreumesje)

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 07:05 
Volwassene

Hier 09/09.
In de vakantie is ineens zijn pengreep er beter ingekomen en kan hij ook beter kleuren. Of ze op school iets extra's met hem gaan doen weet ik nog niet. Hij rekent heel erg goed. Uit zijn hoofd doet hij bijvoorbeeld 21+21, maar iets moeilijker zal ook nog wel lukken. In lezen en voorlezen heeft hij weinig interesse. Korte woordjes kan hij lezen, maar hij zal het niet uit zichzelf doen.
Op school praat hij weinig en speelt hij met niemand (vindt hij het fijnst), dus de nieuwe juf moet hem nog even goed leren kennen.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 08:03 
inactief

@flapse de school lijkt vooruitstrevend maar in feiten is de kleuterjuf die we hebben zo en helaas niet de juf van onze oudste. Maar heb voor haar nog wel hoop op lichte verbetering komend schooljaar

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 08:04 
inactief

@flapse de school lijkt vooruitstrevend maar in feiten is de kleuterjuf die we hebben zo en helaas niet de juf van onze oudste. Maar heb voor haar nog wel hoop op lichte verbetering komend schooljaar

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 21:13 
inactief

Hallo allemaal,

Ik ben stront jaloers dat jullie schatjes wel door mogen. Hier namelijk niet. :(
De ib' er wil haar eerst nog door testen en dan pas na enkele weken over laten gaan naar 2, "als" ze het gaat laten zien in de klas (waarvan wij al weten dat ze dat niet zal gaan doen) .
We vinden het jammer dat het zo moet gaan. Omdat na 5 /6 weken de klassen en groepjes zich al hebben gevormd en dat komt niet ten goede van onze kleine meid.

Mevrouw (ons meisje) is een wandelende (kinder)encyclopedie. Kan woorden goed hakken en plakken. Maar het echte lezen wil ze niet meer (onderpresteren...)
Tellen kan ze ook. Maar nog niet (helemaal) uit haar hoofd.

Tekenen en schilderen kan ze daarentegen heel goed. Ze gebruikt bij het schilderen b.v. echt een kwaststreek ipv te krassen.

Ik hoop dat ze snel getest kan worden. De 7e een intake., nu hopen dat we een goede tester hebben gekozen....

Ik begin de moed enigszins te verliezen in het "op tijd zijn" met haar capaciteiten en kwaliteiten te waarborgen / voeden / onderhouden ... Omdat ze gewoon niets meer wil.
Nee, lezen mag pas in groep 3. Nee, lezen doen X en Y ook nog niet dus ik ook niet. Nee, tellen kan X ook niet dus ik ook niet.. (FIJN! NOT! Er komt wat frustratie omhoog. :cry: :-/ )

Groetjes.

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 07:56 
Volwassene

Hier ook een meisje dat over 4 weken gewoon naar groep 2 gaat, hoewel wij liever hadden dat ze doorging naar groep 3.
Ze is van januari, leest M3 boekjes (sommige woorden nog spellend). Ook op rekengebied kan ze groep 3 aan. Ze houdt van splitsen en eenvoudige sommetjes zijn geautomatiseerd. Kent de telrij en buurgetallen en kan over het tiental rekenen door door te tellen. Juf wilde haar niet doortoesten met cito groep 2, want ze weet wel dat ze het allemaal kan :?: . In ons eerste gesprek vond de juf het geen echt kleuterkind meer, maar een meisje dat diep nadenkt over dingen (vinden wij ook). In het laatste gesprek vond ze haar nog echt een groep 1 kind, dat niet diep nadacht. Helaas waaren toen de 10 minuten voorbij en in de laatste week hadden wij ook geen puf meer om nog een gesprek aan te vragen. Juf gaf aan dat ze wel groep 3 stof naar groep 2 gaat halen voor haar, maar ook dat ze vindt dat ze haar nog heel veel kan leren. Bijvoorbeeld leren luisteren(vorige 10-minuten gesprek)! Tja dat wordt moeilijk met een kind dat niet zo van autoriteit houdt en al helemaal niet van het woordje moeten. Ze moest vorig jaar veel stempelen, heeft daar en hekel aan want ze schrijft liever. Maar schrijven is nog niet voor kleuters volgens de juf vanwege de motoriek. Had toch gehoopt dat montessori onderwijs daar iets flexibeler in was.
Nu in de vakantie hoor ik onze dochter vaak zeggen dat ze het niet eerlijk vindt dat haar vriendinnetjes wel naar de middenbouw gaan en zij niet. Hoop maar dat ze ook wat vriendjes krijgt in de nieuwe groep 2 nu. Wat bijzaak is, maar toch niet fijn voor haar is dat ze ook nog eens enorm lang is en echt boven iedereen uit torent.
We gaan het zien volgend jaar, houden in ieder geval de vinger aan de pols.

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 08:25 
inactief

Murofjer, Solba: Het is voor sommigen een hele stap, maar toch voor jullie allebei de vraag: hoe vastgeplakt zitten jullie aan de huidige school?
Want dit klinkt nou niet echt alsof school er veel van snapt...
Ik zou na de vakantie zeker inzetten op een gesprek met de IBer, aandringen op doortoetsen, en (zo te horen) versnellen naar groep 3, maar als school daar niet aan wil kan het goed zijn een alternatief achter de hand te hebben. Want de grote vraag bij dit soort dingen is echt of je kind gelukkig gaat worden van nog een heel jaar kleuteren, en zo te horen hebben jullie beide sterk de indruk van niet...

Greetz,

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 08:32 
Volwassene

Murofjer, Solba: Onze oudste kon ook al lezen en rekenen in groep 1. We hebben bewust niet gekozen voor een vroege overgang naar groep 3 omdat hij wel graag speelde. We zagen een jaar in groep 3 voor ons waarin hij veel stil zou moeten zitten en weinig zou leren. Uiteindelijk is hij na een paar maanden groep 3 naar groep 4 gegaan. Achteraf had ik gewild dat hij in groep 2 had leren schrijven en dan van groep 2 naar groep 4 was gegaan. Dus een jaar groep 2 met veel verrijking, leren schrijven en toewerken naar een overgang naar groep 4 kan ook een optie zijn die je mee kunt nemen in het gesprek na de vakantie.

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 08:44 
Volwassene

Wanneer een kind al kan lezen en rekenen vraagt dat in groep 3 veel aanpassingen. Dat blijkt voor veel scholen/leerkrachten moeilijk te zijn omdat de andacht dat eerste jaar vooral uitgaat naar het gezamenlijk leren lezen en rekenen en het bij het gemiddelde trekken van de 'achterblijvers'. Wat dat betreft kan het overslaan van die eerste maanden groep 3 een goede oplossing zijn. Je kunt dan schrijfonderwijs in groep 2 aanbieden en bv op een later moment versnellen (bv na de kerstvakantie).
Wanneer echter de vriendjes van een kind allemaal verdwijnen naar groep 3, is het twijfelachtig of dat kind wel zo gelukkig gaat zijn in groep 2 waar het blijkbaar veel minder of zelfs nauwelijks aansluiting vindt. Die sociale aansluiting, in combinatie met de didactische voorsprong, zou een versnelling naar groep 3 kunnen rechtvaardigen. Mits het kind ook in andere opzichten aan die overgang toe is (motoriek, zelfredzaamheid, om kunnen gaan met uitgestelde aandacht).

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 12:00 
Volwassene

Lastige situaties voor sommigen. Voor ons is groep 2 ideaal, voor de kindjes die naar groep 3 zouden kunnen/moeten misschien een crime, zo gek.

Vorig jaar zaten wij ook met de discussie groep 2 of 3 voor onze middelste. Ze is uiteindelijk in 2 gebleven, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe komend jaar gaat, we zitten er bovenop want ze is erg van het aanpassen (gelukkig doet ze thuis wel wat ze zelf wil en leert zodoende deze vakantie weer meer dan in een heel jaar school............).

Van dat schrijven versus stempelen hebben we hier ook gehad. Het is te gek voor woorden. Haar juf gaf aan dat ze helemaal niet toe is aan schrijven omdat ze bij het lezen de b en d nog vaak omdraait. En dat wordt dus ook haar juf komend jaar. Ik was best boos en heb haar gegarandeerd dat de helft van de kinderen van haar komende groep 3 dan niet zal leren schrijven :twisted: Mijn meisje heeft zelfs eens een briefje geschreven voor haar juf: lievuh juf, ik vint stempuluh stom ik wil schrijvuh Tja zegt de juf, ik wist niet zo goed wat ik daar mee moest..................

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 17:12 
Volwassene

Maya Deva,

schoolwissel is geen optie, zijn vorig jaar verhuisd van het Noorden naar het Westen naar het land en voorde oudste (februari 2007 en versneld naar groep) was de juf dit jaar echt een superjuf. Hiaten weggewerkt, rekenstrategieen aangeleerd, leren automatiseren en een eigen leerlijn voor volgend jaar. Helaas gaat zij volgend jaar op een andere school werken, maar ze heeft al een heel plan liggen voor de nieuwe juf. Echt geweldig. Denk dus dat het vooral aan de juf van de jongste ligt.

Loekie,
dank je voor je tip, ga ik zeker meenemen voor volgend jaar. Ik zie haar met de voorsprong die ze nu al heeft inderdaad niet veel leren in als ze over een jaar wel naar groep 3 gaat. En zeker ook inzetten op dat schrijven. Ze vindt dat ook zo leuk.

Fijn zo'n forum.

BerichtGeplaatst: 02 aug 2014, 20:04 
inactief

Ik hoop dat ik hier snel mee kan schrijven. Mijn dochter heeft tijdens de vakantie een enorme sprong gemaakt. Ze leest en schrijft eenvoudige woorden en zou over 2 weken in groep 1 starten. Wat ons betreft kan dat niet goed voor haar zijn, groep 1. Spelen doet ze niet zoveel helaas. Leren, letters en cijfers, daar wordt ze vrolijk van. Na de vakantie gaan we dus een gesprek aanvragen. Ben benieuwd.

Pagina 1 van 43 [ 842 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 43  Volgende