Het is nu 17 okt 2018, 13:13

Pagina 1 van 34 [ 673 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 3 2013/2014 deel 2
BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 10:59 
Volwassene

Hier kwamen we vandaan: viewtopic.php?f=29&t=7480&p=172465#p172465

zoon heeft wederom buikpijn maar het lijkt inmiddels psychisch te zijn en niet voort te komen uit lichamelijke ziekte . weet niet zo goed wat ik ermee moet, ook heeft hij alweer 2 dagen achter elkaar angstdromen . het gaat de verkeerde kant op . ik heb volgende week een voortgangsgesprek op school waar ik het toch maar ga aankaarten .
gelukkig hoeft hij morgen maar 2 uurtjes naar school en is hij vrijdag vrij. vorig jaar rond deze tijd is het ook begonnen :cry:

Berichttitel: Re: Groep 3 2013/2014
BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 11:14 
Volwassene

rosie schreef:
zoon heeft wederom buikpijn maar het lijkt inmiddels psychisch te zijn en niet voort te komen uit lichamelijke ziekte . weet niet zo goed wat ik ermee moet, ook heeft hij alweer 2 dagen achter elkaar angstdromen . het gaat de verkeerde kant op . ik heb volgende week een voortgangsgesprek op school waar ik het toch maar ga aankaarten .
gelukkig hoeft hij morgen maar 2 uurtjes naar school en is hij vrijdag vrij. vorig jaar rond deze tijd is het ook begonnen :cry:

hier vorig jaar ook het hoogtepunt rond de herfstvakantie inderdaad.

dit jaar.. nog geen problemen al is ze wel erg moe.
(ik heb de scenarios van groep 1 nog in mn hoofd.. toen was ze met kerst echt op.. maar laten we wel alert zijn maar niet op de zaken vooruit lopen want vooralsnogn vindt ze het wel leuk)

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 11:32 
inactief

Renee schreef:
Q had zowel op de E3 van spelling als op de E3 van rekenen een C :( nu had ik op zich bij spelling geen A verwacht maar bij rekenen had ik toch zeker minimaal een B verwacht. Hier heb je dan een kind dat het in de klas zo goed doet dat ze echt moeilijk pluswerk erbij moeten halen en bij de cito haakt hij af. De verwachting was zelfs dat bij een klassikale afname de score nog lager was geweest. Hij luistert niet maar vult meteen een antwoord in. Maakt op zich goede stappen maar niet passend bij de som en is erg wiebelig.
Gisteren met zijn plusklasjuf gesproken en die gaf al vrij snel aan dat het een kind is dat zich jonger voordoet dan hij is. Op die manier probeert hij zich overal gemakkelijk vanaf te maken. Bij de cito's wilde ze zien wat hij fout heeft gedaan. En ze gaat de komende twee weken proberen hem gestimuleerd te krijgen. Ik ben benieuwd maar dat groep 4 zie ik op deze manier niet zo gebeuren. Ja zei de plusklasjuf nog, had hem maar inde kleuterklassen versneld. Ja maar toen wilde de scholen niet want hij kon nog zo lekker spelen :evil:

Dat had L ook: juf zei dat ze bij veel opdrachten het antwoord al invulde voordat de vraag gesteld was. Ook zei ze dat L heel snel rekende. Maar dat het nog niet geautomatiseerd is (is volgens mij ook nog niet van belang bij toets M3?).
Ze had mij een opdracht laten zien die L fout had gedaan. Daaruit bleek wel dat de vraagstelling belangrijk is. Er stond een lijn met 0,5,?,15,20. De vraag was wat staat er precies in het midden van 5 en 10? Ik vond het een beetje vreemde vraag, omdat het hier gaat om begrip van de sprongen van 5. Juf concludeerde dan ook dat L dit begrip nog niet heeft. Ik zei dat we dit soort opdrachten thuis ook wel eens gedaan hebben en dat ze dan wel het goede antwoord geeft. 's avonds heb ik haar deze zelfde opdracht gegeven, alleen vroeg ik welk getal moet er in het lege hokje? Dan ziet ze in 2 tellen dat daar 10 moet staan.

Ik ben ook bang dat het nu moeilijker zal zijn om hem te laten versnellen.
Misschien kan plusklasjuf een gesprek bijwonen?

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 11:53 
inactief

Gister had L zowel haar juf als de BSO leidster laten schrikken met een enorme huilbui. Ze was helemaal overstuur, drama. Juf had me zelfs op het werk hierover gebeld. Ze hadden dit nog nooit bij L gezien.

Het blijkt met de zwemles te maken te hebben. L was maandagavond al in tranen over de aankomende zwemles. Sinds kort zit ze in laatste badje (mag in dec voor A op) en heeft ze daarbij een nieuwe zwemjuf. Blijkbaar is er de eerste keer iets voorgevallen waardoor L de conclusie heeft getrokken dat ze bij deze juf alles in 1x goed moet doen. Eerst was ze bang dat ze niet in 1x door het gat kon. Dit ging goed. Maandag zei ze dat ze de borstcrawl nog niet goed kan. Ik zei dat dat niet erg is, dat ze nog genoeg tijd heeft om te oefenen. Nee, zegt ze, dat MOET van de juf in 1x goed!
Nu snap ik dus wel waarom zwemles laatste weken zo'n drama is: ze voelt een enorme prestatiedruk.
Ik ben gister naar de zwemjuf gegaan en uitgelegd wat er in L omging (natuurlijk verwachtte de juf niet dat ze alles in 1x goed doet). Juf zei dat L goed haar best doet en dat het goed gaat en dat ze dat ook tegen L zegt. Ja, dat is fijn. Maar ik heb haar gevraagd of ze toch specifiek tegen haar wil zeggen dat ze fouten mag maken, dat er niet verwacht wordt dat alles in 1x goed gaat. Dat heeft ze toen ook gedaan.
Nu hopen dat het hiermee opgelost is en ze volgende week weer meer ontspannen naar de zwemles gaat. Want ze heeft toch nog wel even te gaan (ze moet minimaal t/m B, liefst C van mij).

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:02 
Volwassene

Citaat:
(ze moet minimaal t/m B, liefst C van mij).

over druk gesproken 8)

overigens is volgens mij het huidige A-diploma al zwaarder dan mijn B diploma..
dus wat dat betreft.. wachten wij denk ik maar even af of ze na A nog verder zou willen.
eerst maar eens inschrjiven op zwemles want dat komt er steeds niet van.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:07 
inactief

Muisjemeisje schreef:
Citaat:
(ze moet minimaal t/m B, liefst C van mij).

over druk gesproken 8)

overigens is volgens mij het huidige A-diploma al zwaarder dan mijn B diploma..
dus wat dat betreft.. wachten wij denk ik maar even af of ze na A nog verder zou willen.
eerst maar eens inschrjiven op zwemles want dat komt er steeds niet van.

Dat is toch geen druk erop leggen?
Ik vind minimaal een B-diploma eigenlijk wel heel normaal. Het hoefde van ons niet perse snel, maar voordat er een B-diploma op zak was mocht er ook niet gestopt worden. Zoon is vorig jaar mei wel gestopt met zwemles omdat C hem echt nog niet lukte (hij liep ook al een jaar bij de fysio toen en het was ehct onmogelijk op dat moment), maar die wil graag volgend jaar opnieuw proberen zijn C te halen en eigenlijk ben ik daar heel blij mee, het is met een reden het zwemABC.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:11 
Volwassene

Mijn dochter heeft A, nadat de kindjes uitgebreid bejubeld werden, nam de hoofdbadmeester het woord en zei; ouders let op, de kinderen kunnen nog niet zwemmen, ze kunnen zich boven houden maar het is absoluut onveilig om te denken dat ze kunnen zwemmen... (en weg was de jubelstemming onder de kinderen).

En als ik eerlijk ben deel ik deze mening, ik was namelijk heel erg verbaasd dat mijn dochter mocht afzwemmen..., pas na B schijn je jezelf aardig te kunnen redden in het water.

(al begrijp ik ook best dat als kinderen met heel veel moeite en ellende hun A diploma halen, dat je dan stopt)

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:12 
Volwassene

Ben ik met je eens Sune. Hier is ook B verplicht. C mogen ze zelf weten, maar ik vind het fijn als ze dat wel doen. E heeft C ook, S niet. J is net bezig met zwemles.
Kijk, als het echt niet gaat, dan is het wat anders, maar in principe vind ik B vereist, en C is een mooie en belangrijke aanvulling.

Hier werd gezegd: Met A red je je als je in de zomer in het water valt. Met B in de lente, en met C in de herfst en eventueel in de winter.

Laatst bijgewerkt door Von op 30 okt 2013, 14:15, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:20 
Volwassene

Poppiesmam schreef:
Mijn dochter heeft A, nadat de kindjes uitgebreid bejubeld werden, nam de hoofdbadmeester het woord en zei; ouders let op, de kinderen kunnen nog niet zwemmen, ze kunnen zich boven houden maar het is absoluut onveilig om te denken dat ze kunnen zwemmen... (en weg was de jubelstemming onder de kinderen).

En als ik eerlijk ben deel ik deze mening, ik was namelijk heel erg verbaasd dat mijn dochter mocht afzwemmen..., pas na B schijn je jezelf aardig te kunnen redden in het water.

(al begrijp ik ook best dat als kinderen met heel veel moeite en ellende hun A diploma halen, dat je dan stopt)

mijn dochter heeft alleen A en red zich prima .. maar ze was dan ook al 8 toen ze A haalde en had er 2,5 jaar over gedaan . elk kind is anders en de zwemscholen spekken ook graag hun eigen kas ;). mijn insteek is dat net als bij rijles je pas leert echt autorijden na je rijbewijs je pas leert zwemmen na je A diploma. een kind wat na alleen A vaak gaat zwemmen zwemt vaak beter dan een kind wat gelijk B haalt ( B haal je vaak na 4 of 5 lessen na A al en sommige kinderen al na 1 les dus zoveel meer ervaring en vaardigheid eist dat niet ) en dan zelden nog zwemt.

de zwemvaardigheid van het eerste kind zal veel beter zijn na een jaar dan bij kind 2 ;)

Laatst bijgewerkt door rosie op 30 okt 2013, 12:24, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:23 
inactief

zwemABC inderdaad ;-). Als je dan bij A al stopt zie ik dat als niet afmaken.

Waarom ik nu schipper op de C is omdat ik onlangs van zwemjuf gehoren heb gekregen dat het voor L een stuk zwaarder is om dat te halen (maar wel mogelijk) vanwege haar heupdyplasie/ stijve heup. Ze zal nooit de goede beenslag voor mekaar kunnen krijgen.
L wil niet omdat ze bang is dat ze het niet haalt, omdat ze nog niet alles kan... waarop ik gezegd heb kijk maar, wanneer je zover bent dat je voor C mag gaan dan kun je weer veel meer en dan lijkt C al veel minder moeilijk.

Natuurlijk, als blijkt dat het echt te zwaar voor haar is, dan hoeft ze van mij niet verder.
Maar niet alleen omdat ze er geen zin in heeft.
Wij wonen bovendien aan een grote vijver, waar nogal wat kinderen verdronken zijn. Vandaar ook dat ik het liefst ABC wil.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:32 
Volwassene

Citaat:
Ze zal nooit de goede beenslag voor mekaar kunnen krijgen.
Dat was hier ook de reden om te stoppen na B. Hij mocht dan -dankzij uitgebreide lobby van mijn kant- afzwemmen maar eigenlijk was zijn beenslag echt niet goed genoeg. Groot was dan ook mijn verbazing dat hij bij het afzwemmen verreweg het hardste ging van alle kinderen, met zijn gekke beenslag. Ik denk dat hij inmiddels eigenlijk ook aan alle eisen voor C voldeed, maar afgerekend werd op die beenslag. Tja, en dan streeft zo'n diploma zijn doel voorbij imho.
Wat ik laatst als richtlijn hoorde: A=zwembad, B=buitenwater (ven, meertje), C= bewegend buitenwater (zee, rivier).

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:36 
Volwassene

Poppiesmam schreef:

mja dat zeiden ze dus ook toen ik mn a en later b/c diploma haalde..
dsu vandaar dat ik het wat verwarrend vind dat ze nu die uitspraak niet veranderd hebben maar er dingen in het A-diploma zitten die bij mij pas bij C in mn diploma zaten.
en zwemmen an sich is niet moeilijker geworden lijkt me :)

nouja.. wat ik zei.. eerst maar eens op zwemles want dat schiet er tot nu toe steeds bij in.
dus eigenlijk mag ik niet klagen :lol:

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:53 
Volwassene

Probleem bij het huidige A-diploma is vooral dat de te zwemmen afstanden zo kort zijn. Er worden wel veel meer verschillende dingen gevraagd, maar de langste afstand die ze zwemmen zijn maar vier baantjes (2 op de buik, 2 op de rug).

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 12:56 
inactief

T is net begonnen met A, en zelf heb ik ook alleen A.
Wel erg veel gezwommen omdat we zelf een zwembad in de tuin hadden en ik denk dat veel zwemmen uiteindelijk het belangrijkste is. Daarbij is het zwemmen buiten een zwembad om iets waar ik niet snel aan zal beginnen, veel te eng ;) In zee pootjebaden zeg maar is al eng genoeg.

Berichttitel: Re: Groep 3 2013/2014 deel 2
BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 17:30 
Volwassene

We hebben vandaag een gesprek gehad op school met de twee juffen, de IB-er, de coördinator Leonardo en de extern deskundige. Deze laatste heeft hem vandaag ook in de klas geobserveerd. Ik was erg benieuwd naar haar bevindingen en die vond ik heel positief. T valt totaal niet op als jonge leerling, maar hoort er helemaal bij. Hij lijkt vaak niet op te letten, maar weet wel precies wat hij moet doen. Bij een opdracht gaat hij als eerste aan de slag en heeft als eerste opgeruimd. Hij maakte alle opdrachten foutloos. Grappig detail: hij begon bij een laatste leesopdracht en die maakt hij goed. Toen juf zei dat hij te ver was en een eerdere opdracht moest maken, is hij meteen afgehaakt en heeft niets meer gedaan.

We zijn tot de conclusie gekomen dat groep 3 hem niet voldoende kan bieden. Hij is kwa lezen en rekenen gewoon veel verder en de manier van leren bij een regulier groep 3 past niet bij hem (teveel herhaling, teveel bottom up, te weinig eigen inbreng). Van de 5 kwartier dat hij geobserveerd is, heeft hij ongeveer 15 min daadwerkelijk iets geleerd. Omdat hij het wel leuk vindt in de klas, is er voor gekozen om de dagindeling te gaan ruilen. Hij gaat vanaf volgende week donderdag de ochtenden naar groep 2 en middagen naar groep 3. In groep 2 gaat hij verplicht lezen met waarschijnlijk een tutorleerling en krijgt hij verrijking op rekengebied en de thema's waarmee gewerkt wordt. In de middagen in groep 3 wordt meer handarbeid, computerles, tekenen gedaan. Dat ligt hem waarschijnlijk wel beter.

Op 9 december hebben we een evaluatiegesprek om te kijken hoe het gaat.

Ik ben erg tevreden met deze afspraak en ik hoop dat de verrijking in groep 2 wel aan gaat sluiten op zijn niveau. Ik was blij om te horen dat hij zo goed past in groep 3 en niet op valt. Ook vond ik het prettig om te horen dat ze zien dat hij meer uitdaging nodig heeft en dat het huidige niveau van groep 3 voor hem te laag is. De deskundige heeft ook aangegeven dat het haar op was gevallen dat zijn motoriek ook verder ontwikkeld is. HIj kan al netjes schrijven en kan ook goed meekomen met de schrijfopdrachten. Wij wisten dit al wel, maar hadden het gevoel dat dit op school niet goed erkend werd. Fijn om te horen dat wij het dus echt wel goed zien.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 18:40 
Volwassene

Chamisu, wow wat een fijn gesprek! En wat vind T van deze oplossing?

Hier gaat het thuis en bij opa en oma waardeloos.. Het wachten op testuitslag duurt ( voor mij) erg lang, we hebben echt hulp nodig :cry1:

J mag zonder kurken zwemmen nu, schat dat het nog een les of 15 duurt eer hij zijn A diploma heeft. In februari krijgt hij schoolzwemmen en ik wil graag dat hij voor die tijd zijn A heeft.. Maar ja.. :roll: :wink:

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 18:42 
inactief

Q heeft afgelopen voorjaar zijn B diploma gehaald. daarna zijn we ook gestopt. Hij zwemt vrij goed en met ook nog drie keer per week voetballen vond ik het ondoenlijk.
Ik geloof dat hij uiteindelijk minder dan een jaar over zijn A en B heeft gedaan.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 19:15 
Volwassene

Chamisu, wat fijn dat T. echt goed gezien is door de deskundige tijdens de observatie. Hopelijk werkt de nieuwe constructie beter voor hem.

F. heeft ook alleen A. en B. daarna zijn we gestopt. A. had ze wonderbaarlijk snel gehaald, met 6mnd, ze was toen precies 4.6 jaar oud, erg jong dus nog, maar ze zwom voor A prima. Daarna heeft zij er 11mnd over gedaan om B te halen, heel erg lang voor B, maar dat kwam echt omdat ze de kracht en uithoudingsvermogen voor B nog niet had. Ze was ook nog erg klein en tenger.
Hieraan kon ik dus wel goed zien dat er tussen A en B wel degelijk een groot verschil zit in wat er van kinderen vereist wordt. Is je kind erg sterk en heeft het veel uithoudingsvermogen, dan kan het met de techniek van A waarschijnlijk wel heel snel B halen (soms al direct de volgende afzwemronde). Maar als je kind klein en niet zo sterk is dan kan het de techniek misschien wel snel onder controle krijgen en dat is voor A voldoende, maar is de stap naar de afstanden zwemmen voor B echt heel groot. In zo'n geval vind ik alleen A dan ook echt niet veilig genoeg!
Na B. zijn wij gestopt, om nou nog weer een jaar lang te zwemmen voor C vond ik niet de moeite waard. :wink: Ze kan in groep 5 met schoolzwemmen C halen als ze dat dan wil, dus misschien dat dat er dan nog wel van komt, is ze ook alweer een stukje groter (hoop ik toch :wink: ).

Overigens heeft F. ook een rare beenslag, "schaarslag" noemden ze dat op zwemles, dit komt doordat er in aanleg in de heup iets net iets anders zit waardoor een gewone slag maken niet mogelijk is (waarschijnlijk lichte dysplasie). Bij ons proberen ze dan een aantal lessen intensief om een juiste slag aan te leren, als dat niet lukt dan accepteren ze gewoon dat een helemaal perfecte slag er niet in zit voor dat kind. Dat lijkt me wel zo eerlijk ook, blijven pushen werkt dan toch niet en is alleen maar frustrerend voor het kind. Anders streeft het diploma inderdaad zijn doel voorbij.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 20:14 
Volwassene

T had zelf al eerder aangegeven dit te willen, dus hij is helemaal voor dit plan. Hij dacht in eerste instantie lekker veel te kunne gaan spelen, maar toen we aangaven dat hij wel gewoon werkjes moet gaan doen en moet gaan lezen, vond hij dat ook prima. :)

T is nu ongeveer 6 maanden bezig met A. Ik heb het idee dat de eisen hier wel hoog liggen. Er wordt ook direct gezwommen zonder hulpmiddelen. Ze mogen pas een badje verder als ze alles goed kunnen. De zwemjuf zei dat het meestal wel 1,5 jaar duurt voordat ze een A-diploma halen. Ik ben benieuwd hoe lang T erover doet, aangezien hij zwemles behoorlijk zat is...

BerichtGeplaatst: 30 okt 2013, 20:16 
inactief

Zoon heeft door een aantal elkaar opvolgende heupontstekingen een lichte vergroeiing en voor hem is een goede beenslag dus ook niet mogelijk, z'n been maakt als het ware een draai. Je ziet er niet eens zoveel van, behalve als hij echt moe is, dan zie je het ook in zijn lopen en als ie dan doorgaat en het te erg overbelast heeft ie geheid weer een ontsteking te pakken. Altijd opletten dus.

Vanmiddag even met de juf gepraat op haar verzoek. Waar ze zoons afwezigheid en zijn passieviteit in werken nooit vervelend vond begint het nu wel storend te worden voor haar en de andere kinderen. Het was mij ook al opgevallen dat we weer een beetje op het punt komen 'wat is er nou' met hem. Dat hij anders dan anders is staat als een paal boven water, maar wat en wat moeten we ermee. Hij heeft enerzijds echt moeite met contact maken en houden, leeft vreselijk in zijn eigen wereldje, en is anderzijds zo enorm empathisch (zoals nu met z'n vriendje) dat de eerste gedachte (iets autistisch) niet logisch lijkt. Toch heb ik bij hem, veel meer dan ooit bij dochter, het gevoel dat er iets anders is dan alleen maar 'slim'. We hebben afgesproken dat de orthopedagoog van school nog eens naar hem gaat kijken, omdat we beiden (en ook de IB-er) onze vinger er niet op kunnen leggen. Lastig..

Pagina 1 van 34 [ 673 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende