Het is nu 26 sep 2018, 09:54

Pagina 1 van 36 [ 712 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 8, schooljaar 2012-2013
BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 14:25 
­

Als we toch bezig zijn met die topics per klas.... 8)

Hier een dochtertje dat afgelopen maandag is begonnen in groep 8 en alleen al het idee dat ze nu een achtste groeper is lijkt haar zelfvertrouwen zo'n boost te hebben gegeven. De hoogste groep van de basisschool, het kamp, verkeersexamen, de cito, ehbo-lessen, de musical, wat haar betreft kan het jaar niet stuk. En mama zit stiekem een beetje te zenuwen, zalhet allemaal wel goed gaan. Vooral die keuze voor het vo met alles wat er bij hoort, van cito tot loten. Volgens mij mag dit topic dan ook niet ontbreken.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 8, schooljaar 2012-2013
BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 14:58 
­

Mijn dank is groot!
Ik heb een 1 Blik agenda gekocht.
Mijn zoon gaat dit jaar weer naar een externe plusklas met de hoop dat dit nog een boost geeft op verschillende vlakken.
Hij gaat naar een psychologe voor zijn boosheid en negatieve kijk.
Binnenkort een gesprek met de nieuwe leerkracht.
Ik ga dit jaar heel erg fanatiek de vinger aan de pols houden.
Er is wat nodig om wat vertrouwen te krijgen voor volgend jaar.
Maar we blijven optimistisch.
Spannend wordt het zeker.

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 14:58 
Volwassene

Ik sluit graag aan. Weliswaar hier officieel nog groep 7, maar wel nadrukkelijk met de bedoeling dat dochter na dit jaar naar het VO gaat.
Vooral het kiezen van een geschikt VO is iets waar ik tegenop zie. Haar beide oudere zussen zitten inmiddels beiden al op hun tweede VO school, deze keer zou ik graag in 1 keer goed kiezen. :)

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 18:17 
­

Hoe jong is je dochter smaragd?
Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 18:28 
inactief

En hier ook een zoon in groep 8.
Die vorig jaar heel graag in acht had gezeten (1 versnelling is ongedaan gemaakt toen hij naar zijn leoklas ging).
Maar zeker niet zoals een klasgenoot 8 wilde overslaan.

Hij vindt het geweldig dat hij nu een achtstegroeper is. Er wordt toch tegen de schoolverlaters opgekeken en aangezien hij nogal klein is is dat voor hem voor het eerst ;-)

Wel zit hij al weer helemaal onder de uitslag dus even in de gaten houden...

Ook wij moeten natuurlijk op zoek naar een VO maar hij heeft er zelf al 1 uitgezocht. Wij kunnen ons als ouders in de keuze zeker vinden maar gaan nog wel rond kijken.
Al was het alleen maar om een plan B te hebben. De school waar hij heen wil heeft 60 plaatsen en had afgelopen jaar 200 kinderen die naar die klas toe wilde.
Dan is het niet meer "wie is er geschikt" maar "wie is er het geschikst".

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 18:33 
Volwassene

a3n schreef:
Hoe jong is je dochter smaragd?
Gr. A3n

Negen (of eigenlijk bijna 10 :) , ze is van oktober). Ze heeft er zelf echt zin in, en blijft liever in haar huidige klas dan echt in groep 8 te zitten.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 18:37 
­

Mijn zoon is van augustus. Dus is nu eigenlijk de oudste :lol: .
Dat komt ook nooit voor. Hij wordt volgend jaar 11 net voor hij naar het VO gaat.
Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 20:27 
inactief

Hier ook een verse achtste groeper! En meteen al bezig aan een spurt op sociaal gebied: alleen naar huis terwijl papa en mama werken, met vriendinnen naar de bios......Wel fijn dat dat soort dingen (met wat moeite en aandacht soms) best goed gaan, ze is toch soms een buitenbeentje in de klas. Zit ook pas 2,5 jaar op deze school en onder de meisjes hebben alleen zij en 1 andere een voorlopig vwo advies.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 20:36 
Volwassene

Ook onze J is met het laatste jaartje BO bezig.
Na een paar pittige jaar wat klas betreft, zijn dit jaar de grootste aandachtsvragers in groep 7 achtergebleven en zit ze nu in een kleine klas van 22 kinderen. Heerlijk.

Ze staat er lekker ontspannen in, dus laat maar komen!

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 20:40 
Volwassene

Mijn oudste dochter gaat ook sinds afgelopen maandag naar groep 8. Ze zit al 2 jaar in de plusklas, en nu waarschijnlijk ook weer, al is dat niet helemaal zeker. De plusklas wordt geleid door de juf die nu ook het grootste deel van de week haar juf is. Het is wel lastig dat deze juf een goeie vriendin van mij is, en de oppas is geweest van de jongste. Praat je nu thuis over juf, juf G, of G? In de klas zegt ze gewoon juf.
Op woensdag en donderdag heeft ze een van de twee meesters die onze school rijk is (naast 34 juffen!) , hoewel ze dus waarschijnlijk een deel van de donderdagochtend naar de plusklas gaat en op woensdag vioolles heeft tijdens schooltijd.
komende maandag wordt ze 11, als een van de jongsten van de groep. Voor volgend jaar twijfelt ze nog tussen gymnasium met Cambridge Engels en tweetalig VWO, beide op goede scholen hier dicht in de buurt.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 21:58 
Volwassene

Hier ook een zoon in groep 8. Hij is net 10 geworden en zal net 11 zijn als hij naar het VO gaat. 1 x versneld (in groep 3 na zes weken naar groep 4 doorgegaan) en hij is nog steeds één van de besten van de klas. Hij zit gelukkig prima in zijn vel, heeft in de klas een paar goede vrienden en vriendinnen. Dus ik hoop dit jaar op wat minder gedoe als met zijn zus die vorig jaar in groep 8 zat en aan het onderpresteren was. Alleen even in de gaten houden dat deze meester het verrijkingsgedeelte dat in groep 7 prima werkte, ook gaat overnemen. Zoon begon vorige week te grommen toen hij spelling weer mee moest doen, terwijl hij dat in groep 7 niet meer hoefde.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 22:09 
Volwassene

Leuk! Ook hier een knul die in groep 8 is begonnen, van een nieuwe school ivm verhuizing. Voor de vakantie heeft ie al twee weken meegedraaid en dat verliep heel positief. Al veel nieuwe vrienden en een heel gezellige klas. Hij is officieel niet hb maar werd op de oude school wel gecompact en kreeg verrijking. Zodra dat niet goed meer liep merkten we dat thuis direct aan hoe hij in zijn vel zat. Ik denk dus dat hij ook wel zal gaan grommen als hij nu weer mee moet gaan doen met spelling :wink: Toch verwacht ik dat wel een beetje want ze zullen op deze school toch eerst zelf een beetje een beeld van zijn kunnen willen krijgen denk ik. Of zouden ze blind op de overdracht en de cito's af durven gaan? We zullen zien en houden de vinger aan de pols.

Het hele scholen-kies circus zie ik wel een beetje met angst en beven tegemoet. We kennen het kiezen en loten e.d. helemaal niet uit onze oude woonplaats, omdat daar eigenlijk maar 1 (zeer matige...) optie was. Hier kunnen we geloof ik kiezen uit wel 5 of 6 scholen, die we natuurlijk nog geen van allen kennen van verhalen oid. Maargoed, de eerste ouderavond is binnenkort al dus we duiken er vol frisse moed in. Zelf heeft hij een duidelijke voorkeur: technasium. Ik ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2012, 20:30 
­

Calimero schreef:
En meteen al bezig aan een spurt op sociaal gebied: alleen naar huis terwijl papa en mama werken, met vriendinnen naar de bios......

Oudste hier ook al zo'n spurt, gaat alleen wat sneller dan ik 8)

Overigens heeft school zelf de mogelijkheid nog open dat ze 2 keer groep 8 doet, maar daar moet ik echt niet aan denken. Ze zou het liefst nu al naar het vo gaan.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2012, 21:03 
Quality advisor

Mijn jongste spruit gaat volgende week starten in groep 8.
En dan gaat het ineens heel vlot en snel. :oops:

Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat oppakken....
Ze wil namelijk helemaal niet naar school, hoewel ze wel aangeeft graag te leren om zelfstandig te reizen. Daar gaan we binnenkort maar eens over stoeien, vind haar daar echt nog te klein voor. Maar goed, eerst nog maar genieten van de laatste vakantieweek.
Middelbare school, daar moeten we ook maar eens langzaam over gaan nadenken.....

BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 07:39 
inactief

Qua middelbare school hoop ik dat onze keuze makkelijk gaat zijn. Er zijn hier 3 scholen waar ze VWO hebben. Een zit er hier om de hoek maar die is eigenlijk laatste keuze. Waar we onze pijlen op willen richten is de Daltonschool waar ze volgens mij ook Cambridge Engels hebben (weet heel eerlijk gezegd niet precies wat dat inhoudt) en waar ze ook een 2 jarige masterclass-brugklas hebben. Veel kinderen van onze school gaan naar deze school omdat ze nu ook op een Daltonschool zitten. Sluit dus mooi aan maar het schijnt ook een fijne school te zijn. Ben reuze benieuwd, ik geloof dat januari de maand van de open dagen is.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 09:13 
Volwassene

hier ook een meisje dat volgende week naar groep 8 gaat. Ben er door de scheiding niet zo mee bezig.
Rond de herfstvakantie horen we of ze naar de plusklas kan gaan die nieuw wordt opgezet.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het zal gaan qua vo keuze. Hier keuze tussen onderbouw Hb onderwijs of gewoon vwo, geen loting ofzo.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 09:15 
inactief

Hier ook een kerel die naar groep 8 gaat... zijn verhaal is net iets anders, omdat hij ernstig dyslectisch is, maar ook hoogbegaafd. Hij gaat dit jaar meedoen met spelling van groep 8, hij heeft zijn achterstand van bijna 2 jaar ingelopen en gaat met zijn groep meedoen!

Ik ben nog steeds erg benieuwd wat voor schooladvies hij gaat krijgen, want inhoudelijk kan hij het VWO wel aan, maar op de uitvoering zal het misschien blijven hangen! Nogal een spannend jaar dus, maar wel leuk!

BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 10:09 
Quality advisor

Calimero:
Mijn oudste dochter doet Cambridge Engels.
Je volgt op een veel hoger niveau Engels. Meestal ook, omdat er meer uren les betreft dan de reguliere lessen. En je eind resultaat is vele malen hoger. Het geeft je later toegang tot de Engelstalige universiteiten zonder toelatingsexamen, mits je de examens voldoende hebt afgerond.
Het kan een uitdaging geven, maar hoeft niet. Het geeft meer huiswerk, is pittig, maar als je direct start in de eerste met de andere leerlingen is het goed te doen en weten de leerlingen niet beter.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 10:36 
­

VO-keuze is iets waar ik het meest tegen op zie komend jaar. Scholen hier zijn vrij streng in de toelating, veel hangt van de Cito af. Volgens de procedure die voor de hele gemeente geldt heb je vwo-advies en een score van minimaal 547 nodig om zonder meer naar het vwo te kunnen. Bij een score van 546 of 547 wordt het leerlingvolgsysteem bekeken, maar er is ook een school die kinderen met een score van 548 of 549 geweigerd heeft, omdat ze een B in het leerlingvolgsysteem hadden. Tenminste, dat is mij vanuit school en door ouders verteld.... Tel daarbij op dat veel scholen loten en dat je maar met een school mee kunt loten, daarna kun je dus alleen nog maar kiezen tussen scholen waar nog plek is.

Qua keuze vind ik het lastig. Heb tot nu toe ongeveer 3 scholen op mijn lijstje staan die nu een voorkeur hebben bij D en mij, maar natuurlijk willen we nog wel meer scholen bekijken. Alleen door die loting op veel scholen kies je toch al anders dan je normaal zou doen. En zoals die ene school die kinderen met 548 weigert, die heb ik nu voorzichtheidshalve maar niet eens op mijn lijstje staan.

Dorine schreef:
hoewel ze wel aangeeft graag te leren om zelfstandig te reizen. Daar gaan we binnenkort maar eens over stoeien, vind haar daar echt nog te klein voor.

Hier nog zo een. :roll: Ooit heb ik tegen haar gezegd dat ze als ze in groep 8 zou zitten, langzaam aan alleen zou mogen gaan. Nu is dat wel heel snel dichterbij gekomen en zij wil wel, maar ik vind het nog best eng. Laatst is ze voor het eerst alleen met de trein van de stad naar huis gegaan, dat gaat allemaal prima en als ze een telefoon bij zich heeft (die had ze toen niet bij zich) dan kan er eigenlijk ook weinig mis gaan. Zelf zag ik zonder die telefoon nog wel wat beren op de weg :oops: D vindt dit echter niet genoeg, die wil het liefst alleen met de trein naar de andere kant van het land. Opa en oma (2 keer overstappen) ziet zij niet als een probleem. Als ik gewoon normaal redeneer zou ze dat ook gemakkelijk kunnen, maar aan de andere kant dat loslaten....

BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 19:36 
inactief

Dank je voor de toelichting Dorine! Op de school waar ze nu zit zijn ze erg actief met Engels (dit jaar al vanaf groep 1 al) dus wie weet sluit dat mooi aan.

Cindy: ik ben erg blij (en gezegend als ik soms verhalen lees) dat we in onze stad geen strenge toelatingseisen en verplichte citoscores hebben. De eindcito telt niet eens mee voor het advies/toelating. Eind groep 7 hebben de kinderen op basis van het LVS en persoonlijke inbreng van leerkrachten een voorlopig advies gekregen. Daar komt binnenkort een oefencito, LSV en inbreng leerkrachten bij en dan komt er een definitief advies.

Echt ver reizen doet dochter nog niet. Maar wel fietst ze alleen naar school (2 km) en gaat dus sinds afgelopen week alleen naar huis als dat nodig is. Dit jaar maar kijken hoe we dat verder kunnen uitbreiden. VO scholen zitten hier ongeveer 3,5 km vandaan dus dat valt reuze mee.

Pagina 1 van 36 [ 712 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 36  Volgende