Het is nu 18 okt 2018, 21:12

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DLE berekenen obv CITO schaalscores?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 20:13 
Volwassene

Vanavond het rapport van zoonlief gekregen. Niets dan lof over hem (natuurlijk) :mrgreen: Maar nu hebben we zo'n lijstje van de CITO scores mee en daar staat toetsscore/schaalscore en score interval op maar geen DLE. Kan je dat ook uitrekenen? Ik ben even nieuwsgierig.

Bijvoorbeeld
spelling M4
toetsscore 46
schaalscore 126
score interval 123:128

Ik heb al zitten goegelen maar ik kan het niet vinden. Iemand enig idee?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: DLE berekenen obv CITO schaalscores?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 21:19 
Volwassene

Is niet aangegeven welk niveau er bij hoort (A t/m E of 1 t/m 5)?
Je kunt deze scores inderdaad omzetten in dle-scores m.b.v. 'het DLE-boek', maar het geeft wel interpretatieproblemen. Stel een kind maakt de E3 toets spelling foutloos. Dan hoort daar een dle-score bij van ongeveer 22. Dan kun je niet zeggen dat een kind presteert als een gemiddelde leerling van begin groep 5, maar dat een kind de E3-toets maakt zoals een gemiddelde leerling van begin groep 5. De E3-toets bevat nauwelijks woorden van tweede helft groep 4 en van groep 5. Om na te gaan of de leerling de stof van groep 4 beheerst zal dus de E4-toets nog moeten worden afgenomen.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 21:41 
Volwassene

loekie schreef:

Ja dat staat er wel bij. Bij het voorbeeld hoort een A score. Dat DLE boek is vast niet online ergens te vinden?

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 21:44 
Volwassene

eeka schreef:
Dat DLE boek is vast niet online ergens te vinden?
Nee :mrgreen: .

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 21:50 
Volwassene

Paula schreef:
eeka schreef:
Dat DLE boek is vast niet online ergens te vinden?
Nee :mrgreen: .

Beraamt inbraak in school :evil:

Of zijn er forumleden met een onderwijsachtergrond aanwezig? :P

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 22:41 
inactief

Ik wil morgen wel even kijken hoor :mrgreen: :? :oops:

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 22:53 
Volwassene

suus3 schreef:
Ik wil morgen wel even kijken hoor :mrgreen: :? :oops:

Oh graag!

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 00:31 
inactief

Misschien is dit iets?
http://www.boomtestuitgevers.nl/files/DLE_2-inddp.2-49.pdf

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 08:21 
Volwassene

Freek Verkerk schreef:

Die had ik gevonden inderdaad. Bedankt! Voor lezen heeft hij een DLE van 54 :D Ik ben ook benieuwd naar de rest.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 11:14 
inactief

Helaas, we hebben de aanvullingen nog niet binnen (DLE-boek moet jaarlijks aangevuld worden, heb nu dus alleen van de verouderde toets de DLE en die is niet te vergelijken met de nieuwste toets)
Wat ik wel kan zien in de toetsmap spelling is dat hij met deze score net boven de A+ lijn zit. (4 a 5 fout van de 50)

maar ja, daar heb je niets aan als je DLE zoekt.....

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 11:57 
inactief

hoihoi,

helemaal out off the blue, slechts 2 min. te gaan voor het spul weer allemaal opgehaald dient te worden van school kon ik het toch niet nalaten te reageren ook al heb ik nog steeds niet de tijd vrijgemaakt mezelf voor te stellen........komt nog wel..tzt.............

Met welke reden wil je de didactisch leeftijd weten??

tot later

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 12:23 
Volwassene

ver- cq be-WONDER schreef:
hoihoi,

Met welke reden wil je de didactisch leeftijd weten??

tot later

Ik wil graag weten of hij vooruit gaat. Met enkel CITO scores zie ik dat niet. Als je van een B naar een A gaat bijvoorbeeld zie je het wel maar anders zie ik helemaal niet waar hij nu precies staat.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 15:54 
Quality advisor

Maar met een Cito - DLE berekenen geeft dat ook niet aan, hoor!
Als hij nu een A score heeft gehaald is prima. Natuurlijk is er ook vooruitgang van A naar A score gaan. Je kunt ook vragen of school het in een grafiekje intekend, dan kun je het zichtbaar maken voor jezelf.
Maar verder heeft het weinig zin!

Het is niet standaard om daar DLE scores op te geven. Omdat het weinig waarde geeft.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 16:47 
Volwassene

Dorine schreef:
Maar met een Cito - DLE berekenen geeft dat ook niet aan, hoor!
Als hij nu een A score heeft gehaald is prima. Natuurlijk is er ook vooruitgang van A naar A score gaan. Je kunt ook vragen of school het in een grafiekje intekend, dan kun je het zichtbaar maken voor jezelf.
Maar verder heeft het weinig zin!

Het is niet standaard om daar DLE scores op te geven. Omdat het weinig waarde geeft.

Hmm maar hoe bepaal je dan de voortgang en het nivo waarop hij zit? Van een kennis in het onderwijs begreep ik dat je op basis van leerrendement kunt bepalen op welk nivo een kind functioneert en dat je als je dat in zo'n grafiek ze je dus kunt zien hoe het kind het doet. Maar dat kan dus ook met die cito scores? Van die kennis hoor ik namelijk ook altijd dat een A score op zich niet zoveel heel veel zegt.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 19:40 
inactief

eeka schreef:
Van die kennis hoor ik namelijk ook altijd dat een A score op zich niet zoveel heel veel zegt.

Dat klopt. Ze gebruiken het Amerikaanse scoringssysteem, ABCDE. Een A is vergelijkbaar met een 9 of een 10 in het in Nederland meer gebruikelijke systeem. Het kan zijn dat het kind ongeveer op het niveau van groep 7 functioneert. Als het dan op een test uit groep 5 een A-scoort zegt dat erg weinig. Een A zegt dat het kind bovenin scoort, maar misschien ook 3 groepen hoger.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 19:42 
Volwassene

Freek Verkerk schreef:
Een A zegt dat het kind bovenin scoort, maar misschien ook 3 groepen hoger.

Ja dat bedoel ik precies. Met een DLE kan je een leerrendement berekenen en daaruit kan je dan wel zien hoever het kind ongeveer is.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 19:46 
Volwassene

Nog een kleine aanvulling en vraag. Met lezen heeft hij dus een DLE van 55 volgens de tabel van Freek. De DL is volgens mij iets van 17 dus betekent dit dan dat hij zo'n 40 maanden(=dus 4 schooljaren?) verder is dan "het gemiddelde"?

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 20:07 
inactief

eeka schreef:
Nog een kleine aanvulling en vraag. Met lezen heeft hij dus een DLE van 55 volgens de tabel van Freek. De DL is volgens mij iets van 17 dus betekent dit dan dat hij zo'n 40 maanden(=dus 4 schooljaren?) verder is dan "het gemiddelde"?

Als je kind nu een DL (Didactische leeftijd = werkelijke leeftijd van 17 heeft zit het 17 maanden op school. Ze beginnen te tellen in groep 3. Groep 1 en 2 telt niet mee. Groep 4 dus. (Zo begrijp ik het als ik de volgende link volg: http://nl.wikipedia.org/wiki/DLE)

In jullie geval gaat het dan alleen over lezen.

Zo van afstand zou ik aanraden te vragen of je kind doorgetest kan worden zodat duidelijk is hoe ver het is, ook in rekenen. EN met een voorsprong van 4 jaar, nu al, heb je te maken met een slim kind, dat die voorsprong alleen maar gaat uitbouwen, tenzij de school bijvoorbeeld gaat verbieden om vooruit te werken in boekjes. Meestal wordt in deze gevallen aangeraden om het kind extra lesmateriaal te geven, waar het dan mee bezig kan terwijl de rest van de klas dingen oefent die jouw kind al kan. OP een gegeven moment doet het zo weinig met de rest van de klas dat het te overwegen is om het een of 2 groepen over te laten slaan zodat het in een klas komt waarbij het nog iets heeft aan het klassikaal aangeboden lesmateriaal.

Een leuke uitdaging, maar met die uitdaging hebben hier veel mensen ervaring. Dus je zit hier goed.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 21:48 
Volwassene

Freek Verkerk schreef:
Zo van afstand zou ik aanraden te vragen of je kind doorgetest kan worden zodat duidelijk is hoe ver het is, ook in rekenen. EN met een voorsprong van 4 jaar, nu al, heb je te maken met een slim kind, dat die voorsprong alleen maar gaat uitbouwen, tenzij de school bijvoorbeeld gaat verbieden om vooruit te werken in boekjes. Meestal wordt in deze gevallen aangeraden om het kind extra lesmateriaal te geven, waar het dan mee bezig kan terwijl de rest van de klas dingen oefent die jouw kind al kan. OP een gegeven moment doet het zo weinig met de rest van de klas dat het te overwegen is om het een of 2 groepen over te laten slaan zodat het in een klas komt waarbij het nog iets heeft aan het klassikaal aangeboden lesmateriaal.

Een leuke uitdaging, maar met die uitdaging hebben hier veel mensen ervaring. Dus je zit hier goed.

Hij scoort op alle CITO's (hoge) A's. Dus hij doet het gewoon héél goed. Hij krijgt pluswerk voor taal en rekenen. Hij is voor het eerst dit jaar volmaakt gelukkig op school, dat is héél prettig. Hoe zit dat met dat doortoetsen? Dat is niet iets dat scholen standaard doen blijkbaar? Ik begrijp dat hij wel met de klas meedoet maar met minder stof en dan dus het pluswerk erbij. Dat is wel goed toch?

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 23:12 
inactief

loekie schreef:
Je kunt deze scores inderdaad omzetten in dle-scores m.b.v. 'het DLE-boek', maar het geeft wel interpretatieproblemen. Stel een kind maakt de E3 toets spelling foutloos. Dan hoort daar een dle-score bij van ongeveer 22. Dan kun je niet zeggen dat een kind presteert als een gemiddelde leerling van begin groep 5, maar dat een kind de E3-toets maakt zoals een gemiddelde leerling van begin groep 5. De E3-toets bevat nauwelijks woorden van tweede helft groep 4 en van groep 5. Om na te gaan of de leerling de stof van groep 4 beheerst zal dus de E4-toets nog moeten worden afgenomen.

Hier wordt al aangegeven dat je niet zomaar kunt zeggen dat die DLE daadwerkelijk klopt. Het is volgens mij een extrapolatie, maar je kind is niet op het bijbehorende niveau getest. Pas als ze inderdaad doortoetsen met de cito's, kun je zicht krijgen op de werkelijke voorsprong. Staar je dus niet blind op die DLE's toevallig ook vorige week een overzicht van mijn dochter gezien, en daar staan ook prachtige DLE's op, maar ik durf te wedden dat die zakken als ze de cito's van een groep hoger nu zou moeten maken :wink:

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende