Het is nu 22 jul 2018, 11:24

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: waarom herkennen leerkrachten pesten niet?
BerichtGeplaatst: 30 mei 2011, 22:21 
Volwassene

Ik ben niet helemaal zeker of ik in het juiste sub forum zit. :wink:

Mijn vraag is waarom herkennen of zien leerkrachten pesten zo vaak niet? Ik zie het hier op het forum veelvuldig langskomen (en helaas is het ook bij ons het geval): kind wordt gepest, vertelt zelfs gedetailleerde details hierover thuis en op school en leerkracht blijft zeggen: het is niet waar. Zelfs bij overdracht naar volgende school (vertrek om het pesten) wordt het pesten nog ontkent. En zelfs getuigenissen van andere kinderen worden genegeerd.

Is dit onwil? Straatje schoonvegen? Onverschilligheid? Gewend zijn aan verruwing? Het echt niet zien?

Het laatste kan ik me nauwelijks voorstellen, in ons geval wordt er zelfs vaak hard geschreeuwd of geroepen bij het pesten. Zelfs het verschrikkelijke Grote Negeren moet je kunnen zien als je oplet, lijkt me. :?

Ik heb het hier niet over: het gepeste kind voelt zich gepest, terwijl de andere kinderen het helemaal niet zo erg bedoelen. Ik heb het over echt pesten: uitsluiting, intimidatie, negeren, uitschelden tot vechten aan toe. :shock:

Wat is jullie mening over de doofstomme en blinde leerkrachten en scholen? En vooral wat kunnen we doen om de blinden en doven weer ziend en horend te maken? :?: :?:

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: waarom herkennen leerkrachten pesten niet?
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011, 07:20 
inactief

ik weet niet wat je eraan kunt doen maar wat ik wel weet is dat ze vaak hun straatje willen schoonvegen.

zelfs bij de overdracht van basisschool naar de middelbare stond er niets van in zijn dossier!!
op de middelbare school waar mijn zoon zit word er wel wat aan gedaan.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2011, 09:06 
­

Een van mijn kinderen is ook erg gepest. Buitengesloten, uitgescholden, geschopt en na schooltijd door een groepje opgewacht. Ook: vrienden afpakken door ze te bedreigen als ze met X zouden gaan spelen. :(
Toen ik dit bij de leerkracht meldde (zoonlief vertelde nooit wat, maar ik werd er door een ouder op geattendeerd, die het gezien had), toen zei ze: "het lijkt me niet goed dat ik hem ga helpen, hij moet hier zelf uitkomen, als ik hem steeds ga helpen wordt hij van mij afhankelijk en na schooltijd kan ik ook niets doen." :roll:
Zoonlief is er uiteindelijk ook zelf uitgekomen, door de pester hardhandig terug te pakken, maar dat heeft wel een paar jaar geduurd voordat hij zover was. Hij sprak a.h.w. de taal van de pester niet (schelden, vechten), toen hij dat wel deed kreeg de pester respect voor hem (hij heeft een keer geroepen: "zo, jij bent sterk", toen hij zich niet door 3 jongens liet overmeesteren). Het pesten werd toen een stuk minder, maar zoons basisschooltijd is niet meer echt leuk geworden. Het is gelukkig helemaal goed gekomen met hem door leuke vrienden op het VO.

De jongste is ook gepest, maar op zijn school wordt gelijk ingegrepen, liefst nog dezelfde dag. Gesprekjes met pester en gepeste. Als je als ouder iets meldt wordt je serieus genomen en je kan er zeker van zijn dat er wat aan gedaan wordt. Een heel verschil met de school van mijn andere zoon. Het pesten is daarmee niet over en de acceptatie door bepaalde klasgenoten zal er wel niet komen (zoonlief spreekt over zijn "vijanden"), maar ik denk dat het niet zo uit de hand zal lopen als bij mijn oudere zoon.

Wat betreft jouw vraag: waarom herkennen lk'en pesten niet: in het geval van mijn oudste werd het misschien wel gezien, maar de lk had haar redenen om niet in te grijpen (in mijn ogen niet terecht!)

BerichtGeplaatst: 01 jun 2011, 18:28 
Volwassene

't Is een combinatie van factoren denk ik.

Als je erkent dat er in jouw klas gepest wordt, geef je in feite aan dat je onvoldoende controle hebt over het klimaat in de klas en dat je de (negatieve) groepsdynamiek geen andere draai weet te geven. Dat kan gezien worden als een soort van persoonlijk falen. Kun je beter ontkennen dat er gepest wordt ... struisvogelpolitiek om jezelf beter te voelen.

Ik denk ook dat verruwing meespeelt. Veel hb kinderen zijn heel gevoelig, en dat lijkt niet zo goed te passen bij een klas vol 'gewone' kinderen die nog fysiek reageren terwijl jouw kind dingen wil uitpraten. Schelden en rotopmerkingen maken lijkt normaal te zijn tegenwoordig, als je aangeeft dat jouw kind daar moeite mee heeft en het ervaart als pesten, krijg je te horen dat hij/zij wat weerbaarder moet worden :roll: .

En ik denk dat veel leerkrachten het écht niet zien. Juist doordat ze gewend zijn aan die verruwing, grof taalgebruik, geschreeuw. De geluiden zijn er voortdurend, dan zie je vermoedelijk niet altijd dat er gepest wordt.
En buitensluiten en geniepig gedrag (meiden zijn daar goed in) valt vaak niet op voor volwassenen. Een leerkracht kan rustig zeggen dat hij zo'n leuke en spontane groep/klas heeft, terwijl er toch heus één of twee leerlingen niet deel uitmaken van die groep. Maar dat valt blijkbaar niet altijd op.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2011, 21:53 
­

Paula schreef:
Ik denk ook dat verruwing meespeelt. Veel hb kinderen zijn heel gevoelig, en dat lijkt niet zo goed te passen bij een klas vol 'gewone' kinderen die nog fysiek reageren terwijl jouw kind dingen wil uitpraten. Schelden en rotopmerkingen maken lijkt normaal te zijn tegenwoordig, als je aangeeft dat jouw kind daar moeite mee heeft en het ervaart als pesten, krijg je te horen dat hij/zij wat weerbaarder moet worden :roll: .

Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat, Paula. Veel HB kinderen zijn idd gevoeliger en gebruiken andere manieren om conflicten op te lossen. Verder speelt bij hen een goed ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel.
Ik denk dat leerkrachten vaak niet in de gaten hebben hoe hb kinderen hierin anders zijn. Ze komen dan vaak met dat onze kinderen weerbaarder moeten worden, dat was in ons geval igg wel zo.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2011, 10:49 
Volwassene

Hm, op een ander forum loopt een draadje over een rtl4 programma over pesten en wat daar naar voren komt is dat zelfs erge pesters vaak geen idee hadden wat ze gedaan hadden. Ze waren het vergeten. Dat kan ik plaatsen met een eigen ervaring. Ik zat in 6 VWO bij een paar jongens die enorme rotopmerkingen maakten. Niet alleen over mij, maar echt heel grof over een vriendin van me die anorexia had gehad. Ik voelde me zo machteloos tegen deze jongens, ik vond het afschuwelijke mensen. En een jaar later was ik een weekend bij mijn ouders geweest en mijn moeder liep met mij naar de bus. En daar stond de ergste. En hij zei gewoon heel normaal goeiedag, deed gewoon aardig alsof ik ineen een gewone klasgenoot geworden was. Ik voelde me zo vreemd, en ik realiseerde me dus dat dat echt zo was. Hij vond het wel gezellig om een bekende tegen te komen en dat hij diezelfde bekende getreiterd had tot ze zijn bloed wel kon drinken was gewoon verdwenen. Zo bizar.
En ik denk dus dat voor leerkrachten hetzelfde geldt. Ze zijn meestal zelf niet gepest, als ze met pesten geconfronteerd waren zullen de meesten in de groep van de meelopers gezeten hebben en ze zijn het allemaal vergeten. Ze herkennen pesten niet omdat ze werkelijk niet zien wat er aan de hand is, ze hebben geen idee hoe afschuwelijk stelselmatig buitensluiten, rotopmerkingen en dreigementen zijn. Want die hebben zijn nooit gehad. Ze hebben hooguit te maken gehad met af en toe zoiets dat zich wel weer oplostte. En dus moet het slachtoffer weerbaarder worden, want tegen dat soort dingen moet je tegenkunnen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2011, 12:30 
Volwassene

als invalleerkracht kan ik zeggen dat pesten op scholen nog veel voorkomt. Soms heeft de leerkracht er geen antwoord op en 'kiest' ervoor om het niet te zien.
Mijn ervaring is dat openheid en regelmatig met de klas erover spreken wat wel en geen goed gedrag is, al veel kan voorkomen.
Vraag de school naar het pestprotocol! Als het goed is hebben alle leerlingen dit ondertekent en kan de school hierop ook aangesproken worden.
Als er geen adequaat antwoord komt zou ik overwegen om mijn kind naar een andere school over te plaatsen waar wel een pedagogisch goed klimaat is.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 22:50 
Volwassene

Benieuwd waar dat pestprotocol van onze school is............. :?

Eén ouderpaar is zó flauw geworden dat ze wel erg rigoureuze stappen hebben genomen.
Een brief gestuurd naar álle ouders in Moppekinds klas, plus de leraren, de directie, de scholenvereniging en weet ik wie nog meer.
En toen werd de beerput dus open getrokken, en meldden veel meer ouders zich met klachten.
Gelukkig had Moppekind geen last van het betreffende kind.

Moppekinds beste vriendje had wel last van dit kind. Hij wilde zelfs niet meer naar de sportschool toen dat kind daar ook naar toe ging.
En dan vraag ik mij nu af... In hoeverre is dit geëtter van invloed geweest op beste vriendje zijn negatieve zelfbeeld, waarvoor beste vriendje nu "behandeld" wordt met de pot Ritalin.

Laatst bijgewerkt door moppetoet op 23 jul 2011, 14:30, in totaal 3 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 22:58 
Volwassene

Overigens was de pester bekend bij de juffen en schoolleiding als "bijzonder" kind.
Ik kreeg in het begin van het jaar al te horen van de juf dat ik niet te veel moest proberen om het mee te laten doen met een workshop, omdat ze niet zeker wist hoe het hierop zou reageren.

Ik doe niet aan labeltjes, en vond het leuk dat ik het kind tóch meekreeg met de rest.
En dan voel ik na die "ouderbrief" zo'n medelijden met het kind, dat zo wanhopig aandacht lijkt te zoeken. :(

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 23:08 
Volwassene

moppetoet schreef:
En toen werd de beerput dus open getrokken, en meldden veel meer ouders zich met klachten.
En dit vind ik nou zo erg!! Dat is ons al zo vaak overkomen. Dat wij de beerput opentrokken en opeens bleken er veel meer kinderen onder de sfeer en het gepest te lijden. Ik vraag me altijd af, wat die zwijgende meerderheid (ouders) er toch van afhoudt om er over te praten. Mechanisme struisvogel: als ik mijn ogen en oren maar sluit, dan is het er niet?

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een open en goed anti pest beleid werkt. Dat er pest vrije scholen kunnen bestaan. Het is m.i een kwestie van prioriteiten stellen. Hecht je waarde aan verdraagzaamheid en goede manieren, elkaar helpen ipv pesten en elkaar het leven zuur maken? Je kunt niet alles voorkomen, sommige klassen zitten echt vol met etters, maar je kunt wel heel veel invloed uitoefenen als school én als ouder. Daar ben ik nog steeds van overtuigd.

En dat sommige leraren en pesters "het" echt niet zien en dat veel HB ers heel gevoelig zijn, dat geloof ik ook wel, al was het alleen al door de massaliteit van de meeste (VO) scholen. Maar dat doet niets aan mijn overtuiging af.
moppetoet schreef:
In hoeverre is dit geëtter van invloed geweest op zijn negatieve zelfbeeld, waarvoor hij nu "behandeld" wordt met de pot Ritalin.
PS ik begrijp even niet over welke hij je het nu hebt, moppetoet?

BerichtGeplaatst: 23 jul 2011, 14:25 
Volwassene

miriam schreef:
moppetoet schreef:
In hoeverre is dit geëtter van invloed geweest op zijn negatieve zelfbeeld, waarvoor hij nu "behandeld" wordt met de pot Ritalin.
PS ik begrijp even niet over welke hij je het nu hebt, moppetoet?

Ik heb de tekst aangepast, ter verduidelijking.

Beste vriendje zit nu aan de Ritalin. :-(
Het gekke is, de jongetjes (áltijd jongetjes, ik ken geen meisjes met ritalin) die wij al vóór hun ritalingebruik kenden zijn stuk voor stuk schatten, waar we nooit last mee hadden, terwijl we absoluut niets van drukke kinderen moeten hebben.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 08:20 
Volwassene

"Beste vriendje" durft op school niet meer te spelen met Moppekind, omdat hij bang is dat hij ook gepest gaat worden door de kinderen die Moppekind pesten.

Ik heb dit opgenomen met "beste vriendje" zijn juf, ik vind dit zó sneu. :|

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 08:55 
Volwassene

Beste vriendje's juf, is dus ook moppeskind juf als ik het goed begrijp.
Welke aktie gaat deze juf eropzetten?# benbenieuwd...

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 11:13 
inactief

En, wat is er voor zinnigs uit de juf gekomen?

Heb zelf van de week een heel gesprek over het pesten gehad met de juf van L. Niets ten nadele van de juf, maar ze blijkt pas 3 jaar van de pabo te zijn, en ze heeft nog nooit een kindje als L in de klas gehad. Juf denkt echt, dat als iets "uitgepraat" is en er sorry is gezegd, dat het dan ook echt voorbij is. Zeker als L vervolgens weghuppelt. Dat is haar criterium, hoe loopt een kind na het uitpraten weg. In dit geval doet ze er dus niets aan, omdat ze het zelf niet signaleert.....tja, wat moet je dan als moeder? Ik ben haar dus gaan uitleggen waar, wanneer, en met wie er incidenten waren en vooral ook wat ZIJ er actief aan kan doen. Ze leek heel positief en wil er graag iets aan doen, ik ben benieuwd.....

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 21:22 
inactief

Dochter en zoon zitten op dezelfde basisschool die zich ook een kanjer school mag noemen, werken met gekleurde petten. Maar of het echt werkt?

Zoon T is van groep 1 naar groep 3 versneld en vindt het er niet echt gezellig. De jongens in de klas vechten veel met elkaar gaf hij aan, en met name een jongetje en als hij wordt geslagen verteld hij het aan juf, het andere kind moet sorry zeggen en dan is het weer goed legt hij uit maar hij moet dan huilen (mag niks terug doen want dan ben je de zwarte pet). Hij zegt dat het voor hem niet werkt het andere kind stopt niet (voelt zich de gele pet en wil de witte pet zijn).

Gesprek gehad met de juf en ja dat schijnt normaal te wezen in groep 3 want de jongens zijn bezig met het vaststellen van de rangorde dit duurt even en dan is dat wel weer over. Met dochter R heb ik dit niet meegemaakt in groep 3 maar goed.

Vandaag zoon T uit school gehaald en thuis hij vertelde doodleuk dat hij tegen het school hek is aangeduwd en gevallen, hij werd zo kwaad (omdat hij bleef maar lachen) is door het lint gegaan en het jongetje geslagen heeft. Juf erbij maar mijn zoon kon geen sorry zeggen heeft hier geen spijt van zou het zo weer doen. Gevolg zoon T moest 30 minuten naar een andere groep 3. Dus ik vroeg hem wat hij hier nu van vond en ja zegt hij nou zo erg is het niet hoor mam wel even wennen hoor in die andere klas alles staat in spiegelbeeld.

Morgen maar weer juf praten, zoon T is absoluut geen heilige maar dat vechten dat moet gewoon afgelopen zijn.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 21:59 
Volwassene

ik heb niet het idee dat T's juf goed begrijpt wat er speelt.
In theorie is het zo dat de rollen vastgesteld worden in de eerste periode na de zomervakantie. Die periode is met de herfstvakantie zeker wel afgerond!

Is het een idee om plaagvriendje eens thuis uit te nodigen of in een kleine groep waarbij beide jongens zijn en met elkaar een activiteit ondernemen. Dan kom je misschien iets meer te weten over wanneer en waar de irritaties ontstaan.
Er blijkt een duo groep 3 te zijn. Is het te bespreken of T. daar beter in zou passen?

BerichtGeplaatst: 14 okt 2011, 09:48 
inactief

Met juf gepraat, groepje waar zoon T in zit grenst aan dat van het jongetje (ruggen tegen elkaar) en zij kunnen beide niet veel van elkaar verdragen volgens juf. Jongetje zit veel aan zoon (dit leidt hem af) en zoon lacht jongen uit en vindt dat niet leuk (logisch). Nu nog 1 ochtend in deze samenstelling en dan na de herfst vakantie gaat zoon naar andere kant van eigen groepje.

En een andere groep 3 zie ik zelf niet zo zitten er zijn er totaal 4 en in deze klas en de klas van gisteren zitten kinderen van zijn oude klas 1/2 in de andere 2 klassen niet. En rekenen doet hij al in een andere klas (groep 4). Maar goed we kijken wel even aan hoe dat straks gaat na vakantie en wellicht is er dan wel weer wat meer rust in de klas.

Bedankt voor het meedenken.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2011, 09:56 
­

pioen schreef:
In theorie is het zo dat de rollen vastgesteld worden in de eerste periode na de zomervakantie. Die periode is met de herfstvakantie zeker wel afgerond!

6 weken, zeggen 'de boekjes' voor de bepaling van de rangorde. Alleen: veranderingen in de groep kunnen de 6 weken opnieuw laten starten. Kind erbij of weg, andere tafelgroepjes, andere leerkracht, een bijzondere gebeurtenis in het leven van één van de kinderen (brusje erbij, scheiding, sterfgeval, verhuizing etc), het heeft allemaal invloed op de groepsdynamiek.
De (deskundige) meningen over de invloed van de leerkracht hierop zijn verdeeld: van 'totaal geen invloed na die 6 weken' tot 'je kan met subtiele maatregelen heel veel veranderen in de groep'.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2011, 21:20 
Volwassene

pioen schreef:
Beste vriendje's juf, is dus ook moppeskind juf als ik het goed begrijp.
Welke aktie gaat deze juf eropzetten?# benbenieuwd...

Nee, ze zitten niet meer bij elkaar in de klas, vanwege Moppekinds sprong van groep 3 naar groep 5.
Het is nu vakantie, helaas zit vriendje op de vakantie-bso, en gaat hij woensdag al met zijn moeder naar Legoworld, dus is er weinig speelgelegenheid voor die twee.

Zondag was er zomaar ineens een klasgenootje in huis, nu kon Moppekind weer ervaren dat je écht niet altijd een speelafspraakje hoeft te maken, maar dat iemand zomaar even kan langwapperen voor een half uurtje.
:)

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011, 07:58 
Volwassene

Grrrr

Wat ik niet begrijp; waarom moet het kind van R en T nog persé een dag in dezelfde opstelling aan het tafeltje zitten? Is het nu zo'n probleem om even het tafeltje om te wisselen? Voor een pestslachtoffer is élke dag dat dit langer duurt er één teveel..

Waarom moet potverdorie die rang en pikorde persé plaatsvinden? En dan nog dat dit zo is ingebakken, dat het algemeen bekend is "dat dit zo'n zes weken duurt tot de herfstvakantie"? Waarom moet dat verdorie? Waarom vindt dat plaats? Grrr. Ik ben ervan overtuigd dat dit helemaal niet nodig is in een groep, je leert elkaar kennen en wie je leuk vindt of wie beter bij je past daar wordt je vriendjes mee.. Maar er hoeft toch geen "baas" te zijn? In een groep/werksituatie geeft iemand in mijn ogen de leiding door zijn of haar kwaliteiten, toch niet omdat je anderen even aan de kant hebt gezet???

En even over het zelfbeeld nadat je gepest bent;

Ik ben de gehele basisschool gepest en buitengesloten, en ondervind daar nú nog de nadelige gevolgen van. Ik heb een laag zelfbeeld, ben onzeker, en dit werkt door in je werk; in je hele leven. Ik denk wel eens; als het allemaal niet was gebeurd had ik veel lekkerder in het leven gestaan..Het is voor mij nu nog steeds elke dag overleven..In elke situatie vraag ik mij af wat de ander nu wel weer van mij zal denken.. :roll:

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende