Het is nu 20 sep 2018, 21:26

Pagina 1 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat de samenstelling van klasgenoten kan doen...
BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 11:28 
­

Even een update hoor... :P

Ik roep het al 2 jaar: Mijn kind moet naar de bovenbouw! Hij zat 2 jaar lang tussen kinderen van gr 3 tm gr 6 en werkte op nivo gr7/8.
Zijn motivatie, gedrag en werkhouding waren niet om over naar huis te mailen... :roll: heel kinderachtig zeg maar...

Nu zit hij sedert 3 weken in de bovenbouw (gr7/8) en is hij de op 1 na jongste van de klas. (deze week 9 geworden :wink: )
En jeetje zeg... het lijkt wel een herhaling van zijn versnelling in de kleuterklas. :shock: Compleet ander kind! Als bij donderslag is er een werkhouding en motivatie lijkt hij 3 jaar ouder in zijn doen. (begon op dag 1 toen hij thuiskwam met de mededeling dat hij overal goedjes voor wilde halen op zijn rapport... het hoogste cijfer haalbaar! hahaha)

Ik was gisteren een half uur te vroeg bij school en ze waren buiten aan het voetballen met de meester. (ze hadden 's ochtends geen pauze gehad)
Het was een feest om te zien! Mijn zoon hoort er eindelijk bij en is weer helemaal zichzelf na 1 jaar drama en 1 jaar op cogn niv ok, sociaal uhm... naja, zwak... :roll: Vooral als ik het zo achteraf bekijk...

En het zet ook door buiten school. Gisteren weer eerste schaakles. Naja geen les, maar een snelschaaktoernooi binnen de club. Eigenlijk wilde hij niet gaan omdat hij nog maar 1 keer gesnelschaakt heeft en dik verloren had.. dus: ik kan dat niet, ik kan niks winnen dus ik ga niet. :roll:
2 dagen van tevoren besluit hij dat hij toch gaat. Al is het maar om zijn vrienden weer te zien en te voetballen in de pauzes. :lol:
En wat gebeurt er? Hij wordt eeste met 4 gewonnen partijen en 1 remise. :lol: Komt naderhand de schaakmeester naar me toe en die zegt: jeetje wat heb jij met C gedaan vandezomer? Hij is ineens ontzettend gegroeid in zijn doen.

Ik ben superblij en megatrots nu. (en stiekum loop ik nu ook wel ontzettend te "zie je wel!"-en vanbinnen. :mrgreen: :lol:

Het wordt meteen ook zijn laatste jaar op de basisschool, dus hopelijk blijft dit aanhouden. :mrgreen: Als het aanhoudt en hij er nog lekker een jaar in doorgroeit dan ben ik in ieder geval een stuk geruster. :P

Berichttitel: Re: Wat de samenstelling van klasgenoten kan doen...
BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 11:37 
Volwassene

Wat kan zo'n overgang schelen he :D.

Fijn om te lezen Pip, enneh... houwen zo!

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 11:45 
inactief

Super hoor, hoop dat hij en jij uiteraard, dat goede gevoel kunnen vasthouden..........maar voor nu helemaal top :D

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 12:06 
­

Fijn voor jouw C. dit (en voor jou ook natuurlijk) en van dat schaken: goed voor zijn zelfvertrouwen. Als hij maar niet naast zijn schoenen gaat lopen. :D

Wb kleuterachtig gedrag: dat zie je mss nog wel eens langskomen. Dat zie ik tenminste bij mijn C., als hij bij oudere kinderen is trekt hij zich daaraan op maar af en toe vindt hij het heerlijk om zich nog kleuterachtig te gedragen. In gezelschap is dat soms :oops:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 15:38 
inactief

Geweldig zeg, geniet er maar van :wink:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 15:45 
inactief

Oh Pip, wat heerlijk om te lezen! Jammer dat het toch nog zolang heeft moeten duren...........

Momenteel hebben wij een hele discussie op school over de werkhouding en het gedrag van jongste. Hij moet zich eerst maar eens leren concentreren en rust in zijn hoofd krijgen, dan pas wordt er nagedacht over eventueel wat extra werk :shock: . En hij moet ook eerst eens leren vriendjes te maken (dubbele :shock: ). Hij is geen hoogvlieger wat taal betreft, versnelling zit er niet in (en dat hoeft ook niet).
Als ik dit verhaal van jou lees, dan bevestigt dat alleen maar mijn gevoel dat gedrag en werkhouding pas goed kunnen worden ná aangepast werk............(als er tenminste geen andere oorzaken zijn voor het gedrag en dat is bij ons al uitgesloten). Op school zien ze het heel anders en hameren ze alleen maar op zijn jonge leeftijd.......(er wordt nog net niet gezegd dat hij beter kan doubleren)

Geniet van het laatste schooljaar BAO, en van je ventje die het nu zo goed doet!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 16:16 
­

wow, lost for words!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 16:24 
inactief

Fijn Pip, dat dat maar het hele jaar zo mag blijven he!

Nog gefeliciteerd met zijn verjaardag! Wat vond hij van zijn kadootjes, heeft hij ze allemaal gevonden? :wink:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 16:31 
inactief

Nog gefeliciteerd !!!

En wat heerlijk zeg dat hij zo lekker gaat.
Hier ook juffen die vragen wat ik met hem gedaan heb (en of de begeleiding door een psych waren begonnen :roll: )
Lekker hoor.

Geniet van iedere dag dat hij zo is!
Gaan ze dit jaar met jullie Inca project aan de slag? En is het nog een Leo?
Het project wat in januari beschikbaar komt ziet er ook erg leuk uit.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 18:05 
inactief

Pip, wat heerlijk! Dat werd wel eens tijd. Heeft hij wel nog steeds dezelfde meester?

Ik merk hier het tegendeel bij onze jongste. Zij zit tussen leeftijd Leonardokids, maar haar grote vriend van een jaar ouder is naar de bovenbouw. Ze gedraagt zich nu als een bange wezel. Buiten schooltijd dan wel, want het schijnt dat er op school niks aan de hand is. :?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 18:34 
Volwassene

Dochterlief hier heeft ook zo'n metamorfose ondergaan na haar versnelling :D. Groep 4 was een drama, ze zat meestal half te slapen in de klas, vergat naar de gymles te gaan of naar groep 5 voor de taalles, had geen vriendjes m/v... vaak wisten de juffen geeneens of ze die dag nou aanwezig was geweest of niet :?. Het enige dat goed bleef was haar rapport.
Nadat ik die versnelling uit het vuur had gesleept kwam er ineens een drukkig prepubertje uit school gestapt, met vriendjes en vriendinnetjes, en af en toe kwam ze wat later uit school gestapt omdat ze na had moeten blijven wegens vreselijke vergrijpen als Kletsen en Keten :lol:. De kinderachtige roze kleertjes verdwenen subiet achter in de kast en werden vervangen door stoer zwart en stevige laarzen. En haar rapport werd er eigenlijk alleen maar beter op :mrgreen:.

En dat ligt echt allemaal niet aan de stof hoor, want die is alweer/nog steeds veel te makkelijk. Zeker nu ze dat jaar rekenen in heeft gehaald. De grootste winst is hier behaald door de nieuwe klasgenoten, eindelijk verlost van die kleuters. Ze gaat trouwens alweer het beste met de hb'tjes en de twee jaar oudere zittenblijvers :wink:.

Maar het blijft heerlijk om te zien... toch?

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 20:26 
­

Thx allemaal :P

lylla schreef:
Fijn Pip, dat dat maar het hele jaar zo mag blijven he!

Nog gefeliciteerd met zijn verjaardag! Wat vond hij van zijn kadootjes, heeft hij ze allemaal gevonden? :wink:

Giga-succes! :P :P :P Hij zei: o mam dit is mijn allerleukste verjaardag ooit! :P En de afsluiter... de speurtocht die mama geschreven had was zo'n geweldig succes dat alle kinderen het hele plot gewoon geloofden ook al wisten ze dat het niet waar was. :lol: C. was echt woest op de dader... hoe haalt ze het in haar hoofd om zijn idool te ontvoeren? En een knul van bijna 12 wilde zelfs de politie bellen! :lol: :lol: :lol:
Het was overigens hillarisch hoe de ontvoerster zichzelf beschermd heeft tegen een woedende meute knullen: ze heeft haringkoppen op de grond om haarheen gegooid en zo de bescherming van haar "vriendjes" ingeroepen... Niet 1 kind die zich in de buurt van die massa grote meeuwen waagde! :lol: :lol: :lol:

@Gbeetje:

Yep, ze gaan de Inca's doen, maar weet nog neit hoeneer... ze gaan het wel met beide klassen samen doen en dan gelijk het hele project achter mekaar. Dus gelijk 3/.4 weken hoofdzakelijk aan het project besteden. :P

@Vyvian: Kijk, dat het kleutergedrag af en toe es trugkomt, daar kan ik mee leven. Ah ik gedraag mezelf ook af en toe als een kleuter. :mrgreen: :lol:
Maar het is het overheersen waar ik zo doodmoe van werd. het niet zien van je eigen kind... het uitsolverige om zichzelf een houding te geven. Dat is gelukkig weg. :P
En hij mag wel proberen om naast zijn schoenen te lopen hoor... dan gaatie op zijn blote voeten de deur uit! :twisted: Mama heeft namelijk echt een puughekel aan kapsones. ;)

@Alfa:
ieder kind is anders he... maar voor mijn C is het inderdaad zo dat zijn hele gedrag heel sterk afhankelijk is van de aangeboden stof, maar net zo goed van zijn werk-en leefomgeving. Hij is een echt kameleon-sponsje die zich als hij onzeker is onwijs gaat aanpassen en daarbij over-aanpast. :roll:
Goh... waar ken ik dat nou toch van... :mrgreen: Het is af en toe echt of ik naar mezelf kijk... heeeeel erg! :mrgreen: :lol:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 10:25 
Volwassene

Heeeel herkenbaar Pip. Ook hier pas weer een 'normaal' kind toen hij (nogal abrupt) in de bovenbouw kwam. Toen kon hij eindelijk zichzelf zijn. Hij kon zich heel goed aanpassen aan zijn klasgenootjes toen hij in lagere groepen zat, zo goed dat school zei "wij zien er niks van hoor, dat hij behoefte aan oudere kinderen zou hebben, hij is een echte jonge leerling". Tsja, hij is vrij sociaal en speelde graag, als er niks 'beters' voorhanden was, speelde hij dus met de kinderen uit zijn klas. Hij paste zich naadloos aan, al kon hij zich ook behoorlijk aanstellen in dat spel (alsof ie zocht naar de juiste benadering en daarbij af en toe de plank missloeg). Pas in de bovenbouw zag men dat hij daar geen rol meer speelde maar gewoon zichzelf was. En gewoon aansluiting vond.

Geniet ervan Pip. C. heeft een heel jaar om verder te groeien, in de juiste omgeving en met de juiste begeleiding moet ie een heel eind kunnen komen. En op 't VO groeien ze ook verder hoor :wink: . 't Is niet dat het dan over is. Juist die jonge kinderen maken vaak een enorme sprong door dat eerste jaar.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2010, 00:22 
­

Ondertussen info-avond en eerste gesprek gehad.

De Inca's starten na de herfstvakantie. Voorlopig alleen de bovenbouw (don't ask...) zo'n 3 keer per week. :P Begin oktober kom ik samen met de meester en gaan we overleggen hoe en wat. :P Heb er al weer helemaal zin in! :P :P :P En de kids duidelijk ook, want de 1 na de ander komt naar me toe om te vragen wanneer ze weer China gaan doen. (blijkbaar hadden ze er na een heel schooljaar nog steeds geen genoeg van. :) ) En de mededeling dat we iets heel nieuws gaan doen leidt tot de meest hillarische speculaties. :shock: :lol:

De veranderingen in de houding van zoonlief zijn ook op school heel duidelijk merkbaar. Hij werkt keihard. Wel iets te snel waardoor hij nogal wat fouten maakt... dus nu focussen op kwaliteit én kwantiteit.
We zijn het allemaal met elkaar eens, dat hij met deze houding eind dit schooljaar meer dan klaar zal zijn voor het vo. Binnenkort hoor ik wanneer ik daar op gesprek kan. Spannend!

En zoonlief zelf is helemaal gelukkig. Hij gaat nu graag naar school. Hij heeft nu vrienden! En de wetenschap dat meerdere van die vrienden volgend jaar hoogstwaarschijnlijk naar hetzelfde vo gaan zorgt voor een soort innerlijke rust lijkt het wel. Heerlijk! :)

BerichtGeplaatst: 25 sep 2010, 07:43 
Volwassene

wauw wat een goed nieuws allemaal!!!!!!!!!!!!!!!!

BerichtGeplaatst: 25 sep 2010, 19:37 
inactief

wat lekker om te lezen Pip :D

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010, 08:24 
Volwassene

:banan:

De inca's.... Wanneer maak je er een thuisonderwijs programma van?? :wink: :lol:

BerichtGeplaatst: 26 sep 2010, 17:28 
­

Als jij de map koopt is het ook een thuisonderwijsprogramma hoor! :mrgreen: :lol:

Maar alle gekheid op een stokje... Er staan volop opdrachten in die individueel (kunnen) uitgevoerd worden. Maar de projecten zijn wel als groepsprojecten geschreven en de aandacht gaat (vooral bij de Inca's) heel erg naar het samenwerken en plannen... en orde en structuur leren scheppen. De dingen die ik tijdens het draaien van China-project als grootste struikelblok gezien heb...

Het is een feit dat de leefomstandigheden in het Incarijk door de extreme klimaten en het soms onherbergzame gebied erg hard waren. De reden van hun succes is hun samenwerking en precieze planning. Toen ze eenmaal stopten met samenwerken (burgeroorlog, veroorzaakt door de dood van de keizer en zijn opvolger door de griep die de spanjaarden nét iets voor was... meerdere wilden de troon...) was het voor de spanjaarden een koud kunstje om met een luttele 180 man het hele Incarijk te veroveren. (en die hadden een leger van 80.000 man!) Daar heb ik tijdens het schrijven van enkele opdrachten heel erg de nadruk op gelegd en het verwerkt in de opdrachten. Als je deze opdrachten individueel zou doen verliest het dus zijn kracht.

Misschien als je nog meer mensen kent in de buurt die aan thuisonderwijsdoen dat jullie samen kunnen komen om de kinderen op deze manier beter te leren samenwerken? Een moeders-plusklasje hahahaha. Je kunt met 1 map makkelijk een heel schooljaar vullen, want je kunt er echt alle kanten mee op. Zeker als je de kinderen laat gaan... :P

Als je de map individueel gebruikt heb je veel meer aan China denk ik...

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010, 08:01 
Volwassene

Hoi Pip,

Wat fijn dat C. zo'n metamorfose laat zien nu hij eindelijk in de bovenbouw zit! En inderdaad had jij dus toch gelijk!! Vasthouden: dat het goed gaat met C. én dat jij gelijk had! Ik denk nu even aan het toekomstig VO en C. :wink: Weet je al wat voor VO het gaat worden?
(Bij ons zei de IB er bij het afscheid van het BO: "ik zie nu ook weer bij jullie, dat jullie als ouders toch gelijk hadden. Letterlijk: Vaak hebben ouders achteraf toch gelijk).

Scholen weten vaak wel deep down dat ouders gelijk hebben, waar dan toch al die weerstand vandaan komt begrijp ik niet zo goed.

Gbeetje vroeg het ook al en ook ik ben benieuwd: is jullie BO nog een Leo? Zo ja, C. gaat dus na dit jaar al naar het VO? Ik dacht namelijk dat Leo BO's behoorlijk tegen waren? (tegen kinderen laten versnellen of vroeger naar het VO laten gaan? :wink: )

BerichtGeplaatst: 27 sep 2010, 09:24 
­

Yep ik weet al welk vo dat wordt. Binnenkort gesprek daar. Maar alles gaat lekker via onze school. Ik hoef eigenlijk niks meer te doen want meester is daar al met zoonlief aan het leuren. :lol:

Nu is onze school wel nog een leo. Wat er in de toekomst gaat gebeuren is nog erg onduidelijk (maar ik moet je bekennen dak er een zwaar hoofd in heb..).

En ja leo is eigenlijk tegen versnellen, maar bij zoonlief valt er gewoon niet tegenaan te vvv-en. Je moet er ook wel rekening mee houden dat hij daar begon toen hij nog 6 was en toen al klaar was met groep 6. Hij zit daar nu voor het derde jaar en dit jaar wordt hiaten invullen. Nóg een jaar zou betekenen dat er alleen maar vvv gegeven wordt en dat gaat m niet meer worden. Mees en ik zijn het helemaal eens dat als we er nog een jaar aan vastplakken, we hem helemaal kwijt gaan zijn. Nu is hij super gemotiveerd, zó gemotiveerd zelfs dat die hiaten al heel snel zullen ingevuld zijn alstie zo doorgaat. :roll: :lol:
Ik denk overigens dat het hele leoconcept niet voor alle hb-tjes haalbare kaart is. Met name die met een erg hoog Viq zullen moeilijk vast te houden zijn tot hun 12de en al helemaal neit als ze niet vanaf gr 2/3 op de leo hebben gezeten... maar das puur mijn idee, geen feit dus. :wink:

Mijn zoon is ook niet de enige die versneld naar het vo gaat... als ik het goed heb zijn er dit jaar 3 kids uit de bovenbouw die versneld gegaan zijn... en er is er nu nog minimaal 1 in zijn klas die ook versneld gaat.
Daarnaast is het zo dat áls onze leo volgend jaar idd geen leo meer is, er volgend jaar nóg meer kids vervroegd naar het vo zullen gaan ws... maar dat zijn nog twijfelgevalletjes...

Pagina 1 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende