Het is nu 05 dec 2020, 16:36




 Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 12:07 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
Goedemorgen, op dit moment zijn we in gesprek met school over de aanpak voor versnelling van nu groep 3 naar groep 5.

Inleiding: mijn zoon K is 7 jaar (januari) en zit in groep 3 en niet getest op IQ. Een jaar eerder naar groep 3 was gewenst, school was tegen (beleid). K kon goed meekomen met de kinderen die wel naar groep 3 gingen en dat waren ook zijn vriendjes. Een jaar van een nog kleine frustratie voorbij eindelijk naar groep 3. Een grote desillusie voor hem. Hij leerde niets nieuws, het tempo te traag, super saai. School deed te weinig. K kreeg heel simpel pluswerk aangeboden en dit werd niet geëvalueerd. K zei ook niet veel, wilde niet meer naar school, werd laks. Toen er gedragsproblemen ontstonden ben ik er echt voor gaan staan en besloot ik mij niet meer af te wimpelen met "beleid, groepswerking, afwachten, extra taken". Ik heb aangestuurd op versnellen en toen werd er pas een ib-er bij gehaald en serieus naar K gekeken.

Wel, K heeft Cito eind 4 gedaan. Begrijpend lezen, technisch lezen, Avi allemaal A-score en M/E 5 niveau. Rekenen viel tegen voor ons en ook de juf met hoge C-score/E4. K had de toets heel snel af...en vond maar 2 vragen lastig (?). Spelling was D -score. schrijven en spelling is niet zijn ding. Ik heb om inzage van de toetsen gevraagd. Dit blijkt lastig ivm corona protocol....

School wil nu dat K naar groep 4 gaat en daar de spellingregels leert en dan na een paar maanden of een half jaar naar groep 5 gaat. Het is fijn als hij beter kan spellen en dan over gaat, maar ik zie meer nadelen aangezien dat het dan voor de andere vakken nog steeds pleisters plakken wordt met plus-taken. Hij wordt zo gezegd: "helemaal gek", als hij mee moet doen met de klas. Ook denk ik dat het niet prettig is om in een klas te komen halverwege het jaar. Hij mist ook nog eens alle nieuwe vakken die aangeboden worden in groep 5.

Wat is nu wijsheid? School is erg rigide en wil eigenlijk alleen versnellen met hoge cito-scores op alle onderdelen. School geeft ook toe dat zij nog geen goede begeleiding kunnen bieden voor meerbegaafde kinderen.

Lang verhaal, sorry. Ik hoor graag jullie (soortgelijke) ervaringen. Bedankt


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 12:36 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3433
Is het een optie om voor de start van het schooljaar enkele keren een remedial teacher in te schakelen, zodat hij de spellingcategorieën die hij nog niet kent leert? (Eigenlijk zou de school uit moeten zoeken wat hij wel en niet kan; mogelijk gaat het slechts om enkele categorieën).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 jun 2020, 15:09 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
loekie schreef:
Is het een optie om voor de start van het schooljaar enkele keren een remedial teacher in te schakelen, zodat hij de spellingcategorieën die hij nog niet kent leert? (Eigenlijk zou de school uit moeten zoeken wat hij wel en niet kan; mogelijk gaat het slechts om enkele categorieën).


Ik weet het niet, we hebben het nog niet besproken. Ik zal het vragen. Ik heb na de test uitslagen een gesprek gehad met de juf, maar zei moest alleen de boodschap doorgeven van het plan. Ze kon eigenlijk geen antwoorden op onze vragen geven. Dinsdag spreek ik met haar en de Ib-er. Hopelijk kan zij wat meer inzicht geven. Het is allemaal wat krapjes zo voor de zomervakantie en de ib-er heeft een overvolle agenda....

Bedankt voor de goede suggestie. Ik begin een beetje te leren hoe het hier op school werkt. Erg pro-actief zijn ze niet en geen ruimte voor goede begeleiding. De school is erg bezig met groeien. We (wij en onze zoon) willen er ook buiten schooltijd aan werken, zodat direct versnellen mogelijk is.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2020, 20:20 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Hoi Sunny, een goed instrument om te gebruiken is ‘versnellen zonder drempels’. Zie ook: https://onderwijsdatabank.s3.amazonaws.com/downloads/Versnellingswijzer_-_DEF.pdf. Het is een goed (wetenschappelijk) onderbouwd instrument om in te zetten bij een bespreking over versnelling. Dit kun je samen met school doornemen. Aan de hand van dit instrument gaan alle partijen (zoveel mogelijk) met een open vizier om de tafel om te bespreken wat wordt waargenomen en om te kijken wat het beste is voor het kind (in dit geval je zoon).



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 20 jun 2020, 20:40 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Citaat:
schrijven en spelling is niet zijn ding
Wat bedoel je hier precies mee? Hebben de leerkrachten of jij enig vermoeden hoe dit komt? Wat hier aan ten grondslag ligt?



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2020, 11:50 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 246
Lastig. Er is vaak best wel heel veel verschil tussen groep 4 en groep 5. Dat kun je uitleggen als reden om te versnellen, of om het juist niet te doen.

Waarom is een hoge C-score op het niveau waar je op in wilt stromen een tegenvaller? Laat je niet in de war brengen door bronnen die zeggen dat je A-scores nodig hebt om te versnellen; dat gaat om A-scores op het niveau waar je vandaan komt. C-scores op het niveau waar je naar toe wilt is echt een reden om vooral wel versnellen.

Een D-score op spelling E4 is volgens mij nog steeds een hoge B of lage A op spelling E3 (als ik kijk naar de vaardigheidsscores in de tabellen "tussenopbrengsten individueel"). Dus ik zou niet te snel concluderen dat spelling niet "zijn ding" is. Het is gewoon een vak wat nogal instructiegevoelig is, en waarbij een voorsprong opbouwen in groep 3 heel erg zelfzaam is.

In groep 4 zou er al veel mogelijk moeten zijn met differentiatie bij lezen dan in groep 3. Fijn dat de scores zo zijn dat een versnelling makkelijk mogelijk is, maar ik zou niet zeggen dat een versnelling de enige manier is om met zo'n voorsprong om te gaan. Maar goed, het hangt maar net af van wat voor methodes de school gebruikt. Zit "technisch lezen" in aparte lessen en is het standaard dat er een groepje leerlingen is dat daar niet aan meedoet? Hoe ambitieus is de spellingsmethode? In groep 4 is er meer "tijd" voor spelling en handschrift dan in groep 5. Ik kan me voorstellen dat de leerkracht van groep 5 niet goed weet waar de leerling tijd voor bijspijkerwerk vandaan moet halen.

Als ik jullie was, zou ik de school vragen of hij bij de rekenles meteen vanaf het begin van het jaar in groep 5 mee mag doen. Dat moet toch wel te plannen zijn tussen de leerkrachten van die twee groepen, dat ze dat vak een beetje tegelijkertijd doen? Rekenen is erg technisch en daardoor erg saai als je een voorsprong hebt. Dus ik zou denken dat dat het vak is waarbij je het belangrijkste vindt dat er uitdaging gegarandeerd wordt, en ook het vak waarbij pluswerk vaak flink tegenvalt als je al een voorsprong hebt.

Verder qua spelling: dring erop aan dat de leerdoelen zichtbaar worden gemaakt voor je kind, of doe het zelf. Bijvoorbeeld met de leerdoelenboekjes van Gynzy: Hier kun je leerdoelen vinden: https://www.gynzy.com/nl/verwerking/doelenboekjes/. Zichtbare leerdoelen geven je kind iets om naar toe te werken. Dring er ook op aan dat leerdoelen gecombineerd worden. Vooral bij au/ou, ei/ij en g/ch lessen is het handig om de groep 4 en groep 5 lessen over zo'n onderwerp te combineren.

Ja, het is stom dat een versnelling nu tegengehouden wordt op basis van één vak waarbij een voorsprong eind groep 3 zelfs bij de allerslimste kinderen heel erg zelfzaam is. Maar doe even een stapje terug naar wat je kind nu nodig heeft. Die versnelling komt er uiteindelijk wel (heel fijn dat school al zo ver is). Wat is het allerbelangrijkste om de tussentijd te overbruggen?



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2020, 13:09 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 246
Mijn ervaring is dat ik in de kleuterklas een keer aan de bel moest trekken bij de IB'er (had het niet echt getroffen met de groepsleerkracht), dat dat toen goed opgepakt is, en dat sindsdien allerlei vormen van doortoetsen, versnelling, en 'leren leren' spontaan door school georganiseerd worden. En dat dat niet gebeurt omdat ik één keer een lastige ouder ben geweest, maar omdat de school tenminste vanaf halverwege groep 3 een laagdrempelig doortoetsbeleid heeft en een infrastructuur voor differentatie (met name tempodifferentatie).

Ik ben terughoudend met anderen vertellen wat mijn kind op school allemaal doet. Mensen denken vaak dat ik een verschrikkelijk pusherige ouder ben. Terwijl de school dat toch echt allemaal zelf bedacht heeft.

Nou goed, de infrastructuur van school:
[list=][*]Voor rekenen zijn er groepsdoorbrekende niveaugroepen. Dus alle klassen hebben tegelijk rekenen, en kinderen gaan naar het lokaal van "hun" niveaugroep. Die niveaugroepen zijn per half jaar.
[*]Er wordt een gecombineerde methode voor taal en wereldoriëntatie gebruikt. Deze methode is eigenlijk bedoeld voor groep 5 t/m 8, maar wordt ook in groep 4 al gebruikt. Alle klassen doen tegelijkertijd dezelfde thema's. Dit jaar hebben alle leerlingen bijvoorbeeld Nederland en Middeleeuwen gedaan, volgend jaar gaan ze allemaal Afrika en Gouden Eeuw doen. In groep 4 doen ze - met een hoop scaffolding door de leerkracht - het niveau voor "taalzwakke groep 5 leerlingen". Sinds januari doet een groep leerlingen ook het reguliere groep 5 niveau. (Al noemen ze die niveau's niet zo.) De methode heeft boven het reguliere groep 8 niveau nog een plusniveau dat (zeggen ze) een leerling twee jaar achtereenvolgens kan doen.
[*]Voor spelling- en grammatica is een apart werkschrift van dezelfde methodemakers, maar wel specifiek bedoeld voor groep 4. Ook daar is een kwart van de klas halverwege het jaar overgestapt naar het werkschrift van groep 5.
[*]Ik heb geen idee wat ze gebruiken voor technisch lezen en waar ze de tijd vandaan halen om dat te doen in groep 4; dat is in elk geval niet iets waar Buddy ooit aan meegedaan heeft.
[/list]

Van Buddy's jaargroep is ongeveer een kwart een versneld in rekenen (bijna allemaal slechts een half jaar versneld). En ook een kwart van de leerlingen is intussen een jaar versneld in begrijpend lezen of in spelling/grammatica.

Fijn is dat een kind per vak gewoon krijgt wat het nodig heeft. En dat school dat ook heel goed signaleert (in elk geval vanaf halverwege groep 3; in de kleuterklassen zijn signalen van ouders nog wel nodig).

Minder fijn is dat er wel heel erg veel versneld wordt. Door het per vak te besluiten, en dan ook nog eens versnellingen van een half jaar te doen, is de drempel erg laag. Er wordt niet overlegd met ouders, het wordt gewoon gedaan. Prima voor de kinderen die aan één versnelling in één of twee vakken genoeg hebben, maar voor kinderen waarbij dat niet genoeg is mag er wel meer in de breedte en in de toekomst gekeken worden.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2020, 14:14 
Volwassene

Geregistreerd: 28 nov 2010, 22:08
Berichten: 6051
Dus... je zoon scoort qua lezen Atjes op M/E 5 (en zou op basis alleen daarvan dus het beste in groep 6 starten, in 5 heeft hij qua lezen niets meer te leren) en scoort -zonder enige instructie!- een hoge C en een D op de E4 voor rekenen en spelling. Een kind in groep 4 gaat met die scores gewoon naar groep 5. Jouw zoon heeft deze kennis zonder instructie opgepikt en zal de gaten zeker vlot gaan opvullen zodra hij de kans krijgt. Zeker als daar wat extra aandacht voor komt, wat na een versnelling helemaal niet zo gek zou zijn.

Wanneer je zoon nu eerst in 4 gaat beginnen blijft hij voor de troepen uitlopen en blijft alles saai. Hij heef simpelweg niet zoveel tijd nodig als gemiddeld om zich de stof eigen te maken. Start hij in groep 5 dan krijgt hij eindelijk eens de kans om dingen te leren die hij nog niet weet, net als andere kinderen. Hij krijgt de kans om te ervaren hoe het is als je het niet in 1 keer snapt, om te merken dat oefenen en nog eens proberen helpt. Hij krijgt kortom de kans om eens te snuffelen aan het concept ‘leren’ ipv ‘laten zien dat je het al kunt’. Overigens klinkt dat leuk, maar kan dat na zo’n versnelling best op wat verzet stuiten. Je kind kan flink schrikken als hij voor het eerst ervaart niet alles al te weten. Waardevol, maar eng! Daar moet wel begrip voor zijn bij de leerkracht.

Zeker als zijn vriendjes ook een klas hoger zitten zou ik dus aandringen op direct versnellen, ook om de redenen die je zelf al noemt.

Tot slot nog, na een versnelling ben je er meestal niet. Je zoon heeft minder tijd nodig en dat houdt na een versnelling niet ineens op. Wil je nog een versnelling voorkomen, zal er dus aandacht moeten komen voor verbreding en verdieping. Daar moet school wel mee aan de slag. Het voordeel is dat dat in hogere groepen makkelilker te realiseren is dan in de lagere groepen, er is ook veel meer geschikt materiaal waar kinderen redelijk zelfstandig mee uit de voeten kunnen.

Het is lastig dat school zo weinig ervaring heeft. Het is nu aan jou om het jullie gezamelijke striid te maken en ze mee te nemen in wat je zoon nodig heeft. Niet makkelijk ,wel belanrijk.



_________________
Be the change you want to see in the world
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2020, 17:10 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5399
Toen ik nog voor de klas stond (en dat is lang geleden, bijna 20 jaar) zaten de meeste leerlingen van groep 3 echt wel een stuk hoger dan E3 aan het einde van het schooljaar wat lezen betreft. Ik heb geen idee of dat nu anders is, maar ik zou daar destijds zelf niet uit geconcludeerd hebben dat het dan in groep 5 thuis hoort. Zeker niet als het een D scoort op de E4 voor spelling en rekenen.

Nu is punt 1 dat dit lang geleden is, en dat het misschien nu minder gebruikelijk is dat kinderen aan het einde van groep 3 (veel) hoger scoren met lezen. Dat weet ik niet. (normering aangepast?)
Punt 2 is dat het maar de vraag is of de score van een D op E4 echt klopt, of dat je zoon door allerlei omstandigheden laag gescoord heeft. Dat is een heel belangrijk punt natuurlijk.
Een D op rekenen E4 was bij ons op school reden voor extra zorgplannen, niet een reden om te denken: oké, dat is instructieniveau. Als hij in groep 4 had gezeten was hij wel over gegaan met deze scores, dat klopt. Maar op onze school was hij dan wel in de categorie : "alert zijn" gevallen, en niet in de categorie "prima op instructieniveau". Maar nogmaals, misschien is de normering nu anders, en ook nogmaals: klopt de score wel?

Ik begrijp dus wel de voorzichtigheid van school. Ze kappen niet direct een versnelling af gelukkig, maar zijn wel voorzichtig, en op basis van puur en alleen de scores kan ik dat ook wel een beetje begrijpen. De vraag is echter of je de scores als leidend moet nemen hierin, bij jouw zoon.

en om dan op je vraag terug te komen: als versnellen wenselijk is, dan zou ik dat aan het begin van het jaar doen, en niet na de kerst. Zeker niet op een school die misschien wat handelingsverlegen is.

edit: ik zie nu dat ik verkeerd las, het gaat niet om een D maar om een hoge c. dan zou ik toch proberen in te zetten op starten in groep 5


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 22:47 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
Ytien schreef:
Citaat:
schrijven en spelling is niet zijn ding
Wat bedoel je hier precies mee? Hebben de leerkrachten of jij enig vermoeden hoe dit komt? Wat hier aan ten grondslag ligt?


Hij heeft niet goed gescoord op spelling. Hij twijfelt teveel. Zelf zegt hij dat hij het niet leuk vindt. Schrijven vindt hij ook niet leuk, dus heb ik geconcludeerd dat het (nu) niet zijn ding is. Sorry voor de late reactie.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 22:48 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
Ytien schreef:
Hoi Sunny, een goed instrument om te gebruiken is ‘versnellen zonder drempels’. Zie ook: https://onderwijsdatabank.s3.amazonaws.com/downloads/Versnellingswijzer_-_DEF.pdf. Het is een goed (wetenschappelijk) onderbouwd instrument om in te zetten bij een bespreking over versnelling. Dit kun je samen met school doornemen. Aan de hand van dit instrument gaan alle partijen (zoveel mogelijk) met een open vizier om de tafel om te bespreken wat wordt waargenomen en om te kijken wat het beste is voor het kind (in dit geval je zoon).


Bedankt!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 23:06 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
geekmum schreef:
Lastig. Er is vaak best wel heel veel verschil tussen groep 4 en groep 5. Dat kun je uitleggen als reden om te versnellen, of om het juist niet te doen.

Waarom is een hoge C-score op het niveau waar je op in wilt stromen een tegenvaller? Laat je niet in de war brengen door bronnen die zeggen dat je A-scores nodig hebt om te versnellen; dat gaat om A-scores op het niveau waar je vandaan komt. C-scores op het niveau waar je naar toe wilt is echt een reden om vooral wel versnellen.

Een D-score op spelling E4 is volgens mij nog steeds een hoge B of lage A op spelling E3 (als ik kijk naar de vaardigheidsscores in de tabellen "tussenopbrengsten individueel"). Dus ik zou niet te snel concluderen dat spelling niet "zijn ding" is. Het is gewoon een vak wat nogal instructiegevoelig is, en waarbij een voorsprong opbouwen in groep 3 heel erg zelfzaam is.

In groep 4 zou er al veel mogelijk moeten zijn met differentiatie bij lezen dan in groep 3. Fijn dat de scores zo zijn dat een versnelling makkelijk mogelijk is, maar ik zou niet zeggen dat een versnelling de enige manier is om met zo'n voorsprong om te gaan. Maar goed, het hangt maar net af van wat voor methodes de school gebruikt. Zit "technisch lezen" in aparte lessen en is het standaard dat er een groepje leerlingen is dat daar niet aan meedoet? Hoe ambitieus is de spellingsmethode? In groep 4 is er meer "tijd" voor spelling en handschrift dan in groep 5. Ik kan me voorstellen dat de leerkracht van groep 5 niet goed weet waar de leerling tijd voor bijspijkerwerk vandaan moet halen.

Als ik jullie was, zou ik de school vragen of hij bij de rekenles meteen vanaf het begin van het jaar in groep 5 mee mag doen. Dat moet toch wel te plannen zijn tussen de leerkrachten van die twee groepen, dat ze dat vak een beetje tegelijkertijd doen? Rekenen is erg technisch en daardoor erg saai als je een voorsprong hebt. Dus ik zou denken dat dat het vak is waarbij je het belangrijkste vindt dat er uitdaging gegarandeerd wordt, en ook het vak waarbij pluswerk vaak flink tegenvalt als je al een voorsprong hebt.

Verder qua spelling: dring erop aan dat de leerdoelen zichtbaar worden gemaakt voor je kind, of doe het zelf. Bijvoorbeeld met de leerdoelenboekjes van Gynzy: Hier kun je leerdoelen vinden: https://www.gynzy.com/nl/verwerking/doelenboekjes/. Zichtbare leerdoelen geven je kind iets om naar toe te werken. Dring er ook op aan dat leerdoelen gecombineerd worden. Vooral bij au/ou, ei/ij en g/ch lessen is het handig om de groep 4 en groep 5 lessen over zo'n onderwerp te combineren.

Ja, het is stom dat een versnelling nu tegengehouden wordt op basis van één vak waarbij een voorsprong eind groep 3 zelfs bij de allerslimste kinderen heel erg zelfzaam is. Maar doe even een stapje terug naar wat je kind nu nodig heeft. Die versnelling komt er uiteindelijk wel (heel fijn dat school al zo ver is). Wat is het allerbelangrijkste om de tussentijd te overbruggen?


Tja, lastig ja. De school hanteert in ieder geval een strict beleid dat een kind A op alles moet scoren op de eindtoets van het volgende jaar om verantwoord te kunnen versnellen. Ik heb gevraagd waarom dit zo strikt is aangezien kinderen van groep 4 ook over kunnen zonder alleen A. Daarbij, kijkend naar mijn zoon, wat hij verder kan en wil, is niet versnellen geen passende optie gezien de school geen goed plus/verdiepingspakket heeft. De school blijft vasthouden aan hun beleid. Want, "er zijn ook kinderen die wel ook op spelling (E4) gewoon A scoren hoor". Ze denken wel dat hij mee zou kunnen komen, maar ze vinden het niet verstandig, omdat zij echt denken dat je het met minder dan all-over A niet gaat redden. Er is natuurlijk ook geen goede ondersteuning die zij kunnen/willen bieden. Want reguliere ondersteuning voor kinderen die extra aandacht/hulp nodig hebben is er wel....

Vakken meedoen in een andere klas, daar doet de school niet aan. Wel gaat de IB-er een plusklas opstarten en wil zij een begin maken met een wiskunde werktuin. Maar goed dat zal wel even duren voordat dat goed van de grond komt. Het jammere is dat mijn zoon op de toets rare fouten heeft gemaakt en de makkelijkste dingen ook fout heeft gedaan. Dat baart de Ib-er weer zorgen. Het lijkt of hij de sommen tot 10 (ja tot 10 :roll: ) nog niet geautomatiseerd heeft. Ze gelooft daarom niet echt dat hij wel zo voorloopt met rekenen....Ik heb de toets helaas nog niet zelf kunnen inzien. Ik heb het met mijn zoon besproken en hij begreep ook af en toe niet wat er nu gevraagd werd. Maar goed, zij gebruiken dat weer als reden dat hij er dus nog niet klaar voor is.

Technisch lezen is wel een apart onderdeel. er zijn geen echte aparte groepen, maar er is wel de zon-lijn van veilig leren lezen. Maar dat was eigenlijk ook nog te makkelijk voor hem. De teksten zijn suf, maar goed smaken verschillen...helaas demotiveert dat wel zijn zin om te lezen op school.

Goed, de zomervakantie voorbij, hij is gestart in groep 4. Er is veel verdieping en verbreding belooft, een hertoetsing over een half jaar.. Ondertussen zijn we aan het kijken naar een andere school. Ik moet zeggen, bijna alle scholen hier in Amsterdam (Noord/centrum) doen erg moeilijk over versnellen. Ze kijken erg naar de nadelen en niet naar de mogelijke opbrengsten. Versnellen is heus niet ideaal maar blijven zitten waar hij zit ook niet. We oriënteren ons ook op een Amos Uniq school (hb), zij starten pas vanaf groep 5. En met passend onderwijs is versnellen wellicht niet nodig...? Maar dat is al een stap vooruit, hij zal eerst getest moeten worden.

Bedankt voor je reactie, heb ik veel aan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 23:12 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
hanneke schreef:
Toen ik nog voor de klas stond (en dat is lang geleden, bijna 20 jaar) zaten de meeste leerlingen van groep 3 echt wel een stuk hoger dan E3 aan het einde van het schooljaar wat lezen betreft. Ik heb geen idee of dat nu anders is, maar ik zou daar destijds zelf niet uit geconcludeerd hebben dat het dan in groep 5 thuis hoort. Zeker niet als het een D scoort op de E4 voor spelling en rekenen.

Nu is punt 1 dat dit lang geleden is, en dat het misschien nu minder gebruikelijk is dat kinderen aan het einde van groep 3 (veel) hoger scoren met lezen. Dat weet ik niet. (normering aangepast?)
Punt 2 is dat het maar de vraag is of de score van een D op E4 echt klopt, of dat je zoon door allerlei omstandigheden laag gescoord heeft. Dat is een heel belangrijk punt natuurlijk.
Een D op rekenen E4 was bij ons op school reden voor extra zorgplannen, niet een reden om te denken: oké, dat is instructieniveau. Als hij in groep 4 had gezeten was hij wel over gegaan met deze scores, dat klopt. Maar op onze school was hij dan wel in de categorie : "alert zijn" gevallen, en niet in de categorie "prima op instructieniveau". Maar nogmaals, misschien is de normering nu anders, en ook nogmaals: klopt de score wel?

Ik begrijp dus wel de voorzichtigheid van school. Ze kappen niet direct een versnelling af gelukkig, maar zijn wel voorzichtig, en op basis van puur en alleen de scores kan ik dat ook wel een beetje begrijpen. De vraag is echter of je de scores als leidend moet nemen hierin, bij jouw zoon.

en om dan op je vraag terug te komen: als versnellen wenselijk is, dan zou ik dat aan het begin van het jaar doen, en niet na de kerst. Zeker niet op een school die misschien wat handelingsverlegen is.

edit: ik zie nu dat ik verkeerd las, het gaat niet om een D maar om een hoge c. dan zou ik toch proberen in te zetten op starten in groep 5


Ik denk dat de score voor rekenen slechter is dan dat hij daadwerkelijk kan. Zijn lerares denkt dat ook, maar er wordt vastgehouden aan de toets. Ook begreep ik van mijn zoon dat hij soms de vraag niet goed begreep en wonderlijke manieren bedacht om het antwoord te vinden.Voor spelling is de score ook wellicht iets lager uitgevallen. De lerares gaf namelijk een voorbeeld van een spelfout die hij had gemaakt in de toets. Ik vroeg thuis aan mijn zoon; "weet je hoe je dit woord schrijft" en hij spelde het goed...

Maar goed als het beleid is voor alle onderdelen A, ja dan heeft hij het ook niet net gehaald. rekenen is bespreekbaar, maar spelling niet.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 23:22 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
geekmum schreef:
Mijn ervaring is dat ik in de kleuterklas een keer aan de bel moest trekken bij de IB'er (had het niet echt getroffen met de groepsleerkracht), dat dat toen goed opgepakt is, en dat sindsdien allerlei vormen van doortoetsen, versnelling, en 'leren leren' spontaan door school georganiseerd worden. En dat dat niet gebeurt omdat ik één keer een lastige ouder ben geweest, maar omdat de school tenminste vanaf halverwege groep 3 een laagdrempelig doortoetsbeleid heeft en een infrastructuur voor differentatie (met name tempodifferentatie).

Ik ben terughoudend met anderen vertellen wat mijn kind op school allemaal doet. Mensen denken vaak dat ik een verschrikkelijk pusherige ouder ben. Terwijl de school dat toch echt allemaal zelf bedacht heeft.

Nou goed, de infrastructuur van school:
[list=][*]Voor rekenen zijn er groepsdoorbrekende niveaugroepen. Dus alle klassen hebben tegelijk rekenen, en kinderen gaan naar het lokaal van "hun" niveaugroep. Die niveaugroepen zijn per half jaar.
[*]Er wordt een gecombineerde methode voor taal en wereldoriëntatie gebruikt. Deze methode is eigenlijk bedoeld voor groep 5 t/m 8, maar wordt ook in groep 4 al gebruikt. Alle klassen doen tegelijkertijd dezelfde thema's. Dit jaar hebben alle leerlingen bijvoorbeeld Nederland en Middeleeuwen gedaan, volgend jaar gaan ze allemaal Afrika en Gouden Eeuw doen. In groep 4 doen ze - met een hoop scaffolding door de leerkracht - het niveau voor "taalzwakke groep 5 leerlingen". Sinds januari doet een groep leerlingen ook het reguliere groep 5 niveau. (Al noemen ze die niveau's niet zo.) De methode heeft boven het reguliere groep 8 niveau nog een plusniveau dat (zeggen ze) een leerling twee jaar achtereenvolgens kan doen.
[*]Voor spelling- en grammatica is een apart werkschrift van dezelfde methodemakers, maar wel specifiek bedoeld voor groep 4. Ook daar is een kwart van de klas halverwege het jaar overgestapt naar het werkschrift van groep 5.
[*]Ik heb geen idee wat ze gebruiken voor technisch lezen en waar ze de tijd vandaan halen om dat te doen in groep 4; dat is in elk geval niet iets waar Buddy ooit aan meegedaan heeft.
[/list]

Van Buddy's jaargroep is ongeveer een kwart een versneld in rekenen (bijna allemaal slechts een half jaar versneld). En ook een kwart van de leerlingen is intussen een jaar versneld in begrijpend lezen of in spelling/grammatica.

Fijn is dat een kind per vak gewoon krijgt wat het nodig heeft. En dat school dat ook heel goed signaleert (in elk geval vanaf halverwege groep 3; in de kleuterklassen zijn signalen van ouders nog wel nodig).

Minder fijn is dat er wel heel erg veel versneld wordt. Door het per vak te besluiten, en dan ook nog eens versnellingen van een half jaar te doen, is de drempel erg laag. Er wordt niet overlegd met ouders, het wordt gewoon gedaan. Prima voor de kinderen die aan één versnelling in één of twee vakken genoeg hebben, maar voor kinderen waarbij dat niet genoeg is mag er wel meer in de breedte en in de toekomst gekeken worden.


Bedankt voor je reactie en excuses voor mijn late. In de zomer werd er even niets gedaan door de scholen, dus heb ik dat ook gedaan. Is dit een speciaal lessysteem/schoolstroming waar Buddy op zit?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 18 aug 2020, 14:29 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 404
Is er al besloten wanneer je kind naar groep 5 gaat?

Mijn zoon heeft dezelfde versnelling meegemaakt, en zijn spelling was echt dramatisch slecht omdat hij tot groep 3 in een Engels school heeft gezeten. Lezen was hij vrij snel op niveau, maar rekenen heeft ook even geduurt omdat hij nog de tafels goed onder de knie had. Halverwege groep 6 was zijn spelling CITO I, eind groep 6 was zijn rekenen ook een I. Het heeft zeker enig inspanning gekost.

Mijn jongste zoon is ook 7 (8 in januari) en in groep 5. Alles is nog te makkelijk en de school zoekt verder hoe ze hem kan uitdagen.

Een versnelling is makkelijker begin van het jaar. Mocht je deels van dit jaar in groep 4 doe, zou ik aanraden alle tafels thuis te oefenen zodat hij qua rekenen niet achterloopt op de groep 5 kinderen.



_________________
Twee zoons, 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 18 aug 2020, 23:32 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
Ik heb nog geen school gevonden die erachter staat om te versnellen naar groep 5 gezien de D voor spelling. Of dit nu iets is wat goed bij te trekken is en/of iets waar weinig kinderen A op scoren als zij versnellen vinden zij niet relevant.

Momenteel zijn we in gesprek met een Montessori school waar de groepen 3,4 en 5 gecombineerd worden. hier spreken ze niet van versnellen en dingen overslaan. het komt wel voor dat kinderen deze klas (dus 3 groepen) in 2 jaar doorlopen. Het zal wat aanpassing voor hem vergen, hij zit nu op een Dalton school, wat toch best heel gestructureerd is en voorgekauwd. Ik hoop dat hij snel zijn draai zou kunnen vinden en dat het weer gaat stromen. Dat hij de verloren tijd van dit afgelopen jaar kan inhalen. Maar het kan ook zijn dat hij juist nu wat meer tijd nodig heeft voor het sociale en de nieuwe lesvormen en eigen leerlijn. Donderdag gaat hij een dagje meelopen. Het blijft toch een beetje gokken, ik weet niet 100% zeker of dit nu de oplossing voor hem is.

Ik loop ook nog met het idee om hem te testen en eventueel, indien mogelijk naar Hb onderwijs te gaan in de buurt. Amos uniq, het spreekt me aan en ik heb al een kort gesprek gehad met de directeur. Hij herkende veel van de problemen en het gedrag en denken van mijn zoon. Maar dat zou dan pas ook halverwege het jaar kunnen of volgend jaar. Zij starten pas vanaf groep 5.

Ik wil graag voorkomen dat hij nog een keer van school moet wisselen. Hij is niet zo van de grote veranderingen.

Nou, goed, keep you posted. Any comments of advies altijd welkom.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 18 aug 2020, 23:42 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
Vraagteken schreef:
Is er al besloten wanneer je kind naar groep 5 gaat?

Mijn zoon heeft dezelfde versnelling meegemaakt, en zijn spelling was echt dramatisch slecht omdat hij tot groep 3 in een Engels school heeft gezeten. Lezen was hij vrij snel op niveau, maar rekenen heeft ook even geduurt omdat hij nog de tafels goed onder de knie had. Halverwege groep 6 was zijn spelling CITO I, eind groep 6 was zijn rekenen ook een I. Het heeft zeker enig inspanning gekost.

Mijn jongste zoon is ook 7 (8 in januari) en in groep 5. Alles is nog te makkelijk en de school zoekt verder hoe ze hem kan uitdagen.

Een versnelling is makkelijker begin van het jaar. Mocht je deels van dit jaar in groep 4 doe, zou ik aanraden alle tafels thuis te oefenen zodat hij qua rekenen niet achterloopt op de groep 5 kinderen.


Voorlopig dus nog geen versnelling...versnellen halverwege vind ik eigenlijk geen goede oplossing. Het al een grote stap.

Wat knap dat je zoon het in heeft gehaald en wat fijn dat hij de kans kreeg om toch te versnellen. Mijn zoon is echt zo gestagneerd door het niveau. Vandaag vertelde hij weer dat hij omdat het zo makkelijk is niets doet. Juf vertelde hem dat juist als het zo makkelijk is, hij het toch gewoon lekker snel kan doorwerken, dan was hij er vanaf. Maar hij wil het gewoon niet doen, hij wordt er echt een beetje sip en levenloos van.

De tafels hebben we in de lock down geoefend. Hij vindt dingen stampen echt niet leuk en begreep ook het nut er niet van. Nu wel enigszins. we hebben geoefend met tafelbingo, dat werkte goed. Maar in de zomer niet meer en ik merkte dat de tafels er toch nog niet lange termijn inzitten.

Dit jaar ga ik sowieso ook meer aandacht geven aan extra activiteiten buiten school. Hij gaat op gitaarles (hoera na een half jaar wachtlijst), scouting (als hij wil) en vanaf januari Koreaanse les(Korean school of Amsterdam). Dat wil hij heel graag, maar door corona nemen ze geen nieuwe leerlingen aan nu. Maar als deze activiteiten zorgen er niet voor dat hij zich niet verveelt op school en wel passende stof aangeboden krijgt, natuurlijk.

Nu in gesprek met Montessori, in gedachten optie hb onderwijs vanaf groep 5 (latere instroom) of toch op zoek naar een school (binnen bereik) die hem wel wil versnellen en aannemen nu het schooljaar al is begonnen. Voor ons zijn eigenlijk alleen Amsterdam Noor en centrum goed te doen. Als je tips hebt, hoor ik het graag. Weet het effe niet meer (zeker).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 11:24 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3433
Citaat:
Vandaag vertelde hij weer dat hij omdat het zo makkelijk is niets doet. Juf vertelde hem dat juist als het zo makkelijk is, hij het toch gewoon lekker snel kan doorwerken, dan was hij er vanaf.
Als de school toe wil werken naar een versnelling halverwege het jaar is het natuurlijk niet handig als ze hem 'gewoon' met groep 4 mee laten doen, dan moet voor je zoon duidelijk zijn wat hij nog moet leren om succesvol te versnellen en hoe hij dat kan leren. Waarom vind je versnellen halverwege geen goede optie?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 11:31 
Volwassene

Geregistreerd: 18 jun 2020, 14:03
Berichten: 15
loekie schreef:
Citaat:
Vandaag vertelde hij weer dat hij omdat het zo makkelijk is niets doet. Juf vertelde hem dat juist als het zo makkelijk is, hij het toch gewoon lekker snel kan doorwerken, dan was hij er vanaf.
Als de school toe wil werken naar een versnelling halverwege het jaar is het natuurlijk niet handig als ze hem 'gewoon' met groep 4 mee laten doen, dan moet voor je zoon duidelijk zijn wat hij nog moet leren om succesvol te versnellen en hoe hij dat kan leren. Waarom vind je versnellen halverwege geen goede optie?


Ja je hebt gelijk. Leerdoelen stellen. Hier wilde de IB-er vooralsnog niet echt diep op ingaan, maar er is denk ik wel een opening. Maar de komende week richten we ons op een eventuele overstap naar een Montessori.

Ik heb er geen ervaring mee, maar halvwege lijkt me dat je meer mist. In groep 5 starten ze ook weer met nieuwe vakken toch? Nu wil school dan dat de spellingsregels goed worden doorgenomen. iK heb al gevraagd of hij hier dan niet versneld door heen kan, want het ik verwacht dat hij er snel door heen kan. Maar dan kreeg ik weer een verhaal van dat groep 4 echt het tempo omhoog gaat, het echt pittigere wordt etc, dus eerst aankijken. (met aankijken zijn er alleen maar meer problemen ontstaan...). Dit verhaal kreeg ik ook over groep 3. Want ik wilde hem graag eerder naar groep 3 laten gaan. Hier trekken zij de verjaardagsgrens bij eind december. Mijn zoon is van januari. Hij was er echt klaar voor, maar ik heb mij toch om laten praten tot langer kleuteren, want groep 3 was toch wel erg pittig. Groep 3 een jaar later was 1 grote desillusie voor hem.. je weet het van te voren niet, maar mijn ideeen, kennis en gut (die ik wel heb geconcretiseerd) waren altijd juist. (verder ben ik helemaal niet gefrustreerd hoor, hahah ;)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Na de zomer versnellen of in januari?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 12:27 
Volwassene

Geregistreerd: 30 nov 2016, 09:08
Berichten: 404
Sunny schreef:
Voorlopig dus nog geen versnelling...versnellen halverwege vind ik eigenlijk geen goede oplossing. Het al een grote stap.

Wat knap dat je zoon het in heeft gehaald en wat fijn dat hij de kans kreeg om toch te versnellen. Mijn zoon is echt zo gestagneerd door het niveau. Vandaag vertelde hij weer dat hij omdat het zo makkelijk is niets doet. Juf vertelde hem dat juist als het zo makkelijk is, hij het toch gewoon lekker snel kan doorwerken, dan was hij er vanaf. Maar hij wil het gewoon niet doen, hij wordt er echt een beetje sip en levenloos van.

De tafels hebben we in de lock down geoefend. Hij vindt dingen stampen echt niet leuk en begreep ook het nut er niet van. Nu wel enigszins. we hebben geoefend met tafelbingo, dat werkte goed. Maar in de zomer niet meer en ik merkte dat de tafels er toch nog niet lange termijn inzitten.

Dit jaar ga ik sowieso ook meer aandacht geven aan extra activiteiten buiten school. Hij gaat op gitaarles (hoera na een half jaar wachtlijst), scouting (als hij wil) en vanaf januari Koreaanse les(Korean school of Amsterdam). Dat wil hij heel graag, maar door corona nemen ze geen nieuwe leerlingen aan nu. Maar als deze activiteiten zorgen er niet voor dat hij zich niet verveelt op school en wel passende stof aangeboden krijgt, natuurlijk.

Nu in gesprek met Montessori, in gedachten optie hb onderwijs vanaf groep 5 (latere instroom) of toch op zoek naar een school (binnen bereik) die hem wel wil versnellen en aannemen nu het schooljaar al is begonnen. Voor ons zijn eigenlijk alleen Amsterdam Noor en centrum goed te doen. Als je tips hebt, hoor ik het graag. Weet het effe niet meer (zeker).


Moeilijke situatie zeker. We hebben toen getwijfeld over hb onderwijs (en beide jongen laten testen), maar we waren niet erg onder de indruk van de twee hb scholen die we zagen. Wachtlijsten zijn ook vaak een probleem. Montessori is misschien een optie; dat hangt heel erg af van de school.

In Amsterdam kan het heel moeilijk om een goede school te vinden, heb ik van vrienden begrepen. Hopelijk kan je een oplossing vinden.



_________________
Twee zoons, 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: