Het is nu 22 sep 2018, 09:01

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bezorgd om mijn zoontje
BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 00:29 
Volwassene

Misschien wel helemaal ten onrechte, het bezorgd zijn, maar ik hoor graag hoe jullie denken over het gedrag dat mijn zoontje vertoond.
Hij is nu 2 jaar en 9 maand; een heel sociaal jongetje, kan leuk spelen met blokjes, treinsporen bouwen, knutselen en goed delen met anderen. Tijdens gesprekken kijkt hij je goed aan en hij kan zichzelf goed duidelijk maken, al is zijn uitspraak niet altijd helder en ligt hij op dat vlak volgens mij gewoon op schema voor zijn leeftijd (wel spreken we 4 talen thuis dagelijks). Wat mij echter naar dit forum verwijst is het volgende: vanaf dat hij een jaar of 2 was begon mij met het lezen van cijfers. Nu negen maanden verder kent hij alle getallen van 1-100, kent cijfermatige series van 10-20-30-40, 100-200-300, 1000-2000-3000 etc. Hij leest al enkele maanden alle huisnummers en nummerborden op. In het begin vond ik dat nog wel grappig, maar hij wil het liefst dat we de hele dag cijfers voor hem schrijven en vraagt daar dus ook in een bijna obsessieve manier naar. Hij is zeer vasthoudend op dat vlak. Als hij zijn zinnen ergens op heeft gezet, dan moet dat ook echt gebeuren. Ook kent hij alle letters van het alfabet en kan enkele woorden spontaan lezen. Die woorden komen er dan plotseling onverwachts uit, als er een reclame op tv is bijvoorbeeld, zoals van de chocomel met de letterverschuivingen.

Wat verdere achtergrondinfo: mijn man en ik hebben beide gestudeerd (universitair), dus misschien zit er wel enige genetische aanleg in voor het snelle oppikken van dingen en het inzicht in die cijferreeksen. Vooral mijn man is zeer goed met wiskunde, voor mij is het meer de talenkant. Een oom van mijn moeder is zeer hoogbegaafd en kon reeds lezen op zijn 2e verjaardag (die is nu in de 70). Verder spreken we 4 talen, waaraan onze kinderen dagelijks blootgesteld worden. Onze dochter lag volgens de leiding van de peuterspeelzaal ook flink voor, maar veel meer op het vlak van spreken en taal, en had ze bepaalde inzichten die erg veel kinderen nog niet hebben op dezelfde leeftijd. Zij spreekt nagenoeg vloeiend 3 talen, al worden er nog weleens woorden door elkaar gehaald uit de diverse talen (Frans, Nederlands en Fries), en verstaat Engels prima. Onze zoon spreekt hoofdzakelijk 1 taal, maar gaat de andere talen nu ook steeds meer gebruiken.
Als ik beide kinderen vergelijk, dan is onze zoon duidelijk verder met het lezen van cijfers en letters dan onze dochter zelfs nu is, terwijl hij toch 1,5 jaar jonger is en ondanks dat zijn spraak een stuk minder was als die van haar op die leeftijd toen. Voor zover ik weet doet onze dochter het heel goed op school en begrijpt en doet evenveel en dingen net zo goed als de 5 en 6-jarigen in haar klas. Maar hoe gaat dit zijn voor mijn zoontje? Als ik zie wat er geleerd wordt, bijv. cijfers van 1-20 en losse letters, dan is hij nu al bijna voorbij dat stadium. Hoe zal het zijn als hij daadwerkelijk start op de basisschool? Hoe moet ik dit aanpakken? Is zijn gedrag typisch voor hb-kinderen of is hij normaal en is dit slechts een variatie op een normale begaafdheid? Ik wil voorkomen dat hij later in de problemen komt, vandaar dat ik het aan jullie voorleg, want ik ben hier totaal onbekend mee.

Laatst bijgewerkt door Alv op 17 dec 2017, 01:35, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Bezorgd om mijn zoontje
BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 01:22 
Volwassene

Hoi, het klinkt alsof hij lijkt op jullie! Dat obsessieve past volgens mij bij de leeftijd. Verder is het natuurlijk moeilijk van een afstand, maar het lijkt me overduidelijk dat je kinderen ver voorliggen op de ontwikkeling van het gemiddelde kind. Of dat problemen op gaat leveren of niet, dat weet je eigenlijk nog niet. Volgens mij kun je het beste hem zo goed mogelijk volgen. Laat hem zelf aangeven wat hij wil (dat geeft hij zelf ook duidelijk aan) en volg hem daarin.

Voor scholen, ik zou zeker nu al kijken naar de scholen in je omgeving, en die bezoeken. Daarbij gaat het niet alleen om het georganiseerde aanbod (is het een "HB school", zijn er plusgroepen vanaf groep 1, welke protocollen hebben ze voor HB kids, etc.) maar vooral ook om de flexibiliteit van de school. Welke ervaringen heeft een school met begaafde kinderen, en welke expertise hebben de leerkrachten? Hoe volgen zij kinderen in hun leerbehoefte? Zijn ze bereid om te experimenteren met ongebruikelijke oplossingen (waarvan versnellen nog wel de meest afgezaagde is), en welke oplossingen zouden ze zoal kunnen bedenken, voor het geval zoon echt ongelukkig wordt van school? Een school die daar creatief en flexibel mee om kan gaan is soms beter dan een school met 'HB' in de naam of het profiel. Kijk ook eens bij meer experimentele scholen of scholen met een signatuur of systeem wat je misschien zelf niet in de eerste plaats zou hebben gekozen. Ook is het interessant om te zien hoeveel andere slimme kinderen er op school zitten, en of daar relatief veel kinderen met aanvullende problematiek bij zijn. Sommige HB scholen zijn een afvoerputje van het schoolverband voor kinderen die slim zijn maar elders vast zijn gelopen om andere redenen.

Verder zou ik school nooit beschrijven naar je zoontje als een plek waar hij dingen gaat leren, maar meer als een plek om te spelen en andere kindjes te leren kennen. Anders raakt hij zeker teleurgesteld, want zoveel gaat er niet te leren zijn en bovendien zal hij een ander beeld van 'leren' hebben dan de meeste kinderen.

Ik zou ook zeer alert zijn op tekenen dat hij zich niet goed voelt op school. Ik weet niet hoe je zoontjes persoonlijkheid is, maar een kind wat zich ineens heel anders gaat gedragen (ofwel alleen op school, ofwel alleen thuis, of beiden) voelt zich niet goed. Als hij bozig wordt, of ongeïnteresseerd, of weer gaat broekplassen, of weet ik veel, trek dan aan de bel. Er lopen veel te veel kinderen rond waarbij niet wordt ingegrepen omdat 'hij nog moet wennen' of omdat 'hij sociaal-emotioneel nog moet groeien'.

Behalve de zoektocht naar een passende school zou ik er verder nu niet al te veel over inzitten. Je kunt nu toch verder niks doen, je weet niet wat er op zijn pad gaat komen. Als het zo ver is, dan moet je er mee dealen. Dus geniet ook vooral veel van hem! Succes!

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 12:58 
Volwassene

Om met je laatste vraag te beginnen: ik vind het heel herkenbaar. Bij onze zoon verliep het pad niet via cijfers, maar via automerken naar letters; verder komt het me heel bekend voor, tot de leeftijd aan toe. Ik sluit me aan bij Baloo: een flexibele school, die buiten de gebaande paden durft te treden, zou heel fijn zijn. Als differentiëren beperkt blijft tot de drie niveaus die standaard in de meeste lesmethodes worden aangeboden, kan dat wel eens veel te weinig zijn voor je zoon.

Onze zoon kon ook lezen, schrijven en wat hoofdrekenen toen hij groep 1 binnenkwam. Op dat vlak had hij dus niet zoveel te leren. De school is daar goed op ingesprongen, eigenlijk door er niet teveel nadruk op te leggen. Hij kreeg, bijvoorbeeld, de ruimte om bij zijn tekeningen te schrijven of om kaartjes te maken bij hetgeen hij had meegenomen voor 'de letter van de week', iets wat de juf voor de andere kinderen deed. Ik geloof niet dat daar veel woorden aan vuil gemaakt zijn, het kon gewoon. Lange tijd had mijn zoon daar schijnbaar genoeg aan. Eind groep 2 en vooral groep 3 heeft hij het wel heel moeilijk gehad, doordat niemand doorhad hoe ver hij eigenlijk voorliep. Ook wij als ouders niet! Hij mocht wel werkjes doen die moeilijker waren dan gemiddeld, maar die waren nog lang niet uitdagend genoeg. Ik denk dat jullie daar in het voordeel zijn, omdat jullie hem nu al goed in de gaten hebben.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 23:00 
Volwassene

Bedankt voor alle reacties. Baloo, we proberen inderdaad nu zoveel mogelijk met hem mee te gaan in zijn activiteiten. We maken er ook wel een beetje een spel van, bekijken alle huisnummers als we gaan wandelen, nummerborden van auto's. En schrijven tot vervelens toe de cijfers steeds opnieuw, want dat vindt ie erg leuk. Dat sociaal-emotionele is bij onze dochter wel ter sprake gekomen tijdens haar intake. Zelf had ik zoiets van, laat haar ook nog lekker kunnen spelen en knutselen en niet te snel mee met de ouderen. Ik vond het belangrijk dat ze op dat vlak ook goed meekomt, vooral omdat ik absoluut niet wil dat ze net als mij de jongste van de klas zou zijn (ze is van september). Ik ben zelf jarenlang gepest en achteraf bekeken had ik er denk ik meer baat bij gehad dat niet te zijn, omdat ik erg verlegen en meegaand was. Mijn schoolprestaties hebben daar erg onder geleden, maar via een omweg is dat toch nog goed gekomen. Ik kon tegen die oudere kinderen niet opboksen, en dat wil ik haar besparen. In elk geval bedankt voor de input, ik kan hier zeker wat mee! Zal deze vragen zeker bespreken met de leraren.

cacao: Ik zal dit ook eens aan de school voorleggen waar mijn dochter nu zit en kijken hoe men daar tegenover staat. Het is een BAS-school, waar de ontwikkeling van het individu voorop staat, maar ik heb geen idee in hoeverre dat daadwerkelijk in de praktijk gebracht wordt, vooral niet bij zulke kleintjes. En ook geen idee hoe het gaat met HB-kinderen op deze school.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 03:28 
Volwassene

Onze jongste had ook zo een passie voor cijfers toen hij twee was. De obsessie is in middels weg, maar hij geniet van alles van wiskunde en kan al als vier jarige met negatieve nummers en fracties omgaan. Je zoon is waarschijnlijk hoogbegaafd (die mijne is nog ook niet getest) en kijken voor een school die er goed mee om kan gaan is belangrijk.

Wat bij onze huidige school erg bevalt zijn: aandacht voor slimme kinderen (niet alleen een boekje geven omdat ze alles al kunnen), een omgeving waar fouten "goed" zijn want daardoor kan je leren, andere slimme kinderen in de klas, en uitdaging (niet op wiskunde maar wel met schrijven, spellen, enzovoort).

Voor de kleuters op school staat spelen erg centraal en daardoor is er weinig verveling. Voor oudere groepen is de school erg goed in opdrachten aanpassen in zo een manier dat er voor veel kinderen uitdaging in zitten.

Je twijfels over versnelling herken ik. Op de internationale school zijn de kinderen niet versnelt, maar ze kunnen veel meer met hun kleine klassen en veel ondersteunende personeel dan de meeste scholen. In Nederland moeten ze allebei een klasje hoger zitten (jongste is al groep 3 voorbij in rekenen en lezen en hij zou met versnelling instromen in groep 3 volgend jaar) of naar een hb school. Met je twijfels over versnelling, zou ik zeker kijken bij de opties voor een hb school. We gaan de kinderen in maart testen om te kijken of dit een optie voor hun is.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 12:13 
inactief

Ik vind het een heel herkenbare ontwikkeling, maar wat ik bedoel met herkenbare ontwikkeling bleek later die van zeer hoogbegaafd te zijn. Ik vind het heel anders overkomen dan de ontwikkeling van een handvol zeer slimme "plus"kinderen die ik ken (de latere "A+" scoorders op cito en die opbloeien van pluswerk en plusklas op school). Kenmerkend anders vind ik de echt wel grote denkstappen die hij maakt. Ik kan je zo wel vertellen dat dat niet binnen de drie differentiatie niveaus van school valt, en ook niet binnen het standaard pluswerk.

Nou denk je misschien goh wat een negatieve reactie maar zo is het niet bedoeld! Meer van: ga niet te lang aanmodderen met wennen en er blind van uitgaan dat een kleuterleerkracht wel wat uitdaging heeft liggen (standaard kleuterverijking, zelfs al geven ze die van groep 2 als hij straks net vier is, is echt niet passend). Daar staat tegenover dat als je een school en leerkracht treft die het in de vingers heeft er een hoop aan te bieden en te verrijken is bij de kleuters. Je ziet er prachtige voorbeelden van op het forum. Je een kunt een hb kleuter op zoveel manieren prachtig prikkelen met ontdekken, complex bouwen, hij schrijft en leest woordjes de rest stoeit nog met letters enz. Een school en leerkracht moeten daar wel feeling cor hebben, vaak merk je dit pas in de praktijk helaas.

En wat moeilijk te voorspellen is hoeveel behoefte heeft je kind aan ontwikkekingsgelijken. Scholen gaan dan gauw over naar een jaartje versnellen en dat helpt soms wel iets. Maar soms ook totaal niet. Omdat kinderen die ouder zijn wel in een verder ontwikkelingsstadium zijn, maar ze zijn er vaak op een andere manier gekomen en gaan ook op een andere manier verder.
Als het überhaupt al genoeg is voor je zoon, want hij loopt natuurlijk wel meer dan een jaartje voor.
Tenminste dit is hoe wij het ervaren hebben en waar we nog steeds mee stoeien.

Ik had achteraf graag een ervaring als deze gelezen toen ik destijds op het forum kwam (nou was mijn vraag destijds wel anders en meer gericht op gedrag dus niemand kwalijk te nemen hoor) maar dan hadden we eerder en beter actie ondernomen. Nu heeft het vreselijk veel moeilijk gekost om oudste weer een beetje op te lappen want die is echt uitgevallen bij de kleuters.
Dat hoeft helemaal niet te gebeuren bij jullie! Jullie zijn er veel eerder veel helderder in (ik lees je vraag als: hb lijkt zeer waarschijnlijk, is het mogelijk meer dan een beetje of wellicht zelfs uitzonderlijk hb en moet je daar nog iets afwijkende mee). Wij waren op die leeftijd (bij oudste) nog lang niet zover...

BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 21:44 
Volwassene

Vraagteken en marmotje, bedankt voor jullie antwoorden en aandachtspunten! Ik vatte het niet negatief op hoor marmotje, want ik begrijp dat dit toch met kanttekeningen komt en dat het minder makkelijk zal zijn als met een normaal begaafd kindje.

Ik heb direct maar geïnformeerd bij de school van mijn dochter vandaag. Ben iemand van direct daad bij het woord dus tja. Ik heb daar beschreven hoe hij bezig is nu en daar werd ook direct gezegd dat dat heel goed HB kon zijn, Ze hadden het eens eerder meegemaakt, een kindje met dezelfde vaardigheden als onze zoon, maar dat het inderdaad erg zeldzaam was. Ze gaf ook aan dat ze al had gemerkt dat onze dochter ook een heel slimme tante is. Wat me gelukkig erg meeviel is dat de juf er wel veel vanaf wist, van hoogbegaafde kindjes en wat die nodig hebben, verwees naar onderzoeken en de problemen die deze kindjes vaak ervaren met regulier onderwijs en ze ook aangaf hoe ze dat destijds hebben aangepakt met dat andere kindje. En dat het er dan op neerkomt dat ze gaan proberen om een individueel opgesteld programma aan te bieden in samenspraak met de ouders, zodat hij niet gaat onderpresteren, maar ook aandacht houden voor de vaardigheden die hij nog minder ver heeft ontwikkeld. Zodat hij op vlakken waarop hij erg voor is, genoeg uitdaging krijgt, maar ook op vlakken waarin hij minder ver is onderwijs op maat krijgt. Ook gaf ze aan dat het vaak een hele uitdaging is voor zowel school als ouders, doordat de discrepantie tussen sociaal-emotionele vaardigheden en de kennisvaardigheden zo groot is. En dat het ook verstandig was meer informatie op te doen en eens te informeren bij scholen die daar veel ervaring mee hebben, dus bij hb scholen. Maar ze was wel positief over hoe we dat zouden kunnen gaan aanpakken en dat er zeker wel mogelijkheden zijn om hem dus op eigen niveau te laten functioneren met een eigen aangepast programma.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 22:22 
Volwassene

Wow Alv, dat klinkt alvast heel goed. Ik wou dat wij bij die school waren.... Succes!

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 09:21 
­

School klinkt heel positief! Goed dat ze je dochter al in beeld hebben ook.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 12:49 
Volwassene

Baloo, ik moet het nog zien hoor haha, ik heb zoiets van, zal eerst maar eens kijken of het daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Nog een vraag: omdat onze zoon met spreken gewoon op zijn leeftijd zit qua niveau en hij echt nog een peuter is in zijn gedrag, hoe worden bepaalde verschillen in vaardigheden dan opgevangen? Want ik neem aan dat de meeste kinderen uitblinken op bepaalde gebieden, en dat die dat aangevuld worden tot het eigen niveau, maar de gebieden die 'normaal' verlopen, dus conform leeftijd, wordt zulks op zijn beloop gelaten of wordt dat extra gestimuleerd om ook sneller te laten ontwikkelen? Want volgens mij is het nog altijd het totaalplaatje wat geldt of is dat niet zo? Misschien kijk ik nu ook wel erg ver vooruit,maar daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

sjuut: ja inderdaad, kwam ook een beetje als verassing. We wisten wel dat ze pienter is, maar niet hoe zich dat toont in de praktijk. Dus het was wel leuk om die constatering ook te horen.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 17:07 
Volwassene

Ik ben hier ook harstikke nieuw in....dus in hoevervik je advies kan geven :P
Maar over het feit dat je zoontje zich op ander gebied wel "redelijk normaal" ontwikkeld is gewoon een reden dat elk kind zijn eigen weg moet volgen.

Ons kind loopt ook voor en rekent met een klas hoger mee. Met taal zou hj het ook kunnen, maar wij vinden versnellen geen juiste optie bij hem.
Hij speelt immers juist met kinderen van zijn eigen leeftijd en dat in een combinatie klas... Mocht het later wel nodig zijn om te versnellen, dan is dat voor later een zorg...

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 17:29 
Volwassene

lantaarn: Op de school van mijn dochter beginnen de kinderen in combinatieklassen 1/2 en die groepen zijn vrij klein, ca. 17 leerlingen, dus hopelijk kan ie daar op andere vlakken gewoon wel voldoende uitgedaagd worden (waar hij nog wat minder ver mee is). Wel is het afwachten hoe hij zijn talen gaat ontwikkelen. Tellen van 1 tot 10 kan hij sinds gisteren in 4 talen. Het Engels is er plotseling bijgekomen, van de een op de andere dag. Hopelijk zijn ze bereid om de gebieden waarop hij wel ver voorligt verder te stimuleren en daarmee aan de slag te gaan. Ik denk dat we het eerst aankijken, vooral omdat ze passend onderwijs wel hoog hebben staan en ze wel bereid lijken om aangepaste leerweg te ontwikkelen voor hem. Toen ik zijn vaardigheden qua getallen en lezen vertelde, was er al direct de opmerking dat er dan verder gekeken moet worden, omdat op die vlakken groep 1/2 niet voldoende zal zijn. Dat geeft al aan dat ze weten dat er iets zal moeten gebeuren.. Op de psz vindt zoon het trouwens prachtig met eigen leeftijdsgenoten te spelen en activiteiten als zingen en bouwen vindt hij erg leuk. Iets wat me daar wel stoorde, wat mij deze week verteld werd: er hing een poster aan de muur met het alfabet. Zoon verstoorde de les door steeds alle letters luid op te noemen, de klas verstorend. Toen hebben ze besloten de poster maar van de muur te halen, zodat ie niet meer kon lezen.. tja en dan denk ik. OK hij moet natuurlijk leuk mee doen, maar zo stimuleer je dat deel natuurlijk niet. Aan de andere kant is ie daar vooral ook voor het sociale deel, dus ja het gaf me een dubbel gevoel.

Mocht uiteindelijk blijken dat het niet voldoende is op de basisschool en zoon er echt niet gelukkig van wordt, dan willen we gaan kijken of we hem alsnog op hb-onderwijs kunnen plaatsen, ondanks de reistijd (25 of 40km van ons woonplaats). Er zal vast iets te regelen zijn qua vervoer, eventueel met andere ouders uit de omgeving bijvoorbeeld. Maar eerst willen we hem rond zijn 4e laten testen om zeker te weten dat we ons niks in ons hoofd halen.. Ik heb van kennissen een goed adres gekregen niet zover hier vandaan.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 17:54 
Volwassene

Oeh wat een naar verhaal van de psz. :?

Misschien al voor de basisschool zoeken naar mensen die er verstand van hebben? Die al kunnen testen misschien? Steeds misschien, want onze zoon ligt niet zo ver voor en heb er geen ervaring mee.

Ik ben hier vooral veel gaan lezen en van daaruit volg ik mijn gevoel.
Ik ben nu meer bekend met de valkuilen van hb. Of mijn kind nu wel of niet hb is, voor gewoon slimme kinderen is vervelen, faalangst of een verkeerde mindset niet positief. Ook op you tube, zoeken op hoog begaafd, kun je veel nuttige filmpjes vinden.

Misschien ook een idee?

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 21:09 
Volwassene

Ik zal youtube ook eens bekijken inderdaad. En wat ik gelezen heb is dat testen pas vanaf 4 jaar kan/zinvol is, en mogelijk zelfs vanaf 6 jaar. Is er misschien iemand die kan vertellen op welke leeftijd dat nou het beste is? Gelukkig is hij nog geen 3 jaar oud en kunnen we nog veel informatie zoeken het komende jaar.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 09:20 
inactief

Onze zoon was 5,5 en dat was een gokje. Ik vond hem op het randje qua goed mee kunnen werken (concentratie, vaardigheden, etc). Er kwam desondanks een zeer hb score uit maar dat 'wisten' we van tevoren al dus voegde niet veel toe. Voor het intelligentieprofiel hadden we zeker minstens nog een half jaartje of jaartje kunnen wachten (dus pas testen met ruim 6). Er waren wat onderdelen bij die nu iets minder uit de verf kwamen en dat had daar echt mee te maken. In dagelijks leven is hij daar zeer sterk in en we hadden een goede tester hoor, dus observatie dat hij na het afbreken ineens wel achteloos nog door ging zitten filosoferen met eigen nog moeilijkere vragen en antwoorden was heel waardevol.
Maar er zaten ook plafondscores en bijna plafondscores bij en op de een of andere manier is school daar wel beter door in actie gekomen. Sowieso ook zo'n eindresultaat van zeer hb op papier denk ik.
Maar juist die kinderen zijn niet altijd even goed testbaar en dat is meestal nog sterker als ze jonger zijn, schijnt.

Als het bedoeld is om school handvatten mee te geven heb je zo jong meer aan een goede hb specialist die observeert en van daaruit concrete adviezen geeft aan school (is onze ervaring).

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 11:05 
Volwassene

Onze dochter was ook 5,5 jaar en is getest met de rakit-2. Dat ging prima. Ze is al enigszins faalangstig dus het duurde even voordat ze loskwam, maar dat staat los van haar leeftijd, denk ik.

Ook hier een behoorlijk aantal plafondscores op subtesten. Wij hebben de score voornamelijk nodig voor toelating tot hb-school volgend schooljaar. Dat was de reden om te testen. Ik denk dat het wel helpt op de huidige school, omdat ze haar anders niet ‘gezien’ zouden hebben. Omdat ze nog niet las bij aanvang van groep 3 zijn de aanpassingen op school minimaal, maar vooralsnog lijkt het genoeg. Vanaf groep 4 gaat ze naar voltijds hb-onderwijs.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 12:51 
Volwassene

Alv schreef:
Ik zal youtube ook eens bekijken inderdaad. En wat ik gelezen heb is dat testen pas vanaf 4 jaar kan/zinvol is, en mogelijk zelfs vanaf 6 jaar. Is er misschien iemand die kan vertellen op welke leeftijd dat nou het beste is? Gelukkig is hij nog geen 3 jaar oud en kunnen we nog veel informatie zoeken het komende jaar.

Ik had ergens gelezen dat met 7 jaar het meest stabiel is.

Maar er zullen best mensen zijn die een andere manier hebben om kleintjes te onderzoeken op wat ze nodig hebben. Een iq test lijkt me niet zo belangrijk, maar wel belangrijk is de manier hoe hij in het leven staat en de valkuilen die je kan ontwijken.
Zelf veel lezen en kijken en daarna gewoon mensen bellen voor advies. Met een beetje mazzel komt er dan iemand op je pad.. Via via kom je vaak verder namelijk.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 17:18 
Volwassene

Heel herkenbaar vergeleken met peuters die ik heb begeleid en later zeer HB scoorden op IQ tests. Je zoon laat vaardigheden. En inzichten zien die minstens bij HB kinderen horen.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017, 22:58 
Volwassene

Bedankt voor alle reacties!

mutsefluts: zijn er tussen HB en zeer HB ook weer veel verschillen te constateren? Want ik heb een aantal van die standaardlijstjes bekeken die op sites wel genoemd worden. Sommige dingen zijn van toepassing, andere weer niet. En dan begin ik toch weer te twijfelen.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2017, 23:54 
Volwassene

Alv, iedereen is anders. Net zoals niet iedereen dezelfde symptomen heeft van dezelfde kwaal, zo heeft niet iedere HB-er dezelfde kenmerken. Er zijn zoveel verschillende manieren om je te uiten, om dingen te ervaren, om met die ervaringen om te gaan. En er is ook zeker niet 1 soort HB, er zijn vele manieren waarop je brein sneller werkt dan dat van anderen. Lijstjes van internet zijn een leuke eerste ingang, een zeer algemene introductie. De werkelijkheid is veel complexer en weerbarstiger.

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende