Het is nu 26 sep 2018, 15:47

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Veranderen van school voor veilig leerklimaat?
BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 12:29 
inactief

Onze jongste (2002) zit in 3 VWO. Ze is nooit getest, maar haar huidige mentor (heeft in haar opleiding veel gedaan aan hb) heeft haar (net als wij) gespot als slim Jongste heeft sinds ze vier is een doel: arts worden. Alles wat daarbij helpt, doet ze graag. De rest doet ze niet graag, maar doet ze wel.

Een paar weken geleden was ze getuige van een incident tijdens de O&O les. Een onderwijzer sloeg/tikte een leerling op de rug. Deze leerling had een hernia (was bekend bij de docent), en moest erg huilen van de pijn. De docent reageerde door het meisje de rug toe te keren en daarna te dwingen te stoppen met huilen. Daarbij draaide de docent weer aan haar rug en gaf nog een tik ertegen. Jongste kwam op voor deze leerling. Voor haar was het bizar dat een leraar een leerling pijn doet. En als dat al per ongeluk gebeurt, dat de leraar geen sorry zegt.
Jongste heeft thuis heel veel verteld over wat er is gebeurd.

Enkele werkdagen later, word ik gebeld dat mijn oudste op gesprek moet komen op school. Oudste heeft PTSS (vertel ik een andere keer over) opgelopen op school en is thuis. Mijn oudste zou via whatsapp de dochter van de docent hebben gepest. Ik schiet uit mijn slof (we hebben al een keer een valse pestmelding gehad en bovendien heeft school nog geen enkele reactie gegeven op het feit dat oudste is uitgevallen met op school opgelopen PTSS). Ik geef aan dat mijn oudste niet naar school komt. Afdelingsleider zegt dat ik dan maar op het matje moet komen bij de rector. Ik vraag haar een afspraak te maken. Daarnaast geef ik aan dat mijn jongste veel last heeft van het incident en dat haar hele klas er last van heeft. Een docent heeft een leerling pijn gedaan en school doet niets. Ik geef aan dat ik denk dat er een vorm van hulp nodig is voor de kinderen die dit hebben gezien, om te zorgen dat ze het incident weer kunnen afsluiten. Afdelingsleider reageert afwijzend. Ik benadruk dat het me niet gaat om de docent, maar dat jongste en andere kinderen hier echt mee zitten.

De volgende dag is er les van dezelfde docent, zonder verdere begeleiding. Deze zet de leerling die ze pijn heeft gedaan in de hoek. MIjn jongste mag geen contact hebben met de leerling. In de les prikt de docent met haar vinger hard in de rug van mijn jongste. Die wordt boos, zegt dat ze dat niet wil. De docent gaat met haar in discussie en zegt dat ze dan maar naar de afdelingsleider moet. Jongste blijft rustig, geeft aan dat best te willen, maar alleen met mij erbij. Docent probeert haar belachelijk te maken: 'Je doet niets zonder je mama' op een rottige toon.

Jongste komt thuis en vertelt dit. Ik schrijf haar ervaringen op en dien een klacht in. Het fysieke aspect van de gebeurtenissen vind ik grensoverschrijdend. We vertellen de ouders van het andere meisje dat we dit doen. Zij besluiten ook een klacht in te dienen.
Eerst komt de intern vertrouwenspersoon langs voor gesprek. Hij vertelt ons na anderhalf uur praten dat hij nog nooit dit soort erge verhalen heeft gehoord (we hebben hem ook andere zaken verteld), maar dat hij niets kan doen. Hij wil de goede relatie met zijn collega's (hij is mededocent) niet op het spel zetten.
Wij overleggen met de andere ouders, en maken een afspraak met de rector. De rector luister heel goed, spreekt uit dat hij het heel erg vindt en dat hij zich verantwoordelijk voelt. We maken een aantal afspraken hoe hij dit gaat oplossen.
Hij heeft het gesprek met jongste en het andere meisje en belooft hun dit op te lossen en de dames aan zet te laten: hij wil hun vertrouwen in school herstellen, hun ervaringen tellen. Hij belooft ze dat ze niet meer in de klas hoeven met deze docent.

Afgelopen maandag, de eerste dag na de herfstvakantie, belt hij, dat de beide meiden morgen weer o&O krijgen, in het lokaal bij deze docent. Want, hij heeft met de docent gepraat, het is nu tijd voor waarheidsvinding, dus woensdag komt er een gesprek tussen docent en meiden. Daarnaast moet het nu maar klaar zijn. Als tegemoetkoming krijgen de meiden begeleiding van een andere docent, maar, in datzelfde lokaal.
Ik geef hem aan dat ik zijn voorstel zal bespreken met mijn jongste, maar dat ik het onbegrijpelijk vind dat school dit nu doet.

Jongste belt hem nadat ik met haar heb gepraat. Ze spreekt in op zijn voicemail dat ze dit niet wilt en dat ze zich niet veilig voelt. Ik stuur hem een mail waarin ik de afspraken die we hebben gemaakt op een rij zet en hem vraag zich eraan te houden.
Er volgt geen reactie. Ik meld jongste af voor de betreffende lesuren.Ik krijg de afdelingsleider aan de lijn. Zij zucht diep, en zegt: ja, ik weet hoe jij erover denkt. 'Ja,'zeg ik,'ik wil graag dat jullie een veilige lesomgeving bieden.' Ze zucht weer diep. 'Er zijn twee partijen in dit verhaal' zegt ze. Ik geef aan dat dat niet klopt: er zijn twee leerlingen en er zijn professionals. Twee leerlingen hebben een rot ervaring. De professionals verzuimen op dit moment om van deze rotervaring wat te leren. Ik wijs nogmaals op het motto van de school 'leerling staat centraal' en vraag of ze zich aan hun eigen protocollen willen houden (bijv: afspraak is afspraak). Afdelingsleider geeft aan dat ze niet denkt dat deze school onderwijs kan verzorgen aan mijn jongste.

:shock:

We hebben morgen overleg met de rector en de afdelingsleider. Ik heb mijn gebroken klomp nog niet weten te lijmen.
Punt is: ik heb twee hele mooie meiden. Die heel slim zijn, goed zijn in het inschatten van sociale situaties en open en eerlijk zijn in hun reacties. Waarom zou een school daar geen onderwijs aan willen geven?

Wij overwegen nu (dit is niet het eerste incident) van school te wisselen voor de jongste. Kijken naar het Olympus in Arnhem...

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Veranderen van school voor veilig leerklimaat?
BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 13:27 
­

Citaat:
De volgende dag is er les van dezelfde docent, zonder verdere begeleiding. Deze zet de leerling die ze pijn heeft gedaan in de hoek. MIjn jongste mag geen contact hebben met de leerling. In de les prikt de docent met haar vinger hard in de rug van mijn jongste. Die wordt boos, zegt dat ze dat niet wil. De docent gaat met haar in discussie en zegt dat ze dan maar naar de afdelingsleider moet. Jongste blijft rustig, geeft aan dat best te willen, maar alleen met mij erbij. Docent probeert haar belachelijk te maken: 'Je doet niets zonder je mama' op een rottige toon.

Het blijft mij verbazen dat dit soort dingen op het forum blijven verschijnen. Dit is weer echt over alle grenzen heen.

Deze docente is haar taak niet waardig. Dat de schoolleiding haar de hand boven het hoofd blijft houden zegt genoeg.

Ik zou mijn tijd hier niet langer in steken, als je dit hoog gaat spelen gaat deze school ongetwijfeld steeds harder liegen en met modder richting jullie gooien. School hoort als het goed is wel een externe vertrouwenspersoon te hebben, maar die heb ik ooit gebeld en die kon ook niet veel voor me doen indertijd, behalve idd bevestigen dat het om een eigenaardige situatie ging. Maar wellicht heeft de externe vertrouwenspersoon voor jullie school wel wat meer tanden.

Ik zou mijn kinderen hier wel zo snel mogelijk weghalen, voor er dossiervorming gaat plaatsvinden die jouw kinderen straks belemmert om nog een goede school te vinden.
Maar waarom de oudste niet ook van school laten veranderen? Of was dat al aan de orde?

Als laatste poging om het nog op orde te krijgen op deze school zou je kunnen voorstellen dat dat gesprek met de meiden, maar ook met ouders, en die docente en rector zal plaatsvinden.
De uitkomst van een gesprek naar 'waarheidsvinding' staat waarschijnlijk al op voorhand vast als daar alleen rector en docenten bij aanwezig zijn. Ik zou die kinderen ook niet willen blootstellen aan zon gesprek zonder dat je daar als ouders bij bent, er lijkt mij een risico op intimidatie van je dochter aan te kleven.

Edit: misschien ook handig even je licht op te steken bij de vertrouwensinspecteur voor het onderwijs:

https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... nspecteurs

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 15:00 
inactief

Dank je, Sjuut.
Wat een mooi motto heb je, dat is precies wat er hier speelt.

Ja, ik verwacht dat we van school gaan, met beide dames. De oudste is een ander verhaal (zal ik een andere keer vertellen), wat sluipender maar dramatischer is dan dit.
We zitten net in een andere vakantieregio dan Arnhem, dus scholen daar zijn nu op vakantie...

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 15:04 
inactief

Aanvulling: dat gesprek tussen docent, rector en de meisjes komt er inderdaad alleen als er ook ouders aanwezig zijn. En alleen op initiatief van de meisjes

Dossiervorming is al in volle gang. Ik kreeg laatst van een docent (waar ik nog nooit eerder contact mee had gehad): 'Nou, ik had al veel over je gehoord, maar je valt me heel erg mee. Je bent heel redelijk.' Ik heb haar bedankt voor het feit dat ze een eigen oordeel velde.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 15:19 
Volwassene

Niet over nadenken, zo snel mogelijk op zoek naar een andere school.
De schade die je school toebrengt aan je kinderen is te groot. Zij moeten hun hele leven verder.
Ik zou ook nog zeggen: Ziekmelden en leerplicht ambtenaar inseinen. Gewoon zelf doen.

Kan het niet anders zeggen. Dit is (en blijft) een drama.

Waardeloos voor je rechtvaardigheidsgevoel, "Zij zijn groot en wij zijn klein"
Hogerop zoeken is ook een optie. De relatie met school is echter verknald.

Zet hem op!

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 16:52 
inactief

Het lastige is dat van school veranderen voor de meiden betekent dat ze hun sociale omgeving ook achter laten. Dat doet ze pijn. En inderdaad: het onrechtvaardigheidsgevoel is groot.
Zeker de jongste is nogal [opera] een strijder... Dus zij heeft de neiging om door te gaan.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 18:05 
Volwassene

Ik kan genoeg klagen over onze school, maar wat hier omschreven wordt heb ik (gelukkig) nog nooit meegemaakt/gehoord. Als de sodemieter weg daar !

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 18:13 
Volwassene

Ach gos, mijn jongste is ook zo'n strijdertje. Geef haar een knuffel van mij! Goed gedaan hoor!

Ik sluit me aan bij de vorige schrijfsters. Wegwezen, dat ga je niet winnen en het kan je kinderen beschadigen.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 19:27 
Volwassene

Wat een nare ervaring voor een kind.

Vraag me gelijk af welk opvoedingsklimaat er vroeger bij de betreffende docent thuis heerste; je mag als professional absoluut niet zo uit je slof schieten! :twisted:

Net als de anderen al adviseerden: wegwezen!

BerichtGeplaatst: 28 okt 2016, 07:50 
­

Demooistemeiden schreef:
Het lastige is dat van school veranderen voor de meiden betekent dat ze hun sociale omgeving ook achter laten. Dat doet ze pijn. En inderdaad: het onrechtvaardigheidsgevoel is groot.
Zeker de jongste is nogal [opera] een strijder... Dus zij heeft de neiging om door te gaan.

Dat betekent dus ook dat de situatie rond je jongste zomaar kan escaleren, mocht ze vanuit deze situatie blijven.

Succes met zoeken naar een nieuwe school.

En wat betreft sociale omgeving: dat is zeker lastig op deze leeftijd, maar het kan ook zomaar dat ze op de nieuwe school snel vrienden maken en veel beter op hun plek zijn!

BerichtGeplaatst: 28 okt 2016, 08:54 
Volwassene

Maar ergens voelt nu aangeven dat je weggaat ook als tegen de aard van je jongste dochter in gaan. Zij is een strijder, is (nu nog) strijdvaardig en wil dit misschien wel tot een goed einde proberen te brengen. Ik zou als de emotie wat gezakt is, toch nog eens bekijken of er toch een weg is voor je dochter om dit probleem aan te pakken, zonder dat er verdere escalatie plaatsvindt en dit je dochter zou beschadigen.

Wij hebben met middelste ook zo'n ervaring (welliswaar BO) en daar heeft in groep 6 idd een gesprek plaatsgevonden, zittend op een bankje in de pauze, tussen mijn zoon en de betreffende leerkracht. (Nadat ik overigens voor de ogen van mijn zoon werd afgeblaft over het feit dat ze het zat was dat ouders haar zo streng vonden. Zoon ging in de nachten voor de dagen dat zij las gaf weer in bedplassen, dus dat hij zich niet veilig bij haar voelde was voor ons meer dan duidelijk. Op dat moment verviel ze blijkbaar in haar rol die ze in de klas ook aanneemt en kon ik ook zelf ervaren wat zoon bedoelde. Zij wilde wel met zoon spreken, maar was er abslouut niet van gediend dat daar een ouder bij zat)
Ik was heel bang voor de ongelijke positie van mijn zoon in dit gesprek, maar volgens hem was het erg goed gegaan.
Dit heeft toen ook tot begrip bij beiden geleid en daarmee was het voor zoon weer draagbaar op de vrijdagen. Hij vindt haar nog steeds een zeer onplezierige leerkracht (net als een hoop klasgenoten) en hij baalt er dan ook van dat hij haar nu weer 1 dag per week heeft ivm opvangen zwangerschapsverlof.

Het ligt natuurlijk wel anders als je dochter zich bij over de gehele linie niet veilig voelt op school. Dan zou ik me inderdaad ook gaan orienteren op een alternatief.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 28 okt 2016, 13:11 
inactief

Ja, Annemiek, precies daarom hebben we lang gewacht. Ze zit nu in 3 VWO en heeft nu zelf besloten weg te gaan. Ze is wel boos dat ze die keuze moet maken, maar wil niet op deze school blijven, ook al moet ze haar vrienden dan achterlaten.
Dit is niet het eerste incident, haar algemene gevoel is onveiligheid. Ze heeft daardoor problemen met slapen, buikpijn, dat soort dingen.
De meiden zijn aan zet als het gaat om schoolverandering, daar zijn ze oud en wijs genoeg voor. Ik ben wel heel duidelijk over dat we geen veranderingen kunnen verwachten van deze school. Daarvoor snappen ze onvoldoende wat er niet goed gaat. Dat begrip is er wel als ik met ze heb gepraat, maar kunnen ze niet omzetten naar acties die bijdragen aan de nodige veranderingen om hun eigen belang waar te maken.
Straks een gesprek met rector en afdelingsleider, ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 16:07 
inactief

Update:

de rector heeft na twee gesprekken aangegeven dat de betrokken docent geen idee heeft wat ze fout heeft gedaan. Tegelijkertijd ziet hij geen reden om haar niet voor de klas te laten staan. Mijn jongste heeft hem gevraagd er dan voor te zorgen dat zij geen les meer krijgt van deze docent. Daarop gaf de rector aan dat hij daar niet voor kiest. Jongste heeft het gewoon te doen met docenten die worden toegewezen. Toen jongste aangaf daar niet mee uit de voeten te kunnen, heeft de rector aangegeven dat ze dan maar een andere school moet zoeken.

Tja.

Ze is nu thuis. Dat geeft rust. We gaan in november praten bij fenikstalent. En vanaf daar verder.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 17:27 
Volwassene

Wow :shock: :shock: Ik lees dit verhaal nu pas... wat schrijnend. Fijn dat ze even tot rust kan komen thuis. Veel succes met het verdere verloop.
Is de LPA ingelicht?

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 17:38 
inactief

We hebben de LPA op de hoogte gesteld van de klacht en van het feit dat X geen O&O lessen kan volgen. Ze weet nog niet dat X nu thuis zit.

Laatst bijgewerkt door vyvian op 08 nov 2016, 18:05, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: kindnaam gewijzigd in X

BerichtGeplaatst: 08 nov 2016, 17:40 
Volwassene

@Demooistemeiden. Je hebt de naam van je dochter in je bericht gepost. Nu kun je het nog weghalen!

BerichtGeplaatst: 09 nov 2016, 15:23 
inactief

:oops:
dank voor de oplossing

BerichtGeplaatst: 09 nov 2016, 17:21 
Volwassene

Van de school naar feniks talent, misschien heb ik een stap of stuk verhaal gemist maar is er geen andere school in de omgeving waar ze verder kan op het Vwo?
Feniks is toch een combi tussen zorg en een stukje onderwijs waar nog de nodige problemen betreft toestemming voor zijn?
Vervelende situatie, de docent ontkent dus de betreffende leerling pijn te hebben gedaan? Maar zij had toch ook geklaagd?

BerichtGeplaatst: 10 nov 2016, 23:34 
inactief

Jongste is thuis, volgt dus op dit moment geen onderwijs. Dat is definitief zo sinds twee weken, daarvoor deed ze nog wel haar best om te gaan. School is erg voor de FeniksTalent.
Docent erkent dat ze Jongste heeft pijn gedaan en heeft toegesproken. Docent vindt alleen dat ze goed heeft gehandeld ('ik heb niets fout gedaan'). School laat het daarbij.

In de omgeving is er weinig, twee scholen zijn mogelijkheden, allebei op meer dan een uur reizen. Maar, dat is niet het probleem. Het probleem nu is vooral dat Jongste haar vertrouwen in de buitenwereld volkomen kwijt is. Hier thuis voelt ze zich fijn en veilig. Maar ik had haar vanmiddag meegenomen de stad in, en dan wordt ze angstig, vertrouwt niemand en vooral niet zichzelf. Het hele incident heeft er heel flink ingehakt bij haar. Dan met name de onrechtvaardigheid en het feit dat toezeggingen en afspraken niet zijn nagekomen. Bovendien is dit niet haar eerste probleem met onrechtvaardigheid en machtsgebruik op school. Dus, nee, op dit moment kan ze niet zonder hulp naar een volgende school.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2016, 14:01 
Volwassene

Oké de gebeurtenissen en eerdere dus ook hebben al teveel schade aangericht, dan snap ik het helemaal hoor. Onze oudste is voor de zomer ook zes weken thuis komen te zitten, ook veel schade opgelopen maar toevallig startte hier om de hoek een nieuwe afdeling van de basisschool waar hij met plezier heen ging. Hij moest dan wel de brugklas nog een keer doen maar wilde er heel graag heen. Hij gaat nu met veel plezier. Als dit er niet was weet ik ook niet of hij nu wel op school had gezeten. Hopelijk gaat het dan lukken met Feniks!

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]