Het is nu 20 jul 2018, 19:40

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 5 [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van depressie naar ASS?
BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 06:17 
Volwassene

Als een arts depressie heeft vastgesteld. Mag een psycholoog daar dan ASS van maken en de diagnose bijstellen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Van depressie naar ASS?
BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 06:28 
Volwassene

Als hem is gevraagd onderzoek te doen en de onderzoeksvraag zo ruim was dat een diagnose een antwoord op de onderzoeksvraag is, dan zou dat kunnen. Dan is het wel belangrijk dat de diagnose niet is gesteld op basis van het gedrag dat nu aan de orde is, maar dat ook goed is gekeken naar de hele ontwikkeling. Ass en depressie kunnen samen voorkomen, kinderen met ass lopen ook meer risico lopen op een depressie.

Laatst bijgewerkt door loekie op 05 okt 2016, 08:41, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 07:05 
Volwassene

En dat kan ik dan dus niet verifïeren. Sombertje is juist in elkaar geklapt vanwege de isolatie. Deze behandeling is ...... bedreigend.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 08:33 
Volwassene

Dus de psycholoog en de school denken in die richting? Wat herken jij er niet in in de diagnose?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 08:35 
Volwassene

Hoe oud is Sombertje? Als hij nog geen 16 jaar is kan alleen een psycholoog bij de vraag worden betrokken met toestemming van de ouders en dienen de ouders betrokken te worden bij de onderzoeksvraag. Kinderen ouder dan 12 dienen ook betrokken te worden bij de onderzoeksvraag (tenzij er sprake is van zeer bijzondere omstandigheden).
http://www.psynip.nl/beroepsethiek/veel ... erpen.html

Citaat:
En dat kan ik dan dus niet verifïeren.
Is er geen duidelijk onderzoeksverslag waarin duidelijk wordt hoe de psycholoog tot de diagnose is gekomen? Is bijvoorbeeld beschreven welk gedrag van Sombertje in de baby-, dreumes- en peutertijd past binnen ASS?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 11:51 
­

Muziekschuur schreef:
En dat kan ik dan dus niet verifïeren. Sombertje is juist in elkaar geklapt vanwege de isolatie. Deze behandeling is ...... bedreigend.

Je hebt geen inzage in het proces gekregen?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 14:28 
Volwassene

Vanwege thuiszitten overgang naar rec4 en twee ASS diagnoses heeft mijn vrouw gemeend dit nodig te hebben. Omdat ik het niet herken denk ik aan HB. Maar wij zijn werkende zeeuwen. Da's een soort uit de hoogte waar mijn vrouw en ik niet snel naar grijpen.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 14:49 
Volwassene

Hij kan beide hebben natuurlijk. Hoe wordt zijn IQ test geïnterpreteerd?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 15:51 
Volwassene

Wat wil je weten Nannet?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 16:20 
Volwassene

Muziekschuur, het is duidelijk dat jij en je zoon in een moeilijke situatie zitten. Maar het is lastig om met je mee te denken omdat je in meerdere onderwerpen stukjes informatie geeft en geen volledig beeld schetst. Er komen ook maar weinig antwoorden op vragen.
Natuurlijk hoef je hier niet alles neer te zetten. Je moet wel aan je privacy denken. Maar het lijkt me praktischer om binnen één discussie te blijven en daar een zo goed mogelijk beeld neer te zetten, in chronologische volgorde. Dan wordt het makkelijker om mee te denken.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2016, 16:43 
Volwassene

Ik ben niet thuis in de iq uitslagen maar ik zag voorbij komen dat hij er wel een gehad had, dus ik ben benieuwd wat ze daaruit konden opmaken.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 15:57 
Volwassene

Ik dacht dit in de introductie reeds te hebben gemeld.

130-116 97 en 116-116-77. (Verbaal-performaal-verwerkingsnelheid). Vlak na de laatste test klapte Sombertje in elkaar. En kreeg ik hem mee naar huis. Nu wordt hij door een leidend instituut op rEC4 geëvalueerd. Maar in mijn opmerkingen over HB wordt ik niet gehoord. Ook de onderwijsconsulent was niet echt in Sombertje geïnteresseerd. Sombertje stond op de Man te wachten en was erg gemotiveerd. Eerst Sombertje aangegeven dat we eerst een voorbespreking zouden houden en hem dan zouden roepen. Toen begon de bespreking met Sombertje. "Zo Sombertje, je dacht zeker dat we het nu over de verwijzing naar Feniks zouden gaan hebben. Maar dat is niet echt waarvoor ik hier ben. Eerst gaan we evalueren of .... en.... dan.... En je bent natuurlijk niet hoogbegaafd.... Dag opvang....". Toen zag ik Sombertje in elkaar zakken en zijn ogen spraken wanhoop....

Sombertje hangt aan een draadje ..... en op deze manier wordt je zoon dan geevalueerd. De psycholoog nam al een aftrap... "ik zie enkele ASS...." dan weet ik al genoeg. Ik heb inmiddels bij de onderwijsinspectie en de school een klacht ingediend. En ik merk dat we langzaam ingesloten worden. Dit heeft niets met opleiden te maken....

Ik heb 3 kinderen. Enige aggresiviteit zie ik thuis nooit. Wel es een woordje... Maar niets wat dit rechtvaardigt....

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 16:13 
Volwassene

Maar waar wordt de ASS op gebaseerd? Daar moet toch een rapport van liggen? En zonder deze diagnose zou hij toch niet op een RENN4-school gekomen zijn? Je hebt het over agressie, maar is dat iets wat ze in observaties gezien hebben? Of dat uit gesprekken, vragenlijsten gekomen is? ASS is heel breed; mij is ooit verteld dat er bijv 100 kenmerken zijn. Heb je er tussen de 80 en de 100 van, dan ben je klassiek autist. Heb je er 19, dan kun je PDD-NOS hebben. Maar bij 79 dus ook nog. Iedere leek zal begrijpen dat je het specifieke gedrag dat hierbij hoort, veel meer zult zien bij laatstgenoemde. Maar als een kind nu 18 kenmerken heeft, dan heeft hij net de diagnose niet, en iemand met 20 net wel. Toch zal hun gedrag veel overeenkomsten vertonen. En dan kan een kind dat zich ontwikkelt, ook nog van 19 naar 16 kenmerken gaan. Daarom geven sommige psychiaters niet te snel diagnoses.

Voor de begeleiding maakt het misschien niet uit of je kind 19 of 21 kenmerken heeft, ze zullen misschien hetzelfde nodig hebben.

Ik snap niet dat jullie zoon 2 diagnoses heeft terwijl jullie nooit een rapport hebben ingezien. Je moet toch weten wat er met je kind aan de hand is? Dat wordt toch besproken? En je moet toch een handtekening zetten? Ik bedoel het niet aanvallend maar ik snap het verhaal gewoon niet goed. De info komt wat versnipperd bij mij binnen, dus als ik je niet help met dit verhaal, dan is dat omdat ik er te weinig van begrijp.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 18:40 
Volwassene

Die 130 is dat niet een teken dat zijn iq wel hoog ligt?

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 20:09 
Volwassene

Als ik het goed begrijp is op de factor verbaal begrip een keer 130 gescoord en op de andere factoren lager; al is 116 nog steeds bovengemiddeld. Mogelijk is het totaal IQ dan op begaafd niveau uitgekomen?
Muziekschuur, heb je zelf al bij Feniks nagevraagd of zij alleen jongeren aannemen met een gemeten IQ boven de 130?

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 20:28 
Volwassene

Een IQ test die is afgenomen tijdens een depressie, zou ik eerlijk gezegd niet voor vol aannemen. Ik heb een nichtje die in een ver verleden depressief was, hoop getrek aan het kind qua onderzoeken inclusief IQ test. Die pakte qua scores zo ongeveer uit als de scores hierboven. Toen ze klaar was met de test, was er eigenlijk een korte nabespreking met de psycholoog, maar nichtje vroeg zich vast de sleutel van de auto, want ze wilde zo snel mogelijk weer weg daar en in haar veilige kamertje gaan zitten. :( ... Het is toch vanzelfsprekend dat een depressie van invloed is op hoe een score op een IQ test uitpakt?!

BerichtGeplaatst: 08 okt 2016, 20:33 
Volwassene

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer deze testen zijn afgenomen. Ik krijg de indruk dat er 2x getest is. Klopt dat? In welke periodes van zijn leven? Wanneer zijn diagnoses ASS en depressie gesteld? Ik vind het moeilijk om een compleet beeld te krijgen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 11:37 
Volwassene

Sombertje is op zijn 12e getest. En Sombertje is op zijn 14e getest. Op zijn 12e aan het einde van het eerste jaar toen hij had gehoord dat het Technasium aan zijn neus voorbij ging en hij naar de beta challenge MAVO zou gaan. In alle gevallen had Sombertje snel door dat de technische inhoud van de opleiding beneden zijn interesse niveau ligt. De Opa van Sombertje was leraar elektro techniek op een LTS en een zij instromer als leraar. Mijn vader heeft door "de ramp" in 1953 een gebroken opleiding. Op zijn 32é wist hij toch de avond opleiding leraar te halen.

Sombertje wist dus wat er mogelijk is en wat hij daar aantrof. Ik neem aan dat Sombertje niet makkelijk is geweest. Omdat er voortdurend geduwd wordt op ASS en onhandelbaarheid wilde men hem persé naar REC4. Er zijn 3 confrontaties (hij is niet begonnen) in zijn schoenen geschoven om er zeker van te zijn dat Sombertje daar terecht zou komen.

Zowel Sombertje zijn moeder als ik zijn verbaal heel sterk en we hebben ons letterlijk door talloze gesprekken heen geworsteld. Er steeds achterkomend dat we informatie niet krijgen en dat de situatie "gestuurd" wordt.

Ik neem de testen ook niet voor vol aan. Maar nu Sombertje opnieuw geevalueerd wordt op een authi poli omdat mijn vrouw dacht de situatie te helpen wordt alles nog gecompliceerder. En Sombertje heeft nu jaren van achterdocht achter de rug. Geestelijke mishandeling tot en met.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 11:53 
Volwassene

Beste Muziekschuur, ik lees wel dat er onderzoeken zijn geweest, maar wat waren precies de hulpvragen, in welk kader zijn die onderzoeken geweest, en wat is verder toen onderzocht, naast de cogntieve capaciteiten?
Welke hulp is er geweest op de (gedrags)problematiek, met welk effect?

Is jouw punt dat je naast ASS en/of depressie ook nog een HB-kant ziet, en dat je ziet dat die laatste niet (h)erkend wordt?
Hoe is jouw mening over die diagnoses, ASS en/of depressie? Sta je daar wel achter?

Verder vind ik alles niet zo goed te volgen, omdat je vooral jouw interpretatie geeft, en ik weinig zicht krijg op wat er nou precies gebeurd is.
Misschien je daar met informatie toch nog een completer beeld van geven?

Dan kunnen we wat meer vanuit feiten die je ons geeft met je meedenken, nu voel ik het in ieder geval zo dat we vooral moeten meedrijven op jouw interpretaties. Dat kan een eenzijdige visie in de hand werken.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 14:38 
Volwassene

Ik breng Sombertje samen met mijn vrouw ter wereld in een dorpje in Zeeland. Probleemloze bevalling van... een half uur max. De arts komt te laat. Maar kan na een half uur toch de navelstreng doorknippen.

Sombertje vraagt op de peuterschool (3 jaar) of hij mag leren lezen. Er wordt ja gezegd door de begeleidsters. Maar er gebeurt niks. Mijn vrouw heeft in die periode een complete set met speciale speeldozen gekocht en er is geen avond dat ze niet zo'n speeldoos doorgaat met het speelgrage sombertje

Sombertje gaat op een basisschool in Zeeland van max 70 leerlingen.
Op de basisschool zie ik redelijk wat calamiteiten. Dit tussen leerlingen van 10-12. S is dan 9. Ik doe twee keer een activiteit voor school eerste keer prima. 2de keer wil een lerares niet veel doen. De activiteit (uitversterken voorstelling) gaat de repetitie prima. De lerares heeft microfoon angst. En rukt gemarkeerde plekken van het podium. De voorstelling gaat niet naar wens. Ik krijg de schuld. Geen gelegenheid die situatie te weerleggen.

Op 10-11 beginnen leraren te vragen of Sombertje getest kan worden. Op dat moment zitten alle ouders bij de ingang elkaar weer te bevragen wie welke diagnose heeft en waarom etc etc. Een voor mij onbekende wereld. Daardoor heen dat door deze verwijzingen de school onder de grens van 65 kan komen en gesloten zou kunnen worden. Mijn vrouw en ik houden dat af. Thuis hebben we een vrolijk ventje. Op zijn 9e vertrekt een meisje naar australie. Het vriendinnetje waar hij het meest mee speelt. Hij gaat spelen met een vriendje. Die op zijn 11e samen iets slopen. Ik vraag overleg aan school en die ouders geen respons. Ik geef aan aan Sombertje dat ik dat niet ok vind. hij speelt niet meer met dat vriendje. Omdat hij in een dorp woont met oud gereformeerde inslag vereenzaamd Sombertje snel.

Sombertje wordt op dyslexie getest. (groep 7) die is positief. De dyslexie is heel licht. In retrospect begint hij Mindcraft te spelen en krijgt langzaam minder interesse in nederlands. Sombertje wordt sinds groep 6 vaak apart gezet met een leraar met speciaal onderwijs als achtergrond. Officieel om bijles te geven. Wij geven aan hier geen toestemming voor te hebben gegeven. De school zegt "niet anders te kunnen". De leraar heeft een privé situatie en valt veel uit. Sombertje krijgt te maken met een eindeloze stroom met stagiaires.

Aan het einde van deze periode wordt de leraar vanwege een privé situatie ontslagen. Wij krijgen geen informatie. Omdat ik hier erg de pee over in heb (en het hele zwijgzame...) stop ik de kinderen op te halen. Inmiddels kunnen al mijn kinderen van en naar school.

In groep 8 wordt ik gebeld. Mijn zoon had het de hele week al over dat "hij iets voor me ging regelen". Ik gaf aan dat ik dat niet wilde. Want de verstandhouding was niet meer jedat. Het moest en zou. De lerares voor de klas was op woensdag samen met haar collega alleen in de school. Alleen zij en haar collega en allebei 15 kids (om en de nabij). Er werd geleerd voor Cito. Sombertje had wisselende scores. De lerares was Sombertje enorm aan het pushen. En had hem de belofte gedaan als hij zijn best zou doen, dat ik dan iets kon doen tijdens een feest. Ze brak haar belofte tegen hem en Sombertje deed niets meer. Omdat ze hem niet aan zijn werk kreeg werd ik gebeld om hem toe te spreken. Ik kreeg hem zo ver zijn werk te doen. Maar sindsdien wil Sombertje niet meer werken in de klas. Sombertje moet heel veel nablijven. Ik laat het toe. Ik kan me nog steeds me voor de kop slaan. Wel iets van 30 keer. De lerares was op dat moment hoogzwanger en het moment dat Sombertje opspeelt valt heel slecht. Ze is bang van Sombertje terwijl Sombertje alleen verbaal krachtige taal uitslaat. Er gebeurt verder niets.

Sombertje maakt de Cito en krijgt een havo atheneum advies. Maar de lerares voegt eraan toe dat Sombertje niet in het bezit is van "een goede werkhouding".

Sombertje gaat naar een grote scholengemeenschap. Hij wil naar het Technasium. Dit wordt na een semester duidelijk, gaat hem niet worden. Zijn Nederlands is niet goed. Er doet zich een vechtpartij voor. Er is gefilmd. Uw zoon is aggressief. Ik vraag rustig aan de conrector of mijn zoon begonnen is. Daar wil de decaan geen antwoord op geven. Ik vraag ook of ik het filmpje mag zien. Eh, dat heb ik niet en dat gaat ook niet... Vanwege deze antwoorden veeg ik zijn argumenten van tafel. Vlak daarna moeten wij naar het GGZ omdat ze een "thuis situatie" vermoeden. Wij geven onze medewerking aan deze vraag. En er komt niets boven tafel. Ze wantrouwen de situatie dat ik thuis ben en mijn vrouw werkt. Sombertje krijgt een nieuwe bril. In plaats van een bril vraagt mijn vrouw of hij lenzen wil. Die wil hij wel. Zodra hij de lenzen heeft, vind hij het toch te eng om in te doen. Het duurt even voordat de nieuwe bril er is. Sombertje zijn nederlands lijkt een probleem. En we worden er op gewezen dat Sombertje lastig is in de klas. Wij gaan naar school en de lerares Nederlands noemt hem "zielig". Ze begint ook over haar dochter... 3 ASS.... Wat zijn jullie ervaringen. We vragen voorzichtig hoe er met zijn dyslexie wordt omgegaan. Niet dus... Ook krijgen wij te horen dat Sombertje zich afzondert.

Hij moet doubleren in de eerste klas. Hij krijgt het tweede semester wel een vriend. En dan gaat alles een stuk beter. Maar dat zien ze op school liever niet want hij is inmiddels ASS verklaard. En die spelen niet met anderen. Hij krijgt verder geen hulp want deze school vind dat S op speciaal onderwijs thuishoort.
Aan het einde van deze klas vertrekt het vriendje naar zijn oude woonplaats en Sombertje stort in. Na zijn overgang naar het tweede leerjaar merk ik dat Sombertje snel achteruit gaat. En we krijgen in snel tempo "groot overleggen". Als de ene is geweest dan wordt de volgende al gepland. Mijn zoon vraagt me waarom steeds voor elke toetsweek. Zijn eerste toetsresultaten zijn niet slecht. Maar zijn conrector spreekt ach en wee. Ik merk een "eigen agenda" hij moet kost wat kost van Sombertje af. Om hier een einde aan te maken stap ik in Maart op een vooraanstaand hoogbegaafdheids psycholoog af en reserveer een test. Begin April wordt Sombertje getest. Wel ASS Maar een evenwichtig IQ. Ik merk dat ze de omgeving wil duiden.

De school pakt dit op als ASS en toch bij hun thuis wat mis. We gaan verder met de gesprekken. Sombertje begint weg te lopen van school. Sombertje mag even een weekje thuisblijven. Al snel na aanvang begint Sombertje school af te wijzen. En uiteindelijk vraagt de begeleidster of ik hem niet beter mee naar huis kan nemen. In het half jaar daarvoor had ik steeds vaker gezien dat het Sombertje teveel werd. De twijfels en harde woorden van volwassenen hadden zijn tol geeist.

Toen ik hem thuiskreeg stortte hij in elkaar. Via de GGD arts kreeg ik het voor elkaar dat hij thuis mocht studeren. Sombertje was heel heel teleurgesteld en wilde geen duits meer doen. Hij was bezig zijn werkzaamheden in te perken. We hadden ook al sinds de brugklas klachten gekregen dat hij zijn sommen voor de MAVO niet meer wilde uitschrijven. Hij gaf alleen antwoorden. De leraar begon hem onvoldoendes te geven. En Sombertje begon daartegenin lege blaadjes in te leveren. Zijn Ghandi verzet in combinatie met fouten zoeken in boeken en die de leraren in het gezicht gooien en meer van deze scherpe opmerkingen maakte dat Sombertje al zijn glazen in aan het gooien was.

Het werd een gevecht om nog iets bij Sombertje gedaan te krijgen. Op het moment dat ik toestemming kreeg Sombertje thuis te houden kocht ik een wrak van een brommer voor hem. En elke dag trok ik hem werkkleren aan en gingen de brommer demonteren. Daarna gingen we schuren en het frame spuiten enzoverder... Langzaam trok hij bij. Maar schoolwerk interesseerde hem niet meer.... Dat jaar kreeg hij een gefixeerd rapport. Hij had bijna alle eindtoetsen gedaan. Maar de laatste twee toetsen had hij weer geskipped. Het rapport zorgde ervoor dat hij niet meer terug kon naar de scholengemeenschap. En onze poging om naar een REC2 school te kunnen mislukte. De school had hem zwart gemaakt. Ook in de eerste brugklas bleek een poging van ons hem naar een groene school te krijgen vruchteloos. Er werd ons te verstaan gegeven dat hij naar REC4 moest. Die school en ALLEEN die school.

De hele zomervakantie ging het stukken beter met Sombertje. Ontzettend gek om te zien hoe snel hij volwassen werd. Ik liet hem vrij. En het ging snel beter. We probeerden het positieve van de REC4 school te zien. Al hadden we van te voren al aangegeven dat dit echt niet zou passen. Sombertje begon flinke einden te fietsen op zijn mountainbike. Soms wel 120 km. We konden dit verifiëren via zijn iPhone en hij is daar lid van onze familie groep. Op het laatste moment dwong Sombertje in de gesprekken met de REC4 school af (die alleen via taxi vervoer te bereiken is) dat hij op de fiets mocht komen. Hij bleef een ochtend en vluchtte toen naar huis. Samen met mijn vrouw Sombertje en ik naar die school voor overleg. Sombertje begon weer apatisch te worden zoals ik hem thuis had gekregen van de grote school. Ik gaf aan dat hij 1,86m is en dat ik hem niet elke dag het busje in zou vechten. EN dat ik bovendien het niet eens was met de REC4 verwijzing.

Mijn vrouw schatte al in dat REC4 school en S geen match zou zijn en had hulp van een ASS psycholoog van een andere stad ingeroepen. Inmiddels had ik de situatie al meer dan een half jaar zitten overpiekeren. En ik zie omgevingsfactoren. Geen ASS, maar wel allerlei signalen dat Sombertje gewoon niet aan leren toekomt.

In retrospect zie ik wel dat S enorm met zijn bril trekt en ik kan me voorstellen dat leraren daar griebels van hebben gekregen. Ik vind het triest dat dat niet besproken is.

Het bezoek van de onderwijsconsulent ontnam mij opnieuw adem. In plaats van mogelijkheden en begrip meteen de vinger op de ASS psycholoog en dat zij dan daar een klap op moet geven.... Pff...

Ik heb een aantal malen kindnaam in S veranderd. Kindnamen zijn niet toegestaan, probeer hierop te letten.

met vriendelijke groet, Sjuut

Laatst bijgewerkt door Muziekschuur op 09 okt 2016, 15:07, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 5 [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]