Het is nu 26 aug 2019, 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 6 [ 116 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is onze kleine dreumes van 1,5 misschien hb???
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 19:49 
inactief

Hoi hoi

Ik ben benieuwd of iemand hier zijn/haar kindje in onderstaande herkent en of het mogelijk is dat mijn kleine misschien hb zou kunnen zijn.

Puntsgewijs zal ik wat dingen opnoemen

- Voor 4 mnd rollen met 5 mnd zitten 11 mnd eerste losse stapjes en 12 mnd goed los lopen
- Met 10 mnd passieve woordenschat 500+ woorden incl rare dingen kunnen aanwijzen als electriciteitsmeter
- Snel praten met 16 mnd zinnen van 8 woorden incl lidwoorden correcte vervoegingen tegenwoordige tijd en voltooid deelwoorden (mama heeft handschoenen aan, papa heeft de televisie uitgezet)
- Met 18 mnd kartonnen puzzels met 12 stukjes voor 3jr+ zelf kunnen leggen.
- Tot tien kunnen tellen
- Alle gangbare kleuren benoemen zoals ook roze paars grijs beige
- Goed ja en nee kunnen zeggen ook bijv. "Nee mama niet naar de albert heijn" als ze geen zin heeft
- Allerlei tegenstellingen weten en gebruiken in zinnen zoals op onder boven beneden voor achter nu straks wel niet veel weinig vol leeg mooi lelijk dik dun etc etc
- Alle continenten op de wereldkaart aanwijzen en benoemen
- Verschil tussen jou en mij ik en jij kennen
- Aparte zinnen gebruiken zoals "de dvdspeler op pauze zetten"
- vertellen dat eten eerst door de keel dan door maag darmen en kont gaat en kakka wordt.
- Vanaf 12 mnd komen vragen om schone luier en vertellen of ze gekakt of geplast heeft
- Met 11 mnd volledige alfabet kennen

Herkent iemand een dergelijke voorsprong en zou het op hb kunnen wijzen??

Groetjes jijana

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Is onze kleine dreumes van 1,5 misschien hb???
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 20:00 
Volwassene

Op deze leeftijd spreek je officieel nog niet van hb maar van een ontwikkelingsvoorsprong. Dit omdat jonge kinderen nog zo volop in ontwikkeling zijn dat het nog alle kanten op kan. Vanaf een jaar of 6 spreek je over hb.

Het is nog een beetje vroeg om nu al te roepen of je dreumes straks hb blijkt te zijn of niet. Maar op dit moment heeft hij/zij zeker een flinke ontwikkelingsvoorsprong. Vaak zie je wel dat als die voorsprong groot en breed is, hij niet minder wordt en zo'n kind later hb blijkt te zijn. Voor nu zou ik zeggen: vooral genieten van je kindje, speel in op de ontwikkelingsbehoefte en maak je nog niet te druk over wel/niet hb.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 20:38 
inactief

Jammer ik krijg dezelfde reactie als op gewone fora. Ik dacht hier zijn mensen met ervaring met hb die mij kunnen vertellen of de kans duidelijk.wel of niet aanwezig is. Aan een antwoord als speel in op de behoefte en denk er liever niet over hb na heb ik niet zoveel natuurlijk ik ben toch met een reden op dit forum gekomen. Nu is mij. Post met het eerste beste antwoord afgekapt en dat vind ik erg jammer

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 20:41 
inactief

Waarom is het forum er dan voor 0-4 jaar op een hb forum . Dat is verwarrend misschien hele categorie schrappen dan en bij 6 jaar beginnen?

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 20:56 
Volwassene

Dit forum is toch juist prima als je zelf hb vermoedt en je vragen hebt over wat je je kind kan aanbieden of als je tegen moeilijkheden aanloopt of wat dan ook.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:19 
Volwassene

Jammer dat je mijn zorgvuldig geschreven antwoord als "afgekapt" ziet. Ik gaf een vrij duidelijk antwoord: op deze leeftijd spreek je nog niet van hb, maar je kind heeft wel een flinke ontwikkelingsvoorsprong en de kans dat hij/zij later hb blijkt te zijn is daarmee zeker aanwezig. Sorry als ik op basis van een post niet kan roepen 'natuurlijk is jouw kind hoogbegaafd'. Zo werkt het nu eenmaal niet ... .

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:28 
inactief

Mijn punt is ik.weet dat je spreekt van een ontw voorsprong enz. Mijn vraag is meer of er mensem zijn met dezelfde.ervaring en wat bleek.er dan later en op.welke manier hielden zij.rekening met de voorsprong.

Het kan mijn.foute manier van schrijven zijn

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:39 
Volwassene

Dan heb ik je inderdaad niet goed begrepen, ik dacht dat je vroeg of wij denken dat jouw dreumes hb is. En dat kan nu eenmaal niemand je vertellen.

Vanuit mijn eigen ervaring: toen mijn kinderen zo jong waren, had ik nog geen flauw idee van ontwikkelingsvoorsprongen. We hadden geen andere peuters in onze omgeving, mijn kinderen waren mijn norm en ik vond ze heel normaal. Natuurlijk hadden wij wel door dat ze vlot waren (of eigenlijk: we vonden de kindjes op de peuterspeelzaal nogal langzaam :oops: ), maar niet dat dat enigszins uitzonderlijk was.

Wat wij deden toen ze jong waren: zoveel mogelijk inspelen op hun vraag. Dus: (samen) spelen, knutselen, kleien, voorlezen, Teletubbies kijken :mrgreen: , etc. Bij speelgoed hebben we al heel snel de leeftijdsindicaties losgelaten, we keken gewoon naar wat ze leuk vonden. Bij boeken hetzelfde: prentenboeken (bibliotheek) voor iets oudere kindjes waren een succes met voorlezen; toen ze rond de 2 waren, werden het echte boeken voor oudere kindjes. Soms pasten we de woordkeuze iets aan tijdens het lezen, of we legden tussendoor iets uit.
We hebben dus nooit bewust ergens mee rekening gehouden omdat we ons niet bewust waren van hun ontwikkelingsvoorsprong, we speelden gewoon in op hun ontwikkeling en op wat ze op dat moment leuk vonden.

Als ik terug kijk: onze kinderen hadden al heel vroeg een zeer grote woordenschat, spraken met 18 maanden lange samengestelde zinnen, vervoegden werkwoorden meteen goed, gebruikten 'ik' en nooit hun eigen naam, stelden veel vragen, waren nieuwsgierig, legden zelf verbanden ... ze kwamen al heel vroeg ouder over dan ze waren. Bedoel je dat?

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:44 
Volwassene

Mijn dochter heeft ook een voorsprong en deze houdt zij goed vol. Ik houd er rekening mee door aan te blijven bieden wat zij leuk vindt, ookal betekend dat bergen speelgoed kopen omdat haar interesse breed is en zij op 6 jarige leeftijd speelgoed wil.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:45 
Volwassene

Nannet, hebben jullie geen spelotheek in de buurt? Kun je speelgoed lenen en hoef je niet alles te kopen.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:46 
inactief

Paula, ja dat bedoel.ik.precies ja leuk.om.te lezen
En bleken jouw kindjes later hb? Heeft dat sociaal evt nog gevolgen.gehad?

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:48 
inactief

Nannet, hier is het speelgoed.ook.niet aan te slepen en kijk.ik.niet teveel.naar leeftijdind als.het maar veilig is voor haar dan.is.het goed

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:48 
Volwassene

Paula schreef:
Nannet, hebben jullie geen spelotheek in de buurt? Kun je speelgoed lenen en hoef je niet alles te kopen.

Nee dat hebben we niet. Maar op zich is het geen probleem want ik verwacht dat ze een langere tijd met het leren schrijven en lezen spellen zal doen.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:51 
Volwassene

Jijana schreef:
Paula, ja dat bedoel.ik.precies ja leuk.om.te lezen
En bleken jouw kindjes later hb? Heeft dat sociaal evt nog gevolgen.gehad?

:lol: Dat is een heel lang verhaal ... ik heb onze ervaringen in het boek "Slimpiepers" beschreven. Maar ja, ze bleken allebei hb te zijn. Getest toen ze 6 en 5 waren. Hadden een grote didactische voorsprong op school en moeite met contacten met leeftijdsgenootjes (niet met oudere kinderen of andere hb kinderen). Uiteindelijk zijn ze 2x (oudste) en 3x (jongste) versneld op de basisschool. Inmiddels is oudste (nu 18) 3e jaars studente en jongste (nu 16) gaat aan zijn eerste jaar universiteit beginnen. Dus ja, het had wel wat gevolgen ja :wink: .

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 21:52 
Volwassene

Mijn kinderen verzonnen vanaf heel jong ook zelf spelletjes, speelden toneelstukjes, combineerden speelgoedjes, ze konden zichzelf heel goed bezighouden.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 22:03 
Volwassene

Hoi,
ik denk dat iedereen op dit forum het erover eens zal zijn dat de dingen die je opnoemt, op een flinke voorsprong wijzen. Zulke jonge kinderen kunnen nog niet getest worden volgens mij, en officieel wordt er nog niet van hb gesproken omdat kinderen blijkbaar grillig ontwikkelen. Maar wat Paula ook meegeeft, is dat een werkelijk grote voorsprong niet zomaar meer verdwijnt. Het lijkt mij dat er een 0-4 gedeelte is op het forum omdat veel mensen net als jij aanvoelen/zien dat hun jonge kind sterk voorloopt, en dat ook op die leeftijd al allerlei vragen en specifieke dingen met zich meebrengt. Dingen die anders zijn als waar kinderen op de kleuterschool of basisschool tegenaan lopen. Ook als er nog niet officieel van HB gesproken kan worden. Ik zou als ik jou was gewoon lekker meelezen en meepraten met wat op dit forum de mensen bezig houdt. Niet elk kind van de ouders hier is getest, en niet elk kind dat getest is had uitzonderlijk hoge scores. Het gaat hier vooral om het delen van ervaringen en frustraties en het vinden van een klankbord voor al je verhalen, twijfels en keuzes. Of jouw kleine wel of niet hb is, in elk geval zul je hier veel mensen vinden die jouw ervaringen delen, die je verhalen herkennen, die je tips kunnen geven als je ergens mee zit. Veel plezier en welkom!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 22:28 
inactief

Ik heb nog nooit een kind gezien wat zo vroeg zo duidelijk ver loopt en dan later niet hb of hoogintelligent bleek te zijn (maar ik heb een kleine testgroep dus biedt geen zekerheid, sorry).. Of gaat het je nu juist om het verschil daartussen?

Want om je nog meer in verwarring te brengen. ...soms zijn zelfs hb kinderen niet eens super de super snel in alles. Vaak wel heel vroeg complex en abstract. En zijn erg snelle kinderen toch niet hb uiteindelijk maar dan meestal toch wel hoogintelligent. Maar dan kom je op een heel grote discussie: namelijk wat is het verschil tussen hoogintelligent en hb?

1,5 is wel een heel jonge leeftijd om dit zeker te kunnen voorspellen. Maar met terugwerkende kracht waren ook mijn zonen juist ook vanaf die leeftijd anders. Dus terugkijkend zeg ik....ja vanaf toen hadden we t kunnen weten (wat niet zo was, we hadden geen flauw benul). Of eigenlijk...als baby trouwens al waren er al verschillen. Maar dat is allemaal achteraf: jij wil het vooruit graag weten. Tja ik denk dat als je hier rondneust je veel herkenning zal vinden. Herkenning en evt bevestiging van je vermoeden. Of je kan het wat meer wetenschappelijker zoeken, dat is wat objectiever. Misschien heb je iets aan het artikeltje over levels van giftedness, vrij bekend in dit forum.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 22:36 
inactief

Overigens, wij wisten t niet en hielden er totaal geen rekening mee. En zijn dat ook niet specialer gaan doen toen we het wel wisten. Thuis bedoel ik dan. Maar dit verschilt heel erg onder de forummers heb ik gemerkt. En lijkt ook totaal niet met iq hoogte te maken te hebben, eerder met interesse in schoolsere of meer andere dingen.
Op psz en school moet er trouwens juist heel veel aangepast worden maar dat is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2016, 22:39 
Volwassene

Ja, ik herken de voorsprong, en ja, het zou op hb kunnen wijzen. Maar dat weet je zelf denk ik eigenlijk ook al, daar heb je een forum als dit niet voor nodig.

We willen allemaal graag in de toekomst kijken en zekerheid hebben, maar die is er nu eenmaal niet op heel jonge leeftijd.
Ik herken bij veel ouders het "willen weten", en heb dat zelf ook gehad, al was het niet op heel jonge leeftijd. ik heb nooit vergeleken met leeftijdsgenootjes. als ik nu terugkijk hadden ze een enorme voorsprong, maar die wilde ik denk ik gewoon niet zien. Ook omdat ik zelf niet iemand ben die enorm met de ontwikkeling van haar kinderen bezig is.

Ik merk wel dat, naarmate de kinderen ouder werden, ik het allemaal veel meer los kon laten. Wilde ik bij mijn oudste nog de zekerheid en het IQ-cijfertje, bij de jongste twee is het voor mij eigenlijk niet meer belangrijk. En dat komt deels door mijn eigen ontwikkeling en die van de kinderen, maar vooral toch ook door wat ik op dit forum heb meegekregen en geleerd.
Ik hoop dat jij, door hier veel te lezen en mee te praten, ook steeds meer puzzelstukjes op hun plek ziet vallen. En de bevestiging steeds minder nodig gaat hebben.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 11:33 
inactief

Ik denk trouwens wel dat er een groot onderscheid is. Kleuren kennen is dat in alle situaties en bij alle voorwerpen (dus niet alleen maar uit één boekje? Want dan is het soms de associatie met het voorwerp uit dat boekje). Zelfde geldt voor de werelddelen. Kan ze het uit allerlei verschillende atlassen en de wereldbol of is het bijvoorbeeld uit één kinderatlas met bijvoorbeeld een leuk dierenplaatje per werelddeel?
Telt ze tot tien en begrijpt ze wat echt tellen is? Of zegt ze het als een rijmpje? Dat soort dingen.

Het maakt mij niet uit en hoef je hier ook helemaal niet te beantwoorden. Als je een leuk duidelijk letterboekje hebt (bijvoorbeeld Dikkie Dik alfabet ofzoiets met duidelijke plaatjes per letter) en daar veel in bladert is het voor een slim kindje niet zo gek dat ze rond het eerste jaar op zo'n manier het alfabet kent (gok ik, maar ik ben geen expert...). Maar als je kind met elf maanden het volledige alfabet kende en alle letters in alle situaties kent, dus in verschillende boeken, verschillende verpakkingen, verschillende lettertypen etc dan is dat een voorsprong die ik eigenlijk nog nooit gehoord heb en zou ik maar (van wellicht zelfs uitzonderlijk) hb uitgaan. Alle andere dingen vind ik niet zo vreemd maar wij hebben niet getest dus geen idee wat voor referentiemateriaal wij zijn :lol:

Pagina 1 van 6 [ 116 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]