Het is nu 25 mei 2018, 00:19

Pagina 1 van 42 [ 835 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 3 schooljaar 2016/2017
BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 09:25 
Volwassene

Bij deze een vervolgdraadje op groep 2 voor onze kleuter af kindjes

Laatst bijgewerkt door Mamv2 op 19 aug 2016, 07:46, in totaal 1 keer bewerkt

Berichttitel: Re: Groep 3 schooljaar 2016/2017
BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 09:32 
Volwassene

Dank je Mamv2.

Ook hier begint maandag school weer.
Gisteren is middelste doorgetoetst.
Op leesgebied geen voorsprong. De tester zag wat wij zelf ook zagen: middelste heeft die boot afgehouden en zal pas echt hard gaan als ze voor haar gevoel mag. Dat kan zijn als ze alle letters in groep 3 hebben behandeld bijvoorbeeld. Tester verwacht dat middelste na de kerstvakantie een leesspurt zal maken en dat ze ook al snel in de zonlijn zal lezen. Zit dat lezen eenmaal goed, dan valt er natuurlijk op het gebied van vvv ook meer te doen.

Op rekengebied zit middelste ergens tussen M3 en E3. Advies is om direct aan het begin van het schooljaar te compacten en te verrijken. En dan niet alleen de pluslijn van de reguliere methode, maar ook iets daarnaast zoals Rekenmeesters of Kien.

Qua fijne motoriek: daar valt nog genoeg te leren. Ze spiegelt nog aardig wat letters en cijfers.

Tester denkt dat als de basis van groep 3 er goed inzit en de begeleiding vanuit school goed is, middelste in theorie groep 4 zou kunnen overslaan. Het is nu niet aan de orde, maar het biedt wel een kader over de snelheid waarmee middelste nieuwe stof oppakt. Die snelheid ligt vrij hoog dus. Maar de tester zag ook al snel dat middelste gemakzuchtig is. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 09:47 
inactief

Ah, ik word op mijn wenken bediend, ik kwam even kijken of er al een topic was en hij stond gewoon bovenaan :D

Ook hier beginnen maandag de scholen weer. Zoon heeft er zin in, goed teken. Ik heb voor de vakantie met de IB-er afgesproken dat we in de eerste schoolweek direct een gesprek met juf van groep 3 in zouden plannen om het onderzoeksrapport te bespreken en concrete afspraken te maken.
Juf van groep 3 was groot deel van vorig schooljaar met verlof, dus ik ken haar nog helemaal niet, ben benieuwd. De afspraak is dat zoon rekenen in groep 4 gaat volgen en in het zongroepje wordt geplaatst met lezen. Daarnaast op vrijdag in de plusklas en er wordt 1 op 1 begeleiding op hem gezet. Maar hoe dat allemaal concreet vorm gaat krijgen en vanaf wanneer weet ik nog niet.
School is enorm van goede wil, er zijn geen financiële barricades, ze willen op alle gebied meewerken en gaan niet tegen mijn observaties of de conclusies van de tester in. Alleen is er totaal geen beleid en dat merk je. Vorig jaar is er echt met alle goede bedoelingen maar wat aangemodderd. Dat wil ik nu voorkomen, dus ik sta in de startblokken :lol:

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 10:11 
Volwassene

Hoi allemaal !

Hier nog een week vakantoe en dan start hij in groep 3.
Hij moet de eerste weekjes even meedoen met de klas, maar krijgt daarna zijn eigen leerlijn.
Doorgetoetst op lezen en zat in juni op m4, maar volgens mij is hij verder dan dat...maar oke...
Rekenen zit hij denk ik op E3...niet doorgetoetst...maar alles tot 20 gaat hem redelijk makkelijk af.
Ook vind hij de tafels erg interessant nu..

In de vakantie was pesten helemaal leuk (kaartspel) en schaken, voetballen en wii en...

Zwemmen gaat opeens ook goed,hij mag 11 september waarschijnlijk proefzwemmen ! Als hij zo doorgaat tenminste. Dus ff afwachten.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 13:07 
Volwassene

Wat leuk ik meld me ook aan! Hier nog 3 weken vakantie en komende 2 weken op vakantie dus we hoeven er voorlopig nog niet aan te denken. Het wordt een spannende tijd, nieuwe school (hier is kleuterschool apart van basisschool). Wat we van alle kanten horen is dat het erg disciplinair en strikt is, dus benieuwd hoe dat gaat. Zo staat er bijvoorbeeld op iets vergeten een straf van 5 minuten minder buiten spelen :shock: . Nou ja, we zullen het gaan meemaken. Het niveau ligt wel redelijk hoog en leuke extra vakken zoals chinees en informatica dus het klinkt als hoop uitdaging. Hoe ze met voorsprong omgaan heb ik weinig idee van. Qua hb twijfel ik laatste tijd sowieso steeds vaker, ze lijkt een vliegende start te hebben gemaakt en weer even in stillere wateren te liggen qua ontwikkeling. Niets mis mee uiteraard, en ze is wel volop in de mentale/sociale ontwikkeling, ze lijkt ineens weer stukken ouder in haar doen en laten en ook weer meer zichzelf, dat vrolijke eigenwijze meisje van vroeger. Hmm... hopelijk niet te maken met de schoolvakantie bedenk ik me nu :? :oops:.

Maar nu eerst nog even lekker op vakantie. Ik wens iedereen die komende weken starten alvast een hele fijne eerste schooldagen toe!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 17:07 
Volwassene

Hopelijk lukt het me hier wat vaker mee te schrijven. Even opfrissen: onze oudste gaat na de vakantie (maandag al) naar de middenbouw op een montessorischool. Ze is in mei getest en aan de hand daarvan zou er komend jaar veel met compacten, verrijken en een plusklas (maar dan wel slechts een keer in de twee weken). Er is door de hb-coördinator gezegd dat ze een versnelling in de middenbouw waarschijnlijk niet kunnen tegenhouden. Alle kleuters zijn doorgetoetst en waar ze nu al staat zonder dat het haar (ook na herhaaldelijk vragen, grr) is aangeboden zal het lastig worden om haar tegen te houden als straks het materiaal van drie groepen voor het grijpen ligt. We gaan het zien!

BerichtGeplaatst: 18 aug 2016, 21:28 
Volwassene

Hier gaat mijn tweeling over 2 weken naar groep 3, ze zullen de jongsten van de klas zijn, maar we verwachten wel dat ze mee kunnen komen. :wink: Hier nog geen aangepaste leerlijn o.i.d. Maar ze kunnen vrij aardig rekenen en lezen.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 07:45 
Volwassene

Hoi! Ik meld me ook voor mijn zoontje die naar groep 3 gaat. Ik de denk niet dat iemand me hier kent dus ik zal even een introductie geven.

Ik ben hier gekomen vanwege mijn oudste dochter (8j groep 6). Mijn middelste was ook altijd wel slim maar niet zoals zijn zus zeg maar. Dus niet hoogbegaafd dacht ik. Vorige jaar bij de kleuters heeft hij het een tijd heel moeilijk gehad tot hij een nieuwe juf kreeg die heel goed wist hoe ze hem uit moest dagen. Fijn. En nu dan naar groep 3 en ik heb buikpijn als ik aan maandag denk....

Mijn zoontje heeft zichzelf leren lezen, begon daarmee afgelopen najaar. Nu leest hij dikke boeken en is een echte boekenwurm. Ik heb hem op de site Avi-lezen.nl wat teksten laten lezen en daar haalt hij M4 niveau makkelijk zonder fouten op snelheid en E4 net wel/net niet. Met rekenen is zijn voorsprong wat minder groot denk ik maar met yahtzee telt hij met gemak op tot 234. En hij is ook bezig met x sommen.

Ook in gedrag is hij de afgelopen veel veranderd. Rustiger geworden (hij was behoorlijk druk, impulsief en korte spanningsboog), maar ook onzekerder. Zijn bravoure is voor een groot deel weg. Hij is zich veel meer bewust van zichzelf. De vakantie heeft hij grotendeels lezend bij de tent doorgebracht, dat had ik een half jaar geleden echt niet kunnen denken.

Dit alles bij elkaar zie ik groep 3 echt met angst en beven tegemoet. Hij verwacht iets te gaan leren. Dat enthousiasme probeer ik te temperen. Sommige dingen kan hij nog wel leren, de schrijfletters op een goede manier schrijven bijvoorbeeld. Maar cognitief? De zonlijn bij lezen gaat echt niet genoeg zijn. En als hij zich verveelt gaat hij vervelend doen, en ik ben bang dat hij daardoor een negatief stempel krijgt. Terwijl het een ontzettend gevoelig jongetje is. Met zijn zus lopen we inmiddels bij de orho-pedagoog vanwege haar lage zelfbeeld en faalangst, dat wil ik heel graag voorkomen.

Dus.... Ik lees heel graag hoe zo'n voorsprong bij jullie wordt aangepakt en hoop veel te leren.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 08:15 
Volwassene

Heb even getwijfeld of ik me zal aanmelden bij een draadje voor jongste telg. Hij heeft de groep 3 stof al afgerond en begint aan zijn derde jaar in de onderbouwgroep. Wat is er van groep 3 over? Hij zit in groep 3 in het leerlingvolgsysteem, en gymt mee met groep 3 in de grote sporthal.
Intussen kan hij lezen (als hij wil) en hij is zeer goed in rekenen, bouwen, knutselen en spelen. Hij vindt het heel stoer om 'derdejaars' te zijn. Het komende jaar zal hij worden voorbereid op de middenbouw, waarbij het meer schoolse leren in plaats van het handelend leren een grote verandering zal zijn. Hij wil niet werken vanuit een schrift of boek, lijkt faalangstig op dat vlak. En klassikale instructie is ook nog lastig voor hem qua spanningsboog, hij kan clownen. Tot nu toe komt hij daar goed mee weg, maar hij zal toch een beetje meer de schoolse kant op moeten voor groep 4.

(het is lastig om zijn speelse en creatieve karakter in balans te brengen met schoolwerk. Zal niet de eerst keer zijn dat hij bij het raam gefascineerd op een rekenwerkblad zit te kijken naar het straaltje zonlicht wat op zijn vel papier schijnt met een enorme neiging om die in te gaan kleuren....en dan in zijn spel later in stappen telt precies zoals op het werkblad was aangegeven. Toch dan later wel geinspireerd door het werkblad :) )

Laatst bijgewerkt door Annet op 19 aug 2016, 09:35, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 09:18 
Volwassene

Ik lees hier alvast mee omdat nu het plan is dat oudste ergens halverwege groep 2 gaat overstappen naar halverwege 3 dus dan ben ik hier alvast bekend. Dat kan kan een paar weken (na de herfstvakantie) zijn of juist einde van het jaar (na de meivakantie), dat is aankijken hoe lang vvv voor hem nog nuttig en zinvol is want hij is alle officiële groep twee stof ruim doorheen.

Nou ja niet alleen vvv straks in groep 2 trouwens. Lezen, schrijven, rekenen is hij nu heel erg aan toe en gaan we gelijk ooppakken. En dan wel "écht", dus niet voorbereidende woordjes leggen maar gelijk boeken schrijven. Lezen gaat hij wel in groep 4 doen (dit zijn zijn eigen ideeën voor komend jaar beginnen in groep 2). Maar misschien moeten we m maar even voorbereiden dat niet alles daarvan haalbaar is... Rekenen is al helemaal lastig. In de basis M3/E3 schat ik maar met grote al echte wiskundige uitschieters. Dus wat moet je daarmee? Meegaan in de uitschieters of hameren op wat nu (relatief) achterblijft?

En wanneer overstappen, juist aan begin of einde jaar? Daar zijn al veel draadjes over en wij zullen zijn eigen gevoel en ontwikkeling daarin laten leiden. Misschien kunnen we het lezen/schrijven/rekenen wel integreren in vvv bouw- en knutselopdrachten. Misschien straks tips uit groep 3 daarvoor?

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 09:42 
Volwassene

lastig hoor marmotje, ik had je vast een jaar geleden gewoon advies gegeven, haha maar ik heb wat te veel informatie en voorbeelden gezien en weet het zelf ook echt niet meer. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je buiten de kaders van school een plan zou kunnen maken over wat je zoon nodig heeft en dan kijkt hoe je dat met de kaders vorm kan geven. En dan wel als momentopname, wellicht een paar back-up uitwerken en scenario's maken, waarbij je absoluut je zoon moet betrekken en vragen hoe hij zich erbij voelt als je een bepaalde keuze al wilt maken. Het meest vervelende lijkt mij als kind als er voor jou wordt beslist en je niet betrokken wordt in je eigen leerplan.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 10:49 
Volwassene

Hallo, mijn zoontje gaat op 1 september ook naar het eerste leerjaar. Op snelheid zit hij nu op beheersing m3, lijkt het, maar als het trager mag kan hij eigenlijk alles lezen. Hij moet vooral nog oefenen op automatisering, lijkt het. Gaat starten in de zon groep.

Rekenen gaat goed, zeker al voorbij niveau eind eerste leerjaar, maar daarvoor gaan ze hem doortoetsen aan het begin van het jaar en het programma daarop aanpassen.

Normaalgezien krijgen ze bij de zorgjuf ook een aangepast programma voor wereldoriëntatie.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben van de moeite die de juf van 3 de kk en 1 ste lj. Doet voor overdracht en differentiatie (er zijn ook gesprekken met ons gepland zodat de differentiatie kan besproken worden met ons).

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 14:10 
Volwassene

Ik heb het draadje ook gevonden en schrijf gezellig mee :) . B gaat maandag al weer naar school. Ik ben erg benieuwd wat het aankomend schooljaar ons zal brengen. B start in groep 3 met lezen en rekenen met de drie sterren versie en pluswerk. In de vakantie was hij erg negatief over school en naar groep 3 gaan dus ik hoop dat hij genoeg uitdaging zal krijgen en daardoor school weer wat leuker gaat vinden.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016, 19:06 
Volwassene

@Annet waarom ben je nu voorzichtig met advies? Met jouw zoon gaat het wel goed nu toch?

Wat ik me realiseer is dat ook hier teveel nadruk op t schoolse alleen maar averechts zou werken. Is eigenlijk al gebeurd eind groep 1 toen hij zonder overleg maar ook zonder uitleg of begeleiding op groep 2 pluswerk was gezet. Pluswerk is op zich positief...maar in ene verplicht werkblaadjes (af) moeten maken werd hij niet gelukkig van. Hij houdt daar helemaal niet van! Hij wil eigen regie over woeste invallen en wilde projecten (nou ja ik noem het woest en wild maar dat is niet terecht. Het is eerder groots.)
En daarbinnen wil hij dan alles weten,alles leren, alles oppikken. En ja soms is dat heel ver en diep binnen een thema, bijna neigend naar bovenbouw opdrachten (wel nog in kleuteruitvoering hoor). Maar waar zn pet niet naar staat wil hij nog wel eens compleet afhaken dus ik ben best wel bang voor hiaten als hij halverwege over gaat stappen.

Want die goedbedoelde werkblaadjes met kale opdrachtjes vindt hij dus heel stom. Hij wil proefjes doen, ontdekken, iets met wetenschap en techniek etc. Hij was daar echt niet blij mee. Hij last avi start met gemak vóór groep 1 en dat is thuis daarna heel hard omhoog gegaan (teleurstelling dat er op school niks mee gebeurde...) zat met een paar weken op E3. Toen dacht school och leuk dat nemen we als pluswerk. Resultaat: van vloeiend lezen terug in hakken en plakken en álle lol en verwondering eruit. Hij leest helemaal niets meer thuis. Vraag me af of ie E3 nog wel haalt.... nou maakt dat op zich geen bal uit als je vier bent natuurlijk en ik laat m lekker gaan. Maar ik heb wel zorg wat school met m doet.

Is dat op Leo onderwijs nou echt beter? Dat daar wel veel gelegenheid is om in die uitschieters naar boven mee te gaan? En ervaring om tegelijk hiaten te voorkomen? Op een wat grootsere en creatievere manier dan werkblaadjes? Dat is mijn beeld er wel van namelijk maar ik hoor graag van ervaringsdeskundigen.
Met school is namelijk besproken dat groep twee een heel vrij jaar wordt waarin alles (veel) mag en direct overstap naar groep 3 wanneer nodig. Zelf denken we ook steeds harder aan testen en evt Leo.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2016, 10:10 
Volwassene

Leuk, al zoveel aanmeldingen voor het groep 3 topic. :)

Middelste is gisteren even wezen kennis maken in de klas. Eigenlijk meer een weerzien van meester en kinderen want ze heeftbze voor de vakantie al even gezien. Toen aten ze alleen een ijsje. En gister mochten ze ook al niet meer doen dan rondkijken. Dat vond middelste jammer. Goed teken. ;) We bladerden een rekenboek door. We keken bij de opgaven achterin. Oh, dat kan ik al, was de conclusie. De boekenkast vond ze ook wel interessant.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2016, 13:25 
Volwassene

Ik zou ook graag meeschrijven hier. Ik heb komend schooljaar 2 dametjes in groep 3. F van 6,5, die "lekker lang" heeft gekleuterd :roll: en met name het laatste halfjaar een winterslaap heeft gehouden, en waarvan ik het erg spannend vind hoe ze het in groep 3 gaat doen. Ze kan al goed rekenen, en lezen kán ze prima, maar gaat vreselijk langzaam. Cito's in groep 2 had ze foutloos gemaakt, waardoor ze als het goed is komend schooljaar direct naar de Columbusklas (soort plusklas) mag, 1 dag per week. Verder gaan we het zien, het kan alle kanten op met haar. Begin groep 2 was er sprake van evt versnellen halverwege het jaar, vervolgens plan om 3/4 in 1 jaar te gaan doen omdat ze het bij de kleuters nog zo gezellig had, en nu lijkt haar voorsprong eigenlijk minimaal, ze zal eerst wakker moeten worden voor we daar wat meer over kunnen zeggen :wink:

Daarnaast hebben we J van net 5, die versneld naar groep 3 gaat. Klein streberig en perfectionistisch dametje, dat al erg goed leest en rekent. Ik heb géén idee wat school met haar gaat doen komend jaar, we waren blij dat ze mocht versnellen maar hebben verder er niet aan gedacht door te vragen. Als ik zie hoe snel ze tijdens de vakantie alweer vooruit gegaan is, geloof ik dat alleen versnellen nooit genoeg gaat zijn. Ik denk dat we meteen begin van het schooljaar maar een gesprek met de juffen gaan plannen. Zou iig willen dat ze haar avi niveau testen, dat schat ik zelf in op M4, misschien richting E4 al, dus als ze haar met de klas mee zouden laten doen, dan wordt het niks denk ik. Met rekenen heb ik niet echt een idee hoe ver ze is. Optellen en aftrekken tot 20 doet ze vlot, splitsen tot 10 ook, maar ze is bijv nog totaal niet met de tafels bezig. Ik weet niet zo goed wat ze in groep 3 precies horen te doen...

J heeft bovendien nog een tweelingbroertje, die start maandag gewoon in groep 2, maar daarvoor staat wel een afspraak met de meester voor begin van het schooljaar, omdat hij enorm aan het onderpresteren is, lijkt volledig dichtgeklapt te zijn op school, met enorme driftbuien als gevolg. Ze willen hem komend schooljaar laten starten met groep 3 werk en evt versnellen na de kerst, maar we moeten even afwachten hoe dat loopt. Itt zijn zusje is hij wel nog erg speels en gek op bouwen en puzzelen bijvoorbeeld, dus hopelijk blijft de kleuterklas voor hem nog even genoeg.

Tenslotte ook nog een grote meid van net 10 die naar groep 7 gaat, maar die is voor dit topic wat minder relevant :lol: Behalve dan dat we bij haar hebben ondervonden hoe het níet moet, helaas.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2016, 20:19 
Volwassene

Ik ga ook mee schrijven voor de jongste.
Hij is nog niet getest (en heeft minder problemen dan zijn broer - en ook geen Ass + Adhd), maar zijn voorsprong, verveling (en daardoor stout gedrag) bij de kleuters en zijn faalangst werden toch een beetje te groot.
Op school kunnen ze het bij de kleuters maar niet voor elkaar krijgen hem een beetje uit te dagen, dus hij gaat straks deels mee doen met groep 3.
Voor de vakantie is hij getest met lezen en de zon-lijn sluit mooi aan.
Met rekenen weet ik nog niet wat ze gaan doen, ik schat dat hij op M3 zit.
Komende week als het goed is een gesprek met school en HB-deskundig om een plan te maken.
Ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2016, 07:48 
Volwassene

Succes voor alle kinderen die vandaag weer naar school gaan ! Ik ben benieuwd hoe de dag is gegaan.

Dat ze het woordje "ik" gaan leren of andere dingen gaan doen ;)

Hier nog een laatste week vrij. Met super mooi weer vanaf morgen

BerichtGeplaatst: 22 aug 2016, 08:29 
Volwassene

Nou, hier is de oudste vandaag begonnen. Ze vond het wel spannend, maar hoefde niet te huilen, zoals voor de vakantie bij wendagen wel. Bij montessori zitten groep 3, 4 en 5 bij elkaar in en wordt groep 2 dus opgesplitst en verdeeld over de drie middenbouwklassen.

Erg jammer was wel dat ze naast een van de onruststokers van de school is gezet. Of dat nou expres is gedaan om haar wat weerbaarder te maken of dat het toeval is, weet ik niet. Deze jongen zoekt haar altijd op en plaagt haar dan, pesten kun je het gelukkig nog niet noemen. Ik vond het vooral een teleurstelling omdat ik voor de vakantie met de juf heb gesproken en haar het testrapport heb laten lezen. Een van de aanbevelingen voor in de klas was dat de oudste op een rustige plek in de klas gezet moest worden, om prikkels te verminderen. Nu zit ze in een groepje in het midden van de klas, naast een druktemaker.

Ik snap dat er meer mensen met wensen zijn, maar ik blijf het confronterend vinden dat niet wordt opgepakt hoeveel last kinderen zoals zij van de omgeving kunnen hebben. Ook weet ik dat het mee kan vallen, dat ik het even de tijd moet geven en dat ze misschien wel de beste vrienden worden, maar op dit moment moet ik het gewoon even spuien. Ik zie mezelf al weer een jaar heen en weer kleppen naar school voor aanpassingen. Hopelijk gaat het meevallen en begint ze in elk geval op haar eigen niveau met de leerstof.

Hoe zijn de anderen uit regio midden gevaren vandaag?

BerichtGeplaatst: 22 aug 2016, 08:30 
Volwassene

Nou, jongste telg is weer gebracht. Hij werd direct helemaal gek van alle drukte en geklets. Er was dan ook een opening binnen met ook alle ouders erbij gepropt en hij kreeg gelijk al een standje van een juf dat hij rustig moest gaan zitten. Na de opening stuiterde hij wel enthousiast in zijn lokaal met de mededeling 'Ik ben derdejaars nu' voor iedereen die het wilde horen. Dat vertelde hij ook alle ouders onderweg naar het lokaal al. :wink:
Ik wens ook de juf veel succes vandaag. :)

O, Marmotje, je hebt een PB.

Pagina 1 van 42 [ 835 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende